Feature: The Road to Commercialization

From Public Monopoly to a Dual Broadcasting
System in Germany

Christina Holtz-Bacha™

This article examines the far-reaching changes in the German broadcasting
system during the 1980s before the unification of the two Germanies in October
1990. The West German broadcasting system developed from a monopoly of
public corporations to a dual system of public and private stations. Because of
the country’s federal structure, different models of private broadcasting have
emerged. The Federal Constitutional Court, which has always had a formative
influence on German media policy, has defined the dual system as a balanced
model with the public stations guaranteeing a ‘fundamental supply’ and the
private stations fulfilling a supplementary function.

During the 1980s the West German media structure underwent
considerable change, due to the introduction of private broad-
casting in 1984. From the Second World War until the beginning of
the 1980s, the West Germans maintained the heritage of the Allied
media policy which gave public broadcasting a monopoly. This was
confirmed by a decision of the Federal Constitutional Court in
1961, which decided that broadcasting should be organized as a
public corporation only so long as there was a shortage of
broadcasting frequencies. Private ownership was not negated in
principle but was not regarded as appropriate at that time. Only
public broadcasting seemed to guarantee the representation of the
pluralistic interests in society. The same judgement also confirmed
the juridical competence of the German Lénder (i.e. the eleven
federal parts of the FRG) in matters of broadcasting law. Thus,
nationally binding regulations exist only as treaties of the eleven
Lander.!

The introduction of private broadcasting in Germany was
enabled by a judgement of the Constitutional Court in 1981, but
this did not yet open the way for commercialization. The Court

* Christina Holtz-Bacha is Assistant Professor at the Institut fiir Kommuni-
kationswissenschaft (Zeitungswissenschaft), University of Munich, Germany.

European Journal of Communication (SAGE, London, Newbury Park and
New Delhi), Vol. 6 (1991), 223-233.

from the SAGE Socia Science Collections. All Rights Reserved.



224 European Journal of Communication

then decided that with the new technologies of cable and satellite,
terrestrial broadcasting also might be privately owned. At the
same time, the court asked the Lander to prepare new media laws
including regulations for private stations, and to guarantee
pluralistic programming in order to ensure the representation of
different social interests. Two alternative models were proposed to
meet the demands for diversity: either internal pluralism (this is
the model of the existing public broadcasting stations),? or external
pluralism through a multitude of stations.

However, these demands on private broadcasting were weakened
by another decision of the Constitutional Court, in 1986, when it
designed the new dual broadcasting system. Taking into consider-
ation that the public stations cover the whole country and are
guaranteed income through the broadcasting fee,3 and thus are
less compelled to offer a ratings-oriented schedule the court
assigned the task of ‘fundamental supply’ to the public stations.
‘Fundamental supply’ was defined broadly as not only comprising
information and news but also culture and entertainment as well as
minority programmes.

The co-existence of the public and the private broadcasting
sectors is seen as a balanced model: the function of private
broadcasting is regarded as supplementary to the public pro-
grammes. The private stations’ interest in presenting mass-appeal
programmes is acknowledged because they are financed through
advertising. For the public corporations this decision granted a
guarantee for survival. The court reaffirmed that the continuance
and further development of the public stations must be secured.
For the demands for diversity can only be relaxed in the private
sector as long as public broadcasting provides the ‘fundamental
supply’. This balanced model ties the public and the private
broadcasting sector into interdependence. The survival of public
broadcasting thus lies in the interest of the private stations:
because they would have to fill the gap if the public stations were
no longer able to offer the whole range of programmes defined by
‘fundamental supply’.

The 1981 decision of the Constitutional Court to permit private
broadcasting was made within a certain political climate. Pressure
towards privatization of broadcasting had been a long-standing
demand of the Christian Democrat Party (CDU/CSU). After it
failed to win a majority in the 1976 national election by only a
narrow margin, the CDU/CSU became convinced that television



Holtz-Bacha: From Public Monopoly 225

was the most influential medium during election campaigns.
Feeling disadvantaged by public television, the Christian Demo-
crats pleaded for the opening of the broadcasting market to private
stations. This also was the position of the newspaper publishers. In
the past, they had tried several times to get a foot in the door of
the electronic media, especially after television advertising had
been introduced and the press feared a loss of advertising income.

