Section outline

  • I když se zdá, že učitelství se odehrává za zavřenými dveřmi ve třídách, je to ve skutečnosti povolání, kde jsme závislí na druhých osobách. Pracovat ve škole znamená pracovat v týmu. Škola je organismus a nemůžeme jako učitelé a učitelky uspět, pokud to budeme ignorovat. Kolegové a kolegyně jsou pro nás zdrojem inspirace, nových informací, ale také sebereflexe a podpory. Je ovšem důležité s nimi správně komunikovat.

    V tomto předmětu se seznámíte s možnostmi kolegiální podpory a sdílení profesních zkušeností mezi vyučujícími, a to buď v rámci konkrétní školy, nebo napříč školami. V předmětu budou představeny existující techniky sdílení a reflexe profesních zkušeností a kolegiální podpory a specificky pak ty, které jsou aktuálně využívány v českých školách. V kurzu budou diskutovány individuální i týmové přínosy těchto technik, ale také psychologické a organizační překážky jejich zavádění.

    Důraz budeme klást na praktické vyzkoušení těchto technik. Předmět bude obsahovat teoretické bloky doplněné praktickými cvičeními.

    Kurz zahrnuje tyto tematické bloky: 1. Význam reflexe a sebereflexe profesních zkušeností mezi vyučujícími; 2. Techniky sdílení zkušeností a kolegiální podpory pro profesní rozvoj školy a jednotlivců; 3. Specifika individuálních, dyadických a skupinových technik; 4. Supervize, intervize, mentoring, Balintovské skupiny, koučink aj.; 5. Organizace a pravidla vybraných technik; 6. Překážky pro zavádění a realizaci technik sdílení zkušeností a kolegiální podpory – překážky na úrovni jednotlivců a na úrovni školy; 7. Praktické ukázky vybraných technik.

    Doufáme, že pro vás kurz bude zajímavou příležitostí k osobnímu a profesnímu rozvoji.