Section outline

  • Cílem kurzu je a) rozvoj percepce a produkce na úrovni segmentální i roviny souvislé řeči, b) upevnění teoretických znalostí z fonetiky a fonologie češtiny a jejich aplikace.

    • 13. 1. Lekce 1 (místnost č. 16)

      - Minidialogy ve dvojicích - nácvik obtížných jevů - znělost, rytmus víceslabičných slov, souhláska h, z, výslovnost j/jí na začátku slov

      - neslabičné předložky a asimilace znělosti

      - průběžné opakování: vztah grafické a zvukové stránky (vybrané jevy), hláska, foném, vlastnosti souhlásek (místo a způsob tvoření, šumové x sonorní, párové s.), transkripce

      DÚ: transkripce vybraných slov

      14. 1. Lekce 2 (místnost č. 129)

      - minidialogy - poslech - melodie

      - typy melodémů a jejich užití v češtině (otázka doplňovací x otázka zjišťovací)

      - transkripce (asimilace znělosti)

      - průběžné opakování - vlastnosti souhlásek

      DÚ: transkripční cvičení (vytištěné), cvičení - porozumění textu (činnost měkkého patra) (vytištěné) fakultativně - fonologické kvádry (odesláno e-mailem)

      16. 1. Lekce 3 (místnost č. 16)

      - transkripce

      - pravidla asimilace znělosti: uvnitř slova x přes hranici slov, skupina párových souhlásek x skupina se sonorou, prozodický předěl x výslovnost bez předělu

      - nácvik výslovnosti: znělost, h, ch, rytmus

      - hláska, foném, alofon, silná a slabá pozice

      - ústní a nosové souhlásky - činnost měkkého patra

      - opakování - typy melodémů, jejich pozice v promluvě

      16. 1. doplňková lekce na vyžádání studentů - 60 minut (místnost č. 16)

      - cvičení - pozice slovního přízvuku (předrážka, příklonka, přízvuk na předložce)

      - cvičení - distinktivní rysy, fonologické kvádry

      - objektivně měřitelné veličiny vs. subjektivní vnímání

      20. 1. Lekce 4 (místnost č. 1)

      Plán: 

      - poslechová cvičení - segmenty, slovní přízvuk, melodie + opakování teorie

      - produkce - sykavky, znělé souhlásky

      21. 1. Lekce 5 (místnost č. 16 a č. 12)

      dělená lekce - 2 skupiny (+ kol. Petra Poukarová)

      PLÁN: percepční cvičení L-R, nácvik produkce v menší skupině - kvantita, znělost, rytmus

      23. 1. Lekce 6 (místnost č. 16 a č. 12)

      dělená lekce (+ kol. Denisa Špinlerová, Alžběta Růžičková)

      PLÁN: percepční cvičení, nácvik produkce v menší skupině, pořízení nahrávky