
The International Journal of Press/Politics
17(4) 433 –456
© The Author(s) 2012
Reprints and permission:  
sagepub.com/journalsPermissions.nav
DOI: 10.1177/1940161212452449
http://ijpp.sagepub.com

452449 HIJXXX10.1177/1940161212452449Ste
tkaThe International Journal of Press/Politics

1University of Oxford, Department of Politics and International Relations, Oxford, United Kingdom

Corresponding Author:
Vaclav Stetka, University of Oxford, Manor Road, Oxford, OX26JF, United Kingdom 
Email: vaclav.stetka@politics.ox.ac.uk

From Multinationals to 
Business Tycoons: Media 
Ownership and Journalistic 
Autonomy in Central and 
Eastern Europe

Vaclav Stetka1

Abstract

This article presents a comparative analysis of the changing patterns of media 
ownership in ten new EU member states from Central and Eastern Europe (CEE) and 
discusses the implications of these processes for media freedom and autonomy. Briefly 
outlining the history of internationalization of CEE media markets, it argues that the 
presence of Western-based multinational companies on the CEE media markets has 
been recently diminishing rather than further growing. In addition, a different type 
of actor has been gaining prominence on the CEE media map, unspotted or largely 
overlooked in most previous analyses, namely, local business elites acquiring stakes in 
news media. Combining secondary sources and field interviews with media experts 
and practitioners, this study explores the various practices of business and political 
instrumentalization of media by their local owners, often resulting in a constrained 
editorial independence and increasing intertwinement of the systems of media, 
politics, and economy in the region.

Keywords

media ownership, de-Westernization, media autonomy, media systems, instrumental-
ization, business tycoons

Introduction
The so-called phone hacking scandal that erupted in the United Kingdom in July 
2011, following the revelation of illegal work practices among journalists from the 

Research Article

http://crossmark.crossref.org/dialog/?doi=10.1177%2F1940161212452449&domain=pdf&date_stamp=2012-07-11


434  The International Journal of Press/Politics17(4)

tabloid News of the World, has sparked vivid debates about journalistic ethics, 
respect for privacy, and tabloid culture in general.1 However, apart from the public 
outrage over the unscrupulous behavior of journalists hacking phone conversations 
of victims of criminal and terrorist acts, another thorny issue has been exposed in this 
controversy, namely, the problem of concentrated media ownership and its impact on 
the democratic public sphere. The name of Rupert Murdoch, Chairman and CEO of 
the News Corporation, whose subsidiary News International had been publishing the 
News of the World until its closure on July 10, was—yet again—brought into the 
spotlight, and his influence over British politics and public life in general became 
subject of unprecedented criticism, with journalists, intellectuals, and politicians 
calling for an end to Murdoch’s empire in Britain, which, apart from the newspapers 
the Sun, the Times, and the Sunday Times, includes a 39 percent stake in the digital 
pay-TV platform BSkyB.2 The Labour Party leader Ed Miliband has publicly 
demanded that Murdoch’s empire “be dismantled” on the grounds that the media 
mogul is allegedly exercising “too much power over British public life.”3 Summing 
up the concerns about concentrated media power in the hands of one person who 
doesn’t hesitate to use it to advance his own political agenda and business interests, 
the Observer commentator Will Hutton proposed it was high time to “start thinking 
harder about capitalism, ownership, the media and democracy.”4

The topicality and applicability of this call certainly goes beyond the UK borders 
as well as beyond the particular case of Rupert Murdoch and the News Corporation. 
It can be argued that while in some Western European countries these issues have 
only recently started to spill out from the academic to the general public discourse, 
in other parts of Europe they have been part and parcel of everyday political battles 
and public debates for many years. This is indeed true in most Central and Eastern 
European countries (CEE), where processes of democratic consolidation, the intro-
duction of market capitalism, and struggles for independent and pluralistic media 
environment went hand in hand after the fall of communism in 1989 (see Gross 
2002; Jakubowicz 2006; Sparks 1998). Following the liberalization of media mar-
kets and privatization of previously state- or Communist Party–owned outlets, most 
CEE media have been institutionally separated from government or political struc-
tures; nevertheless, their former political dependence was often quickly replaced by 
dependence on market mechanisms, imposing new forms of control and constraints 
on their autonomy and democratic performance. With the market being notoriously 
interlocked with the state and political actors in many postcommunist CEE coun-
tries, particularly in the early stages of transformation, news media have often found 
themselves under combined pressure from both political elites and economic forces, 
often leading to the establishment of a system of “paternalist commercialism” in the 
media (Splichal 2001: 51). While there have certainly been notable differences in 
velocity, extent, and outcomes of media systems transformation among particular 
CEE countries (see Gross 2002 or Jakubowicz 2006 for a comprehensive analysis), 
from an overall perspective the news media in Central and Eastern Europe have only 
rarely managed to achieve full autonomy from the constraining forces of other social 



Stetka 435

subsystems, particularly politics and economy (Jakubowicz and Sükösd 2008). In 
the language of neofunctionalist sociology, the process of “structural differentia-
tion” of news media (Alexander 1981) has largely been inhibited, contrary to the 
hopes raised at the time of the regime change when the development of the CEE 
media systems was predominantly anticipated and pushed to imitate the Western 
liberal model, however idealized it might have been in the eyes of policy makers and 
media practitioners. Nevertheless, it had been generally expected that the above-
quoted idiosyncrasies of the transformation phase would be overcome in the long 
run, and that the continuing processes of internationalization, globalization, and 
Europeanization, affecting the ownership structures, media policies, as well as 
norms and standards of journalistic profession, would contribute to greater auton-
omy of media organizations and to further advancing of the process of differentia-
tion, in line with some theoretical observations foreseeing global convergence of 
media systems—although not necessarily a straightforward one—towards the lib-
eral model (Hallin and Mancini 2004: 294–95).

In this paper, some of these predictions and expectations are confronted with the 
empirical reality of CEE media markets at the beginning of the third decade of their 
postcommunist evolution. The comparative analysis, conducted as part of the broader 
research project Media and Democracy in Central and Eastern Europe,5 looks at the ten 
CEE countries that have joined the European Union since 2004—Bulgaria, Czech 
Republic, Estonia, Hungary, Latvia, Lithuania, Poland, Romania, Slovakia, and 
Slovenia—and focuses at changing patterns of media ownership in these markets, 
which have in the past several years been marked by gradual withdrawal of foreign 
media investors and an increasing involvement of local business elites in the news 
media sector. Following the description of the most important ownership changes in the 
recent past, the article further examines various practices of business and political 
instrumentalization of media by their local owners and discusses their implications for 
media autonomy and consolidation of democracy in Central and Eastern Europe.

In terms of research methodology, the article combines an analysis of secondary 
sources, mainly corporate websites, industry yearbooks and news articles, with infor-
mation extracted from a set of 272 semistructured elite and expert interviews, includ-
ing interviews with media experts, activists, and practitioners, conducted between 
2010 and 2011 in all the ten countries in the sample. Following a criterion of “func-
tional equivalence” (Hofstede 1998: 24), the selection of interviewees aimed to 
achieve a comparable mix of media outlets, institutions, and types of informants in 
each country (see also Hanitzsch and Mellado 2011).6

Internationalization of CEE Media  
Ownership—and Its Discontents
Even though this analysis mainly concentrates on recent changes in CEE media own-
ership structures, it cannot be understood outside the historical context of the devel-
opment of postcommunist media markets, which have been significantly shaped by 



436  The International Journal of Press/Politics17(4)

inter- and transnational actors and forces in the course of the past twenty years. It can 
be indeed argued that until very recently the dominant narrative describing the trans-
formation of CEE media markets has been the narrative of Westernization and glo-
balization. Many reports and studies have mapped the presence of foreign investors 
and particularly transnational corporations, which have since 1990 started entering 
and subsequently conquering developing media markets across the region (European 
Federation of Journalists 2003; Hrvatin and Petković 2004; Huber 2006). It is per-
haps less stressed that the pace but also scope of ownership internationalization was 
not uniform, and unfolded depending on different privatization models, regulatory 
frameworks as well as the general course of political and economic transformation 
in particular countries. The influx of foreign investment into the Central and Eastern 
European media markets came fastest and with biggest intensity in countries that 
adopted the most liberal media legislation and which were, at the same time, per-
ceived as more economically promising and politically stable (Gross 2002). On the 
other hand, in countries where privatization was either more carefully regulated, or 
hampered by political elites, foreign media companies usually started playing a more 
significant role only in the later stages of transformation, and often only in selected 
parts of the media landscape. Prime examples of the first type of countries are 
Hungary and the Czech Republic, where the majority of print media was transferred 
into foreign hands within the first couple of years of transformation, following the 
process of “spontaneous privatization” of newspapers that, because of the absence of 
proper regulatory framework, were usually taken over by their own editorial teams 
at virtually no costs and then quickly sold to foreign investors (Downing 1996; 
Sparks 1998).

