
International Journal of Media and Cultural Politics Volume 4 Number 3.

© Intellect Ltd 2008. Article. English language. doi: 10.1386/macp.4.3.349/1

Public television policies in Europe: 
The cases of France and Greece
Petros Iosifidis City University, London

Abstract
The aim of this article is to examine the way technological developments and the
internationalisation of the television industry affects public television (PTV)
broadcasters in Europe. The work focuses on the policies pursued by PTV broad-
casters in selected European countries in response to the challenges that confront
them in the era of digital convergence. The changes in the European television
landscape force public channels to rethink their position towards new digital tech-
nologies, organisational structures and programming policy and scheduling. To
illustrate the difficulties but also the opportunities that arise during this period of
change, the article analyses specific activities and strategies undertaken by public
channels in the main areas examined (reorganisation, programming and technol-
ogy) in one large (France) and one small European country (Greece).

Introduction
New communications technologies such as digitalisation and conver-
gence, the growing internationalisation of the industry and the emergence
of transnational corporations, alongside profound economic, social and
political shifts have contributed to the emergence of a new television order
and caused multi-faceted pressures on former PTV broadcaster monopo-
lies. The public TV sector reacted in various ways to this situation. Each
PTV broadcaster exists and operates within a specific environment, in
which room for manoeuvre and initiative taking depends on many factors,
including history, traditions, language and culture, the political climate,
the level of economic development, the size of the market, the technologi-
cal infrastructure and the regulatory framework. Other factors include the
readiness of public channels to respond to the demands of the competitive
digital era, which in turn depends on organisational reform, programming
policy, and involvement in new technologies. These factors can hinder
potential strategies and at times limit the public sector’s room for manoeu-
vre. This explains to some extent the important differences observed in the
initiatives undertaken by different public channels.

This article focuses on the policies pursued by PTV broadcasters in
selected European countries in response to the challenges that confront
them in the era of digital convergence. The changes in the European tele-
vision landscape force public channels to rethink their position towards
new digital technologies, organisational structures, and programming
policy and scheduling. To illustrate the difficulties but also the opportunities

349MCP 4 (3) 349–367 © Intellect Ltd 2008

Keywords
public television
programming policy
organisational reform
France
Greece

MCP_4_3-05_Iosifidis-080015  12/4/08  7:54 PM  Page 349



that arise during this period of change, the article analyses specific activi-
ties and strategies undertaken by public channels in the main areas exam-
ined (reorganisation, programming and technology) in France and Greece.
These have been selected on the basis of presenting a combination of large
and small countries, which have different levels of competition in the field
of television. Further, the selection of these two Southern European coun-
tries has also been made to highlight the partisan political control of tele-
vision which is featured in both media systems and the difficulty in
developing a vibrant and independent public TV sector under such condi-
tions. The article starts by defining the role of public television and outlin-
ing developments in the sector across Europe. It then moves on to
analysing the competition, programming, funding and organisational
strategies employed by PTV broadcasters to face the pressures that are
apparent in the digital world. The second part of the article investigates
the policies adopted by the French and Greek PTV broadcasters in the
areas of new digital technology, programming and internal restructuring
to survive in the current broadcasting ecology.

Part I
Public television in Europe
Public television can play an essential role in safeguarding a pluralist
society and meeting its cultural and social needs and it is therefore at the
heart of the democratic systems. Through its mass reach and influence
PTV broadcasting has the capacity both to enrich people’s lives as individ-
uals and improve the quality of life in society. In Europe public TV occupies
an important part of the television sector. It is not considered merely an
economic activity, as it is in the USA, but rather a social and political tool,
accessible to all and contributing to pluralism, diversity and democratic
expression. Historically, monopolies in television (and radio) were justified
on technical grounds (spectrum scarcity), but a raft of political and social
arguments were added to these technical reasons, as it was believed that
broadcast media could exert powerful influence and had to therefore be
heavily regulated (Humphreys 1996: 112–113; Iosifidis, Steemers and
Wheeler 2005: 9). With the notable exception of Luxembourg, which
never experienced state control in the sector, as well as the United
Kingdom, Belgium (Wallonia) and Finland, where private television was
introduced in the 1950s, PTV broadcasters in Europe functioned under a
monopoly regime until the 1980s and constituted the sole source of infor-
mation and entertainment.

However, the organisation and functioning of public channels are not
the same across Europe, for they vary in the way they are funded and
structured, their political independence and so on. For example, revenues
of the British PTV broadcaster BBC and Swedish SVT derive almost exclu-
sively from the licence fee, but the income of the Spanish TVE comes
mainly from advertising and state grants. Greece’s national public broad-
caster ERT is funded by a surcharge on electricity bills. In the Netherlands
the Parliament decided in 2004 to replace the licence fee by a special levy
as a supplement to income tax. Apart from differences in funding, PTV
broadcasters differ among themselves in structural terms. For instance,

350 Petros Iosifidis

MCP_4_3-05_Iosifidis-080015  12/4/08  7:54 PM  Page 350



while TVE in Spain is characterised by an integrated structure, controlling
every area of TV activity, local governments oversee the autonomous
regional public TV stations across the country. Also some countries
(France, Spain and Greece) witnessed the emergence of state rather than
public broadcasting. The difference between public and state television lies
in the degree of its independence from political power. While state televi-
sion promotes the interest of the state, that is the government, public tele-
vision enjoys autonomy and editorial independence. In France, Spain,
Italy and Greece, conditions variously defined as ‘political clientelism’ or
‘state paternalism’, have prevented the full emancipation of public televi-
sion from direct political control (Council of Europe 2004). In France and
Italy state broadcasters began to be transformed into public service broad-
casters in the 1970s, whereas in Spain and Greece the dictatorships of
Franco and the Colonels respectively delayed the transformation processes.

