
Source: Soudobé Dějiny

Czech journal of contemporary history

Location: Czech Republic

Author(s): Petr Andreas

Title: Od odpovědnosti ke kontrole

From responsibility to control
Issue: 3-4/2020

Citation 
style:

Petr Andreas. "Od odpovědnosti ke kontrole". Soudobé Dějiny 3-4:439-476.

https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=945665

The Central and Eastern European Online Library

The joined archive of hundreds of Central-, East- and South-East-European  publishers, 
research institutes, and various content providers

You have downloaded a document from

https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=945665


CEEOL copyright 2024

CEEOL copyright 2024

Od odpovědnosti ke kontrole
Cenzura za rané normalizace (září 1968 – srpen 1969)

Petr Andreas
Ústav politologie, Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, Praha

Kontrola médií, na niž Komunistická strana Československa rezignovala v břez-
nu 1968, a cenzurní aparát, jehož se stát vzdal v červnu,1 se po 21. srpnu obnovo-
valy v rychlém sledu politických, organizačních a  legislativních kroků. Zavedení 
kontroly patřilo na jedné straně k explicitním požadavkům takzvaného Moskevského 
protokolu,2 na straně druhé realizaci a vůbec vyjednávání o tomto požadavku kom-
plikovala představitelům vlády a strany skutečnost, že se jednalo o tajný dokument. 

1	 Dne 4. března zrušilo cenzuru předsednictvo ÚV KSČ, 13. června (s platností od 19. června) 
zrušila vláda Ústřední publikační správu (nařízením č. 69/1968 Sb.) a 26. června zrušilo 
cenzuru Národní shromáždění (zákon č. 84/1968). Záhy se však stranické předsednictvo 
cenzuru opět pokusilo obnovit.

2	 Čtvrtý bod protokolu uvádí: „Představitelé KSČ ... zdůraznili význam ... ovládnutí 
sdělovacích prostředků tak, aby plně sloužily věci socialismu. (...) Stranické a státní orgány 
upraví situaci v tisku, rozhlase a televizi pomocí nových zákonů a opatření. V mimořádné situ-
aci bude k obnovení pořádku na těchto úsecích nutné uskutečnit dočasná mimořádná opatře-
ní, aby vláda měla účinné prostředky proti antisocialistickým silám v zemi v případě nutnosti 
proti nepřátelsky zaměřeným vystoupením jednotlivců nebo kolektivů. Budou provedena nut-
ná kádrová opatření ve vedení tisku, rozhlasu a televize.“ (VONDROVÁ, Jitka – NAVRÁTIL, 
Jaromír  (ed.): Mezinárodní souvislosti československé krize  1967–1970: Červenec–sr-
pen  1968. (Prameny k  dějinám československé krize  1967–1970, sv. IV/2.) Praha – Brno, 
Ústav pro soudobé dějiny AV ČR – Doplněk 1996, s. 272, dokument č. 169 – Protokol z jed-
nání delegací SSSR a ČSSR 23.–26. srpna v Moskvě, Moskva 26.8.1968. Kurzívou zvýraz-
něno v originálu.)



CEEOL copyright 2024

CEEOL copyright 2024

440 Soudobé dějiny XXVII / 3–4

Třicátého srpna zřídila vláda Úřad pro tisk a informace (ÚTI),3 jenž měl „jednotně 
usměrňovat a kontrolovat činnost tisku, rozhlasu, televize a ČTK“ a sloužit jako 
„informační a konzultativní středisko předsednictva vlády pro styk s redakcemi“.4 
Poté, asi dva týdny po  návratu československé delegace z  Moskvy,5 navrhovali 
představitelé strany a vlády ústy jejího předsedy Oldřicha Černíka a místopřed-
sedy Františka Hamouze novinářům, aby si uložili dobrovolnou autocenzuru,6 to 
však zástupci médií v diskusi spontánně odmítli, a tak vláda přikročila k zavedení 
cenzury úřední a přiznané.7 Dvanáctého září zřídila Vládní výbor pro tisk a infor-
mace (VVTI),8 který měl koordinovat tiskovou politiku a řídit státní média.9 V jeho 
čele stanul místopředseda vlády Peter Colotka. O den později činnost Úřadu pro 
tisk a informace jako výslovně cenzurního orgánu legalizovalo Národní shromáž-
dění zákonem č. 127/1968, o některých přechodných opatřeních v oblasti tisku 
a ostatních hromadných informačních prostředků. Konečné znění zákona, repre-
sivnějšího než původní vládní návrh, připravil předseda Národního shromáždění 
Josef Smrkovský ve spolupráci se zástupci Ústředí novinářů ČSSR, především jím 
ale vyhověl sovětským požadavkům.10

V prvních týdnech po  invazi paralyzovala činnost médií spojenecká vojska, jež 
obsadila klíčové redakce, nakladatelství i tiskárny a před jinými hlídkovala. Někde 
zasahovali sovětští vojenští cenzoři11 a ještě druhý zářijový týden se jednalo o tom, 

3	 Od  1. ledna  1969 se Úřad pro tisk a  informace v  souladu s  federalizací země rozdělil 
na Český úřad pro tisk a informace (ČÚTI) a Slovenský úřad pro tisk a informace (SÚTI).

4	 Národní archiv, Praha (dále NA), fond (f.)  1261/05 (Předsednictvo ÚV KSČ  1966–1971; 
dřívější označení 02/1), svazek (sv.) 80, archivní jednotka (arch. j.) 123, záznam z plenární 
schůze vlády 28.8.1968.

5	 Novinář a mediální analytik Dušan Havlíček ve své vzpomínkové knížce mylně datuje schů-
zi ve Strakově akademii už ke 2. září (HAVLÍČEK, Dušan: Jaro na krku: Zážitky ze zákulisí 
sekretariátu ÚV KSČ od června do prosince 1968. Praha, ÚSD AV ČR 1998, s. 179); ze sou-
slednosti událostí a pamětí novinářů Jiřího Lederera a Jiřího Rumla plyne pozdější datum 
(LEDERER, Jiří: Touhy a iluze, sv. 2. Toronto, Sixty-Eight Publishers 1988, s. 26–29; RUML, 
Jiří: Díra v hlavě. Praha, Státní pedagogické nakladatelství 1990, s. 111–115).

6	 Viz HAVLÍČEK, D.: Jaro na krku, s. 179. Potvrzuje to i Ruml, který v  tomto duchu cituje 
Hamouze: „Hamouz mluví o uvědomělé a dobrovolné kázni a svobodu tisku nahrazuje po-
znanou nutností, ve tvářích kolegů vidím netrpělivost a rozpaky, ale i dobrou vůli vyjít těm 
požadavkům vstříc.“ (RUML, J.: Díra v hlavě, s. 115.)

7	 Autorství návrhu si ve svých pamětech shodně nárokují Jiří Lederer a Jiří Ruml (LEDERER, J.: 
Touhy a iluze, sv. 2, s. 28; RUML, J.: Díra v hlavě, s. 115).

8	 Od počátku roku 1969 jej nahradil (resp. se přejmenoval na) Federální výbor pro tisk a in-
formace (FVTI). 

9	 NA, f. FVTI (Federální výbor pro tisk a informace), karton (k.) 20.
10	 Smrkovský sdělil náměstkovi sovětského ministra zahraničních věcí Vasiliji V. Kuzněcovovi, 

který byl aktuálně pověřen funkcí zmocněnce pro plnění Moskevského protokolu: „Pokud 
jde o hromadné sdělovací prostředky, známe vaše kritiky. V pátek o tom bude přijat zákon. 
Vzal jsem na sebe osobní závazek, že původní návrh, jak ho předložila vláda, bude změ-
něn. Zavedeme předběžnou cenzuru.“ (Citováno podle: DIENSTBIER, Jiří – LÁNSKÝ, Egon: 
Rozhlas proti tankům. In: Srpen 1968. Kolín nad Rýnem, Index 1989, s. 99.)

11	 Viz VONDROVÁ, Jitka – FELCMAN, Ondřej (ed.): Vláda a  prezident: Normalizace 
(září 1968 – říjen 1969). (Prameny k dějinám československé krize 1967–1970, sv. VIII/2.) 



CEEOL copyright 2024

CEEOL copyright 2024

441Od odpovědnosti ke kontrole

že na provoz redakcí bude dohlížet domácí či sovětská vojenská ostraha.12 Desátého 
září generál Nikolaj Vasiljevič Ogarkov, první zástupce náčelníka sovětského gene-
rálního štábu, pohrozil jejich plošným znovuobsazením, pokud se neukázní. Sovětští 
vojáci ale reálně obsadili pouze redakci deníku Krajského výboru KSČ v Ostravě 
Nová svoboda, jež údajně porušila pokyn Úřadu pro tisk a informace.13

Nástrojů, jimiž si vláda usilovala vymoci dodržování cenzurních nařízení, bylo 
několik. Ve shodě s předsednictvem Ústředního výboru KSČ nebo jím úkolována 
a prostřednictvím Vládního výboru pro tisk a  informace prováděla a nařizovala 
vláda personální a organizační změny v Československé televizi, Československém 
rozhlasu a Československé tiskové kanceláři. Výkonným nástrojem vlády a Vládního 
výboru pro tisk a informace se stal Úřad pro tisk a informace, jenž vydával takzvané 
pokyny ÚTI a informační embarga, uděloval ústní či telefonická napomenutí a důtky 
a mohl pozastavit vydávání provinilého listu, nebo dokonce odejmout jeho regist-
raci. Předseda tiskového úřadu Josef Vohnout, jenž se na jaře 1968 podílel na de-
montáži cenzury a úřadu se ujal s tím, že nebude dělat cenzuru,14 však programově 
využíval prakticky jen nejmírnější typ zásahu – napomenutí – a počet sankcí, které 
úřad za  jeho vedení udělil, byl zanedbatelný (byť některé zásahy, jako zastavení 
časopisů, byly zásadní).15 Sám vládní výbor působil na tisk „politicky“ – přesvěd-
čováním novinářů k  loajalitě. V  listech vydávaných stranickým nakladatelstvím 
Rudé právo (Rudém právu, Politice a Dikobrazu) se mimoto snažil obnovit svůj vliv 

Praha – Brno, ÚSD AV ČR, v.v.i. – Doplněk 2010, s. 42, dokument 172 – Tajný záznam 
o  jednání velvyslance SSSR Stěpana V. Červoněnka u  náměstka ministra zahraničních 
věcí Václava Pleskota o postupu normalizace a oboustranně vyslovených požadavcích pro 
její urychlení, 3.9.1968.

12	 Viz tamtéž, s. 36, dokument 168 – Zápis ze schůze vlády, 2.9.1968.
13	 Viz tamtéž, s. 100, pozn. 2 k dokumentu 195. V dokumentu i vysvětlivce je dotyčný titul 

jmenován jako Svoboda.
14	 Srv. HAVLÍČEK, D.: Jaro na krku, s. 178.
15	 Podle zprávy, kterou předložil byru Ústředního výboru KSČ pro řízení stranické práce 

v českých zemích předseda ČÚTI Vlastimil Neubauer 18. března 1970, udělil úřad v období 
od 1. října 1968 do 31. března 1969 jednu písemnou důtku, dvakrát zakázal rozšiřování výtis-
ků, dvakrát si vyžádal předložení obtahů ke kontrole (opatření předběžné cenzury) a v jed-
nom případě trvale zrušil registraci neboli vydávání konkrétního periodika. Ústně nebo 
telefonicky napomínal oproti tomu relativně často. (NA, f. 1478 (Byro ÚV KSČ 1968–1971), 
sv. 21, arch. j. 46, bod 6, Zpráva o politické a kádrové situaci v Českém úřadě pro tisk a in-
formace a o stavu publicistiky ve sdělovacích prostředcích; viz též ZAPLETAL, Adam: Proces 
konsolidace v Českém úřadu pro tisk a informace v letech 1969–1971: Ustavení normali-
zační cenzurní instituce. In: Východočeské listy historické, č. 38 (2017), s. 53–67, zde s. 56.) 
Zastavení rozšiřování se podle všeho týká titulů Reportér a Politika (Neubauer zřejmě ne-
rozlišuje zastavení tiskovým úřadem v prvním případě a stranickým předsednictvem v pří-
padě druhém). Nicméně podle interních přehledů zrušených periodik ČÚTI byla registrace 
v daném období úředně zrušena pěti titulům (Juventud 1968 Checoslovaka, Radar, Rádce, 
Svět techniky a Šťastnou cestou). Z politicky exponovaných časopisů byla registrace zrušena 
Literárním listům, ale už 17. září 1968. (NA, f. ČÚTI, k. 68, složka Zrušené časopisy a novi-
ny, Zrušené časopisy – rok 1968.)



CEEOL copyright 2024

CEEOL copyright 2024

442 Soudobé dějiny XXVII / 3–4

ústřední výbor strany, a to – jako vydavatel – i pomocí personálních změn. Ty však 
byly dosud obecně ojedinělé a ne všechny uspokojovaly Sověty.

Opatřením, jež mělo zajistit, aby redakce ve  svém  každodenním provozu do-
držovaly cenzurní normu, se stala spolu s Úřadem pro tisk a  informace zavede-
ná instituce zmocněnců. Vzhledem ke sporadickému uplatňování výše uvedených 
nástrojů a sankcí představují zmocněnci nejvýznamnější cenzurní instituci rané 
normalizace do dubna 1969.

Tématem přítomné studie je cenzurní aparát se zvláštním zřetelem na systém zmoc-
něnců v kontextu vládní a stranické tiskové politiky od září 1968 do podzimu 1969. 
Za cíle si kladu: zaprvé popsat vznik, povahu a časový vývoj této instituce, jíž dosud 
nebyla věnována systematická pozornost;16 zadruhé zachytit situovanost Úřadu pro 
tisk a  informace a zmocněnců mezi různými zájmovými skupinami (politickým 

16	 V pojednáních věnovaných Úřadu pro tisk a informace a normalizační cenzuře, kam naše 
téma přináleží, se stran zmocněnců setkáváme jen s  registrujícími zmínkami (GOLAN, 
Galia: Reform rule in Czechoslovakia: The Dubček Era 1968–1969. Cambridge. Cambridge 
University Press 1973, s. 262; KAPLAN, Karel: Cenzura v Československu 1945–1970. In: 
Studie  (Křesťanská akademie v  Římě), roč. 26, č. 90 (1983/6), s. 461–479, zde s. 474; 
KONČELÍK, Jakub: Mediální politika a  srpen  1968: Zřízení Úřadu pro tisk a  informace 
jako služba moskevskému protokolu. In: MAGÁL, Slavomír – MISTRÍK, Miloš – SOLÍK, 
Martin  (ed.): Masmediálna komunikácia a  realita, sv. 2. Trnava, Fakulta masmediálnej 
komunikácie Univerzity sv. Cyrila a  Metoda v  Trnave 2009, s. 203–219; ŠÁMAL, Petr: 
Mimořádná opatření: Restaurace rozptýlené cenzurní soustavy (1969–1972). Disciplinace 
periodického tisku. In: WÖGERBAUER, Michael – PÍŠA, Petr – ŠÁMAL, Petr – JANÁČEK, 
Pavel a kol.: V obecném zájmu: Cenzura a sociální regulace literatury v moderní české kul-
tuře. 1749–2014, sv. 2: 1938–2014. Praha, Academia – Ústav pro českou literaturu AV ČR, 
v.v.i. 2015, s. 1161–1164). Někteří autoři zmocněnce ani neregistrují a klasifikují cenzuru 
od září 1968 do dubna 1969 jen jako následnou (GRUŠA, Jiří: Cenzura a  literární život 
mimo masmédia. In: V.Z.D.O.R.: Výstava nezávislé literatury v samizdatu a exilu 1948–1989. 
Praha, Ústav pro soudobé dějiny ČSAV 1992, s. 9 n.; ČULÍK, Jan: Historie cenzury v Čechách: 
Kapitola pro International Encyclopaedia on Censorship. In: Britské listy [online], 10.08.1998. 
[Cit. 2020-03-30.] Dostupné z: http://www.britskelisty.cz/9808/19980810d.html; 
BEDNAŘÍK, Petr – JIRÁK, Jan – KÖPPLOVÁ, Barbara: Dějiny českých médií: Od počátku do sou-
časnosti. Praha, Grada 2019, s. 314, 2. vydání). Také Karel Hvížďala skutečnost, že „zodpověd-
nost z cenzorů přešla na nově instalované poslušné redaktory“, datuje zřejmě již od založení 
ÚTI v září 1968 (HVÍŽĎALA, Karel: Cenzura v Čechách, na Moravě a v Číně. In: Mardata: 
Vzpoury v  žurnalistice. Praha, Portál 2011, s.  114–152, zde s.  145). Dějiny českých médií 
20. století uvádějí, že Český úřad pro tisk a informace (ČÚTI) řídil „své ‘zmocněnce’ ve vy-
braných redakcích“, a zároveň tento model klasifikují jako „následnou cenzuru“ (KONČELÍK, 
Jakub – VEČEŘA, Pavel – ORSÁG, Petr: Dějiny českých médií 20. století. Praha, Portál 2010, 
s. 194 n.). Další autoři nepřesně uvádějí, že zmocněnce vysílal do redakcí coby své pracov-
níky ÚTI (VANČURA, Jiří: Naděje a zklamání: Pražské jaro 1968. Praha, Mladá fronta 1990, 
s. 116), resp. že „ke každé redakci byl přidělen zmocněnec Úřadu pro tisk a informace“ (Úvod. 
In: HOPPE, Jiří (ed.): Pražské jaro v médiích: Výběr z dobové publicistiky. (Prameny k dějinám 
československé krize 1967–1970, sv. XI.) Praha – Brno, ÚSD AV ČR – Doplněk 2004, s. 17) nebo 
že „Úřad pro tisk a informace … po srpnu 1968 vyslal své pracovníky do redakcí rozhlasu 
a televize“ (ŠMÍD, Milan: Česká média a jejich role v procesu politické změny roku 1989 [on-
line], s. 6 n. In: Louč: Me-zine o médiích, žurnalistice a dalších věcech života (příloha). © Milan 
Šmíd [cit. 2020-11-06]. Dostupné z: http://www.louc.cz/pril01/listopad.pdf.)



CEEOL copyright 2024

CEEOL copyright 2024

443Od odpovědnosti ke kontrole

centrem, novináři, ale i  vydavateli a  sovět-
skými emisary); zatřetí přiblížit vyjednávání 
o parametrech cenzury („cenzurní normě“), 
která se mezi těmito skupinami odehrávala; 
začtvrté ukázat, jak konkrétní opatření přijí-
maná za účelem disciplinace médií navazovala 
na rozhodování vlády a komunistické strany, 
jakož i na sovětské požadavky; a konečně za-
páté uvažovat o cenzurních opatřeních nejen 
jako o  podrobování se požadavkům Moskvy 
a  jejích československých spojenců, ale také 
jako o strategii odporu proti nim.

