“The Trumpet of the Night’: Interwar
Communists on BBC Radio

by Ben Harker

In the summer of 1935 the General Secretary of the Communist Party of
Great Britain, Harry Pollitt, was attending to business in Moscow when he
received an unexpected invitation from Roger Wilson, Director of the BBC
Talks Department. Pollitt was asked to prepare and present a thirty-minute
broadcast in a series entitled The Citizen and His Government; Pollitt would
be permitted to make comparisons between Britain and the Soviet Union,
and would enjoy freedom to say what he wished.! He wrote back in agree-
ment, adding in a PS ‘Why does the BBC have a black border round its
paper and envelope? Or is this a special one for me as a sign of mourning
that we have been kept off the air so long?".? The joke was more pertinent
than Pollitt realized. On hearing of the scheduled broadcast, the Foreign
Office News Department lobbied the BBC to reconsider working with
Pollitt, while also insisting that government intervention should not be
used to justify the programme’s cancellation. The BBC complied on both
counts, albeit reluctantly, and the cancellation was attributed to the delicacy
of the international situation.’ Unsurprised by the withdrawal of an oppor-
tunity that always seemed too good to be true, Pollitt wrote to remind the
BBC that he represented a party with ‘a definite point of view in regard to all
current political and social questions’, offering his services for future broad-
casts.* He heard nothing in response; his next appearance on the BBC would
be his General Election address in the very different context of 1945.°
Although in the standard history of the interwar BBC this episode is used
to encapsulate the relationship between the Communist Party and the BBC
in that period — one of fierce and covert if unflappably courteous censorship
on one side and low expectations on the other — it is, in fact, a small detail
in a larger and more complex story, an unwritten chapter in the history of
both organizations.® This article revisits that relationship, arguing that
Communism was a spectre that haunted the early BBC, inhabiting the
vision that shaped its formation. More particularly, it argues that
Communists proved an influential if uneven presence on BBC radio in the
1930s. It is about Communists on the wireless in both senses: it recovers the
Communist presence on the airwaves across BBC departments and regions;
it also restores to view a body of prewar Marxist analysis of the technology

University of Salford B.Harker@salford.ac.uk

History Workshop Journal Issue 75 Advance Access Publication 24 January 2013 doi:10.1093/hwj/dbs035
© The Author 2013. Published by Oxford University Press on behalf of History Workshop Journal, all rights reserved.

$20Z J8qWBAON 6 U0 Jasn eAoxydAIOA ByuaT Ag L66109/1.8/1/S./81onde/Imy/wod dno oiwspeoe//:sdyy Wwol) papeojumo



82 History Workshop Journal

and cultural form of radio, of the institution of the BBC, and of the possi-
bilities for oppositional interventions. Drawing upon a range of sources
from radio listings, Communist Party publications, BBC records, and the
declassified MI5 files of broadcasting Communists, it situates the work of
Communists on the radio — and the ensuing patterns of BBC blacklisting
and censorship — in relation to the histories of both institutions through a
tumultuous period.

COMMUNISM OF THE MATERIAL

The vision for the early BBC articulated by its first Director General, Sir
John Reith, was couched boldly in terms of revolutionary change. He saw in
radio ‘the expression of a new and better relationship between man and
man’ and described himself as a ‘practical idealist’ who, unlike more dan-
gerous visionaries, would build his ‘Utopia on the foundations, and with the
materials, already to hand’.” These foundations — the technology of radio
within the emerging institutional outlines of the BBC — were to enable a type
of redistribution. What Reith called the ‘natural law’ of stubborn structural
inequalities — the fact that ‘most of the good things of this world are badly
distributed and most people have to go without them’ — was to be offset by
the immaterial democracy of the wireless, ‘a good thing’ to be ‘shared by all
alike’; everyone would enjoy the uplift of the ‘best in every department of
human knowledge, endeavour and achievement’.® Implicit in his vision of
compensatory cultural redistribution was the spectre of those ideologies
threatening more material expropriations. (Reith didn’t need teaching the
lesson, spelt out by one of his contemporaries, that ‘working class children’
deprived of a ‘share in the immaterial’ would ‘grow into the men who
demand with menaces a Communism of the material’.)’ His monopolized,
hegemonic BBC was precisely calibrated to ward off such possibilities by
shaping, reinforcing and reproducing a cohesively hierarchical national con-
tinuity in which ‘the boys and girls of today’ would grow into ‘the citizens of
tomorrow, and the ancestors of the citizens of the future’.'® Closer to home,
he kept his own house in order, expunging collectivist ideologies from
day-to-day life at the BBC by opposing unionization.'

But if the threat of international Bolshevism shadowed the thinking of the
interwar intellectual elite to which Reith belonged, the airwaves in Britain
were in truth relatively untroubled by British Communists in radio’s early
years. The more highly developed and theoretically savvy German
Communist Party rigorously contested the control of radio by the state,
and attempted to mobilize the medium’s oppositional potential for the
workers’ movement; communists in the United States, Austria and
Holland were able to add their voices to the polyphony of the airwaves
through worker-controlled stations.'” But the nascent Communist Party
of Great Britain (CPGB), intellectually underpowered with fewer than
4,000 members for most of the 1920s, and up against the BBC monopoly
which proscribed rival networks, thought little about the medium, a

$20Z J8qWBAON 6 U0 Jasn eAoxydAIOA ByuaT Ag L66109/1.8/1/S./81onde/Imy/wod dno oiwspeoe//:sdyy Wwol) papeojumo



Interwar Communists on BBC Radio 83

disengagement sanctioned by the political line the party adopted from the
late 1920s."® For in the same period that the BBC received its charter and
was becoming, in the words of one of its rising stars, ‘the most powerful and
dominating organization in the cultural life of the country’, the miniscule
CPGB retreated from engagement with that national cultural life into a new,
insular and austere political line.'* Under the banner of ‘Class against
Class’, former allies in the broader labour movement were denounced as
‘social fascists’ whose lack of revolutionary conviction allegedly served to
stabilize capitalism."® The cultural policy determined by this left turn was a
commitment to forging a separate culture authentically rooted in
working-class experience and purified of bourgeois contamination; this
was to be a culture which anticipated broader political transformation.®

Where radio was concerned, the dominant discourse of analysis in the
Communist press was typically Soviet-focused: radio was presented as in-
dispensable to stabilizing and developing revolution in Russia, in ‘bringing
education, propaganda, and agitation for strengthening the fighting spirit of
the people’; the construction of Soviet transmitting stations and initiatives to
make wireless sets accessible to new listeners — 1,500,000 by 1927 — were
assiduously chronicled.!” At home in Britain, however, the monopolization
of radio by the BBC was seen to place the medium beyond meaningful
intervention: the BBC was brushed aside as a tool of ‘capitalist propa-
ganda’.'® Though the party’s newly launched Daily Worker newspaper car-
ried patchy BBC listings, these were printed beneath recommendations for
the three Moscow stations (Comintern, Experimental and Leningrad);
English-language Soviet broadcasts were digested into handy monthly
guides directing readers to programmes on topics such as Marxism-
Leninism, the Five Year Plan and Reminiscences of Lenin.'” To facilitate
the widest consumption of these networks, the paper offered regular bul-
letins on reception quality; from 1934 a technical expert was on hand to
guide readers through the wireless-set maintenance required to amplify the
sometimes inaudible Moscow signal.*”

RETUNING
The minimal contact between the Communists and BBC broadcasting
served to reinforce the ‘Class against Class’ analysis that the BBC ‘only
want one point of view, a point of view acceptable to the capitalist
class’.>! Communists were quick to recall the BBC’s role during the 1926
General Strike — in which workers and their leaders were not permitted to
put their case — when the Communist-dominated National Unemployed
Workers” Movement (NUWM) was in turn denied access to the micro-
phone.? In 1933 one lobbying deputation to Broadcasting House led by
the communist NUWM leader Wal Hannington was greeted with a discon-
certingly heavy police presence.”® The following year NUWM activist
George Staunton was asked to give an account of the recent Hunger
March but found his script substantially expurgated: his rousing peroration