Therefore there is a notable difference between state and public PTV
broadcasting, with the latter enjoying political independence. But even the
flagship of independent broadcasters, the BBC, was attacked by the British
government over its coverage of the Falklands war in the 1980s as well as
the 2003 war in Iraq. However, the differences in the organisation and
functioning of public television are not limited to the degree of political
independence. Some large PTV broadcasters have expanded internation-
ally (the BBC, France Télévisions and the Spanish TVE) or embarked on
cross-border cooperation (the Swedish SVT with other Nordic broadcast-
ers), but others have focused on the domestic market due to small size and
language barriers (the Greek ERT and the Irish RTÉ). Broadly speaking,
the large variations among the broadcasting systems stem from the differ-
ent traditions, political cultures as well as regulatory systems that exist
across Europe. It follows therefore that it is difficult to identify a single
public television model or accurately define public television. This means
that any attempt to compare public television systems across Europe and
bring forward workable suggestions on their functioning should be con-
ducted carefully and should fully acknowledge these differences. In
general terms, however, there are some common obligations bestowed
upon public TV by society which define the remit of its activities. These
obligations can be summarised as follows (Garnham 1986; Curran 1991;
Keane 1991; Murdock 1992; Graham and Davis 1997; Tracey 1998):
(1) universality of content and access; (2) provision of programmes which
contribute to social cohesion and democratic process; (3) setting of high-
quality standards in the areas of entertainment, education and informa-
tion; (4) contribution to political pluralism and cultural diversity;
(5) enriching the lives of individuals through history, the arts and science;
(6) preservation and promotion of national culture and heritage; (7) editorial
independence and accountability; and (8) serving the needs of an increas-
ingly multi-cultural society (new obligation).

Public television in a competitive market
Whereas public television enjoyed a monopoly status in the past and there
was little debate on its legitimacy, technological developments, political
and economic changes, socio-cultural shifts as well as regulatory changes

351Public television policies in Europe: The cases of France and Greece

MCP_4_3-05_Iosifidis-080015  12/4/08  7:54 PM  Page 351



have cast into doubt, not only the way public television is financed, but
also its very raison d’etre. Inevitably European public channels face a
series of dilemmas which fall into four main areas.

Competition and programming strategies
The abolition of state monopolies and the introduction of competition in
the audiovisual sector have put public television stations in a inferior posi-
tion vis-à-vis commercial channels. Although PTV broadcasters make
efforts to respond to these new conditions, these efforts are limited by the
fact that they have a social mission to fulfill, namely defending the public
interest (that is to provide programming diversity, ensure viewer access
and guarantee accuracy and impartiality). Carrying out this mission
means that public channels have to offer quality (therefore high-cost)
informative, educational and entertainment services, not normally pro-
vided in the free market. The obligation of public television to preserve the
nation’s culture, offer educational services and cater for minorities does
not make it easy to compete directly with private broadcasters.

However, failure to deliver popular programmes that attract large audi-
ences may result in a competitive disadvantage. One senses a disturbing con-
tradiction between the necessity for PTV broadcasters to be aggressive in the
market-place and their public service obligations (Padovani and Tracey
2003: 133). Therefore, the dilemma posed is the following: should public
television stations continue to act in compliance with their statutory remit,
or should they adopt competitive tactics similar to those of private channels?
In other words, should they take part in the battle for ratings and therefore
offer services similar to the private sector (where at times profit prevails to
the detriment of programme quality)? Or should they focus on services that
the private sector by definition does not cover? But if they choose the latter
scenario, they may not be in a position to maintain audience shares at a rea-
sonable level (around 20 per cent), so as to defend their position as servants
of the public interest. As we shall see below, public channels are already in a
ratings battle and some of them have adopted a more mainstream program-
ming approach to address the competitive challenge.

Funding method
The licence fee constitutes the main source of revenue for public television
in Europe. Additional revenues come from advertising, sales of programmes
and television magazines, government subsidies and subscription income.
In the days of monopoly, it was much easier to justify the licence fee, but
this collective funding system has come under intensive pressure owing to
technological developments which have allowed many more channels in
the market. The fact that advertising and other commercial revenues con-
stitute only supplementary resources for the majority of public television
channels, combined with the unwillingness of most governments to
increase the licence fee to the required level of inflation, has caused eco-
nomic difficulties for public broadcasters. In addition, discussions have for
some time been taking place at a European level about how to reduce
public television’s dependency on the licence fee and find more efficient and
rational methods of funding it in the digital multi-channel era.

352 Petros Iosifidis

MCP_4_3-05_Iosifidis-080015  12/4/08  7:54 PM  Page 352



The choice of the funding scheme can influence the activities of public
channels, and in particular, the content of their programme offerings.
According to McKinsey & Company (1999, 2004) funding by the licence
fee reduces dependence on advertising, avoids direct competition with
commercial broadcasters and allows public channels to formulate a pro-
gramming strategy that includes distinctive, innovative and risky pro-
grammes. Private broadcasters often accuse public ones of using public
money for commercial activities and populist programmes offered by the
free market anyway, therefore, resulting in market distortion and unfair
competition. Despite numerous complaints lodged with the European
Commission relating to financing systems, the EC rejected practically all of
them and declared the use of the licence fee compatible with the Treaty.
Still, such developments have caused confusion and created uncertainty
about future revenue levels for public channels, thus putting a brake on
investment, and pushing up operational costs.

Investment in new technologies
The question initially posed regarding the rapid development of new com-
munications technologies is whether public television stations should take
advantage of alternative ways of transmitting their programmes. Should
they be allowed to provide thematic channels, or services on the Internet,
for example? It is worth noting that across the EU 27 only in the United
Kingdom and Spain it is explicitly stated in the public broadcaster’s remit
that they should embark on digital activities. But in practice it is mainly
large public TV broadcasters who have done so. One argument in favour of
this practice is that investment in new communication technologies allows
public channels to re-acquire their competitive advantage and therefore
play a leading role in the new era. Another is that public television should
be present on all platforms and ensure that digital content is accessible to
all citizens to fulfill the universality principle. This can be achieved by
offering a free-to-air package and by promoting a common, open standard
for the broadcasting of digital television signals that would address the
problem of closed, proprietary technical standards. This guarantees partic-
ipation and promotes wide-spread take-up of digital technologies. As we
will see below, most public broadcasters have launched, or participate in,
free-to-view digital consortia.