Other countries have, however, opted for different privatization models, and 
imposed restrictions concerning the amount of foreign ownership. This was the case 
of Poland, where privatization of print press was regulated by a government-
established commission that supervised the transfer of ownership of almost two 
hundred newspapers and periodicals, many of which were given to editorial teams 
(Klimkiewicz 2004: 373). Foreign ownership in broadcasting media was limited to 
33 percent of shares (raised to 49 percent in 2004), which had arguably put the inter-
ests of potential foreign investors off, and their presence on the television market has 
until this day been rather limited. A similar cap on foreign ownership, but this time 
extended to any media enterprise, was effective between 1994 and 2001 in Slovenia, 
too. Apart from that restriction, the lower presence of foreign investment on the 
Slovenian press market has been attributed to the fact that most outlets turned out to 
be profitable, so there was no need to seek external investors, contrary to that in 
many other CEE countries (Hrvatin and Kučić 2004).

In the case of the Baltic countries, which have all gone through a more or less simi-
lar process of spontaneous privatization of print media as their Central European coun-
terparts (Balcytiene 2009), the coming of foreign investors in the news press markets 
was more delayed and, with the exception of Estonia, it did not result in their over-
whelming dominance as in Hungary or the Czech Republic. The reasons for either the 



Stetka 437

delayed or no entry have primarily been seen in the limited size and slow development 
of advertising markets, making the investment in an unknown territory too risky a 
business (Nagla and Kehre 2004). Finally, Bulgaria, Romania, and to an extent 
Slovakia also, experienced rapid privatization of the press but relatively slow inflow 
of foreign investment, which can be attributed particularly to the tumultuous political 
and economic situation in the first years of transformation (Coman 2010; Fulmek 
2000; Popova 2004).

In other words, the development of ownership internationalization of news media 
sectors in Central and Eastern Europe did not follow a universal pattern, and its out-
comes displayed important differences across the regions. Rather than being swal-
lowed by a sudden and all-encompassing invasion, local media outlets became part of 
the transnational media industries in a gradual, trial-and-error process that apart from 
success stories, also saw many flops and changes of ownership within the first decade 
of transformation. Many of the initial “conquistadors,” including Western media 
tycoons like Robert Hersant, Silvio Berlusconi, Robert Maxwell, or Leo Kirch, had 
withdrawn from some or all of the CEE markets by mid-1990, either because of unfa-
vorable market results, or because of the “non-standard entrepreneurial environment, 
absence of legal guarantees [or] corrupt business practices” (Splichal 2001: 50), while 
others have either been smarter, luckier, or simply managed to better learn “the game 
of political capitalism,” as Colin Sparks has called the interweaving of market and 
politics in countries in transformation (Sparks 1999: 42). In some countries, foreign 
ownership thus grew to dominate both print and broadcasting markets by the end of 
1990s (Bulgaria, Czech Republic, Estonia, Hungary, Slovakia), whereas in other ones 
foreign-owned companies managed to assume market leadership only partly—in print 
(Poland) or the broadcasting sector (Latvia, Lithuania, Romania, Slovenia).

The reactions to foreign investors’ arrival to the CEE news markets were certainly 
not unanimous either, and have displayed a mixture of hopes and concerns, with the 
latter ones arguably getting an edge of the former ones in the course of time. The estab-
lished Western corporations were, first and foremost, expected to provide a much 
needed financial injection and to transport their technologies, know-how, and manage-
rial practices in order to elevate the standards of the CEE news media production 
(Lauk 2008; Peruško and Popović 2008). As Slavko Splichal noted:

In many countries in East-Central Europe it was argued that without foreign 
investment into the media it would have been impossible to improve newsprint 
and printing quality, modernize editorial offices, and most importantly, to estab-
lish and equip radio and television stations. (Splichal 2001: 46)

While these “material” expectations have largely been fulfilled, the hopes related to 
the transporting of the Western professional journalistic culture have in many cases 
been met with disappointment. The unabashedly profit-seeking orientation of most 
international investors, manifested by the quickly spreading commercialization and 
tabloidization of their news media across the region, has visibly overshadowed the 



438  The International Journal of Press/Politics17(4)

attempts to nurture quality journalism and safeguard journalistic independence, which 
has often been compromised in exchange for government protection and political 
favors (Gross 2002; Sparks 1998). As Balcytiene and Lauk have pointed out with 
respect to the Norwegian media conglomerate Schibsted, owner of the leading Estonian 
daily Postimees and many other titles,

While Schibsted AS is regarded as a standard-setter of good journalistic practice 
and freedom of expression in Norway, the organisation does not show any inter-
est in these issues in the Estonian media. Schibsted has not invested either effort 
or resources in introducing the excellent journalistic standards that they so 
strictly follow in their home country to its overseas media outlets. (Balcytiene 
and Lauk 2005: 101)

Adopting an even more critical tone, the European Federation of Journalists stated 
in its 2003 report that there are “strong indications that aggressive commercial poli-
cies are being pursued [by the transnational corporations] at the expense of journalis-
tic standards, threatening pluralism and undermining journalists’ professional and 
social rights” (European Federation of Journalists 2003: 4). In addition, many reports 
and analyses since the late 1990s have reported an increasing concentration of media 
markets dominated by foreign investors. In the sector of local and regional press, this 
process has sometimes resulted in an effective duopoly, as in Poland or Hungary, or 
even monopoly, as in the Czech Republic or Slovakia (Dobek-Ostrowska and 
Głowacki 2008).

The Changing Tides: De-Westernization  
of CEE Media Markets?
As some of the above-quoted concerns illustrate, the discussions about CEE media 
ownership have in the past been very much framed by the notion of an ever-increasing 
dominance of transnational corporations, and have ever more focused on the negative 
aspects of their impact on the local media cultures. Such perspective could not but 
create an impression that locally owned media would enable higher quality journalism 
and consequently provide a better service to democracy, if only they got a chance to 
break through what the European Federation of Journalists once called “encroach-
ments of Western media groups” (European Federation of Journalists 2005: 7).

Recent developments across the CEE media markets however indicate a notable 
change of the empirical background against which the debates about Western versus 
local media ownership have taken place so far. While Western-based transnational 
companies had indeed held significant or even dominant stakes in news media across 
Central and Eastern Europe in the early 2000s, their undisputed position had begun 
to slowly erode towards the second half of the decade, as a number of investors 
decided either to sell their stakes in some of the media outlets or to leave the region 
entirely. It is possible to detect the beginning of this wave of departure of foreign 



Stetka 439

capital roughly around the year 2006, when the British-based Mecom Group, shortly 
after it had acquired the Norwegian publisher Orkla, sold its media stakes in 
Lithuania (dailies Kauno Diena and Vilnius Diena) to local private equity group 
Hermis Capital. Since then, every year has witnessed a withdrawal of at least one 
international media player from a CEE country in place of a local owner. In 2007, 
the German publisher Verlagsgruppe Handelsblatt sold back the 50 percent of shares 
it held in the Bulgarian publishing house Economedia to its Bulgarian co-owners 
and founders, Ivo Prokopiev and Philip Harmandjiev, and a year later it sold its 
acquisitions in the Czech Republic and Slovakia—publishing house Economia, 
encompassing a number of financial papers and B2B magazines—to the Czech 
entrepreneur Zdeněk Bakala. Following the dramatic impact of the 2008 economic 
crisis on advertising markets in the Baltic countries, the Swedish-based Bonnier 
decided to fold up its business in Latvia in 2009 and sell one of the country’s largest 
publisher of daily press, Diena Group, to the Rowland family in England, which in 
turn sold 51 percent of the shares to the Latvian businessman Viesturs Koziols. In 
the same year, the British-based Northcliffe International left Slovakia, having sold 
the national daily Pravda to local investors. The years 2009 and 2010 saw the depar-
ture of News Corporation from free-TV business in Poland (where it used to run a 
small cable station TV Puls), Latvia (the market leader LNT and a regional channel 
TV5 were sold to local media entrepreneur Andrejs Ekis), Bulgaria (the leading 
channel bNT was sold to CME), as well as Serbia. In 2010, Germany’s third largest 
publisher and one of the pioneers of the Eastern European print market invasion, the 
WAZ-Mediengruppe, decided to leave most of the Balkan region (with the exception 
of Macedonia). In Romania, Medien Holding, the publisher of the dailies Romania 
Libera and National, was purchased by Dan Adamescu; in Bulgaria, the Newspaper 
Group Bulgaria went into the hands of two local businessmen, Ognyan Donev and 
Lyubomir Pavlov. Ringier followed suit in Romania the same year, having sold its 
shares in the Evenimentul zilei daily and Capital weekly to Bobby Paunescu; how-
ever, it still continues to publish the tabloid Libertatea, as well as a number of maga-
zines. In summer 2011, Mecom sold its shares in Polish Presspublica (publisher of 
the country’s fourth biggest daily Rzeczpospolita) to Polish businessman and film 
producer Grzegorz Hajdarowicz, and the Swedish publisher Metro International 
sold its Hungarian operations—the country’s most circulated paper Metropol—to 
Hungarian-owned company Megalopolis Media, which is going to continue publish-
ing it as a franchise.