$20Z J8qWBAON 6 U0 Jasn eAoxydAIOA ByuaT Ag L66109/1.8/1/S./81onde/Imy/wod dno oiwspeoe//:sdyy Wwol) papeojumo



84 History Workshop Journal

‘Workers! Build a mighty united front to smash the government and war’
was replaced with a bland description of the marchers’ ‘exemplary con-
duct’.?* Like William Ferrie, a militant worker whose scheduled talk on
British industry underwent a similar transformation, Staunton found a
warmer welcome in the Communist press.”> With its worst suspicions con-
firmed, the Daily Worker prominently reported Staunton’s story under the
headline ‘Gentlemen only need apply. BBC bans workers’ statements’.*

Such episodes lay behind Pollitt’s joke, made from Moscow in the
summer of 1935, about Communists being kept from the airwaves. But
the occasion for Pollitt’s trip, the Seventh World Congress of the
Communist International, would itself initiate a fundamental shift in
Communist policy with far-reaching implications for activists in Britain
and beyond, including those engaged with radio. The new line declared by
the Comintern as a belated response to the spread of fascism moved
Communist strategy from revolutionary isolationism towards the building
of anti-fascist coalitions, or ‘Popular Fronts’, to defend the structures of
national democracy in which Communists could operate freely.>” On this
redrawn map fascism was elevated above capitalism as the primary enemy;
individual nations and their political structures, traditions, historical narra-
tives and central institutions became central terrains of resistance. Rather
than creating a pre-figurative and Soviet-facing proletarian counter-culture,
Communists were now required to engage critically but constructively with
national cultures, foregrounding and developing progressive elements. The
‘ideological struggle’ or intellectual work, often marginalized during the
itchy-footed revolutionary urgency of ‘class against class’ insurrectionism,
now enjoyed a promotion within the priorities of Communist parties
internationally.?®

In this British context, the Popular Front turn ushered in a well-
documented rapprochement between Communists, intellectuals and the
broader national culture, and created for the Communist Party a profile
unimaginable a decade earlier.”” In the more accommodating context created
by the new line, former sympathizers became paid-up members: mid-1930s
recruits included composer Alan Bush, classicist George Thomson, and wri-
ters Randall Swingler, Edgell Rickword, Sylvia Townsend Warner, Cecil Day
Lewis and, briefly, Stephen Spender.’® The Communist dominated Left
Review (1934-8) was the nerve centre of the radicalized literati and became
the key cultural journal of the mid and late 1930s;>' Communist-led and front
institutions such as the Left Book Club, the Artists’ International
Association, the Workers’ Music Association, and Unity Theatre functioned
as vectors of Communist cultural politics.*> And the Daily Worker, originally
launched to provide a ‘strong antidote to the poison gas of the bourgeoisie’,
was reconceived — minus the hammer and sickle masthead — as a broad based
“fighting organ ...which represents millions’.>* Opened out to include a
broader spectrum of leftist opinion, the paper reached a circulation of
200,000 during the late 1930s.%*

$20Z J8qWBAON 6 U0 Jasn eAoxydAIOA ByuaT Ag L66109/1.8/1/S./81onde/Imy/wod dno oiwspeoe//:sdyy Wwol) papeojumo



Interwar Communists on BBC Radio 85

Within this conjuncture entrenched hostilities to the BBC persisted: but
whereas the ‘Class against Class’ line sanctioned disengagement, the new
line compelled a different tenor of engagement and an analysis as alert to
openings as obstructions. There was no centrally issued ‘party line’ on radio
or any other cultural matter in this period — the CPGB would not
form centralized cultural committees until 1947 — but there was a dramatic
rethinking of the cultural field in relation to new priorities, and a marked
intensification of engagement with the BBC and the medium of radio as part
of that process. From the autumn of 1935 the Daily Worker beefed up its
radio coverage; daily listings were now supplemented with a weekly column,
‘George Audit’s Radio Talks’, in which the radio correspondent, newly
personalized for readers, offered running analysis of BBC policies and pro-
gramming, a body of criticism which fed into Audit’s Left Book Club
pamphlet, The BBC Exposed (1937).> The same year Communist poet
Charles Madge, Daily Mirror journalist and pioneer of the social anthro-
pology project Mass Observation, wrote the influential essay ‘Press, Radio
and Social Consciousness’ for The Mind in Chains: Socialism and the
Cultural Revolution (1937), a Communist-dominated symposium edited by
Cecil Day Lewis.*® Articles about the BBC began to appear in party jour-
nals;*” Communist novels such as John Sommerfield’s May Day (1936),
plays such as James Miller’s and Joan Littlewood’s John Bullion (1935),
and poems such as Jack Lindsay’s ‘Not English’ (1936) were alike in pre-
senting radio as what Lindsay termed a ‘trumpet of the night’, a medium
through which the revolution might be announced and consolidated.*®

As these cultural imaginings suggested, Communists were working to-
wards a more supple position in relation to radio’s contradictions. Radio
in the British context was increasingly conceived as both an insidious insti-
tution exercising baleful influence on behalf of the ruling class and a
ready-made cultural apparatus whose monopoly status and presence in mil-
lions of homes made of it of great relevance to the rising class and
its self-styled political representatives. Audit’s pamphlet The BBC Exposed
was emphatic on the strategy demanded by this paradox: the National
Government needed to be replaced with a Popular Front government
along the lines of those elected in France and Spain; the personnel of
the BBC could then be overhauled, transforming the BBC ‘into an instru-
ment3§o serve the people’ and to play its part in stabilizing the new ruling
bloc.

In the meantime Audit called for the composition of BBC management to
reflect the population — he wanted four of the seven governors to be repre-
sentatives of the organized working class; his analysis of BBC output, mean-
while, attended to those possibilities inherent in the BBC’s commitment to
impartiality.*® If the BBC existed to stabilize the status quo, Audit and
Madge argued, to do so effectively it also had to repeatedly establish and
renew credibility with its listeners through a notional balance.*' And in
order to hold any appeal for working-class listeners, Madge added, all

$20Z J8qWBAON 6 U0 Jasn eAoxydAIOA ByuaT Ag L66109/1.8/1/S./81onde/Imy/wod dno oiwspeoe//:sdyy Wwol) papeojumo



86 History Workshop Journal

mass media had at some level to engage with their experiences, even if in a
highly selective form, and therefore risked becoming ‘an influence subversive
on itself’.** This ongoing need for credibility and legitimation, the analysis
increasingly registered, created openings that might be exploited: as Madge
noted, ‘it would be undialectic to suppose the BBC is unmixed, either as a
curse or blessing’.*?

Through the Popular Front period Audit’s column duly attempted to
hold the BBC to account for its air of unreality and lapses in impartiality.
Assisted by three Communists who enjoyed an inside view of the new
Broadcasting House while working on the General Post Office Film
Unit’s documentary BBC: The Voice of Britain (1935), he presented in the
Daily Worker tales of exploitation and wanton extravagance with licence-
payers’ money.** He picked away at the BBC’s anti-Soviet bias variously
detected in the coverage of the Moscow Show Trials, in the corporation’s
silence over the new Soviet constitution, and in the variety department’s Red
Saracen, ‘chit-chat by White Russians on the glories of the old regime’.*
Matters came to a head over Revolution in Russia, a historical feature
postponed after concern that its scheduled slot, in autumn 1937, might
allow the programme to be construed as a commemorative tribute to
the twenty-year old revolution.*® He also harangued the corporation for
disproportionate coverage of rebel news in the Spanish Civil War (Audit’s
research indicated sixteen items of rebel news were presented for every
six from the government); correctly suspecting a Foreign-Office led
agenda ‘to damp down any sympathy’ for the Republic, he advised his
readers to balance their listening by accessing Radio Bilbao on shortwave.*’
He also accused the BBC of capitulating to political pressure and pulling
a scheduled adaptation of Clifford Odets’s cult agitprop play, Waiting for
Lefty (1935).%

