
The Techno-politics of Colour: Britain
and the European Struggle for a Colour

Television Standard

Andreas Fickers

The first colour television transmissions in Great Britain in 1967
marked the end of more than ten years of national and international
debate over the technical specifications of the colour television
system to be adopted on a European scale. From 1955 a group of
European experts – mainly television engineers from broadcasting
institutions, national post offices and the television industry – met
at regular meetings of the CCIR (Comité Consultatif International
de Radiocommunications) to discuss the possibilities of introducing a
common European colour television standard. Engineers hoped that
this would transform the fragmented European television landscape
with its numerous different line standards for black-and-white
television (Fickers 2006a). With the foundation in November 1962 of
an ad hoc commission on colour television of the EBU (European
Broadcasting Union), the discussion intensified and concentrated on
comparing three existing technical alternatives: the American NTSC
system, the ‘French’ SECAM system and the ‘German’ PAL system. But
what started as a scientific endeavour to determine the best colour
television system for Europe slowly but surely mutated into a fierce
techno-political controversy between the major stakeholders. The most
intense phase of the colour television debate took place between the
1962 EBU ad hoc commission meetings and the 1965 and 1966
CCIR conferences in Vienna and Oslo. While both contemporaries and
historians have described this European debate as being primarily a
French-German argument (Fickers 2007), the interests and influence
of the British television industry, the broadcasters and various political
institutions including the Post Office, the Foreign Office and the Board
of Trade have received less academic scrutiny. This article highlights
the interferences of technical, industrial and political interests in

95



Andreas Fickers

a complex European decision-making process, demonstrating the
inscription of political and symbolic capital into debates over technical
standards.

The colour television debate reveals a number of interesting
and highly topical insights into the complexity and political
sensitivity of such seemingly apolitical objects as technical standards.
While technical standards are generally referred to as ‘neutral’
agreements between different stakeholders (such as manufacturers,
sellers, purchasers, users and regulators) in order to establish codes
or compare formats, the analysis of ‘standardisation’ as a social
practice and process reveals the hidden motives and interests of the
parties involved. As Schmidt and Werle remind us, ‘the process of
standardization is by no means the execution of a linear techno-logic.
It is, rather, contingent on institutional factors, actor constellations,
actor’s interests and perceptions, technical knowledge [. . . ]’ (1998:
109). As the example of the European colour television debate
shows, economic and industrial interests, political strategies and even
cultural norms and values are inscribed into the apparently neutral
characteristics of a technical standard (Akrich 1994). The historian
of technology Hugh Aitken stated that ‘standardisation processes
take place in a “grey area’’ where science, technology, business, and
government meet, overlap, and interpenetrate; where resources and
information flow between the systems’ (Aitken 1985: 22). To illuminate
the ‘grey area’ of colour television standardisation is the main aim of
this article.

After an introduction into the institutional framework of the
technical discussions of the different colour television systems and a
short presentation of the main industrial and private actors involved
in these technical debates, this article will focus its attention on the
politicisation of colour television. In the United Kingdom and on
the continent, broadcasters, post offices, ministries of Foreign Affairs
and Boards of Trade became players in a techno-political struggle
for the definition of a single European colour television standard. In
concentrating on two critical moments of techno-political diplomacy,
the CCIR conferences in Vienna (1965) and Oslo (1966), I hope
to offer a substantial description of the tactical games and strategic
manoeuvres that have characterised this European standardisation
process. Mainly based on British primary sources, this historical
reconstruction offers new insights into techno-political debate from a
British perspective without reducing it to a national story. Instead it
should be read as the transnational historiography of a techno-political
European event.

96



The Techno-politics of Colour

The battle for a European system: the EBU/CCIR debates on colour
When the Americans started regular colour television transmissions
on the basis of the NTSC-system, most European countries were
concerned about realising a television infrastructure for black and
white. But despite this ‘technological gap’ between the two continents,
the technology of colour television was also an object of scientific
study for European television engineers. The BBC had started
experimenting with colour television in 1956 on the basis of NTSC.
In the following years, demonstrations were given by the BBC to
the Postmaster General, the Television Advisory Committee and the
House of Commons. Experimental transmissions were regularly made
in 1957–58 which established the soundness of the NTSC-system when
adapted to the British 405 lines (Pawley 1972: 518). But the British 405
line standard was to become a major reverse salient in the development
of colour television in the United Kingdom (Hughes 1983). While the
basic parameters1 for such a harmonisation already had been agreed
upon during a CCIR conference in Stockholm in 1961 (Müller 1967),
the introduction of a colour television system on the basis of a 625-line
system meant a huge challenge for the British television industry. The
BBC had pressed for an introduction of colour television on 405 lines,
but the Pilkington Committee finally recommend a colour television
service on UHF and 625 lines (Briggs 1995: 257–308). This decision
involved the duplication of existing programmes in bands IV and V
and produced capital costs (to the BBC, ITA and Post Office) of an
estimated £45 to 50 million. The major advantage of this changeover
nevertheless was that it gave the viewing public a better picture and
accelerated the exchange and sales of television programme material
overseas.