Also, some large public broadcasters have already invested in areas
such as the Internet and multimedia, whereas PTV broadcasters in some
of the smaller countries are still in the planning stage. The dilemma,
however, has to do as much with the means of funding these initiatives as
with the access of viewers to new services. In fact, the method of funding
such activities determines the level of access viewers can enjoy. For
example, if the new services are funded by subscriptions, then they will be
accessible only to those who can afford the subscription, thereby sacrific-
ing the universality principle. If on the other hand they are funded by the
licence fee, then they are accessible to all. This scenario, however, logically
presupposes increasing the licence fee at regular intervals to cover this
investment, something which national governments are on the whole
unwilling to implement because of the political fall-out.

353Public television policies in Europe: The cases of France and Greece

MCP_4_3-05_Iosifidis-080015  12/4/08  7:54 PM  Page 353



Organisational reform
Long-term operational and organisational strategies for PTV broadcasters
are essential to address commercial changes, shifts in audience prefer-
ences, as well as technological advancements. The search for new content,
but also for new centres of production and organisational units able to
meet new demands, presupposes the creation of a modern and rational
organisational model elaborated and designed by specialist advisers, exter-
nal managers and consultants, who can clarify priorities and look for spe-
cific objectives, rather than vague principles. As Coppens and Saeys
(2006) argue, the pre-eminent instrument for a more specific definition of
tasks is the public service contract. While laws and/or decrees continue to
lay down a number of principles, the specific tasks themselves are defined
in the contracts. A growing number of countries, including Britain,
France, Ireland and Sweden have specified the mission of their PTV broad-
casters in contracts, while the television systems of some of the southern
European countries such as Spain and Greece have no contracts as yet.
Most contracts urge the PTV broadcaster to adopt a more modern human-
resources policy, spend public money efficiently and justify their financial
resources, increase revenue from self-help activities such as overheads
reduction and job redundancies. As a result the mission of PTV, broadcast-
ing is increasingly defined in terms of specific and measurable targets.

The merit of these new administrative guidelines for PTV broadcasters,
in which the public service contract is a basic element, is that they urge
public corporations to be held more answerable to the community that
they serve. However, the new administrative system may place too tight
restrictions on the broadcaster’s autonomy, for the assessment of the
broadcaster’s performance can be submitted to the relevant political
authorities who will appraise it from their own perspective and perhaps
impose sanctions (Coppens and Saeys 2006). Another drawback of
encouraging a more management-oriented approach is that the public
sector may operate openly on the basis of commercial criteria and no
longer as a public service. Moreover, a Council of Europe report (2004: 15)
points out that it has been proved difficult to develop a managerial culture
required to downsize the organisations, reduce staffing, cut costs and
promote cost-effectiveness and efficiency because labour laws generally
prevent easy dismissal of personnel and in any case most attempts to carry
through reform have become bogged down in political conflicts. Even
though the broadcasters’ attempts to re-organise are necessary for sur-
vival, these attempts are often troubled.

Part II
The above constitute but a small part of the complex web of dilemmas that
emerge in the new television order, characterised by the development of
new communications technologies, the prevalence of market forces, the lib-
eralisation and the internationalisation of television markets, as well as the
convergence of technologies. Despite the existence of different public broad-
casting systems, the dilemmas and the problems that public channels face
today are common among European PTV broadcasters. But how have
public channels responded to these challenges and dilemmas? This section

354 Petros Iosifidis

MCP_4_3-05_Iosifidis-080015  12/4/08  7:54 PM  Page 354



analyses the technological, programming and organisational strategies that
public channels in selected European countries have adopted to address
these concerns and adjust to the digital era. More specifically, the analysis
focuses on the digital initiatives, programming/scheduling and internal
restructuring attempts of one large public broadcaster (France Télévisions)
and one small (the Greek public broadcaster ERT). The data regarding pro-
gramming and scheduling help us to assess whether the public organisa-
tions have become more commercial to face competition and whether in
the process have abandoned their public service remit. The information
about digital activities enables us to check whether the relevant public
channels have taken advantage of the new communication technologies
and platforms and have therefore turned into Public Service Media.
Further, the analysis of internal restructuring strategies considers the steps
taken by the public TV sector to combat bureaucracy and inefficiency. In
sum, the examination of the above three areas in a small and a large
European country highlights the readiness (or not) of the public sector to
adapt to the digital age.

The investigation of a large and a small territory is important because
it takes into account the relative sizes of the internal markets, and thus
defines in business terms PTV broadcasters’ room for manoeuvre. The size
of the market usually defines the relative strength of a country in the tele-
vision sector and its capability to develop an autonomous television
system with strong production units. The selected countries illustrate dif-
ferent levels of competition and development in the field of television and
also in all converged media. The marked differences can be attributed
partly to the size of a national market, partly to the regulatory framework,
and partly to the political and economic climate. Observing national expe-
riences gives us a picture of the way in which external factors (for example
the level of competition in television or the effectiveness of the regulatory
framework) influence the ability of public broadcasters to compete with
the private sector. The examination of the areas that are more directly
controlled by public channels (internal reorganisation, programming
policy and digital initiatives) highlights the readiness of the public sector
to adapt to the digital age.

The selection of these two Southern European countries has also been
made to highlight the partisan political control of television which is fea-
tured in both media systems and the difficulty in developing a vibrant and
independent public TV sector under such conditions. In France, the gov-
ernment considered it necessary to intervene in the television sector to
safeguard and promote national culture and identity. In France as in
Greece (and Spain and Italy for that matter) one can find some degree of
political subordination of public television by the government. In Greece,
state broadcaster ERT was seen as a mouthpiece of the government.
Greece, along with Spain, represents a model closer to the East European
situation, where deregulation of television emerged in an unstable political
and social environment. Nowadays one can observe major shifts in the
media ecology in both countries under scrutiny. Market dynamics has
resulted in a profound transformation of the French and Greek television
systems since the late 1980s, bringing about a multiplication of media

355Public television policies in Europe: The cases of France and Greece

MCP_4_3-05_Iosifidis-080015  12/4/08  7:54 PM  Page 355



outlets and enhancing choice. However, state policy in television is still
determined to a large extent by the persistent culture of political expedi-
ency and pluralism is hard to secure especially in news and political cover-
age as political elites constantly seek to influence the content of political
coverage. These phenomena are typical of the European south, in direct
contrast to the European north where the television systems are charac-
terised by political autonomy and independence.1

The French case
Following the privatisation of formerly public channel TF-1 in 1986,
France 2 and France 3 are the main remaining public stations which are
competing openly with the powerful private channels TF-1, Canal Plus
and M6, which have substantial financial resources. However, France
Télévisions (the company under which all public broadcasters operate,
including France 5 which was launched in 2001) has managed to retain
satisfactory levels of audience share. In particular, in 2006 France 2
enjoyed a share of 20.5 per cent, followed by France 3 at 16.7 per cent
and France 5 at 3 per cent. Regarding funding, France Télévisions is
funded by a mixed system of commercial revenues (mainly advertising)
and the licence fee, although this may change in the future following
President Sarkozy’s suggestion to take away advertising from public chan-
nels. Occasionally, the public broadcaster receives special state subsidies to
pursue specific objectives, such as the dissemination of French pro-
grammes abroad.