In the spirit of a more constructive engagement, credit was given where
due: aspects of the Reithian BBC resonated with British Communism’s
moral and social conservatism: Reith was congratulated for keeping ‘dirt
off the air’, for promoting serious music and for holding at bay ‘advertising
and all its cheap vulgarities’.*” Welcome evidence of more radical voices
breaking through, such as leftist writer Geoffrey Trease’s After the
Tempest (‘a beautiful satire on the British ruling class’), or Sailors of
Cattaro, by Communist playwright Friedrich Wolf, a sympathetic drama
dealing with the 1918 mutiny of the Austrian fleet, or the unblinking
unemployment drama, Cold Coal (1939), by Caerphilly bus driver
E. Eynon Evans, was attributed to the BBC’s performing necessary negoti-
ations in response to ‘the rapidly growing weight of left wing opinion’
created through the movement for a Popular Front.>

NEGOTIATIONS
Another key site of negotiations in the late 1930s was the BBC Talks
Department. Talks was a sphere of the corporation in which impartiality

$20Z J8qWBAON 6 U0 Jasn eAoxydAIOA ByuaT Ag L66109/1.8/1/S./81onde/Imy/wod dno oiwspeoe//:sdyy Wwol) papeojumo



Interwar Communists on BBC Radio 87

had traditionally been demonstrated, especially under Hilda Matheson
(1927-32), a liberal not unsympathetic to the Soviet Union, and also by
her successor, the like-minded Charles Siepmann (1932-5).°" Pollitt was
consistently kept from the microphone at Reith’s insistence (although
even he found an unsuccessful advocate at Talks in the young left-leaning
producer Felix Greene); individual Communists were tolerated on the con-
dition that they spoke on the basis of their professional expertise, a position
that notionally displayed impartiality but which consistently threw up con-
troversy.”> The mathematician Hyman Levy gave talks on science topics
through the early 1930s, even though behind the scenes the Director of
Talks found Levy’s ‘supposedly objective’ work ‘extremely tendentious’.”?
In 1934 the distinguished biologist and Communist J. B. S. Haldane took up
an invitation to speak in a series entitled The Causes of War; when he used
the occasion to analyse the political economy of the arms industry, the BBC
asked him to rewrite his talk, reminding him that they had invited him to
analyse war as ‘a scientist — a biologist’.>* Haldane declined, remarking that
there were no biological causes of war; when the BBC refused to acknow-
ledge his position publicly, he went to the press. > The entire episode was
farcically repeated three years later, when — whether in a spirit of concili-
ation or a moment of forgetfulness is unclear — he was invited to speak once
more, again as a biologist, this time on his recent visit to besieged Madrid.
Again Haldane couldn’t comprehend what the BBC meant by ‘a factual and
objective description of the biological side of the siege” and produced a script
‘strongly tendentious in the direction of the left’. When it was ‘balanced’ by
that of an outspoken Conservative MP, Haldane embarrassed the BBC once
more by again going to the media.’® Shortly afterwards the Permanent
Under-Secretary of the Foreign Office, Sir Robert Vansittart, made a per-
sonal request to Reith that the BBC should take more care in its coverage of
Spain and to ‘keep off Communism, Nazi-ism [sic] and Fascism’ where
possible.”’

Despite this directive, to which Reith was entirely receptive, the Talks
Department was by no means homogeneous, and divergent priorities and
perspectives continued to make themselves felt, even under Sir Richard
Maconachie, a man of conservative views appointed Head of Talks in
1936. His Director of Talks, Norman Luker, was by contrast a liberal intri-
gued by the far left — he would later prove eager to lunch with the party’s
notoriously hardline theoretician Rajani Palme Dutt.”® Luker was alert
to the leftist currents flowing through Britain’s intellectual and cultural
life, and to the presence of the Communists in that process. In a 1938
memo to Maconachie he argued that the key audience for the ‘mental pabu-
lum’ offered by BBC Talks lay in an intelligent but under-educated public,
the size of which was indicated by serious but accessible cultural and
educational initiatives including the new leftist glossy magazine Picture
Post (1938-57) and the Communist-dominated Left Book Club.*® His am-
bitious series of that year, ‘Class: An Enquiry’, was pitched at this audience,

$20Z J8qWBAON 6 U0 Jasn eAoxydAIOA ByuaT Ag L66109/1.8/1/S./81onde/Imy/wod dno oiwspeoe//:sdyy Wwol) papeojumo



88 History Workshop Journal

and despite Reith’s guidelines, Luker was keen to create a platform for
a Marxist analysis of the issue. Cambridge communist economist Maurice
Dobb, who had appeared periodically on the BBC in the early 1930s,
was rejected (he might appear ‘an academic tinkering with an important
issue’) and Arthur Horner, President of the South Wales Miners’
Federation and member of the Communist Party’s central committee, was
invited in his place.®

Horner addressed the National Programme at peak-time on
15 November 1938 and his appearance was widely publicized among the
left (Audit noted it was ‘one of the very rare occasions on which the BBC has
allowed the statement of the Marxist position’.)®" Though his talk was
‘balanced’ by his interlocutor, Professor M. M. Postan, a not unsympathetic
Cambridge historian, Horner encountered none of the restrictions that had
bedevilled Haldane’s broadcasts. He ranged freely from Marx’s theory of
class struggle as the engine of history, through to an explication of the
Communist Party’s line on fascism, to a description of the Spanish Civil
War as militarized class struggle, and into a justification of the Moscow
Trials as revolutionary justice against counter-revolution. His talk, which
was published unedited in the BBC’s in-house magazine The Listener, con-
cluded with a familiar Popular Front appeal for what he called ‘the cultural,
clerical and professional classes’ — generally the assumed audience for
National Programme Talks — to come over to the working class in the
struggle against capital and fascism.®” There was some anxiety amongst
the new Director General, Frederick Ogilvie, and the BBC governors
about the whole series; the Controller of Programmes had been instructed
to keep a close eye on proceedings.®’ But the sociological seriousness of the
programme, combined with the fact that Horner was a democratically
elected trade-union representative whose Communism was upfront and
therefore open to challenge, seems to have made the broadcast palatable.
The Communist Party was delighted. “What we want now’, Audit demanded
in his Daily Worker column, ‘is a series of talks on the history of the working
class. We pay for the BBC. They should give us what we want.”®*

PROJECTING THE NORTH
What Audit wanted — ‘programmes reflecting the lives of the people, their
struggles and problems’ — was increasingly to be found not in London, but
in the BBC North Region.®® From 1933 the North Region’s Programme
Director was E.A.F. (Archie) Harding, a controversial figure who, though
not a Communist, was sympathetic and well-known to the party.®
A Marxist since his Oxford days, Harding kept abreast of the literary
avant-garde and had made formally experimental and ideologically driven
broadcasts in the early 1930s that set him on a collision course with Reith.
His redeployment to the North Region — by no means a promotion — came
after Harding’s New Year Over Europe (1932) offended the Polish ambas-
sador with claims about the extent of Poland’s military spending. According

$20Z J8qWBAON 6 U0 Jasn eAoxydAIOA ByuaT Ag L66109/1.8/1/S./81onde/Imy/wod dno oiwspeoe//:sdyy Wwol) papeojumo



Interwar Communists on BBC Radio 89

to BBC folklore Reith told him, “You’re a very dangerous man, Harding.
I think you’d better go up North where you can’t do so much damage’.’
But exiled in Manchester — the city reminded him pleasantly of Leningrad —
Harding enjoyed considerable autonomy over the North Region’s vast area,
and two million predominantly working-class licence payers.®® His hand was
further strengthened by a mid-1930s tranche of regional investment in emer-
ging technology and staff — BBC regional personnel doubled in size in the
mid 1930s — enabling him to create around him a sympathetic team sharing
his commitment to developing a ‘radio projection of the North” which would
reflect the region’s radical traditions and the textures of its working-class
life.” His new circle included the like-minded leftist poet D. G. Bridson
(Harding and Bridson were introduced by future Daily Worker journalist
Claud Cockburn), Olive Shapley, an Oxford-educated Communist Party
member whose comrades quickly identified the political possibilities in her
working with Harding, and Joan Littlewood and Jimmie Miller, both
working-class Communist Party members active in Manchester’s leftist the-
atre scene.”® All under twenty-five when they first worked with Harding in
1934 — Shapley recalled him as ‘a flame that set all kinds of people alight” —
this group imbibed and in turn developed Harding’s reading of radio and its
possibilities.”!