Britain was not the only country to experiment with colour in
Europe. By 1956 the French television pioneer Henri de France,
inventor of the 819-line system, had developed an alternative system
called ‘Séquentiel Couleur à Mémoire’ (SECAM). Although it was
based on the principle inventions of NTSC, the transmission method
of the colour signal was varied. SECAM promised to solve one of
the biggest vulnerabilities of NTSC, namely its sensitivity to phase
shifting, influenced by the topographic structure mountainous terrain
or city skyscrapers (Townsend 1963; Bernath and Kobelt 1964). With
the support of two of the biggest enterprises in French industry,
the electronics groups Compagnie de Télégraphie sans Fil (CSF)
and the glass manufacturer Saint-Gobain, de France’s invention was
scientifically studied, technically improved and developed into a real
industrial alternative to NTSC.

97



Andreas Fickers

Fig. 1. Pye’s 1958/59 Annual Report ridicules Britain’s continuing adherence to
405 lines. Source: Pye Industries (ed.) (1959), Annual Report 1958/59, London:

Pye Industries, p. 36.

The French were not alone in studying and trying to ameliorate
the American system. In the Netherlands, the renowned Philips
research laboratories (Nat-Lab) made intensive colour television
experiments but their efforts were, however, concentrated on research
and development of an alternative to the RCA shadow-mask colour
television tube. In the Federal Republic of Germany the Telefunken
television laboratory in Hanover worked on a NTSC-variant heavily
inspired by SECAM (Fickers 2007: 114–137). But when a discussion on
the future standard of colour television finally started at a European
level, only three systems were taken into serious consideration by
the experts of the ad hoc commission on colour television of
the European Broadcast Union: NTSC, SECAM and the ‘German’
PAL-system developed at Telefunken.

The interim meetings of the CCIR where the different technical
parameters of the three competing systems were discussed by technical
experts, much the same as the technical meetings of the EBU study
committees, ‘normally pass unrecorded’, as a British Post Office official
noted in an internal report of the Vienna conference. He explained:

They [CCIR interim meetings] are occasions when experts steeped
in their subjects meet to discuss specific problems lying at the
heart of international telecommunication. The business of these
meetings is tedious, technical, detailed and – seen over experience of

98



The Techno-politics of Colour

Fig. 2. In this 1962 advertisement in Time Magazine, the SECAM system was
advertised as the European alternative to the fragile American NTSC system.
Because of the unreliability of the colour stability, the NTSC abbreviation was

turned into ‘Never Twice the Same Colour’.

decades – cooperatively progressive. Without a free international
technical forum of this sort there could be no room for technical
manoeuvre; without room for technical manoeuvre there can be no
unanimity; without unanimity on vital technical issues international
telecommunication is inhibited, if not impracticable. Thus the conduct
of the work of these Study Groups has always been on the basis of
discussion, with statement of points of agreement and disagreement, and
eventual erosion of the areas of disagreement. (Merriman 1965)

This statement perfectly describes the habitus of the engineers and
technicians, who believed in the rationality of their profession and
neutrality of their behaviour as men of science and technology.
Although they might not agree with it (at least not publicly), these
experts, who were all members of national delegations, representing
either state or private institutions, all acted following a strategic
agenda prepared in advance in order to accomplish their missions

99



Andreas Fickers

Fig. 3. ‘Gaullovision’ or ‘Television from the Atlantic to the Ural’, caricature in
the German newspaper Die Weltwoche. Source: Archive of the German Museum

in Munich, estate of Walter Bruch, signature NL 191, nr. 123.

(Henrich-Franke 2008). These goals were clearly of a technical nature,
but economic and political objectives always played an important role.
Before going to Vienna, all delegations were briefed by their national
post and telecommunication authorities as to which system they
should give their support. The chairman of the Television Advisory
Committee informed the Postmaster General at the end of February
about the position to be adopted by the British delegation in Vienna.
His advice was short but unmistakable: ‘Press strongly for NTSC;
oppose the adoption of PAL; strongly oppose the adoption of SECAM’
(Willis 1965).

While the British debate on colour mainly concentrated on the
technical and economic merits of the American system, the topic
became highly politicised in the German and French cases. In both
countries, colour television technology was charged with symbolic
capital, stylising respectively the SECAM system as ‘national champion’
and expression of French (and especially Gaullist) grandeur and PAL as
an expression of German workmanship and technical quality (Fickers
2007: 244–63; Hecht 2000). But while the Germans attempted to
avoid an open politicisation of the colour television question and
tried to cover their strategic interests under the pall of scientific
considerations, the French strategy focused on an aggressive political
instrumentalisation of the SECAM. As numerous studies have shown,
large technological projects have played a crucial role in the

100



The Techno-politics of Colour

reconstruction of French postwar national identity, functioning as
symbolic pillars of a nation deeply concerned with its political status
in the Cold War (Gilpin 1968: 12).