In summary, the presence of transnational companies on CEE news media markets—
although certainly still significant overall, particularly in the television sector—has 
grown visibly thinner in the past five or six years, as the empty circles in Table 1 illus-
trate. Borrowing a term coined by James Curran and Myung-Jin Park more than ten 
years ago (Curran and Park 2000), it makes it therefore possible to argue that the CEE 
markets have been currently undergoing a period of de-Westernization of media own-
ership, following a similar process that has been documented in the area of audiovisual 
flows in the region (see Štětka 2012).



440 

Ta
bl

e 
1.

 T
ra

ns
na

tio
na

l M
ed

ia
 C

or
po

ra
tio

ns
 in

 C
en

tr
al

 a
nd

 E
as

te
r 

Eu
ro

pe
an

 N
ew

s 
M

ed
ia

 M
ar

ke
ts

 2
00

6–
20

11
 (

C
om

pa
ni

es
 w

ith
 a

t 
Le

as
t 

50
 

pe
rc

en
t 

O
w

ne
rs

hi
p 

Sh
ar

es
) H

om
e 

ba
se

Bu
lg

ar
ia

C
ze

ch
 R

ep
.

Es
to

ni
a

H
un

ga
ry

La
tv

ia
Li

th
ua

ni
a

Po
la

nd
R

om
an

ia
Sl

ov
ak

ia
Sl

ov
en

ia

Pr
in

t 
m

ed
ia

 (
na

tio
na

l +
 r

eg
io

na
l)

W
A

Z
G

ER
°

•
°

 
Ve

rl
ag

sg
ru

pp
e 

Pa
ss

au
G

ER
•

•
°

 
R

he
in

is
ch

e 
Po

st
G

ER
•

•
•

 
A

xe
l S

pr
in

ge
ra

G
ER

•
•

 
Ve

rl
ag

sg
ru

pp
e 

H
an

de
ls

bl
at

t
G

ER
°

°
°

 

R
in

gi
er

a
SW

I
•

•
•

•
 

M
et

ro
 In

te
rn

at
io

na
l

SW
E

°
°

 
Bo

nn
ie

r
SW

E
•

•
°

•
•

•
Sc

hi
bs

te
d

N
O

R
•

•
 

M
ec

om
b

G
BR

°
°

 
N

or
th

cl
iff

e 
In

te
rn

at
io

na
l

U
K

•
°

 
St

yr
ia

 V
er

la
g

A
U

T
•

Te
le

vi
si

on
 (

na
tio

na
l)

M
T

G
SW

E
•

•
•

•
•

•
•

C
M

E
U

SA
c

•
•

•
•

•
N

ew
s 

C
or

p.
U

SA
°

°
°

 
RT

L 
(B

er
te

ls
m

an
n)

G
ER

•
 

Pr
oS

ie
be

nS
at

1/
SB

Sd
G

ER
•

•
 

Sc
hi

bs
te

d
N

O
R

•
 

N
ot

e:
 •

, o
w

ne
rs

hi
p 

by
 O

ct
ob

er
 2

01
1;

 °,
 le

ft
 b

et
w

ee
n 

20
06

 a
nd

 2
01

1.
a Si

nc
e 

20
10

 o
pe

ra
tin

g 
as

 R
in

gi
er

 A
xe

l S
pr

in
ge

r 
M

ed
ia

 in
 s

ev
er

al
 C

EE
 c

ou
nt

ri
es

.
b U

nt
il 

20
06

 O
rk

la
 M

ed
ia

 (
N

or
w

ay
).

c O
ffi

ci
al

ly
 t

he
 c

om
pa

ny
 is

 r
eg

is
te

re
d 

in
 B

er
m

ud
as

; h
ow

ev
er

, i
ts

 fo
un

de
r 

an
d 

m
ai

n 
sh

ar
eh

ol
de

r 
is

 R
on

al
d 

La
ud

er
, U

.S
. e

nt
re

pr
en

eu
r.

d Pr
oS

ie
be

nS
at

.1
 a

cq
ui

re
d 

SB
S 

Br
oa

dc
as

tin
g 

in
 2

00
7;

 t
he

 c
om

pa
ny

 is
 m

aj
or

ity
 o

w
ne

d 
by

 p
ri

va
te

 e
qu

ity
 fi

rm
s 

K
K

R
 a

nd
 P

er
m

ir
a.

So
ur

ce
s: 

C
or

po
ra

te
 w

eb
si

te
s; 

ow
n 

re
se

ar
ch

.



Stetka 441

There were manifold reasons for the above summarized withdrawals of some of the 
foreign corporations from the CEE markets. Arguably one of the most important ones 
has been the economic crisis that hit the media in the CEE region in the past couple of 
years and caused the sharp fall of advertising revenues in many countries, particularly in 
print media, which had already been coping with a long-term decline of circulation; this 
was for example the ultimate reason why Bonnier left Latvia in 2009.7 Internal factors 
like restructuralizing of the core company or shifting of the business strategy could have 
played an important role, too—examples being the departure of Verlagsgruppe 
Handelsblatt from Central and Eastern Europe, which was reportedly caused by a split 
among its owners, members of the von Holtzbrinck family,8 or the decision of News 
Corporation to abandon its free-TV operations in the region and concentrate on pay-TV 
business instead.9 However, in some cases it was not just the recession or sole market 
development to have been blamed for the unsatisfactory economic results of the foreign-
owned media in the CEE region but allegedly also the increasing inability to compete in 
an environment ruled by other-than-market rules. In a newspaper interview published in 
August 2010, the CEO of the WAZ Media Group Bodo Hombach explained that the 
reason for the pullout from Romania and Serbia (soon followed by Bulgaria in late 2010) 
was the “unfavorable business climate” caused by “widespread abuse of power” in the 
region. According to Hombach, “the close intertwining of oligarchs and political power 
is poisoning the market,” leading to the diminishing of free market competition in the 
South European media sector. As Hombach put it,

Oligarchs in the Balkans are buying ever more often newspapers and magazines 
in order to exert political influence, not in order to win money. We cannot stand 
up to such market-destroying competition.10

Regardless of whether this was the true reason behind WAZ’s pullout from the three 
Balkan countries, or an attempt to find a scapegoat for the poor economic performance 
of its titles, the CEO pointed to a phenomenon that has been repeatedly confirmed by 
practitioners as well as academics, and whose importance goes well beyond the bor-
ders of the Balkan region, characterizing many of the Central and Eastern European 
media systems of today. That phenomenon concerns the growing number of invest-
ments by local business elites into news media outlets, which are then often used as 
instruments to promote business or political interests of these entrepreneurs. In other 
words, parallel to the diminishing of foreign capital in favor of domestic media invest-
ments, there is a rising prominence of local owners with other-than-media background, 
whose main areas of business activities—and thereby primary sources of profit—lie 
outside the media sector.

Business Elites into Media Moguls:  
Business as (Un)usual?
This type of media ownership has certainly not been unknown in Europe, particularly 
in the southern part of the continent. Adopting the term “non-media diversifiers,” 



442  The International Journal of Press/Politics17(4)

defined as “non-media financial interests and businesses from, at first sight, unrelated 
sectors,” Peter Humphreys argued that they “were to be found most thickly on the 
ground in countries where established media interests were weaker and where they 
were therefore presented with a relatively open field” (Humphreys 1995: 209), that is, 
in countries like France and particularly Italy, rather than in Germany or the United 
Kingdom. Describing the type of ownership commonly found in Greece or Italy, 
Jeremy Tunstall and Michael Palmer (1991) spoke of “media/industrialist moguls,” 
understood as “entrepreneurs who are primarily captains in some other industrial 
field, but in addition own and operate major media interests” (Tunstall and Palmer 
1991: 105–6). These entrepreneurs were juxtaposed by Tunstall and Palmer against 
the “pure” or “classic” type of media moguls (well known in the history of Western 
journalism as “press barons”) who confine their business activities largely to the 
media sector. Other authors have used terms like “tycoons” (Mazzoleni 1991) or sim-
ply “industrialists” (Hallin and Mancini 2004; Hallin and Papathanassopoulos 2002; 
Leandros 2010), referring very much to the same type of actors—rich and powerful 
individuals running their own media empires as a side-business and often exercising 
considerable influence on the domestic political scene.

Looking at the current situation in the new EU member states from Central and 
Eastern Europe, it is possible to spot the presence of at least one such figure in almost 
every country, with the exception of Slovenia (where local media ownership tends to 
be concentrated in the hands of state-controlled funds and companies) and Estonia. 
Table 2 provides an overview of the most prominent industrial and financial tycoons, 
assessed either by their position among local business elites or by the significance of 
their media investments.

