Généralités
Section outline
-
Zvládnutí pragmatické dimenze komunikace jako základní předpoklad pro úspěšnou komunikaci.
Seznámení se se základními komunikačními principy (princip kooperační, zdvořilostní, manipulační).
Vývoj pragmatické kompetence dítěte vzhledem k věku.
Realizace základních zdvořilostních návyků u dětí a jejich chápaní zdvořilosti.
Vztah verbálního a neverbálního vyjadřování v komunikaci dětí, důležitost vnímání neverbálního sdělení.
Vliv kontextových faktorů (uspořádání prostoru, chronemika, charakteristika komunikantů) na interpretaci sdělení.
Práce s jazykovými ukázkami z prostředí mateřské školy a jejich interpretace.
Literatura:
DOHERTY-SNEDDON, G. Neverbální komunikace dětí: jak porozumět dítěti z jeho gest a
mimiky. Praha: Portál, 2005.
HOFFMANNOVÁ, J.: Jsou k sobě učitelé a žáci vždy zdvořilí? Český jazyk a literatura, 45,
1994/1995, s. 202–209.
CHEJNOVÁ, P. Didaktické transformace pragmalingvistických témat. Praha: PedF UK, 2010.
KŘIVOHLAVÝ, J.; MAREŠ, J.: Komunikace ve škole. Brno: MU, 1995.
MACHOVÁ, S.; Šamalová, M. (Eds.) Výuka pragmatických aspektů řečové komunikace.
Praha: PedF UK, 2007.
SAICOVÁ ŔÍMALOVÁ, L. Pragmatika. Praha: Karolinum, 2014.
SLANČOVÁ, D. Reč autority a lásky: reč učiteľky materskej školy orientovaná na dieťa –
opis registra. Prešov: FF Prešovskej univerzity, 1999.
VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál, 2000.