V úvahách o cenzurní normě jsem se inspi-
roval konceptem takzvané nové cenzury. Tento 
přístup překračuje zakořeněné pojetí liberální, 
v němž je cenzura chápána pouze jako institu-
cionalizovaná a systémová kontrola a usměr-
ňování či potlačování veřejného projevu (tisku, 
umění, mluveného slova atd.),17 a  to tím, že 
si všímá také produktivního aspektu cenzury, 
tedy vznikání nových, náhradních, alterna-
tivních forem projevu.18 „Nová cenzura“ tak 
umožňuje dobře uchopit problematiku médií 
v podmínkách socialistické diktatury, kde jsou 
od sebe neoddělitelné na jedné straně cenzurní 
regulace („škrty“) a na straně druhé iniciativní 
propaganda („bojovná publicistika“) a jinotaj-
ný, „ezopský“ jazyk, předpokládající čtení mezi 
řádky. Podoba tiskové politiky (liberalizace, 
kritika, případně disciplinace médií) se pak 
často odvíjí od toho, jak tyto dvě strany téže 
mince přecházejí, respektive nepřecházejí jedna v druhou.

Zároveň jsem se snažil historická fakta nevnímat prizmatem ideových či politic-
kých pojetí, v nichž určité jevy a pojmy zautomatizovaně nabývají charakteristických 
významových korelací. Vyhýbám se například tomu, abych Úřad pro tisk a informace 
a zmocněnce zjednodušeně označoval jako „cenzuru“ a „cenzory“, byť k tomu svádějí 

17	 Podle klasické liberální definice je cenzurou „úhrn institucionálně prováděných a struktu-
rálně manifestovaných pokusů kontrolovat, zamezit či vnějším působením usměrnit písem-
nou komunikaci za pomoci legálního – či nezákonného – nátlaku nebo fyzického násilí“. 
(BIERMANN, Armin: „Nebezpečná literatura“: Náčrt teorie literární cenzury. In: PAVLÍČEK, 
Tomáš – PÍŠA, Petr – WÖGERBAUER, Michael (ed.): Nebezpečná literatura? Antologie z myš-
lení o literární cenzuře. Z němčiny přeložil Tomáš Pavlíček. Brno, Host 2012, s. 167–199, zde 
s. 171.)

18	 Srv. HOLQUIST, Michael: Pokřivený originál: Paradox cenzury. In: Tamtéž, s. 103–118.

Na jaře 1968 si československá mé-
dia mohla vydechnout od cenzury. 
Pokud novináři cítili zpočátku jisté 
rozpaky z nezvyklé situace, jak to 
vyjadřuje kreslený vtip Miroslava 
Liďáka v  prvním čísle týdeníku 
Literární listy (1. března 1968), 
rychle je zaplašili a stali se hlavním 
hybatelem veřejného mínění



CEEOL copyright 2024

CEEOL copyright 2024

444 Soudobé dějiny XXVII / 3–4

okolnosti, že mezi novináři (ani politiky) se označení „zmocněnec“ neujalo a mluvilo 
se prostě o cenzorech,19 že z počáteční vyjednávané odpovědnosti či dobrovolné 
autocenzury se za necelý rok stala předběžná cenzura a nakonec vynucená (auto)
cenzura nebo že vlastně všechny modely kontroly, v nichž zmocněnci figurují, na-
plňují intuitivní liberální definici cenzury. Volbou termínu „zmocněnec“ se autoři 
zákona nevyhnuli jen nepopulárnímu terminologickému základu „census“, ale také 
dojmu kontinuity s předlednovou cenzurou (a režimem), jejíž ústřední postavou 
byl takzvaný plnomocník Ústřední publikační správy (respektive Hlavní správy tis-
kového dohledu do roku 1966, kdy začal platit nový tiskový zákon). Označením 
zmocněnců za instituci předběžné cenzury20 se proto stírá rozdíl mezi tímto starším 
obdobím a lety 1968 a 1969. Namísto toho jsem se snažil zachytit dobovou politic-
kou jazykotvorbu, z níž vyrostl ideologický jazyk normalizace: pojmové konstrukce, 
které vytvářeli jednotliví i kolektivní aktéři, vypovídají o jejich širších koncepcích 
a strategiích a signalizují jejich pozici mezi ostatními.

Mezi službou „Moskevskému protokolu“ a  udržováním předsrpnových 
poměrů. Konstrukce instituce zmocněnců

Systém zmocněnců představoval organizačně a  personálně bezpochyby nejná-
ročnější nástroj posrpnové disciplinace tisku. Vládní výbor pro tisk a  informace 
a  Úřad pro tisk a  informace jej začaly budovat zároveň s  ostatními cenzurními 
opatřeními (včetně personálních), jimiž českoslovenští představitelé uspokojovali 
požadavky Sovětů.21 

Zákon z 13. září, jenž byl přijat v průběhu dvou týdnů od návratu československé 
delegace z Moskvy, dával vládě v podobě zmocněnců potenciálně velmi účinný 
nástroj regulace médií: „Příslušný Úřad pro tisk a informace má právo přímo nebo 
prostřednictvím zmocněnců ustanovených vedoucím příslušného úřadu na společný 
návrh vydavatele a šéfredaktora (dále zmocněnec) zajišťovat, aby v periodickém 
tisku (jiném hromadném informačním prostředku) nebyly zveřejňovány informace, 

19	 Postoj novinářů líčí pars pro toto Jiří Ruml v knížce Díra v hlavě, s. 120.
20	 Typické přeznačení nacházíme například v článku teologa Ivana Odila Štampacha: „…byla 

vytvořena instituce zmocněnců, tedy prakticky oficiálních cenzorů.“ (ŠTAMPACH, Ivan: 
Hájit svobodu [online], 15.03.2017. Blog Ivana O. Štampacha [cit. 2020-11-06]. Dostupné z: 
http://ivan-stampach.bloger.cz/Politicke-aktuality/Hajit-svobodu.

21	 Už 30. srpna referoval Alexander Dubček Ústřednímu výboru KSČ, že o zmocněncích infor-
moval Leonida I. Brežněva (VONDROVÁ, Jitka – NAVRÁTIL, Jaromír (ed.): Komunistická 
strana Československa: Kapitulace (srpen–listopad 1968). (Prameny k dějinám československé 
krize 1967–1970, sv. IX/3.) Praha – Brno, ÚSD AV ČR – Doplněk 2001, s. 191, dokument 175 – 
Poznámky z  diskuse na  97. schůzi předsednictva ÚV KSČ k  návrhu referátu Alexandra 
Dubčeka pro zasedání Ústředního výboru KSČ v srpnu, 30.8.1968). Později si předseda vlá-
dy Oldřich Černík připravil seznam zmocněnců jako argument pro jednání v Moskvě (NA, 
f. ČÚTI (Český úřad pro tisk a informace 1969–1970), k. 54, signatura (sign.) 25-1; jednalo 
se pravděpodobně o československo-sovětské jednání ve dnech 3.–4. nebo 14.–15. října 1968, 
v příslušných stenogramech však o tom nejsou záznamy).



CEEOL copyright 2024

CEEOL copyright 2024

445Od odpovědnosti ke kontrole

které obsahují skutečnosti, jež jsou v rozporu s důležitými zájmy vnitřní nebo za-
hraniční politiky státu.“22 Jeho vágní formulace – typické pro dobové zákonodár-
ství, zároveň ale odpovídající omezené přípravné lhůtě – však spíše jen naznačily 
směr vývoje: jak se záhy ukáže, způsob provádění konkrétních opatření bude zcela 
záviset na měnící se politické situaci, a především na reálných možnostech vlády 
a jejího aparátu.

Podle výkladu a praxe, které panovaly v období od září 1968 do dubna 1969, se 
zmocněncem mohl stát kterýkoli redaktor nebo zaměstnanec vydavatele s výjimkou 
šéfredaktora, a to na návrh šéfredaktora a vydavatele. Jmenování Úřadem pro tisk 
a informace bylo formální. Aby nebyla autonomie vydavatelů nijak narušena ani 
z pracovněprávního hlediska, neplynula zmocněncům z jejich nové funkce žádná 
odměna, případně se doporučovalo udělovat jim mimořádné interní odměny.23 Úřad 
zmocněnce vybavil pouze seznamem embarg a pokynů24 a jmenovacím dekretem 
s citacemi příslušného zákona a žádostí o spolupráci.25 Vedle snahy zachovat alespoň 
formálně autonomii redakcí však za výběrem zmocněnců z řad samotných noviná-
řů stál nepochybně i personální nedostatek, s nímž se Úřad pro tisk a  informace 
potýkal od svého zřízení. 

Politici a vládní aparát uplatňovali několikerý výklad postavení a činnosti zmoc-
něnců, a  to s  taktickým ohledem na publikum, jakému byl určen. První varianta 
výkladu sloužila jako argument vůči sovětským emisarům a dohlížitelům, kteří 
požadovali efektivní regulaci a řízení médií. Jim českoslovenští partneři – v kabi-
netních jednáních a v utajovaných dokumentech – předkládali instituci zmocněnců 
jako formu předběžné cenzury,26 neproblematizovali jejich status a nadhodnocovali 
jejich možnosti. Pro Sověty to však byla vždy cenzura, která nefungovala, a cen-
zoři, jichž se početně nedostávalo, a nikoli kompromisní „zmocněnci“, kteří byli 
s novináři takříkajíc na jedné lodi. Matení pojmů a výmluvy se však ukazovaly jako 
neúčinné, nakolik Sověti podrobně sledovali a vyhodnocovali efektivitu zaváděných 
opatření a vedli inspekční rozhovory s různými členy aparátu, včetně třeba ředitele 
Úřadu pro tisk a  informace Josefa Vohnouta. Naproti tomu sovětské vedení bylo 

22	 Zákon č.  127/1968 Sb., O  některých přechodných opatřeních v  oblasti tisku a  ostatních 
hromadných informačních prostředků, § 3, odst. 2. (Zákon ze dne 13. září 1968, s plat-
ností od  29. září  1968.) In: Zákony pro lidi: Sbírka zákonů [online]. © AION CS, s.r.o. 
2010–2020 [cit. 2020-11-06]. Dostupné z: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/1968-127.

23	 NA, f. ČÚTI, k. 54, sign. 25-1, dopis úředníka M. Píška vedoucímu 2. odboru ČÚTI Jaroslavu 
Diblíkovi z 20.9.1968.

24	 Tamtéž, k. 61, sign. 25-3.
25	 Tamtéž, f. FVTI, k. 7.
26	 Že byla zavedena „předběžná cenzura“, oznámil Josef Smrkovský náměstkovi sovětského 

ministra zahraničí Vasiliji V. Kuzněcovovi už vpředvečer přijetí mimořádného zákona č. 127 
(VONDROVÁ, Jitka – NAVRÁTIL, Jaromír (ed.): Mezinárodní souvislosti československé kri-
ze 1967–1970: Září 1968 – květen 1970. (Prameny k dějinám československé krize 1967–1970, 
sv. IV/3.) Praha – Brno, ÚSD AV ČR – Doplněk 1997, s. 51, dokument 179 – Záznam rozho-
voru předsedy Národního shromáždění J. Smrkovského s V. Kuzněcovem 11. září k pojetí 
normalizace a plnění moskevských dohod, 12.9.1968; viz též pozn. 4).



CEEOL copyright 2024

CEEOL copyright 2024

446 Soudobé dějiny XXVII / 3–4

přesvědčeno, že činnost cenzury se míjí s úspěchem, protože zmocněnci-cenzoři 
nenacházejí dostatečnou politickou podporu, a obávají se tak účinně zasahovat.

Novinářské veřejnosti představil hybridní koncepci regulace tisku v poněkud jiné 
podobě Jaroslav Diblík, jenž vedl druhý odbor Úřadu (později Českého úřadu) 
pro tisk a informace, určený pro hodnocení tisku a styk se zmocněnci. V časopise 
Novinář z 30. září přisuzuje na jednu stranu tiskovému úřadu a jeho zmocněncům 
výslovně cenzurní funkci, byť se snaží pojem cenzury zbavit negativního zabarvení. 
V tehdejší mimořádné situaci se podle něj mělo jednat – ve srovnání s předchozími 
obdobími, včetně období do roku 1968 – o cosi kvalitativně jiného. Tvrdí, že stávající 
regulační opatření jsou dočasná a situace se stabilizuje po vydání nového tiskové-
ho zákona. V druhé části článku ovšem zdůrazňuje, že „politickoideový program“ 
každého listu určuje vydavatel, stejně jako jmenuje šéfredaktora, kterého případně 
volá k odpovědnosti, a tento vztah podle autora není možné nazývat cenzurou.27 
Podobně na konci listopadu přiblížil činnost svého úřadu předseda Josef Vohnout 
poslancům kulturního výboru Národního shromáždění. Vysvětlil, že zákonem „byla 
opět umožněna předběžná cenzura“, zároveň ale ujistil, že jeho prioritou je působit 
edukativně a konzultativně a pracovat se zmocněnci.28 

Vůči vydavatelům, novinářům a samotným zmocněncům uplatňovali úředníci 
Vládního výboru pro tisk a informace a Úřadu pro tisk a informace odlišný, značně 
měkčí výklad. Kladli důraz na to, aby zmocněnci byli chápáni jako zaměstnanci 
vydavatelů, a nikoli úřadu.29 Jménem vydavatelů – a nikoli úřadu – měli zmoc-
něnci – a vydavatelé jejich prostřednictvím – připomínat novinářům společenskou 
odpovědnost a poslání, které vydavatelům za působení jejich listu ukládal tiskový 
zákon z roku 1966. Jaroslav Diblík vykresloval zmocněncům roli ÚTI jako prostřed-
níka mezi vládou a novináři. V případě nerespektování pokynů je varoval nikoli před 
proviněním vůči úřadu, ale před nedodržením záměru vydavatele.30 Existence Úřadu 
pro tisk a informace a platnost zákona č. 127/1968 Sb. byly prezentovány jako do-
časná opatření, s tím že zhruba v půlročním výhledu je nahradí definitivní nový tis-
kový zákon. Tento výklad směřoval k tomu, aby byl maximálně upozaděn represivní 
potenciál cenzurních opatření. „Politický přístup“ a „osvěta“ měly dát spontánnímu 
polednovému vývoji tisku potřebný rámec, zároveň ale měly zachovat kontinuitu 
s tiskovou politikou polednového vedení strany. Důvěra ve vydavatele, že jsou schop-
ni se s nekázní jednotlivých novinářů vyrovnat sami, vyjadřovaná veřejně i v kabi-
netních jednáních vládními i stranickými představiteli v čele s prvním tajemníkem 
Ústředního výboru KSČ Alexandrem Dubčekem, k této politice neodmyslitelně pat-
řila. Vyjadřovala distanci od tiskové politiky předcházejícího komunistického vedení 

27	 DIBLÍK, Jaroslav: O problémech cenzury. In: Novinář, roč. 20, č. 9 (30.9.1968), s. 314 n.
28	 Archiv Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR, Praha (dále APS), f. IV (Národní shromáždění 

ČSR/ČSSR  1948–1968), stenografický zápis ze 47. schůze kulturního výboru Národního 
shromáždění 28.11.1968, řeč předsedy ÚTI Josefa Vohnouta.

29	 Je pozoruhodné, že z pojednání o normalizační cenzuře (která jsem uvedl v poznámce 16) 
tato skutečnost plyne pouze ze studií Jakuba Končelíka (Dějiny českých médií 20. století, 
s. 211) a Galii Golanové (Reform rule in Czechoslovakia, s. 262).

30	 NA, f. ČÚTI, k. 54, sign. 25-1, Porada 7. ledna 1969: Zápis z porady zmocněnců.



CEEOL copyright 2024

CEEOL copyright 2024

447Od odpovědnosti ke kontrole

Antonína Novotného, jež se 
nerozpakovalo uchýlit k ne-
populárním administrativ-
ně-mocenským zásahům, 
jestliže nátlak na vydava-
tele nedostačoval.31

Předsednictvo Svazu čes-
kých novinářů přes všechnu 
vládní diplomacii „předběž-
nou cenzuru“ podle zákona 
o mimořádných opatřeních 
odmítlo. Vzalo zavede-
ní zmocněnců na  vědomí 
s výhradou, že jde o dočas-
nou záležitost a že se bude 
jednat o  vládní zmocněn-
ce32 – tedy s výkladem zá-
kona a instituce zmocněnců 
opačným, než jaký se mezi 
novináři snažily šířit Úřad 
a  Vládní výbor pro tisk 
a informace.

Cenzura byla tedy zorga-
nizována a právně zkonstruována tak, že zároveň existovala i neexistovala, a každý ji 
mohl vnímat podle svého přesvědčení a zájmů jako předběžnou cenzuru, následnou 
cenzuru, autocenzuru nebo odpovědnost vydavatele či šéfredaktora. Z vnitropo-
litického hlediska to bylo výhodné především pro politiky, kteří se obávali, aby se 
nezkompromitovali před novináři a veřejností jako cenzoři, a usilovali zachovat si 
svou popularitu. Vycházeli vstříc redakcím, kterým ponechávali možnost ocenit, 
že jim přese všechno byla ponechána jistá autonomie, a s šéfredaktory vyjednávali 
domlouvavě a smířlivě. Předseda vlády Oldřich Černík před Národním shromáždě-
ním 13. září slíbil, že bude s novináři všemožně spolupracovat.33 Nakonec to byli 
především vydavatelé, po nichž politici vyžadovali, aby naplnili svou odpovědnost 
a zákonnou povinnost. Odpovědnost za působení tisku v posledku přenechávali 
Úřadu pro tisk a  informace a  jeho zmocněncům, spoléhajíce se alibisticky na je-
jich disciplinační schopnosti a možnosti. Na ÚTI tak ulpívala dvojí „vina“: v očích 

31	 Ke  způsobům nátlaku komunistického ústředí na  Svaz československých spisovatelů viz 
KAPLAN, Karel: „Všechno jste prohráli!“ Co prozrazují archivy o IV. sjezdu Svazu českosloven-
ských spisovatelů 1967. Praha, Ivo Železný 1997.

32	 NA, f. ASYN (Archiv Syndikátu novinářů), k. 263, Zpráva o činnosti předsednictva SČN, 
17. 9.1968.

33	 Viz GOLAN, G.: Reform rule in Czechoslovakia, s. 262 (viz pozn. 16).

S nezávislostí a kritickým duchem médií si politici brzy 
nevěděli rady. Změnu v jejich přístupu během několika 
měsíců odráží kreslený vtip Jana Vyčítala v satirickém 
týdeníku Dikobraz ze 4. července 1968



CEEOL copyright 2024

CEEOL copyright 2024

448 Soudobé dějiny XXVII / 3–4

veřejnosti a novinářů za existenci cenzurních omezení, z hlediska politiků za ne-
schopnost vymoci jejich dodržování.

