Předmět má za cíl uvést studentky a studenty do pedagogické psychologie jako jedné z věd o výchově. Pozornost bude zaměřena na klíčové koncepty spojené s učením a učitelstvím, a to zejména s důrazem na specifika předškolního období a na přípravu na školní věk. Seznam témat je uveden v sylabu. Předmět je realizován jednak přednáškami, ale předpokládá se také samostatná četba doporučené literatury a individuální či skupinové plnění průběžných úkolů, které směřují k aplikaci vykládaných témat.

Témata:
1. Vývoj představ o dítěti, dětství a výchově
2. Vymezení pedagogické psychologie jako disciplíny (zejména ve vztahu k sociální, vývojové a kulturní psychologii)
3. Socializace rodinná a/vs. školní
4. Osobnost dítěte – principy rozvoje a předpoklady školní úspěšnosti
5. Učení, typy učení, teorie učení
6. Vztah žáků k poznání a motivace k učení
7. Individuální versus skupinový kontext učení
8. Pedagogická komunikace
9. Vztah rodiny a školy
10. Učitelství – charakteristiky profese, stres, coping
11. Autodiagnostika v učitelství a profesní rozvoj
12. Předškolní a školní instituce v současném diskursu

 

Základní literatura:
MAREŠ, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013. ISBN:978-80-262-0174-8
ČÁP, J.; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN: 80-7178-463-X
FONTANA, D. 
Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. Vyd. 4. Praha: Portál, 2014. ISBN 9788026207412
BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. ISBN:ISBN 80-7178-216-5
PAVELKOVÁ, I.; HRABAL, V. Jaký jsem učitel. Praha: Portál, 2010. ISBN: 978-80-7367-755-8
ŠTECH, S. Profesionalita učitele v neo-liberální době. Pedagogika, 2007, 57.4: 326-337. ISNN 2336-2189