Routledge

Taylor & Francis Group

Cold War History, 2015 é
Vol. 15, No. 4, 449-470, http://dx.doi.org/10.1080/14682745.2015.1028531

The steering of the press in the socialist
states of Eastern Europe: the German
Democratic Republic (GDR) as a
case study

Anke Fiedler and Michael Meyen
Department of Information and Communication, University of
Brussels, Belgium;

Department of Communication Science and Media Research,
University of Munich, Germany

The present essay will examine the practice of media steering in the GDR to
demonstrate how newspapers were used as tools of political public relations.
In the struggle to achieve recognition from the population and the outside world,
the GDR regime suppressed any information that might prove harmful to its own
interests. This theoretical approach and the results of the present study contradict
previous research that largely draws on theories about propaganda and
totalitarianism, and conclude that the press in the GDR was monotonous,
uniform and lacking in informational content.

Introduction

The role of the press in the countries of socialist Eastern Europe remains relatively
unknown. Media experts have usually dedicated more attention to the electronic
media, not only because they could overcome the Iron Curtain in both directions,! but

Anke Fiedler (2012 Dr. phil., University of Munich) is a postdoctoral researcher at the University of
Brussels. Her research interests include media and communication history, media structures, and
journalism. Email: afiedler@ulb.ac.be
Michael Meyen (1995 Dr. phil., University of Leipzig) is a full professor of communication at the
University of Munich. His research interests include journalism, communication history, communication
as a field, and media usage. Email: meyen@itkw.lmu.de

! See ‘Radio Wars: Broadcasting during the Cold War’, Special Issue: Cold War History 13, no. 2 (2013):
145-275; A. Ross Johnson and R. Eugene Parta, eds., Cold War Broadcasting: Impact on the Soviet Union

© 2015 Taylor & Francis


mailto:afiedler@ulb.ac.be
mailto:afiedler@ulb.ac.be
mailto:meyen@ifkw.lmu.de
mailto:meyen@ifkw.lmu.de
http://dx.doi.org/10.1080/14682745.2015.1028531

450 A. Fiedler and M. Meyen

probably also because radio and television broadcasts, as the emerging mass media of
the twentieth century, relegated the printed word to a bygone era. The present study
deals with the printed press in the GDR and thus provides a contribution to the as yet
unwritten history of the press in socialist Eastern Europe. At the same time it suggests a
theoretical change of paradigm in the research of the role of the media in the socialist
countries. The underlying assumption is that media steering in the GDR (and
presumably in other socialist states of Eastern Europe) can best be described as
‘political public relations’ defined as ‘the management of the difference between fact
and artefact’” that aims at supporting the current political interests of the rulers, both
in their contest with the West and their struggle for recognition amongst the
population. Which information arrived at which media outlet was decided by the
higher levels of the ruling hierarchy, including the Secretary General himself.” It is
therefore our main assumption that political developments on the global scene
influenced media policy and had reverberations in the printed press.

The case of the GDR is particularly interesting for various reasons. Against the
backdrop of the politically, socially and ideologically divided German nation, the
communist state constantly had to compete against its economically more successful
Western counterpart, the Federal Republic of Germany (FRG), for the hearts and
minds of the (East) German population.* This continuous struggle shaped national
policies and eventually resulted in the construction of the Wall in 1961, designed to cut
off the outflow of East German refugees. Compared to other socialist and communist
countries, the GDR was therefore in a very unique situation (with the exception of the
Korean peninsula). The Iron Curtain could stop the ‘brain drain’ and population
shrinkage, but it couldn’t change the fact that the two German nations shared the same
language, culture, history, and in many cases had families living on both sides of the
division. This helps explain why the communist elite in the GDR kept a tight grip over
unpleasant news that could play into the hands of the ‘class enemy’. Rulers in East

Footnote 1 continued
and Eastern Europe. A Collection of Studies and Documents (Budapest: Central European University Press,
2010); Michael Meyen and Ute Nawratil, ‘The Viewers: Television and Everyday Life in East Germany,
Historical Journal of Film, Radio and Television 24, no. 3 (2004): 355—64; Claudia Dittmar, ‘GDR Television
in Competition with West German Programming, Historical Journal of Film, Radio and Television 24, no. 3
(2004): 327—-43; James Schwoch, ‘Cold War Telecommunications Strategy and the Question of German
Television, Historical Journal of Film, Radio and Television 21, no. 2 (2001): 109-21.

2Klaus Merten, ‘Progress in Public Relations by Improving Controlling and Measurement, paper
presented to the 12th International Public Relations Research Symposium Public Relations Metrics:
Evaluation and Measurement, 1-3 July 2005, Lake Bled, Slovenia, http://www.bledcom.si/_files/330/
klaus_merten.pdf, [accessed 6 March 2014]; Idem, “Zur Definition von Public Relations, Medien und
Kommunikationswissenschaft 56, no. 1 (2008): 42—59.

3 Anke Fiedler, Medienlenkung in der DDR (Cologne: Bohlau, 2014).

*Michael Meyen and Anke Fiedler, ‘Totalitire Vernichtung der politischen Offentlichkeit?
Tageszeitungen und Kommunikationsstrukturen in der DDR), in Wie im Westen, nur anders. Medien in
der DDR, ed. Stefan Zahlmann (Berlin: Panama, 2010), 35-59.


http://www.bledcom.si/_files/330/klaus_merten.pdf
http://www.bledcom.si/_files/330/klaus_merten.pdf

Cold War History 451

Berlin constantly feared that the Western electronic media could make use of negative
news in their reporting against the GDR.

Unlike radio and television, newspapers rarely passed from one side to another. Due
to strict controls in the GDR, Western newspapers and magazines were officially only
accessible for a very special circle of people (mainly high-ranking officials of the
communist party). East German newspapers, meanwhile, barely attracted a West
German readership, except for politicians, diplomats or academics who were
interested in GDR politics.

Consequently, West Germany’s negative stereotypes about the GDR’s newspapers
were formed long before barbed wires and concrete walls divided the European
continent into two blocs. Western observers suggested that the East German press was
designed to manipulate and to misinform and, by its very nature, was monotonous to
read and lacked information.” It did not take long to identify a scape goat for the
‘dullness’ of the press environment: on the basis of Lenin’s theory of the press, the
GDR’s newspapers could not be anything but ‘collective propagandists’, ‘collective
agitators’ and ‘collective organisers.® The purpose of the ruling Socialist Unity Party
(SED) was to create ‘an integrated, monopolized and monosemous public culture’
and, for this reason, the media system had to ensure ‘a centralized organisation for the
dissemination of news from centres in Berlin to regional peripheries.” Uniformity
across the board was deemed to be the necessary consequence. In spite of the fact that
Lenin’s triad is hardly adequate to describe (much less to explain) the process of media
steering in the GDR, the triple formula of ‘propagandist, ‘agitator’ and ‘organiser,
along with the theories on propaganda and totalitarianism, are still the most
frequently quoted in the literature.® The Neues Deutschland, for example, mouthpiece
of the SED and the leading outlet for the rest of the media environment was, according
to Boyer, ‘indeed organised explicitly according to Lenin’s model and served as the
crucible for the calibration and dissemination of the “party line” on any matter of
social import’® Why then should ‘the faded newspapers and disturbing memories’'® of
the GDR be retrieved out of oblivion if they are all supposed to have been identical?