However, the Social Democrats (SPD) were firmly against a
change in the broadcasting system toward commercialization. But
with the judgement of the Constitutional Court in 1981 and the
technical possibilities of cable and satellite, it became obvious that
change could be resisted no longer. After the CDU had established
the first commercial broadcasters, the SPD began to review its
media policy. As a consequence, the SPD-governed Lénder also
prepared new broadcasting laws to allow private broadcasting.

After several years of negotiating the eleven Lander at last in
1987 agreed to a treaty confirming the dual broadcasting structure.
It guarantees the further development of the public system and the
establishment of the commercial broadcasting sector. At the same
time, general regulations for advertising in the commercial
programmes are laid down (no more than 20 percent of the daily
schedule).

The Dual Broadcasting System

In keeping with the parties’ political views, the conservative
Lander were the first to introduce private broadcasting. In 1984,
the first commercial radio stations started. Depending on the
Liander legislation, different structures developed: on the whole,
the North preferred regional Land-wide stations (except North-
rhine-Westfalia), while the South (Bavaria, Baden-Wiirttemberg)
opened the way to a multitude of local stations. Private broadcast-
ing is licensed and controlled by public corporations which were
founded in each Land.

Table 1 presents a list of the eleven Lander (including West
Berlin) from north to south, the names of the public stations (of
which each offers at least three different radio programmes) and
the number of private radio stations which are presently on air.
Most of the private radio stations are owned by press publishers.
All broadcasting laws permit cross-ownership but most limit the
shareholding for those who already have a newspaper monopoly.
Northrhine-Westfalia introduced a ‘two-column-model’ separating



226 European Journal of Communication

TABLE 1
Public and Private Radio Stations in the Federal Republic of Germany
Public radio station Private radio station

Land (capital city) (based in) (local/land-wide)

Schleswig-Holstein Norddeutscher Rundfunk 1 Land-wide station

(Kiel) (Hamburg)

Hamburg (Hamburg) Norddeutscher Rundfunk 3 Land-wide = local stations
(Hamburg)

Lower Saxony (Hanover) Norddeutscher Rundfunk 2 Land-wide stations
(Hamburg)

Bremen (Bremen) Radio Bremen (Bremen) —

West-Berlin (West-Berlin) Sender Freies Berlin 2 Land-wide = local stations

(West-Berlin)

Northrhine-Westfalia Westdeutscher Rundfunk 15 local stations

(Diisseldorf) (Cologne) (about 45 planned)

Hesse (Wiesbaden) Hessischer Rundfunk 1 Land-wide station
(Frankfurt)

Rhineland-Palatinate Siidwestfunk 1 Land-wide station

(Mainz) (Baden-Baden)

Saarland (Saarbriicken)  Saarldndischer Rundfunk 1 Land-wide station
(Saarbriicken)

Baden-Wiirttemberg Siiddeutscher Rundfunk 30 local or regional stations

(Stuttgart) (Stuttgart) (about 90 planned)
Siidwestfunk

(Baden-Baden)

Bavaria (Munich) Bayerischer Rundfunk 59 local stations
(Munich) (about 90 planned)
1 Land-wide station

economic control from programme responsibility of a station, thus
preventing newspaper publishers from directly influencing
programming.

Private television also started in 1984. In addition to the three
public networks, today there are four nationwide commercial
television channels. The private television stations are owned
mainly by newspaper publishers or companies which are already



Holtz-Bacha: From Public Monopoly 227

TABLE 2
Public and Private Television in the Federal Republic of Germany
(nation-wide stations only)

Television station
(based in) Public/private

ARD joint TV service of the nine public broadcasting corporations
on the first channel with regional windows between 6 and
8 p.m.; also offering five regional programmes on the third
channel (covering one Land or several Lander)

ZDF (Mainz) (centralized) public programme
EINS PLUS public satellite programme of the ARD
3 SAT public satellite programme jointly produced by ZDF, ORF (=

Austrian television) and SRG (= Swiss television)
RTL plus (Cologne)private
SAT 1 (Mainz) private
Tele 5 (Munich)  private