Organisational reform
The PTV broadcaster has been benefited by a major restructuring pro-
gramme which led to the formation of France Télévisions to combine the
resources of the public channels. This change has improved the organisa-
tional and operational profile of the now joint stock company and led to a
better exploitation of programmes and personnel, resulting in trimming
running costs at a saving of about fifty to fifty-two million Euros a year
since the beginning of the new century (James 2005). Overheads were cut
and management streamlined, with the result that net debt has fallen
from 245 million Euros at the end of 1999 to 109.6 million Euros in 2003
(IsICult 2004). Heavy losses have turned into a net profit of 14.2 million
Euros in 2003. France Télévisions grew its advertising by 4.9 per cent in
2002 to 710 million Euros, while in 2003 advertising grew again by 6.8
per cent to reach 820 million Euros.

Programming policy
One reason commonly cited for France Télévisions’ robust showing, as evi-
denced by the relatively high shares enjoyed by public channels, is a dis-
tinctive programming policy. According to a report by the Instituto
Italiano per l’Industria Culturale, published by Screen Digest, France
Télévisions has steered clear of many of the reality-TV formats taken up by
commercial channels and has instead focused on regional and local issues
(especially through France 3), news and current affairs magazines, high-
quality fiction and documentaries (IsICult 2004). However, it is mainly

1 Information
concerning these case
studies was largely
extracted from my
recently published
book Public Television
in the Digital Era
(Iosifidis 2007).

356 Petros Iosifidis

MCP_4_3-05_Iosifidis-080015  12/4/08  7:54 PM  Page 356



France 5 – which shares frequencies with the high-brow Franco-German
joint venture channel Arte, which acts as a guardian of programme
quality and diversity, whereas the programming of France 2 and France 3
increasingly emulates that of private rivals.

Table 1 compares the annual output of the public channels with that of
the national terrestrial commercial channels. It can be seen that France 5,
which is tasked with promoting knowledge, culture and employment,
devotes as much as 80 per cent of its schedule to current affairs magazines
and documentaries. In direct contrast, France 2’s programming consists
mainly of TV series and docudrama (25.1 per cent), entertainment and
music shows (17.5 per cent), while a large proportion is devoted to news
(21.1 per cent) and current affairs/documentaries (17.9 per cent). France
3’s schedule pays more emphasis to current affairs/documentaries (27.8
per cent), TV series/docudrama (25.6 per cent), as well as to national and
regional news (16.7 per cent). The central news bulletin is at seven
o’clock in the evening and has a large audience, being watched by
working people and the elderly. The age groups that watch France
Télévisions are generally older than those that watch commercial pro-
grammes. Taken together, the programming of the main public channels
France 2 and France 3 differs only slightly from that of the private TF-1
and M6, which give some more emphasis to entertainment and TV
series/docudrama (see Table 1).

The relatively small difference between the main public and private
channels is because public broadcasters are increasingly dominated by
commercial concerns and managed as private corporations. Their pro-
gramming over the years tends to resemble those of their commercial
counterparts, with the notable exception of France 5 and Arte (EUMAP
2005). A pan-European study by Leon (2004) found that there are still
some differences between French public and commercial broadcasters in

357Public television policies in Europe: The cases of France and Greece

Table 1. Annual output of the national terrestrial TV channels in France –
breakdown by genre (2004).

France 2 France 3 France 5
Programme types (%) (%) (%) TF-1 (%) M6 (%)

News 21.1 16.7 0.3 11.3 5.0
Current affairs/

documentaries 17.9 27.8 80.1 17.4 5.3
Feature films 3.3 4.6 0.6 3.7 3.0
TV series/docudrama 25.1 25.6 9.7 31.4 35.2
Entertainment/

music shows 17.5 9.0 2.2 16 35.1
Sports 6.1 5.8 – 4.5 0.3
Other including 

advertising 9.0 10.5 7.1 15.7 16.1
Total hours 8,870 8,155 5,845 8,760 8,760

Source: CSA, company reports, EUMAP; 2005.
Note: Being mostly a movie channel, Canal Plus is not included.

MCP_4_3-05_Iosifidis-080015  12/4/08  7:54 PM  Page 357



the area of cultural programming. Using a wide concept of culture, the
study showed that France 2 and France 3 had more cultural output than
their competitors TF-1 and M6, but in prime-time the public channels’
programming showed a strong orientation towards entertainment, and
information to a lesser extent.

This is evidenced by France 2’s programming policy. In September
2000, hampered by a continual but not precipitous, fall in audience share,
the flagship public channel made dramatic changes in its programming,
especially at peak viewing times. A young director was put in charge of
news, and drastically changed the format of the central evening news bul-
letin at eight o’clock in the afternoon. Preceding this bulletin there is now
a talk show called On a tout essayé, presented by well-known comedians
and DJs. Prior to these changes, France 2’s output consisted mainly of doc-
umentaries and educational programmes, but it now has more of an
entertainment and less of an educational character. Overall, the cultural
and educational programming of France 2 and France 3 represent about
ten to twelve per cent of their total schedule. Yet, only a tiny part of this
offering is available at peak time (18.00-23.00).

Thematic portfolio
Similarly to other large European public broadcasters, France

Télévisions has set up several thematic subscription channels, including:

• Festival – set up in 1996 and shows French and European fiction).
France Télévisions owns 56 per cent of the capital, the Spanish La 7
owns eleven per cent and another eleven per cent share is held by
Britain’s Carlton Communications.

