
Political Reporting in Poland:
What Has Changed over The Last Decade?

2008 Conference of the

International Communication Association

 “Communicating for Social Impact”

May 22-26, 2008

Montreal, Canada

Paper submitted to the Journalism Studies Division of the ICA



SYNOPSIS

In cannot  be questioned that  the media  has become the main source of information about 

politics  and  in  so  doing  deprived  political  parties  of  the  information  functions  they  once 

possessed (Esser & Pfetsch, 2004).  The growing intrusion of media into the political domain 

has led some scholars to describing this phenomenon as “media-driven republic”,  in which 

media  usurps  the  traditional  functions  of  political  actors.  Thus  media  is  seen  as  having 

“mutagenic” impact  on politics and the ability  to change political  discourse (Mazzoleni  & 

Schulz,  1999:248).  However,  intrusion  can  vary  substantially  between  single  analyzed 

countries.  This paper analyzes how political reporting has changed over time in the “Gazeta 

Wyborcza”, the “Rzeczpospolita” and the “Super Express”, Poland’s widely read newspapers. 

The author content analyzed the political coverage during the four weeks prior to parliamentary 

elections in 1997, 2001 and 2005. The first part briefly outlines the political background in 

Poland. In the second step, analyzed newspapers and their role in the transformation processes 

are  discussed.  Thirdly,  the  study  proposes  four  research  questions  and  explores  how 

mediatization processes are manifested in political reporting of the newly established Polish 

democracy. Using content analysis the author measures the extent of media coverage on party  

campaigning,  the  level  of  personalization,  the  use  of  negativity  in  depicturing themes and 

political parties and political orientations of the analyzed media. In this context it is important 

to stress that this study is the first attempt to bring any empirical data on political reporting in 

Poland over a longer period of time and similar studies have not yet been published. 

POLITICAL BACKGROUND

The collapse of the Soviet empire paved the way to the creation of a new political system in 

Poland. Polish political parties in the post-communist era had their roots either in the Solidarity 

movement1 or in the parties that operated legally during the Soviet rule2 and the parliamentary 

system was highly fragmented. The scope of this fragmentation was tangibly proved by the fact 

that in the early 90s many political parties had only one single seat in the parliament or voters 

cast a ballot for such parties like Polish Friends of Beer (Polska Partia Przyjaciol Piwa). The 

most important outcome of the elections held in the last decade was the fact that it was difficult 

1 Solidarity was a Polish trade union federation founded in September 1980 and originally led by Lech Walesa. 
2 During  the period of  the communist  regime  the Polish United Workers’  Party  (Polska  Zjednoczona Partia 
Robotnicza) defined the political landscape (Wojtaszczyk, 1998) exerting monopoly of power. 

2



to build a strong government capable of introducing economic and social reforms. Furthermore, 

the very fragmentation of Sejm, Polish parliament, also reflected deep ideological polarization, 

making stabilization a truly challenging task. 

With its multi-party system Poland still undergoes the process of transformation (Paszkiewicz, 

2004). However, compared with the early ‘90s the Polish political landscape has become far 

more crystallized, as the major political formations on the Polish scene had been defined. Still, 

Polish political system is continuously marked by weak coalition governments (Jednaka, 2004; 

Rydlewski, 2000). In the period analyzed in this study, Poland had four cabinets and two of 

them ended as minority governments. In the period between 1997 and 2005 there was also no 

party in Poland that would have a majority in the parliament, so creating coalition governments 

was a necessity (Paszkiewicz, 2004). In 1997 the post-communist government composed of 

Democratic Left Alliance (SLD) and Polish Peasants’ Party (PSL) lost the elections and a post-

Solidarity cabinet including Solidarity Action Plan (AWS) and Union of Liberty (UW) was 

created. Within four years of governing both AWS and UW literally vanished from the political 

scene and another government comprising again SLD and PSL was established. Finally, in 2005 

a right wing party Law and Justice (PiS) won the majority in Sejm and created a coalition with 

populist  groupings Self-Defense and League of  Polish Families  (LPR).  Overall,  in  the last 

decade there could be observed a kind of a sinusoid - the government would switch from the 

Left to the Right every four years. The three analyzed parliamentary campaigns in Poland are an 

example of a wholesale alternation (Mair, 2002) where every election resulted in displacing 

parties from their position as incumbent. None of the political groupings succeeded in ruling the 

country continuously for more than one legislative term.

Political parties in Poland can be arranged on a Left/Right continuum. The “traditional” right-

wing parties in Poland have a very dramatic and dynamic history. Prior to 1989 the Polish 

opposition movement was unified around a single issue – the quest for sovereignty and struggle 

against the „reds”. When political independence was regained, diverse anti-communist groups 

started to articulate their own political programmes and the “Solidarity ethos” faded away. The 

results of the fragmentation had far reaching consequences. Right wing parties active at the 

beginning  of  the  90s  were  often  described  as  “sofa  parties”  (partie  kanapowe)  –  a  rather 

unflattering suggestion that their entire membership would not occupy more space that could be 

3



found on a couch. The fragmentation of the Polish Right3 contrasted with the left-wing political 

groupings The Left in Poland has always been perceived as a monolith when compared to the 

right wing parties and was mainly represented by Democratic Left Alliance (SLD) the heir to 

the  post-communist  party.  There  are  two  more  parties  that  should  be  mentioned,  Polish 

Peasants’ Party (PSL) and Self-Defense (Samoobrona) whose role cannot be underestimated. 

PSL traditionally represents the farmers and entered the parliament in every elections. Self-

Defense is a radical left-wing grouping that emerged on the wave of distrust to Polish political 

elites. 

MEDIA BACKGROUND

It is beyond the scope of this paper to discuss the media landscape at greater length. Since the 

content analysis embraced newspapers, the following paragraphs briefly outline the role of the 

dailies in Poland. The media landscape in Poland, similarly to the Mediterranean countries, is 

relatively strongly politicized and the level of political parallelism seen as high. Furthermore, 

journalists tend to stress the need for a commentary function and newspapers often represent 

distinct political identities. In Poland the press often played an activist role and mobilized the 

readership. Polish journalists are often politically engaged; sometimes they become politicians 

during their  professional  carrier.  Hallin & Mancini  (2004:98)  refer  to  the words  of  Albert 

(1983) who described French journalism as “a journalism of expression rather than a journalism 

of observation”. This is also true for Poland where precedence is given to the commentary that 

reflects the political roots of a given newspaper. 

Especially under the communist rule the media was expected to serve political ends. Both press 

and  television  functioned  as  a  platform  for  the  articulation  of  communist  policy.  For  a 

substantial  period  of  time  the  state  played  a  role  of  a  censor.  When  Poland  regained  its 

independence in 1989 the media was of a vital importance for the democratization processes. In 

the communist period, despite an official ideology that conceived the media as instruments of 

the party, Polish journalists developed strong professional culture (Hallin & Mancini, 2004). 

They had a sense of distinct identity and of a distinct role in society. They placed a high value 

on  autonomy  and  social  solidarity.  The  „Gazeta  Wyborcza”,  the  first  legally  published 

independent daily is currently one of the largest newspapers in the country with a circulation of 

3 Among parties discussed in this study right wing parties included: AWS (later AWSP), UW, Movement to 
Rebuild Poland (ROP), Civic Platform (PO) and Law and Justice (PiS).