In order to put this strategy of political SECAM propagation
into action and to give it the highest political authority, President
Charles de Gaulle advised his Minister of Information to nominate
a plenipotentiary at the level of Minister to handle this delicate
affair (Peyrefitte 1994: 529). With the nomination of François de
Laboulaye as ‘délégué interministériel’ and head of the newly founded
SECAM propagation company FRANTECO on 27 January 1965,
colour television had definitely moved to the top of the political
agenda in France. SECAM became the focus of the President’s new
European policy which aimed at resisting the ‘American challenge’
by developing a self-confident French foreign policy with the Soviet
Union as its new strategic ally. In the words of the British Ambassador
in Paris, Sir Patrick Reilly, SECAM had become the ‘Concorde’ of
French-Soviet collaboration (Fickers 2007: 248). The French advances
to the Russians turned into a demonstration of the smartness of
Soviet negotiation skills that definitely capitalised on the fact that
the French paid so much importance to a successful bargain. In the
end, the Russians managed to negotiate terms linking the execution
of a contract on (1) the parallel signature of a broader agreement
on techno-scientific cooperation; (2) the condition that no royalties
needed to be paid for SECAM; and (3) that the Soviet Union would
have the right to further develop the system. In return, they assured
full political backing for the SECAM system at the CCIR meetings and
guaranteed an adoption of SECAM in all satellite states of the Soviet
Union (Baudet 1965). Because of the high political importance that
de Gaulle attributed to SECAM and the time pressure – the agreement
needed to be signed before the start of the CCIR interim meeting in
Vienna in order to deploy its strategic function – the French finally
accepted the Soviet conditions and fixed the date for the solemn
ratification of the contract in Paris on 22 March (Laboulaye1965).

Colour diplomacy at the CCIR interim meeting in Vienna
(25 March – 7 April 1965)

The work of the CCIR was organised into ‘Study Groups’ and members
of Group XI (television) spent the first week of the meeting on a point-
by-point technical discussion of the relative merits of the three systems:
NTSC, SECAM and PAL. Based on long and detailed preparatory

101



Andreas Fickers

Fig. 4. The ‘Delphi Dilemma’ – a humoristic commentary of the colour television
debates during the Vienna meeting (unknown author). Source: Archives of the

German Museum in Munich, estate of Walter Bruch, signature NL 101, nr. 270.

studies completed by the EBU ad hoc committee on colour television,
the British delegation emphasised the merits of NTSC ‘against the
equally determined efforts of the French on behalf of SECAM’.
What clearly distinguished the Vienna discussions from earlier CCIR
meetings of Study Group XI was the fact that the French delegation
was not only staffed with technical experts of the national broadcasting
institution, PTT engineers and emissaries of the television industry,
but was ‘reinforced’ by diplomats and SECAM Minister François de
Laboulaye. This unprecedented and overt politicisation of a CCIR
experts meeting changed the tone of negotiations from technical and
scientific debate to strategic and political bargaining – a situation that

102



The Techno-politics of Colour

clearly took other delegations by surprise and created discomfort
among the technical experts (Merriman 1965).

Not surprisingly, the Vienna meeting failed to achieve a clear
recommendation for a single European colour television standard
and the final decision was postponed until the next CCIR Plenary
Conference to be held in Oslo in June 1966. As Sir G. Johnston of
the Foreign Office wrote in a letter to the British Ambassador in Paris,
Sir Patrick Reilly:

‘The struggle is by no means over, and if it is a mark of bad European to
refuse to switch to SECAM, we are in pretty good company. [. . . ] If the
General (de Gaulle) has luck with his present campaign, he may perhaps
be able to manoeuvre everyone into a position where the UK attitude
to SECAM becomes a test of our European spirit. But he has not yet
achieved his result. (Johnston 1965).

‘Our major European partner’ – the German-British closing of ranks
The results of the interim meeting in Vienna created considerable
difficulties for the British television interests. While the politicisation
of the question had produced the expected effects in the French-
Soviet camp, the most striking result for the British was the volume
of support for PAL. Surprised by this ‘solid belt of support in Western
Europe from the North Cape to Sicily’, J. H. H. Merriman invited the
West German delegation to come to London in May 1965 in order
to demonstrate PAL to Post Office engineers and to members of the
Technical Committee of the Television Advisory Committee. When
the Television Advisory Committee met on 15 April for a review of
the Vienna meeting, Merriman expressed his doubts about whether
NTSC would be able to reunite a larger group of European countries
in view of the strong support for PAL by the Scandinavian countries,
Switzerland, Austria and Italy. In addition, Sir Hugh Green reported
that his colleagues from the West German broadcasting institutions
stood firmly behind the PAL-system. As a result of this briefing,
both Sir Robert Fraser (ITA) and some representatives of the British
television industry declared that they would be prepared to accept
PAL. In summarising the meeting, Professor Willis Jackson declared
that ‘there were good reasons why we should take a closer look at PAL
with a view to assessing what penalties we should incur by adopting it’
(Jackson 1965). This prudent change of mind in the British circles also
alerted the Foreign Office. A confidential letter from the Foreign Office
to the British Embassy in Bonn reported that ‘after these discussions

103



Andreas Fickers

the view of our experts is that there is no decisive balance of advantages
one way or the other as between PAL and NTSC’ (O’Neill 1965).
Because the Foreign Office feared that in his visit to the West German
Chancellor in the following week General de Gaulle could have a shot
at getting a degree of commitment from Adenauer, they asked their
diplomats in Bonn to carefully investigate the German position in this
matter and, if possible, to imply a potential support of PAL by Britain
(Brown 1965a).

