Section outline

  • Zvládnutí pragmatické dimenze komunikace jako základní předpoklad pro úspěšnou komunikaci.

    Seznámení se se základními komunikačními principy (princip kooperační, zdvořilostní, manipulační).

    Vývoj pragmatické kompetence dítěte vzhledem k věku.

    Realizace základních zdvořilostních návyků u dětí a jejich chápaní zdvořilosti.

    Vztah verbálního a neverbálního vyjadřování v komunikaci dětí, důležitost vnímání neverbálního sdělení.

    Vliv kontextových faktorů (uspořádání prostoru, chronemika, charakteristika komunikantů) na interpretaci sdělení.

    Práce s jazykovými ukázkami z prostředí mateřské školy a jejich interpretace.

    Literatura: 

    DOHERTY-SNEDDON, G. Neverbální komunikace dětí: jak porozumět dítěti z jeho gest a 

    mimiky. Praha: Portál, 2005.

    HOFFMANNOVÁ, J.: Jsou k sobě učitelé a žáci vždy zdvořilí? Český jazyk a literatura, 45,

    1994/1995, s. 202–209.

    CHEJNOVÁ, P. Didaktické transformace pragmalingvistických témat. Praha: PedF UK, 2010.

    KŘIVOHLAVÝ, J.; MAREŠ, J.: Komunikace ve škole. Brno: MU, 1995.

    MACHOVÁ, S.; Šamalová, M. (Eds.) Výuka pragmatických aspektů řečové komunikace.

    Praha: PedF UK, 2007.

    SAICOVÁ ŔÍMALOVÁ, L. Pragmatika. Praha: Karolinum, 2014.

    SLANČOVÁ, D. Reč autority a lásky: reč učiteľky materskej školy orientovaná na dieťa –

    opis registra. Prešov:  FF Prešovskej univerzity, 1999.

    VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál, 2000.