Fonetika (J. Veroňková)
Section outline
-
Cílem kurzu je a) rozvoj percepce a produkce na úrovni segmentální i roviny souvislé řeči, b) upevnění teoretických znalostí z fonetiky a fonologie češtiny a jejich aplikace.
-
13. 1. Lekce 1 (místnost č. 16)
- Minidialogy ve dvojicích - nácvik obtížných jevů - znělost, rytmus víceslabičných slov, souhláska h, z, výslovnost j/jí na začátku slov
- neslabičné předložky a asimilace znělosti
- průběžné opakování: vztah grafické a zvukové stránky (vybrané jevy), hláska, foném, vlastnosti souhlásek (místo a způsob tvoření, šumové x sonorní, párové s.), transkripce
DÚ: transkripce vybraných slov
14. 1. Lekce 2 (místnost č. 129)
- minidialogy - poslech - melodie
- typy melodémů a jejich užití v češtině (otázka doplňovací x otázka zjišťovací)
- transkripce (asimilace znělosti)
- průběžné opakování - vlastnosti souhlásek
DÚ: transkripční cvičení (vytištěné), cvičení - porozumění textu (činnost měkkého patra) (vytištěné) fakultativně - fonologické kvádry (odesláno e-mailem)
16. 1. Lekce 3 (místnost č. 16)
- transkripce
- pravidla asimilace znělosti: uvnitř slova x přes hranici slov, skupina párových souhlásek x skupina se sonorou, prozodický předěl x výslovnost bez předělu
- nácvik výslovnosti: znělost, h, ch, rytmus
- hláska, foném, alofon, silná a slabá pozice
- ústní a nosové souhlásky - činnost měkkého patra
- opakování - typy melodémů, jejich pozice v promluvě
16. 1. doplňková lekce na vyžádání studentů - 60 minut (místnost č. 16)
- cvičení - pozice slovního přízvuku (předrážka, příklonka, přízvuk na předložce)
- cvičení - distinktivní rysy, fonologické kvádry
- objektivně měřitelné veličiny vs. subjektivní vnímání
20. 1. Lekce 4 (místnost č. 1)
Plán:
- poslechová cvičení - segmenty, slovní přízvuk, melodie + opakování teorie
- produkce - sykavky, znělé souhlásky
21. 1. Lekce 5 (místnost č. 16 a č. 12)
dělená lekce - 2 skupiny (+ kol. Petra Poukarová)
PLÁN: percepční cvičení L-R, nácvik produkce v menší skupině - kvantita, znělost, rytmus
23. 1. Lekce 6 (místnost č. 16 a č. 12)
dělená lekce (+ kol. Denisa Špinlerová, Alžběta Růžičková)
PLÁN: percepční cvičení, nácvik produkce v menší skupině, pořízení nahrávky
-