Indeed, when the members of the Television Advisory Committee
finally met to analyse the meeting with their West German colleagues
that had taken place in early May, they came to the conclusion that
there were no technical or operational reasons why the UK should
not abandon its strong support for NTSC and instead be prepared
to adopt PAL.2 While the Foreign Office, the majority of the British
television industry and the ITA welcomed this change of position
based on strategic reasoning (the Dutch meanwhile had made a similar
move), one major British stakeholder remained sceptical: the BBC.
The BBC’s central spokesman who criticised the TAC recommendation
to switch over to PAL was chief engineer Francis McLean. McLean,
who had been a member of the EBU ad hoc commission on colour
television and attended the CCIR meeting in Vienna as a member of
the British delegation, principally agreed on the technical equivalency
of PAL and NTSC. To McLean, the British decision should not
purely be based on technical considerations. In his view, questions
like the programme exchange with the USA, the export of television
equipment and broader political circumstances clearly spoke in favour
of NTSC (McLean 1965a).

Although the colour television issue remained unresolved during de
Gaulle’s visit to Bonn, the Foreign Office perceived a new opportunity
for a strategic collaboration with the Federal Republic. This view was
supported by the British ambassador in Bonn, Sir Frank Roberts, who
believed that the British policy had without doubt to be based on an
agreed technical verdict, but that there was a risk of Britain missing
‘a very promising political opportunity of functional cooperation and
alignment with what is now I suppose our major European partner’
(Roberts 1965). Because the Foreign Office interpreted the situation as
a political window of opportunity for a new German-British alliance,
they were seriously concerned and displeased with the refusal of the
BBC to align with the recommendation of the TAC. In the eyes of the
Foreign Office, the result was that British policy was paralysed while
the French continued their efforts to win support for SECAM (Brown
1965b). When in October – five months after the Vienna meeting – the

104



The Techno-politics of Colour

TAC still was unable to formulate a concordant recommendation
because of the BBC’s second thoughts, Foreign Office intermediary
D. Brown was at the end of his tether. Until June he had been
confident that ‘the BBC will come round in the end’, but by October
this optimism had vanished: ‘The technicians in the United Kingdom
have now been discussing the question for a good six months,’ he
bewailed. ‘If they are still unable to reach agreement among themselves
surely the time must come when a decision has to be taken by a
higher authority, in the light not only of technical advice but of
political and economic considerations’ (Brown 1965c). The pressure
from the Foreign Office and the television industry to eventually
make a decision finally induced the Postmaster General to circulate an
internal statement declaring the adoption of PAL as the British colour
television standard on 30 November. Before this decision could be
made public, it had to be approved by the government, but the Foreign
Office informed its Embassy in Bonn about the decision on the same
day, adding that ‘you have the discretion to let the Federal German
authorities know of this recommendation.’ Both the German Minister
of Economic Affairs Kurt Schmücker and Karl Günther von Hase were
very delighted by this news and expressed their understanding that the
decision could not be made public (Gorham 1965).

‘A rumour is going round’ – the Russian NIR-system as the last
chance for a European standard

With the unofficial decision to introduce PAL circulated by the
Postmaster General Anthony Wedgwood Benn in November 1965,
the West Germans had won an important and – as we shall see –
reliable partner in the propagation of PAL on the international stage.
In addition, the British were rather confident that the Dutch – or
more importantly, the Philips Company – had made a similar decision,
which considerably strengthened the PAL faction. While the latter had
closed ranks in late 1965, thus half a year before the CCIR Plenary
Conference in Oslo, truly unexpected developments occurred on the
side of SECAM that transformed the final episode in the early history
of European colour television. In June 1965, BBC engineer-in-chief
McLean reported a rumour ‘that all is not well with the Franco-Russian
agreement’. He had heard that the French were not able to live up
to the expectations of the Russian authorities in terms of supplying
manufacturing information, especially on colour tubes. But even more
important, it was said that the Soviets had developed an alternative

105



Andreas Fickers

colour television system and therefore showed less interest in SECAM
(McLean 1965b). Indeed, when the French delegation travelled to
Moscow to attend the first meeting of the newly founded bilateral
Commission mixte pour la télévision en couleur in May 1965, their Russian
counterparts gave them a rather irritating surprise by demonstrating a
colour television system called NIR, named after the Soviet Committee
for the Coordination of Science and Technology (KNIR). Although the
French engineers had no occasion to study the system in detail it was
evident that it differed substantially from the original SECAM system.3

Though the scientific advisor at the Soviet Embassy in Paris tried
his best to convince François de Laboulaye that the NIR-system
represented a development ‘based on the SECAM system’ and so
conformed to the Franco-Soviet agreement, the French authorities
were alarmed and felt cheated. Though the French did their best to
avoid the spread of this irritating news, rumours were soon going
round in CCIR and EBU circles. Interestingly, it was Francis McLean
who went to great lengths to make this obscure Russian system
known. During a meeting of the EBU ad hoc commission on colour
television in Hanover in early June, McLean had heard about NIR
from his French colleagues in ORTF, and promptly contacted the
British Embassy in Moscow to obtain details about the new invention
(McLean 1965b). What made the system so interesting for McLean
and his colleagues was the fact that NIR seemed to be a kind of
technical compromise between SECAM and PAL. It was all the more
remarkable since this compromise had always been pronounced by the
experts as being technically impossible. This unexpected revival of the
technical debate about colour television systems inspired McLean to
study the system as much as possible, driven by the motivation that
NIR – because of its character of a technical compromise – possibly
had the potential of being the long-desired European standard which
might prevent splitting the continent into PAL and SECAM divisions.