° Gunter Holzweiflig, Massenmedien in der DDR (Berlin: Holzapfel, 1983), 15, 21; Gunter Holzweif3ig,
Zensur ohne Zensor. Die SED-Informationsdiktatur (Bonn: Bouvier, 1997).

®Elisabeth M. Herrmann, ‘Grundziige der marxistisch-leninistischen Pressetheorie.
Funktionsbestimmung der Presse in der marxistisch-leninistischen Ideologie’, Publizistik 5 (1960): 225—42.

" Dominic Boyer, Spirit and System: Media, Intellectuals, and the Dialectic in Modern German Culture
(Chicago: University of Chicago Press, 2005), 128.

8]1"1rgen Wilke, ‘Medien DDR’, in Fischer Lexikon Publizistik Massenkommunikation, ed. Elisabeth
Noelle-Neumann et al. (Frankfurt am Main: Fischer Taschenbuch, 2009), 235-63; Klaus Arnold,
‘Propaganda als ideologische Kommunikation, Publizistik 48 (2003): 63—82; Maryellen Boyle, Capturing
Journalism: Press and Politics in East Germany, 1945—1991 (San Diego: University of California, 1992).

® Boyer, Spirit and System, 122—3.

19 Konrad H. Jarausch, ‘Beyond Uniformity: The Challenge of Historicizing the GDR’, in Dictatorship as
Experience: Towards a Socio-Cultural History of the GDR, ed. Konrad H. Jarausch (New York: Berghahn
Books, 1999), 3—14.



452 A. Fiedler and M. Meyen

The literature provides an answer to this question: the printed press in the GDR has
not been extensively analysed and numerous gaps remain in the research bibliography.
Content analysis of East German newspapers is usually limited to specific events such
as the shooting down of a South Korean airliner in the summer of 1983."" Alternatively
researchers focus on the handling of topics at the centre of attention of the press, for
example, foreign policy between East and West Germany.'* These few limited studies
do not provide sufficient data to support the widespread assumption that the GDR’s
press outlets, over the years, remained entirely uniform and monotonous. Former
journalists of the GDR can still recall distinct phases in which they benefitted from a
measure of freedom while newspaper readers have memories of differences between
the various newspapers available on the market."’

This point is underscored by the fact that the GDR had 39 dailies, amongst which
Neues Deutschland and Junge Welt, the mouthpiece of Free German Youth (FDJ) had a
circulation of more than one million respectively. In the 1980s newspaper circulation
amounted to one and a half per household on average, a rate surpassed only by
Japan.'* It is easy to object that all newspapers were owned by political parties or by
so-called mass organisations and were therefore licensed editions but in reality the
number of papers never managed to match demand, given shortages in paper supply
and insufficient printing facilities, which were constant problems in the GDR."

Two types of documents facilitate research into the printed press of the GDR: first,
newspaper content and second, instructions given to the press and forwarded to the
media by the Agitation Division of the Central Committee of the SED and by the
governmental Press Office at the Council of Ministers and kept at the Federal Archives
in Berlin. The present study is based on a quantitative content analysis of 17,920
articles from the GDR major papers Neues Deutschland, Junge Welt, Neue Zeit and Der
Morgen and 6,454 instructions to the press.

The approach adopted for the research design, the selection of material and data
analysis will be explained in the fourth part of the present article. First, however, it is
necessary, to justify in section two why the steering of the media in the GDR is
described as an operation of ‘political public relations” according to the definition of
Merten.'® The subsequent part will provide an outline of the overall changes that took
place during the forty years of the GDR. Alongside the theoretical approach and the

""'Wilfried Scharf, ‘Zur Berichterstattung des Neuen Deutschland iiber den Abschuf einer
stidkoreanischen Passagiermaschine im Sommer 1983’, Publizistik 29 (1984): 492—502.

2 Wilfried Scharf, Das Bild der Bundesrepublik in den Massenmedien der DDR. Eine empirische
Untersuchung von Tageszeitungen, Horfunk und Fernsehen (Frankfurt am Main: Lang, 1985).

13 Michael Meyen and Anke Fiedler, ‘Journalists in the German Democratic Republic (GDR).
A collective biography’, Journalism Studies 14, no. 3 (2013): 321-35; Michael Meyen, Denver Clan und
Neues Deutschland. Mediennutzung in der DDR (Berlin: Christoph Links, 2003).

4 Brank Bésch, Mediengeschichte (Frankfurt am Main: Campus, 2011), 197.

15 Konrad Dussel, Deutsche Tagespresse im 19. und 20. Jahrhundert (Minster: Lit, 2011), 201.

16 Merten, ‘Progress in Public Relations’; Merten, ‘Zur Definition von Public Relations’.



Cold War History 453

historical contextualisation, section five will then provide a thematic presentation of
the results of the content analysis.

Theoretical background: the steering of the press as a political PR operation

The GDR rulers may have enjoyed listening to crowds chanting: “The Party is always
right’, the “anthem” of the SED, but they could not flaunt their power as princes did in
feudal times. In the absence of a democratic electoral process, GDR rulers had to seek a
measure of legitimacy via public communication and needed to justify the split of the
German nation into two and the GDR’s poor economic achievements in comparison
to the West."” According to Classen, the GDR ruling elite ‘left no doubt that the
modern mass media [...] were to them first and foremost instruments for
implementing their political objectives.'® The emphasis is on ‘political objectives’ and
these are subject to changes. The GDR, or the notorious “Soviet Zone” born in the
aftermath of WWII, acceded to the United Nations Organisation in 1973 and
established diplomatic relations with numerous countries of the Western world. The
political conditions were no longer that of a decade earlier and neither were the
interests of the GDR rulers. One can therefore postulate here that political guidance
and control of the press, and consequently the lead articles in the newspapers, changed
over the decades.

The present paper contrasts with studies that focus exclusively on concepts of
propaganda and totalitarianism. Such studies tend to view media politics under the
overall suspicion of ideological orthodoxy of the communist regimes without
consideration for the structural changes that took place in the media environment and
without factual knowledge about media content. Holzweiflig alleges that the dogmatic
views of Lenin remained ‘sacrosanct’ right to the end of the GDR. The programmes
and decisions of the SED ‘were the norm for every journalist ever since its inception in
1946.'” The same goes for Randall Bytwerk, who conducted an analysis of public
communication in the GDR using the theory of propaganda of the French sociologist
Jacques Ellul, and was of the opinion that ‘the fundamental strategies remained rather
constant.”® In one of her major works Hannah Arendt has described the
transformation of the factual into a fictional world as the main characteristic of
totalitarian movements and she has reckoned with the essential role of propaganda
first of all in the mobilisation phase.?' Friedrich and Brzezinski have focused more on

'7 Thomas Lindenberger, “Tacit Minimal Consensus: The Always Precarious East German Dictatorship’,
in Popular Opinion in Totalitarian Regimes: Fascism, Nazism, Communism, ed. Paul Corner (New York:
Oxford University Press, 2009), 208—222.

