Osnova sekce

  • Tato přednáška podává obšírný výklad vývoje literatury v Íránu od počátků novopersky psaných děl až do konce 19. století. Kromě samotného výkladu je cílem hodin i podnícení kritického úsudku studentů. Důraz bude kladen na analýzu vztahu mezi literárním textem a kulturní historií, a to včetně perspektivy současné recepce. Studenti budou mít příležitost prozkoumávat, jak literatura odráží a je ovlivňována/ovlivňuje kulturní a historický kontext, a rozvíjet schopnost zkoumat literární díla z kritického a analytického hlediska.  

    Výklad představuje jednotlivé etapy vývoje prózy a poezie, seznamuje s perskou metrikou, poetikou, básnickými figurami, žánry a styly klasické perské literatury. Pozornost je rovněž kladena na uvedení literárních období do historického a společenského kontextu s důrazem na kontinuitu literárního vývoje až do 20. století. Teoretický výklad bude doplněn četbou úryvků z klasických perských děl v originále. Od studentů se očekává průběžně samostatná četba vybraných textů v českém a anglickém jazyce a diskuze v hodinách na předem určené téma. Přednáška je ukončena písemnou zkouškou. 

    Po absolvování kurzu by měl být student schopen: 

    1. Rozumět historii a geografii perské literatury: Mít přehled o vývoji perské literatury v průběhu historie a v různých geografických kontextech, včetně významných literárních center. 

    1. Identifikovat hlavní obsahy a témata: Rozpoznat a analyzovat hlavní obsahy a témata v různých žánrech a výrazových formách perské literatury. 

    1. Porozumět estetickým a stylistickým prvkům: Být obeznámeni s nejdůležitějšími estetickými a stylistickými prvky, které charakterizují perskou literaturu. 

    1. Rozumět produkci, přenosu a recepci: Chápat procesy produkce literatury, její přenos mezi různými médii a recepci v rámci sociálního a uměleckého prostoru Íránu a perského světa, a to v dlouhodobém historickém kontextu. 

    1. Vytvořit kritický rámec: Vyvinout schopnost přístupu k literárním textům z kritického hlediska, a to v rámci specifického kontextu perské kultury. 


    Kritéria hodnocení:

    Domácí příprava textů a úkolů. Aktivní diskuze v hodinách 

    Písemná ZK