Pro 7 (Munich) private

engaged in other media activities (cf. Daten, 1989). SAT 1 is
controlled by the Springer group, which accounts for 26 percent of
West Germany’s daily newspaper circulation, and Leo Kirch, a
highly influential film trader. For several months these two have
fought a personal and legal battle for predominance in SAT 1.
Kirch’s son also owns 49 percent of PRO 7. Nearly half, some 46.1
percent of RTL Plus is in the hands of CLT (Compagnie
Luxembourgeoise de Télédiffusion) based in Luxembourg; 38.9
percent is held by the world’s second biggest media company, the
German Bertelsmann group. The rest of the shares are owned by
newspaper and magazine publishers. Forty-five percent of Tele 5
belongs to another film trading company; major blocks of shares
are also held by the CLT (24 percent) and the Italian entrepreneur
Silvio Berlusconi (21 percent). In addition to these nationwide
channels, several regional or local television stations have been
founded which offer window or occasional local programmes.
Though the Constitutional Court and the 1987 Lénder treaty



228 European Journal of Communication

confirmed the continuance of public broadcasting, the public
stations are in a dilemma. Their task of providing the fundamental
supply for the audience was the prime legitimation for the
broadcasting fee. However, it also places restrictions on public
television which cannot react to the new competition with mass
appeal programmes to prevent the audience’s drift to the private
channels. Thus, there remains the open question of what might
happen if public television loses its audience: how can the
broadcasting fee be justified if people do not watch the public
service channels? Moreover, because the monthly fee is determined
by the Lander prime ministers, public broadcasting is to an extent
dependent on the politicians.> They may use low ratings as a
pretext to reduce, or at least not to increase, the broadcasting fee.
Moreover, since advertising is restricted (20 minutes per weekday,
only before 8 pm, only as blocks), public broadcasting cannot
increase its income from advertising. Again, any weakening of
these restrictions is dependent on the Léander governments.
Therefore, a detailed definition of ‘fundamental supply’ may be
needed in the future in order to provide a legitimation and a guide
for the public stations and their financial basis.

After more than five years since the introduction of private
and commercial broadcasting the consequences of the new
competition can only be described provisionally. The private radio
system is still under construction; private television cannot yet be
received all over the country. Public broadcasting, at first passive
and self-conscious, reacted to the new competitors with hesitation.
Nevertheless, first trends can be summarized and will here be
distinguished according to four aspects:

1. structural consequences of the dualism within the broadcast-
ing market, excluding the intermedia effects (broadcasting vs.
print media);

2. consequences with regard to programme content, which is
closely connected with

3. effects for the journalists; and

4. reactions of the audience.

Structural Consequences of the Dual Broadcasting Market

The commercial newcomers to the German media market
introduced all-day television. The public ARD and ZDF only
offered a joint programme in the morning, mainly composed of
repeats from the previous evening. After a break at lunchtime,



Holtz-Bacha: From Public Monopoly 229

both started their own programmes in the afternoon with
children’s broadcasts. Two of the private stations (SAT 1 and RTL
Plus) offer breakfast television and all the commercial channels
offer at least a 20-hour programme per day. In response the public
channels also extended their daily programming by closing the gap
at noon (cf. Kriiger, 1988, 1989). Since autumn 1990 RIAS-TV has
produced breakfast television for ARD and ZDF.

Sport as a mass-appeal genre, was a field of fierce competition
between the public and private broadcasting sectors from the
beginning. When private television bought the exclusive rights for
the transmission of tennis or soccer matches even those politicians
who are known to be in favour of private broadcasting judged the
exclusion of public television as a hindrance to their task of
fundamental supply. As a consequence, a new law was passed
giving each station the right of access for news and sports bulletins
even if one station had bought the exclusive right to broadcast the
entire sports event.

The new broadcasting rivalry has also led to stronger competition
between the public ARD and ZDF corporations. The two
television channels used to co-ordinate their schedules, for
example, by taking into account each other’s newscasts: ZDF did
not start its prime time programme before the end of the ARD
news. However, this was scrapped in summer 1990.

Structural changes can also be observed in the radio market.
Anticipating the competition of private stations, some public
corporations have undergone a process of regionalization in order
to prevent their audience drifting away in search of more local
information. On the other hand, as evidenced by the Bavarian
example with its multitude of local stations, the private radio
companies have difficulties in realizing a local concept (cf. Holtz-
Bacha, 1990). In consequence, there already is a tendency for the
formation of networks which again reduces the opportunities for
the programmes to have a local orientation. As the commercial
radio stations mostly offer mass-appeal music programmes, the
public corporations have reacted by reorganizing their provision
and offering specialized programmes (e.g., classical music,
information).