4



half  a  million  copies.  It  started  1989  as  an  eight-page  newspaper  prepared  by  opposition 

journalists who until then worked for the underground press connected with Solidarity and is 

now one of the nation’s key opinion-forming publications. Similarly, the “Rzeczpospolita” also 

emerged on the wave of political changes introduced in the early 90s and acquired a role of a 

leading daily providing extensive coverage on economic issues. 

Thus Polish journalism has a strong advocacy tradition, tightly connected with the history of the 

institutional  ties  between the media and the political  system. Still,  according to the survey 

conducted by Bajka (2000) among Polish journalists only 7% of respondents claimed that they 

always write and say what they think. However, 93% of respondents stated that they usually 

express their own views but it happened that they had to promote the ideas of the others which 

were partly or fully contradictory to their  own views.  Reasons for limiting the freedom of 

expression varied, 42% of respondents mentioned the pressure of the media owners or chief 

editors, whereas 19% claimed that they encountered internal censorship and were not allowed to 

write  negatively  about  certain  political  forces  or  major  advertisers.  Additionally,  11% of 

respondents mentioned auto-censorship whereas 8% of journalists stressed external pressure 

from politicians and state administration. 

Three Polish daily newspapers were the objects of investigation:  the “Gazeta Wyborcza”, the 

“Rzeczpospolita”  and  the  “Super  Express”.  Both  the  “Gazeta  Wyborcza”  and  the 

“Rzeczpospolita” are regarded as quality newspapers, serve as examples of high journalistic 

professionalism and are used as a yardstick by journalists in other media. The “Rzeczpospolita” 

and the “Gazeta Wyborcza” are widely quoted by Polish and foreign media, act as opinion 

multipliers  and  Leitmedia for  other  information  providers  (IMM,  2007).  Both  newspapers 

belong to the group of the best-selling dailies (Filas,  2003).  Simultaneously,  their  editorial 

stances reflect the political spectrum in a rather similar manner, favoring post-Solidarity parties 

to post-communist groupings. The “Gazeta Wyborcza” however, generally tends to pronounce 

its political sympathies more openly than the “Rzeczpospolita” and many of its journalists were 

active  in  opposition  movements  in  the  80s.  The  media  sample  embraced  also  the  “Super 

Express” which can be perceived as an equivalent of the “Bild” or “The Sun” and is currently 

the second largest tabloid in Poland (ZKDP, 2007). The selection of Polish dailies enabled thus 

also a comparison between serious and sensationalist/tabloid outlets on a national level and the 

way they react to the mediatization processes. It is also important to mention that the “Super 

5



Express”  generally  refrained from political  themes  in  the 90s  and started  to  include more 

political reports in the recent years. 

RESEARCH QUESTIONS

As indicated earlier,  this  study is  the first  attempt to bring any empirical  data on political 

reporting in Poland over a longer period of time. So far only Trutkowski (2000) evaluated the 

performance of leading Polish dailies and the media reporting during the 1997 parliamentary 

campaign. In this analysis the author uses collected data to show how coverage on politics has 

changed in the last  decade.  In this  context  it  is  important  to ask whether the processes of 

mediatization find their exemplification in an increasing coverage on party campaigning, more 

personalized  reporting  or  rising  negativity  in  depicturing  politics  and  political  parties. 

Simultaneously the study scrutinizes  whether  Polish media are  partisan in  their  nature and 

whether they differ in terms of presenting of political groupings. Following research questions 

were formulated:

RQ1: Has media coverage on party campaigning increase over time?

RQ2: Have evaluations become more focused on leaders over time?

RQ3: Have evaluations of political themes and political actors become more negative?

RQ4: Are the newspapers’ political sympathies more or less pronounced?

METHOD

A  systematic,  quantitative  content  analysis  was  conducted  to  show  changes  in  political 

reporting in Poland. The coverage over a period of the last four weeks prior to the selected 

parliamentary elections was coded. Within those four weeks every second day was analyzed. 

Thus  the  analysis  of  Polish  media  embraced  newspapers  published  between  25.08.1997  – 

20.09.1997, 27.08.2001 – 22.09.2001 and 29.08.2005 – 24.09.2005. This four-week period, 

during which also public television showed party broadcasts, is generally regarded as the “hot 

phase” of the election campaign (Kaid, 2004;  Wilke & Reinemann,  2000).  The last  month 

before the polling day is seen as a time of the most intensive party campaigning with the largest 

volume of campaign-oriented articles in the press (Kaid, 2004).

6



All articles were coded according to the guidelines provided in coding instruments, which is to 

be discussed at  greater length in  the next  paragraphs.  The sample consisted of  919 Polish 

articles.  The number  of  articles  coded  per  campaign varied.  That  was  due to  two factors. 

Firstly, the Polish tabloid “Super Express” generally published less articles related to politics in 

1997 when the newspaper deliberately refrained from extensive coverage on political sphere. 

Secondly, during the Polish 2001 parliamentary campaign the September agenda was largely 

defined by articles related to the terrorist attack on the World Trade Center. This also resulted in 

a lower number of coded articles4. The sample was composed as showed in Table1. 

Table 1: Sample of analyzed newspapers
1997 Campaign 2001 Campaign 2005 Campaign

Number of articles 313 259 347
TOTAL 919 articles

The coding instrument was based on earlier studies of political reporting (Noelle-Neumann, 

Kepplinger & Donsbach, 1999; 2005). The coders analyzed all newspapers’ sections related to 

national politics as well as the certain additional sections of newspapers which were neatly 

connected with the national politics. In order to assess the relevancy of a given article for the 

analysis, the headline and the lead of the article were read in detail and the rest of the text was 

just skimmed through by the coders to determine whether the article was to be scrutinized. The 

analysis did not include statistics and graphics or readers’ letters. However, if a given graphics 

or statistics showed information related to party campaigns (e.g. results of polls, diagrams with 

possible outcomes of elections, possible coalitions etc.), they were coded as well. The graphics 

in that case were coded not as photos but as a text, similarly as articles. The coders analyzed 

articles related to the theme blocks: political  parties;  party leaders, parliamentary campaign 

itself  (strategies  used  by  parties,  political  advertising,  role  of  political  consultants  etc.); 

economic and finance policy; social policy; relations between the state and politics (relations 

between political institutions, lustration, political scandals, bribery etc.); domestic security and 

foreign policy. 

Coding books prepared for newspapers analyses included both formal and content categories. 

The formal categories included the coded medium, number of the article in a given newspaper, 

date of publication, page number on which a given article was published, source of information 

4 Many articles were related to stories of individuals involved in the 11th September tragedy and were thus not 
coded.

7



(journalist, information agency, multiple sources etc.),  prominence of placement (on the first 

page, second, or other) and style (news, reportage, comment or interviews/documentation). 

The content variables were coded on two different levels: partly on the article level and partly 

on the  theme level.  Categories  related to  a  given article  as  a  whole (independently  of  the 

presented theme) included, among others,  tone of a given article,  tendency of depicturing of  

political  parties,  personalization (up  to  three  main  actors  could  be  identified  per  article). 

Additionally,  in  articles  where  conflicts  were  discussed  the  coders  analyzed  the  extent  of  

dramatization and whether the media concentrated on conflict-oriented or cooperation-oriented 

depicturing of political parties in the context of conflicts. The other part of categories was 

coded on the theme level. If themes referred to party leaders, parties or political campaigning 

coding on theme level did not take place. For other topics  depicturing of a given theme and 

forecast for a development of a given theme was coded. Collected data was transferred into the 

SPSS programme for the purpose of statistical analysis. 

RESULTS

The presentation of results is structured according to the research questions posed in the study. 

