Cílem předmětu je integrace dosavadních obsahů a výsledků profesního učení a příprava studenta na vstup do učitelské profese v plné šíři sociálních rolí a odpovědností. Z hlediska cílů a obsahu má studijní předmět dvě dominanty:

(1) Podpořit završení procesu integrace dosavadních obsahů a výsledků profesního učení a integrace teoretické a praktické složky pětiletého studia, v návaznosti na zkušenosti ze Souvislé pedagogické praxe II a s oporou o práci se studentským pedagogickým portfoliem.

(2) Vybavit studenta znalostmi a dovednostmi usnadňujícími jeho profesní socializaci - etablování v pedagogickém sboru, orientace v podmínkách školy, její kultuře a formálních postupech, očekávaných pracovních úkolech a povinnostech ve škole, v typických zátěžových situacích, kterým začínající učitelé čelí, včetně efektivních strategií pro jejich zvládání a řešení.

Cílem předmětu je seznámit studenty se zásadami tvorby diplomové práce jako vědeckého bádání. Studenti získávají podporu v oblastech volby a zdůvodnění tématu diplomové práce, stanovení cílů a jejich konkretizace, stanovení výzkumných otázek. Dále studenti posilují své dovednosti v práci s informačními zdroji, a to i z hlediska jejich vyhledávání a etiky. Důsledně uplatňují principy práce s odbornou literaturou v odborných textech. Studenti diskutují výsledky teoretických částí draftů svých diplomových prací, prezentují záměry a teoretická východiska svých diplomových prací.