A common denominator of most of these figures is that they belong to the wealthi-
est people in their respective countries or even in the whole CEE region. The Czech 
financial tycoon Petr Kellner currently tops the ranking of CEE billionaires, with an 
estimated wealth of $9.2 billion, earning him the 97th place on the Forbes list of 
world’s richest people in 2011.11 Zygmunt Solorz-Żak, the Polish entrepreneur who 
is the only man in the table not to have expanded to media from other sectors of 
industry, but building his business empire from his successful TV operations, was 
ranked 488th ($2.4 billion). The former CEO of Rompetrol Group and publisher of 
Romania’s most circulated newspaper, Dinu Patriciu, was placed 540th ($2.2 bil-
lion),12 while another Czech, the “coal baron” Zdeněk Bakala, occupied the 595th 
spot ($2 billion).13 But even outside of the Forbes list, other tycoons are not exactly 
poor relatives: Bronislovas Lubys, chairman of the Achema Group, was reportedly 
the richest man in Lithuania14; and Gábor Széles, Aivars Lembergs, Dan Voiculescu, 
and Sorin Ovidiu Vântu as well as Patrik Tkáč and Ivan Jakabovič are all estimated 
to be among the top five to ten richest people in their countries.

The type and extent of their media operations differ considerably—some of them, 
like Bakala, Patriciu, Solorz-Żak, or the Latvian businessmen Aivars Lembergs and 
Viestrus Koziols, keep their portfolio within one media sector, while others are 
expanding diagonally, combining ownership of broadcasting media with publishing 



 443

Ta
bl

e 
2.

 M
ai

n 
C

EE
 B

us
in

es
s T

yc
oo

ns
 In

vo
lv

ed
 in

 N
ew

s 
M

ed
ia

 S
ec

to
r 

(2
01

1)

C
ou

nt
ry

N
am

e
M

ai
n 

C
om

pa
ny

 
(M

aj
or

ity
 O

w
ne

r/
C

EO
)

M
ai

n 
A

re
a(

s)
 o

f B
us

in
es

s
M

ed
ia

 O
w

ne
rs

hi
p 

(M
ai

n 
M

ed
ia

 O
ut

le
ts

)

Bu
lg

ar
ia

Sa
sh

o 
D

on
ch

ev
O

ve
rg

as
G

as
 d

is
tr

ib
ut

io
n

Se
ga

 (
na

tio
na

l d
ai

ly
)

C
ze

ch
 

R
ep

ub
lic

Z
de

ně
k 

Ba
ka

la
N

ew
 W

or
ld

 R
es

ou
rc

es
C

oa
l m

in
in

g, 
co

ki
ng

 p
la

nt
s, 

en
er

gy
 p

ro
du

ct
io

n 
an

d 
di

st
ri

bu
tio

n

H
os

po
dá

řs
ké

 n
ov

in
y 

(b
us

in
es

s 
da

ily
)

Ek
on

om
 (

bu
si

ne
ss

 w
ee

kl
y)

R
es

pe
kt

 (
po

lit
ic

al
 w

ee
kl

y)
Se

ve
ra

l B
2B

 m
ag

az
in

es
 

Pe
tr

 K
el

ln
er

PP
F 

G
ro

up
Pr

iv
at

e 
eq

ui
tie

s,
re

al
 e

st
at

e,
 in

su
ra

nc
e,

 b
an

ki
ng

Eu
ro

 (
bu

si
ne

ss
 w

ee
kl

y)
a

 
To

m
áš

 C
hr

en
ek

M
or

av
ia

 S
te

el
A

ge
l

St
ee

l p
ro

du
ct

io
n;

 h
ea

lth
 c

ar
e

T
V

 B
ar

ra
nd

ov
 (

na
tio

na
l d

ig
ita

l T
V

 c
ha

nn
el

)

H
un

ga
ry

G
áb

or
 S

zé
le

s
V

id
eo

to
n

Ik
ar

us
T

V
 s

et
s 

+
 e

le
ct

ro
ni

cs
 

pr
od

uc
tio

n
bu

s 
pr

od
uc

tio
n

M
ag

ya
r 

H
írl

ap
 (

na
tio

na
l d

ai
ly

)
Ec

ho
 T

V
 (

bu
si

ne
ss

 c
ha

nn
el

)

La
tv

ia
A

iv
ar

s 
Le

m
be

rg
s

Ve
nt

sp
ils

 G
ro

up
O

il 
pr

od
uc

tio
n 

+
 d

is
tr

ib
ut

io
n

N
ea

tk
ar

ig
a 

Ri
ta

 A
viz

e 
(n

at
io

na
l d

ai
ly

)*
 

V
ie

st
ur

s 
K

oz
io

ls
Tr

ita
n

R
ea

l e
st

at
e 

de
ve

lo
pm

en
t; 

ci
ty

 
pl

an
ni

ng
D

ie
na

 (
na

tio
na

l d
ai

ly
)

Li
th

ua
ni

a
Br

on
is

lo
va

s 
Lu

by
s

(†
20

11
)b

A
ch

em
a 

G
ro

up
C

he
m

ic
al

 in
du

st
ry

, h
ot

el
 

m
an

ag
em

en
t, 

fin
an

ci
al

 
op

er
at

io
ns

Li
eu

vo
s 

zi
ni

os
 (

na
tio

na
l d

ai
ly

)
Ba

lti
jo

s T
V

R
C

2 
(r

ad
io

 s
ta

tio
n)

 
D

ar
iu

s 
M

oc
ku

s
M

G
 B

al
tic

In
ve

st
m

en
ts

;
be

ve
ra

ge
 in

du
st

ry
, r

et
ai

l o
f 

cl
ot

hi
ng

, r
ea

l e
st

at
e

LN
K

 (
na

tio
na

l T
V

)
A

lfa
.lt

U
PG

 B
al

tic
 (

pu
bl

is
hi

ng
)

Po
la

nd
Z

yg
m

un
t 

So
lo

rz
-

Ż
ak

PT
E 

Po
ls

at
Po

lis
a

In
ve

st
 B

an
k

El
ek

tr
im

Po
lk

om
te

l

Pe
ns

io
n 

fu
nd

s; 
in

su
ra

nc
e;

 
ba

nk
in

g; 
en

er
gy

; 
te

le
co

m
m

un
ic

at
io

ns

T
V

 P
ol

sa
t 

(n
at

io
na

l f
re

e 
T

V
 +

 1
2 

ot
he

r 
ch

an
ne

ls
)

C
yf

ro
w

y 
Po

ls
at

 (
pa

y 
T

V
)

(c
on

tin
ue

d)



444 

C
ou

nt
ry

N
am

e
M

ai
n 

C
om

pa
ny

 
(M

aj
or

ity
 O

w
ne

r/
C

EO
)

M
ai

n 
A

re
a(

s)
 o

f B
us

in
es

s
M

ed
ia

 O
w

ne
rs

hi
p 

(M
ai

n 
M

ed
ia

 O
ut

le
ts

)

R
om

an
ia

D
an

 V
oi

cu
le

sc
u

G
R

IV
C

O
 g

ro
up

Tr
ad

e,
 m

ed
ia

, e
ne

rg
y, 

in
du

st
ry

 
an

d 
se

rv
ic

es
A

nt
en

a 
(n

at
io

na
l T

V
)

Ju
rn

al
ul

 N
aţ

io
na

l (
na

tio
na

l d
ai

ly
)

G
az

et
a 

sp
or

tu
ril

ol
 (

na
tio

na
l d

ai
ly

)
 

D
in

u 
Pa

tr
ic

iu
R

om
pe

tr
ol

 G
ro

up
 

(u
nt

il 
20

07
)

Pe
tr

oc
he

m
ic

al
 in

du
st

ry
, 

re
fin

er
ie

s; 
re

al
 e

st
at

e,
 b

an
ki

ng
Ad

ev
ǎr

ul
 (

na
tio

na
l d

ai
ly

)
Cl

ic
k!