Firstly, it is discussed whether media coverage on party campaigning in Poland has changed 

over time. Secondly, the analysis reflects the extent of personalization found in media reporting. 

In the next step, negativity coded in Polish articles is evaluated. The evaluation is conducted on 

three levels, on the level of article, on the level of presented themes and separately for coded 

parties. Additionally, on the level of article, the level of dramatization as well as  the extent of 

conflict-oriented  or  cooperation-oriented depicturing is  addressed.  Finally,  the  study shows 

whether Polish media have partisan orientations that are mirrored in negative evaluations of 

political parties. 

Coverage on party campaigning

In order to evaluate the theme spectrum in each of the analyzed Polish media coverage, coders 

could identify up to three topics that were predominantly discussed by a journalist in a given 

article. The results indicate that press reporting in the last four weeks prior to the polling day 

generally favored similar themes in all analyzed periods. The findings indicate that in all three 

coded periods the highest percentage of articles referred to party campaigning which constituted 

8



52% in 1997,  41% in 2001,  and 43% in 2005. Simultaneously,  a large number of articles 

discussed issues related to economic and financial policies, which amounted to 13% in 1997 

and 12% in 2005. In 2001 economic matters were presented at  much greater length (26%) 

which can be partly explained by the fact that the economic development deteriorated at that 

time and a larger volume of information concentrated on the outcome of economic reforms. 

According to the report issued by Polish NIK (2002) the dynamics of economy in Poland in 

2001 showed far worse results in comparison to the whole decade of the 90s. The first year of 

the XXI century was marked by the collapse of investments, collapse of public financial sector 

and worsening situation on the work market. Thus it should not be surprising that the media 

extensively  reported  on  economic  and  finance  policies.  Media  coverage  on  economy  was 

intensified in case of all analyzed newspapers and amounted to 19% in the “Gazeta Wyborcza”, 

26% in the “Rzeczpospolita” and 34% in the “Super Express”5.

Interestingly, Polish media devoted much space to articles discussing the relations between the 

state and politics. This theme concentrated on evaluation of political institutions, reported on 

political  scandals,  bribery  etc.  These  issues  were  highlighted  in  20% of  articles  in  1997, 

compared  to  12% in  2001  and  19% in  2005.  This  high  percentage  of  articles  discussing 

relations between the state and politics can be partly attributed to the transformation processes, 

where media continuously analyzed the development of democratic practices in Poland. Polish 

press  did  evaluate  politicians’  fitness  for  public  offices.  Before  1997  elections  the  media 

extensively  reported  inter  alia about  Kwasniewski-Alganow  scandal6 and  debates  over 

lustration law7. Four years later the media was mainly concerned with economic issues and the 

events of 11th September. However, it still devoted much space to the evaluation of relations 

between  the  state  and  politics,  particularly  to  the  degree  of  development  of  the  Polish 

democracy. Finally, in 2005 Polish newspapers evaluated the performance of post-communist 

government in the context of, among others, the Orlen scandal8 or the Rywingate9. Additionally, 
5 It should be remembered that the analysis included articles published in sections related to politics. The smaller 
volume of  articles referring  to economy in quality  newspapers  wass  partly  caused by the fact  that  both the 
“Gazeta Wyborcza” and the “Rzeczpospolita” have separate sections devoted exclusively to economic policy 
that were not included in the empirical evaluation. The “Super Express” however does not provide readers with 
additional  pages  discussing  only  economic  matters.  Thus  the  financial  matters  were  articulated  in  articles 
reflecting politics in Poland and therefore their number was greater. 
6 One  of  Polish  newspapers  accused  president  Kwasniewski  of  spending  holidays  with  the  Russian  agent 
Alganow, which became a theme of detailed and lasting media coverage. 
7 The  issue  of  lustration  law  has  not  been  so  far  fully  resolved  in  Poland.  The  problem  of  identifying 
collaborators,  active  in  service  of  communist  regime  frequently  emerges  during  the  time  of  elections  when 
parties address this matter in their political programmes. 
8 The so-called “afera Orlenu” regarded the privatization process of oil giant PKN Orlen. 
9 One of the biggest corruption scandals in Poland named after the film producer Lew Rywin. On behalf of the 
so-called  “group  of  power”  Rywin  made  a  bribe  proposal  to  Adam  Michnik,  chief  editor  of  the  “Gazeta 

9



the  media  launched  the  so-called  “Campaign  controlled”  (kampania  kontrolowana)  which 

aimed at showing whether party leaders were telling the truth during the time of campaigning.  

There is no evidence to confirm that media coverage on party campaigning has increased over 

time. On the contrary, the percentage of articles referring to election campaigns decreased from 

52% in 1997 to 41% in 2001 and only slightly increased to 43% in 2005. These findings have a 

number of reasons. Firstly, both the 2001 and the 2005 elections in Poland occurred under 

specific circumstances. As indicated in the previous paragraphs the coders analyzed the articles 

published four weeks prior to elections, which meant that the analysis of articles published in 

2001  embraced  a  period  between  27th August  and  22nd September.  Thus  the  sample 

automatically comprised newspapers that  reported on the events of 11th September  and the 

terrorist attack on the United States. This was also mirrored in the percentage of articles related 

to the foreign policy. In 1997 foreign policy issues were discussed in 2% of the articles, then 

increased to 7% in 2001 and decreased to 4% in 2005. The significance level of .012 shown for 

Pearson’s chi-square indicated that media reporting on foreign policy was more intensive in 

2001 than in other periods. The events of 11th September resulted also in a smaller number of 

articles coded in 2001 (n=259) compared to coverage in 1997 (n=313) and media reporting in 

2005 (n=347). The lower number of articles resulted from the fact that in 2001 the Polish media 

presented stories of individuals who were in the United States during the attack on the World 

Trade Center10. 

As noted by Wilke & Reinemann (2000) the intensity of media coverage is defined by other 

competing themes that are of equivalent interest to the public. In Poland the media reporting in 

2005 was marked by an event of high news value - presidential elections that were scheduled 

for 9th October 2005 and overlapped with the Sejm elections. Thus, 13% of articles published in 

2005 concentrated on presidential elections and media reporting on the race to the Belweder11 

constituted one of the most frequently discussed issues. 

Simultaneously,  there  could  be  observed  a  trend  towards  placing  articles  related  to  party 

campaigning on the first pages. The coding instrument used a variable prominence of placement 

to evaluate this phenomenon, measured on the four point scale. The coders examined whether 

Wyborcza”,  which  was  revealed  by  the  newspaper  and  led  to  establishing  of  the  so-called  Investigation 
Commission in the Polish parliament. 
10 Articles referring to stories of individuals were not coded. 
11 Belweder is an equivalent of the American White House.

10



articles were published on the cover, as the dominant article on the following pages, as shorter 

articles beginning on the second page or as short information comprising one column. Since the 

number of stories was limited by space, the prominence of placement suggested the news value 

of a given article. The findings indicate that political campaigning issues appeared increasingly 

on the cover or as a main article on the following pages. As showed on Chart 1, the number of 

articles placed on the first page or as a main article on the following pages increased over time. 

In the 1997 media coverage 30.8% of articles were placed in that manner compared to 37.9% in 

2005. Kruskal-Wallis-Test showed that these differences were significant (p=.036). However, in 

2001 only 26.2% of articles related to party campaigning were published on the first page or as 

a  main  article  on  the  following pages.  This  result  can  be  attributed  to  the  events  of  11th 

September when the covers were dominated by images showing the American tragedy. 