Ustavení a fungování zmocněnců

Původně měli být vydavatelé k ustavení zmocněnců vyzváni předsedou Ústředního 
výboru Národní fronty. Ten však byl – pravděpodobně kvůli změně v obsazení funk-
ce, když Františka Kriegla 6. září nahradil Evžen Erban – nakonec vynechán34 a Úřad 
pro tisk a  informace po konzultaci s Ústředním výborem KSČ oslovil vydavatele 
sdružené v Národní frontě přímo, stejně jako další vydavatele periodického tisku.35 

Nejvyšší představitelé Úřadu pro tisk a  informace v  čele předsedou Josefem 
Vohnoutem seznámili se zavedením instituce zmocněnců osmnáct zástupců vyda-
vatelů 23. září ve Valdštejnském paláci v Praze.36 Na setkání se hovořilo o způso-
bu práce zmocněnců a souvisejících pracovněprávních záležitostech (probíraných 
výše). Vydavatelé měli do 28. září podat jmenné návrhy. Zástupci Československého 
rozhlasu a Československé tiskové kanceláře nicméně požadovali, aby kontrolu 
zajistil úřad vlastními silami: vzhledem k početnosti a směnnému provozu jejich 
redakcí a známé personální nouzi úřadu se mohlo jednat o taktiku, jak jeho snahu 
o zavedení zmocněnců sabotovat. Byla jim slíbena pomoc Vládního výboru pro 
tisk a informace, rozhlas nicméně zůstal stranou systému zmocněnců až do zimy.

V praxi byli pro funkci zmocněnců vybíráni lidé požívající důvěry šéfredaktora 
a podpory redakčního kolektivu, jejichž volba se zdála pro chod redakce nejúčel-
nější. Někde chápali zmocněnce spíše jako toho, kdo bude před Úřadem pro tisk 
a informace či před politiky obhajovat problematické materiály – doba, kdy pově-
řený redaktor chodíval vyjednávat s tiskovým oddělením ÚV KSČ, skončila před půl 
rokem. Zmocněncem se tak často stávali zástupci šéfredaktora, ostřílení novináři 
a osobnosti veřejného života, zřídkakdy jiní pracovníci než redaktoři (jako třeba 
tajemníci redakce). V každém případě to byli jedinci loajální redakcím a noviná-
řům jako skupině. Například v Listech se zmocněncem stal Jiří Lederer, v Orientaci 
Jaroslav Putík, v Divadle Zdeněk Hořínek, v Reportéru z vlastní iniciativy Vladimír 

34	 Realizační plán vznikl zřejmě v  prvním či druhém zářijovém týdnu (NA, f. ČÚTI, k. 54, 
sign. 25-1).

35	 Tiskoviny v Československu mohly vydávat pouze politické strany, státní úřady a orgány, 
společenské organizace a vědecké a kulturní instituce. V roce 1968 vycházela celkem 1402 
periodika, z toho 16 českých deníků a 210 týdeníků. (Tamtéž, k. 61, sign. 25-3.)

36	 Nedostavili se – na rozdíl od ČTK – zástupci Československého rozhlasu a Československé 
televize, přestože byli podle předtištěných formulářů očekáváni. Jejich zmocněnci byli pří-
mo členy vládního tiskového výboru, tedy na stejné úrovni jako předseda tiskového úřadu 
Vohnout. Mezi pozvanými chyběl Svaz československých spisovatelů, jehož periodika do-
sud nevycházela, ale jeho zástupci byli pozváni zvlášť. (Tamtéž, k. 54, sign. 25-1.)



CEEOL copyright 2024

CEEOL copyright 2024

449Od odpovědnosti ke kontrole

Nepraš37 a podobně.38 Na rozdíl od krajských a okresních novin, kam zmocněnce 
dosazovaly přímo příslušné krajské a okresní výbory KSČ jako jejich vydavatelé, 
tak byla ústřednímu tisku ponechána větší autonomie. 

K 8. říjnu 1968 bylo jmenováno dvaapadesát zmocněnců39 v  takřka všech vět-
ších centrálních i krajských médiích, denících a týdenících (na rozdíl od „ústřed-
ních deníků a týdeníků“ odborné a další časopisy zůstaly stranou), z toho třináct 
bylo určeno pro Československou tiskovou kancelář.40 K 31. prosinci 1968 již bylo 
zmocněnců celkem třiašedesát.41 Instalování zmocněnců vzdorovaly jen některé 
stranické deníky a týdeníky v čele s Rudým právem, Politikou a Dikobrazem.42 Jejich 
redaktoři pravidelně porušovali embarga, byť třeba redaktoři Rudého práva chodili 
konzultovat přímo na Úřad pro tisk a informace.43 

Odbojné stranické listy, vydávané ústředním a krajskými výbory KSČ, přiváděly 
předsedu Úřadu pro tisk a informace Josefa Vohnouta k bezradnosti. Na jejich od-
mítavý přístup ke jmenování zmocněnců si stěžoval Alexandru Dubčekovi:44 jeho 
úřad za ně schytával neoprávněnou kritiku od politiků, zároveň mu linie, kterou 
nastavovaly, ztěžovala práci s ostatními redakcemi. Ačkoli se ostatní stranické tituly 
později během podzimu poddaly, Rudé právo, jež od září vedl nový šéfredaktor Jiří 
Sekera, paradoxně liberálnější než jeho konzervativní předchůdce Oldřich Švestka,45 
zmocněnce nepřijalo za celou dobu jejich aktivace. Překračováním cenzurní normy 

37	 „Taky máte vlastního cenzora?“ – „Jo, přihlásil se dobrovolně Vláďa Nepraš, že bude jako 
odpovědný redaktor.“ – „Jak ho znám, bude zahradníkem kozel.“ (RUML, J.: Díra v hlavě, 
s. 120 – viz pozn. 5.)

38	 NA, f. ČÚTI, k. 54, sign. 25-1. Jmenovaní, kteří zanechali autobiografické záznamy, své 
angažmá nepřipomínají (LEDERER, J.: Touhy a  iluze, sv. 2 (viz pozn. 5); PUTÍK, Jaroslav: 
Odchod ze Zámku: Deníkové záznamy z  let  1968–1989. Praha, Hynek  1998; DOBROVSKÝ, 
Luboš: Osudy Luboše Dobrovského [online], 30.01.2020. Český rozhlas Vltava [cit. 202-
11-06]. Dostupné  z: https://vltava.rozhlas.cz/za-lubosem-dobrovskym-poslechnete-si-osudy-
-novinare-diplomata-a-jednoho-z-7671322. Luboš Dobrovský si na  to, že byl zmocněncem 
Českého úřadu pro tisk a informace, nepamatoval (viz záznam telefonického rozhovoru s au-
torem 18.12.2019, v osobním archivu autora).

39	 NA, f. ČÚTI, k. 54, sign. 25-1.
40	 V ČTK stoupl počet zmocněnců na počátku 70. let až na osmnáct.
41	 Tamtéž, k. 27, sign. 22-2.
42	 Tamtéž, k. 54, sign. 25-1.
43	 Dělali to tak již na počátku září 1968 (Prameny k dějinám československé krize 1967–1970, 

sv. IX/3, s. 274, dokument 184 – Poznámky z diskuse na 99. schůzi předsednictva ÚV KSČ 
k návrhu na postup stranických orgánů a organizací po srpnovém zasedání ÚV KSČ, před-
loženému tajemníkem ÚV KSČ Josefem Špačkem, 6.9.1968).

44	 NA, f. ČÚTI, k. 83, opis dopisu Josefa Vohnouta Alexandru Dubčekovi, nedatováno, pravdě-
podobně říjen 1968.

45	 Jmenování Sekery, jež mělo stabilizovat výrazně polarizovanou redakci Rudého práva 
a vyvolat zdání změn v médiích, ve skutečnosti podpořilo její progresivní frakci, nezabrá-
nilo „antisovětským“ a  „antisocialistickým“ tendencím listu a  stalo se jedním z  faktorů, 
které podlamovaly důvěru Sovětů ve schopnosti a loajalitu Alexandra Dubčeka. (K situa-
ci v  Rudém právu viz ŠULC, Zdislav: Z  jeviště i  zákulisí české politiky a  ekonomiky. Brno, 
Doplněk 2011.) Sověti Švestkovo odvolání opakovaně kritizovali (viz např. Prameny k dě-
jinám československé krize  1967–1970, sv. IV/3, s.  143, dokument  196.3 – Záznam části 



CEEOL copyright 2024

CEEOL copyright 2024

450 Soudobé dějiny XXVII / 3–4

na sebe upozorňovalo až do čistky v redakci v dubnu 1969 – ke značné nelibosti 
Sovětů i předsednictva ústředního výboru. Úřad pro tisk a informace k tomuto nej-
důležitějšímu deníku přistupoval podobně jako k televizi a rozhlasu: monitoroval 
a vyhodnocoval, neukládal však sankce.

Způsoby fungování sebekontrolního mechanismu v redakcích byly různé: od osob-
ní kontroly zmocněncem, jehož rukama prošly všechny texty určené k publikaci, 
přes kolektivní kontrolu redaktorů, aby zmocněnec nemusel číst celý obsah listu, 
až po konzultace redaktorů se zmocněncem a šéfredaktorem. Pro nejasné případy 
byla k dispozici horká telefonní linka na (Český) úřad pro tisk a informace.46

Od situace v  tisku se lišila organizace zmocněnců v Československém rozhla-
su, Československé televizi a Československé tiskové kanceláři. Výměny ve vedení 
těchto ústředních státních médií, stejně jako ve vedení problematických tiskových 
titulů, patřily k explicitním požadavkům „Moskevského protokolu“.47 Vláda v nich 
proto již 28. srpna 1968 sama jmenovala konkrétní zmocněnce – produbčekovské 
liberály – a ti se stali plnohodnotnými členy Vládního výboru pro tisk a informa-
ce.48 Vláda je však, byť vykonávali ředitelské pravomoci, chápala jako neuspokojivé 
provizorium. Potřeba narovnat stav instalací plnohodnotného vedení do uvedených 
institucí dále vzrostla po schůzkách premiéra Černíka s delegací sovětského polit-
byra v Moskvě a v prosinci a lednu byli jmenováni jejich noví ředitelé.49

diskuse z druhého dne československo-sovětského jednání v Moskvě 3.–4. října 1968 o pl-
nění moskevského protokolu, Moskva 8.10.1968). 

46	 NA, f. ČÚTI, k. 54, sign. 25-1.
47	 Vláda odvolala Jiřího Pelikána z  čela Československé televize a  Zdeňka Hejzlara 

z Československého rozhlasu na svém zasedání 25. září 1968 (viz Prameny k dějinám čes-
koslovenské krize  1967–1970, sv. VIII/2, s.  104, dokument  198 – Zápis ze schůze vlády, 
25.9.1968.)

48	 Postavení těchto státních médií, která plnila nezastupitelnou roli mluvčích vlády a strany, ne-
bylo legislativně úplně vyjasněno: podléhala ministru kultury a  informací, jenž navrhoval 
jejich ředitele, ty však nakonec jmenovala vláda (tamtéž, s. 138, dokument 213 – Podkladové 
materiály k uspořádání federálních výkonných orgánů pro jednání skupiny ministrů v čele 
s  předsedou vlády Oldřichem Černíkem, 31.10.1968). Proto skutečnost, že zmocněnci za-
sedli ve Vládním výboru pro tisk a informace, znamenala potvrzení jejich postavení de facto 
na úrovni ministerstva. Ve jmenování zmocněnců 28. srpna měl hlavní slovo premiér Oldřich 
Černík: zmocněncem pro televizi se stal člen ideologického oddělení ÚV KSČ Bohumil Švec, 
pro rozhlas Odon Závodský, dosavadní vedoucí jeho ostravské redakce, a řízením ČTK byl 
pověřen Jindřich Sulek (FELCMAN, Ondřej a kol. (ed.): Vláda a prezident: Období pražské-
ho jara (prosinec  1967 – srpen  1968). (Prameny k  dějinám československé krize  1967–1970, 
sv. VIII/1.) Praha – Brno, ÚSD AV ČR – Doplněk 2000, s. 399 n., dokument 154 – Záznam 
ze schůze vlády na Pražském hradě o úkolech, které vyplynuly z mimořádné situace v zemi, 
a  o  upřesnění návrhu pamětního zápisu s  požadavky, jež měly být předány velvyslanectví 
SSSR v  Československu, 28.8.1968; dále k  tomu viz HAVLÍČEK,  D.: Jaro na  krku, s.  177; 
KONČELÍK, J.: Mediální politika a srpen 1968, s. 206–208, poznámka 26 – viz pozn. 16).

49	 Dne 28. prosince byl odvolán Švec a  nahrazen Černíkovým spolupracovníkem Josefem 
Šmídmajerem, který byl již 5. prosince jmenován ředitelem televize, řízením ČTK byl na-
místo Jindřicha Sulka pověřen Jindřich Suk, dosavadní zahraniční zpravodaj v  Moskvě, 
a Odon Závodský zůstal v čele rozhlasu (Prameny k dějinám československé krize 1967–1970, 
sv. VIII/2, s. 188, pozn. 4 k dokumentu 231; tamtéž, s. 197, dokument 235 – Zápis ze schůze 



CEEOL copyright 2024

CEEOL copyright 2024

451Od odpovědnosti ke kontrole

Na podzim 1968 kontroloval Československý rozhlas své vysílání bez asistence 
Úřadu pro tisk a informace, a to prostřednictvím odpovědných redaktorů jednotli-
vých redakcí, kteří osobně ručili za dodržování cenzurní normy. Až 27. listopadu bylo 
z řad redaktorů jmenováno pět rozhlasových zmocněnců50 a 2., respektive 9. pro-
since 1968, kdy byl v budově na Národní třídě zahájen celotýdenní provoz, bylo 
v rozhlase zřízeno takzvané konzultační středisko ÚTI.51 Redakce měly za povinnost 
předkládat v dostatečném předstihu všechny vytipované materiály, které měly jít 
do vysílání.52

Československá televize kontrolovala své vysílání rovněž samostatně a až 1. lis-
topadu určila pro styk s Úřadem pro tisk a informace dva redaktory.53 Vzhledem 
ke statutu televize, kterou přímo řídil vládní zmocněnec, je však tento úřad nepo-
kládal za standardní zmocněnce a ignoroval požadavky na jejich jmenování a ofi-
ciální spolupráci s  nimi. Učinil tak až po  urgencích televizního vedení koncem 
ledna 1969.54 Stejně jako v případě rozhlasu platilo, že i když Úřad pro tisk a in-
formace monitoroval a vyhodnocoval televizní vysílání, jeho obsah a personální 
zajištění korigoval Vládní výbor pro tisk a  informace. V Československé tiskové 
kanceláři proběhlo jmenování hladce, Úřad pro tisk a informace pro její zmocněnce 
vzhledem k jejich vysokému počtu pořádal zvláštní porady.

Pokyny a embarga versus návrat do starých časů. Cenzurní norma

Kritika ze strany oficiálních spojenců na adresu československých médií, která se 
postupně emancipovala od služebné role pouhých referentů o politice KSČ a ostat-
ních komunistických stran zemí socialistického tábora, přerostla počínajíc takzvanou 
drážďanskou schůzkou z 23. března 1968 v rituál: takřka na všech setkáních byli 
českoslovenští zástupci konfrontováni s články (často s celými složkami či monito-
ringy) z československých médií, které narušovaly představy partnerů o standardech 
socialistického tisku. Požadavek na (znovu)ovládnutí médií samozřejmě nechyběl 
ani v „Moskevském protokolu“55 a spolu s výzvami k veřejným odsudkům „antiso-
cialistických sil“ a s nimi údajně spřažených médií doprovázel každou z krizí „kon-
solidačního procesu“ a zazníval na všech významnějších československo-sovětských 

vlády, 5.12.1968), od 30. ledna 1969 jako jeho ředitel (Prameny k dějinám československé kri-
ze 1967–1970, sv. IV/3, s. 175, pozn. 11 k dokumentu 209). Dne 6. června 1969 se ředitelem 
Československého rozhlasu stal Bohuslav Chňoupek a  ředitelem Československé televize 
6. srpna Jan Zelenka (viz HRADECKÁ, Vladimíra – KOUDELKA, František: Kádrová politika 
a nomenklatura KSČ 1969–1974. Praha, ÚSD AV ČR 1998, s. 50).

50	 NA, f. ČÚTI, k. 54, sign. 25-1.
51	 Viz JEŠUTOVÁ, Eva – NOVÁKOVÁ, Jaroslava: Normalizace v  Československém rozhlase. 

Praha, ÚSD AV ČR 1998, s. 31.
52	 Tamtéž, s. 32.
53	 Československá televize sama požádala ÚTI, aby spolupracoval se zmocněnci Oldřichem 

Holíčkem a Iasonem Urbanem (NA, f. ČÚTI, k. 61, sign. 25-3).
54	 Tamtéž.
55	 Viz pozn. 2.



CEEOL copyright 2024

CEEOL copyright 2024

452 Soudobé dějiny XXVII / 3–4

jednáních. Polemika se zdejšími proreformními médii se před invazí pravidelně 
objevovala ve sdělovacích prostředcích spojenců a po srpnu 1968 tvořila značnou 
část obsahu prosovětského propagandistického časopisu Zprávy, distribuovaného 
na území Československa, a rozhlasové stanice Vltava, vysílající z území Německé 
demokratické republiky. 

Po návratu československé delegace z Moskvy ustanovilo předsednictvo vlády 
mezi prvními kroky na cestě „konsolidace poměrů“ závaznou normu, podle níž se 
měly redakce řídit. První cenzurní pokyn zazněl od nejvyšších ústavních činitelů 
na tiskové konferenci 28. srpna 1968 (která byla příznačně sama embargována), 
a to jako odpověď na dotaz, jak psát o Sovětském svazu a dalších spojencích: „Bude 
nejlepší o nich nepsat vůbec, ať již kladně, nebo záporně. Ignorovat je.“56 

Agendy „embarg“ a „pokynů“ se po svém zřízení ujal Úřad pro tisk a informace. 
Šířily se sítí dálnopisů Československé tiskové kanceláře, na setkáních zmocněn-
ců, případně individuálně, poštou nebo telefonicky. Známý první pokyn z 3. září 
reagoval v duchu obecných požadavků „Moskevského protokolu“57 na  jednotlivé 
události, které vyvrcholily 21. srpna.58 I další pokyny (do dubna 1969 jich bylo vy-
dáno celkem osmnáct a praxe pokračovala) stanovovaly cenzurní normu na principu 
jednotlivých věcných regulací, zákazů a nařízení.

Oproti tomu požadavky, které na  československá média dlouhodobě kladli 
Sověti (včetně „Moskevského protokolu“) a další oficiální spojenci i domácí kon-
zervativci, principiálně přesahovaly jak okamžitá dílčí omezení, tak samotnou kon-
cepci takových pokynů. Tyto požadavky odpovídaly představě všeobecné cenzurní 
normy, usilovaly o celkovou tematickou a ideologicko-hodnotovou proměnu projevu 
československých médií.