 (
na

tio
na

l d
ai

ly
)

 
So

ri
n 

V
ân

tu
R

ea
lit

at
ea

-C
aţ

av
en

cu
 

Tr
us

t
R

ea
l e

st
at

es
, m

ed
ia

, i
ns

ur
an

ce
, 

ba
nk

in
g

R
ea

lit
at

ea
 (

na
tio

na
l T

V
)

se
ve

ra
l n

ic
he

 t
el

ev
is

io
n 

ch
an

ne
ls

an
d 

FM
 r

ad
io

 s
ta

tio
ns

Sl
ov

ak
ia

Pa
tr

ik
 T

ká
č 

&
 

Iv
an

 Ja
ka

bo
vi

č
J&

T
 G

ro
up

Ba
nk

in
g, 

re
al

 e
st

at
e,

 c
or

po
ra

te
 

in
ve

st
m

en
ts

, s
er

vi
ce

s
T

V
 JO

J (
na

tio
na

l T
V

)
JO

J P
lu

s 
(c

ab
le

 T
V

)
Pr

av
da

 (
na

tio
na

l d
ai

ly
)c

a So
ld

 in
 N

ov
em

be
r 

20
11

 t
o 

C
ze

ch
 b

us
in

es
sm

an
 M

ila
n 

Pr
oc

há
zk

a.
b T

he
 m

aj
or

ity
 s

ta
ke

 in
 t

he
 A

ch
em

a 
G

ro
up

 c
on

tin
ue

s 
to

 b
e 

he
ld

 b
y 

Lu
by

s’s
 w

ife
, L

yd
a 

Lu
bi

en
e.

c O
w

ne
rs

hi
p 

no
t 

of
fic

ia
lly

 a
dm

itt
ed

.
So

ur
ce

s: 
O

w
n 

re
se

ar
ch

; c
or

po
ra

te
 w

eb
si

te
s.

Ta
bl

e 
2.

 (
co

nt
in

ue
d)



Stetka 445

activities. In several cases, the ownership relations are not transparent to the public, 
and some of these tycoons officially deny having any stakes in particular outlets, but 
independent observers and the journalistic community have repeatedly pointed to 
their existence; this concerns particularly Lemberg’s relationship with the publishing 
house Mediju Nams and its flagship Neatkariga Rita Avize (Örnebring 2011), or the 
proprietary links of the J&T company, belonging to the two Slovak tycoons Jakabovič 
and Tkáč, to the daily Pravda.15 Unsurprisingly, this problem extends well beyond 
the above quoted list of owners, as the lack of media ownership transparency counts 
as one of the most notorious features of CEE media systems (Hrvatin and Petković 
2004). A particularly palpable example of this problem represents the ownership of 
the New Bulgarian Media Group, the largest media house in Bulgaria, which is offi-
cially in the hands of Irena Krasteva; however, the real owner is believed to be Tsvetan 
Vasilev, majority owner of the Corporate Commercial Bank, which has financed the 
establishment of the New Bulgarian Media Group and its subsequent purchase and 
operation of all the media outlets.16

From the research perspective of this study, even more important is the involve-
ment of these tycoons in political life and their formal or informal links to politicians 
and political parties. As a number of researchers have pointed out in relation to the 
South European industrialists, these kinds of actors often nurture political align-
ments, or even aspire to their own political career. Tunstall and Palmer speak in par-
ticular of a “distinctive Italian school of political moguls” (Tunstall and Palmer 1991: 
113), with the figure of Silvio Berlusconi as an ultimate example of the latter version 
of a media mogul–turned politician. While there is arguably nobody comparable to 
the Italian Prime Minister in contemporary Central and Eastern Europe—the person 
who earned himself a label of “Slovak Berlusconi,” the former Minister of Culture 
(2003–2004) and ex-CEO of TV Markíza Pavol Rusko, is long history—most of the 
above-listed business elites can be safely ascribed distinct political affiliations, which 
manifest themselves either by being active members of political parties and running 
for public office, and/or through political sponsorship. Of the names listed in Table 2, 
representatives of the former category include Aivars Lembergs, Mayor of Latvia’s 
second biggest city of Ventspils and the 2006 Prime Minister candidate for The Union 
of Greens and Farmers party, which he continues to support; Dan Voiculescu, 
Chairman of the Romanian Humanist Party (now Conservative Party) and senator 
since 2004; or Dan Costache Patriciu, member of the National Liberal Party of 
Romania and an MP until 2003.

Other tycoons engage in political sponsorship instead of chasing public offices. 
Before the 2010 Czech Parliamentary elections, Zdeněk Bakala for example openly 
divided CZK28.5 million (about $1.7 million) among three political parties that sub-
sequently formed a centre-right coalition government. On the day of the elections, 
Bakala himself wrote a commentary in his flagship daily Hospodářské noviny, 
endorsing the political Right, and thereby the parties he supported financially. Gábor 
Széles, since 2005 the owner of the influential daily Magyar Hírlap, which he turned 
from an originally liberal to a right-wing daily, has been sponsor of the right-wing 
party Fidesz, which in 2010 achieved constitutional majority in the Hungarian 



446  The International Journal of Press/Politics17(4)

Parliament.17 In other cases, however, political linkages of tycoons are not openly 
displayed but yet remain a “public secret”; this might be the case of the men behind 
the Slovak investment group J&T, Patrik Tkáč and Ivan Jakabovič, who have been 
closely associated with the former governing party SMER and its leader and ex–prime 
minister Robert Fico,18 or the Latvian tycoon Viestrus Koziols, who was publicly 
perceived as a supporter of the party Par Labu Latviju (“For a Good Latvia”)—the 
so-called oligarch party—in the 2010 elections.19

Editorial Interferences and Types of 
Instrumentalization: Journalism at Risk?
The crucial questions surrounding this type of media ownership of course concern the 
motivation of the business elites for investing in the media, and the way they manage 
their outlets, particularly with respect to editorial autonomy. These questions seem to 
be most relevant in cases of print media, which are very often money-losing business, 
especially in times of economic recession and the decline of advertising market that 
the countries of Central and Eastern Europe witnessed between 2008 and 2009. As it 
has been argued by other observers (Coman 2010; Gross 2008), because of their core 
business interests lying elsewhere, the tycoons don’t necessarily need to follow the 
classical business model and keep their media profitable as they are able to subsidize 
them from sources generated by other-than-media companies in their portfolio. 
Therefore, rather than seeking profit, they are often seen as using their media in order 
to exercise public influence and to advance their business and political goals.

Again, it is possible to trace parallels to Southern European media systems here. 
According to Mazzoleni (1991), the Italian moguls have always considered daily press 
in particular “a strategic investment” and a way of getting closer to the political par-
ties. The tradition of industrial tycoons using their media as political weapons, embod-
ied in the popular phrase “give me a ministry or I will start a newspaper,” has allegedly 
been long established in Greece, too (Hallin and Papathanassopoulos 2002: 178). 
Hallin and Mancini use the term instrumentalization to describe “the control of the 
media by outside actors—parties, politicians, social groups, or economic actors seek-
ing political influence, who use them to intervene in the world of politics” (Hallin and 
Mancini 2004: 37) and treat it as one of the significant features of the whole 
Mediterranean (or, as the authors name it, “polarized-pluralist”) model of the relations 
between media and political systems, as opposed to the two other models they identi-
fied in their seminal book—the North American (“liberal”) and the North/Central 
European (“democratic-corporatist”) model—which are, among others, characterized 
by a relatively higher level of journalistic autonomy.

The evidence from Central and Eastern Europe suggests that there are various types 
of instrumentalization of news media by local business elites, stretching from “pure” 
business PR to direct and open attacks on political or business opponents. At the same 
time, each of these types entails a different level of editorial interference by the propri-
etors. The first type of instrumentalization, namely the publishing of information that 



Stetka 447

promotes the owner’s other business, might well be the most frequent one, although 
hard proof of these practices is difficult to find. However, the interviews conducted as 
part of the MDCEE research project indicate that the journalistic community is quite 
certain of its existence. According to one Czech journalist’s opinion,

It is clear that commercial TV is built on the principle to make money, and if it 
has a particular owner, they have their interests they follow. . . . You need to 
have a product which appears to be the most credible one, and only through this 
product you can—once in a while—leak information which is useful for your 
business. It is clear that the one who owns such a medium will use this oppor-
tunity once in a while.

(editor of a commercial TV, the Czech Republic)

Another type of instrumentalization concerns the use of media to cover up corruption 
scandals involving the owners and to divert attention from (or to defend against) crimi-
nal charges or any other type of negative publicity. This appears to be the case of the 
Latvian oligarch Aivars Lembergs, whose Ventspils Group bought the publishing house 
Mediju Nams (and with it the second-largest paper Neatkariga Rita Avize) in 1998 alleg-
edly to have his own publicity channel after the journalists from Diena had started dig-
ging into his dubious business activities and uncovering his corruption cases.20 Similar 
strategies have been ascribed to some of the Romanian moguls, particularly to Dan 
Voiculescu, a former agent of the communist secret police Securitate, who had been 
charged with money laundering and other corruption practices in the past; or Sorin 
Ovidiu Vântu, according to some observers “one of the most controversial businessmen 
in Romania” (Coman 2010: 588), who has also had a history of criminal prosecution.