Chart 1: Placement of articles on party campaigning on the cover or as a main article on following pages

30,8%

26,2%

37,9%

0%

5%

10%

15%

20%

25%

30%

35%

40%

campaign 1997 campaign 2001 campaign 2005

  n=162 [1997 media coverage]
  n=107 [2001 media coverage]
  n=148 [2005 media coverage]

Personalization of media coverage

Increasing personalization is seen as one of the indicators of mediatisation and stands for a shift 

from the issue-based to the person-based reporting. In order to assess it, the coders analyzed the 

tone of depicturing of party leaders12 in the coded articles. The results showed that the Polish 

media coverage in that respect has partly changed over time (see Chart 2). During the 1997 

parliamentary campaign 28% of all coded articles made any reference to the coded politicians13. 

12 Party leader was defined as a Chair of a given party or as a Chair of a given election coalition. 
13 In the 1997 media coverage leaders of the following five parties were evaluated:  AWS (Marian Krzaklewski), 
SLD  (Wlodzimierz  Cimoszewicz),  UW  (Leszek  Balcerowcz),  PSL  (Waldemar  Pawlak)  and  ROP  (Jan 
Olszewski).  In a given article each leader could be coded if any reference to him had been made. 

11



In 72% of articles no references to party leaders were made. In the articles where tendency for a 

given party leader(s) was noted, politics-oriented depicturing (52%) dominated person-oriented 

evaluations  (37%).  In  11% of  the analyzed  articles  the  proportion of  politics-oriented and 

person-oriented components was similar. Among the discussed leaders the biggest attention was 

given to Wlodzimierz Cimoszewicz, who appeared in 45% of articles where tendency for party 

leaders was coded. This result can be attributed to the fact that Cimoszewicz was the Prime 

Minister  of Poland during the 1997 parliamentary campaign.  Therefore his presence in the 

media coverage, as head of the Polish government, was more frequent. Nevertheless 73% of 

articles related to this politician concentrated on presenting his  position on political  issues, 

whereas only 27% were person-oriented. 

In 2001 the percentage of articles with no reference to political leaders14 constituted 73%. In the 

remaining 27% of articles the tone of presenting leaders was more politics-oriented (70%) than 

person-oriented (24%). In 6% of articles, where top politicians were addressed, issues related 

both to politics and politician himself were present in the same degree. Among the discussed 

leaders the biggest attention was given to Jerzy Buzek. Again, that was partly due to the fact 

that Buzek was head of the Polish government at that time, similarly as Cimoszewicz four years 

earlier.  The  media  coverage  on  Buzek  was  also  strongly  politics-oriented  (70%),  and  the 

percentage of person-oriented articles constituted only 30%. 

Finally,  in  2005 the  coverage  on  candidates15 showed changing patterns  of  reporting.  The 

percentage of articles depicturing political leaders constituted 36% of all articles. This finding, 

however,  should  be  seen  in  the  context  of  the  presidential  elections  campaign  that  was 

overlapping with the parliamentary elections. The analysis showed that if the theme concerning 

presidential elections had been excluded from the analysis, the percentage of articles that made 

references to party leaders would have decreased from 36% to 32%. Thus the data indicated that 

the percentage of articles related to politicians might have been influenced by the context of the 

presidential election which produced more articles related to candidates. In the articles where a 

14 In the 2001 media coverage the number of evaluated leaders increased as there were nine analyzed parties 
which included: AWSP (Jerzy Buzek), SLD/UP (Leszek Miller and Marek Pol), UW (Bronislaw Geremek), PSL 
(Jaroslaw Kalinowski),  PO (Donald  Tusk,  Maciej  Plazynski,  Andrzej  Olechowski),  PiS (Lech  and Jaroslaw 
Kaczynski), LPR (Roman Giertych) and Self-Defense (Andrzej Lepper). For certain groupings more than one 
leader  was  coded  because  at  the  time  of  election  campaigns  they  did  not  have  any  “formal”  leader.  Thus 
founding fathers of a given grouping were analyzed. PO and PiS serve as a good example in that respect.  
15 The analysis  regarding the 2005 election  included leaders of  PO (Donald Tusk),  PiS (Lech and Jaroslaw 
Kaczynski),  LPR (Roman Giertych), SLD (Wojciech Olejniczak), PSL (Waldemar Pawlak) and Self-Defense 
(Andrzej Lepper).

12



tendency  for  showing  a  given  party  leader(s)  was  noted,  politics-oriented  depicturing 

constituted  40% compared  to  55% of  person-oriented  evaluations.  In  5% of  the  analyzed 

articles the proportion of politics-oriented and person-oriented components was similar.

Chart 2: Personalization of media coverage

37%

24%

55%

11%

6%

5%

52%

70%

40%

campaign 1997 campaign 2001 campaign 2005

mixed

politics-oriented

person-oriented

   n= 89 cases [1997 media coverage]
   n= 71 cases [2001 media coverage]
   n= 125 cases [2005 media coverage]

Furthermore,  among  the analyzed party leaders it  is interesting to look more closely at  the 

media coverage related to Donald Tusk, Lech Kaczynski and Andrzej Lepper - party leaders 

and also presidential  candidates in the 2005 elections. In 2005 Tusk appeared in 40.8% of 

articles where political leaders were analyzed, compared to 46.4% of articles where Kaczynski 

was explicitly mentioned. The third presidential candidate Lepper would appear in 19.2% of 

articles  where  a  tendency for  political  leaders  was  noted.  Other  leaders  were  given  much 

smaller attention. A closer look at the media coverage on Tusk and Kaczynski revealed that it 

was strongly person-oriented (67.3% for Kaczynski, and 64.7% for Tusk). The media coverage 

in 2005 concentrated on those two candidates16 as they were, according to the opinion polls, 

most likely to succeed in the race to the Belweder. Moreover, in 2001 all three candidates were 

granted far smaller attention - though they were also party leaders at that time (see Chart 3). 

Tusk appeared in 4.2% of articles where political leaders were mentioned, compared to 5.6% 

16 It should also be stressed that the personalization trend might have been strengthened by the announcement of 
television debates between presidential  candidates  that  were supposed to take place before the parliamentary 
elections in 2005. The announcement of those debates led to protests of other political groupings which argued 
that  both  Tusk  and  Kaczynski  should  not  be  given  that  high  attention  as  they  were  not  only  presidential 
candidates but also leaders of the two major parties. 

13



for Lech Kaczynski and 2.8% for Lepper17.  Thus it can be concluded that the higher number of 

articles  related  to  political  leaders  found  in  the  2005  media  reporting  was  related  to  the 

presidential campaign. 

Chart 3:  Frequency of reporting about Donald Tusk, Lech Kaczynski and Andrzej Lepper

4,20%

40,80%

5,60%

46,40%

2,80%

19,20%

0%

5%

10%

15%

20%

25%

30%

35%

40%

45%

50%

campaign 2001 campaign 2005

Tusk

Kaczynski

Lepper

  n= 62 [Kaczynski]; n= 54 [Tusk]; n= 26 [Lepper]

Negativity in media coverage 

Increasing mediatisation can be manifested in a rising volume of negativity in media coverage. 

The following paragraphs present the results of the evaluation of the Polish press in that respect. 

Firstly, the overall  extent of  negativity in articles is showed. In this context it  will be also 

indicated whether in articles that articulated conflicts, material and immaterial losses and risks 

media reported in a dramatized manner. Additionally, the evaluation of negativity on the article 

level scrutinized whether newspapers were rather conflict-oriented or cooperation-oriented in 

their  depicturing  of  politics.  Secondly,  negativity  related  to  depicturing  coded  themes is 

presented. Thirdly, the negativity in presenting political parties is discussed at greater length.