18 Christoph Classen, ‘Captive audience? GDR Radio in the Mirror of Listeners’ Mail, Cold War History,
13, no. 2 (2013): 239-54.

19 Holzweifig, Zensur ohne Zensor, 9—11.

20 Randall L. Bytwerk, ‘The Failure of the Propaganda of the German Democratic Republic, Quarterly
Journal of Speech 85 (1999): 400—16.

2! Hannah Arendt, The Origins of Totalitarianism (New York: Meridian, 1958).



454 A. Fiedler and M. Meyen

the consequences of media control and postulated that although people pull back from
the public sphere and mistrust official information amid a constant barrage of slogans;
this type of brainwashing eventually leads them to absorb specific stereotypes, images
and values into their own thinking.**

First, there is only very shaky (empirical) evidence to support these postulates.
Second, the term propaganda is so negatively loaded that it pre-empts the result of the
actual analysis (one-sidedness, illegitimacy and strong effects)*’; and third, as Classen
convincingly demonstrates, it remains unclear how propaganda can be distinguished
from public relations, advertising and education: “‘Where does propaganda begin and
where does it end?’** Taking it from there the present paper proposes to use the
expression ‘political public relations’ to describe the media in the GDR.

Merten has defined public relations as the ‘management of difference of
communication by communication and described professional PR people as
‘professional builders of fictional realities’ who attempt to represent ‘facts in a positive
light' and to minimise or cover up negative ones, aiming ‘to manipulate the
perceptions of the public at large to their own interests’ as well as to generate ‘more
positive constructs of reality.?® Since the GDR leadership considered the media to be
an instrument in the class struggle, it seems that the PR concept is more adequate to
describe the ‘politically staged public sphere’ in the GDR than the overall idea of
propaganda. The SED endeavoured to set up artefacts in the segment of public life that
it could control, namely the media output, in order to serve its own interests, while at
the same time being aware that more than 80% of the public in the GDR could pick up
the broadcast of Western television and radio channels. It follows naturally that the
instructions transmitted to the media by the Central Committee and by the
governmental Press Office worked as press releases do today (albeit with an obligation
to print or to broadcast). The leadership launched the instructions in order to
promote a positive image of the GDR inside the country as well as abroad. Given that
the communist ideology was a permanent backdrop in East Germany, the ‘facts’
presented in the media did not necessarily correspond with the objective truth, but
rather with the reproduction of so-called realities.”” Ideology served the purpose of
highlighting, organising, selecting and eventually processing events into a fiction. One
could say that the ‘making of a difference between facts and artefacts’ actually meant
making a difference between a construction of reality (unintentionally) and a
construction of a construction of reality (intentionally).

22 Carl J. Friedrich and Zbigniews K. Brzezinski, Totalitarian Dictatorship and Autocracy (Cambridge:
Harvard University Press, 1965).

23 Arnold, ‘Propaganda als ideologische Kommunikation’

** Christoph Classen, ‘Thoughts on the Significance of Mass-Media Communications in the Third Reich
and the GDR; Totalitarian Movements and Political Regimes 8 (2007): 547—62.

25 Merten, ‘Progress in Public Relations’, 14.

26 Merten, ‘Zur Definition von Public Relations’, 55.

27 Merten, ‘Progress in Public Relations’, 8.



Cold War History 455

Merten distinguishes between three modes of ‘difference-management’. First,
‘difference in the objective dimension, meaning that the ‘PR managers put their press
releases into words other than journalists would do’ (contingently in one way or
another). Second, ‘difference in the temporal dimension’ meaning that ‘PR managers
formulate in a different way with regard to time’ (in the sense of setting events in ‘the
right time frame’); and third, ‘difference in the social dimension, meaning that ‘PR
managers formulate their messages according to different target groups with whom
they want to get in touch.*® The natural outcome of this definition is that the media
steering in the GDR was dependent on its source and therefore contingent to specific
contexts and that it varied over time (including ‘the chance to prevent a publication
concerning a certain topic’®®). Media steering may thus have led to presenting the
interests of the SED from different angles for specific classes of society.

Media steering against the backdrop of historical context

If contingent interests are supposed to have influenced the steering of the media in the
GDR, one needs to start by looking at the political context that determined the
political interests. Against the backdrop of the causal chain: ‘political context >
interests of the SED > steering of the media as difference management in factual,
temporal and social dimensions > reporting of the press, one can subdivide the
interests of the GDR leaders in four phases. The creation of the GDR state on 7
October 1949 introduced the first phase that was mainly aimed at integration with the
Eastern bloc. In the aftermath of WWII the foremost objective of the GDR was to
regain the trust of people in the communist brother nations. As early as September
1950 the GDR gained membership of the Council for Mutual Economic Assistance
(COMECON). The unilateral declaration of March 1954 in which the USSR declared
that it would take up formal relations with the GDR ‘as with other sovereign states’ was
a further status upgrade. In May 1955 eight socialist states, including the GDR, signed
the “Warsaw Treaty of Friendship, Cooperation, and Mutual Assistance’ whereas it
remained largely isolated from the international scene.’® At the same time, the GDR
leadership had been coming under a lot of pressure because of the threat posed by the
increasing flow of refugees from Eastern to Western Germany. All efforts were geared
towards conveying the socialist ideal and dissociating from the West.

After the Berlin Wall had been built (phase 2), the economic and political system of
the GDR could consolidate its position, not only because the flow of people towards
Western Germany came to an end but also because the West had to take the GDR
seriously all of a sudden. It was then possible to work towards the build-up of
socialism behind the Iron Curtain without further external disruptions. The building

**Ibid., 14.

> Ibid.

% Helga Haftendorn, Coming of Age: German Foreign Policy since 1945 (Lanham: Rowman and Littlefield
Publishers, 2006), 127.



456 A. Fiedler and M. Meyen

of the Wall had caused the GDR a serious loss of credit on the international scene (at
least in the Western world) and it started looking for political support and economic
cooperation with the states that were not affiliated to either of the Eastern or Western
blocs. The GDR tried to gain diplomatic recognition in particular from the new
national states in Africa and Asia and it succeeded to a certain extent.”’’ This second
phase ended with the dismissal of the First Secretary of the SED, Walter Ulbricht and
the appointment of Erich Honecker to replace him in 1971.

The third phase heralded an international breakthrough when the government of the
Federal Republic of Germany signed the Basic Treaty with the GDR in December 1972
with a view to regulating relations between both German states, leading to the
constitutional recognition of the GDR by the FRG and other Western states.
In September 1973 both German states entered the United Nations Organisation; in
August 1975 the GDR signed the Helsinki Final Acts of the Conference on Security and
Cooperation in Europe. In the course of this third phase the SED was pursuing three
fundamental objectives: first to build up a network of diplomatic and economic relations
across the world, second to uphold the ideological dissociation from the West and, as a
consequence, thirdly to maintain its declared belief in the USSR and in socialism.

