Allgemeines
Section outline
-
Cíle předmětu:
Cílem oborové didaktika 1 je uvést studenta ZSV do širších a komplexních souvislostí výuky občanské výchovy a společenských věd a seznámit jej se základními paradigmaty reflexe vzdělávání, což v našem případě znamená:
- porozumět jedinečnosti výzev oborové didaktiky;
- nahlédnout provázanost tří dimenzí: dimenze žitého světa, dimenze odborného myšlení a dimenze didaktického myšlení a zkušenosti;
- porozumět významu humanitního vzdělávání v kontextu různých vzdělávacích paradigmat (viz též Bertrand: Soudobé teorie vzdělávání)
Požadavky k zakončení prředmětu:
- aktivní účast na seminářích a kooperace se studenty v rámi seminářů (povinná je min. 80% docházka)
- průběžné plnění dílčích úkolů zadávaných v jednoltivých seminářích a k těmto seminářům
- obeznámenost s tématy přednášek a samostudium (seznámení s obsahem povinné četby) - studující prokazuje v seminářích a prostřednictvím zápočtové práce;
- včasné odvezdání kvalitní zápočtové práce (obvykle portfolia úkolů) a v případě potřeby její (inividuální či kolokviální) obhájení
S charakterem a obsahem zápočtové práce jsou studenti seznámeni na počátku semestru. Pro potřeby tohoto předmětu je za zápočtovou práci obyvkle považováno portfolio sestávající z průběžných a celosemestrálních úkolů, jež studenti v rámci předmětu plní.
Portfolio
Portofolio se sestává
- z hlavičky portfolia
- minimálně ze čtyř zvládnutých dílčích úkolů, jež budou zadávány k seminářům (zadáno bude cca 6 úkolů)
- ze zpětné vazby na průběh předmětu
Portofolio se odevzdává v zápočtovém týdnu prostřednictvím moodlu.
Seznam úkolů pro LS 23-24:
- Zamyšlení nad specifiky oborové didaktiky OV/ZSV (respektive výuky OV/ZSV)
- Krédo občankáře (jakou máte vizi výuky OV/ZSV)
- Představení seba sama prostřednictvím představení zvolené věci (je možné reflektovat své vystoupení a vyhodnotit, jak se Vám pracovalo s vlastní zkušeností; jakou zkoušenost byste využili ve výuce a jakou nikoli + zdůvodnění)
- Didaktické představení jednoho společenskovědního či filosofického pojmu (zdůvodnění volby pojmu, pojmenování obtíží pro jeho sdílení žákům, vlastní text představující tento pojem - co byte řelki žákům/studentům?)
- Nastudování a reflektování jednoho teoretického k přístupu ke vzdělávání (Bertrand; kap. 1 - 7.)
- Anotace a reflexe jednoho odborného textu vztahujícího se k problematice oborové didaktiky OV
- (volitelný úkol - po domluvě)