Negativity in articles 

In order to assess the extent of negativity in the Polish press, the tone of articles was analyzed. 

The tone was defined as an overall impression of depicturing of themes in a given article. Using 

17 These results, however, have to be evaluated with caution as in the media coverage in 2001 the total number of 
cases where a tendency for a party leader was coded amounted only to n=71.  

14



a five point scale ranging from very positive/optimistic to very negative/pessimistic evaluations, 

the coders examined the overall tone of the analyzed media reporting. Positive tone was coded 

for  articles  where  described  themes  were  showed  in  a  positive  way  or  promised  positive 

outcomes in the future.  If  an article evaluated a given theme in a negative manner  it  was 

classified as a negative/pessimistic depicturing. 

One of the most striking findings to emerge from this study was the increasing volume of 

negative media coverage in Poland over time (see Chart 4). Negative/pessimistic18 tone was 

present in 51% of articles during the 1997 media coverage, compared to 59% in 2001 and 61% 

in 2005.  The percentage of  articles  with overall  positive/optimistic19 tone was smaller  and 

amounted to 46% of articles in 1997, dropped to 39% in 2001 and further decreased to 38% in 

the 2005 media coverage. Ambivalent tone was found in 3% of articles in 1997, 3% in 2001 and 

2% in the 2005 reporting. In order to assess the negativity, mean value of tone of articles 

published in a given analyzed period was created. In the next step mean values obtained for 

media coverage in 1997, 2001 and 2005 were compared. ANOVA (analysis of variance) test 

showed a significant difference in negativity over time (p=.031). In light of these findings one 

could pose a question why the tenor of media coverage has become more negative over time. 

This issue will be discussed at greater length when negativity attributed to themes and parties is 

presented.  

Another  interesting finding  was the volume of  commentary  pieces  in  media reporting and 

negative depicturing in commentary articles. The results indicated that throughout all analyzed 

campaigns the percentage of commentary articles increased from 26% in 1997 to 38% in 2001 

and amounted to 44% in the 2005 media coverage. The significance level of .000 showed for 

Pearson’s chi-square proved that changes in the volume of non commentary versus commentary 

articles  were  significant.  Thus  the  results  indicated  that  Polish  newspapers  included  more 

analytical  pieces  in  their  reporting,  in  which  journalists  commented  on  political  news. 

Simultaneously,  commentary  pieces  increasingly  acquired  negative  tone  though  this  trend 

according to ANOVA tests was not significant (p=.362). 

Chart 4: Negativity in tone of articles 

18 Answers “very negative/very pessimistic” and “negative/pessimistic” were added.
19 Answers “very positive/optimistic” and “positive/optimistic” were added. 

15



51%
59% 61%

3%

3%

46%
39% 38%

1%

campaign 1997 campaign 2001 campaign 2005

positive / optimistic
tone

mixed / ambivalent

negative / pessimistic
tone

 n= 261 [1997 media coverage]
  n= 230 [2001 media coverage]
  n= 329 [2005 media coverage]

In order to assess the negativity in each analyzed medium, mean value of tone of articles 

published  in  all  analyzed  campaigns  was  created20.  ANOVA  tests  indicate  significant 

differences between analyzed newspapers (p=.000). Post-hoc tests showed that reporting in the 

“Gazeta Wyborcza” was significantly more negative than in “Super Express” (p=.001). Post-

hoc tests run for the “Rzeczpospolita” and the ‘Super Express” again indicated significant (p=.

000) difference in negative tone of media coverage, where more negative news were found in 

the  “Rzeczpospolita”.  The  results  thus  showed that  quality  newspapers  were  overall  more 

negative in their reporting than a tabloid. Higher level of negativity in quality press resulted 

from different theme spectrum, namely depicturing of party campaigning and economic issues. 

While negative coverage on party campaigning comprised one third of articles published in the 

“Super Express”, it amounted to 40% of articles in the “Rzeczpospolita” and half of the articles 

published in the “Gazeta Wyborcza”. Both quality papers reported in a negative manner on 

economic and finance policies, which comprised nearly two thirds of articles related to this 

theme in  each  newspaper.  The “Super  Express”  published only  46% of  articles  related to 

economy that were negative in nature. The highest negativity in tone of articles noted for the 

“Rzeczpospolita” resulted also from more critical evaluation of social issues (79%) than the 

“Gazeta Wyborcza” (52%) and the “Super Express” (57%). 

20 Obtained mean values: 2.96 (“Super Express”), 3.35 (“Gazeta Wyborcza”) and 3.39 (“Rzeczpospolita"). 

16



It is also interesting to look closer at how the Polish press reported on articles where conflicts, 

material and immaterial losses and risks were articulated. Measured on a five point scale, the 

coders  could  indicate  whether  possible  risks  and dangers  related  to  a  given  conflict  were 

presented in a dramatized manner or whether the authors tended to minimize possible negative 

consequences. In so doing  the extent of dramatization in media coverage was estimated. The 

comparison of mean values21 between the three analyzed periods showed that the Polish press 

rather dramatized the possible risks and dangers related to conflicts. ANOVA test indicated that 

there was no significant difference (p=.594) between media coverage in 1997, 2001 and 2005 in 

that respect (see Table 2). In this context one could pose a question concerning the reasons for 

dramatized depicturing of conflicts by the Polish media. Since this variable was coded on the 

article level, it was not possible to attribute dramatization to any concrete theme. However, 

overall  dramatized  reporting  was  mainly  visible  in  articles  where  such  themes  as  party 

campaigning, political parties and relations between the state and politics were coded. Though 

no systematic empirical evidence can be provided, it is very likely that dramatization mirrored 

journalistic concerns about  the lack of consensus within the Polish political  system, which 

hindered transformation.  

Table 2: Dramatization in presenting conflicts, losses and risks 
n mean value

1997 58                     2,12
2001 45                     2,27
2005 91                     2,29

Finally, in articles where conflicts, material and immaterial losses and risks were articulated, the 

coders  analyzed  whether  an  article  stressed  the  cooperation  or  conflicts  between  involved 

players. Again, this variable was measured on a five point scale ranging from conflict-oriented 

to  cooperation-oriented  depicturing.  The  results  showed  that  the  Polish  media  tended  to 

concentrate on the conflict-oriented aspects more intensively (mean value: 1.78). ANOVA tests 

indicated that there was no significant difference (p=.265) in that respect between all analyzed 

campaigns and that the conflict-oriented depicturing was rather stable over time. However, a 

comparison between media and post-hoc tests proved that the differences between all analyzed 

newspapers were significant. Among the analyzed newspapers the “Gazeta Wyborcza” tended 

to  show  the  most  conflict-oriented  depicturing  (mean  value:  1,43),  followed  by  the 

“Rzeczpospolita” (mean value: 1,71) and the tabloid “Super Express” (mean value: 2,19). These 

21 Note  that,  measured  on  a  5  point  scale,  1  indicated  high  dramatization  compared  to  5  which  stood  for 
minimizing of dangers. Thus higher mean value indicated smaller dramatization. 

