Section outline

  • Cílem předmětu je, aby absolvent byl seznámen s didaktikou českého jazyka a didaktikou české literatury jako vědeckými disciplínami, získal bezpečnou orientaci v oboru do té míry, aby byl schopen fundovaně a kriticky posoudit současné kurikulární a edukační materiály, aktuální didaktické směry, adekvátně volit cíle vyučování, samostatně a poučeně vybírat oborové obsahy a vyučovací metody.Absolvent bude seznámen s teorií oboru, kanonickými díly didaktiky jazyka a nejnovějšími výzkumnými tématy.

    Témata:

    1. Český jazyk a literatura jako unitární předmět. Teorie předmětu.

    2. Historický základ oboru

    3. Současnost - kurikulární materiály, učebnice, legislativní rámce

    4. Český jazyk - postavení na ZŠ a SŠ, obsahové pojetí vyučovacího předmětu, vztah oboru a jeho didaktiky

    5. Komunikace, jazyková kompetence, interdisciplinarita, cíle vyučovacího předmětu

    6. Český jazyk - metody výuky českého jazyka na ZŠ a SŠ, tradiční versus inovativní pojetí

    7. Možnosti integrace složek vyučovacího předmětu (jazyk a literatura), aktuální problémy didaktiky, akviziční korpusy

    8. Čtenářská gramotnost a čtenářské strategie

    9. Výběr textu a jeho didaktická interpretace 

    10. Moderace nad výkony žáků (práce s autentickými výkony žáků, s videoukázkami)

    11.Plánování "pozpátku", fáze vyučovacího procesu: evokace, uvědomění, reflexe

    12. Stanovování cílů, důkaz o učení, prekoncepty a východiska (jejich zúročení ve výuce), analýza reálné učitelské přípravy

    13. Metody, analýza jejich cílů a funkce