Section outline

  • Metody, analýza jejich cílů a funkce

    V rámci tohoto tematického okruhu si studenti vyzkouší práci  s textem pomocí různých metod rozvíjejících a podporujících čtenářskou gramotnost, následně budou tyto metody didakticky analyzovat, všímat si toho, co se při jejich aplikaci žáci mohou naučit, jaké dovednosti, postoje či znalosti si osvojit. Mohou si vyzkoušet například metodu Literárních kroužků (tzv. čtení v rolích), Debatu s autorem apod.

    Metodu Literárních kroužků si vyzkouší přímo v semináři, jednotlivé role se totiž vždy aktuálně přizpůsobují textu, který je pomocí nich čten, neexistuje tedy univerzální soupis rolí, které by byly zveřejnitelné.

    O metodě Debata s autorem se mohou následně více dočíst v publikaci KOŠŤÁLOVÁ, H., ŠAFRÁNKOVÁ, K., HAUSENBLAS, O., ŠLAPAL, M. Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka. Praha: ČŠI, 2010. [online] [cit. 2009-18-09]. Dostupné z www: <http://www.csicr.cz/cz/85256-ctenarska-gramotnost-jako-vzdelavaci-cil-pro-kazdeho-zaka>, s. 27.