Zatímco tlak Sovětů vzrůstal – na hlavních jednacích fórech59 i na separátních setká-
ních s československými činiteli nabádali k postihům novinářů, k jejich propouštění 

56	 Ústav pro soudobé dějiny AV ČR (ÚSD AV ČR), v.v.i. (Praha), sbírka KV ČSFR (Komise 
vlády ČSFR pro analýzu událostí let 1967–1970), S II/123, s. 9, Zpráva z tiskové konference 
šéfredaktorů novin s předsedou vlády ing. Oldřichem Černíkem ze dne 28. 8. 1968. Není 
jasné, zda citovaný výrok pronesl prezident Ludvík Svoboda, nebo premiér Oldřich Černík.

57	 Viz pozn. 2.
58	 „1) Nepublikovat nic, co by mohlo vyznít jako kritika Sovětského svazu, PLR, NDR, BLR, 

MLR a komunistických stran v těchto zemích, co by mohlo být vykládáno jako útoky pro-
ti základům socialismu, KSČ, ostatním politickým stranám, systému a postavení Národní 
fronty a postavení naší armády a bezpečnosti. Týká se i informací přejímaných ze zahraničí. 
2) Neuveřejňovat informace a články, které by napadaly cizí vojenské jednotky na území 
našeho státu, vyzývaly ke konfliktům a akcím proti nim. 3) Nepoužívat termínu okupant 
a okupace. 4) Pokud jde o oblast zahraniční politiky, nepropagovat heslo neutrality, akce 
v Radě bezpečnosti a vycházet z oficiálních stanovisek československé vlády, zejména po-
kud jde o naši příslušnost k Varšavské smlouvě. 5) Důkladně ověřovat zprávy týkající se 
jednotlivých osob, zásobování atd. 6) V oblasti hospodářského a státního tajemství respek-
tovat seznamy, které byly redakcím předány.“ (NA, f. ČÚTI, k. 55, sign. 25-2, pokyn č. 1 
z 3.9.1968.)

59	 Sovětskou kritiku československých médií 4. října lapidárně shrnul předseda Rady mi-
nistrů SSSR Alexej N. Kosygin: „Nechceme žádnou krev. Jde o  to odstranit tyto lidi, dát 
jim jinou práci.“ (Tamtéž, f. KSČ-ÚV (Komunistická strana Československa – Ústřední 



CEEOL copyright 2024

CEEOL copyright 2024

453Od odpovědnosti ke kontrole

nebo exemplárním procesům – polemic-
ký a vlastenecký tón československých 
médií se prakticky nezměnil, pouze se 
přizpůsobil využíváním jiných forem 
rétoriky. Tehdejší strategie novinářů 
líčí Jiří Ruml: „Jedni zastávají názor, 
že musíme psát chytře, aby se dalo číst 
mezi řádky a cenzura neměla příležitost 
zasáhnout. Druzí jsou radikální, při psa-
ní si neberou servítky a svou přímostí 
i odvahou zrovna provokují.“60 Úřad pro 
tisk a  informace ovšem stále běžnější 
jinotajné („ezopské“) formy vyjádření 
registroval, stejně jako si jich všímali 
politici i sovětští dohlížitelé. A ti odpor 
„mezi řádky“ pokládali za překážku nor-
malizace vztahů.61

Při revizi plnění moskevské doho-
dy na  setkání v  Moskvě na  začátku 
října 1968 vzbudil bod věnovaný čes-
koslovenským médiím největší nespo-
kojenost sovětských delegátů,62 kteří 
namísto slibovaného zklidnění kon-
statovali nárůst „protisocialistických 
útoků“.63 Představu, jejímž naplněním 
podmínil úspěch celého normalizační-
ho procesu, nastínil předseda Rady mi-
nistrů SSSR Alexej Nikolajevič Kosygin: 

výbor) 1945–1989 – Alexander Dubček (dřívější označení fondu 07/15), sv. 27, arch. j. 277, 
list 36, Záznam z jednání v Moskvě ve dnech 3. a 4. října 1968.) Na schůzce k listopadové 
rezoluci ÚV KSČ vytkl Brežněv Dubčekovi, Černíkovi a Husákovi, že bylo obnoveno vydá-
vání Literárních listů pod pozměněným názvem Listy, aniž byli kompletně vyměněni šéf-
redaktor a  redakční rada týdeníku (Prameny k  dějinám československé krize  1967–1970, 
sv. IV/3, s.  190, dokument 213 – Stenografický zápis sovětské strany z  jednání delegací 
ÚV KSČ a ÚV KSSS o námitkách politického byra ÚV KSSS k návrhu rezoluce listopadového 
plenárního zasedání ÚV KSČ, Varšava 15.11.1968).

60	 RUML, J.: Díra v hlavě, s. 121 (viz pozn. 5).
61	 V  rozboru činnosti československého tisku poznamenal Brežněv 4. října  1968: „Protože 

tisk nemůže psát otevřeně proti bratrským zemím, jde na  věci nepřímo.“ (NA, f. KSČ- 
-ÚV 1945–1989 – Alexander Dubček, sv. 27, arch. j. 277, list 36, Záznam z jednání v Moskvě 
ve dnech 3. a 4. října 1968.)

62	 Za  sovětskou stranu se jednání zúčastnili Leonid I. Brežněv, Alexej N. Kosygin a  Nikolaj 
V. Podgornyj, Československo reprezentovali Oldřich Černík, Alexander Dubček a Gustáv 
Husák.

63	 Tamtéž, list 35.

Nezávislost československých médií jako terč 
„spojenecké“ propagandy v týdnu před invazí 
na obálce týdeníku Reportér. Autor kresby 
Stanislav Haštaba (14.–21. srpna 1968)



CEEOL copyright 2024

CEEOL copyright 2024

454 Soudobé dějiny XXVII / 3–4

„Je nutné, aby v tisku tomu bylo tak jako dříve: aby se psalo o přátelství, o úspě-
ších socialistických zemí, o vzájemných návštěvách apod. Normalizace vztahů není 
možná bez tisku.“64 Namísto dodržování několika dílčích omezení, která z pověření 
vlády šířil Úřad pro tisk a informace, bylo explicitně řečeno, že sovětské požadavky 
znamenají návrat před leden 1968. 

Postoje předsednictev komunistické strany a vlády k médiím se během podzimu 
a zimy zostřovaly. Politici vnímali liberální redakce jako samozvanou, nelegitimní 
politickou sílu, jež klade překážky vládní politice a  ohrožuje bezpečnost státu. 
Vedle trvající bezmoci pociťovali ukřivděnost a nevděk od novinářů, kteří podle 
slibu premiéra Černíka zůstali ušetřeni represí. Navenek ovšem byl přístup strany, 
vlády, a především Úřadu pro tisk a  informace k regulaci tisku nadále umírněný 
a vystupování politiků vůči novinářům chápavé a sympatizující (ač už zdaleka ne 
tak jako v prvních dnech a týdnech po invazi). Liberální novináři tak mohli zůstat 
přesvědčeni, že svým nezávislým psaním podporují reformní křídlo KSČ – a  to 
i v době, kdy se k nim i tato část vedení strany, kterou do funkcí vynesla podpora 
médií během „předjaří“ a pražského jara, začala reálně stavět kriticky – což ovšem 
novináři zatím příliš nevnímali, neboť nejostřejší kritika médií zaznívala až do dubna 
pouze za zavřenými dveřmi.

Nejpatrnější je tato dvojtvářnost v postoji vůči novinářům u Oldřicha Černíka. 
Populární premiér se před sovětskou delegací vyznal, že „chybou bylo, že jsme 
zrušili cenzuru“,65 a kabinetní rozhodování posunoval vpřed úvahami o nutnosti 
střetu s novinářskou obcí a nekompromisními výroky na adresu novinářů.66 Avšak 
jako ještě radikálnější, a navíc nejinformovanější kritik médií začal na říjnových 
diskusích stranického předsednictva vystupovat místopředseda vlády Gustáv Husák. 
Ztotožnil se se sovětským postojem, že disciplinace médií a  jejich podřízení stra-
nickému vlivu představují stěžejní předpoklad normalizace vzájemných vztahů, 
a přejímal i argumentačně rozvíjel sovětskou interpretaci československé politiky 
a situace v médiích.

Jak pokračovala sovětská kritika, očekávali českoslovenští představitelé, že zmoc-
něnci budou skutečně účinně zasahovat, aby tisk vystupoval v souladu s vládní 
a stranickou politikou. Zejména členové ústředního výboru a předsednictva strany, 
kteří byli pověřeni sledováním tisku a působením na něj – dlouho však hráli druhé 
housle, neboť tiskovou politiku a Úřad pro tisk a  informace řídila vláda a Vládní 
výbor pro tisk a informace – ovšem často neměli o zmocněncích přesnou představu 

64	 Tamtéž.
65	 Tamtéž, list 14.
66	 „...budeme možná muset použít několikrát mocenských nástrojů. Musíme být velmi ne-

smiřitelní k projevům liberalismu a nálad, které zanášejí do vědomí lidí tichý vzdor, který 
je předzvěstí organizovaného nástupu protisocialistických sil u nás. (…) Buď to ti chlapci 
pochopí, že jsou s  námi na  jedné lodi, nebo ne.“ (Prameny k  dějinám československé kri-
ze 1967–1970, sv. IX/3, s. 458, dokument 218 – Stenografický záznam diskuse na 106. schů-
zi předsednictva ÚV KSČ k návrhu referátu Alexandra Dubčeka pro listopadové zasedání 
Ústředního výboru KSČ, 8.11.1968.)



CEEOL copyright 2024

CEEOL copyright 2024

455Od odpovědnosti ke kontrole

či informace. Pokládali proto jejich možnosti za důsažnější, než za daných okolností 
mohly být.67 

Dlužno ale dodat, že ještě zjara  1969 předsednictvo strany respektovalo děl-
bu kompetencí v oblasti tiskové politiky na „politické“ působení po stranické linii 
a působení administrativní, více či méně represivní, po linii státní. Ke „kádrovým“ 
nebo administrativně-mocenským zásahům se uchylovalo jen ve stranickém tis-
ku, konkrétně v  Rudém právu a  v  časopise Politika; v  listopadu  1968 rozhodlo 
o zastavení druhého jmenovaného titulu, zatímco proslulejší Reportér byl takřka 
současně zastaven Úřadem pro tisk a informace, tedy po vládní linii. Vedle respektu 
k rozdělení kompetencí k tomu stranické špičky vedla obava z veřejné kontroly a ze 
ztráty popularity: přímé stranické zásahy do činnosti cenzury a tisku stále mohly 
být označeny za nelegální.68 Nejrozhodnějším kritikem této kolektivní zdrženlivosti 
byl Gustáv Husák.

Zbytečně nerozšiřovat sféru tabu. Vyjednávání o cenzurní normě na poradách 
zmocněnců

Úvodní velkoformátová porada zmocněnců „o  současných poznatcích v  oblasti 
politického zpravodajství a  publicistiky“ se uskutečnila 7. října. Jejím hlavním 
tématem bylo, jak zveřejnit komuniké předsednictva strany o posledním jednání 
československé delegace v Moskvě.69 V zasedací místnosti předsednictva vlády ji 
vedl výjimečně a za přítomnosti premiéra Černíka přímo předseda Vládního výboru 
pro tisk a  informace Peter Colotka.70 Poté už se žádné takové hromadné setkání 
za přítomnosti nejvyšších činitelů nekonalo, byť Colotka jednal – spolu s dalšími 
členy předsednictva vlády Oldřichem Černíkem a Františkem Hamouzem – s novi-
náři intenzivně i nadále, v nejkritičtějších momentech (zastavení titulů, úmrtí Jana 
Palacha) i denně. Neformálně a separátně se setkával s šéfredaktory a skupinami 
novinářů, využívaje dekora místopředsedy vlády a morálního apelování k tomu, aby 
je získal pro postoje politického vedení. Odvolával se přitom na zákon o některých 
přechodných opatřeních v oblasti tisku a ostatních hromadných informačních pro-
středků, aby tak zdůraznil jejich povinnost naplňovat novinářskou prací nadčasové 

67	 Když si předsednictvo na schůzi 8. listopadu vyjasňovalo, kdo povolil obnovení vydávání 
Listů, tajemník ÚV KSČ Václav Slavík svaloval odpovědnost za povolení a za „závady“ v prv-
ním čísle Listů na ÚTI a vysvětloval: „Bylo mi řečeno, že ve všech redakcích jsou pracovníci 
Úřadu pro tisk a informace.“ (Tamtéž, s. 466.)

68	 Viz VONDROVÁ, Jitka – NAVRÁTIL, Jaromír (ed.): Komunistická strana Československa: 
Normalizace (listopad 1968 – září 1969). (Prameny k dějinám československé krize 1967–1970, 
sv. IX/4.) Praha – Brno, ÚSD AV ČR – Doplněk 2003, s. 95, dokument 277 – Poznámky z dis-
kuse na  4. schůzi výkonného výboru PÚV KSČ k  návrhu politicko-organizačních opatření 
ke zvýšení účinnosti stranického a státního řízení tisku, předloženému tajemníkem ÚV KSČ 
Josefem Kempným, 3.1.1969. 

69	 Viz Komuniké ze schůze předsednictva ÚV KSČ. In: Rudé právo (9.10.1968), s. 1.
70	 NA, f. ČÚTI, k. 54, sign. 25-1. První, předběžné setkání dosud ustanovených zmocněnců 

z desítky největších deníků, rozhlasu a televize si okolnosti vyžádaly už 25. září.



CEEOL copyright 2024

CEEOL copyright 2024

456 Soudobé dějiny XXVII / 3–4

společenské poslání a vzbudil v nich spoluodpovědnost za osud země. Úředně přís-
nou a potenciálně administrativně-represivní roli měl oproti tomu sehrávat Úřad pro 
tisk a informace (po federalizaci republiky 1. ledna 1969 přejmenovaný na Český 
úřad pro tisk a informace), byť se jí Vohnoutovo vedení snažilo vyhýbat. 

Další setkání, jimž předsedal již zmíněný Jaroslav Diblík (jen mimořádně doprová-
zen předsedou Vohnoutem), měla povahu operativních instruktážních porad k aktu-
ální situaci v politice a médiích. Svolávána byla mnohdy narychlo a improvizovaně 
v reakci na aktuální události a nejrychleji publikované reportáže. Pozvánka často 
nezastihla všechny – někteří zmocněnci a šéfredaktoři i  redakce nebyli vybaveni 
telefonem a z časových důvodů je nemělo smysl obesílat písemně. Zmocněnci nein-
formovaností omlouvali i svůj benevolentní přístup ke kontrolovaným materiálům. 
Zároveň když redakce zareagovaly dostatečně rychle – především ty přímo napo-
jené na tiskové agentury,71 jako třeba Československý rozhlas – mohly se dočasně 
vyhnout omezujícím cenzurním pokynům. 

Vedle ústředních médií se konaly porady zástupců českých a moravských měst-
ských a krajských výborů KSČ, které představovaly většinu vydavatelů krajského 
tisku; další porady se uskutečňovaly v regionech pro specifická média a odpovědné 
funkcionáře, okresní, městské a místní rozhlasy po drátě, školní kulturní inspektory 
nebo podnikové a závodní časopisy. Zvláštní pozornost věnoval Úřad (Český úřad) 
pro tisk a  informace centrálnímu tisku a problémovým titulům, pro něž vedoucí 
jeho odborů pořádali tiskové besedy. Jen mimořádně v  letech 1968 a 1969 úřad 
pořádal setkání šéfredaktorů se zástupci státních orgánů a institucí, jako například 
generální prokuratury.72

Hlavní náplní schůzek byly zprávy o aktuálním politickém dění a s nimi spojené 
instrukce, jak interpretovat a uvádět do praxe vládní pokyny a embarga – o čem 
a jak reportovat a o čem ne. Značný prostor byl věnován mnohdy vzrušeným dis-
kusím nad problémy, s nimiž se potýkali představitelé Úřadu pro tisk a informace 
a zmocněnci při výkladu a aplikaci konkrétních pokynů. Jednalo se o problémy 
nejen politicko-etického, ale i organizačně-komunikačního rázu.

Aby bylo vydávání pokynů transparentní, měla je vydávat či potvrzovat vláda 
jako celek, a nikoli jednotlivci. O dodržování tohoto principu se průběžně zasa-
zoval předseda Úřadu pro tisk a informace. Patnáctého října jej – pravděpodobně 
na jeho popud – potvrdil Vládní výbor pro tisk a informace jako hlavní orgán tisko-
vé politiky73 a ÚTI jej deklaroval zmocněncům. Josef Vohnout za transparentnost 
plédoval například i před kulturním výborem Národního shromáždění. Pokud by 
pokyny reprezentovaly dílčí zájmy, znamenalo by to podle něho návrat k předled-
nové autoritářské praxi.74

71	 Tamtéž.
72	 Tamtéž, k. 27, sign. 22-2. Jako prostředník a organizátor úřad fungoval i později v obou 

normalizačních dekádách.
73	 Tamtéž, f. FVTI, k. 20, s. 62.
74	 „To jsou trpké zkušenosti z činnosti bývalé Ústřední publikační zprávy. (...) …náš úřad trvá 

na tom, aby pokyny dostával přímo od vedoucích představitelů vlády, a to ve formě, kte-
rá odpovídá riziku případných soudů a politických sporů.“ (APS, f. IV, stenografický zápis 



CEEOL copyright 2024

CEEOL copyright 2024

457Od odpovědnosti ke kontrole

Důvěra mezi vládou a Úřadem pro tisk a  informace na straně jedné a novináři 
na straně druhé však byla porušena již na samém počátku: Když bylo dodatečně 
embargováno zpravodajství z Národního shromáždění z 18. října 1968, nabyli zmoc-
něnci přesvědčení, že politici toto pravidlo porušují.75 Přestože předseda Národního 
shromáždění Josef Smrkovský prohlásil plenární schůzi, na níž bylo schváleno vládní 
usnesení o dočasném pobytu sovětských vojsk,76 za veřejnou, pokynem z téhož dne 
tiskový úřad – odvolávaje se podezřele „na přání“ téhož Smrkovského a prezidenta 
Ludvíka Svobody77 – zprávy o poslanecké diskusi embargoval. Nejasnosti o zdro-
jích pokynů se stávaly terčem kritiky i na dalších setkáních zmocněnců, přestože 
byly zaštítěny představiteli vlády, jednotlivými ministry či jejich tiskovými tajem-
níky (zpočátku i prezidentem a předsednictvem Národního shromáždění).