Promoting and protecting political or business allies and, conversely, suppressing 
opponents or competitors, has been yet another strategy employed by some of the CEE 
media owners, thereby putting pressure on editorial autonomy. In Slovakia, shortly 
before the 2010 general elections, a reporter of the J&T-owned TV JOJ was suspended 
for preparing a critical report revealing controversial financing of the ruling party 
SMER. The report was not aired, allegedly on a direct order from one of the two J&T 
owners, Ivan Jakabovič.21 Journalists at the third most watched Slovak private televi-
sion station, the news channel TA3, belonging to the advertising mogul Ivan Kmotrík, 
have been systematically instructed by their management on which particular people 
and companies to promote/suppress in the news, depending on their personal or politi-
cal alignments or whether they were advertising on the channel.22 The Czech billionaire 
Petr Kellner has been reported to have interferred with the editorial policy of his busi-
ness weekly Euro on several occasions, ultimately leading to departure of the editor-
in-chief István Léko, together with more than a half of the staff, after Kellner had 
demanded that PR material promoting a politician from the ruling party ODS be pub-
lished (Hvížďala 2011: 215).



448  The International Journal of Press/Politics17(4)

Arguably the crudest cases of political instrumentalization are observed in the Balkan 
countries, where media are frequently and openly used by their owners as weapons in 
political combat (Coman 2010; Gross 2008). Two of Romania’s three main television 
channels, Antena TV and Realitatea TV, belonging to Voiculescu and Vântu, respec-
tively, have repeatedly and fiercely attacked the incumbent president Traian Băsescu, 
particularly during the 2009 elections, which many saw as part of the ongoing political 
battle between the president and the above-mentioned moguls.23 Legitimizing these 
practices, Dan Voiculescu reportedly claimed that the “theory of independent media is a 
chimera” (Gross 2008: 128). However, as Peter Gross has argued, Voiculescu has only 
voiced an opinion shared by all other moguls who “wield their media outlets like broad-
swords in the interest of politics and profit” (Gross 2008: 128). In Bulgaria, according to 
local observers, the son of Irena Krasteva and MP for the Turkish-ethnic party Movement 
for Rights and Freedoms (DPS), Delyan Peevski, is believed to be “practically running 
all of these media [belonging to Krasteva’s New Bulgarian Media Group] by deciding on 
front page articles and editorial policy,” and the company’s media outlets are “generally 
known for not voicing any criticism of the DPS party or of the Bulgarian Socialist Party 
[both in opposition at the moment] by adopting a ‘no mention’ policy.”24 However, the 
currently ruling GERB party and the Prime Minister Boyko Borisov have reportedly also 
been receiving above-standard treatment by Krasteva’s media—a notable U-turn from 
the editorial line preceding the 2009 elections that focused on attacking GERB and 
Borisov himself, often on a very personal level.25

Concluding Remarks: Consequences  
for Media and Democracy
Undoubtedly, there are important differences among the various business tycoons in 
Central and Eastern Europe, both in terms of the extent of their involvement in either 
the media business or political games, as well as in terms of their business and civic 
reputation. Having no record of criminal trials or charges of corruption, and reported 
to keep a rather hands-off approach to their news media outlets, tycoons like Lubys, 
Bakala, or Solorz-Żak clearly constitute a notably different breed of entrepreneurs 
than, for example, Lembergs or Patriciu. Nevertheless, even if the owners did not 
intend to instrumentalize their media for whatever purpose, and did not interfere with 
their media’s editorial policies, the sheer fact of ownership by a powerful figure with 
multiple nonmedia interests might act as a deterrent of investigative reporting about 
issues perceived as related to the owner’s business or political activities. This well-
known practice of self-censorship, or the “scissors-in-the-heads” effect, as some have 
called it,26 has led to a suppression of critical writing in some countries, as the 
Bulgarian journalist Alexej Lazarov pointed out:

Most of the time, the interests of the owners are not specifically conveyed to the 
journalists; there is no formal policy in these papers saying we cannot attack 
these and those people, and so on. So you are in a position that you don’t know 



Stetka 449

exactly who the good and bad guys are, and you start to do something very 
vague—not to criticise anybody, because you could be wrong.27

Apart from these very practical, and potentially troublesome, consequences for 
independence and democratic roles of journalism in possession of local business 
elites, the concentration of business, media, and political power in the hands of “sig-
nificant individuals” (Hrvatin and Petković 2004: 20) has implications for the theory 
of media systems in postcommunist Europe. Essentially, the above-outlined devel-
opment contradicts the predicted tendency toward systemic differentiation, and con-
firms that the process of media autonomization is still “far from complete,” as Karol 
Jakubowicz had already observed ten years ago (Jakubowicz 2001: 73). Comparing 
the situation in Central and Eastern European countries with other European media 
systems, the intertwinement of media, political, and business organizations is argu-
ably most similar to the systems of South European countries, particularly Italy and 
Greece. This observation is in line with the previously formulated hypotheses about 
“Italianization” (Splichal 1994; Wyka 2008) or “Mediterreanization” (Jakubowicz 
2008) of the CEE media, although these have so far not been explicitly drawn to 
ownership structures. At the same time, while the comparative media research 
related to the CEE region has predominantly been looking to the West, it might be 
equally plausible—albeit perhaps much less comforting—to point to similarities 
with some of the more Eastern, particularly post-Soviet countries, where the concen-
tration of media, business, and political power in the hands of significant individuals—
colloquially known as oligarchs—has been omnipresent ever since the fall of 
communism (De Smaele 2010; Nemtsov 1999), and the practices of instrumentaliza-
tion of newly privatized media by various “patrons” have been an integral part of the 
local political and media cultures (Roudakova 2008). In this respect, it should be 
considered that the path of “oligarchization” (Mungiu-Pippidi 2008: 91) might 
potentially be followed in various countries of Central and Eastern Europe, and not 
just in those of the former Soviet Union. While Romania and Bulgaria, commonly 
described as laggards of the postcommunist transformation process among the new 
EU member states, have been ascribed these tendencies by many authors and reports, 
it has been less common to suggest that processes of a similar nature—albeit argu-
ably not of a similar extent—can also be observed in countries usually scoring higher 
in indicators of democracy and media freedom, like the Czech Republic, Lithuania, 
or Slovakia.28 Given the wave of “posttransitional and postaccession backlash” 
(Rupnik 2007), which has recently or in the near past brought various populist or 
right-wing extremist political forces to power in several Central European countries, 
the diminishing autonomy of their news media, which has indeed been confirmed by 
the worsening of the scores of most CEE countries on the Press Freedom Index in 
the last several years, might come as less of a surprise.

The commonalities across the CEE countries regarding the intertwinement of their 
media, business, and political structures should, of course, not obscure significant devia-
tions from the above-detected patterns. This concerns particularly the two smallest CEE 
media markets, Estonia and Slovenia, where the phenomenon of business tycoons 



450  The International Journal of Press/Politics17(4)

investing in news media is virtually unknown (as are the figures of oligarchs them-
selves), as well as the biggest one, Poland, where the diversified business-media portfo-
lio controlled by Zygmunt Solorz-Żak represents an exception rather than a norm. 
Conversely, in these countries there are several examples of strong domestic-owned 
media enterprises operating without structural dependence on other business domains. 
The Polish media house Agora, cofounded by the former dissident Adam Michnik and 
owning, among other outlets, the country’s leading quality paper Gazeta Wyborcza, the 
free daily Metro, as well as a group of local radio stations, Radio TOK FM, certainly 
belongs to the most successful news media companies in the whole CEE region. The ITI 
Group, established in the mid-1990s by the businessman Jan Wejchert and a respected 
journalist Mariusz Walter, has evolved in a multimedia conglomerate, encompassing 
more than a dozen television channels (including a news channel TVN-24), multiplex 
cinema network, a film production company, and a range of Internet portals. The 
Ekspress Grupp, whose cofounder and main shareholder is the editor of Eesti Express 
and local “media mogul” Hans Luik, accounts for the leading Estonian publisher (along-
side with the Schibsted-owned Eesti Media), with its Internet news portal Delfi thriving 
and expanding to other countries in the region. Having built their reputation for political 
independence and support of quality journalism, these companies document that news 
media can retain autonomy even under local ownership, and that the “traditional,” profit-
oriented business model of journalism does not necessarily have to be in conflict with 
the fulfilment of media’s democratic roles, as it is sometimes suggested by critical media 
scholarship (e.g., Keane 1991). On the contrary, under the conditions of sustained pres-
sures and attempts for media capture by political or business actors, endemic to the CEE 
region, profitability is widely seen by the interviewed journalists and media managers as 
the best protection against undue influences on the news-making process.