The last phase did not signal the occurrence of any specific event, it was merely the
consequence of the latent decline of the socialist camp in Eastern Europe, starting with
the upheaval in Poland in 1981, the increasing indebtedness of the GDR and the
extensive borrowing from the FRG in 1983 and 1984, the election of Mikhail
Gorbachev in 1985 up to the street protests in 1989 and eventually the fall of the Wall
on 9 November.*® During that last phase the GDR had to seek financial support and
import consumer goods from the capitalist world in order to ease economic
stagnation. At the same time the leadership of the SED was attempting to suppress the
voices of opponents and critics in the Eastern bloc.

Research design: sources, selection criteria and quantitative analyses

To what extent did then the evolution of the international political context and the
correlative interests of the SED leadership influence the steering of the media? In order
to find answers to this research assignment it was necessary to start with a quantitative
analysis of the content of the written (and records of oral) instructions issued between
1960 and 1989. Various units of the Central Committee of the SED as well as ministries
and mass organisations generated these instructions and forwarded them to the
Agitation Division of the Central Committee where they were centrally collected and
then dispatched to the media outlets, either in written form by the way of telegrams or
discussed orally in the course of so-called weekly sessions of argumentation.” The

3! Ulrich van der Heyden, GDR International Development Policy Involvement. Doctrine and Strategies
between Illusions and Reality 1960—1990. The Example of (South) Africa (Munster: Lit, 2013), 36—41.

*2 Haftendorn, Coming of Age.

33 Fiedler, Medienlenkung in der DDR, 99—104.



Cold War History 457

purpose of these argumentations were threefold: first ‘to articulate the party line for
the upcoming weeks’, second ‘to circulate a list of tabooed themes and words, which
were not to be published in the GDR media), and third ‘to mete out specific criticism or
praise for individual organisations that had or had not fulfilled the expectations of the
party’s elite over the past week’>*

The use of the transmitted instructions was based on a codebook organised
according to formal categories (type of transmission, unit/office, year) and to type of
content (topic, location, specific statement). The unit of codification for telegrams or
for hectograph copies of instructions was laid down for every individual item and was
thus numerically or topically distinct from the preceding and from the following
instruction. The agenda for the meetings of editors in chief at the Central Committee
referred to this code to record the oral debates relevant to every change of topic.

The present analysis included a complete survey of all the elements of debate
recorded and kept at the Federal Archives in Berlin since 1960. According to the dates
of the instructions and to their chronological numbers, it appears that the records kept
were practically complete, in particular for the years 1963 to 1968. The analysis also
examined the handwritten notes of the chief of the Press Office Kurt Blecha from the
1970s as well as the notes taken by the editors of the Neues Deutschland newspaper
during the debate sessions between 1980 and 1985. The records of these editors,
together with the personal notes of the deputy chief of the Press Office of the National
Front, cover the 1980s.>> The nature of these personal notes is of course somewhat
problematic because they do not necessarily cover all issues and are tainted by a
measure of subjectivity. Yet these records are (to this day) the only available source of
information documenting these oral meetings and they remain therefore irreplaceable
for the researcher.

A total of 6,454 written or oral instructions to the press are on record. They cover
evenly the era of the First Secretary Walter Ulbricht (recorded for the present purpose
from January 1960 to April 1971) and that of his successor, Erich Honecker (May 1971
to October 1989). It appears that the mode of transmission of the instructions
underwent a radical transformation as of the 1970s when the forwarding of written
instructions was gradually replaced by oral recommendations. In keeping with
Merten’s definition of a ‘timely PR operation’ one can suppose that the time factor
may have played a decisive role for the switch from one approach to the next. The
efficiency of the ‘management of difference’ is dependent on the timeliness of the
political PR operation. As of the 1980s, the archives do not contain any more copies
of telegrams.

In order to find out how the instructions were implemented by the newspapers and
to what extent their reporting was modified according to the internal and external
political situation, a second phase of research analysed quantitatively the content of

** Boyer, Spirit and System, 133.
> Ulrich Biirger, Das sagen wir natiirlich so nicht! Donnerstag-Argus bei Herrn Geggel (Berlin: Dietz,
1990).



458 A. Fiedler and M. Meyen

four daily newspapers, namely Neues Deutschland, Junge Welt, Neue Zeit and Der
Morgen. These papers were selected on the basis of two criteria: relevance and diversity.

The mouthpiece of the SED Neues Deutschland and the daily newspaper of the Free
German Youth, Junge Welt had the largest daily circulation up to the end of the 1980s
when they sold over one million copies each. The Neues Deutschland was at the
forefront of the media environment. As such the paper was immediately subjected to
the influence of the party’s leadership, right up to the First Secretary of the SED who
himself wrote editorials and articles. The readers, both amongst the national
population and abroad, were of course aware of this dimension and read the paper as it
was conceived, namely as the mouthpiece of the SED leadership. Politicians,
ambassadors and international media outlets interpreted the content of the paper as
official statements of the SED and attempted to draw conclusions about the position
and aims of the leadership.*®

The Junge Welt as the mouthpiece of the Free German Youth targeted first and
foremost the members of the mass organisation and the younger people in the GDR
rather than the international audience. It was therefore perceived to be less constrained
and became popular even with older generations.”” The Free German Youth was the
only recognised youth movement in the GDR and its membership amounted to 2.3
million at the end of the 1980s. As the ‘reserve troops of the party’ and according to
their statutes, they had to familiarise the upcoming generations with the values and the
ideals of socialism.*®

However, the circulations of the daily Neue Zeit, the mouthpiece of the Christian
Democratic Union (CDU), and Der Morgen, the mouthpiece of the Liberal
Democratic Party of Germany (LDPD), both remained at a low level of between 50,000
to 100,000 copies. The GDR was officially a multi-party system but the smaller parties,
such as the CDU and the LDPD had to acknowledge the leadership of the SED without
reservations. Their role vis-a-vis their formal SED ally was to coax specific segments of
the population into socialism, especially those which would otherwise have remained
outside the reach of the SED. The fact that the smaller parties only had a shadowy
existence in the political landscape was clearly visible in the media environment. Their
newspapers not only had access to a limited quota of printing paper but they also faced
an earlier copy deadline.” Yet for many citizens the newspapers of the minor factional
parties represented the only alternative to the SED newspapers and, in that sense, they
are relevant to the present research. Holding a subscription to a newspaper conferred a
distinctive status. People who tended to keep their distance from the ruling regime
made a point of not receiving SED newspapers in their mailbox.*’ This was the case for

36 Fiedler, Medienlenkung in der DDR, 104-9.

37 Meyen, Denver Clan und Neues Deutschland, 118-9.

8 Arne Kapitza, Transformation der ostdeutschen Presse. ‘Berliner Zeitung), ‘Tunge Welt’ und ‘Sonntag/
Freitag’ im Prozef$ der deutschen Vereinigung (Opladen: Westdeutscher Verlag, 1997), 74.

% Friedhelm Tiemeyer, ‘Eine Spur ausfiihrlicher. Ein Vergleich zwischen der SED-Presse und den
Zeitungen der Blockparteien, medium 2 (1986): 25—6.