In order to get a deeper insight into the Russian developments,
McLean organised a visit to Moscow where he discussed NIR
with his colleagues from the colour laboratory of the Ministry of
Communication and the staff of the Moscow television centre. He came
to the conclusion that although ‘the people at the laboratory level
favour NIR rather than SECAM’, the final decision on which system
would be chosen by the Soviets would be taken at the political level
(McLean 1966). Various sources demonstrate that McLean made no
secret of his interest in NIR and that the BBC seriously considered
supporting it at the CCIR Plenary Conference in Oslo if there seemed
to be the likelihood of a European agreement on the basis of this

106



The Techno-politics of Colour

system (Williams 1966). Not surprisingly, McLean’s activities were not
welcomed by the Foreign Office and the General Post Office. Peter
Lillicrap, director of the radio services at the GPO, who had already
lamented about McLean’s hostility towards the PAL system after the
Vienna conference, decided to inform BBC Director General Hugh
Carleton Greene about McLean’s unilateralist leanings. He wrote in a
letter on 24 March 1966.

What chiefly bothers us is that the BBC have put in a lot of work on NIR
and given a series of demonstrations to visitors from other European
countries. It is fair to say that they have been careful to avoid press
publicity for the demonstrations in this country. But it will clearly not
help us to secure support for PAL if the BBC plays a prominent part in
the development and demonstration of a rival system. (Lillicrap 1965)

But Lillicrap’s colleague H. Stanesby, the designated leader of the
British delegation for the Oslo conference, expressed his doubts as to
whether Greene would be able to assuage McLean. ‘I hope that your
letter to Sir Hugh Greene will help to bring McLean in line,’ he wrote
to Lillicrap. ‘But I must confess my concern about the damage that has
already been done and the possibility, indeed my belief that McLean
will continue to draw attention to the BBC’s work on NIR’ (Stanesby
1966a). Stanesby’s doubts proved to be correct.

After a short period of consternation, the French tried their best to
remind the Soviet partners of the original spirit of the France-Soviet
treaty. During the second meeting of the Commission mixte in Paris
in January 1966, the two delegations came – after long and fierce
discussions – to the diplomatic compromise to rebaptise the Russian
system ‘SECAM IV’.4 This act of political correctness – such was
the hope of the French – would pay tribute to the symbolic capital
attributed to the French ‘original invention’. But a definite decision
about which system would be presented as the Franco-Soviet candidate
at Oslo was postponed to the next meeting of the commission to be
held in Moscow in April 1966. Between the two meetings, the French
authorities – including President Charles de Gaulle – activated all their
diplomatic resources in order to ‘convince’ their Soviet friends about
the superiority of SECAM. Much to the relief of the French delegation
during the third Commission mixte meeting in Moscow, these political
efforts finally paid off. The commission agreed that the SECAM III
system should be officially presented as the Franco-Soviet system in
Oslo. But next to the official line, a theoretical window of opportunity
for the NIR system (or SECAM IV) was kept open. If, during the
Oslo meeting, it appeared that NIR had a real chance of being

107



Andreas Fickers

recommended as the unique colour television standard for Europe,
neither the French nor the Soviet delegation would oppose such
a vote.5

The diplomatic showdown: Oslo, 22 June – 22 July 1966
When the eleventh Plenary Conference of the CCIR opened in Oslo
on 22 June, it was the biggest event to date in the CCIR’s history.
During the plenary sessions, CCIR director Leslie Hayes had to
identify the speakers with the help of binoculars! The Study Group XI
A2 (colour television) met for the first time two days after the opening
of the conference and started its work with a questionnaire, aiming
at producing a survey of the spectrum of opinions of all delegations
represented. The result of this questionnaire was published in a
fifteen-page document on 1 July and showed a clear separation of
positions in three camps: Two large groups supported SECAM and
PAL respectively, whereas a smaller group of countries (including
Belgium, Luxemburg, Portugal and Tunisia) expressed their favour for
the NIR/SECAM IV system. In order to facilitate the negotiations, the
chairman of Study Group XI A2, the Swede Erik Esping, decided to
form a small sub-group consisting of the delegations of France, West
Germany, United Kingdom, Yugoslavia, Czechoslovakia, Italy, Soviet
Union, The Netherlands and Switzerland. When this sub-group came
together for the first time on 7 July, the French delegation made – to
the surprise of the other members of the group – an official declara-
tion, offering their abandonment of the SECAM III system in favour
of NIR/SECAM IV. But this ‘generous offer’ was tied to the claim that
all other delegations had to accept the latter as the European standard
and to invest all their research and development capacities in the com-
ing six to twelve months in making improvements that would increase
its commercial viability. As several written records and oral testimonies
reveal, the French staged their grand entrance in such a dramatic way
that it caused serious discomfort among the other delegations.6