‘It is surely a sign of decadence’, wrote George Audit in a critique of
BBC radio producers, ‘when capitalism’s young and still virile offspring is
so incapable of finding inspiration in the material of modern industrial
life and has to bury its head in a dream of the past.”’> It was an analysis
shared by Harding who, like his European contemporaries Walter Benjamin
and Bertolt Brecht, saw the medium of radio as shying away from contem-
porary issues and becoming fixed in conventions that repressed what was
possible.”® Radio, for Harding, was inclined to be monologic when it should
have been dialogic (it had, after all, first emerged as an instrument for
two-way communication).”* BBC radio’s unceasing monologue — ‘a plat-
form for old men to lecture us’, in Audit’s phrase — constructed listeners
as passive consumers, which fixed individualist, capitalist logic, offering
products rather than facilitating communication.”” Harding’s own most
effective programmes, by contrast, dispensed with the authoritative narra-
tor, forcing the listener to adjudicate between the sometimes bewildering
spectrum of voices presented.”® Like Brecht, whose radio experiments
were occasionally reported in the Daily Worker, Harding wanted radio
to create in listeners a new expertise specific to the technology.”” He
regarded ‘features’ radio — radio documentaries blending reportage and
scripted elements — as the natural cutting edge of such developments, the
place where radio was most itself in being most free from conventions im-
ported from other media.”

For Harding, as for Audit, ‘the material of modern industrial life’ was
exactly radio’s key subject matter, especially the working class, who despite
being the biggest audience in the 79.1% of the population whom radio

$20Z J8qWBAON 6 U0 Jasn eAoxydAIOA ByuaT Ag L66109/1.8/1/S./81onde/Imy/wod dno oiwspeoe//:sdyy Wwol) papeojumo



90 History Workshop Journal

reached by 1939, were by turns excluded from radio representation — and
therefore rendered culturally invisible — or constructed as buffoons, ‘trained
fleas to be regarded with patronising benevolence’ in Audit’s phrase.”
Harding’s team in the BBC North Region explored possibilities for a
more demotic mode of broadcasting: from 1937 their efforts were enhanced
by the new technology, notably the mobile recording unit (a van festooned
with cable that made on-location recordings possible), and the dramatic
control panel (an early mixing desk). They made programmes affirming
the labour behind civil-engineering feats, such as the building of the
Mersey Tunnel;*” they also surveyed the region’s major industries in a
four-part series, Steel, Coal, Wool and Cotton. Produced by Bridson, these
ambitious features drew inspiration from the General Post Office Film Unit,
bringing working-class voices to the microphone. (Wool was for Audit proof
that ‘the pulse of the nation is to be found in the factory and home life’
rather than the ‘creaking artificialities of the drawing room’ favoured by
the BBC).®' The team also developed, in Harry Hopeful, a mode of
working-class picaresque that melded fictional and documentary elements
to chart the regional travels of the eponymous everyman, described by Audit
as ‘the first working-class character the BBC has given us in 5,475 days of
broadcasting’.®* Alert to emerging cultural movements, Olive Shapley recog-
nized the synergies between the North Region, with its emphasis on broad-
casting experiences hitherto below the radar of the cultural establishment,
and the new movement for urban social anthropology, Mass Observation.
Co-founded by Charles Madge, Mass Observation conceived itself as a cor-
rective to the distortions of mass media and its team of recording volunteers
as a ‘receiving set’ attuned to the true rhythms of British popular life.®*
Shapley commissioned and produced They Speak for Themselves: A Radio
Inquiry into Mass Observation scripted and presented by its founders;
the intercutting of ‘untrained but shrewd’” working-class voices in her own
distinct style showcased the common ground.®*

It was Harding’s view that all radio was propaganda: broadcasts which
failed to give voice to the working class silenced it, those which failed to
address structural inequalities shored up the status quo.®> Some of the shar-
pest North Region features therefore focused on the region’s submerged
populations, those made destitute during the depression. Shapley’s
Homeless People, broadcast on 6 September 1938, drew praise from the
GPO Film Unit’s Alberto Cavalcanti, and surveyed the tribulations of the
North’s homeless.®® It concluded by contrasting the ‘bustle and light' of
Newcastle’s Saturday evening shopping district — a cornucopia of ‘succulent
meats and melting pastries...soft beds and rich carpets, warm, bright
clothes and strong shapely shoes’ — to the homeless unemployed ‘a few
feet away . ..lying on the...floor’ of a city-centre refuge. All that separated
the two, summed up the narrator Jimmie Miller, was a ‘frail piece of glass’,
implying that these divisions were not only anachronistic but vulnerable to
breach.®’

$20Z J8qWBAON 6 U0 Jasn eAoxydAIOA ByuaT Ag L66109/1.8/1/S./81onde/Imy/wod dno oiwspeoe//:sdyy Wwol) papeojumo



Interwar Communists on BBC Radio 91

DEFENDING FAILURE

The features produced out of Manchester in the second half of the 1930s
effected a well-documented cultural reversal in which the more hidebound
London Region and National Programmes lagged behind the North
Region, and proved eager to import its programmes.®® ‘London producers
had better stop defending failure’, Audit jibed in his column, ‘[tJhey have a
lot to make up’, an assessment woundingly echoed by one of Bridson’s key
influences, John Grierson at the General Post Office Film Unit, who accused
the BBC of lecturing to its audience rather than rooting its programmes
in their lives and problems.®® When Head of Features Laurence Gilliam
made a prickly response to Grierson’s criticisms in the Radio Times — ‘the
documentary film method is not’, he curtly replied, ‘in a position to teach
broadcasting its business’ — Audit amplified the charge with his own listener
research, knocking on doors in Stepney and inviting his readers to write in.”
One correspondent, approvingly quoted by Audit, noted that according
to the output of National and London Region, one would suppose
‘that the working class Londoner is an utter nit-wit, unable to appreciate
anything but beer and tobacco and entirely unable to enunciate a single
sentence’.”!

Gilliam’s sensitivity around charges of class bias and artistic timidity
made him especially receptive to the talents of A. L. Lloyd, a working-class
Communist and multi-lingual poet, writer and translator well known in
leftist cultural circles who earned his primary living as a merchant
seaman. When Lloyd wrote to Gilliam in 1938 proposing a feature based
on his recent voyage on a whaling ship to Antarctica — a subject on which
he’d also written for the Daily Worker — he was invited to submit a script.”?
He ‘represents’, Gilliam enthusiastically noted on reading it, ‘the type
of outside contributor who rarely appears’.”® Produced by Gilliam and
broadcast at peak-time on the National Programme on 17 December
1938, Lloyd’s debut feature, The Voice of the Seamen, was a dramatized
survey of the merchant shipping industry’s 16,000 workers: the type of
people, as the programme noted, who were either absent from the media
or appeared only ‘in a patriotic pageant or a music hall turn’.** Lloyd’s
device of creating a medley of regional working-class voices to tell the
story evidently resonated with listeners: Gilliam proudly reported in the
Radio Times that he’d received a letter from thirteen seamen on board a
liner thrilled to hear people like themselves on the wireless.”” At the
same time, however, the price the BBC paid for this coveted credibility
with working-class listeners was a programme with an unwelcome political
edge. Lloyd dwelt on the exploitative processes that lay behind those every-
day commodities that ‘came baled, checked, stowed and tended’, detailing
the difficulties of unionization for merchant seamen, the likelihood of
death and injury at work, and the especially harsh conditions that prevailed
on luxury liners. The programme’s climax was carefully modulated
between an acceptable, patriotic discourse about ‘Great Britain’ as

$20Z J8qWBAON 6 U0 Jasn eAoxydAIOA ByuaT Ag L66109/1.8/1/S./81onde/Imy/wod dno oiwspeoe//:sdyy Wwol) papeojumo



92 History Workshop Journal

‘Maritime Nation Number One’ and the voice of a “Yorkshire Seaman’ who
described the industry as hamstrung by private ownership, ‘the dunnage —
the people who live on us without helping us, the ships that are no good for
the job, and the notions that ought to be on the scrapheap’. The shipping
companies — disposable dunnage according to Lloyd — complained. That this
much hyped and critically acclaimed programme was never repeated was
evidence for some, George Audit included, that pressure from these compa-
nies had been heeded.’® Despite this behind-the-scenes controversy, how-
ever, Lloyd was offered a six-month contract: radio writers seldom loomed
large in the Radio Times, but the BBC’s hiring of this ‘working seaman’ was
prominently reported.”’