The new variety of broadcasting outlets has brought extended
opportunities for advertising too. As commercial broadcasting is
not subject to the same restrictions as the public sector, new forms
of advertising, such as teleshopping, quiz game shows and
sponsorship, can be introduced. The private stations are also



230 European Journal of Communication

allowed to broadcast advertising after 8 pm. Thus, they quickly
have become attractive advertising media while the advertising
volume of the public stations has decreased: about three-quarters
of television advertising today goes to the four private stations
(Kriiger, 1990).

Programme Content

The dual broadcasting system as designed by the Federal Consti-
tutional Court ascribes the task of ‘fundamental supply’ to public
broadcasting and defines the function of the private sector as a
supplement. Several content analyses (Kriiger, 1988, 1989) show
that, in keeping with its remit, public television broadcasts a
balanced programme of information and fiction, even at prime
time. It offers a wide range of informational content; private
programmes instead put less weight on information, showing a
trend towards ‘infotainment’. Most of the public programmes are
produced in-house while the private television stations tend to buy
their material.

While these results seem to indicate a division of labour and to
confirm the idea of the dual broadcasting market, the public
corporations have been reproached for self-commercialization.
Yet, those studies comparing the structure and content of the
public and private programmes cannot prove an adaptation of
public to private broadcasting (Kriiger, 1989; Biining and Scharf,
1990).

Effects for Journalists
Nevertheless, the suspected trend towards self-commercialization,
or an internal privatization, of the public broadcasting stations can
probably be observed in the changing conditions of journalistic
work. A recent report by a radio journalist on a public broadcasting
station refers to the reduction of technical production facilities and
its consequences (Frei, 1990): the radio programme was extended
without engaging more personnel. The resulting technical restric-
tions have consequences for the content (reduction of self-
produced material) and its arrangement (montage, special effects).
The new competition within the media market has also been
held responsible for the controversial ethical behaviour of jour-
nalists during the last years (see Weischenberg, 1988). For
example, an interview with a bankrobber on the run with his



Holtz-Bacha: From Public Monopoly 231

hostages and its transmission on public television can be interpreted
as a capitulating step towards commercialization.

Reactions of the Audience

Since the introduction of commercial television Germans generally
have increased their daily television exposure by only a few
minutes: in 1985, mean exposure of adults was 147 minutes per
day; in 1989, it was 153 minutes (Darschin and Frank, 1990). But
television exposure increased considerably in those households
that receive commercial television. Daily television exposure in
cable households is 19 percent higher than in households not
receiving private television (Darschin and Frank, 1990). Public
television has lost part of its audience but still two-thirds of daily
television viewing are spent on public programmes (first or second
channel). At first, the loss concerned the current affairs pro-
grammes, in particular, but not the news. Meanwhile, there has
also been a drift away from the entertainment programmes of
public television, though the audience still clings to the traditional
sports programmes of public television. Breakfast television and
programmes before 3 pm have not been widely accepted and are a
particular preserve of the commercial stations (Kriiger, 1989).

Conclusion

Privatization and commercialization in the German broadcasting
system have posed a challenge for the established public stations.
How they will survive the new competition depends on their ability
to show their strength (political information, foreign correspond-
ents, great entertainment, own production facilities). Their further
development is also dependent either on guaranteed revenues
through a regularly-increased broadcasting fee or on opportunities
to behave in a more commercially oriented manner.

Certain politicians’ expectations that more stations would offer
an increased variety of political perspectives have probably been
disappointed: the audience interested in political information and
current affairs continues to choose the public channels, though in
somewhat reduced numbers. The decline in political viewing on
public television has not been compensated by the private stations;
instead the audience drifts away from political to entertainment
content.

Also it is too early to judge the effects of the new multitude of



232 European Journal of Communication

channels. Voiced fears concerned in particular the social conse-
quences of an increase in television viewing and the tendency
towards entertainment use only. In fact the results of audience
research in cabled households does show such trends, but the
increase in exposure may also be due to the appeal of novelty.