40 Meyen, Denver Clan und Neues Deutschland, 120—1.



Cold War History 459

Christian and conservative middle class circles who gravitated around the CDU that
was the largest of the smaller parties with 140,000 members during the 1980s. The
members of the LDPD and the readers of its paper were mostly manual workers,
academics, intellectuals and artists as well as traders. It goes without saying that no one
would pretend now that the Neue Zeit or Der Morgen stood in opposition to the party
papers, Neues Deutschland or Junge Welt but, on the other hand, there is no reason to
believe that the target audience of the smaller newspapers had no influence on their
content.

The data examined to analyse the four newspapers is contained in the codebook that
covers six domains or categories, namely: ‘form and layout, ‘protagonists, ‘main
topic, ‘headline’ (socialist slogans, catchphrases, teasers), ‘addressing the readers’
(emotions, bonding) and ‘specific statements’ (negative/positive statements about the
non-socialist foreign countries, negative statements about the GDR/the socialist
countries, politicisation). Every single issue of the daily newspapers was completely
codified, with the exception of sections such as the weather forecast, lottery results and
sports scores, as well as classified advertisements, crosswords and riddles. With a view
to save time in the present research, reports about sports competitions were only
examined according to formal criteria as only minor modifications of content were
expected.

The historical span of the present research extends from 1950 (one year after the
creation of the GDR state) up to 18 October 1989, which marked the end of the media
steering. Nine sample years were selected within the outlined political phases with
approximate intervals of five years:

Edification of the state and integration with the Eastern bloc: 1950, 1955 and 1960;
Internal political stabilisation: 1965 and 1969;

International recognition: 1975 and 1980;

Crisis in the Eastern bloc: 1985 and 1989.

Within each selected year the newspapers issues were analysed for an arbitrary
selection of weeks: (first week: Sunday/Monday, second week: Tuesday, third week:
Wednesday, fourth week: Thursday, fifth week: Friday and sixth week: Saturday). The
justification for the selection of a sample timespan in the spring season was that there
would be no reports about crops, no ‘silly season” and no major events expected. The
present analysis encompassed 212 complete issues of Neues Deutschland, Junge Welt,
Neue Zeit and Der Morgen representing 17,920 codified reports.

Results
First Thesis

As postulated in the introduction, the results of the content analysis confirm the
assumption that the steering of the media in the GDR evolved over the years and, as a



460 A. Fiedler and M. Meyen

result, so did the news reporting. Since the newspapers had to support the current interests
of the party and the state’s ruling elite, they hold a mirror to the internal and external
issues the country was facing.

The fact that the global political situation influenced the ‘management of difference’
is exemplified, for instance, by the localisation of the instructions to the press
(Table 1). Whilst the instructions during the Ulbricht years predominantly dealt with
issues related to the GDR and to the FRG (sample word: dissociation after the
construction of the Wall), the steered media reporting in the Honecker years focused
on other regions, such as Western Europe or Poland (with the backdrop of the crisis
that emerged in the early 1980s). The newly emerging national states, such as the
former colonies in Africa and in Asia appeared more regularly in the instructions to
the press than they used to in the previous era under Walter Ulbricht. It seems that the
SED leadership felt a need to reinforce its control and to avoid jeopardising its external
relations at a time when the GDR needed to elicit confidence and to build up
international recognition. This can be deduced from the major trend of the
instructions to the media: Whilst in the Ulbricht era over 30% of the telegrams
contained at least one negative comment about the non-socialist countries (the
majority targeting the FRG) this percentage dropped to around 8% in the Honecker
years. ‘Don’t bite the hand that feeds you), goes a popular German saying. The
increasing dependence on imports from the West meant that the critique of capitalism
had to be hushed up.

By putting significant bilateral events of the history of the two German states in
perspective with other issues of foreign politics it becomes obvious how important the
FRG had become to Walter Ulbricht in the 1960s. Not even the visit of President Nikita

Table 1 Localisation Of The Instructions To The Press (Figures In %).

Era Ulbricht Era Honecker
n = 3371 n = 3083
GDR 49.6 60.4
USSR 2.3 4.3
CSSR 0.4 0.5
Poland 0.4 2.3
Other socialist states 3.4 44
FRG 30.2 4.3
Other Western European states 2.6 4.7
USA 1.6 1.8
Other non-socialist states 0.4 0.3
Arab states 1.8 2.5
Other states in Asia 0.4 0.6
Other states in Africa 0.5 1.1
Other states in Latin America 0.4 1.6
Other 3.7 4.8
Not to be determined 2.3 6.4
Total 100.0 100.0

Note: chi* = 837.838; p < 0.001.



Cold War History 461

Khrushchev to East Berlin in 1963 (the subject of around 10% of the instructions), the
beginning of the Vietnam War in 1965 (around 10%) or the Prague Spring in 1968
(over 5%) could score higher than the amount of instructions targeting media
coverage of the FRG (between 22 and 30%) in the course of three years.

Instructions relating to the FRG lost a lot of relevance in the Honecker era (a decline
of 25%!). During the 1980s the head of the government had to struggle with the
internal crisis: nearly two thirds of all instructions to the press dealt with home issues
during the last two decades of the GDR. A direct comparison between the Ulbricht
time and the last ‘crisis-decade’ of the GDR drives the point home all the more
powerfully (Table 2). Over time, instructions to the GDR’s press became more varied,
covering more topics. Steering media coverage in the categories of internal and
external politics was no longer sufficient to maintain control. One specific figure
stands out: Every tenth instruction to the press dealt with the cultural sector, ahead of
the permanent issues of agriculture and social policy. The other results point to a trend
of crisis management: barely 20% of the instructions have to do with the economy,
double that relate to housing and building policy and nonetheless 1.2% concern the
church and religion (given that Christian defenders of peace were described as
‘enemies of the state’ by the SED leadership).

What then did the GDR citizen see when he or she opened the daily newspaper?
Nothing very unexpected (Figure 1). Whilst a lot of press coverage was dedicated to
the FRG before the construction of the Wall, the percentage fell continuously after
1961, only to rise again a little at the end of the 1980s. The media coverage of non-
socialist states grew in keeping with the development of bilateral diplomatic relations.
No other country could compete with the Soviet Union for coverage during the phase

Table 2 Topics Of The Instructions To The Press Dealing With The GDR (Figures In %).

Era Ulbricht 1980ies
n=1673 n=1532
Domestic policies 34.2 249
Foreign affairs 23.8 17.6
Economy 17.8 19.6
Social issues and Education 4.3 5.3
Sport 1.8 1.8
Culture 3.6 10.0
Agriculture and Forestry 7.4 7.3
Sciences/Research/Technology 1.3 2.5
Social housing/Construction 1.0 3.6
Religion 0.1 1.2
Personal affairs 1.3 1.6
Catastrophes/Disasters/Accidents 0.3 0.3
History/Holiday festivals/Anniversaries 1.1 1.6
Other 2.0 2.5
Total 100.0 99.8

Note: chi? = 137.612; p < 0.001.



