Kurz Psychodidaktické aspekty gramotnosti se zabývá představením základních psychodidaktických poznatků s důrazem na formování základních gramotnostní dovednosti – čtení, psaní počítání. V rámci seminářů budou představeny nejužívanější metody rozvoje prvopočátečního čtení a psaní (analyticko-syntetická, genetická, SFUMATO). Seznámíme se se současnými trendy výuky psaní – vázané (tzv. latinka) a nevázané vzory písma (např. Comenia Script). Přiblížíme si nejrozšířenější metody výuky matematiky (tradiční pojetí vs. Hejného metoda). Všechny didaktické aspekty gramostnostních dovedností budou představeny v kontextu poradenské diagnostiky, neboť pro kvalitní diagnostiku je nutné znát základní principy osvojování si čtení, psaní a počítání. V závěru se budeme věnovat aktuálním otázkám poradenské praxe, které vychází z didaktiky čtení, psaní, počítání (např. problematika přechodu mezi jednotlivými metodami). Na tyto otázky odpovíme formou kazuistik, které přinese vyučující. Cílem tohoto kurzu je vybavit studenty a studentky základními poznatky didaktiky a psychodidaktiky gramotnostních dovedností, které se naučí využívat v poradenské diagnostice úrovně gramotnostních dovedností (čtení, psaní, počítání) dětských klientů. Kurz bude sestaven z následujících témat: 1) Psychodidaktika vs. didaktika, význam a hranice, metody 2) didaktika a její vztah k pedagogické psychologii, 2) aktuální otázky didaktiky gramotnostních dovedností, 3) metody výuky čtení a psaní v českých školách (analyticko-syntetická, genetická, SFUMATO), 4) Specifika diagnostiky úrovně čtení a psaní ve vztahu k metodě výuky (kazuistizka), 5) výuka psaní – latinka, vázané písmo, 6) specifika diagnostiky psaní ve vztahu k používanému vzoru písma, 6) aktuální výzkum v oblasti psychodidaktiky, 7) praktické otázky poradenské psychologie ve vztahu k didaktickým metodám.