• Mezzo – a music service founded in 1998.
• Ma Planete.
• Planete Thalassa.

Historie, broadcasting documentaries, was set up in 1997 but sold to TF-1
Group in 2002. Apart from these subscription channels, France Télévisions
is an owner (together with 19 more public channels) of Euronews, the
Europe-wide satellite channel which broadcasts international news, as
well as in the international French-language channel TV5, co-financed by
Belgium, Canada and Switzerland, specialising in news and entertain-
ment. Up to 2001 the public broadcaster had an 8.5 per cent share in the
digital satellite platform TPS but this was sold in January 2002 to the
commercial rival TF-1, as part of the restructuring and deficit reduction
programme outlined above.

Development of DTT
Digital terrestrial television was launched in March 2005, two years later
than originally scheduled. In addition to political upheavals, it had to over-
come conflicts between technical standards – MPEG-2 and MPEG-4 were
the prime contenders – and differences between France Télévisions, TF-1
and Canal Plus. The service entitled TNT and the initial offering consisted
of 14 free-to-air channels while later in the year two bouquets of pay-TV

358 Petros Iosifidis

MCP_4_3-05_Iosifidis-080015  12/4/08  7:54 PM  Page 358



were added. Take-up of services exceeded expectations and by June 2007
about 8.2-million households were equipped to receive DTT, bringing the
DTT penetration to 22 per cent of French TV households. This is signifi-
cant given that DTT was only launched in March 2005. This early success
was partly because the set-top boxes were made available from as little as
70 Euros, and partly because the offering was sufficiently convincing to
make people forget the earlier hesitancy. In fact, the offering improved sub-
stantially with the launch of additional channels to match the variety
offered by the satellite consortia.

The Greek Case
TV broadcasting in Greece was developed in the late 1960s during a military
junta which ruled the country between 1967 and 1974 and this impacted
greatly on the degree of independence enjoyed by the public broadcaster.
Throughout the 1980s, as Greece began to reform and modernise, audi-
ences demanded a wider choice of their viewing options than those offered
by the Greek public broadcaster Elliniki Radiofonia Tileorasi (ERT). In the
late 1980s private TV broadcasters MEGA and ANT1 took advantage of
loopholes in the existing legislation and began broadcasting programming
mainly consisting of variety shows, American films and tabloid news broad-
casts. ERT was forced, completely unprepared, into a regime of unregulated
liberalisation where competition was expanding explosively. ERT’s bureau-
cratic organisation and the frequent changes in administration, all made its
programming and the efficient exploitation of its resources difficult. The
absence, furthermore, of any strategic planning in the company, which
should have responded to social and technological shifts during the critical
phase of abolition of state monopoly and the appearance of private televi-
sion, marginalised ERT’s development, and alienated it from the public. The
arrival of advertising funded private channels resulted in an unprecedented
reduction in ERT’s audience share to below 10 per cent, as well as the loss of
80 per cent of its advertising revenue in the 10-year period 1989–1999.
However, important steps have been taken in the last few years in reforming
ERT so as to move it on to the next phase of its modernisation.

Restructuring efforts
In the past three decades certain studies have been carried out and proposals
have been put forward referring mainly to the organisational and adminis-
trative modernisation of ERT. Sir Hugh Green’s proposals in 1975, the study
by the BBC experts Alan Hart, Michael Johnson and Peter Marshount in
1990, the findings of Ernst and Young consultants in 1992, as well as the
proposals of the Panhellenic Confederation of Trades Unions of ERT
(P.O.S.P./ERT) in 1997, all highlighted ERT’s operational, organisational and
financial difficulties. The conclusions of these studies boiled down to the fol-
lowing: ERT was characterised by centralised decision-making and lack of
clarity in objectives and allocation of responsibilities; the main services ERT-
1 and ERT-2 (now ET-1 and NET) operated autonomously and were never
integrated into a unified, coordinated ERT A.E. There was also overlap in
programming between ERT’s services; political interference and frequent
changes of personnel in strategic managerial positions hindered the smooth

359Public television policies in Europe: The cases of France and Greece

MCP_4_3-05_Iosifidis-080015  12/4/08  7:54 PM  Page 359



operation of the company; the general directorate of administration and
management was disproportionately large compared to the other direc-
torates; there was no administrative mechanism to evaluate the perfor-
mance of organisational units and to create incentives to improve it (for
example, through cost reduction); ERT did not have the necessary marketing
and sales infrastructure; the work of the Director General was significantly
overloaded, as 16 organisational units report directly to him.

The studies’ recommendations for the organisational improvement of ERT
(particularly that of Ernst and Young 1992) can be summarised as follows:
ERT should set up a unified general directorate of news and current affairs
and a unified general directorate of programme production; the general direc-
torate of administration and management should be split into three general
directorates: technical, financial and administrative services; ERT should
establish an internal body to assess performance in programme production;
the public broadcaster should re-position and change the profile of the three
public television networks: shaping ET-1 into a general interest channel, NET
into mainly news network and transforming ET-3 into a regional channel;
ERT should pay more emphasis in producing programming for the youth
market and women, as well as output aiming at households in semi-urban
regions and the countryside; steps should be taken towards the reinforcement
of ERT’s programme quality and objectivity, the cornerstones of its distinct,
non-competitive nature vis-à-vis private television.

Without doubt, public television, as seen from the recommendations of
the studies above, many of which have been implemented, has signifi-
cantly improved in recent years and in general terms has become more
accountable, with a change of character, change of mentality in the way it
is run, and some independence from asphyxiating state control.
Contributing decisively to this was the formation of a strategic manage-
ment plan for the 5-year period 1998–2003 (the first in the company’s
history) carried out by consultants KPMG, aiming at the organisational,
managerial and financial renovation of ERT. In KPMG’s 2003 assessment
of the plan, it is stated that the company met most of the economic objec-
tives (reduce debt through a share capital increase from the state) without
extra funding (the level of the annual licence fee between 1997–2002
remained unchanged at 36 Euros per household). In more particular, the
following were completed and achieved: paying off the company’s accu-
mulated debt and the drawing up of its first profitable balance sheet; devel-
opment of a new service organisation for the company, with a significant
reduction in the number of departments; completion of a study for the
development of ERT’s property portfolio, as well as the organisation of its
archives; passing a law for the early retirement of 1100 permanent
employees of ERT. This last scheme deserves a more detailed analysis as it
brought organisational and financial benefits to the company in terms of
operational costs and allowed ERT to invest more in programming which
in turn resulted in a rise of the audience share.