The British and West German delegation leaders (Stanesby and
Pressler) particularly felt under heavy pressure as the French enjoyed
the strong support of Chairman Erik Esping and two other important
figures, namely CCIR director Leslie Hayes and EBU director George
Hansen who had been nominated as permanent members of the
sub-group by Esping. Esping asked Pressler and Stanesby if they
would accept the French proposition, which in fact meant that the
introduction of a regular colour television service in both countries
had to be delayed for at least a year. But both the British and the

108



The Techno-politics of Colour

West German delegation leaders responded that the decision to
postpone the introduction of colour television in their countries
exceeded their competences as such decisions were the exclusive
responsibility of their governments. In addition, they declared that
it was impossible to dictate to the industry which system they should
work on. As the French delegation felt provoked by the formal
argumentation of the British and West German delegations, they
resolved – ‘in a quietly dramatic way’ as Stanesby reported later –
to withdraw their offer and to introduce SECAM III instead. CCIR
director Leslie Hayes’ repeated urging not to do so ‘in a most
undignified way’ persuaded the French to sustain their initial offer
(Stanesby 1966b).

Confronted with this situation, both the West German and the
British delegations had to contact their Post Offices to report the
dramatic turn of the negotiations and to ask for new orders. In
his evening report to the General Post Office, Stanesby made no
secret about his displeasure with the evolution of the negotiations.
‘Unfortunately the French proposal appeared to gain a large measure
of support of those delegations represented at the meeting’. He
concluded that: ‘Only the F.R.G., the U.K. and – in a luke-warm
measure – the Netherlands indicated their continued support for PAL’
(Stanesby 1966c). When the discussions continued the following day,
the heads of the delegation of the Federal Republic and the UK stated
that they had been in contact with their administrations but that their
instructions remained unchanged. To the great annoyance of Stanesby,
the British position was undermined by members of his own delegation
– especially Francis McLean:

I am sorry to say that the PAL position has been seriously undermined by
the widely publicised BBC work on NIR/SECAM IV which was reported
to the EBU and which is frequently mentioned during this Conference.
The BBC’s favourable opinion on NIR/SECAM IV is widely known
and seriously embarrasses us, and I am afraid that McLean, in casual
conversation, makes no effort to support the PAL point of view. (Stanesby
1966b)

Despite the fact that the representatives of the BBC and ITA in the
British delegation had been hinting in favour of altering the UK brief,
both the British and the West German delegation stayed firm on their
PAL commitment. As a result of their ‘policy of denial’, they were
repeatedly accused of ‘standing in the way of the unity of Europe’
by both by the French and by the Soviet delegations. But the partial
way in which the discussions of the sub-group had been chaired by

109



Andreas Fickers

Fig. 5. The ‘colour television curtain’ was a popular metaphor to symbolise the
politicisation of colour television in the realm of Cold War politics. Source:
Archives of the German Museum Munich, estate of Walter Bruch, signature

NL 101, nr. 123.

Esping and the overtly staged tactics of blaming increasingly created
a feeling of discontent among the technical experts. When – after two
days of fruitless discussions – CCIR Director Leslie Hayes prepared
a brief report of the proceedings of the sub-group, the text was so
biased that the leader of the US delegation, who had taken little part
in the proceedings, showed his annoyance at its one-sidedness. As
Stanesby mentioned in his final report of the conference, outside the
meetings many colleagues had expressed the hope that the topic of
colour television standards would never again come before the CCIR:
‘It was felt that the subject had now become political rather than
technical.’ After the failure of negotiating a compromise in the sub-
group, discussions continued in the larger framework of Study Group
XI, but it was clear to all delegations that the chance of harmonising
the antagonistic positions had definitely vanished. When the Study
Group finally presented the results of their discussions to the Plenary
Assembly ‘there was a tense moment and no-one at all discussed it’
(Stanesby 1966c). Immediately after the Oslo meeting both sides tried
to legitimate their actions by either accusing the German-British camp
of anti-European behaviour or by blaming the Franco-Soviet camp of
having politicised a technical question and thereby abused the CCIR’s
code of honour. While the French and Soviets promoted the results
of the Oslo meeting as a victory of SECAM, the British and the West

110



The Techno-politics of Colour

Germans congratulated themselves over their firm defence of PAL
(Roberts 1966).
In retrospective, this account of the techno-political struggle for a
European colour television standard sheds light on a rather obscure
dimension of colour as a topic of historical reflection on media.
By emphasising the techno-scientific and industrial character of
colour television as a network technology consisting of the colour
encoding (camera), colour transmission and colour reproduction
(receiver) system, this article has demonstrated the contested nature
of just one element of this system, namely the standardisation of
the transmission system. Rather than focus on aesthetic questions
surrounding colour television, I have introduced a number of key
figures who normally pass unrecorded when talking about colour
television: technical experts from broadcasting institutions, post offices
and the television industry, all of whom were actively engaged in
international standardisation processes.

