Anotace
Section outline
-
Cílem předmětu je, aby absolvent byl seznámen s didaktikou českého jazyka a didaktikou české literatury jako vědeckými disciplínami, získal bezpečnou orientaci v oboru do té míry, aby byl schopen fundovaně a kriticky posoudit současné kurikulární a edukační materiály, aktuální didaktické směry, adekvátně volit cíle vyučování, samostatně a poučeně vybírat oborové obsahy a vyučovací metody.Absolvent bude seznámen s teorií oboru, kanonickými díly didaktiky jazyka a nejnovějšími výzkumnými tématy.
Témata:
1. Český jazyk a literatura jako unitární předmět. Teorie předmětu.
2. Historický základ oboru
3. Současnost - kurikulární materiály, učebnice, legislativní rámce
4. Český jazyk - postavení na ZŠ a SŠ, obsahové pojetí vyučovacího předmětu, vztah oboru a jeho didaktiky
5. Komunikace, jazyková kompetence, interdisciplinarita, cíle vyučovacího předmětu
6. Český jazyk - metody výuky českého jazyka na ZŠ a SŠ, tradiční versus inovativní pojetí
7. Možnosti integrace složek vyučovacího předmětu (jazyk a literatura), aktuální problémy didaktiky, akviziční korpusy
8. Čtenářská gramotnost a čtenářské strategie
9. Výběr textu a jeho didaktická interpretace
10. Moderace nad výkony žáků (práce s autentickými výkony žáků, s videoukázkami)
11.Plánování "pozpátku", fáze vyučovacího procesu: evokace, uvědomění, reflexe
12. Stanovování cílů, důkaz o učení, prekoncepty a východiska (jejich zúročení ve výuce), analýza reálné učitelské přípravy
13. Metody, analýza jejich cílů a funkce