The implementation of the early retirement programme
One of the major, chronic problems of ERT has been the large number of its
permanent staff. In 1996 its permanent workforce numbered 3500 people,

360 Petros Iosifidis

MCP_4_3-05_Iosifidis-080015  12/4/08  7:54 PM  Page 360



a rather large figure which left scant margin for improvement in ERT’s
finances by producing a serious competitive disadvantage. It is striking
that in the period 1996–1997, around 75 per cent of ERT’s revenues were
used to cover operational expenses and workforce costs, while the remain-
ing 25 per cent was available for investments in new technologies and pro-
gramme production. At the end of the 1990s the state took measures to
face up to this bureaucratic situation. More specifically, Law 2747 of 1999
made provision for the implementation of a programme of early retirement
of the ERT’s personnel (voluntary and compulsory). The early retirement
programme started in December 1999 and with the consent of trade
unions in the four-year period 1999–2002 a total of 826 employees left
the company. Up until June 2000 the monthly benefit accruing from this
staff reduction, in relative prices, came to 1.7 million Euros, while the
annual benefits totaled 24 million Euros. However, in 2003 ERT had an
obligation to pay 96 million Euros in the form of pensions to the retired
employees (KPMG 2003).

The implementation of the early retirement programme has both
brought financial benefits to the company and contributed to a reversal in
the ratio of operational cost versus investment in programming, which
in all previous years was dominated by operational cost. An increase in
investment spend is essential in the new era, as ERT has already started to
modernise and digitalise its network. This increase in spend on entertain-
ment, news, education and training programmes has increased ratings
and added prestige to the company. But the early retirement programme
has also offered an opportunity to restructure the workforce and to place
employees in positions depending on their qualifications and experience.
According to a former ERT Director General, its personnel was badly dis-
tributed across organisational posts, with the result that in some places
there was over-supply and in others a serious lack (Panagiotou 2000).

Next phase of ERT’s modernisation
It is clear that important steps have been taken in this thorough-going
renovation of ERT, without of course meaning that its organisational and
operational problems have been overcome completely, for the public broad-
caster has to go through the next phase of modernisation. In fact, KPMG
was contracted by ERT to carry out a new 5-year strategic management
plan to cover the period 2003–2008 which includes the following objec-
tives: upgrading ERT’s infrastructure to meet the requirements of the
digital era; improving financial performance through further structural
change and rationalisation. This will enable the company both to invest in
digital technologies and repay the 96 million Euro debt to retired staff;
reinvestment of revenues into programme production to increase public
acceptance and achieve a total share of 20 per cent by 2008; introducing
a mechanism to measure performance in terms of programmes provided
to make it more accountable to the public (KPMG 2003). According to the
consultants, the above actions will generate in the 5-year period
2003–2008 a sum of 235 million Euros, which both can be used to cover
pensions to the staff due to early retirement and allow ERT to prepare for
the digital age. Precondition for this was the increase in the annual licence

361Public television policies in Europe: The cases of France and Greece

MCP_4_3-05_Iosifidis-080015  12/4/08  7:54 PM  Page 361



fee (which the government accepted) and RPI � 1 per cent increase in the
licence fee per annum (which was not agreed). A second precondition was
the reformation of the regulatory regime, particularly with regards to
defining with more clarity ERT’s public service obligations. At the time of
writing no action has been taken in this area.

Programming strategy
In addition to sorting out its balance sheets, ERT improved its program-
ming offerings especially in the areas of news and current affairs, as evi-
denced by the creation of the news and current affairs service NET (which
replaced ERT-2). This enabled the company to gain back a significant
number of viewers. Table 2 gives us a snapshot of the trends in audience
shares in the period 1992–05, indicating that ERT went up by about seven
percentage points in 2005 compared to its performance in 1995, thanks
to a restructuring plan which changed the programming profile of the two
main services (ET-1 became a general interest and NET a purely news
channel) so there is no longer any overlap between them (see below).

But the situation was very different in the early days of market liberal-
isation. The introduction of competition between the public and private
TV channels led ERT to compromise on quality by increasing programme
homogeneity and limiting viewer choice. This is the outcome of an empir-
ical study conducted by Tsourvakas (2004), which analysed ERT’s pro-
gramming strategy before and after TV market liberalisation. The findings
suggest that the PTV broadcaster changed its strategy to offer types of pro-
grammes similar to their private counterparts, shifting the focus of its pro-
gramming strategy from an informational direction to a more commercial
orientation. While during 1987–1989 (just before competition) ERT
pursued an informational profile, immediately after the entry of private
channels (1989–1992) it paid more attention to entertainment pro-
grammes, such as foreign and Greek police series, foreign and Greek
sitcoms, Greek movies and game shows – basically similar programme
types of those offered by its private rivals.

Yet in more recent years ERT embarked upon an ambitious restructur-
ing plan to change the profiles of its three services. Under that plan initi-
ated in the late 1990s, ET-1 became the mainstream channel appealing to

362 Petros Iosifidis

Table 2. Annual per cent audience shares of the Greek TV channels
(1992–2005).

Year ET-1 NET ET-3 ANT1 MEGA Alpha Star Alter

1992 10.5 5.9 2.5 30.7 33.6 – – –
1995 4.7 3.3 1.0 25.5 25.6 10.8 11.7 –
1998 6.1 4.0 1.2 24.1 21.2 15.8 14.3 –
2001 5.9 4.1 1.5 22.9 21.3 14.6 12.7 3.2
2005 4.2 8.7 2.0 20.6 18.4 13.1 11.6 10.8

Source: AGB Nielsen Media Research 2006.
Notes: NET was previously named ET-2 and Alpha was previously named Sky.