462 A. Fiedler and M. Meyen

9
6
3
0
1950 | 1955 | 1960 | 1965 | 1969 | 1975 | 1980 | 1985 | 1989
B USSR 42 4,7 5,1 6,1 9,6 8,5 6,5 5,1 52
¥ Other states of the Warsaw Treaty | 5,7 9,7 5.3 9,1 8,8 9.4 9,9 8,8 7,2
BFRG 17,8 | 163 | 134 | 12,2 | 6,8 4,1 4.2 33 58
B Other states in Western Europe 8,9 59 9,2 9,2 7.9 9,7 10,1 134 | 11,0
HUSA 23 0,9 32 3,1 23 24 44 3,7 3.6
Africa/Asia/Latin America 1,1 3,0 4,1 6,0 6,3 6,8 6,8 9,1 9.3

Figure 1 The reporting on foreign affairs in all newspapers in the course of time (Figures in
%).

Note: GDR, other socialist states, other non-socialist states, Oceania, other (missing).
N = 14585; chi® = 1090.0; p < 0.001.

of political recognition and it was only in the crisis years (1980 to 1989) that the
percentages sank back to 5%. Gorbachev was not supposed to get as much attention as
Leonid Brezhnev had. These values correspond to the results relative to the
nationalities of the protagonists: before 1961 more citizens of the FRG were quoted in
the press (of course, mainly those who expressed critical views of the FRG); on the
other hand, in the 1970s and 1980s there were more voices from other Western
European countries, Africa, Asia and Latin America.

The content analysis also shows when the SED leadership fantasised about having
achieved legitimacy. Between 1969 and 1980 they indulged in publishing a large
amount of socialist rhetoric when the GDR was gaining international recognition
(Figure 2). Nearly all the categories that served to measure the propaganda capacity
had reached their highest scores in 1975 with the exception of one category: slogans.
In the course of that year the values measured were partly double or threefold the
amount measured in the other decades. During the 1950s and in the phase of internal
political stabilisation, as well as during the crisis years (1985—1989), most values were
comparatively lower. It is striking to see how the curves run parallel — in the shape of a
wave — and reach their peak in the 1970s.

Similarly coverage of the West underwent change in all the newspapers
simultaneously in the form of a descending curve. Whilst the four major press
outlets published particularly negative coverage of the West in the phase after the
creation of the GDR state (with Neues Deutshland and Junge Welt taking the lead and
Der Morgen lagging behind), the tone changed right after the building of the Wall and
became more measured and eventually stabilised on a constant level during the phase
of recognition (Figures 3 and 4). The same goes for the positive coverage of non-



Cold War History 463

18
15
12
9
6
3
4 1950 | 1955 | 1960 | 1965 | 1969 | 1975 | 1980 | 1985 | 1989
¥ Slogans 8,7 5,7 6,4 4,8 5.8 12,8 | 10,6 7,2 3,5
¥ Zero events 9,0 0,5 3,2 8,6 11,0 | 16,1 10,2 | 124 9,4
™ Success rhetoric | 6,5 33 8,9 7,8 8,5 16,8 | 11,4 6,9 6,9
® Catchphrases 0,7 0,3 3,9 ) 1,6 4,1 33 4,2 1,6

Figure 2 Propagandistic rhetoric in the headlines of all newspapers in the course of time
(Figures in %).

Note: Slogans N = 12259; chi? = 157.8; p < 0.001; Zero events N = 12255; chi? = 205.1;
p < 0.001; Success rhetoric N = 12241; chi®=182.2; p < 0.001; Catchphrases
N = 12261; chi® = 84.2; p < 0.001.

socialist countries even though the number of statements is more limited and the
statistical curves do not run exactly parallel. Yet the figures point to the fact that there
was more freedom in the newsrooms before the building of the Wall in 1961 than after.
The exceptionally high figures in the year 1955 (mainly in Der Morgen with nearly

60

50

10

O 1950 | 1955 | 1960 | 1965 | 1969 | 1975 | 1980 | 1985 | 1989
B Neues Deutschland | 40,1 | 524 | 482 | 305 | 306 | 149 | 195 | 150 | 138
" Junge Welt 504 | 423 | 385 | 268 | 21,7 | 193 | 215 | 220 | 254
B Neue Zeit 331 | 434 | 353 | 220 | 138 | 142 | 137 | 116 | 100
B Der Morgen 316 | 321 | 269 | 21,1 | 126 93 143 9,8 9,1

Figure 3 Negative reporting about the capitalist world in the course of time (Figures in %).
Note: Neues Deutschland: N = 4442; chi’ = 374.1; p < 0.001; Junge Welt: N = 2436;
chi? = 93.6; p < 0.001; Neue Zeit: N = 2934; chi? = 185.9; p < 0.001; Der Morgen:
N = 3580; chi* = 165.7; p < 0.001.



464 A. Fiedler and M. Meyen

12

10

B8

6

4

2

-
1950 1955 1960 1965 1969 1975 1980 1985 1989

® Neues Deutschland | 0,4 8,0 2,4 22 19 34 47 78 35
Junge Welt 0,0 2,2 1,5 1,6 2,6 4.6 29 6,7 25
® Neue Zeit 16 78 18 44 30 0,9 3,4 82 70
H Der Morgen 1,0 11,9 34 25 3,7 09 1,6 58 3,0

Figure 4 Positive reporting about the capitalist world in the course of time (Figures in %).
Note: Neues Deutschland: N = 4441; chi’ = 63.9; p < 0.001; Junge Welt: N = 2428;
chi* = 25.5; p < 0.001; Neue Zeit: N = 2932; chi’ = 46.6; p < 0.001; Der Morgen:
N = 3581; chi* = 63.0; p < 0.001.

12%) can partially be explained by the fact that the mechanism of media steering
in the GDR was not yet very rigid and refined. On the other hand, because the border
line between the GDR and the FRG was still open, this inevitably contributed to a
more realistic news coverage and to a lesser ‘difference between facts and artefacts’
in the media.

Second Thesis

This thesis can be summed up with the formula: ‘uniformity with profile’. Homogeneity
characterised in particular the sections of the newspapers that the SED leadership
considered important: politics and the economy (regularly published on pages 1 to 3). The
more one leafed through towards the back pages, the greater the chance of stumbling across
an original item such as a poem, a story, a comment on sports targeted to specific
audiences.

As suggested earlier, the SED leadership dedicated a great deal of attention to
instructions related to internal and international politics and to the economy
(Table 2). If the adjective ‘uniform’ can be used to describe the GDR press, then it
especially applies to those pages. These sections not only filled up the largest part of the
newspapers, they also relayed instructions from the Central Committee. The central
news information service Allgemeiner Deutscher Nachrichtendienst (ADN) was mostly
quoted as the source of information in the domains of internal and international
politics (43% and 59%), the economy (21%), sciences and technology (19%) as well as
natural disasters and accidents (15%). The indication of the source ADN made it clear



Cold War History 465

Table 3 Headlines From 1950 To 1989 (Figures In %).