DREAMING OF THE PAST

Central to the BBC’s growing cultural and political influence in the
1930s, Communists argued, was its increasing significance in the construc-
tion of British identity, notably in its power to fashion the national
narrative.”® By 1939, nine million households were receiving from BBC
radio a significant sense of how Britain had become what it was and
what, therefore, it could legitimately expect to become in the future.”’
If programmes like Homeless People and The Voice of the Seamen hinted
at the need for structural redistribution in which the expropriators
were expropriated, other leftist broadcasts sought historical precedents
for such reimaginings, challenging pervasive narratives which served to
make the current state of affairs appear natural, inevitable, and therefore
irreversible.

In 1936 the BBC’s annual and typically lavish St George’s Day pageant
drew the fire of Audit in the Daily Worker as a ‘dream of the past’ which
suppressed historical facts and contemporary realities; Audit advised the
producer, Laurence Gilliam, to read some Marx.'% By contrast, Audit
championed D. G. Bridson’s debut feature, May Day, a programme origin-
ally commissioned by Harding for the North Region in 1934 and considered
worthy of being repeated on the National Programme two years later.
If the official Reithian vision of history sealed the nation into a Christian,
imperialistic and predominantly rural scenario — Head of Drama Val
Gielgud’s promotional Radio Times essay for his 1936 pageant promised
‘a succession of men and things worthy to be remembered, soldiers and
statesmen, cathedrals and villages’ — Bridson and Harding explored
the meanings of May Day from saturnalian fertility ritual to modern indus-
trial protest.'®! Situating the working class internationally — listeners heard
machine guns in the Berlin streets and ‘The Internationale’ blaring through
Red Square loudspeakers — the programme presented not a contented,
enduring national family but flashpoints in ever-escalating class struggle,
concluding ominously with the words ‘May Day, yes...And a new order

of things’.'*?

$20Z J8qWBAON 6 U0 Jasn eAoxydAIOA ByuaT Ag L66109/1.8/1/S./81onde/Imy/wod dno oiwspeoe//:sdyy Wwol) papeojumo



Interwar Communists on BBC Radio 93

May Day ushered in a distinct formation of broadcasting which re-
covered moments in Britain’s radical history; finding in the radical edges
of the national story the outlines of a better future, these programmes
brought to the BBC the recognizable cultural politics of the Popular
Front, also manifested in late 1930s historiography, fiction, poetry and the-
atrical performance.'” Lloyd’s Saturday Night at the Eel’s Foot, for in-
stance, broadcast on the National Programme on 29 July 1939,
transmitted the living traditions of folk song, an increasingly significant
location of Communist cultural politics in the Popular Front period.'®
For Lloyd, folksong was the ‘people’s own poetry’, an archive of their cre-
ativity and, as he wrote in the Daily Worker, ‘a foreshadowing of what the
masses will be capable of when they are at last free from the stultifying
miseries of capitalist industrialization’.'®® Freelancer Jimmie Miller, mean-
while, who under the name Ewan MacColl would later team with Lloyd to
lead postwar Communist interventions into folk song, graduated from
acting and presenting to writing North Region programmes in the late
1930s.'% Broadcast on 21 December 1937, his News of a Hundred Years
Ago took a long view of ongoing debates about the working class and media
representation. His script historicized the silencing of the labouring classes
in the early nineteenth-century newspapers, celebrating ‘the crude under-
ground press’ that reflected ‘the activity and energy of the poor...slowly
crystallizing” into the Chartist movement.'"” His Chartists March, for which
Benjamin Britten wrote the score, developed this analysis for the National
Programme, commemorating the centenary of the charter.'® Like Bridson’s
earlier May Day, the programme offered a counter discourse to the annual
St George’s Day pageant. Though the Radio Times distanced itself from
the broadcast, presenting Chartism as an unpleasant localized matter, ‘an
ominous, sooty sky’ which had loomed over the North’s ‘industrial districts’
one hundred years before, Miller’s reading, developed in collaboration with
sympathetic producer John Pudney, was in synch with Popular Front com-
munism.'” Like his own Communist Party educational lectures from the
period, or the writing of Communist historian A. L. Morton, the broadcast
presented Chartism as ‘the basis of all working-class emancipation in this
country’, an unfinished story awaiting completion by the pioneer move-
ment’s modern-day descendants.''”

Marxist theories of history as unending class struggle — sometimes open,
sometimes hidden — underpinned these broadcasts. The Classic Soil, written
by Miller’s Communist wife Joan Littlewood and produced by Olive
Shapley, wore its Marx, or Marxism, on its sleeve. Broadcast the summer
before the war, the programme used Engels’s The Condition of the Working
Class in England as a lens through which to view contemporary
Manchester.''" Interviews with contemporary working-class people were
framed by passages from Engels, read by Ernst Hoffmann, a recent refugee
from Engels’s hometown in Germany. Littlewood’s up-front claim that
Engels provided ‘an accurate’ study of conditions was blue-pencilled, but

$20Z J8qWBAON 6 U0 Jasn eAoxydAIOA ByuaT Ag L66109/1.8/1/S./81onde/Imy/wod dno oiwspeoe//:sdyy Wwol) papeojumo



94 History Workshop Journal

everything in the broadcast programme insisted on that point.''? The effect
of the carefully sequenced juxtapositions, as Littlewood intended, empha-
sized historical and social continuity rather than change, and presented
Engels not as a voice of yesteryear but as a dependable guide to the persist-
ing factors — unemployment, pollution, bad food and clothing, overcrowded
housing — which were stunting working-class lives in the present. ‘I think we
have found’, the programme sternly concluded, ‘that man is still
pre-occupied with the struggle for...the basic necessities of life. Are these
problems never to be solved and recede into the unimportant place where
they belong?” Shapley, now a former Communist Party member and senior
full-time BBC producer, soon distanced herself from a programme that
caused disquiet in London and complaints from the Manchester
Corporation.'"® Littlewood was considered to have over-stepped the
mark. Over the turbulent months ahead, she would find her access to the
microphone increasingly restricted.''*

REALIGNMENTS

‘Almost any evening this week you can get at least one programme that
looks like being first class’, Audit wrote in his column in 1939; BBC radio,
and the Communist Party’s attitude to it, had travelled far since the
1920s.'"> The BBC was now conceived as a contradictory organization,
fettered by a reactionary Control Board, but energized from within by a
Popular Front cultural mood revolving around a radicalized fraction of
middle-class full-timers who worked alongside less cautious freelancers,
some of them Communists. Together this group was regarded as committed
to democratizing and developing the technology of radio, affirming and
developing its collectivist possibilities, and inscribing into it different
voices and historical readings. For Audit the work of this circle, especially
A. L. Lloyd who was at once organically embedded in the British working
class and attuned to international developments in radical radio, prefigured
what the medium could become once wrested from the BBC’s monopoly
by a Popular Front government.''®

The Communist Party and its national-facing Popular Front line was at
the organizational core of the late 1930s upsurge in leftist cultural activity
that included radio; in its overriding fidelity to the Soviet Union, the party
was also the main player in that moment’s fragmentation. In the wake of the
Nazi-Soviet pact of 23 August 1939, Communists were required to switch
from being opponents of Nazi appeasement to supporting Stalin’s own act
of appeasement and to denounce the war as imperialist: the volte face split
the very leadership of the Communist Party, divided the 57,000 members
of the Left Book Club, and created an ideological fault-line running
across the British left, including the BBC’s Popular Front alliances.'!” The
non-Communist Bridson and former Communist Shapley were soon making
programmes which mobilized for the war effort the formulae developed in

$20Z J8qWBAON 6 U0 Jasn eAoxydAIOA ByuaT Ag L66109/1.8/1/S./81onde/Imy/wod dno oiwspeoe//:sdyy Wwol) papeojumo



