Okulocentrická, voyeristická, spektakulární, i taková přízviska se dostávají současné společnosti. Zdůrazňují přitom, nakolik je vidění pro jedince, schopnost orientace ve fyzickém a sociálním prostředí i dorozumění se s druhými klíčovou aktivitou. Tvorba vizuálních materiálů, na jejichž analýzu se kurz zaměřuje, navíc prošla výrazným procesem demokratizace, díky němuž fotografie a videa produkují lidé napříč kontinenty, generacemi a kulturami v dosud nevídaném množství a rychlosti. Díky rozšíření obrazových technických aparátů do sféry každodenního života a nástupu sociálních sítí má sociologie na počátku 21. století jedinečný přístup k významnému množství projevů amatérské každodenní, ale i profesní a profesionální vizuální komunikace.
Předmět je určen všem studujícím se zájmem o základní vhled do odborné práce s vizuálními daty v kontextu sociálněvědní analýzy. Nabízí přehled vizuálních metod, jež si zájemci osvojují pomocí přednášek a seminářů, během nichž pracují s vlastním, nalezeným i nově vytvořeným vizuálním materiálem. Předmět primárně vychází ze zkoumání média fotografie, ale dotýká se také audiovizuálního obsahu a částečně přesahuje ke komunitním a experimentálním výzkumným metodám.
Splnění předmětu:
a/ závěrečná práce (na předem konzultované téma) (70 b.)
aplikace foto elicitace s alespoň dvěma respondenty (výsledný text 1.800 slov)
vytvoření foto eseje o minimálním rozsahu 12 snímků (výsledný text 1.800 slov)
vytvoření vizuální mapy (výsledný text 1.800 slov)
b/ sebereflexivní esej (15 b.)
zhodnocení vlastní práce v předmětu za použití textu a obrazových materiálů
zhodnocení vývoje vlastního vztahu k předmětu/jednotlivým metodám
výsledný esej rozsahu 600 slov
c/ včasné splnění všech domácích příprav (15 b.)
odevzdání domácí přípravy (shrnutí četby, vizuální analýzy 24 hodin před konáním semináře prostřednictvím systému Moodle)
Hodnocení:
100 - 91 = A
90 - 81 = B
80 - 71 = C
70 - 61 = D
60 - 51 = E
50 - 0 = F
Předmět je určen všem studujícím se zájmem o základní vhled do odborné práce s vizuálními daty v kontextu sociálněvědní analýzy. Nabízí přehled vizuálních metod, jež si zájemci osvojují pomocí přednášek a seminářů, během nichž pracují s vlastním, nalezeným i nově vytvořeným vizuálním materiálem. Předmět primárně vychází ze zkoumání média fotografie, ale dotýká se také audiovizuálního obsahu a částečně přesahuje ke komunitním a experimentálním výzkumným metodám.
Splnění předmětu:
a/ závěrečná práce (na předem konzultované téma) (70 b.)
aplikace foto elicitace s alespoň dvěma respondenty (výsledný text 1.800 slov)
vytvoření foto eseje o minimálním rozsahu 12 snímků (výsledný text 1.800 slov)
vytvoření vizuální mapy (výsledný text 1.800 slov)
b/ sebereflexivní esej (15 b.)
zhodnocení vlastní práce v předmětu za použití textu a obrazových materiálů
zhodnocení vývoje vlastního vztahu k předmětu/jednotlivým metodám
výsledný esej rozsahu 600 slov
c/ včasné splnění všech domácích příprav (15 b.)
odevzdání domácí přípravy (shrnutí četby, vizuální analýzy 24 hodin před konáním semináře prostřednictvím systému Moodle)
Hodnocení:
100 - 91 = A
90 - 81 = B
80 - 71 = C
70 - 61 = D
60 - 51 = E
50 - 0 = F
- Teacher: Andrea Hrůzová