Jednoznačnost ve výkladu pokynů byla ztížena skutečností, že představitelé Úřadu 
pro tisk a  informace se – stejně jako sami zmocněnci a šéfredaktoři – nacházeli 
v nejnižších patrech cenzurního systému a v roli prostředníků. Nebylo proto jasné, 
komu připadá poslední slovo ve výkladu mnohdy velmi široce pojatých pokynů, 
které formulovalo předsednictvo vlády a vládní tiskový výbor. (Definitivní autoritu 
ve výkladu pokynů přiřkl později Českému úřadu pro tisk a informace jeho statut, 
ten však byl schválen až koncem roku 1969, poté co se „konsolidovaný“ úřad sta-
bilizoval a začal nahrazovat Federální výbor pro tisk a informace.)78

Zatímco organizační a  komunikační nesnáze byly způsobeny improvizacemi 
v chodu plánovaně přechodného a přiznaně nedokonalého systému, činnost úřa-
du vážněji zasahovaly politické a etické rozpory. Ty se odvíjely od rozložení sil 
a názorů jak ve vedení komunistické strany a státu, tak v jednotlivých redakcích, 
a fakticky znemožňovaly, aby úřad naplňoval svou hlavní funkci: obnovit centrální 
řízení a zajistit jednotný hlas československých médií v souladu s vládní politikou. 
Rozpory se projevovaly v otázkách, jak přistupovat k měnícím se, opravovaným 
a dementovaným stanoviskům a protiřečícím si vystoupením a rezolucím politi-
ků – stranického vedení, jeho liberální a konzervativní frakce (později se prosadí 
sovětská interpretace rozdělení sil na „pravici“ a „zdravé jádro“) – jakož i k projevům 
různých organizací a občanské společnosti. Názorovou nejednotnost předsednictva 
strany ovšem nekritizovali jen novináři, v podobě snížené akceschopnosti ji poci-
ťovalo samo stranické vedení, a především byla jedním z hlavních a častých cílů 
kritiky Sovětů – ti však na rozdíl od liberálních novinářů podporovali sjednocení 
na konzervativních a dogmatických pozicích.

ze  47. schůze kulturního výboru Národního shromáždění 28.11.1968, řeč předsedy ÚTI 
Josefa Vohnouta.)

75	 NA, f. ČÚTI, k. 54, sign. 25-1.
76	 Společná česko-slovenská digitální parlamentní knihovna [online], Dokumenty českého 

a slovenského parlamentu, Národní shromáždění Republiky československé 1964–1968, 
Stenoprotokoly, 27. schůze Národního shromáždění,  18.10.1968 [cit. 2020-11-06]. 
Dostupné z: http://www.psp.cz/eknih/1964ns/stenprot/027schuz/s027001.htm.

77	 NA, f. ČÚTI, k. 55, sign. 25-2.
78	 FVTI přestal být činný po říjnu 1970 (tamtéž, f. FVTI, k. 7).



CEEOL copyright 2024

CEEOL copyright 2024

458 Soudobé dějiny XXVII / 3–4

Na  jednom z prvních setkání zmocněnců působících v Československé tiskové 
kanceláři 15. října 1968 se hovořilo o  tom, zda a  jak regulovat projevy vládních 
a stranických představitelů, pokud se rozcházely se stanovisky předsednictva vlády 
a vedení strany. Probíraly se možnosti buď o nich prostě neinformovat, anebo je 
korigovat, tedy uvádět redakčně do souladu s onou oficiální linií. Zvláštní případ 
tvořila komuniké a výpady „konzervativního křídla“ proti stranickému vedení. Padl 
návrh pokračovat v praxi zpravodajů ČTK, kteří prohlášení konzervativců bojkoto-
vali. Zmocněnci ale požadovali, aby Úřad pro tisk a informace vydal pokyn neútočit 
na stranické vedení, který by jejich publicitu omezoval; ve hře byla i možnost uvádět 
tiskové výstupy konzervativců v soulad s postoji stranického vedení. Nakonec však 
zástupce úřadu uzavřel téma s tím, že úřad do projevů politiků nebude nijak zasaho-
vat a názorové rozdíly si musí vyřešit samo vedení strany.79 To ohledně případných 
zásahů do svých vyjádření zastávalo stejné stanovisko. Požadavky, aby reformní 
politici oponovali nebo aby umožnili novinářům oponovat projevům konzervativců, 
nicméně zaznívaly i na dalších setkáních zmocněnců.80 

Z postojů zmocněnců je patrné, že až do zvratu mocenských poměrů na zasedání 
Ústředního výboru KSČ v dubnu 1969 se potlačování konzervativních a promos-
kevských názorů v médiích nabízelo jako reálná možnost, kterou by byla uvítala 
většina z nich.

Porada konaná 24. října navazovala na setkání šéfredaktorů v ústředním výboru 
strany předchozího dne a jejím hlavním cílem bylo přesvědčit zmocněnce, aby redak-
ce pojaly do svých publikačních plánů propagandistická témata. Předznamenávala 
tím celkovou funkční proměnu Úřadu pro tisk a informace, k níž došlo postupně 
po jeho konsolidaci v roce 1969. Úřad tak reagoval na požadavky, které zazněly na po-
sledním jednání československých představitelů v Moskvě: Sověti kritizovali nízkou 
publicitu Sovětského svazu a československo-sovětských vztahů ve zdejších médiích 
a požadovali její zvýšení.81 Hlavní náplní porady měly být instrukce k mediální 
prezentaci padesátého výročí vzniku Československa, jednapadesátého výročí Velké 
říjnové socialistické revoluce a pětadvacátého výročí uzavření spojenecké smlouvy 
Československa se Sovětským svazem.82 Také na této poradě projevili zmocněnci jas-
né liberální postoje a odhodlání nepodvolovat se opatřením, která by se příliš vzdalo-
vala polednovým reformám. Namísto propagandy se totiž fakticky hovořilo o třetím 
pokynu tiskového úřadu z 18. října, jenž s odvoláním na ustanovení občanského 

79	 Tamtéž, f. ČÚTI, k. 54, sign. 25-1, záznam z porady se zmocněnci ČTK 15.10.1968.
80	 Tamtéž, k. 64.
81	 Viz Prameny k dějinám československé krize 1967–1970, sv. IV/3, s. 142 n., dokument 196.3 

(viz pozn. 45).
82	 Zanedlouho přípravy k oslavě těchto výročí poslouží československému vedení jako další 

z řady dokladů o probíhající tzv. konsolidaci. O přípravách „po stranické i státní linii“ a plá-
novaném zvýšení publicity vzájemných vztahů referoval Alexander Dubček v rozhovorech 
6. a  7. listopadu  1968 náměstkovi sovětského ministra zahraničí Vasiliji V. Kuzněcovovi, 
pověřenému kontrolou nad plněním moskevských dohod. (Tamtéž, s. 173, dokument 209 – 
Záznam rozhovorů A. Dubčeka s V. Kuzněcovem ve dnech 6. a 7. listopadu 1968 o plnění 
moskevského protokolu v souvislosti s přípravou plenárního zasedání ÚV KSČ, 7.11.1968.)



CEEOL copyright 2024

CEEOL copyright 2024

459Od odpovědnosti ke kontrole

zákoníku  (č. 40/1964 Sb.) 
zakazoval publicitu „im-
provizovaných vystoupení“ 
„vedoucích představitelů 
státu“ bez jejich autorizace.83 
Zmocněnci proti jeho vydá-
ní protestovali s argumenty, 
že improvizované projevy 
nelze od  oficiálních prin-
cipiálně odlišit a  že pokyn 
nepřípustně omezuje stan-
dardní metody novinářské 
práce a  zbytečně přesahuje 
sovětské požadavky na práci 
tisku (které přítomní chápali 
jako dílčí tabuizace v duchu 
prvního pokynu).

Roznětkou „ostré disku-
se“ se stala kontroverzní 
fotografie z  předcházející-
ho dne, zachycující setká-
ní Jana Wericha s  Josefem 
Smrkovským. Populární 
předseda Národního shro-
máždění na ní ležérně poku-
řuje a popíjí pivo, a ačkoliv ji 
pořídila Československá tis-
ková kancelář, na žádost Smrkovského nebyla – na rozdíl od zprávy – uvolněna 
do oběhu.84 Zmocněnci argumentovali, že politici jsou vždy odpovědni za své jed-
nání a výroky. Zpochybnili také, že daný pokyn vychází z dohod se Sověty, přestože 
připouštěli určitý racionální základ regulace médií po srpnu 1968. Opatření, jež 
mělo politikům ulevit od břemene mediálního zájmu, podle zmocněnců „zbytečně 
rozšiřovalo sféru, která je podle moskevských dohod ‘tabu’“.85 Právě ale pocho-
pení sovětských požadavků jako tabuizace omezeného okruhu „antisovětských“ 
názorů a myšlenek se stále naléhavěji ukazovalo jako nedostatečné, takže vláda 
a  stranické vedení pod sovětským nátlakem napříště stále asertivněji usilovaly 
o  takovou proměnu médií, jež by namísto tabuizace vybraných témat a výrazů 
přiměla novináře přijmout prosovětskou interpretaci reality a propagandisticky 
s ní pracovat. Zmocněnci z týdeníku Reportér a ze Svobody (pravděpodobně deníku 

83	 NA, f. ČÚTI, k. 55, sign. 25-2, Pokyny pro tisk, rozhlas a televizi, č. 3.
84	 Tamtéž, k. 54, sign. 25-1, záznam z porady zmocněnců 24.10.1968. 
85	 Tamtéž.

Spor o přípustnost „neautorizovaného“ zobrazování 
politiků a potažmo o hranice cenzury vyvolala foto-
grafie pořízená 23. října 1968 Československou tisko-
vou kanceláří, na níž je zachycen předseda Národního 
shromáždění Josef Smrkovský v uvolněném rozpolo-
žení s hercem Janem Werichem (foto Jiří Kruliš, ČTK)



CEEOL copyright 2024

CEEOL copyright 2024

460 Soudobé dějiny XXVII / 3–4

Středočeského krajského výboru KSČ) se zmíněným třetím pokynem výslovně 
odmítli řídit a „s jejich názorem byl vysloven souhlas“.86

Listy publikující embargované informace – a mezi nimi na prvním místě listy stra-
nické – byly v tehdejším mediálním prostoru vnímány jako zvýhodněné. Zvlášť Rudé 
právo, které ovšem již na jaře odmítlo poslušnost svému vydavateli – Ústřednímu 
výboru KSČ,87 bylo vnímáno jako privilegované. Pokud je zástupci disciplinovaněj-
ších listů hodnotili z hlediska uskutečňování vládní politiky, sloužily jim jako argu-
ment v tom smyslu, aby i oni sami mohli být posuzováni mírněji.88 Mezi zmocněnci 
rezonovala především klesající čtenost a prestiž novin; argumentovali, že bude-li 
se mlčení jevit jako záměr, povede to k poklesu autority strany, vlády i novinářů.89 

Kontroverze ohledně „improvizovaných projevů“ prozrazuje, že úřad, jehož zří-
zením vláda bezprostředně reagovala na požadavky Sovětů, měl postupně plnit 
i  jiné funkce a řešit i  jiné problémy československých politiků. V důsledku uvol-
ňování cenzurní normy a emancipace novinářů v druhé polovině šedesátých let 
začali českoslovenští politici čelit problému, s nímž se demokratičtí politici potý-
kali od nástupu moderní žurnalistiky: Novináři, kteří měli stále volnější ruce, aby 
uspokojovali informační potřebu i senzacechtivost čtenářů, přistupovali k politikům 
způsobem, na který politici nebyli z předchozích dekád kabinetního rozhodová-
ní zvyklí. Nerozpakovali se nastolovat choulostivá témata a vyžadovat odpovědi, 
ukazovat politiky ve chvílích slabosti a zajímat se o  jejich soukromý život. Úřad 
pro tisk a informace – kromě pověření disciplinovat média, aniž by se politici příliš 
exponovali v roli zakazujících a riskovali tím ztrátu popularity – tak měl politikům, 
kteří se začali novinářům vyhýbat, sloužit také coby určitý nárazník. (Předseda 
Českého úřadu pro tisk a  informace se ostatně později z  titulu své funkce stane 
oficiálním tiskovým mluvčím vlády.)

Listopadové plénum ÚV KSČ

Netrpělivě očekávané plénum Ústředního výboru KSČ, jež zasedalo ve dnech 14.–17. lis- 
topadu, mělo sjednotit stranu a vrátit akceschopnost jejímu předsednictvu v novém po-
litickém kurzu. Ten se měl vyrovnat s polednovým vývojem a vést k normalizaci vnitro-
státních poměrů i mezinárodních vztahů. Rezoluce ze zasedání měla podle Alexandra 
Dubčeka syntetizovat pozitivní rysy polednové politiky s plněním uzavřených dohod 

86	 Tamtéž.
87	 Viz. pozn. 45.
88	 Josef Vohnout o tom mluvil v rozhovoru se zástupcem sovětské tiskové agentury Novosti 

N. Medveděvem 25. října 1968 (VONDROVÁ, Jitka (ed.): Mezinárodní souvislosti českoslo-
venské krize 1967–1970: Dokumenty ÚV KSSS 1966–1969. (Prameny k dějinám českosloven-
ské krize 1967–1970, sv. IV/4, Přílohy DVD.) Praha – Brno, ÚSD AV ČR, v.v.i. – Doplněk 2011, 
s. 100, dokument 204 – Zpráva místopředsedy Správy APN N. Medveděva o rozhovoru s ře-
ditelem Úřadu pro tisk a informace J. Vohnoutem o kontrole tisku, 17.10.1968).

89	 NA, f. ČÚTI, k. 54, sign. 25-1, Zápis ze semináře pro zmocněnce v  krajském tisku, Čes. 
rozhlase a Čes. televizi dne 20. II. 1969.



CEEOL copyright 2024

CEEOL copyright 2024

461Od odpovědnosti ke kontrole

s Moskvou. Avšak nakonec z vůle Leonida Iljiče Brežněva a přičiněním Gustáva Husáka 
se akcent přesunul na „boj proti pravici“ a popřel se občanskoprávní a liberalizující 
étos Akčního programu KSČ. Tím se otevřela cesta k vnitropolitickému a vnitrospo-
lečenskému konfliktu. „Pravicovým oportunistům“ – toto označení bude v násle-
dujících letech sloužit jako klacek na opozici – se podle přijaté rezoluce mimo jiné 
„podařilo proniknout i do činnosti některých masových sdělovacích prostředků“.90 
Jinak však trval stav, že za média nesou odpovědnost vydavatelé a jsou to oni, kdo 
je má organizačními a kádrovými opatřeními přimět, aby plnila svou úlohu „nástroje 
prosazování politiky strany a státu“.91

Rezoluce však nevyvolala v dosavadním projevu médií prakticky žádnou změnu, 
naopak narůstal počet lokálních krizí. Přestože kabinetní nespokojenost politiků 
vzrůstala, byli stále ochotni v duchu dubčekovské taktiky přičítat svůj neúspěch 
na vrub nedostatečnému informování redakcí a na sklonku roku 1968 zahájili pří-
pravy frontální propagační kampaně s cílem popularizovat listopadovou rezoluci.92 
Nicméně jediný Dubček hájil Rudé právo i před Sověty, a to před kritikou předse-
dy prezídia Nejvyššího sovětu SSSR Nikolaje Viktoroviče Podgorného na schůzce 
v Kyjevě 8. prosince, zatímco ostatní českoslovenští zástupci Oldřich Černík, Gustáv 
Husák a Lubomír Štrougal již sovětské kritice přitakávali.93

Shodou okolností na  18. listopad, tedy den po  skončení zasedání ústředního 
výboru, svolala pražská pobočka Svazu českých novinářů masové shromáždění 
v Lucerně na podporu časopisu Reportér, kterému Úřad pro tisk a informace krátce 
předtím udělil důtku a následně jej na pokyn vlády dočasně zastavil. Rezoluce, 
jež ze shromáždění vzešla, se vymezovala proti cenzuře a odcizení vlády veřej-
nosti.94 S  Reportérem se solidarizovali i  zmocněnci, kteří pohrozili hromadným 
odstoupením. Přislíbené návštěvě se nakonec vyhnul premiér Černík, na náhrad-
ním setkání s představiteli novinářů v Kramářově vile však vystupoval přátelsky 
a vstřícně a zastavení časopisu ukončil ještě předtím, než vypršela vyměřená měsíční 
lhůta. (Na jednání předsednictva strany ovšem poznamenal, že mu ze stanoviska 
novinářů k Reportéru „pění krev“.)95 Předseda Vládního výboru pro tisk a informace 
Peter Colotka zástupce vydavatele dokonce se vším dekorem a noblesou ubezpečil, 
že jim bude uhrazen ušlý zisk. Zatímco však vláda očekávala, že její gesto přiměje 

90	 Prameny k  dějinám československé krize  1967–1970, sv. IX/3, s. 587 n., dokument 245 – 
Rezoluce listopadového zasedání ÚV KSČ o hlavních úkolech strany, 17.11.1968.

91	 Tamtéž, s. 597.
92	 Prameny k  dějinám československé krize  1967–1970, sv. IX/4, s. 90 n., dokument 276 – 

Návrh politicko-organizačních opatření ke zvýšení účinnosti stranického a státního řízení 
tisku, předložený tajemníkem ÚV KSČ Josefem Kempným na 4. schůzi výkonného výboru 
PÚV KSČ, 29.12.1968.

93	 Prameny k dějinám československé krize 1967–1970, sv. IV/3, s. 214 a 222, dokument 221.3 – 
Záznam pokračování rozhovorů delegace KSČ a KSSSS v Kyjevě, Kyjev 8.12.1968; tamtéž, 
s. 226 n., dokument 221.4 – Záznam vystoupení L. Štrougala při rozhovorech českosloven-
sko-sovětské delegace v Kyjevě, Kyjev 8.12.1968.

94	 Viz GOLAN, G.: Reform rule in Czechoslovakia, s. 265 (viz pozn. 16).
95	 Prameny k  dějinám československé krize  1967–1970, sv. IX/3, s. 458, dokument 218 

(viz pozn. 66).