Interwar Communists on BBC Radio 95
their North Region back-catalogue, adding an explicitly patriotic twist."'®
Communists Miller and Littlewood, by contrast, observed the party line,
and publicly opposed the war.""” In one surprising lapse of BBC vigilance,
they brought to the newly centralized Home Service the politics of the
proscribed Communist front People’s Convention in a distinctly morale-
lowering programme critical of rationing provision.'?® But loopholes were
soon closed at the BBC, whose formal policy was to exclude those who had
‘taken part in Public agitation against the war effort:'*' Littlewood’s
application for a full-time BBC post was blocked on account of her well-
documented Communist past.'* But in real terms the net was cast wider:
despite A. L. Lloyd being commended for the ‘very high level of political
tact’ displayed in his work on Shadow of the Swastika, the flagship history of
the Nazi party broadcast to twelve million listeners in the final weeks of
1939, his contract was concluded in June 1940.'%® Six months later the
Daily Worker was suppressed, silencing George Audit’s running commen-
tary on the BBC. It was, however, a hiatus rather than a termination in
Communism’s engagement with the medium of radio. After June 1941,
when the Soviet Union joined the war, detailed knowledge of the history,
language and culture of Britain’s new ally would become a valued commod-
ity at the BBC and the Ministry of Information, creating new openings for
Communists in a very different context.

Ben Harker is Senior Lecturer in English and Cultural Studies at the
University of Salford. His first book was Class Act: the Cultural and
Political Life of Ewan MacColl (Pluto Press, 2007) and more recently he
co-edited British Communism: a Documentary History (MUP, 2011).
His articles on culture and the Left in Britain have appeared in journals
including History Workshop Journal, English Literary History and Literature
& History.

NOTES AND REFERENCES

I am grateful to the British Academy for their generous financial support of this research
project.

1 Roger Wilson to Harry Pollitt, 22 July 1935 and 12 Sept. 1935. BBC Written Archives,
Caversham (hereafter BBC WAC), R Cont 3, Talks Misc, Harry Pollitt.

2 Pollitt to Wilson, 13 Sept. 1935. BBC WAC, R Cont 3, Harry Pollitt.

3 Paddy Scannell and David Cardiff, 4 Social History of British Broadcasting, Vol. One
1922-39, Serving the Nation, Oxford, 1991, pp. 74-5.

4 Pollitt to Wilson, 27 Feb. 1936. BBC WAC, R Cont 3, Harry Pollitt.

5 ‘Harry Pollitt’s Broadcast’, Daily Worker, 29 June 1945.

6 Scannell and Cardiff, Social History, pp. 74-5. The subject of Communists and radio is
very briefly addressed in D. L. LeMahieu’s A Culture for Democracy: Mass Communication and
the Cultivated Mind in Britain Between the Wars, Oxford, 1998, p. 278; there’s no significant
coverage of radio in the only book-length study of the CPGB’s cultural concerns, 4 Weapon in
the Struggle: the Cultural History of the Communist Party of Great Britain, ed. Andy Croft,
London, 1998.

7 John Reith, Broadcast over Britain, London, 1924, p. 217, p. 181.

$20Z J8qWBAON 6 U0 Jasn eAoxydAIOA ByuaT Ag L66109/1.8/1/S./81onde/Imy/wod dno oiwspeoe//:sdyy Wwol) papeojumo



96 History Workshop Journal

8 Reith, Broadcast over Britain, p. 217, p. 34.

9 George Sampson, author of English for the English (1925), cited in Scannell and Cardiff,
Social History, p. 13.

10 Reith, Broadcast over Britain, p. 181.

11 Todd Avery, Radio Modernism: Literature, Ethics, and the BBC, 1922-1938, Aldershot,
2006, p. 15.

12 Kate Lacey, Feminine Frequencies: Gender, German Radio and the Public Sphere,
1923-45, Ann Arbor, 1996, pp. 35-6.

13 Membership figures in Andrew Thorpe, The British Communist Party and Moscow,
192043, Manchester, 2000, p. 284.

14 Ted Liveing, future Director of North Region, ‘Broadcasting in the North of England
under the Regional Scheme’, 1927, BBC WAC, R34/738/1. Cited in Scannell and Cardiff,
Social History, p. 335.

15 British Communism: a Documentary History, ed. John Callaghan and Ben Harker,
Manchester, 2011, pp. 106-25; Matthew Worley, Class Against Class: the Communist Party
in Britain Between the Wars, London and New York, 2002; John Mcllroy, ‘“The Establishment
of Intellectual Orthodoxy and the Stalinization of British Communism 1928-33°, Past &
Present 192, August 2006, pp. 187-226.

16 Alun Howkins, ‘Class Against Class: the Political Culture of the Communist Party of
Great Britain, 1930-35’, in Class, Culture and Social Change: a New View of the 1930s, ed.
Frank Gloversmith, Brighton, 1980, pp. 208-40.

17 Huntley Carter, ‘Radio, Arm of Mass Attack’, Sunday Worker, 27 March 1927.

18 Unsigned, ‘Over the Air Today’, Daily Worker, 1 Feb. 1930. This mode of analysis
persisted until the mid 1930s: the BBC was a ‘propaganda weapon of the capitalist state’, an
insidious ‘capitalist state institution’ controlled by ‘cronies of the big Tories, the Bank of
England directors, and the Foreign Office’, with Reith cast as a proto fascist. Raymond
East, ‘B.B.C.’, Left Review, September 1935, p. 524; George Audit, ‘Radio Talks’, Daily
Worker 22 Nov. 1935 and 10 Jan. 1936.

19 Daily Worker, ‘Over the Air’, 31 Dec. 1932.

20 Daily Worker, ‘Wireless Notes’, 27 Jan. 1934, 29 Jan. 1934, 3 March 1934.

21 Unsigned, Daily Worker, 20 Jan. 1933.

22 George Audit, The BBC Exposed, Left Review Pamphlet 3.1, London, 1937, p. 4.

23 Scannell and Cardiff, Social History, p. 61.

24 ‘Gentlemen Only Need Apply: BBC Bans Worker’s Statement’, Daily Worker,
16 March 1934; Scannell and Cardiff, Social History, pp. 352-3.

25 The Daily Worker printed Ferrie’s talk uncut, framed by an explanation that the
original had been ‘censored and altered’ by the BBC into a ‘travesty of the British Working
Class’. Scannell and Cardiff, Social History, pp. 290-1; Audit, BBC Exposed, p. 5.

26 Daily Worker, 16 March 1934.

27 British Communism, ed. Callaghan and Harker, pp. 125-45.

28 The key address was given by the Comintern General Secretary Georgi Dimitrov and
published in Britain by the CP. Georgi Dimitrov, The Working Class Against Fascism London,
1935. For ‘The Ideological Struggle Against Fascism’, see pp. 68-73.

29 Callaghan and Harker, British Communism, pp. 126-7; Margot Heinemann, ‘The
People’s Front and the Intellectuals’, in Britain, Fascism and the Popular Front, ed. Jim
Fyrth, London, 1985, pp. 157-87.

30 Andy Croft, Comrade Heart: a Life of Randall Swingler, Manchester, 2003, pp. 46-151;
Charles Hobday, Edgell Rickword: a Poet at War, Manchester, 1989, pp. 141-230.

31 Writing the Revolution: Cultural Criticism from Left Review, ed. David Margolies,
London, 1998.

32 British Communism, ed. Callaghan and Harker, pp. 126-7; Lynda Morris and Robert
Radford, The Artists International Association 1933-53, Oxford, 1983; Colin Chambers,
The Story of Unity Theatre, London, 1990.

33 Daily Worker, 1 Jan. 1930; Harry Pollitt, Forward!, London [1936], p. 12.

34 John Callaghan, Rajani Palme Dutt: a Study in British Stalinism, London, 1993, p. 167.

35 Audit, BBC Exposed.

36 Charles Madge, ‘Press, Radio and Social Consciousness’, in The Mind in
Chains: Socialism and the Cultural Revolution (1937), ed. Cecil Day Lewis, London, 1938,
pp. 145-65.