What had started with the hope of harmonising the fragmented
black-and-white television landscape in Europe turned into the
establishment of yet another technical hurdle for television as a
transnational and European medium. Undoubtedly, converters and
multi-standard receivers have successfully overcome these technical
differences for consumers, but different colour television systems still
dominate the everyday practice of colour productions worldwide.
Despite rhetoric about European integration and the transnational
or global potential of television, cases such as the one presented here
uncover the techno-political and industrial interests involved in tech-
nical discussions and international standardisation processes. Foreign
politics, industrial interests, national stereotypes, expert habitus and
personal networks – all these factors are ‘inscribed’ into the definition
of a standard. The extended description of two decisive events in the
year-long European debate on colour television has shown how the
CCIR meetings turned into an arena for the staging of a drama on
colour diplomacy, turning technical experts into political actors and
colour television transmission systems into symbolic icons of techno-
nationalism. Such were, in the mid-1960s, the colours of Europe.

Notes
1. The three basic parameters that needed to be standardised were the number of lines

(625), the definition of the frequency bands (UHF bands IV and V) and the definition
of the bandwidth for the colour signal (4.43 MHz).

2. See ‘Television Advisory Committee, Technical Sub-Committee, Committee Paper
No. 360, Report of informal discussion on the PAL television system, London 4./5.
May 1965’, in National Archives, signature HO 256/387.

111



Andreas Fickers

3. The NIR system gave up one of the characteristics of the SECAM system which was
the frequency modulation of the colour signal, and replaced it by the quadrature
amplitude modulation as used in the NTSC and PAL system.

4. Because of the continuous improvement of the SECAM system, the different variants
had been successively called SECAM I, SECAM II and SECAM III. The version that
was at stake during the France-Soviet discussion in early 1966 was the SECAM IIIb
version.

5. ‘Protocole de la 3e session de la Commission mixte franco-sovietique sur la télévision
en couleur’, Moscow, 14 April 1966, in Archives du Comité d’Histoire de la
Télévision/INA, Bry sur Marne, estate of Michel Dubail.

6. Handwritten at the negotiations, author unidentified but probably a member of the
French delegation. Also referred to as ‘Oslo diary’, in Archives Nationales, signature
ORTF/Année 1999, nr. 44.

References
Aitken, H. (1985), The Continuous Wave: Technology and American Radio (1900–1932),

Princeton, NJ: Princeton University Press.
Akrich, M. (1994), ‘The de-scription of technical objects’, in W. Bijker and J. Law (eds),

Shaping Technology/Building Society: Studies in Sociotechnical Change, Cambridge, MA:
MIT Press, pp. 205–24.

Baudet (1965), ‘Telegram to the Quai d’Orsay’, Moscow: 5th of March 1965, in Archives
du Ministère des Affaires Etrangères (MAE), Affaires Economiques et Financières,
Affaire Générales, nr. 219a.

Baumann A (2003), Begegnung der Völker? Der Élysée-Vertrag und die Bundesrepublik
Deutschland; deutsch-französische Kulturpolitik von 1963–1969, Frankfurt am Main:
Lang.

Bernath, K. W. and Kobelt, C. (1964), ‘The propagation of colour television signals’,
Television Society Journal, 10/11, pp. 322–29.

Briggs, A. (1995), History of Broadcasting in the UK, Oxford: Oxford University Press.
Brown, D. (1965a), ‘Note of Brown (Foreign Office)’, London, 2 June 1965, in National

Archives (NA), signature FO 173/181314.
Brown, D. (1965b), ‘Letter to O’Neill (Foreign Office)’, London, 4 August 1965, in NA,

signature FO 173/181315.
Brown, D. (1965c), ‘Confidential notes of D. D. Brown (Foreign Office)’, London 27

October 1965, in NA, signature FO 173/181315.
Fickers, A. (2006a), ‘National barriers for an imag(e)ined European community:

the technopolitical frames of post-war television development in Europe’, in
Northern Lights, Film and Media Studies Yearbook 2005, Copenhagen: University of
Copenhagen/Tusculum Press, pp. 15–36.

Fickers, A. (2006b), “‘Pourqui ne feraient-ils pas un procès à Telefunken?’’ Georges
Pompidou et la promotion du SECAM’, in G. Pascal (ed.), La France de Georges
Pompidou dans la modernité: les tensions de l’innovation (1962–1974), Paris: Peter Lang,
pp. 171–92.

Fickers, A. (2007), ‘Politique de la grandeur’ versus ‘Made in Germany’. Politische
Kulturgeschichte am Beispiel der PAL-SECAM-Kontroverse, München: Oldenbourg
Verlag.

Fickers, A. and Lommers, S. (2009 forthcoming), ‘Eventing Europe. Broadcasting and
the mediated performances of Europe’, in A. Badenoch and A. Fickers (eds), Europe
Materializing: Transnational Infrastructures and the Project of Europe, London: Palgrave.

112



The Techno-politics of Colour

Gilpin, R. (1968), France in the Age of Scientific State, Princeton, NJ: Princeton University
Press.

Gorham (1965), ‘Letter to Miss Evans (Foreign Office)’, Bonn, 2 December 1965, in
NA, signature FO 371/181315.

Greene, H. C. (1966), ‘Letter to German (GPO)’, London, 25 March 1966, in NA,
signature HO 256/387.

Hecht, G. (2000), ‘Planning a technological nation: systems thinking and the politics of
national identity in postwar France’, in A. Hughes and T. P. Hughes (eds), Systems,
Experts and Computers: The Systems Approach in Management and Engineering, World
War II and After, Cambridge, MA: MIT Press, pp. 133–60.