17



results can be attributed to the thematic spectrum of analyzed press.  T-test  proved that the 

conflict-oriented depicturing was much more frequent in articles where the theme concerning 

political parties was presented (p=.037). Among the analyzed media the “Gazeta Wyborcza” 

devoted the largest volume of articles where the theme of political parties was discussed (50%) 

compared to the “Rzeczpospolita” (40%) and the “Super Express” (25%) which published the 

smallest number of articles related to parties. The differences concerning thematic spectrum 

should be seen in light of the titles’ profiles and the development of the media market. For a 

long  time  the  “Super  Express”  generally  refrained  from  discussing  politics22.  The 

“Rzeczpospolita”  established  itself  as  the  quality  newspaper  stressing  economic  and  legal 

measures. And finally the “Gazeta Wyborcza”, from the moment it was established, devoted 

much reporting to political life in Poland. 

Negativity in themes

To examine the media coverage more profoundly, the coders analyzed the evaluation of themes 

presented in a given article. Thus degree of negativity in depicturing of concrete topics could be 

measured.  Using  a  five  point  scale  ranging  from  very  positive/optimistic  to  very 

negative/pessimistic evaluation, the coders evaluated the presentation of a given theme. In the 

next step, the  forecast for possible developments of a given theme was measured. Again, the 

coders  used  a  five  point  scale  ranging  from  a  very  positive/optimistic  to  a  very 

negative/pessimistic depicturing23. The results did not provide a clear answer whether negative 

evaluations of themes had increased over time. That was mainly due to the fact that the number 

of evaluations and forecasts pro a given theme was limited. This was caused by the fact that the 

coders predominantly coded one theme that dominated the article, whereas two or three themes 

were hardly coded. Secondly, the number of cases was decreased by the fact that for certain 

themes journalists provided no evaluation or forecast. Therefore, due to the limitations of data 

the results should be evaluated with caution. It would probably be necessary to code the press in 

a longer time perspective or include more titles to make any firm claims about the negativity of 

media coverage related to a given theme. Thus the following paragraphs present only results 

22 This found its exemplification in a limited number of articles related to the political sphere especially in 1997 
and, to a lesser extent, in 2001.  
23 In a given article up to three themes could be coded. Thus a single article could present up to three evaluations 
of a topic and up to three forecasts for coded topics. Both evaluation and forecasts were not coded for themes 
regarding political  parties,  party leaders and party campaigning.  In case of 2005 media coverage also theme 
referring to the presidential elections was excluded. 

18



related to evaluation of two topics, namely economic and finance policies and relations between 

the state and politics, as the number of cases here was higher when compared to other themes24. 

Table 3: Evaluation of themes
Economic and finance policies n mean value
1997 28 3,14
2001 57 4,04
2005 35 3,66
Total  120 3,72
Relations between the state and 
politics
1997 57 3,89
2001 27 4,07
2005 61 4,18
Total 145 4,05

To present the evaluation of the theme discussing economic and finance policies only articles 

where  this  topic  was  addressed  were  selected  and  the  mean  value  of  all  evaluations  was 

examined. The same procedure was applied separately to media coverage in 1997, 2001 and 

2005. In the next step, the obtained mean values were compared. The same pattern of evaluation 

was applied to articles addressing relations between the state and politics (see Table 3). The 

results  showed that  economic  and finance  policies  were  generally  presented  in  a  negative 

manner. However, ANOVA test showed that media reporting on economic issues in 2001 was 

significantly more negative (p=.006) than in other campaigns. Negativity in depicturing of the 

economic sphere in 2001 resulted, as indicated in earlier paragraphs, from the deepening crisis 

in Poland. The fact that media were anxious about the economic situation was also mirrored in 

the thematic spectrum of the Polish media coverage; articles related to economic and financial 

policies constituted 26% of media coverage in 2001. Overall, however, one could ask why the 

media depictured economy in a negative way if in the analyzed transition period Poland joined 

the European Union and introduced new legislative measures in financial sector. In this context 

it  should  be  remembered,  as  already  indicated  in  previous  paragraphs,  that  the  empirical 

analysis included articles published only in sections related to politics. Thus financial matters 

were  articulated  mainly  in  the  context  of  party  campaigning  (mainly  negative).  Separate 

sections devoted only to economic issues, published by both the “Gazeta Wyborcza” and the 

“Rzeczpospolita” were not included in the analysis.

24 During the “hot phase” of a campaign the media predominantly concentrated on party campaigning and thus 
the volume of articles referring to other themes was generally smaller. See also: Kaid (2004). 

19



Simultaneously, the comparison of mean values for the other selected theme showed that media 

coverage on the relations between the state and politics has become more negative over time. 

Though according to ANOVA test this tendency was not significant (p=.189), the mean value 

(4,05) suggested that the media was predominantly negative in showing the condition of the 

young Polish democracy. The theme spectrum described in the first paragraphs of this paper 

showed  tangibly  that  newspapers  devoted  substantial  amount  of  articles  to  show  the 

interdependencies between the state and politics. Additionally, the entrance to parliament of 

radical parties contributed to lower political standards that were subject to journalists’ critical 

evaluations.  

Negativity in depicturing of political parties

In the following paragraphs the negativity in depicturing of political parties by the Polish media 

is presented. Every coded article could include an evaluation of a party if a given political 

grouping was addressed. The tendency was coded for the whole article and reflected whether 

parties were presented in a positive or negative manner. Again, the category used a five point 

scale  ranging  from  clearly  positive  to  clearly  negative  tendency.  In  order  to  assess  the 

depicturing of all parties a mean value for each of the three media coverage in a given year was 

calculated. This enabled a comparison between mean values over all three analyzed campaigns. 

The results  indicated that  the Polish media coverage on political  parties  has  become more 

negative over the last three parliamentary campaigns (see Table 4); ANOVA test proved that 

this trend was significant (p=.000). If one were to attribute negative depicturing of parties to 

concrete topics, the theme - relations between the state and politics - stood out. In nearly two 

thirds  of  the  articles  where  tendency  for  political  parties  was  coded,  political  groupings 

presented in the context of this theme were showed in a negative manner.  

The increasing negativity in depicturing of political parties can also be attributed to the fact, as 

to be presented in the next paragraphs, that the political landscape in Poland was marked by 

dramatic  changes  within  the  political  landscape  and  the  appearance  of  radical  parties  like 

League of Polish Families (LPR) and Self-Defense that were negatively evaluated especially by 

the quality press. Both LPR and Self-Defense were depictured negatively in more than 80% 

(87% - LPR and 85% - Selft-Defense) of articles published before the 2005 elections where 

tendency for these parties was coded. Undemocratic practices of the Polish elites were critically 

evaluated by the press, which was particularly true for these two groupings.

20



Table 4: Tendency of depicturing of parties
n mean value

1997 134 2,90825

2001 95                   3,040
2005 140                   3,464

In order to assess the tendency of depicturing of political parties more closely, the tendency of 

presenting of government parties in each campaign was measured. Thus the analysis of the 

1997 media coverage included the post-communist SLD and its coalition partner PSL. In 2001 

media reporting on government parties comprised AWSP and UW, groupings derived from the 

former Solidarity camp. Finally, post-communist government parties SLD and PSL were again 

the object of analysis in the 2005 articles. To assess the depicturing of government parties a 

mean value of depicturing them in a given media coverage was calculated. This enabled a 

comparison between mean values over all three analyzed campaigns between all government 

parties. As indicated in Table 5, the comparison of mean values showed that the evaluation of 

current coalitions ruling the country remained similar. ANOVA test indicated that there were no 

significant changes in media coverage in that respect (p=.086). Out of three analyzed campaigns 

the media coverage on government parties was more positive in the 2001 elections (mean value 

2,864).  These  results  might  be  somewhat  surprising  given  the  fact  that  the  right-wing 

government failed to introduce four major reforms. Incompetence of the administration was 

further aggravated by the economic crisis which also led to a budget deficit.  In the end of the 

legislative period the government led by Buzek had a very small support in Polish society. This 

rather positive coverage on the AWS/UW government could be attributed to the fact that the 

Polish quality press tended to write more positively about post-Solidarity parties. The “Gazeta 

Wyborcza” and, to a lesser extent, the “Rzeczpospolita” had a political leaning towards post-

Solidarity parties. Even though four years of the right-wing government were marked by the 

collapse of economic situation and obstacles accompanying the reforms, the overall evaluation 

of AWSP and UW was rather positive.