Neues

Deutschland Junge Welt Neue Zeit Der Morgen

n = 4246— n=2197- n = 2688— n = 3100—
The headline contains. .. 4261 2205 2690 3109
. socialist slogans 11.0 9.1 5.3 3.3
... socialist catchphrases 3.8 5.3 0.9 0.4
... socialist success rhetoric 13.7 10.5 5.8 4.7
... political zero events 13.9 11.3 5.8 6.5
... superfluous words 15.0 16.6 15.8 14.9
.. reading stimuli 7.5 14.3 17.3 16.5

Note: Slogans N = 12259; chi? = 179.1; p < 0.001; Catchphrases N = 12261; chi®? = 179.8;
p < 0.001; Success rhetoric N = 12241; chi® = 223.6; p < 0.001; Zero events: N = 12255;
chi? = 174.4; p < 0.001; Superfluous words N = 12264; chi? = 4.1; p > 0.05 (non significant)
Reading stimuli: N = 12261; chi* = 195,0; p < 0.001.

that the information was steered. The news agency mainly served ‘the foreign
correspondents for the electronic and print media [ ...and], thus exercised critical
selective influence over what information could be publicized in the GDR media,
especially in terms of foreign affairs’*' There was more room for free expression in the
culture, education and society, and even agriculture sections. In the four newspapers
examined, there were contributions by a number of authors and guest writers, or
articles attributed to the newspaper itself.

During the timeframe adopted for this research, ‘steered’ sections, such as politics
and international relations, formed the mainstay of all four newspapers although their
coverage of these topics was nuanced, reflecting the ‘social management of difference’.
The Neues Deutschland was, to all intents and purposes, the mouthpiece of the
leadership and it had the largest sections on international politics and economy (over
50% of the overall content while 58% of its articles contained a political statement).
With the exception of sports and culture (each of which made up around 10%), other
topics were rather under-represented. Junge Welt, for all its politicisation (nearly 57%
of all articles contained at least one political statement), retained a sports focus (over
17% of its content). No other newspaper dealt with sports so extensively. With 2% of
articles dedicated to the coverage of court cases, the Junge Welt was not about to win
any medals but the mouthpiece of the Free German Youth kept ahead of the other
papers in this domain. These findings are supported by the typical coverage of the
papers. Neues Deutschland and Junge Welt put politicians, officials and political
organisations under the spotlight playing a central role in around 60% of news stories.
Next came the rank and file of the population, the workers and the employees (around
14%). In addition, the Junge Welt contained more articles about youth (7.5%) and
members of the Free German Youth (nearly 9%) than other papers.

“! Boyer, Spirit and System, 128.



466 A. Fiedler and M. Meyen

Culture, the Church and a touch of conservatism was the focus of Neue Zeit. The
mouthpiece of the Christian Democratic Union party was less politicised than Neues
Deutschland and Junge Welt (41% about politics and the economy with political
statements in around 35% of the articles) and showed a greater interest in culture
(13%), as well as sciences and technology (over 7%). Religious topics accounted for
only around 4% but, in comparison, the other dailies had no religious coverage.
A proportion of slightly over 5% of ‘Christian statements’ (Christian messages, virtues
or slogans) point to the interests of the target audience.

Anyone who preferred to withdraw from the world of politics could fall back on Der
Morgen with its limited sections on politics and the economy (34%) and
comparatively few political statements (29%), but no other newspaper offered as
much content related to culture (over 15%), sciences and technology (over 8%),
leisure and travel (6%), and human interest stories (6%). In Neue Zeit and in Der
Morgen less than half of the articles were written about actors from the political
spectrum, whereas, in both papers, the focus was more on regional politics than in the
other papers. As well as the newspapers’ different thematic focus, the people featured
in their pages varied: citizens made up 15% and 18% of those covered in Neue Zeit and
Der Morgen respectively, artists 10% and 11%, while representatives of the sectors of
the industry and service providers 8% and 11%, more than in Neues Deutschland and
Junge Welt. The Neue Zeit reported more often about church ministers and Christians
(around 6%). Whenever there was a reference to membership of a political party in the
Neue Zeit it was the Christian Democratic Union (36%) and in Der Morgen, of course,
the Liberal Democratic Party of Germany (nearly 41%).

All newspapers offered a socialist representation of the world, expressed in the
dominance of socialist forces. Nearly half of all the protagonists were from the GDR
and over 60% represented the field of the socialist economy. The others came from the
FRG (9%), other Western European countries (7%), the United States (4%) as well as
Asian, African and Southern American countries (together around 8%). For the most
part news coverage in all four newspapers dealt with the GDR (over 50%). Neues
Deutschland carried slightly more news from abroad (mainly from other socialist
countries). Only around one third of space available in the newspapers was dedicated
to non-socialist countries or to neutral regions of the world. All the four press outlets
show a high degree of similarity in this respect.

Third Thesis

The leading party’s political PR operation conveyed its message to newspapers according to
target groups on the assumption that its messages would have a better chance of reaching
specific segments of the population.

Neues Deutschland was a political newspaper in which content took precedence over
form (Table 3). It had an overwhelming proportion of news and reports (over 70%),
little interest in services (less than 10%), limited presence of teasers in layout and
headlines but more socialist slogans (11%), catchphrases (4%), and success rhetoric



Cold War History 467

(14%). In this regard, during the first two decades of the GDR reporting about the
capitalist world was particularly negative. The Neues Deutschland was keen on finding
‘progressive’ voices in the West and practically shunned any critical views of the
situation in the GDR or in the socialist countries (Figures 3 and 4). What was at stake
here amounted to the line to be followed by the journalists as well as by major and
lesser members of the party. It is probable that this trend grew even stronger over the
years. The instructions, telegrammed by the Division for Agitation of the Central
Committee of the SED to the newspapers and the Secretaries for Agitation in the
regional offices of the SED, were gradually replaced from the beginning of the 1970s by
debate sessions in the Central Committee and telephone calls. This shrunk the
numbers of functionaries who were directly involved in the media steering and
boosted the role of newspapers with tight links to the general secretary.

Junge Welt, for its part, could more or less do as it pleased, as long as it painted a rosy
image of socialism (catchphrases 9%, success rhetoric 11%) and because its attacks
against class enemies were particularly vicious. The mouthpiece of the Free German
Youth published more pictures than all other papers (nearly 30%), better headlines
(teasers: 14%), it exploited all genres and produced many more in-house features.
It became increasingly more distinct from the Neues Deutschland in the course of the
1980s: the mouthpiece of the SED’s boredom, blank spaces and limited news content
contrasted with the Junge Welt’s personalised approach, its creative journalism and
responsiveness to readers’ expectations. Yet, at the same time, the newspaper of the
Free German Youth adopted an increasingly negative attitude towards the Western
world during the 1970s and 1980s whereas the other papers became more moderate.

Der Morgen and Neue Zeit, of course, also supported the cause of socialism yet they
differed from Neues Deutschland and Junge Welt in that they tailored their offering to
specific target groups (Der Morgen for artists, workers and scientists, Neue Zeit for
conservative bourgeois readers) and tended to avoid extreme positions. The Neue Zeit
was reluctant to publish propaganda pieces (catchphrases 5%, socialist slogans 1%,
success rhetoric 6%). Der Morgen was the least inclined to reproduce socialist rhetoric
(hardly any catchphrases and slogans) and tended to use more original headlines
(nearly 17%). The mouthpieces of the Christian Democratic Union and of the Liberal
Democratic Party of Germany published fewer political documents than Neues
Deutschland and Junge Welt. Der Morgen printed the largest amount of readers’ letters,
photographic reports and practical guides. Both papers insisted on services to their
readers: the Neue Zeit (14.3%) again above Der Morgen (13.1%) and Junge Welt
(10.1%). Whereas Neues Deutschland and Junge Welt made use of nearly 40% of ADN
news, Neue Zeit and Der Morgen used only 21%.

