Section outline

    • Cvičení 1

      Na dvou obrázcích najdete výčet čtyř potencí lidské psychiky a z nich vycházející čtyři charakteristiky možných přístupů k umělecké tvorbě. Uvažujte o společně spatřených uměleckých dílech a stručně odpovězte na dvě otázky: 

      Otázka 1a) Kterou z "jungovských" kategorií přístupu ke skutečnosti považujete pro sebe v roli diváka výtvarného umění za klíčovou? Uveďte příklad, jak "čtete" dílo, které vás zajímá.
      Otázka 1b) Který přístup ke skutečnosti a tvorbě je pro vás klíčový? Ze společně spatřených uměleckých děl vyberte jedno, které plně odpovídá této vaší dispozici, a napište jeho název. 

    • Cvičení 2
      Tento soubor obsahuje díla čtyř umělců z období, které můžeme sledovat jako přehlídku zřetelně odlišných, přímo protichůdných přístupů k tvorbě.  

      Otázka 2
      Sestavte správně tabulku popisků: číslo obrázku/jméno autora/charakteristika uměleckého záměru (označená A, B, C, D - M,N,O);
      příklad řešení: 1/jméno a příjmení autora/D, F, K, O

      Autoři: Paul Cézanne, Paul Gauguin, Vincent van Gogh, Georges Seurat

      Charakteristiky: 

      A) Autor používá barvu jako přímý odraz svých emocí
      B) Autor používá barvy v souladu se smyslovou zkušeností
      C) Autor pracuje s barvou jako s optickým materiálem, využívá její fyzikální vlastnosti
      D) Autor používá barvy v symbolickém významu; barva pozadí podtrhuje význam  zobrazeného výjevu

      E) Prostor je zobrazen v souladu s běžnou zkušeností
      F) Autor nepoužívá lineární perspektivu; každý předmět je viděn samostatně
      G) Prostor je v obrazu potlačen, plošnost zdůrazňuje i výrazné ohraničení některých ploch
      H) V zobrazeném prostoru vidíme reálné i subjektivně viděné tvary

      I) Autorův přístup můžeme označit jako expresivní
      J) Autorův přístup můžeme označit jako symbolický
      K) Autor používá analytické postupy
      L) Autor zvolil racionální odstup od tradičních prostředků zobrazení

      M) Mám-li vytvořit dvě dvojice příbuzných tvůrčích přístupů, bude to 1,2 a 3,4
      N) Mám-li vytvořit dvě dvojice příbuzných tvůrčích přístupů, bude to 1,3 a 2,4
      O) Mám-li vytvořit dvě dvojice příbuzných tvůrčích přístupů, bude to 1,4 a 2,3