However, in most CEE media markets, the category of independent domestic 
players, particularly those with a strong professional journalistic legacy embodied 
by their founders and proprietors (as is the case in all the three above-mentioned 
examples), is either missing or largely limited to niche and alternative outlets. In the 
context of the ever-shrinking economic base for news production, currently chal-
lenging the business model of journalism not just in the CEE region but elsewhere 
around the Western world, as well as of the diminishing presence of international 
actors, mainstream media organizations are increasingly facing the risk of getting 
woven into the local political-economic networks and power structures. While they 
can indeed provide a temporary sanctuary for part of the journalistic community and 
perhaps even save some news outlets from extinction, the price to be paid for this 
arrangement might well be too high—both for the media, who are putting their 
autonomy at stake and getting instrumentalized for hidden business/political inter-
ests, as well as for democracy, which is widely believed to rely on independent and 
genuinely pluralistic media to enable circulation of unbiased information, to facili-
tate dialogue among varied societal groups or to hold those in power accountable 
(see Schudson 2008). In a situation where a growing part of the CEE media land-
scapes is controlled by actors whose own activities and interests should arguably be 
the subject of media scrutiny, there is a reason to dispute the ability of the media to 



Stetka 451

safeguard the above quoted functions. More research is certainly needed to unveil 
the conditions that facilitate the rise of oligarchic structures in supposedly consoli-
dated democracies, as well as their actual power to shape public opinion. Such a task 
lies beyond the scope of the present paper; however, the assembled evidence makes 
it possible to argue that after having been concerned primarily with the impact of 
transnational corporations for the most part of the two decades of transformation, 
research on media and democracy in Central and Eastern Europe could benefit from 
a change of focus.

Acknowledgment

The author wishes to thank Nancy Bermeo (University of Oxford) and the two anonymous 
reviewers for their useful comments on the first version of the article.

Declaration of Conflicting Interests

The author declared no potential conflicts of interest with respect to the research, authorship, 
and/or publication of this article. 

Funding

The research for this article was conducted as part of the project Media and Democracy in 
Central and Eastern Europe, funded by the European Research Council (project Nr. 230113).

Notes

 1. Although there has been a long history of allegations of phone hacking by Rupert Murdoch’s 
newspapers, the scandal fully broke out on July 4, 2011, following the revelation by the 
Guardian that the News of the World had hacked into voicemails of Milly Dowler, the British 
schoolgirl who was murdered in 2002.

 2. In 2010 the News Corporation announced its intention to bid for a full takeover of BSkyB; 
however, the proposal was withdrawn in July 2011 following the phone hacking scandal.

 3. According to http://www.guardian.co.uk/politics/2011/jul/16/rupert-murdoch-ed-miliband-
phone-hacking (accessed October 30, 2011).

 4. According to http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2011/jul/12/bskyb-bid-rupert-
murdoch?INTCMP=SRCH (accessed October 30, 2011).

 5. http://mde.politics.ox.ac.uk.
 6. The sampling of interviewees has reflected specific research objectives of the Media 

and Democracy in Central and Eastern Europe project, which apart from the questions 
of media ownership and autonomy examines issues of media regulation, journalistic cul-
ture, as well as selected key institutions and actors of democracy. The subsample of 
media actors and organizations was divided into three main quota categories (editors, 
managers/owners, experts) and up to date it has involved twenty-nine senior journalists—
deputy editors or editors-in-chief of main news outlets (two to three per country, from 
both print and electronic media), fourteen managers or CEOs of major media companies, 
and twelve local media experts (academics or independent observers). Only names of 
those interviewees to whom particular information or quotes were attributed are dis-
played in this article.



452  The International Journal of Press/Politics17(4)

 7. As a direct consequence of the economic crisis, media advertising expenditures plummeted 
all across the region in 2009, most in Latvia (–44 percent), followed by Estonia (–35 percent) 
and Romania (–32 percent); only in Slovenia the advertisers spent 10 percent more money 
than in previous year (WAN Yearbook, 2010).

 8. Interview with Michal Klíma, former CEO of the publishing house Economia, Czech 
Republic (Prague, June 3, 2010).

 9. Interview with Lyuba Rizova, editor-in-chief of bTV news department, Bulgaria (Sofia, 
September 14, 2011).

10. According to http://www.handelsblatt.com/unternehmen/it-medien/konzernchef-
hombach-sagt-dem-balkan-ade/3505254.html (accessed October 30, 2011).

11. At the end of 2011, Kellner officially confirmed selling the highly loss-making publishing 
house Euronews to Milan Procházka, a co-owner of the investment bank Wood & Company, 
one of the largest Central European brokerages; the actual transaction was supposed to take 
place in 2012. However, the ties to Kellner’s PPF group are likely to remain strong through 
the publisher’s management structure.

12. Patriciu sold the Rompetrol company to Kazakhstan’s KazMunayGas in 2007 (however, he 
continues to be member of the Board of Rompetrol Group). Since then he is mainly focus-
ing at real estates and retail business, both in Romania and abroad.

13. According to http://www.forbes.com/wealth/billionaires (accessed October 30, 2011).
14. Bronislovas Lubys died unexpectedly on October 23, 2011. However, his majority stake in 

the Achema Group (62 percent of shares) continues to be held by members of his family, 
namely, by his wife Lyda Lubiene (50 percent) and daughter Monika Zadeikienė (accord-
ing to http://www.15min.lt/en/article/business/lithuania-s-achemos-grupe-will-not-be-sold-
527-198829#axzz1s1y7mRy0 [accessed April 13, 2012]).

15. Interview with Gabriel Šípoš, Head of Slovak Transparency International (Bratislava, July 
19, 2010).

16. Interview with Ognian Zlatev, Managing Director of the Media Development Center, Bul-
garia (Sofia, September 7, 2011). Recently, there have been attempts to deal with the prob-
lem of ownership transparency. On October 21, 2010, the Bulgarian parliament adopted a 
new bill (in the form of an amendment to the Mandatory Deposit of Copies of Printed and 
Other Works Act), obliging the print media to disclose the names of their actual owners 
in the first issue published each year (according to http://www.novinite.com/view_news.
php?id=121355 [accessed February 14, 2012]).

17. Personal communication by Peter Bajomi-Lázár, Hungarian media scholar (Oxford, June 
5, 2011).

18. Personal communication by Branislav Ondrášik, Slovak journalist and media scholar 
(Bratislava, June 8, 2010).

19. Interview with Inta Brikse, Latvian media scholar (Riga, September 13, 2010).
20. Lembergs has been convicted for corruption once (2006) and still has two ongoing court 

cases against him. Interview with Inese Voika, Director of DELNA, the Latvian branch of 
Transparency Internationa (Riga, September 14, 2010).



Stetka 453

21. According to http://medialne.etrend.sk/vsetky-media-spravy/novinarka-ktorej-tv-joj-
zastavila-reportaz-sa-na-mesiac-stiahne-z-obrazovky-aktualizacia.html (accessed October 
30, 2011).

22. Interview with Gabriel Šípoš, Head of Slovak Transparency International (Bratislava, July 
19, 2010).

23. Personal communication by Manuela Preoteasea, Romanian journalist and media scholar 
(Bucharest, October 3, 2011).

24. According to http://www.novinite.com/view_news.php?id=117614 (accessed October 30, 
2011).

25. Interview with Ognian Zlatev, Managing Director of the Media Development Center, 
Bulgaria (Sofia, September 7, 2011).

26. Interview with Axel Schindler, CEO of the Newspaper Group Bulgaria (Sofia, September 
9, 2011).

27. Interview with Alexej Lazarov, Deputy Editor-in-chief of Capital, Bulgaria (Sofia, 
September 13, 2011).

28. According to the Freedom House’s 2011 Nations in Transit report (http://www.freedom-
house.org/sites/default/files/inline_images/NIT-2011-Tables.pdf [accessed February 15, 
2012]), Romania and Bulgaria are still at the bottom of the new EU member states from 
Central and Eastern Europe, with democracy scores of 3.43 and 3.07, respectively. Further 
up in the ranking are Hungary (2.61), Slovakia (2.54), Lithuania (2.25), Poland (2.21), 
Czech Republic (2.18), Latvia (2.11), Slovenia and Estonia (both 1.93).

References

Alexander, Jeffrey C. 1981. “The Mass News Media in Systemic, Historical and Comparative 
Perspective.” In Mass Media and Social Change, ed. Elihu Katz and Tamás Szecskö. Lon-
don: Sage.

Balcytiene, Aukse. 2009. “Market-Led Reforms as Incentives for Media Change, Development 
and Diversification in the Baltic States: A Small Country Approach.” International Com-
munication Gazette 71(1–2):39–49.

Balcytiene, Aukse, and Epp Lauk. 2005. “Media Transformations: The Post–transition Lessons 
in Lithuania and Estonia.” Informacijos Mokslai 33:96–109.

Coman, Mihai. 2010. “Journalistic Elites in Post-communist Romania.” Journalism Studies 
11(4):587–95.

Curran, James, and Myung-Jin Park. 2000. “Beyond globalization theory.” In De-Westernizing 
Media Studies, ed. James Curran and Myung-Jin Park. London: Routledge.

Dobek-Ostrowska, Boguslawa, and Michal Głowacki. 2008. “Introduction: Central European Media 
between Politicization and Commercialization.” In Comparing Media Systems in Central 
Europe. Between commercialization and politicization, ed. Boguslawa Dobek-Ostrowska 
and Michal Głowacki. Wroclaw, Poland: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Downing, John. 1996. Internationalizing Media Theory: Transition, Media, Culture. London: 
Sage.



