Section outline

  •  Čtenářská gramotnost (ČG) 

    V rámci tohoto tematického okruhu budou studenti promýšlet, čím se vyznačuje zdatný (gramotný) čtenář, seznámí se s definicí čtenářské gramotnosti, s jejím českým pojetím, které vzniklo v rámci tehdejšího Výzkumného ústavu pedagogického, a s pojetím mezinárodního výzkumu PISA. Budou promýšlet, které složky ČG zůstávají ve výuce české jazyka a literatury upozaděny.

    Česká definice čtenářské gramotnosti vycházející z pojetí VÚP viz publikace KOŠŤÁLOVÁ, H., ŠAFRÁNKOVÁ, K., HAUSENBLAS, O., ŠLAPAL, M. Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka. Praha: ČŠI, 2010. [online] [cit. 2009-18-09]. Dostupné z www: <http://www.csicr.cz/cz/85256-ctenarska-gramotnost-jako-vzdelavaci-cil-pro-kazdeho-zaka>, s.14-15.

    Pojetí čtenářské gramotnosti v šetření PISA 2018 viz národní zpráva České školní inspekce: BLAŽEK, R. a spol. Mezinárodní šetření PISA 2018. Národní zpráva. ČŠI: Praha 2019, s. 12. [online] [cit. 2019-13-12]. Dostupné z www: <https://www.csicr.cz/Csicr/media/Prilohy/PDF_el._publikace/Publikace/PISA_2018_narodni-zprava.pdf>;.

    Čtenářské strategie

    Studenti budou mít příležitost si zvědomit, které čtenářské strategie sami běžně využívají, které jsou jim cizí, proč je podstatné, aby jim byla při výuce (nejen ČJL) byla věnována pozornost. Sami si při práci s moderní povídkou vyzkouší 4 základní strategie (předvídání, shrnování, kladení otázek a vyjasňování), budou pracovat metodou Učíme se navzájem, o té se opět mohou poučit v publikaci  KOŠŤÁLOVÁ, H., ŠAFRÁNKOVÁ, K., HAUSENBLAS, O., ŠLAPAL, M. Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka. Praha: ČŠI, 2010. [online] [cit. 2009-18-09]. Dostupné z www: <http://www.csicr.cz/cz/85256-ctenarska-gramotnost-jako-vzdelavaci-cil-pro-kazdeho-zaka>, s.44-50.