Simultaneously,  the  governing  parties  were  negatively  evaluated  mainly  in  the  context  of 

relations between the state and politics (72% of all evaluations were negative) as well as in the 

context of social and economic policies. This pattern of government’s evaluation was visible in 

all  analyzed  campaigns;  prior  to  the  Sejm  elections  the  media  generally  evaluated  the 

25 Higher mean value indicated a more negative tendency of depicturing.

21



performance  of  governing  groupings  commenting  on  the  effectiveness  of  the  introduced 

reforms. 

Table 5: Tendency of depicturing of government parties
n mean value

1997 98 3,09726

2001 44                   2,864
2005 54                   3,407

The study indicated that the overall level of negativity in presenting of political parties and 

government  parties  varied  depending  on  the  analyzed  medium.  In  order  to  assess  the 

depicturing in a given newspaper, a mean value of coded tendencies was calculated27. Overall 

the “Gazeta Wyborcza” was depicturing parties more negatively than the “Rzeczpospolita”. The 

conducted  T-test  shows  that  the  difference  was  significant  (p=.000).  The  same  pattern  of 

reporting was found in depicturing of the government parties. Again, the “Gazeta Wyborcza” 

presented  political  players  comprising  the  government  more  negatively  than  the 

“Rzeczpospolita”. T-test reveals that the difference was significant (p=.027). However, in 2001 

both titles reported about the AWS/UW government in a similar manner and T-test did not find 

any significant difference in that respect (p=.074). This finding can be explained by political 

orientations of the “Gazeta Wyborcza” and the “Rzeczpospolita” which presented the post-

Solidarity government more positively than the SLD/PSL coalitions28.

Simultaneously,  one  could  pose  a  question  how the  extent  of  negativity  in  depicturing  of 

political parties increased in all newspapers in the analyzed period. The “Gazeta Wyborcza” 

reports increased the negative depicturing of political parties over time. However, according to 

ANOVA test  this  trend was not  significant  (p=.074).  As far  as the media coverage on the 

government parties was concerned, the ANOVA test indicated that the media coverage in 2001 

was more positive compared to two other campaigns and that the difference in that respect was 

significant (p=.003). This phenomenon, as already indicated, could be attributed to the political 

orientation of the title.  

26 Higher mean value indicated more negative depicturing of parties. 
27 The “Super Express” was excluded from this analysis due to a much smaller number of articles. As indicated 
earlier, for a substantial period of time the Polish tabloid did not devote much coverage to politics.  Thus the 
number of available articles that met the coding criteria, especially the 1997 media reporting, is very limited. 
28 The media coverage analyzed in this study included articles published four weeks prior to the polling day. 
Therefore negativity in presenting of political parties could not be evaluated in the context of the presented party 
leaders as the number of cases was limited. This would have been possible if the coding process had included 
more research material and a longer time perspective.  

22



The analysis of the “Rzeczpospolita” showed that the title has become more negative in terms 

of depicturing of both the government and political parties. ANOVA test indicated that the 

difference in depicturing over time was significant (p=.003 for parties; p=.038 for government). 

The same tendency (though these results should be treated with caution due to a limited number 

of cases) could be observed in case of the Polish tabloid “Super Express” where depicturing of 

parties  and  government  has  also  become more  negative  over  time.  Again,  the  analysis  of 

variance indicated that this trend was significant (p=.032 for parties; p=.28 for government). 

These results should be seen in the context of worsening political standards and a proliferation 

of scandals among the Polish elites, including especially the radical Self-Defense, which made 

the press more critical.   

Newspapers’ political sympathies  

The analysis was indented to show whether the Polish media’s sympathies were pronounced in 

the articles. As indicated earlier, Poland has a strong advocacy tradition (Hallin & Mancini, 

2004) and the press titles which emerged after sovereignty had been regained could easily be 

assigned to concrete political groupings (Jakubowicz, 2003). In order to assess this trend, the 

coders measured whether the media coverage was in favor of a particular party. The analysis 

included parties that were coded in at least two campaigns and comprised SLD, AWS/AWSP, 

UW,  PSL,  PO,  PiS,  LPR,  Self-Defense29.  In  the  next  step,  mean  value  for  tendency  of 

depicturing a given party in every campaign was created.  The comparison of mean values 

showed that League of Polish Families and Self-Defense were presented in a more negative 

manner (see Table 6). The radical groupings were followed by a rather negative evaluation of 

post-communist  SLD and its  frequent  coalition  partner  PSL.  As  indicated  in  Table  6,  the 

evaluation of right wing parties (AWS/AWSP, UW, PO, PiS) by Polish press was generally 

more positive in all analyzed periods. 

Table 6: Depicturing of political parties 

LPR Self-Defense PSL SLD PiS AWS/AWSP PO UW
n

mean value

40

4,15

37

3,78

93

3,26

207

3,11

93

2,88

99

2,71

93

2,70

96

2,30

29 Polish parties ROP and UP were not included in the analysis due to the fact that they were coded only in one 
campaign and the number of available cases was limited.  

23



Another interesting aspect of the analysis is how the depicturing of each party changed over 

time in all  analyzed campaigns.  SLD, successor  of  communist  heritage,  was showed more 

negatively in every campaign, however according to ANOVA this trend was not significant (p=.

084). If one compares mean value for the tendency of depicturing party SLD it was the “Gazeta 

Wyborcza” that presented post-communist grouping more negatively than the “Rzeczpospolita” 

throughout all analyzed campaigns30. T-test showed that the difference in depicturing of SLD 

was significant (p=.000). The Rzeczpospolita was similar to the “Gazeta Wyborcza” in political 

orientation; however it was more moderate in its evaluations. The same tendency was observed 

in case of PSL, which was also presented more negatively by the “Gazeta Wyborcza”. Again, 

T-test  showed  that  the  difference  in  depicturing  this  grouping  by  both  newspapers  was 

significant (p=.002). The “Gazeta Wyborcza” generally tended to depicture post-communists 

more negatively, whereas in the “Rzeczpospolita” political sympathies were less pronounced. 

As for the PSL the media coverage differed throughout the campaigns. The party was evaluated 

more negatively in 1997 and 2005, and was presented more positively in 2001. ANOVA test 

showed that the difference in reporting in 2001 was significant (p=.004). This can be partly 

attributed to the fact that during the 1997 and the 2005 parliamentary campaigns PSL was still 

in a position of an incumbent. Thus the negative evaluations of the post-communist government 

were also visible in negative tendency of depicturing PSL, which was SLD coalition partner. As 

a consequence PSL was frequently evaluated in context of its performance in Polish cabinets. 