Conclusion

It is certainly not the purpose of the present research to revolutionise the image of the
GDR daily printed press. Anyone on the lookout for common stereotypes about the
GDR press will also find them evidenced in the data examined here. All the four



468 A. Fiedler and M. Meyen

newspapers were strongly politicised right from the front pages. There were boring
headlines, catchphrases and slogans, few pictures and even less variety. Readers got a
sample of what was to be found in the documents of the ruling party (socialism and
class struggle), little that might have raised their interest (personal, disasters, accidents,
crime) and virtually nothing about issues that they needed, for example, information
about the reality of the ‘people’s economy’ or public opinion in the country. Since
journalism in the GDR had always been a part of the political field, there was no
chance that the logic of the media (such as selection of news according to its relevance
or a reader-friendly approach) could assert itself. On the contrary, the interests of the
politicians always ranked first, reflecting the evolution of the political context. It was
the duty of newspapers to support socialism. This meant that it was necessary to
promote the ideals and successes of the system, even and in particular by comparison
with capitalism and, first and foremost, with West Germany. This point is of great
importance: unlike other socialist countries in Eastern Europe, the GDR rulers were in
an enduring competition for the more attractive system and needed to justify the
division of the German nation and the poor economic achievements of the GDR in
comparison with the West.

The fact that the newspapers took different approaches in their back pages with
respect to culture, science and sports had to do with the will of the SED to reach out to
the segments of the population who tended to be sceptical vis-a-vis the GDR political
project. This included a ‘social management of difference’ (youth-, Christian- or liberal-
oriented use of language) as well as a measure of freedom in the practice of journalism.

It goes without saying that the citizens of the GDR, just like the main protagonists of
the political PR operation (politicians, diplomats, entrepreneurs and artists associated
with the GDR) were aware of the objectives and mechanisms of media steering and
read the papers as official statements of the SED. Of course it was possible (for anyone
with an interest in politics) to draw conclusions not only about the stance and the
actual objectives of the GDR leadership but also about opponents’” opinions regarding
internal and external conflict zones as well as economic problems because one could
use the Western media and bring in one’s own perceptions. Yet correspondents from
Western Germany could not access information that was exclusively made available to
members of the Politburo of the Central Committee of the SED and were even less
likely to access verbal propaganda.**

The uniformity of the press (which can easily be extended to include radio and
television broadcasts) led to a weakening of the capacity to innovate and the same can
be said with regard to public opinion. Even if one could hear critical voices within
one’s own family, at the workplace or in the commune, it was impossible to learn from
the media how many people shared that opinion or whether the SED’s legitimacy was
shaky or not (essential for one’s own public positions). Western media outlets could
not replace information emanating from the inner circles of power because, just like

42 Denis Fengler, ‘Westdeutsche Korrespondenten in der DDR;, in Journalisten und Journalismus in der
DDR, ed. Jirgen Wilke (Cologne: Bohlau, 2007), 79-216.



Cold War History 469

personal encounters, they did not represent more than individual positions. The
Institute for Research on Public Opinion of the Central Committee of the SED that
was entrusted with the responsibility of delivering representative results (that were
never made public) was closed down by order of Erich Honecker in 1979 and the
reports on public opinion kept in the Federal Archives remained classified
information.*’

One more element emerges as a result of the study: even though the use of socialist
slogans diminished in the 1980s, GDR citizens tend to remember the news coverage
right before the fall of the Wall as particularly unbearable, as demonstrated by
historical interviews with GDR citizens questioned about their media use in the 1980s,
more than 10 years after reunification.** Of course, one may argue that their memories
may have been distorted in the light of the fall of the Wall and their experiences in
reunified Germany. But research on the role of petitions in the GDR supports this
thesis: as in many other Eastern European socialist countries, the communist party
determined daily life and living conditions in the GDR and, for this reason, it was
quite common that citizens addressed their issues to those in power. By law, all
petitions had to be registered and answered in a timely manner or passed on to the
respective authorities. Research in this field shows that people had more tolerance of
the resounding propaganda of the 1970s because, at the time, they had more belief in
the GDR’s achievements. At that time, Honecker’s new economic and social order was
bearing fruit; the living standard in the GDR became noticeably better. The general
acceptance of the party and government within the population was growing, as the
waning number of petitions to official bodies indicated: between 1973 and 1976
petitions reached their lowest level in the history of the GDR. The SED leadership
interpreted this as a consequence of Honecker’s ‘consumer socialism’.*> While there
was a slowdown of complaints in the 1970s, the Secretary General office received
thousands and thousands of complaints during the 1980s, the GDR’s decade of
decline. Most petitions were linked to housing problems and to the so-called German
question, but also to the GDR’s media coverage, which was openly criticised. People
always wanted to visit family and friends in the West and, towards the end of the GDR,
people repeatedly sought to emigrate.*®

These findings contradict common propaganda theories that postulate a larger
effect of the media.*’ The reality of life was obviously stronger than the media

*3Heinz Niemann, Hinterm Zaun. Politische Kultur und Meinungsforschung in der DDR — die geheimen
Berichte an das Politbiiro der SED (Berlin: Edition Ost, 1995).

44 Meyen, Denver Clan und Neues Deutschland.

4> Ina Merkel and Felix Miihlberg, ‘Eingaben und Offentlichkeit, in Wir sind doch nicht die Meckerecke
der Nation! Briefe an das Fernsehen der DDR, ed. Ina Merkel, (Berlin: Schwarzkopf & Schwarzkopf, 2000),
11-46.

46 Felix Miihlberg, Biirger, Bitten und Behirden. Geschichte der Eingabe in der DDR, (Berlin: Dietz, 2004),
233.

47 Arendt, The Origins of Totalitarianism; Friedrich and Brzezinski, Totalitarian Dictatorship and
Autocracy.



470 A. Fiedler and M. Meyen

construct. The citizens of the GDR only tolerated a certain measure of difference
between fact and fiction so they resented the reduction of propaganda in the 1980s
because it did not correspond in any manner to their daily lives.

It remains an open question whether the steering of the media operated exactly in
the same way in the other socialist states of Eastern Europe. The similar historical and
political context, the societal role of the media in socialism and the available strategic
documents dealing with media policy between the GDR and its Eastern European
allies seem to indicate a degree of similarity.

Disclosure statement

No potential conflict of interest was reported by the authors.



Copyright of Cold War History isthe property of Routledge and its content may not be copied
or emailed to multiple sites or posted to alistserv without the copyright holder's express
written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use.



	Introduction
	Theoretical background: the steering of the press as a political PR operation
	Media steering against the backdrop of historical context
	Research design: sources, selection criteria and quantitative analyses
	Results
	First Thesis
	Second Thesis
	Third Thesis

	Conclusion
	Disclosure statement