$20Z J8qWBAON 6 U0 Jasn eAoxydAIOA ByuaT Ag L66109/1.8/1/S./81onde/Imy/wod dno oiwspeoe//:sdyy Wwol) papeojumo



Interwar Communists on BBC Radio 97

37 Raymond East, ‘B.B.C.’, Left Review, September 1935, pp. 523-5; Dorothy
Jacques, ‘Women Workers in a Wireless Factory’, Labour Monthly, December 1937,
pp. 752-8.

38 John Sommerfield, May Day (1936), London, 2010, p. 68; James H. Miller and
Joan Littlewood, John Bullion, in Agit-prop to Theatre Workshop, ed. Ewan MacColl and
Howard Goorney, Manchester, 1986, pp. 2-11; Jack Lindsay, ‘Not English? A Reminder
for May Day’, Left Review, May 1936, p. 357.

39 Audit, BBC Exposed, p. 19.

40 Audit, BBC Exposed, p. 18.

41 Madge, ‘Press, Radio’, p. 157, p. 159; Audit, BBC Exposed, pp. 3-6.

42 Madge, ‘Press, Radio’, p. 152.

43 Madge, ‘Press, Radio’, p. 158.

44 Francis Klingender, Ivor Montagu and Ralph Bond worked on the film. A Special
Branch report in Klingender’s MI5 file, KV 2/2155, notes: “While this film was being made
there were repeated leakages of information concerning BBC administration and these leakages
were first noticed from various items published in the Daily Worker. They were eventually
traced back to Ralph Bond’. Such items appeared in Audit’s Daily Worker column on 22 and
29 Nov. 1935.

45 Audit, BBC Exposed, pp. 5-6.

46 George Audit, ‘BBC Goes All Mysterious Once Again’, Daily Worker, 13 Sept.
1937; George Audit, ‘USSR Broadcast Off’, Daily Worker, 8 Nov. 1937; Audit, ‘Radio
News’, Daily Worker, 29 Nov. 1937. Written by Harold Temperley and produced by
Val Gielgud, Revolution in Russia was broadcast on the National Programme, 15 Dec. 1937,
and on regional networks on 13 December. Audit reviewed it in the Daily Worker on 15 Dec.
1937.

47 Audit, BBC Exposed, pp. 5-6; Audit, ‘Radio Spain’, Daily Worker, 29 March
1937. Recent research by David Deacon supports Audit’s suspicions, establishing that the
Foreign Office News Department engaged in ‘special pleading on Franco’s behalf, even
to the extent of proposing that the BBC should bias coverage intentionally in the
Nationalists’ favour’. David Deacon, British News Media and the Spanish Civil War,
Edinburgh, 2008, p. 96.

48 Audit, ‘Radio News’, Daily Worker, 30 Jan. 1939; BBC programme files indicate
that Audit was correct: the corporation reversed its decision after receiving letters accusing
the BBC of ‘assisting the atheist world policy of Soviet Russia’; the proposed producer, the
liberal Head of Drama, Val Gielgud, was described as a ‘well-known left intellectual’ who
‘has so many times previously foisted left propaganda plays — never so blatantly as this — on
the long-suffering listening public’. P. J. Faulkner to Nigel Colman, 12 Jan. 1939. BBC WAC,
R 44/604, Publicity, Waiting for Lefty.

49 Audit, BBC Exposed, pp. 15-16.

50 Audit, ‘Radio News’, Daily Worker, 17 Oct. 1938, 21 Sept. 1936, 26 Sept. 1938; Audit,
BBC Exposed, p. 3.

51 Hilda Matheson, Broadcasting, London, 1933, pp. 96-7.

52 In 1935 Greene argued that allowing the Communist Party’s General Secretary
‘for once to have his say’ might counter working-class scepticism towards the BBC fur-
ther ingrained by the Ferrie and Staunton episodes. Scannell and Cardiff, Social History,
p. 158. Though declined, it’s possible that these recommendations had some bearing on
the decision later that year to invite Pollitt to contribute to The Citizen and his Government
series.

53 Levy began his broadcasting career in 1931 and was prominent in the leftist social
relations of the science movement. Internal memo from Director of Talks about Levy, 11
June 1934, BBC WAC, Hyman Levy, R Cont 1, Talks, 1931-62.

54 Director of Talks to Haldane, 24 Oct. 1934. BBC R Cont 1 Talks File, J. B. S. Haldane,
1928-38. File 1.

55 Haldane to Director of Talks, BBC R Cont 1 Talks File, J. B. S. Haldane, 1928-38.
File 1. Haldane went to the News Chronicle, triggering an internal inquiry at the BBC into the
matter.

56 BBC R Cont 1 Talks File, J. B. S. Haldane, 1928-38. File 1.

57 Deacon, British News Media, pp. 95-6.

58 Anna Kallin to Rajani Palme Dutt, 18 May 1948. BBC WAC, R Cont 3 Rajani Palme
Dutt.

$20Z J8qWBAON 6 U0 Jasn eAoxydAIOA ByuaT Ag L66109/1.8/1/S./81onde/Imy/wod dno oiwspeoe//:sdyy Wwol) papeojumo



98 History Workshop Journal

59 Luker to Maconachie, 25 Nov. 1938. BBC WAC, R51/397. Cited in Scannell and
Cardiff, Social History, p. 173.

60 Record of telephone conversation between Luker and Dr Brinley Thomas, 4 April 1938.
BBC WAC, R 51/85: Talks, Class an Enquiry.

61 Audit, Radio News, Daily Worker, 14 Nov. 1938.

62 ‘The Class Struggle: Debate between Arthur Horner and MM Postan’, The Listener,
24 Nov. 1938, pp. 1,109-11.

63 Memo from Deputy Director General to Controller of Programmes, 12 March 1938,
BBC WAC, R 51/85: Talks, Class an Enquiry.

64 Audit, ‘Radio Talks’, Daily Worker, 21 Nov. 1938.

65 Audit, BBC Exposed, p. 12.

66 Asa Briggs, The Golden Age of the Wireless, London, 1965, p. 330.

67 D. G. Bridson, Prospero and Ariel: the Rise and Fall of Radio, London, 1971, p. 22.

68 Scannell and Cardiff, Social History, p. 334; Bridson, Prospero, p. 29.

69 Briggs, Golden Age, p. 329; ‘Wireless News’, Manchester Guardian, 1 Nov. 1935.

70 Bridson and Harding met in 1933; Cockburn joined the Communist paper the follow-
ing year. Keith Williams, British Writers and the Media, London, 1996, p. 159. Shapley recalls
the response of the party to the prospect of her working with Harding in Vox Pop: the Story of
the First Feature Programme, broadcast on Radio 4, 23 Dec. 1985: National Sound Archive
B514. All four members of this circle explore the period in their autobiographies: Bridson,
Prospero, pp. 25-72; Ewan MacColl, Journeyman, London, 1990, pp. 229-39; Joan Littlewood,
Joan’s Book, London, 1994, pp. 74-118; Olive Shapley, Broadcasting a Life, London, 1996,
pp. 34-63.

71 Shapley, Vox Pop.

72 Audit, ‘Radio Talks’, Daily Worker, 27 Dec. 1935.

73 Benjamin’s writings on radio are summarized in Esther Leslie, Walter Benjamin,
London, 2007, pp. 102, 112-3, 126-7. The key essays are ‘Reflections on Radio’ and
‘Theater and Radio’, in Benjamin’s Selected Writings 2.2, 1931-4, Cambridge MA and
London, 2005, pp. 543-4, 583-6; Brecht’s essays on the subject include ‘The Radio as an
Apparatus of Communication’, in Brecht on Theatre: the Development of an Aesthetic, ed.
John Willett (1964), London, 1978, pp. 51-3.

74 Harding’s ideas on radio are summarized in Bridson, Prospero, pp. 30-2, MacColl,
Journeyman, pp. 229-31 and Shapley, Vox Pop.

75 Audit, ‘Moving the Mike’, Daily Worker, 7 Feb. 1936.

76 Notably in Crisis in Spain, broadcast 11 June 1931. The original broadcast has not
survived, but Harding remade the programme for training purposes in 1938: National Sound
Archive BBC SAL T28022.

