Section outline

  • Snaha překonat funkcionalismus, marxistické kritické teorie i postmoderní přístupy. Pluralita režimů vědění a systémů zdůvodňování vzdělávacích cílů, překonávání dichotomie objektu a subjektu. Citlivost výzkumů ke kontradikcím a paradoxům.

    Povinná literatura:

    Wirthová, Jitka. 2019. “Třetí vlna sociologie vzdělávání: Kritický přístup pro globalizovaný i partikularizovaný svět.” Sociální Studia 16(1):25. Retrieved (https://journals.muni.cz/socialni_studia/article/view/12283/10705).

    Doporučená literatura:

    Popkewitz, Thomas S., Jennifer Diaz, and Christopher Kirchgasler. 2017. A Political Sociology of Educational Knowledge: Studies of Exclusions and Difference. New York: Routledge.

    Kirchgasler, Christopher. 2018. “True Grit? Making a Scientific Object and Pedagogical Tool.” American Educational Research Journal XX(X):1–28. Retrieved (https://doi.org/10.3102/0002831217752244).

    Thoutenhoofd, Ernst D. 2017. “New Techniques of Difference: On Data as School Pupils.” Studies in Philosophy and Education 36(5):517–32. Retrieved (https://doi.org/10.1007/S11217-016-9528-1).

    Moore, Rob and Johan Muller. 1999. “The Discourse of ‘Voice’ and the Problem of Knowledge and Identity in the Sociology of Education.” British Journal of Sociology of Education 20(2):189–206. Retrieved (https://doi.org/10.1080/01425699995407).