The unification of the two Germanies in October 1990 brought
new changes in the broadcasting structure. The dual system of a
public and a private sector will be expanded to East Germany.
With the reconstitution of the five East German Linder, it is under
discussion whether to build up independent public corporations as
additional members of the ARD or to co-operate with one or
other of the existing West German corporations.

Notes

This article is a revised version of a paper presented at the 1990 Annual Conference
of the International Communication Association (ICA) in Dublin, Ireland. All
data given reflect the situation in summer 1990.

1. However, the national government has the legislative competence for
Deutsche Welle and Deutschlandfunk. These are federal radio stations broadcasting
to foreign countries. Deutsche Welle can be received world-wide in many
languages while Deutschlandfunk programmes were mainly directed to the GDR
and Eastern Europe. Because both are intended to present the politics of the
government, the two stations are subject to national laws. Nevertheless they are
public corporations with the same internal structure as the other public
broadcasting stations.

2. Control of public corporations is two-fold: the managing director is
responsible for the budget and the programme. The core element of the system is
the Broadcasting Council which is meant to be the representative of the public. Its
members are delegates of the ‘socially relevant’ groups. The composition of the
Broadcasting Councils has been widely discussed for many years because the
political parties have gained more and more influence on this board. Most
corporations also have an Administrative Council which supervises financial
activities.

3. Public broadcasting is mainly financed by fees to be paid by everyone who
owns a radio or a TV set. The amount is fixed in a treaty of the Linder prime
ministers. The minor part of the revenues comes from advertising (ARD about 30
percent, ZDF about 40 percent).

4. While the private radio stations can be clearly assigned to the single Lander
the public stations still mirror the Allied occupation zones and therefore do not
always match today’s Léander structure. The nine public broadcasting corporations
listed in Table 1 are members of the ARD (Arbeitsgemeinschaft der 6ffentlich-
rechtlichen Rundfunkanstalten der Bundesrepublik Deutschland) which was
founded in 1950 and offers a nationwide television programme. Also associated to
the ARD are Deutsche Welle and Deutschlandfunk (cf. note 1) as well as RIAS
(Berlin). RIAS (Radio in the American sector) was founded by the Americans in



Holtz-Bacha: From Public Monopoly 233

the American sector of Berlin to cover the whole city and the GDR. Because of this
task it was mainly financed by the German federal government and also supported
by US grants. In 1988 RIAS also started a (regional) television programme. As
they lost their target, the future role of Deutschlandfunk and Rias is one of the key
issues in the discussion about the structure of broadcasting in unified Germany.

5. The Federal Constitutional Court is expected to hand down a decision on the
question of whether this political dependence of public broadcasting is in
accordance with the constitution.

References

Biining, Wolfgang and Wilfried Scharf (1990) ‘Die Offentlich-Rechtlichen dif-
ferenzieren’, medium, 20(2): 10-12.

Darschin, Wolfgang and Bernward Frank (1990) ‘Tendenzen im Zuschauerver-
halten. Fernsehgewohnheiten und Fernsehreichweiten im Jahr 1989°, Media
Perspektiven, 4: 254-69.

Daten zur Mediensituation in der Bundesrepublik. Basisdaten 1989 (1989).
Frankfurt: Media Perspektiven.

Frei, Kurt (1990) ‘Wie sich das Arbeiten im HR verandert’, medium, 20(2): 8-9.

Holtz-Bacha, Christina (1990) ‘Zum Beispiel Bayern. Eine Zwischenbilanz fiir den
privaten Lokalfunk’, medium, 20(1): 16-20.

Kriiger, Udo Michael (1988) ‘Infos — Infotainment — Entertainment. Programm-
analyse 1988, Media Perspektiven 10: 637-63.

Kriiger, Udo Michael (1989) ‘Konvergenz im dualen Fernsehsystem? Programm-
analyse 1989’, Media Perspektiven, 12: 776-806.

Kriiger, Udo Michael (1990) ‘Werbung im Fernsehen — Angebotsformen,
Tageszeiten und Produkte. Qualitative Differenzierung in der Fernsehwerbung’,
Media Perspektiven, 4: 219-40.

Weischenberg, Siegfried (1988) ‘Distanz-Verlust’, Journalist, 38(10): 8-14.