454  The International Journal of Press/Politics17(4)

European Federation of Journalists. 2003. Eastern Empires. Foreign Ownership in Central and 
Eastern European Media: Ownership, Policy Issues and Strategies. Brussels: European Fed-
eration of Journalists.

European Federation of Journalists. 2005. Media Power in Europe: The Big Picture of Owner-
ship. Brussels: European Federation of Journalists.

Fulmek, Alexej. 2000. “A Manual for Survival. A Case Study of the Slovak Opposition Newspaper 
SME.” Media Development Loan Fund.

De Smaele, Hedwig. 2010. “In Search for a Label for the Russian Media System.” In Compara-
tive Media Systems: European and Global Perspectives, ed. Boguslawa Dobek-Ostrowska, 
Michal Glowacki, Karol Jakubowicz, and Miklos Sükösd. Budapest: Central University 
Press.

Gross, Peter. 2002. Entangled Evolutions. Media and Democratization in Eastern Europe. Bal-
timore, MD: Johns Hopkins University Press.

Gross, Peter. 2008. “Dances with Wolves: A Mediation on the Media and Political System in the 
European Union’s Romania.” In Finding the Right Place on the Map: Central and Eastern 
European Media Change in a Global Perspective, ed. Karol Jakubowicz and Miklós Sükösd. 
Bristol, UK: Intellect.

Hallin, Daniel, and Paolo Mancini. 2004. Comparing Media Systems: Three Models of Media 
and Politics. Cambridge, UK: Cambridge University Press.

Hallin, Daniel, and Stylianos Papathanassopoulos. 2002. “Political Clientelism and the Media: 
Southern Europe and Latin America in Comparative Perspective.” Media Culture & Society 
24(2):175–95.

Hanitzsch, Thomas, and Claudia Mellado. 2011. “What Shapes the News around the World? 
How Journalists in Eighteen Countries Perceive Influences on Their Work.” International 
Journal of Press/Politics 16(3):404–26.

Hofstede, Geert. 1998. “A Case for Comparing Apples with Oranges: International Differences in 
Values.” In Values and Attitudes across Nations and Time, ed. Masamichi Sasaki. Leiden: Brill.

Hrvatin, Sandra B., and Lenart J. Kučić. 2004. “Slovenia.” In Media Ownership and Its 
Impact on Media Independence and Pluralism, ed. Sandra Hrvatin and Brankica Petković. 
Ljubljana, Slovenia: Mirovni Institut.

Hrvatin, Sandra, and Brankica Petković. 2004. “Regional Overview.” In Media Ownership 
and Its Impact on Media Independence and Pluralism, ed. Sandra Hrvatin and Brankica 
Petković. Ljubljana, Slovenia: Mirovni Institut.

Huber, Silvia. 2006. Media Markets in Central and Eastern Europe. An Analysis on Media 
Ownership in Bulgaria, Czech Republic, Estonia, Hungary, Latvia, Lithuania, Poland, 
Romania, Slovakia and Slovenia. Wien, Austria: LIT Verlag.

Humphreys, Peter J. 1995. Mass Media and Media Policy in Western Europe. Manchester, UK: 
Manchester University Press.

Hvížďala, Karel. 2011. Mardata. Vzpoury v žurnalistice. Praha: Portál.
Jakubowicz, Karol. 2001. “Rude Awakening. Social and Media Change in Central and Eastern 

Europe.” Javnost—the Public 8(4):59–80.
Jakubowicz, Karol. 2006. Rude Awakening. Social and Media Change in Central and Eastern 

Europe. Cresskill, NJ: Hampton Press.



Stetka 455

Jakubowicz, Karol. 2008. “Finding the Right Place on the Map: Prospects for Public Service 
Broadcasting in Post-Communist Countries.” In Finding the Right Place on the Map: Central 
and Eastern European Media Change in a Global Perspective, ed. Karol Jakubowicz and 
Miklós Sükösd. Bristol, UK: Intellect.

Jakubowicz, Karol, and Miklós Sükösd. 2008. “Twelve Concepts regarding Media Systems 
Evolution and Democratization in Post-Communist Societies.” In Finding the Right Place 
on the Map: Central and Eastern European Media Change in a Global Perspective, ed. 
Karol Jakubowicz and Miklós Sükösd. Bristol, UK: Intellect.

Keane, John. 1991. The Media and Democracy. Cambridge: Polity Press.
Klimkiewicz, Beata. 2004. “Poland.” In Media Ownership and Its Impact on Media Inde-

pendence and Pluralism, ed. Sandra Hrvatin and Brankica Petković. Ljubljana, Slovenia: 
Mirovni Institut.

Lauk, Epp. 2008. “How Will It All Unfold? Media Systems and Journalism Cultures in Post-
communist Countries.” In Finding the Right Place on the Map: Central and Eastern European 
Media Change in a Global Perspective, ed. Karol Jakubowicz and Miklós Sükösd. Bristol, 
UK: Intellect.

Leandros, Nikos. 2010. “Media Concentration and Systemic Failures in Greece.” International 
Journal of Communication 4(2010):886–905.

Mazzoleni, Gianpietro. 1991. “Media Moguls in Italy.” In Media Moguls, ed. Jeremy Tunstall 
and Michael Palmer. London: Routledge.

Mungiu-Pippidi, Alina. 2008. “How Media and Politics Shape Each Other in the New Europe.” 
In Finding the Right Place on the Map: Central and Eastern European Media Change in a 
Global Perspective, ed. Karol Jakubowicz and Miklós Sükösd. Bristol, UK: Intellect.

Nagla, Ilze, and Anita Kehre. 2004. “Lativa.” In Media Ownership and Its Impact on Media 
Independence and Pluralism, ed. Sandra Hrvatin and Brankica Petković. Ljubljana, Slovenia: 
Mirovni Institut.

Nemtsov, Boris. 1999. “The Russian Oligarchs and the Press.” Harvard International Journal 
of Press/Politics 4(3):5–10.

Örnebring, Henrik. 2011. Latvia. A Country Report for the ERC-Funded Project on Media and 
Democracy in Central and Eastern Europe. http://mde.politics.ox.ac.uk/images/stories/latvia_
mdcee_2011.pdf (accessed September 25, 2011).

Peruško, Zrinjka, and Helena Popović. 2008. “Media Concentration Trends in Central and 
Eastern Europe.” In Finding the Right Place on the Map: Central and Eastern European 
Media Change in a Global Perspective, ed. Karol Jakubowicz and Miklós Sükösd. Bristol, 
UK: Intellect.

Popova, Vesislava. 2004. “Bulgaria.” In Media Ownership and Its Impact on Media Inde-
pendence and Pluralism, ed. Sandra Hrvatin and Brankica Petković. Ljubljana, Slovenia: 
Mirovni Institut.

Roudakova, Natalia. 2008. “Media–Political Clientelism: Lessons from Anthropology.” Media, 
Culture & Society 30(1):41–59.

Rupnik, Jacques. 2007. “From Democracy Fatigue to Populist Backlash.” Journal of Democ-
racy 18(4):17–25.



456  The International Journal of Press/Politics17(4)

Schudson, Michael. 2008. Why Democracies Need an Unlovable Press. Cambridge: Polity 
Press.

Sparks, Colin (with Anna Reading). 1998. Communism, Capitalism and the Mass Media. 
London: Sage.

Sparks, Colin. 1999. “CME and Broadcasting in the Former Communist Countries.” Javnost—the 
Public 6(2):25–46.

Splichal, Slavko. 1994. Media beyond Socialism: Theory and Practice in East-Central Europe. 
Boulder, CO: Westview.

Splichal, Slavko. 2001. “Imitative Revolutions: Changes in the Media and Journalism in 
East-Central Europe.” Javnost–The Public 8(4):31–58.

Štětka, Václav. 2012. “Back to the Local? Transnational Media Flows and Audience Consump-
tion Patterns in the Central and Eastern Europe.” In Central and Eastern European Media 
in Comparative Perspective, ed. John Downey and Sabina Mihelj. Farnham, UK: Ashgate.

Tunstall, Jeremy, and Palmer, Michael. 1991. Media Moguls. London: Routledge.
Wyka, Angelika W. 2008. “In Search of the East Central European Media Model—The  

Italianization Model? A Comparative Perspective on the East Central European and South 
European Media Systems.” In Comparing media systems in Central Europe: Between 
Commercialization and Politicization, ed. Boguslawa Dobek-Ostrowska and Michal 
Głowacki. Wroclaw, Poland: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Bio

Vaclav Stetka is Senior Research Fellow at the Department of Politics and International 
Relations, University of Oxford, where he has been working since 2009 on the project Media 
and Democracy in Central and Eastern Europe. His analysis focuses primarily on ownership 
structures and other economic determinants of media freedom and independence in post-
transition democracies, as well as on the role of the state in the regulation of media markets. 
Among his other research interests are political communication, media globalization and 
Europeanization. 