MCP_4_3-05_Iosifidis-080015  12/4/08  7:54 PM  Page 362



a broad audience, NET operated solely as a news channel and ET-3
became a regional service covering events from Northern Greece. These
changes are reflected in Table 3 which shows that since the period
1998–1999 news and current affairs have dominated NET’s output. In
contrast, ET-1’s programming contains diverse genres to appeal to a broad
audience.

Table 4 demonstrates that the era of programming convergence
between public and private channels has come to an end, for public chan-
nels differ tangibly from their private counterparts in terms of types of
programmes broadcast. In particular in 2004–2005 the three public
channels covered a far greater amount of news/information, children’s
programming and arts/culture than commercial channels. The latter
paid emphasis on news/information, but also on series, films and light
entertainment.

Digital initiatives
The public broadcaster is lagging behind compared with its European
counterparts in terms of involvement in digital activities, for it only

363Public television policies in Europe: The cases of France and Greece

Table 3. ERT’s programming mix by genre (1998–1999 and 2004–2005).

ET1 ET1 NET NET 
Genres (1998–1999; %) (2004–2005; %) (1998–1999; %) (2004–2005; %)

Series 10.8 3.0 1.7 9.6
Films 20.0 7.3 8.0 11.4
Light entertainment 1.3 0.3 0.3 0.4
Arts/culture 5.7 12.1 11.3 3.8
News/information 35.5 50.9 76.7 66.7
Children 11.8 13.2 0.3 1.3
Sports 10.9 7.7 2.7 5.6
Other 3.9 5.5 0.7 1.2

Source: AGB Nielsen Media Research; 2005.

Table 4. Programming mix by genre – ERT, MEGA, ANT1 (2004–2005).

Genres ET1 (%) NET (%) ET3 (%) MEGA (%) ANT1 (%)

Series 3.0 9.6 1.0 28.1 26.2
Films 7.3 11.4 6.3 19.5 14.1
Light entertainment 0.3 0.4 0.4 6.5 6.7
Arts/culture 12.1 3.8 9.8 1.1 0.7
News/information 50.9 66.7 65.3 39.3 45.6
Childrens 13.2 1.3 3.6 1.1 2.1
Sports 7.7 5.6 9.7 1.8 2.2
Other 5.5 1.2 3.9 2.7 2.4

Source: AGB Nielsen Media Research; 2005.

MCP_4_3-05_Iosifidis-080015  12/4/08  7:54 PM  Page 363



launched digital terrestrial television services in 2006, to bring it in line
with West European patterns. In more particular, in March 2006 ERT
began broadcasts of ERT Psifiaki (ERT Digital), a bouquet of three thematic
TV services broadcasting digitally, initially in the capital Athens, the
second largest city Thessalonika and central Greece. The services include
CINE� (movies), SPOR� (sport channel) and PRISMA� (focusing on
people with special needs). These channels are free-to-air and their recep-
tion only requires the purchase of a set-top box. ERT’s involvement in
digital terrestrial television is expected to accelerate consumer take-up of
digital services (especially if the public broadcaster takes advantage of its
rich audiovisual archives to offer a complete range of programmes), thus
making more achievable the government’s target of switching off the ana-
logue frequency by 2012.

Conclusion
This article provided a brief exposition of the state of play in European
public television and compiled data from one large and one small
European country to exemplify some relevant points. In more particular, it
examined the programming strategies, digital initiatives and internal
restructuring attempts of the public channels operating in France and
Greece. The aim was to use the experience of these two countries to reach
more general conclusions regarding the readiness of public television sta-
tions to adapt to the multi-channel digital era. The limited number of
countries selected for the purposes of this article may be problematic in
drawing general conclusions about the policies and strategies employed by
public channels. Nevertheless, the thorough analysis of the national case
studies, along with the careful initial selection of countries and personal
observations, ensures that research into public television in each country
is based on reliable and comparative data, and thus, constitutes a firm
basis on which to identify future prospects for public television at the pan-
European level. Given the above analysis, we can assume that a group of
PTV broadcasters from mainly larger European countries (France
Télévisions in France, the BBC in Britain and TVE in Spain), but also
smaller countries of Northern Europe (SVT in Sweden and YLE in
Finland), have been active by investing in online services and creating
interactive web sites, launching ‘niche’ channels and reaching agreements
with other public and even commercial channels for the joint production
and promotion of new services (although there are striking differences
between them, with the BBC in the forefront in introducing new services).
In the majority of cases, these initiatives were combined with attempts to
reorganise internally, but also to save resources, at times requiring unpop-
ular measures (dismissing superfluous personnel). In these countries,
public television managed to defend its principles, justify its public service
mission and cope with competition from private channels.

A second group of PTV broadcasters, coming mainly from the smaller
Southern European countries of Greece and Portugal, but also Ireland,
find themselves still at the review and planning stage. Activity in new
technologies is limited and important steps towards internal reform have
only recently commenced. Undoubtedly market size and the social and

364 Petros Iosifidis

MCP_4_3-05_Iosifidis-080015  12/4/08  7:54 PM  Page 364



political context embedded in these smaller countries play a defining role
in the decision to enter new, unfamiliar and commercially risky activities.
For example, in Greece television took its first steps under a dictatorship
regime and was openly used for propaganda purposes. The restoration of
democracy found the medium wounded, lacking vision and not trusted by
the Greek public. This explains to some extent the Greek broadcaster ERT’s
limited involvement in new technologies and the late adoption of organi-
sational reform strategies. The Greek situation contrasts sharply with that
in other small European countries, particularly the Nordic ones, which
have been characterised by political independence, involvement in new
services and early restructuring attempts. Political upheaval was also one
of the reasons for the late launch of DTT in France, alongside industry
indecision concerning standards.

With regards to programming, multi-channel growth and declining
share has left some public channels, including those under investigation,
with no choice but to replicate services of commercial competitors.
Adapting to declining audiences by scheduling similar programmes to
their commercial rivals would result not only in less viewer choice but
would also constitute a distortion of the market in so far as the public
channels use public money to fund programmes that the market provides
in abundance. The strategy of the so-called ‘programming convergence’,
adapted by the Greek PTV broadcaster (but also by most of the Southern
European ones) in the early days of TV market liberalisation led to mar-
ginalisation and alienated it from its viewers. PTV broadcasters should
address the full range of audience interests and remain a major engine of
offering original, home grown high-quality output, rather than recycled
or bought-in mainstream programmes. Public service content in the
digital age is not abundant as some technology gurus predicted, but
scarce. Public channels should, therefore, be more relevant, more rooted
to people’s lives and serve as a model for all broadcasters, by catering for
innovation in programming, providing diverse, independent news and
offering thematic channels of plural content in an accessible and afford-
able manner To be able to achieve these objectives they should operate
under a secure and stable funding model.