77 Brecht and Eisler’s ‘Difficulties of Government’ for instance, broadcast on the under-
ground anti-Nazi Freedom Radio, was printed on 4 Aug. 1937.

78 The precise ingredients of ‘the feature” have historically been the subject of much dis-
cussion; see for instance, A. A. Thomson, ‘Featuring Features’, Radio Times, 25 Sept. 1936;
BBC Features, ed. Laurence Gilliam, London, 1950, or more recently David Hendy, Life on
Air: a History of Radio 4, Oxford, 2007, pp. 39.

79 Jonathan Rose, The Intellectual Life of the British Working Classes, New Haven, 2001,
p. 204; Audit, Daily Worker, 13 Feb. 1939.

80 Tunnel was broadcast BBC North Region, 18 July 1934.

81 Steel was broadcast on 23 Feb. 1937, Cotton on 23 March 1938 , Wool on 27 June 1938
and Coal on 17 Nov. 1938. See Scannell and Cardiff, Social History, p. 342-5; Williams, British
Writers, pp. 162-3; Audit, ‘Radio News’, Daily Worker, 4 July 1938.

82 Audit, ‘Radio News’, Daily Worker, 5 April 1937.

83 Britain by Mass Observation (January 1939). Cited in Valentine Cunningham, British
Writers of the Thirties, Oxford, 1988, p. 334.

84 Broadcast BBC North Region, 1 June 1939.

85 Bridson, Prospero, pp. 30—1; Shapley, Vox Pop.

86 Shapley, Broadcasting, p. 57.

87 Script in BBC WAC, North Region file.

88 Paddy Scannell, ‘“The Stuff of Radio”: Developments in Radio Features and
Documentaries Before the War’, in Documentary and the Mass Media, ed. John Corner,
London, 1986, pp. 1-29; Sean Street, A Concise History of British Radio, Tiverton, 2002, p. 60.

$20Z J8qWBAON 6 U0 Jasn eAoxydAIOA ByuaT Ag L66109/1.8/1/S./81onde/Imy/wod dno oiwspeoe//:sdyy Wwol) papeojumo



Interwar Communists on BBC Radio 99

89 Audit, ‘BBC differs with film unit on “real life”” programmes’, Daily Worker, 20 April
1936. Grierson made his criticisms in his preface to Paul Rotha, Documentary Film, London,
1935, pp. 8-9.

90 Laurence Gilliam, ‘Twelve months of presenting “The Real Thing”’, Radio Times,
13 March 1936, p. 8; Audit, Daily Worker, 20 April 1936 and 11 Jan. 1937.

91 Audit, Daily Worker, 18 April 1938.

92 A. L. Lloyd, ‘Blood, Oil and Ice’, Daily Worker, 13 Aug. 1938; “‘Wage Cuts in the
Antarctic’, 22 Sept. 1938.

93 Gilliam, BBC Memo 29 Dec. 1938. BBC WAC, R 94/2,4161/1 Lloyd AL.

94 Script in BBC WAC.

95 ‘Both Sides of the Microphone’, Radio Times, 6 Jan. 1939.

96 Audit, ‘What is wrong with the BBC?’, Daily Worker, 25 Feb. 1939; ‘Will Pollitt
Broadcast?, Daily Worker, 8 May 1939; an internal memo in Lloyd’s BBC file refers to
‘the trouble over the programme’ and states that ‘the editorial control of his work is the
responsibility of the Corporation official in charge of the programme and ultimately us all’.
BBC WAC, R 94/2,416/1 Lloyd AL.

97 Radio Times, 2 Dec. 1938 and 9 Dec. 1938.

98 They were also mindful of the function of the Empire Service, launched in 1932, in its
work projecting the British Empire as ‘one great happy family united in loyalty to King’. East,
‘BBC’, p. 524; also Audit, BBC Exposed, p, 10.

99 Andrew Crisell, Understanding Radio (1986), 2nd edn, London and New York, 1994,
p. 19; Briggs, Golden Age, p. 253.

100 Audit, ‘May Day, the English Spirit, Some Utopias’, Daily Worker, 27 April 1936.

101 Gilliam, ‘Background to the Broadcast’, Radio Times, 17 April 1936.

102 Bridson, Prospero, pp. 34—7; Williams, British Writers, p. 159.

103 Ben Harker, ‘Communism is English: Edgell Rickword, Jack Lindsay and the
Cultural Politics of the Popular Front’, Literature & History 20: 2, 2011, pp. 22-40.

104 Script in BBC WAC/R19/293.

105 A. L. Lloyd, “The People’s own Poetry’, Daily Worker, 10 Feb. 1937.

106 Ben Harker, Class Act: the Cultural and Political Life of Ewan MacColl, London, 1997,
pp. 92-114.

107 Script in Ewan MacColl and Peggy Seeger Archive, Ruskin College, Oxford.

108 Harker, Class Act, pp. 52-3.

109 Radio Times, 6 May 1938, p. 68.

110 Harker, Class Act, p. 54; quotation in a letter from producer John Pudney to Felix
Felton, 19 Nov. 1937, BBC WAC/ R19/157/ The Chartists March; A. L. Morton, ‘“The Coming
Age of the Working Class’, Daily Worker, 30 March 1939 or A People’s History of England,
London, 1938, pp. 418-27.

111 Broadcast 6 July 1939 on BBC North Region; a recording survives: National Sound
Archive B7161T939.

112 Production script, BBC WAC, North Region scripts.

113 Shapley, Vox Pop; Broadcasting, p. 54;

114 Littlewood, Joan's Book, pp. 115-6.

115 Audit, ‘Radio News’, Daily Worker, 16 Jan. 1939.

116 Audit, “Will Pollitt Broadcast?’, Daily Worker, 8 May 1939; and ‘What is Wrong
with the BBC’, 25 Feb. 1939. As well as scripting features, Lloyd was employed as a translator,
and was a key impetus behind ‘Radio Drama from Europe’, which brought international plays
to the BBC, beginning in the summer of 1939.

117 British Communism, ed. Callaghan and Harker, pp. 145-64.

118 Harry Hopeful re-emerged as Billy Welcome, Scannell in Documentary and
the Mass Media, ed. Corner, p. 25; They Speak for Themselves, Shapley’s Mass
Observation programme, provided a title and template for We Speak for Ourselves, which
affirmed the war-efforts of basic industries. BBC WAC, N2/136, We Speak for Ourselves,
1940-1.

119 Littlewood and Miller produced a play making their position explicit: Harker,
Class Act, pp. 58-60; Joan Littlewood, MIS file, National Archives, KV2/2757.

120 Four Ounces a Head, written, recorded and presented by Miller and Littlewood,
broadcast BBC Home Service, 18 Jan. 1940. Script in BBC WAC.

$20Z J8qWBAON 6 U0 Jasn eAoxydAIOA ByuaT Ag L66109/1.8/1/S./81onde/Imy/wod dno oiwspeoe//:sdyy Wwol) papeojumo



100 History Workshop Journal

121 BBC Announcement, ‘Broadcasting in War’, March 1941, cited in Joan
Littlewood’s MIS5 file, KV2/2757; the BBC WAC, file R 34/313/1 Policy Communism 1940-6
reveals the BBC labouring to strike a balance between a notional tolerance and vigilant
monitoring.

122 Littlewood applied for a full-time post in April 1942; the Director General determined
that she was ‘unsuitable to be a member of staff’ though could work ‘on an ad hoc basis’. Joan
Littlewood, KV2/2757; Ewan MacColl MIS5 file, KV2/2175.

123 Laurence Gilliam to DFD, 9 Jan. 1940, BBC WAC/ R Cont 1/ Scriptwriter File 1,
1939-56, Albert Lancaster Lloyd; the contract termination is detailed in BBC WAC, R94/
2,4161/1 Lloyd AL.

$20Z J8qWBAON 6 U0 Jasn eAoxydAIOA ByuaT Ag L66109/1.8/1/S./81onde/Imy/wod dno oiwspeoe//:sdyy Wwol) papeojumo



