Section outline

  • Pohádka (II)

    Autorská pohádka

    První titulem, který jste si zvolili k domácí četbě a následnému čtenářskému zápisu, bylo buď Povídání o pejskovi a kočičce od Josefa Čapka nebo Dášenka či Devatero pohádek od Karla Čapka. Ti, kteří si vybrali třetí titul už ví, že poslední pohádka, navěšená jako přívěšek je opět od Josefa Čapka, který pohádky také ilustroval.

    Někteří z Vás ve svých odpovědích na otázky z prezentace výborně popsali rozdíl mezi žánrem tradiční a moderní pohádky. Proto se tento úkol již nezadávám, ačkoliv jsem to měla v úmyslu. Mohu je doporučit další autory, které považuji v dějinách české LPDM dvacátého století za obzvlášť důležité. 

    Na pomezí tradičních a autorských pohádek se pohybuje Jan Drda (České pohádky).

    Autora lhářských pohádek vycházejícího z folklóru představuje Oldřich Sirovátka.

    Autorské pohádky reprezentuje výtvarník a spisovatel Alois Mikulka (https://www.databazeknih.cz/autori/alois-mikulka-5985), které najdete i jako audiopohádky na YouTube, kde najdete i Devatero pohádek a další pohádkové texty.

    Z Vašeho dětství jsou Vám jistě známy pohádky Eduarda Petišky (https://www.databazeknih.cz/autori/eduard-petiska-161), zcela jistě znáte pohádky Františka Nepila a jistě bychom mohli jmenovat i mnoho dalších autorů.

    Někdo z Vás možná s rodiči navštívil nádherné představení v Divadle v Dlouhé ("Jak jsem se ztratil - úryvky z představení najdete opět na YouTube), což je divadelní adaptace vánoční pohádky od Ludvíka Aškenázyho s titulem Malá vánoční povídka  https://www.databazeknih.cz/knihy/mala-vanocni-povidka-40783.

    Tím se dostáváme k příběhové próze s pohádkovými motivy, jako jsou

    • již avizovaní Bubáci a hastrmani od Josefa Lady, Malý vodníček od Otfrieda Preusslera, Velká vodnická pohádka Karla Čapka nebo vyprávění Deník vodnice Puškvory od Ivony Březinové (proměna motivu (postavy) vodníka;
    • již avizované Strašidýlko Otfrida Preußlera a Strašidýlko Stráša od Aleny Mornštajnová
    • či Malá čaroděnice opět od Otfrieda Preusslera, která je pro studenty učitelství zajímavá tím, že s sebou přináší pedagogický paradox (vychovává ji havran Abraxas, který ji vede k tomu, že dobrá čarodějnice má kouzli dobro, zatímco zažité společenství čarodějnic očekává něco zcela opačného). Také malá čarodějnice nalezne v současné literatuře pro děti spoustu následovnic, na niž lze ukázat jistou proměnu či modifikaci pohádkové postavy.

    Zvolte si jedno ze tří výše navržených témat. Napište kratičkou úvahu o typologické charakteristice postavy (tradičním vnímání postavy) a jejím moderním pojetí ze strany autorů 20. (a 21.století). Co je zde reálného a co pohádkového? Pohovořte o spolu- či protipůsobení motivů ze světa pohádek a reality. Zkombinujte Vaši úvahu, pro niž bude mít zásadní význam oko literárního vědce, se čtenářským záznamem. Ve Vaší reflexi můžete vyjít i z dalších titulů podle vlastního výběru s tím, že alespoň z tohoto zadání budete akceptovat. Rozsah není zadán.