CEEOL copyright 2024

CEEOL copyright 2024

462 Soudobé dějiny XXVII / 3–4

novináře, aby s ní přestali polemizovat, ti své hladké vítězství pochopili jako opráv-
nění pokračovat v dosavadním kurzu.96 (Sověti pak Černíkovi o několik dní později 
na setkání v Moskvě vyčetli obnovení vydávání Reportéra jako ústup pravičákům 
a špatný precedens pro odmítnutí žádosti o obnovení vydávání dalšího zastaveného 
problematického titulu – týdeníku Politika.)97

Dalším krizovým ohniskem na mediální scéně, jemuž se předsednictvo ústředního 
výboru muselo věnovat, bylo stranické vydavatelství Rudé právo. Jeho zaměstnanci 
odmítali vytisknout první číslo čerstvě založeného konzervativního stranického 
týdeníku Tribuna,98 neboť podle nich jeho obsah odporoval politice KSČ, a vstou-
pili proto dokonce do stávky. Tribuna nakonec vyšla s několikatýdenním zpoždě-
ním 15. ledna 1969, a to po bouřlivé veřejné debatě a poté co některé články byly 
vyřazeny, když byro ÚV KSČ pro řízení stranické práce v českých zemích nařídilo 
svým tajemníkům Jaroslavu Kozlovi a Oldřichu Švestkovi, jenž byl zároveň šéfre-
daktorem časopisu, obsah čísla přezkoumat.99

Odborářský deník Práce – spolu s celkovou situací v odborech – budil zvláštní 
pozornost Sovětů. Jeho redaktoři vypověděli svému vydavateli poslušnost, a  to 
s argumentem, který již na jaře 1968 používala redakce Rudého práva, když se chtě-
la (pokus nakonec skončil neúspěchem) emancipovat od Ústředního výboru KSČ:100 
tvrdili, že jejich „noviny nejsou orgánem Ústřední rady odborů, ale celého odbo-
rového hnutí v zemi“.101 Očekávaný výsledek nepřinesli ani čtyři zmocněnci, kteří 
v redakci Práce postupně doplnili původní dvojici.102 Pokus vydavatele odvolat šéf-
redaktora Ladislava Velenského, kterého zvolila redakce aklamačně v březnu 1968, 

96	 Srv. např. RUML, J.: Díra v hlavě, s. 130–138.
97	 Prameny k dějinám československé krize 1967–1970, sv. IV/3, s. 217, dokument 221.3.
98	 Prameny k  dějinám československé krize  1967–1970, sv. IX/4, s. 92, dokument 277 (viz 

pozn. 68). Tribuna vznikla jako týdeník byra ÚV KSČ pro řízení stranické práce v českých 
zemích v kontextu federalizace Československa na začátku roku 1969 a pod vedením bý-
valého konzervativního šéfredaktora Rudého práva Oldřicha Švestky poskytla základnu 
odpůrcům reforem (viz ŽELEZNÝ, Jakub: Vznik týdeníku Tribuna jako první legální tisko-
vé platformy antireformních sil v roce 1969. In: Sborník Národního muzea v Praze, řada C 
(Literární historie), sv. 57, č. 4 (2012), s. 53–57).

99	 Tamtéž, s. 54.
100	 Viz VONDROVÁ, Jitka – NAVRÁTIL, Jaromír – MORAVEC, Jan (ed.): Komunistická strana 

Československa: Pokus o reformu (říjen 1967 – květen 1968). (Prameny k dějinám českoslo-
venské krize 1967–1970, sv. IX/1.) Praha – Brno, ÚSD AV ČR – Doplněk 1999, s. 471 a 479, 
dokument 64 – Záznam vystoupení Alexandra Dubčeka na  poradě vedoucích tajemníků 
krajských a okresních výborů KSČ 12.–13. května k politické situaci a postupu KSČ v nej-
bližším období, 12.5.1968, a pozn. 4 k dokumentu.

101	 Předseda Ústřední rady odborů Karel Poláček to sdělil v  rozhovoru s  emisarem politby-
ra ÚV  KSSS B. A. Averjanovem, který se odehrál během jeho československého pobytu 
ve dnech 11.–13. ledna 1969 (Prameny k dějinám československé krize 1967–1970, sv. IV/4, 
Přílohy DVD, s. 69, dokument 184 – Usnesení 113. schůze politbyra ÚV KSSS k bodu 40: 
O opatřeních k rozvoji styků s odbory v Československu, příloha 3, Poznámky A. N. Šelepina 
k některým otázkám odborového hnutí v Československu).

102	 V Práci od října působila dvojice zmocněnců, ke kterým se 18. listopadu připojili další dva 
zmocněnci a od 10. dubna 1969 ještě další dvojice (NA, f. ČÚTI, k. 54, sign. 25-1).



CEEOL copyright 2024

CEEOL copyright 2024

463Od odpovědnosti ke kontrole

také nebyl úspěšný. Proto 
když v  lednu přijel situaci 
v  odborech osobně prověřit 
emisar politbyra Ústředního 
v ý b o r u  K o m u n i s t i c k é 
strany Sovětského svazu 
B. A. Averjanov, ve své zprá-
vě jen konstatoval, že Práce 
„podkuřuje Smrkovskému 
a  jeho stoupencům“, sám 
předseda Ústřední rady odbo-
rů Karel Poláček je zřejmě pra-
vičák a  je třeba ho vyměnit, 
a  objednal patřičnou kritiku 
v sovětském tisku.103

Tlak na  „konsolidaci“ mé-
dií zvýšila sovětská delegace, 
která do Československa ne-
čekaně zavítala 27. prosince 
a pobývala v zemi do 10. led-
na. Za největší překážku nor-
malizace vzájemných vztahů 
neboli návratu k předledno-
vému stavu pokládali Sověti 
i  nadále činnost médií, 
od předchozích setkání a do-
hod nezaznamenali žádné 
zlepšení.104 Nyní se v  jejich 
podání pravičáci pokusili vytvořit opoziční skupinu a zmocnili se médií, aby od-
mítli listopadovou rezoluci ústředního výboru.105 Nutnou součástí řešení měly být 
personální změny, počínaje redakcí Rudého práva, k nimž se Ústřední výbor KSČ 
jako vydavatel stále ještě neodhodlal. 

Ještě během pobytu sovětské delegace 3. ledna dal Alexander Dubček pokyn k se-
lektivnímu zavedení „důsledné předběžné cenzury“ pracovníky Úřadu pro tisk a in-
formace.106 Předběžnou cenzuru v té době vnímal jako sice uzákoněnou, ale dosud 

103	 Prameny k dějinám československé krize 1967–1970, sv. IV/4, Přílohy DVD, s. 70, dokument 184.
104	 Prameny k dějinám československé krize 1967–1970, sv. IV/3, s. 257, dokument 233 – Zpráva 

V. Biľaka pro předsednictvo ÚV KSČ o pobytu delegace KSSS vedené tajemníkem ÚV KSSS 
K. Katuševem v Československu ve dnech 27. prosince 1968 – 10. ledna 1969, 22.1.1969.

105	 NA, f. KSČ-ÚV 1945–1989 – Alexander Dubček, sv. 27, arch. j. 280, list 17, záznam rozhovo-
ru Alexandra Dubčeka s vedoucím sovětské delegace, tajemníkem ÚV KSSS Konstantinem 
F. Katuševem, leden 1969.

106	 Prameny k  dějinám československé krize  1967–1970, sv. IX/4, s. 94, dokument 277 
(viz  pozn.  68). Novinář a  literární kritik Milan Jungmann ve  svých  pamětech uvádí, 

S postupující „konsolidací“ v představách politického 
vedení znovu ožíval papírový drak antikomunismu, 
kontrarevoluce a anarchie. Autor kresby na obálce 
Dikobrazu Josef Žemlička (18. července 1968)



CEEOL copyright 2024

CEEOL copyright 2024

464 Soudobé dějiny XXVII / 3–4

nerealizovanou možnost. Předsednictvo strany nakonec zareagovalo dlouhou řadou 
dílčích opatření, jež připravil Josef Kempný jako tajemník Ústředního výboru KSČ 
odpovědný za práci s médii. Jejich těžiště spočívalo v systematickém přesvědčování 
vydavatelů, šéfredaktorů a novinářů z řad komunistů, čemuž měl napomoci pokyn 
k aktivizaci zmocněnců.107 Už 9. ledna rozeslal Úřad pro tisk a informace vydavate-
lům periodického tisku hromadnou výzvu, v níž jim připomínal jejich společenskou 
odpovědnost podle tiskového zákona.108 Personální a organizační opatření se týkala 
pouze televize, rozhlasu a Československé tiskové kanceláře, spadajících pod vládní 
pravomoc, a deníku Práce. V tomto posledním případě se ale nejednalo o nezákonný 
administrativní zásah strany do kompetence vydavatele, ale o podporu rozhodnutí 
předsedy Ústřední rady odborů Karla Poláčka odvolat „jeho“ šéfredaktora Ladislava 
Velenského. Ten však nakonec, poté co u Poláčka intervenovala delegace Svazu 
českých novinářů, v čele redakce zůstal, a to až do května 1969.109

Přestože se Dubčekův návrh na zavedení předběžné cenzury nakonec neuskuteč-
nil, informace o něm unikla na veřejnost a mezi novináři vyvolala znepokojení.110 
Zmocněnce proto uklidňovali představitelé Úřadu pro tisk a informace na nejbližší 
poradě, sezvané na 7. ledna 1969 k prohlášení předsednictva ÚV KSČ.111 Rudolf 
Vlček z druhého odboru tiskového úřadu přítomné ubezpečil, že systém vydava-
telských zmocněnců bude pokračovat a předběžná cenzura se zavádět nebude. 
Naopak usoudí-li některý vydavatel, že zmocněnců již není v redakci zapotřebí, 
může je odvolat.112 Postavil proti sobě situaci na podzim 1968, kdy byla potřeba 
cenzury akutní kvůli čerstvému faktu okupace, a poměry na začátku roku 1969, 
jež podle něj do jisté míry dovolovaly v opatřeních polevit. 

Ještě v první polovině ledna 1969 tak mohli novináři i zmocněnci považovat situaci 
v zásadě za stabilizovanou a normalizující se (ve smyslu návratu ke stavu bezpro-
středně před invazí). Dosavadní administrativně-mocenské zásahy do chodu tisku 

že v  Listech byla předběžná cenzura zavedena 5. prosince  1968 (JUNGMANN, Milan: 
Literárky  – můj osud: Kritické návraty ke  kultuře padesátých a  šedesátých let s  aktuálními 
reflexemi. Brno, Atlantis 1999, s. 331). Za předběžnou cenzuru tak označuje její nejslabší 
podobu – vydavatelské zmocněnce, jimiž byli v Listech postupně jmenováni jejich redaktoři 
Jiří Lederer (5. prosince) a po jeho odchodu z redakce Luboš Dobrovský (4. února 1969). 
Doklady o zadrženém obsahu týdeníku, které v této souvislosti Jungmann uvádí, však po-
cházejí až z 3. dubna 1969, kdy byl zaveden přísnější režim cenzury (kontrola obtahů) ex-
ternisty z řad pracovníků ČÚTI. Datum 5. prosince, které cituje i Petr Šámal, tak odpovídá 
zpoždění, s  nímž byl stanoven zmocněnec v  Listech, vzhledem k  datu jejich obnoveného 
vydávání 7. listopadu 1968 (ŠÁMAL, P.: Mimořádná opatření: Restaurace rozptýlené cen-
zurní soustavy (1969–1972), s. 1162 – viz pozn. 16).

107	 Prameny k dějinám československé krize 1967–1970, sv. IX/4, s. 126, dokument 282 – Návrh 
opatření ke zvýšení účinnosti stranického a státního řízení tisku, rozhlasu a televize, před-
ložený tajemníkem ÚV KSČ Josefem Kempným na  114. schůzi předsednictva ÚV KSČ, 
6.1.1969.

108	 NA, f. ČÚTI, k. 27, sign. 22-2.
109	 Prameny k dějinám československé krize 1967–1970, sv. IX/4, s. 369, pozn. 2 k dokumentu 325.
110	 NA, f. ČÚTI, k. 27, sign. 22-2.
111	 Tamtéž.
112	 Tamtéž, k. 54, sign. 25-1.



CEEOL copyright 2024

CEEOL copyright 2024

465Od odpovědnosti ke kontrole

totiž končily ve stadiu pokusu (na rozdíl od státem ovládaného rozhlasu a televize, 
jejichž redaktoři byli přeřazováni nebo posíláni na dovolenou) a dalo se tak soudit 
i podle rétoriky, kterou vůči nim uplatňovali vládní představitelé a Úřad pro tisk 
a informace. Rudolf Vlček de facto vycházel nadále z pojetí zmocněnců a tiskového 
úřadu jako vládní taktiky, která má především uspokojit sovětskou stranu.

„Okamžité zrušení cenzury“

Ještě vážnější krize „konsolidace“ médií přišla v polovině ledna 1969 po sebeupálení 
Jana Palacha, jenž svým činem vyzval k „okamžitému zrušení cenzury“ a zákazu 
rozšiřování okupantské tiskoviny Zprávy.113 Palachův otevřený dopis vzbudil tak 
bouřlivé mediální a společenské ohlasy, že vyvolaly reakci Sovětů. Třiadvacátého 
ledna sdělili Brežněv a Kosygin v dopise Dubčekovi a Černíkovi své zneklidnění 
z toho, že „protisocialistické a protisovětské síly“ rozpoutávají vášně, jež tisk, roz-
hlas a televize vydávají za vlastenecké, a vyzvali k zákroku.114 

Ve dnech 23. a 24. ledna mimořádně zasedala vláda, která rozhodla o řadě kroků 
k regulaci médií. Jaroslav Havelka, po Colotkovi nový předseda Federálního výboru 
pro tisk a informace, dal pokyn ředitelům televize a rozhlasu, aby poslali nežádoucí 
redaktory na několikaměsíční dovolenou a zajistili kontrolu vysílání spolehlivými 
lidmi. S výjimkou interview politiků a sportu se nesmělo vysílat živě a bez předchozí 
kontroly.115 Předsedové krajských národních výborů měli kontrolovat vysílání kraj-
ských rozhlasů. V oblasti tisku doporučila vláda Ústřednímu výboru Národní fronty 
zajistit, aby noviny jejích organizací udržovaly politickou linii Národní fronty,116 
a zvýšila frekvenci schůzí předsedy vlády a předsedy vládního tiskového výboru 
s šéfredaktory a novináři na každodenní.117 Oběma národním vládám uložila, aby 
prostřednictvím svých úřadů pro tisk a informace začaly účinně zabraňovat zveřej-
ňování nežádoucích materiálů. Úřady měly využívat celé škály zákonných sankcí 
až po dočasné zastavení periodika.118

Tady se však projevily nevyjasněné kompetence a alibismus federální vlády i ná-
rodních vlád po federalizaci republiky. Po 1. lednu se měla nadřízeným orgánem 
Úřadu pro tisk a informace, přejmenovaného na Český úřad pro tisk a informace, 
stát česká národní vláda. Namísto toho však nastal bezprávný stav, kdy byl čes-
ký tiskový úřad z podřízenosti federální vládě již vyvázán, avšak český premiér 

113	 Viz BLAŽEK, Petr – EICHLER, Patrik – JAREŠ, Jakub – BENEŠOVÁ, Michala: Jan Palach ’69. 
Praha, Filozofická fakulta Univerzity Karlovy 2009, s. 172.

114	 Prameny k dějinám československé krize 1967–1970, sv. IV/3, s. 260, dokument 234 – Dopis 
L. Brežněva a A. Kosygina A. Dubčekovi a O. Černíkovi vyjadřující zneklidnění nad zostře-
ním politického napětí v ČSSR po sebeupálení Jana Palacha, Moskva 23.1.1969.

115	 NA, f. ÚPV-F (Úřad předsednictva vlády ČSSR/ČSFR – Praha, 1969), zápis ze schůze vlády 
23.–24.1.1969, list 2.

116	 Tamtéž.
117	 Tamtéž, list 1.
118	 Tamtéž, list 2.



CEEOL copyright 2024

CEEOL copyright 2024

466 Soudobé dějiny XXVII / 3–4

Stanislav Rázl odpovědnost za něj a jeho činnost odmítal převzít.119 Český úřad pro 
tisk a informace postupoval jako dosud cestou pokynů a embarg, jimiž kupříkladu 
zakazoval publikovat o sérii sebevražd odvíjejících se od činu Jana Palacha cokoli 
kromě oficiálních prohlášení a jejichž dodržování měli zajistit redakční zmocněnci. 
Dosavadní metody se ovšem ukázaly jako nedostatečné, a proto se řízení cenzury 
opět chopila federální vláda prostřednictvím přejmenovaného Federálního výboru 
pro tisk a informace. Devětadvacátého ledna nařídila českému premiéru Rázlovi, 
aby český tiskový úřad převzal, personálně jej posílil a aby úřad v časopisech Listy, 
Reportér a Zítřek zavedl důslednou předběžnou cenzuru.120 Stanislav Rázl a vedoucí 
druhého odboru ČÚTI Jaroslav Diblík v následujících dnech zavedení předběžné 
cenzury – respektive úředním slovníkem „zintenzivnění předběžné kontroly“ – do-
jednali s vedením dotyčných redakcí.121

Veřejnost i novináři odmítali Úřad pro tisk a informace od samého jeho založení, 
přesto jeho vedení dosud věřilo, že neplní jen negativní roli, a usilovalo o to získat 
prostor i pro plnění úkolů v rozvoji tisku, které mu ukládaly zakládací listiny. Po fede-
ralizaci a Palachově činu bylo vehnáno do vskutku nezáviděníhodné situace: úřad byl 
nucen potlačovat mediální projevy celonárodního vzepětí, jehož ústředním motivem 
byl právě nesouhlas s omezením svobody tisku a informací, a to bez nadřízeného 
politického orgánu, který by převzal odpovědnost za výklad cenzurních pokynů.122

Vystupňoval se morální rozklad pracovníků úřadu. Předseda Josef Vohnout kon-
cem ledna požádal premiéra federální vlády Oldřicha Černíka, aby uvolnil z funkce 
jeho i další kolegy: „Nechci se ocitnout v postavení (a moji spolupracovníci rovněž) 
člověka, kterého sice společnost potřebuje, ale kterým současně opovrhuje, jak dole, 
tak i nahoře.“123 Nakonec ale úřad vedl ještě dva měsíce.

Plnou parou zpět. Konsolidace cenzury po dubnu 1969

Navzdory selektivní úřední předběžné cenzuře představoval v polovině února 1969 
nedisciplinovaný tisk, rozhlas a televize v očích Moskvy stále hlavní překážku pro 
normalizaci vzájemných vztahů.124 Na konci března se krize v konsolidaci médií 
z hlediska sovětských orgánů dále vyhrotila během takzvaných hokejových událostí. 

119	 Tamtéž, f. FVTI, k. 8.
120	 Prameny k  dějinám československé krize  1967–1970, sv. VIII/2, s.  279, dokument 259 – 

Zpráva o  opatřeních Federálního výboru pro tisk a  informace v  Československé televizi, 
Československém rozhlase a Československé tiskové kanceláři, 29.1.1969.

121	 NA, f. ČÚTI, k. 27, sign. 22-2. Platí-li údaj, že od září 1968 do března 1969 si (Č)ÚTI vyžádal 
předložení obtahů ke kontrole dvakrát, jedná se o tento případ.

