Section outline

  • Předmět navazuje na poznatky z psycholingvistiky získané v bakalářském studiu a významně je prohlubuje. Cílem předmětu je seznámit studenty se zákonitostmi produkce a percepce lidské řeči. Studenti si osvojí poznatky o vývoji kognice ve vztahu k řečovému vývoji v různých věkových obdobích. Seznámí se s nejnovějšími poznatky z psycholingvistiky, které se vztahují k vrozenosti jazyka, a se současnými psycholingvistickými paradigmaty a argumentací. Osvojí si současné poznatky týkající se specifik lidského jazyka, mentálního lexikonu a mentální gramatiky.

    Literatura:

    ALTMAN, F. Výstup na babylonskou věž. Otázky jazyka, mysli a porozumění.

    Praha: Triáda, 2005.

    FERNÁNDEZ, E. M.; CAIRNS, H. S. Základy psycholingvistiky. Praha: Karolinum, 2014. 

    KARMILOFF, K; KARMILOFF-SMITH, A. Pathways to language. From fetus to adolescent. Harvard University Press: Cambridge, Mass., 2002.

    LAKOFF, G.; JOHNSON, M. Metafory, kterými žijeme. Brno: Host, 2002.

    PINKER, S. Jazykový instinkt. Praha: Dybbuk, 2010.

    PRŮCHA, J. Dětská řeč a komunikace. Poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha. Grada, 2011.

    SMOLÍK, F.; SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada, 2014. 

    STERNBERG, R. Kognitivní psychologie. Praha: Portál, 2009.