If one looked at the tendency of evaluating the right wing AWS/AWSP and UW over two 

campaigns31 changes  in  depicturing  were  visible  as  well.  In  the  1997  both  parties  were 

presented  rather  positively,  Polish  press  favored  optimistic  depicturing  showing  that  post-

Solidarity groupings would accelerate political changes in the country. Positive tone resulted 

also from the fact that the right wing parties succeeded in creating election alliance and acted 

together during the campaign32.  Four years of governing made media coverage on coalition 

partners more negative. T-test indicate that the difference in the extent of negative coverage was 

significant both for AWS/AWSP (p=.000) and UW (p=006). This was the result of both internal 

30 Due  to  the  limited  number  of  cases  the  “Super  Express”  was  excluded  from this  analysis  regarding  the 
depicturing of single parties. 
31 Both AWS/AWSP and UW were not included in the analysis in 2005 as they were not longer present in Polish  
parliament at that time. 
32 Polish  right  wing  parties  were  frequently  divided  and  unable  to  act  together  as  an  alternative  to  post-
communists. 

24



fights in right wing parties33 and the failures in the governing process in the whole legislative 

period. However, as indicated earlier, overall the depicturing of AWS and UW in 2001 was 

more positive than the evaluation of post-communist governments. 

In  case  of  the  other  parties  PO,  PiS,  LPR and  Self-Defense  the  tendency  of  depicturing 

remained rather similar over time. T-tests indicated that there were no significant differences in 

their depicturing (p=.81 for PO; p=.309 for PiS; p=.597 for LPR; and p=.055 for Self-Defense). 

Both PO and PIS, which have a Solidarity background, were evaluated by the media in a rather 

positive manner. However, it has to be stressed that both Civic Platform and Law and Justice 

remained an opposition in the Polish parliament between 2001 and 2005. It will be undoubtedly 

interesting to analyze the depicturing of PiS in the next media coverage as this  party now 

constitutes a government for the first time. It is quite likely that the depicturing might become 

more negative, similarly as in case of previous political players involved in ruling the country. 

LPR  and  Self-Defense  continued  to  be  showed  negatively  and  there  was  no  significant 

difference in their depicturing in both the 2001 and the 2005 elections. This result was not 

surprising given the fact that both parties represented political practices and programmes that 

were not supported by the Polish press. Both League of Polish Families and Self-Defense stood 

for isolation of Poland, opposed EU and NATO enlargement, ideas that are far from the policy 

promoted by both the “Gazeta Wyborcza” and the “Rzeczpospolita”. As already mentioned, the 

“Gazeta Wyborcza” is considered to be a newspaper very actively commenting the changes in 

political landscape whereas the “Rzeczpospolita” is regarded as leader in providing legal and 

economic information. Both newspapers supported the Polish access to the European Union, 

NATO  and  promoted  joint  European  policies.  Again,  T-test  indicated  that  the  “Gazeta 

Wyborcza” was significantly more negative in the evaluations of League of Polish Families (p=.

048) and Samoobrona (p=.032).  

CONCLUSIONS

The study proposed four research questions and explored how the mediatization processes were 

manifested in political reporting of the newly established Polish democracy. The results indicate 

that  media  coverage  has  partly  changed  over  the  last  decade.  The  extent  of  the  political 

33 Internal fights resulted in the proliferation of new parties like PO, PiS. Additionally, both AWSP and UW did 
not manage to secure parliamentary seats in 2001 and vanished from the political scene.  

25



reporting was influenced by the context of the parliamentary campaigns, in 2001 by the terrorist 

attack in the United States, in 2005 by approaching presidential elections. However, the overall 

placement of articles related to political campaigning might suggest that this theme increasingly 

acquired higher news value for the Polish media. Furthermore, the analysis showed that there 

was no clear trend towards personalization which can be explained by the nature of the Polish 

political system that is not leader-focused. The negativity in depicturing of themes and political 

parties should be seen in the context of transition processes as well as low quality of political 

culture in Poland. Finally, the results confirmed that the quality press in Poland has a political 

leaning towards post-Solidarity parties though the practice of endorsing certain groupings in 

case  of  the  “Rzeczpospolita”  was  less  visible  than  in  the  “Gazeta  Wyborcza”.  The  exact 

evaluation political sympathies of the Polish tabloid “Super Express” was not possible due the 

limited number of cases. Further research is needed to evaluate the role of Polish press in a 

longer time spectrum. The importance of such country-based analysis is all the more important 

as there are many other transition countries which are still on their way to democracy and look 

to other systems as models.  

BIBLIOGRAPHY 

Albert, P. (1983): La presse française. Paris: La Documentation française. 

Bajka, Z. (2000): Dziennikarze lat dziewięćdziesiątych, Zeszyty Prasoznawcze 3/4 (163-164),  p. 
42-63.

Esser, F. & Pfetsch, B. (2004): Comparing Political Communication. Theories, Cases, and 
Challenges. Cambridge: Cambridge University Press. 

Filas, R. (2003): Rosnie dominacja mediow elektronicznych – nowa faza przemian polskiego 
rynku, Zeszyty Prasoznawcze 3/4 (175-176), p. 7-34.

Hallin, D. C. & Mancini, P. (2004): Comparing Media Systems. Three Models of Media and 
Politics. Cambridge University Press.

IMM (Instytut Monitorowania Mediow): http://www.instytut.com.pl/.

Jakubowicz, K. (2003): Social and Media Change in Central and Eastern Europe: Frameworks 
of Analysis. In: Paletz, D. & K.Jakubowicz (ed.): Business As Usual. Continuity and Change in 
Central and Eastern European Media. Cresskill, New Jersey: Hampton Press.

Jednaka, (2004): Gabinety koalicyjne w III RP. Wrocław: Wydawnictwo UWr. 

26



Kaid, L.L. (2004)(ed.): Handbook of political communication research. Mahwah: Lawrence 
Erlbaum. 

Mair, P. (2002): Comparing Party Systems. In: LeDuc, L.; Niemi, R.G., Norris, P. (2002)(eds): 
Comparing Democracies 2. New Challenges in the Study of Elections and Voting. Thousand 
Oaks: Sage Publications. 

Mazzoleni, G., Schulz, W. (1999): “Mediatization” of Politics: A Challenge for Democracy, 
Political Communication. Vol 16 (3).

NIK (Najwyzsza Izba Kontroli): http://www.nik.gov.pl. 

Noelle-Neumann, E., Kepplinger, H. M., Donsbach, W. (1999): Kampa. Meinungsklima und 
Medienwirkung im Bundestagswahlkampf 1998. Freiburg (Breisgau): Alber.

Noelle-Neumann, E., Kepplinger, H. M., Donsbach, W. (2005): Wählerstimmungen in der 
Mediendemokratie. Analysen auf der Basis des Bundestagswahlkampfs 2002. Freiburg: Alber. 

Paszkiewicz, K.A. (2004) (eds): Partie I koalicje polityczne III Rzeczpospolitej. Wrocław: 
Wydawnictwo UWr. 

Rydlewski, G. (2000): Rządzenie koalicyjne w Polsce. Bilans doświadczeń lat  
dziewięćdziesiątych. Warszawa: Elipsa.

Trutkowski, C. (2002): Spoleczne reprezentacje polityki. Warszawa: Scholar.

Wilke, J. & Reinemann, C. (2000): Kanzlerkandidaten in der Wahlkampfberichterstattung. Eine 
vergleichende Studie zu den Bundestagswahlen 1994-1998. Köln: Böhlau.

Wojtaszczyk, K.A. (1998): Partie polityczne w państwie demokratycznym. Warszawa: 
Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. 

ZKDP (Zwiazek Kontroli Dystrybucji Prasy): http://www.zkdp.pl. 

27