122	 NA, k. 8, f. FVTI.
123	 Tamtéž, dopis Josefa Vohnouta premiérovi Oldřichu Černíkovi, doručený 27.1.1969.
124	 Ve dnech 5.–10. února 1969 jednal se zástupci sovětského politbyra federální ministr za-

hraničí Ján Marko, který o tom podal zprávu 14. února (Prameny k dějinám československé 
krize  1967–1970, sv. IV/3, s. 267, dokument 238 – Zpráva o  jednání ministra zahranič-
ních věcí ČSSR J. Marka v Sovětském svazu ve dnech 5.–10. února 1969 k otázkám plné 



CEEOL copyright 2024

CEEOL copyright 2024

467Od odpovědnosti ke kontrole

Sovětské politbyro ve svém usnesení z 30. března, jež o den později v Praze tlumo-
čila delegace vedená sovětským ministrem obrany Andrejem Antonovičem Grečkem, 
interpretovalo spontánní shromáždění lidí v centrech měst a dosud neobjasněný 
incident před pobočkou sovětské letecké společnosti Aeroflot na Václavském náměstí 
v Praze po zápase československých a sovětských hokejistů na mistrovství světa jako 
„rozsáhlé kontrarevoluční demonstrace“. Jejich příčinu spatřovalo v „linii prováděné 
hromadnými sdělovacími prostředky“, které prý rozdmýchávají nacionalistické, šovi-
nistické a antisocialistické nálady. V reakci vyzvalo československé státní a stranické 
vedení, aby důrazně řešilo situaci v médiích a podvolilo si je.125 Podpořilo přitom 
Husáka a Štrougala, odmítlo jednat s Dubčekem a Černíkovi dalo výstrahu. S poža-
davkem na zavedení cenzury přišla také Vojenská rada Ministerstva národní obrany, 
které de facto začalo podléhat velení Sovětské armády; československý ministr obrany 
generál Martin Dzúr o tom informoval ve svém vystoupení na zasedání výkonného vý-
boru předsednictva ÚV KSČ.126 K nátlaku se přidal i vedoucí mezinárodního oddělení 
Ústředního výboru KSSS Konstantin Viktorovič Rusakov, když velvyslanci v Moskvě 
Vladimíru Kouckému sdělil, že československé „tiskové zákonodárství připouští daleko 
účinnější opatření k usměrnění tisku a zabránění škodlivým jevům včetně preventivní 
cenzury“, a ptal se, kdy československé vedení k těmto zásahům přikročí.127

Předsednictva federální vlády a komunistické strany zareagovala sérií prohlášení 
a opatření. Premiér Černík vyhlásil zavedení faktické předběžné cenzury a kontroly 
distribuce tisku na schůzi předsednictva vlády 1. dubna. Oboje mělo fungovat podle 
„kádárovského modelu“ v Maďarsku,128 kdy namísto úředně vykonávané předběžné 
cenzury nad médii bdí vládní, stranické a společenské organizace, které ji tak na-
hrazují.129 Realizací byli pověřeni Josef Kempný a Josef Havlín, který od dubna řídil 
Český úřad pro tisk a  informace.130 Gustáv Husák vystoupil proti „antisovětskému 
štvaní“ a „protivládním“ článkům Literárních listů, Práce, Politiky a Zítřka a varoval, 
že mohou mít za následek další ozbrojený zásah Sovětů.131 Druhého dubna vláda 

normalizace československo-sovětských vztahů a koordinace vzájemného postupu v zahra-
niční politice, 14.2.1969).

125	 Tamtéž, s. 288 n., dokument 250 – Prohlášení ÚV KSSS a vlády SSSR charakterizující demon-
strace v Československu ve dnech 28. a 29. března 1969 jako kontrarevoluční, 31.3.1969. 

126	 Viz BÁRTA, Miloš – FELCMAN, Ondřej – BELDA, Josef – MENCL, Vojtěch: Československo 
roku  1968, sv. 2: Počátky normalizace. Praha, Ústav mezinárodních vztahů – Parta  1993, 
s. 54.

127	 Prameny k dějinám československé krize 1967–1970, sv. IV/3, s. 291, dokument 251 – Depeše 
V. Kouckého o  návštěvě u  K. Rusakova týkající se československé vnitropolitické situace 
po protiokupačních demonstracích 28.–29. března 1969, 2.4.1969.

128	 Prameny k  dějinám československé krize  1967–1970, sv. IX/4, s. 245 a  249, dokument  305  – 
Poznámky z diskuse na 18. schůzi výkonného výboru PÚV KSČ k dopisu ÚV KSSS k událostem 
z 28.–29. března 1969.

129	 NA, f. ČÚTI, k. 2, sign. 02-1.
130	 Prameny k dějinám československé krize 1967–1970, sv. IX/4, s. 249, dokument 305.
131	 Tamtéž, s. 247.



CEEOL copyright 2024

CEEOL copyright 2024

468 Soudobé dějiny XXVII / 3–4

rozhodla o zavedení dané formy „předběžné cenzury“.132 Tu pokládala, stejně jako 
Alexander Dubček o tři měsíce dříve, za dosud nerealizované opatření. Počínaje dub-
nem však vládní orgány kvalifikují opatření v tisku již takto, včetně retrospektivních 
hodnocení práce tiskového úřadu v tomto období.

Ještě téhož dne zastavilo předsednictvo ÚV KSČ týdeník Politika, který vydávalo 
stranické nakladatelství Rudé právo,133 a Český úřad pro tisk a  informace zastavil 
týdeník pro politiku, ekonomiku, vědu a kulturu Zítřek, vydávaný nakladatelstvím 
Melantrich.134

Cenzurní pokyny, které vydala federální vláda a Český úřad pro tisk a informace, 
rozšiřovaly a precizovaly pokyny dosavadní, zakládaly tiskovou a cenzurní politiku 
na principech listopadové rezoluce Ústředního výboru KSČ a konkretizovaly skuteč-
nosti, které byly podle výše uvedeného zákona č. 127/1968 Sb. v rozporu se státními 
zájmy.135 Zároveň zavazovaly média k aktivní pacifikační a propagandistické roli: 
vytvářet prostor pro propagaci listopadové rezoluce, posilovat postavení orgánů státní 
moci, působit na upevňování jednoty federalizovaných národů, působit na uklid-
nění veřejného mínění, paralyzovat vlivy „imperialistické ideově-politické diverze“ 
a emigrace.136 

Tyto úkoly přinesly radikální zlom v činnosti Českého úřadu pro tisk a informace 
včetně koncepční a organizační změny v práci zmocněnců, neboť právě je vyko-
náváním předběžné cenzury federální vláda nově pověřila.137 Avšak aby Federální 
výbor pro tisk a informace kontrolu zefektivnil, zavedl novou kategorii zmocněnců. 

132	 ÚSD AV ČR, sbírka KV ČSFR, C III/398, Usnesení Vlády Československé socialistické repub-
liky ze dne 2. dubna 1969, č. 66; též viz DOSKOČIL, Zdeněk: Duben 1969: Anatomie jednoho 
mocenského zvratu. Praha – Brno, ÚSD AV ČR – Doplněk 2006, s. 131.

133	 Tamtéž; dále ÚSD AV ČR, sbírka KV ČSFR, S IV/58; Prameny k dějinám československé kri-
ze 1967–1970, sv. IV/3, s. 301, dokument 254 – Odpověď výkonného výboru předsednic-
tva ÚV KSČ na Prohlášení ÚV KSSS a vlády SSSR k protiokupačním demonstracím v ČSSR 
ve  dnech 28.–29. března  1969, 7.4.1969. Definitivně byla Politika zastavena 22. dub-
na 1969, aby byla nahrazena novým týdeníkem Tvorba (Prameny k dějinám československé 
krize 1967–1970, sv. IV/3, s. 304, pozn. 5 k dokumentu 254).

134	 Hlavním důvodem byl komentář Vladimíra Škutiny „Óda na radost“ k hokejovým událos-
tem (srv. DOSKOČIL, Z.: Duben 1969, s. 130).

135	 „1. názory a  stanoviska, které napadají KSČ, její představitele a  vedoucí úlohu strany 
ve společnosti; 2. útoky a  invektivy proti Sovětskému svazu a ostatním členským zemím 
Varšavské smlouvy a jejich představitelům a proti našim spojeneckým svazkům s těmito ze-
měmi; 3. útoky a invektivy proti spojeneckým vojenským jednotkám na území našeho státu; 
4. útoky proti základním principům našeho socialistického společenského systému; 5. úto-
ky proti prezidentu republiky a dalším vedoucím státním činitelům a proti základním prin-
cipům politiky Národní fronty; 6. údaje, jejichž zveřejnění může poškodit obranu, vnitřní 
bezpečnost státu, výsledky vyšetřování nebo činnost soudů.“ (ÚSD AV ČR, sbírka KV ČSFR, 
C III/398, Usnesení vlády Československé socialistické republiky ze dne 2. dubna  1969, 
č. 66, Příloha k usnesení č. 66/1969: Zásady pro vymezení skutečností, jež jsou v rozporu 
s důležitými zájmy vnitřní nebo zahraniční politiky státu podle zákona č. 127/1968 Sb.; viz 
též DOSKOČIL, Z.: Duben 1969, s. 131.)

136	 ÚSD AV ČR, sbírka KV ČSFR, C V/5.
137	 Tamtéž, C III/398.



CEEOL copyright 2024

CEEOL copyright 2024

469Od odpovědnosti ke kontrole

Na rozdíl od zmocněnců jakožto zástup-
ců vydavatele s  pověřením ČÚTI byli 
označováni jako „dohlédací pracovník 
Českého úřadu pro tisk a informace“.138 
Zároveň bylo do českého tiskového úřa-
du převeleno patnáct armádních noviná-
řů, aby podpořili jeho nového předsedu 
Josefa Havlína, konzervativce navrže-
ného Dubčekem139 a  podporovaného 
Sověty, jenž ve  funkci nahradil Josefa 
Vohnouta. (Tajemník ÚV KSČ pro práci 
s médii Josef Kempný o výměně ihned 
referoval sovětskému velvyslaneckému 
radovi Sergeji Ivanoviči Prasolovovi.)140 

Rozhodující změna se také odehrála, 
a to již v březnu 1969, ve vedení oddě-
lení masových sdělovacích prostředků 
Ústředního výboru KSČ. Dosavadní ve-
doucí Dušan Havlíček byl pro své pro-
tiokupační postoje, s nimiž vystupoval 
po srpnu 1968 jako účastník takzvaného 
vysočanského sjezdu KSČ, nedůvěryhod-
ný jak pro domácí konzervativce, tak pro 
Sověty, kteří v něm spatřovali stoupence 
pravicové frakce ve stranickém vedení.141 
Jeho oddělení, které by bylo za normál-
ních okolností představovalo nejvyšší 
stranickou instanci pro řízení médií, se 
po srpnu dostalo na druhou kolej. Jeho úlohu převzal Vládní výbor pro tisk a infor-
mace a později ve stranické hierarchii Sověty podporovaný výkonný výbor před-
sednictva ÚV KSČ. Havlíčka, který s pomocí Alexandra Dubčeka odjel jako zvláštní 
korespondent Československé tiskové kanceláře do Švýcarska,142 nahradil Vladimír 

138	 NA, f. FVTI, k. 1, zápis z 1. schůze FVTI 22.4.1969.
139	 Prameny k dějinám československé krize 1967–1970, sv. IV/3, s. 296, dokument 253 – Záznam 

rozhovoru A. Dubčeka s náměstkem ministra zahraničních věcí SSSR V. Semjonovem o po-
litické situaci v ČSSR, 7.4.1969.

140	 Prameny k  dějinám československé krize  1967–1970, sv. IV/4, s. 392, dokument  136 – 
Záznam rozhovoru S. I. Prasolova s tajemníkem ÚV KSČ J. Kempným o opatřeních proti 
„pravici“, zejména ve sdělovacích prostředcích, 8.4.1969.

141	 Viz CAJTHAML, Petr: Public relations pro Státní bezpečnost: Bezpečnostní propaganda v  le-
tech 1968–1971. In: Sborník Archivu bezpečnostních složek, č. 6. Praha, Archiv bezpečnostních 
složek – Ústav pro studium totalitních režimů 2008, s. 191–242, zde s. 213.

142	 Viz SEDMIDUBSKÝ, Jan: Rok  1968 mi obrátil život naruby: Svědek zrady. Příběh Dušana 
Havlíčka. Můj rozhlas [online], 20.09. 2020 [cit. 2020-11-06]. Dostupné z: https://www.muj-
rozhlas.cz/dokument/rok-1968-mi-obratil-zivot-naruby-svedek-zrady-pribeh-dusana-havlicka.

Takzvané hokejové události v březnu 1969 se 
staly námětem mnoha vtipů, ale také zámin-
kou k dalšímu zásahu proti svobodě projevu. 
Autor kresby na obálce časopisu Reportér 
Stanislav Haštaba (27. března 1969)



CEEOL copyright 2024

CEEOL copyright 2024

470 Soudobé dějiny XXVII / 3–4

Diviš – armádní novinář, který dříve vedl časopis Lidová armáda a od ledna 1968 
týdeník Kulturní noviny (vydávaný Ministerstvem kultury a  informací) a nyní byl 
bez angažmá.

Nově ustanovení úřední zmocněnci prováděli kontrolu v nejodbojnějších redakcích, 
kde tento krok znamenal návrat před jaro 1968 k praxi takzvaných plnomocníků – za-
městnanců Ministerstva vnitra, umístěných rovněž v redakcích. Jinde se měla opět 
zintenzivnit činnost dosavadních zmocněnců vydavatelských. V některých případech 
si Český úřad pro tisk a informace vyžádal obtahy přímo od redakce.143 Ve stranických 
titulech (deníky Rudé právo, Pravda, Nové slovo) to pak byly personální změny, které 
měly zajistit, aby redakce začaly aktivně sloužit „bojovné stranické publicistice“, aniž 
by bylo nutné a žádoucí podrobovat je cenzuře.144

Sedmnáctého dubna rezignoval Alexander Dubček a  funkci prvního tajemníka 
Ústředního výboru KSČ převzal Gustáv Husák, v uplynulých měsících nejhalasnější 
kritik činnosti médií. Ve svém nástupnickém projevu na zasedání ústředního výboru 
strany na Pražském hradě jmenoval jako viníky krizové situace intelektuály spolu 
s novináři a vyslovil se za podmanění médií: „…když si strana nezabezpečí svůj 
rozhodující ideový vliv na rozhlas, na televizi, na tisk, nemůže svou úlohu v tomto 
státě splnit.“145

V následujících týdnech Český úřad pro tisk a  informace v souladu s usnesením 
federální a české vlády zrušil registraci emblematických časopisů pražského jara 
Studentské listy (12. května), Listy a Reportér (15. května) a na tři měsíce pozasta-
vil Svět v obrazech, My 69 a Plamen (15. května).146 Devátého dubna předsednictvo 
Československé strany socialistické (ovládající vydavatelství Melantrich) definitiv-
ně zastavilo vydávání Zítřku,147 u nějž Český úřad pro tisk a  informace následně 

143	 V období od 1. dubna 1969 do konce ledna 1970 to bylo celkem šestnáctkrát (NA, f. 1478, 
sv. 21, arch. j. 46, bod 6, Zpráva o politické a kádrové situaci v Českém úřadě pro tisk a in-
formace a o stavu publicistiky ve sdělovacích prostředcích).

144	 Prameny k  dějinám československé krize  1967–1970, sv. IX/4, s.  365, dokument 324 – 
Důvodová zpráva k  opatřením v  oblasti sdělovacích prostředků, předložená tajemníkem 
ÚV KSČ Josefem Kempným na 128. schůzi předsednictva ÚV KSČ, 6.5.1969.

145	 HUSÁK, Gustáv: Musíme hledat poctivé komunistické řešení,  17. dubna  1969. In: TÝŽ: 
O obraně a ochraně socialismu: Výbor z projevů a statí 1969–1981. Praha, Naše vojsko 1982, 
s. 13–27, zde s. 23. Původně viz TÝŽ: Musíme hledat poctivé komunistické řešení: Ze závěreč-
ného slova soudruha Gustáva Husáka na plénu ÚV KSČ. In: Rudé právo (19.4.1969), s. 1 a 3.

146	 První zmínka o  zastavení jmenovaných časopisů se vyskytuje v  usnesení předsednictva 
ÚV KSČ z 1. dubna 1969 (tamtéž, s. 281, dokument 308 – Usnesení 122. schůze předsednic-
tva ÚV KSČ k událostem z 28.–29. března 1969, 1.4.1969). Literární noviny byly zastaveny 
ihned, následně po protestech Svazu československých spisovatelů bylo vydávání obnove-
no (viz PUTÍK, J.: Odchod ze Zámku, s. 69 – viz pozn. 38; též DOSKOČIL, Z.: Duben 1969, 
s. 131 n.). Stranické předsednictvo 6. května 1969 uložilo komunistům v české vládě zasta-
vit vydávání časopisů Listy, Reportér, My 69, Plamen a Svět v obrazech (Prameny k dějinám 
československé krize  1967–1970, sv. IX/4, s. 367, dokument 325 – Usnesení  128. schůze 
předsednictva ÚV KSČ k opatřením v oblasti sdělovacích prostředků, předloženým tajem-
níkem ÚV KSČ Josefem Kempným).

147	 Komuniké Čs. strany socialistické. In: Svobodné slovo (4.4.1969), s.  1 (citováno podle: 
DOSKOČIL, Z.: Duben 1969, s. 131; též viz Prameny k dějinám československé krize 1967–1970, 



CEEOL copyright 2024

CEEOL copyright 2024

471Od odpovědnosti ke kontrole

konstatoval propadnutí registrace. Periodické 
tituly byly masově rušeny a  slučovány až 
do roku 1971 (pětatřicet v roce 1969, třiatřicet 
v roce 1970 a devětasedmdesát v roce 1971).148

Zároveň v  prvním květnovém týdnu zaháji-
lo předsednictvo ÚV KSČ, jeho výkonný výbor 
a v návaznosti na ně ideologické oddělení byra 
ÚV KSČ pro české země zásadní krok, kterému se 
dosud nejvyšší stranické orgány vyhýbaly: prová-
dění personálních zásahů, a to nejen ve stranic-
kém tisku či státních médiích, ale plošně ve všech 
titulech odporujících politice komunistické strany 
a státu.149 Zásahy se odehrávaly po stranické linii, 
úkolem byli pověřeni komunisté ve všech redak-
cích.150 Cílem působení ideologického oddělení 
bylo získávat novináře pro spolupráci s  novým 
stranickým vedením, „izolovat pravičácké síly“ 
a ovládnout Svaz českých novinářů.151 Postupně 
muselo z  celkového počtu 5106 novinářů ode-
jít z  redakcí nejméně dvanáct set, tedy zhruba 
čtvrtina.152

Když nové, konsolidované vedení Českého úřadu pro tisk a informace revidovalo 
dosavadní činnost úřadu a hodnotilo zkušenosti se systémem zmocněnců, jak byl 
ustanoven a vybudován po srpnu 1968, konstatovalo – obdobně jako u většiny ostat-
ních aktivit za dřívějšího vedení úřadu – politický neúspěch. Zmocněnci podle něj 
často postrádali potřebný politický profil, a především reálnou moc měnit rozhodnutí 
šéfredaktora. Proto pokládalo do budoucna za potřebné, aby český tiskový úřad do-
hlížel na jejich výběr a korigoval jej a aby byli postaveni na roveň šéfredaktora nejen 
co do odpovědnosti, ale i pravomocemi.153 

sv. IV/3, s. 300, dokument 254 – viz pozn. 133).
148	 NA, f. ČÚTI, k. 68, sign. 26-6, Vyjádření IV. odboru ČÚTI k otázce zrušení časopisů v  le-

tech 1968–1971 (k čj. 1034/74). 
149	 Viz VONDROVÁ, Jitka (ed.): Komunistická strana Československa: Komunistická strana 

Slovenska (prosinec  1967 – říjen  1969). Byro ÚV KSČ pro řízení stranické práce v  českých 
zemích (listopad  1967 – říjen  1969). (Prameny k  dějinám československé krize  1967–1970, 
sv. IX/5.) Praha – Brno, ÚSD AV ČR, v.v.i. – Doplněk 2019, s. 651, dokument 64.1 – Zpráva 
o opatřeních ideologického oddělení byra ÚV KSČ k účinnému ovlivňování sdělovacích pro-
středků, 8.5.1969.