Programming is only one area in which PTV broadcasters need to
improve to ensure the genuine support of the public for their continued
existence. Other areas include internal restructuring to make public institu-
tions more cost efficient and effective but without sacrificing their public
service values. France Télévisions and ERT’s cases are striking. The change
of the Greek public broadcaster’s management practices (suggested in the
KPMG’s report) enabled ERT to gain professional competence. In the highly
competitive nature of the contemporary Greek TV market, where television
is the single most important medium of political information, ERT provides
a degree of pluralism and equity in the amount of political coverage. The
French PTV broadcaster has also been benefited by a major restructuring
programme which led to the formation of France Télévisions to combine
the resources of the public channels. This change has improved the organi-
sational and operational profile of the now joint stock company and led to a
better exploitation of programmes and personnel.

365Public television policies in Europe: The cases of France and Greece

MCP_4_3-05_Iosifidis-080015  12/4/08  7:54 PM  Page 365



References
AGB Nielsen Media Research (2005), Annual Report.

Coppens, T. and Saeys, F. (2006), ‘Enforcing Performance: New Approaches to Govern
Public Service Broadcasting’, Media, Culture and Society, 28: 2, pp. 261–284.

Council of Europe (2004), Report on Public Service Broadcasting in Europe,
Parliamentary Assembly, Recommendation 1641, Strasburg, http://assembly.coe.
int/Documents/AdoptedText/TA04/EREC1641.htm. Accessed 12 December 2007.

Curran, J. (1991), ‘Rethinking the Media as a Public Sphere’, in P. Dahlgren and
C. Sparks (eds.), Communication and Citizenship, London: Routledge, pp. 27–57.

Ernst and Young (1992), Ekthesi Anadiorganosis – ERT A.E. (Report on ERT A.E.’s
Restructuring), Athens.

EUMAP (EU Monitoring and Advocacy Program) (2005), Television across Europe:
Regulation, Policy and Independence, Brussels, OSI’s EUMAP and Media Program,
http://www.eumap.org/topics/media/television_europe. Accessed 7 January 2008.

Garnham, N. (1986), ‘Media and the Public Sphere’, in P. Golding, G. Murdock
and P. Schlesinger (eds.), Communicating Politics, Leicester: Leicester University
Press, pp. 37–53.

Graham, A. and Davis, G. (1997), Broadcasting, Society and Policy in the Multimedia
Age, Luton: John Libby.

Humphreys, P. (1996), Mass Media and Media Policy in Western Europe, Manchester:
Manchester University Press.

Iosifidis, P. (2007), Public Television in Europe: Technological Challenges and New
Strategies, London: Palgrave Macmillan.

Iosifidis, P., Steemers, J. and Wheeler, M. (2005), European Television Industries,
London: British Film Institute.

IsICult (Instituto italiano per l’Industria Culturale)/Screen Digest Report (2004),
Observatory of Public Service Broadcasting in Europe.

James, A. (2005), ‘Adieu? Non! Topper Hangs On – Tessier Hustles for New Term at
Gaul’s Powerful Pub-caster’ Variety, 19 January 2005. http://www.variety.
com/article/VR1117924658?categoryId=14&cs=1. Accessed 20 May 2006.

Keane, J. (1991), The Media and Democracy, Cambridge: Polity Press.

KPMG (2003), ERT’s Strategic and Operational Plan 2003–2008, Athens: KPMG.

Leon, B. (2004), Prime-time Programming in European Public Television: Information,
Entertainment and Diversity, GLOBAPLUR Project, Spain: University of Navarra.

McKinsey & Company (1999), Public Service Broadcasters around the World,
McKinsey Report for the BBC, London.

——— (2004), Review of Public Service Broadcasting around the World, London,
http://www.ofcom.org.uk/consult/condocs/psb2/psb2/psbwp/wp3mck.pdf.
Accessed August 2006.

Murdock, G. (1992), ‘Citizens, Consumers and Public Culture’, in M. Skovmand
and K.C. Schroder (eds.), Media Cultures: Reappraising Transnational Media,
London: Routledge, pp. 17–41.

Padovani, C. and Tracey, M. (2003), ‘Report on the Conditions of Public Service
Broadcasting’, Television and New Media, 4: 2, pp. 131–153.

Panagiotou, P. (2000), To Programma tis Prooris Syntaxiodotisis tis ERT (trans. ERT’s
Early Retirement Programme) To Ethnos tis Kyriakis, 30 January 2000.

Tracey, M. (1998), The Decline and Fall of Public Service Broadcasting, Oxford: Oxford
University Press.

Tsourvakas, G. (2004), ‘Public Television Programming Strategy Before and After
Competition: The Greek Case’, Journal of Media Economics, 17: 3, pp. 193–205.

366 Petros Iosifidis

MCP_4_3-05_Iosifidis-080015  12/4/08  7:54 PM  Page 366



Suggested citation
Iosifidis, P. (2008), ‘Public television policies in Europe: The cases of France and

Greece’, International Journal of Media and Cultural Politics 4: 3, pp. 349–367,
doi: 10.1386/macp.4.3.349/1

Contributor details
Dr. Petros Iosifidis obtained his first degree in Sociology from Panteion University
of Athens. Then, he completed his MA and PhD in Mass Communications at City
University and University of Westminster, respectively. He is currently Senior
Lecturer and Director of the Media and Communications Programmes at City
University, London. He is author of Public Television in the Digital Age and co-author
of the European Television Industries and has published extensively in leading
European and American journals. Contact: Department of Sociology, City
University, Northampton Square, London, EC1V 0HB, UK.
E-mail: P.Iosifidis@city.ac.uk

367Public television policies in Europe: The cases of France and Greece

MCP_4_3-05_Iosifidis-080015  12/4/08  7:54 PM  Page 367