Henrich-Franke, C. (2008), ‘Cookies for ITU: the role of cultural backgrounds
and social practices in standardization processes’, in J. Schueler, A. Fickers and
A. Hommels (eds), Bargaining Norms, Arguing Standards, Den Haag: STT, pp. 86–97.

Hughes, T. P. (1983), Networks of Power: Electrification in Western Society, 1880–1930,
Baltimore, MD: John Hopkins University Press.

Jackson, W. (1965), ‘Minutes of a meeting of the TAC held at 10 a.m. on Thursday,
15.03.1965 at the GPO Headquarters’, in NA, signature HF 10/3.

Johnston, G. (1965), ‘Letter to Sir P. Reilly (British Embassy, Paris)’, London 31 March
1965, in NA, signature FO317/181313.

Jones, J. (1965), ‘Letter to J. Leckie (Ministry of Technology)’, London 23 February
1965, in NA, signature BT11/6433.

Laboulaye, F. (1965), ‘Telegram to Alain Peyrefitte’, Moscow, 6 March 1965,
in Archives du MAE, Affaires Économiques et Financières, Affaires Générales,
nr. 219a.

Lillicrap (1965), ‘Letter to Hugh Carleton Greene (BBC)’, London, 24 March 1966, in
NA, signature HO 256/387.

McLean, F. (1965a), ‘Letter to Barron (GPO)’, London, 31 March 1965, in NA,
signature HO 256/387.

McLean, F. (1965b), ‘Letter to Garrett (British Embassy Moscow)’, London, 9 June
1965, in NA, signature HF 10/3.

McLean, F. (1966), ‘The colour television situation in the U.S.S.R.’, London, 21
February 1966, in NA, signature HO 256/387.

Merriman, J. H. H. (1965), ‘Summary Report on Interim Meetings of CCIR Study
Group XI, Vienna: March 24 – April 7, in NA, signature HO 255/381.

Merriman, J. H. H. (1966), ‘Record of events leading to decision not to support
proposed demonstration of SECAM IV’, London, 2 June 1966, in NA, signature HO
256/387.

Müller, J. (1967), ‘Die internationalen Bemühungen um eine europäische
Farbfernsehnorm’, Jahrbuch des elektrischen Fernmeldewesens, 18, pp. 224–52.

O’Neill (1965), ‘Confidential to Tomkins (British Embassy in Bonn’, London 3 June
1965, in NA, signature FO 371/181314.

Pawley, E. (1972), BBC Engineering 1922–1972, London: BBC.
Peyrefitte, A. (1964a), ‘Note to J. J. de Bresson’, Paris, 6 November 1964, in Archives

du MAE, Affaires Économiques et Financières, Affaires Générales, Nr. 220a.
Peyrefitte, A. (1964b), ‘Notes of a talk between Alain Peyrefitte and Maurice Ponte’,

Paris, 13 November 1964, in Archives du MAE, Affaires Économiques et Financières,
Affaires Générales, Nr. 219a.

Peyrefitte, A. (1994), C’était de Gaulle, Vol. 2, Paris: Éditions de Fallois/Fayard.
Reilly, P. (1965), ‘Telegram from the British Embassy in Paris to the Foreign Office in

London’, Paris, 30 March 1965, in NA, signature INFI/848.

113



Andreas Fickers

Roberts, F. (1965), ‘Letter to the Foreign Office’, Bonn, 21 July 1965, in NA, signature
FO 173/181314.

Roberts, F. (1966), ‘Circular letter to all British embassies’, London, 21 July 1966, in
NA, signature FO 371/181315.

Schmidt, S. and Werle, R. (1998), Coordinating Technology: Studies in the International
Standardization of Communication Technologies, Cambridge, MA: MIT Press.

Stanesby, H. (1966a), ‘Note to Lillicrap (GPO)’, London, 29 March 1966, in NA,
signature HO 256/387.

Stanesby, H. (1966b), ‘Colour Television Discussions (Oslo)’, Oslo, 7 July 1966, in NA,
signature HO 256/388.

Stanesby, H. (1966c), ‘Report to T.A.C./T.S.C. on CCIR XIth Plenary Assembly, Oslo,
1966 – Colour Television’, London, 22 August 1966, in NA, signature HO 256/388.

Townsend, G. B. (1963), ‘New developments in the SECAM colour television system’,
Television Society Journal, 10: 6, pp. 172–90.

Welch, E. (1965), ‘Note of E. Welch, Board of Trade’, 1 March 1965, in NA, signature
BT11/6433.

Williams (1966), ‘Telegram to D. Brown (Foreign Office)’, Moscow, 3 March 1966, in:
NA, signature FO 173/187373.

Willis (1965), Letter to Wedgwood Benn, Postmaster General, London, 26 February
1965, in NA, signature HO 256/387.

Andreas Fickers is Associate Professor of Comparative Media History, Faculty of Arts
and Social Sciences, University of Maastricht, the Netherlands.

DOI: 10.3366/E1743452109001368

114



Copyright of Journal of British Cinema & Television is the property of Edinburgh University Press and its

content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's

express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use.


