Section outline

    • Přečtěte si následující text a následně napište esej obsahující odpovědi na otázky k textu. 

    • Do této složky odevzdejte opravený text své eseje.

      Zadání: 

      Přečtěte si text P. Sgalla

      Následně napište esej, v níž odpovíte na následující otázky:

          Čím je v jazyce podmiňován výběr varianty?

          Kde jsou prameny jazykové volnosti?

      Rozsah eseje je cca 1/2 normostrany. 

    • Na základě textu P. Sgalla definujte následujících 6 pojmů. 

      Cílem není opsat definici! Definujte termíny tak, abyste definicím rozuměli. Pokud je to možné, uvádějte i příklady. 

      Pokud budete definici vyhledávat kvůli porozumění i v jiném prameni, nezapomeňte jej odcitovat.

      jazyková univerzálie

      jazyková kompetence

      jazyková performance

      jazyková potenciálnost

      úzus

      centrum a periferie jazyka

    • Do této složky odevzdejte opravený text své eseje.

      Zadání: 

      Přečtěte si text P. Sgalla

      Následně napište esej, v níž odpovíte na následující otázky:

          Čím je v jazyce podmiňován výběr varianty?

          Kde jsou prameny jazykové volnosti?

      Rozsah eseje je cca 1/2 normostrany. 

    • Jak citovat_základní návod

      Na základě dotazu z dnešního semináře uvádím základní jednoduchý návod jak citovat a parafrázovat v písemných studentských pracích.

      Autorka tvrdí, že: „........................................................“. Srov. Slavíčková, E.: Retrográdní morfologický slovník češtiny. Praha, Academia 1975, s. 223.

      M. Červenka (1994, s. 116) uvádí, že „v souvislosti s .................................“, avšak A. Stich (1998, s. 15-16) se proti tomu domnívá: „.............................“.

      Lze rovněž využít automatické funkce poznámek pod čarou nebo vysvětlivek. V seznamu odborné literatury, připojeném na konci práce, jsou pak bibliografické údaje uvedeny podle některé bibliografické normy. Na našem pracovišti dáváme přednost normám ISO a ČSN.

      Schéma parafráze cizího textu a odkazu na něj:

      Jak uvádí Z. Šanda ve stati s názvem .............................................., Česká literatura, 54, 2004, s. 61, je možné naratologické bádání rozdělit do několika směrů. První se nazývá .......................................................... Apod.

    • Milí kolegové, milé kolegyně, 

      protože se ukázalo, že nemáte představu o tom, co je to esej. Posílám alespoň její základní definici.