150	 Prameny k dějinám československé krize 1967–1970, sv. IX/4, s. 366 n., dokument 325 (viz 
pozn. 146). 

151	 Prameny k dějinám československé krize 1967–1970, sv. IX/5, s. 652 n., dokument 64.1.
152	 NA, f. 1261/05, sv. 27, arch. j. 28, s. 22 (citováno podle: HRADECKÁ, Vladimíra – KOUDELKA, 

František: Kádrová politika a nomenklatura KSČ 1969–1974. Praha, ÚSD AV ČR 1998, s. 51).
153	 NA, f. ČÚTI, k. 54, sign. 25-1, Instituce zmocněnců (dokument vznikl po dubnu 1969).

Josef Kempný (1920–1996) byl 
jako tajemník Ústředního výbo-
ru KSČ pověřen usměrňováním 
sdělovacích prostředků v souladu 
s oficiální politickou linií (encyk-
lopedie.ostrava.cz)



CEEOL copyright 2024

CEEOL copyright 2024

472 Soudobé dějiny XXVII / 3–4

Dokumenty Českého úřadu pro tisk a informace ukazují, s jakými organizačními 
problémy se ve své činnosti doposud potýkal. I když většina zmocněnců byla zaměst-
nanci svého listu, někteří spadali pod jiné organizace vydavatele, kvůli nové pracovní 
náplni byly jejich pracovní pozice rušeny a přesouvány, přes pokyny úřadu nebylo 
někdy jasné, odkud zmocněnci poplyne plat, kde bude umístěn, zda získá přístup 
do redakce či k náhledu novin. „Politický“ aspekt, který měl ze zmocněnců sejmout 
stigma cenzora a v jistém smyslu jim usnadnit práci, proto zmocněnci ve výsledku 
vnímali naopak jako v pracovněprávním ohledu nevyjasněné postavení a překážku 
v práci – nakolik ovšem měli vůli ji vykonávat.

Opětovným povoláním zkušeného aparátníka Josefa Havlína, jenž během pražské-
ho jara přišel o místo vedoucího oddělení školství a vědy ÚV KSČ,154 se Český úřad 
pro tisk a informace emancipuje. Přestává své pokyny redakcím zaštiťovat autoritou 
vlády, zároveň se ale začíná vracet pod vliv předsednictva strany, čímž naplňuje další 
ze sovětských požadavků. V květnu už předseda českého tiskového úřadu schvaluje 
jmenování zmocněnců155 a rovněž začíná ovlivňovat složení redakcí.

Na jaře a v  létě 1969 byl vyměněn asi tucet zmocněnců,156 většina však zůstala 
ve funkci. V červenci 1969 pak úřad podrobně hodnotil jejich efektivitu v  jednot-
livých redakcích. Osobní pohovory předznamenávaly pozdější stranické prověrky. 
Zmocněnci vesměs deklarovali vstřícnost k požadavkům úřadu. Někdy vyjadřovali 
loajalitu vládě a podporu v jejím normalizačním úsilí – ještě však ve smyslu vyrov-
nání s přítomností sovětských vojsk, a nikoli vnitrostranického a vnitrostátního boje 
proti liberálům a reformistům. I když většina zmocněnců při pohovorech vyhověla 
požadavkům (čtyřiapadesát z devětašedesáti), jedenáct zmocněnců z titulů, které 
byly zastaveny. neuspělo.157 Je zajímavé, že v pohovorech prošli všichni zmocněnci 
z Československé tiskové kanceláře,158 přestože některé hlasy v předsednictvu stra-
ny (stejně jako Sověti) označovaly ČTK za jednu z hlavních příčin nepořádků v tisku. 
Někteří zmocněnci vysvětlovali svou zdrženlivost tím, že nechtěli působit jako horlivci, 
a odvolávali se na nejednoznačné pokyny a svou malou autoritu. Nejhůře hodnoceni 
byli jednotlivci, kteří nejen tolerovali, ale sami zařazovali závadné materiály do tisku; 
k nejproblematičtějším titulům v tomto směru patřily deníky Mladá fronta, Práce, 
Rovnost a Svobodné slovo.159 Krajním případem se stal zmocněnec pro Listy Luboš 
Dobrovský, který „nevyhovuje. Obhajoval při jednání o zastavení časopisu závadný 
obsah mnohem více než šéfredaktor [Milan Jungmann].“160

154	 Viz VANČURA, J.: Naděje a  zklamání, s. 28 (viz pozn.  16). Ke  konsolidaci ČÚTI srv. 
ZAPLETAL, A.: Proces konsolidace v Českém úřadu pro tisk a informace v letech 1969–1971 
(viz pozn. 15).

155	 Dne 16. května 1969 schválil jmenování zmocněnkyně v Československém rozhlase (NA, 
f. ČÚTI, k. 61, sign. 25-3).

156	 Tamtéž, k. 54, sign. 25-1, Hodnocení zmocněnců ČÚTI. Tento nedatovaný dokument zachy-
cuje stav na jaře a v létě 1969.

157	 Tamtéž.
158	 Tamtéž.
159	 Tamtéž.
160	 Tamtéž.



CEEOL copyright 2024

CEEOL copyright 2024

473Od odpovědnosti ke kontrole

Efektivní nástroj k ovládání zmocněnců dal českému tiskovému úřadu do rukou zá-
kon č. 58/1969 Sb., o finanční odpovědnosti státních zaměstnanců, účinný od 1. čer-
vence. Podle něj a podle nového výkladu zákona č. 127/1968 Sb. začali být všichni 
zmocněnci pokládáni za součást správních orgánů státu (zaměstnance ČÚTI) a jejich 
konání za akt správního řízení. Posun, jenž měl oproti výkladu z podzimu 1968, 
kdy nesl veškerou odpovědnost za závady šéfredaktor, největší praktické důsledky, 
spočíval v tom, že chybné jednání zmocněnců bylo možné napříště postihnout udě-
lením pokuty.161

Srpen 1969. Zatěžkávací zkouška konsolidované cenzury

Předběžná cenzura prostřednictvím vládních i vydavatelských zmocněnců anebo 
formou kontroly obtahů jednotlivých čísel, které redakce poskytovaly tiskovému úřa-
du,162 byla praktikována i nadále. Během celého srpna 1969 v souvislosti s výročím 
„internacionální bratrské pomoci“ pak Federální výbor pro tisk a informace po peč-
livých přípravách zesílil „terénní“ opatření,163 když se zmocněnci vydali kontrolovat 
ústřední deníky a týdeníky operativně přímo do redakcí. K tomu se přidala ještě 
efektivnější takzvaná kontrola před rozšířením, při níž vybraní pracovníci českého 
tiskového úřadu kontrolovali signální výtisky přímo v tiskárně. Obavy z očekávaných 
„provokací“ převážily ve vládě nad enormní finanční náročností tohoto způsobu 
kontroly tisku: v případě odhalené závady bylo totiž nutné znehodnotit a nahradit 
celý náklad listu nebo vyměnit závadné strany. 

V kritickém čase Český úřad pro tisk a informace zabavil náklad aktuálních čísel 
devíti méně významných časopisů, takže se žádné „nepřátelské nebo dvojsmyslné 
příspěvky“ v  tisku, rozhlasu ani televizi neobjevily. Podle vnitrostranického hod-
nocení konsolidovaný systém kontroly v srpnu 1969 obstál.164 Jak postupovaly per-
sonální změny v redakcích, začal se úřad spoléhat na nejméně náročnou kontrolu 
následnou, s osobní odpovědností šéfredaktorů a finančními postihy redakcí.165

161	 Tamtéž, f. FVTI, k. 7, Právní analýza statutu zmocněnců, vyhotovená pro FVTI mezi 5. červ-
nem a 19. srpnem 1969. K novému výkladu zákona č. 127/1968 Sb. dala podnět dosavadní 
„praxe“.

162	 Viz pozn. 143.
163	 Cenzurní opatření v srpnu 1969, která zajišťoval FTVI, dále sestávala z hromadných pře-

sunů redaktorů rozhlasu a televize mezi redakcemi, omezení programu vysílání, zpřísnění 
dovozu zahraničního tisku, instruktáže šéfredaktorů, ochrany vysílací techniky a zabezpe-
čení techniky záložní, záložních zdrojů atd. Předsedové federální a národních vlád dostali 
navíc za úkol prověřit produkci nakladatelství, ministr vnitra měl zajistit kontrolu činnosti 
nepřátelských „skupinek a center“, jakož i uměleckých svazů, zesílit rušení zahraničních 
rozhlasových stanic (Svobodná Evropa) apod. (Tamtéž, k. 8.)

164	 Prameny k dějinám československé krize, sv. VIII/2, s. 411, dokument 308 – Souhrnná zpráva 
o srpnových událostech a výsledcích přijatých opatření k zabezpeční klidu, veřejného po-
řádku a bezpečnosti v ČSSR, 11.9.1969.

165	 NA, f. ČÚTI, k. 4, sign. 05-3.



CEEOL copyright 2024

CEEOL copyright 2024

474 Soudobé dějiny XXVII / 3–4

Na Slovensku zrušil Slovenský úřad pro tisk a  informace instituci zmocněnců 
k 30. září 1969 se zdůvodněním, že po delegování odpovědnosti na šéfredaktora 
se jejich činnost stala formální.166 V Praze se však scházeli i nadále. Na základě 
dochovaných fragmentů zápisů z porad můžeme soudit, že se četnost jejich setkání 
snížila na jednou měsíčně, a to nejméně do léta 1970; svoláváni byli telefonicky. 
K 1. říjnu 1970 zrušila „konzultační středisko“, které organizovalo směnnou prá-
ci zmocněnců, Československá televize, spoléhajíc se na „pevné politické vedení“ 
ve všech redakcích. Ze zmocněnců se stali normální zaměstnanci a odpovědnost 
za kvalitu vysílání se vrátila vedoucím redaktorům.167 Poslední dochovaný seznam 
aktivních zmocněnců vznikl po 15. dubnu 1971.168 Předseda Českého úřadu pro tisk 
a informace Vlastimil Neubauer poté ještě zamýšlel vyzvat vydavatele periodického 
tisku ke jmenování nových zmocněnců. Poněvadž však dopis s výzvou, která měla 
být splněna do 30. září 1971, nakonec nebyl odeslán, usuzuji, že v té době se síť 
zmocněnců definitivně deaktivuje.169 

V obou normalizačních dekádách vysílal Český, respektive Federální úřad pro tisk 
a informace (zřízený v prosinci 1980) své pracovníky do redakcí jen příležitostně, 
okolo výročí 21. srpna a úmrtí Jana Palacha.170 O zmocněncích ustanovených pro 
konkrétní redakce jsem však nenalezl zmínek – až na jedinou výjimku: v roce 1982 
se předseda Federálního úřadu pro tisk a informace pokusil obnovit síť zmocněnců, 
plán byl ale nakonec odložen pro případ mimořádných událostí.171

Závěrem. Od odpovědnosti ke kontrole

Zmocněnci představují ústřední výkonný prvek cenzury v období rané normalizace 
od září 1968 do srpna 1969. V jejich proměňujícím se postavení a úkolech v období 
od  září  1968 do  roku  1971 jsem identifikoval čtyři modely předběžné kontroly 
tisku: zaprvé vydavatelští zmocněnci kontrolující texty svých kolegů redaktorů; 
zadruhé úřední zmocněnci kontrolující redakcemi předložené obtahy; zatřetí úřed-
ní (případně vojenští) zmocněnci kontrolující obtahy přímo v redakcích; začtvrté 
zmocněnci kontrolující signální výtisky v tiskárnách. 

Souběh, následnost a  vzájemné nahrazování jednotlivých modelů odpoví-
dají průběžnému ústupu reformních a posilování konzervativních sil ve  vedení 
Komunistické strany Československa a ve státním a stranickém aparátu, jak tuto 

166	 Tamtéž, f. FTVI, k. 7.
167	 Tamtéž, f. ČÚTI, k. 61, sign. 25-3.
168	 Tamtéž, k. 54, sign. 25-1. Poopravme zde tvrzení Petra Šámala, že instituce zmocněnců byla 

rozpuštěna již v polovině roku 1969 (ŠÁMAL, P.: Mimořádná opatření, s. 1162 – viz pozn. 16).
169	 NA, f. ČÚTI, k. 54, sign. 25-1, Návrhy jmenování zmocněnců v hromadných informačních 

prostředcích (koncept dopisu).
170	 Viz BEDNAŘÍK, P. – JIRÁK, J. – KÖPPLOVÁ, B.: Dějiny českých médií, s. 314 (viz pozn. 16); 

ŠITLER, Jiří: Cenzura v předlistopadovém Československu. In: Dějiny a současnost, roč. 20, 
č. 6 (1998), s. 33–38, zde s. 37.

171	 NA, f. FÚTI, k. 6.



CEEOL copyright 2024

CEEOL copyright 2024

475Od odpovědnosti ke kontrole

změnu v  rozložení moci vyvolával a  katalyzoval soustavný sovětský tlak. První 
model fungoval v ústředních médiích do konce ledna 1969, kdy začal být v něko-
lika případech kombinován s druhým modelem. Jednoznačně však převládal až 
do začátku dubna 1969. Jeho efektivita byla výslednicí zájmů a vyjednávání všech 
zaangažovaných skupin (Sovětů, vlády a strany, vydavatelů, zmocněnců a noviná-
řů); z hlediska vlády a strany, jakož i Moskvy coby nejvyššího arbitra, byl ovšem 
zcela neúčinný. Na  začátku dubna  1969 proto vláda a  strana přestaly spoléhat 
na vydavatelské zmocněnce a do vybraných redakcí byli povoláni úřední a armádní 
novináři. Díky této posile se systém zmocněnců stal rozhodující operativní silou, 
která – spolu s prudce narůstajícím rozsahem personálních opatření a existenčního 
tlaku na novináře – dokázala přinutit média, aby respektovala prosovětskou cenzur-
ní normu. V srpnu 1969 pak systém dočasně rozšířili zmocněnci, kteří kontrolovali 
signální výtisky přímo v tiskárnách. 

Vohnoutovo vedení (Českého) úřadu pro tisk a  informace a  jeho zaměstnanci, 
vzešlí z novinářského prostředí a spjatí s reformním procesem, byli liberálnější než 
politické vedení země. Spolehlivou předběžnou cenzuru se tak po několika neú-
spěšných improvizovaných pokusech povedlo vybudovat až napočtvrté. Stejně jako 
v ostatních oblastech rozhodl o  její účinnosti (a následně o „konsolidaci“ médií) 
personální aspekt: povolání nových pracovníků českého tiskového úřadu v čele 
s Josefem Havlínem, kteří – na rozdíl od vydavatelských zmocněnců – nebyli lo-
ajální redakcím a  liberálnímu pojetí žurnalistiky, nýbrž konsolidovanému úřadu 
a prosovětské podobě normalizace. 

Tím Český úřad pro tisk a informace definitivně přestal být dočasným nástrojem 
pro uspokojení Sovětů v období do vydání nového tiskového zákona a stal se z něho 
nástroj vnitropolitického boje konzervativců s reformisty a opozicí v „ostré fázi“ 
normalizace. Personálně a organizačně se již ovšem jednalo o docela jiné těleso.

Studie vznikla v rámci projektu Grantové agentury ČR č. GA19-11164S „Tisková po-
litika v období tzv. normalizace“.

Abstract
The topic of the study is the censorship apparatus in the Czechoslovak Socialist Republic 
between September 1968 and August 1969, i.e during the first year after the invasion 
of the Warsaw Pact armies, with a particular focus on the system of authorized rep-
resentative in the context of the media policy of the government and the Communist 
party. The representatives (zmocněnci) were the central executive element of censorship 
in the early normalization period. The author identifies four models of preliminary 
supervision over the media, which reflect the authorized representatives’ changing role 
and tasks. In the first model, the representatives were selected by publishers and editors 
among their employees; activities of rank-and-file journalists were thus supervised by 
their colleagues who were following direct instructions of the government. The model 
was implemented and used since the establishment of the authorized representatives’ 
category in September 1968 throughout the period under review, in dailies, weeklies, 



CEEOL copyright 2024

CEEOL copyright 2024

476 Soudobé dějiny XXVII / 3–4

and also in the Czechoslovak Press Agency; in the winter of 1968, they were joined by 
the Czechoslovak Radio and the Czechoslovak Television. It gave editorial boards and 
editorial staff enough leeway to circumvent and negotiate and, in the opinion of the 
Czechoslovak political leadership, and particularly in the eyes of the Soviets, it did not 
prove too successful. In the second model, official representatives were checking test 
copies submitted by editorial boards. The model was implemented in February 1969 
in selected magazines which were considered problematic (Listy, Reportér and Zítřek) 
and it also fell short of expectations from the viewpoint of the pro-Soviet consolidation 
policy. In the third model, implemented since April 1969, official (or army) repre-
sentatives were checking test copies directly in editorial offices and their interventions 
were seen as a substantial improvement. At that time, the role of the Czech Office for 
Press and Information (Český úřad pro tisk a  informace), which started making 
independent decisions concerning appointments of representatives and personnel of 
editorial boards, was becoming more important. The fourth preliminary censorship 
model employed representatives who, at the time of the first anniversary of the Soviet 
intervention in August 1969, were checking signal copies directly in printing works. 
This mode of supervision was viewed as an unquestionable success. The Czech Office 
for Press and Information subsequently abandoned the policy of representatives and 
replaced it by a follow-on supervision model combined with a targeted personnel policy; 
the very last documents referring to the system of representatives date back to 1971. 

Keywords / Klíčová slova:
Czechoslovakia; media; censorship; (authorized) representatives; Prague 
Spring 1968; Czechoslovak normalization
Československo; média; cenzura; zmocněnci; pražské jaro 1968; československá 
normalizace


