Pravda's coverage
of the Chemobyl nuclear accident
at the threshold of glasnost

Festus Eribo

Department of Communication
East Carolina University
Greenville, NC 27858

USA

Gary D. Gaddy

Institute for Research in Social Science
The University of North Carolina
Chapel Hill, NC 27599

USA

This study uses content analysis to examine Pravda’s coverage of the Cher-
nobyl nuclear accident against the background of both Western and Soviet
scholarship on the Soviet press in order to understand better the role of
Pravda in the early days of glasnost. To provide a basis for comparison of
the paper’s coverage of Chernobyl, the study also examines Pravda’s cov-
erage of the nuclear accident at Three Mile Island in Pennsylvania, and The
New York Times coverage of both Chernoby! and Three Mile Island.

The study found that for four days, despite glasnost, no news of the
nuclear accident in Chernoby! was published by Pravda. However, there
was also a four-day delay in the paper’s coverage of Three Mile Island.
Furthermore, the study found that The New York Times gave earlier and
greater coverage to the nuclear accidents at both Chernobyi and Three Mile
Island.

KEY TERMS: Chernobyl nuclear accident in the press, Chernoby! and Pravda,
Chernobyl and The New York Times, Pravda’s coverage of Chernobyl, Pravda
and Three Mile island, The New York Times and Three Mile Island, and
The New York Times coverage of Cherncbyl.

Soviet nuclear power station in Chernobyl, 80 miles north of the
Ukrainian capital of Kiev. The explosion caused a fire in the graphite
reactor core. “Fuelled by the white hot graphite core of one of the Chernobyl’s
four reactors, the runaway blaze burned at temperatures of up to 5,000 degrees,

On Saturday, April 26, 1986, at 1:23 a.m., an explosion took place in the

242 The Howard Journal of Communications, Vol. 3, Nos. 3&4 (Winter—Spring 1992), pp. 242-252
Copyright © 1992 Howard School of Communications



or twice that of moiten steel” (Greenwald, Aikman, Duff, & McGeary, 1986).
Two plant workers were killed apparently either by the blast or the ensuing fire.
Meanwhile, deadly radioactive particles spewed forth into the atmosphere,
threatening lives within the Soviet Union and in neighboring European coun-
tries.

Byelarus, the neighboring republic on which 70% of the contamination set-
tled, is still grappling with the health consequences for a fifth of its population:
2.2 million people. including 800,000 children, who became victims of Chernobyl
and hostages of the postponed effects of radiation. Pyotr Kravchanka, foreign
affairs minister of Byelarus, told the United Nations General Assembly in De-
cember 1990 that 37,000 children were being treated for precancerous condi-
tions, adding that there has been a doubling of thyroid ailments among children,
a sevenfold increase in anemia cases, and a rise in leukemia cases. The mounting
toll of the accident is projected to hit its high point in 1996-1997 (Cornell,
1990).

The first news of the Chernobyl nuclear disaster came from Sweden, which
had detected an abnormally high level of radiation near a Swedish nuclear power
plant and immediately launched a probe into the source of the atmospheric
contamination.

Beyond the accident itself and its impact on human health and safety, this
event may have consequences outside the domain of nuclear power. In partic-
ular, the implications of the media coverage of the worst nuclear accident in his-
tory are far reaching, especially for the Soviet media. Pravda, the leading Soviet
newspaper at the time of the accident, featured prominently in the ensuing
revelations in the mass media.

Pravda’s Place in the Soviet Media

Pravda, paragon of the Soviet mass media system betore the introduction of
glasnost, is the subject of several inquiries examining the role of the Soviet press
in contemporary sociopolitical, cultural, economic, and scientific spheres (Ber-
ezhnot, 1975, p. 4; Bogdanov & Viazemski, 1971, pp. 13-20; Okorokov, 1974;
Ovsepyan, 1975). Several studies suggest that Pravda was a major asset to the
Kremlin and an inalienable part of the historical, ideclogical, and cultural de-
velopment of totalitarianism in the Union of Soviet Socialist Republics before
1985 (Merrill & Fisher, 1980, p. 245).

Pravda is, according to one observer, “the calmest, most businesslike, most
influential and most authoritative daily in {the] USSR” (Merrill & Fisher, 1980,
P- 242). In addition, Western leaders and their political analysts often “search
Pravda’s content for clues to the changing direction of Soviet policy” and as “a
useful index to Soviet behavior” (Markham, 1967, p. 170). Although the paper
lost about 50% of its circulation in 1989 because of limited market forces and
prevailing competition induced by glasnost and perestroika, its authoritativeness
and influence among Soviet and world elites have not diminished (Eribo, Vaughn,
& Oshagan, 1990). Paraschos, in his contribution to Merrill's Global Journalism
{1991) noted that “glasnost seems to be breathing fresh air . . . on old practices

The Howard Journal of Communications (Winter—Spring 1992} 243



almost everywhere.” According to Paraschos, “the new spirit exhibited by Pravda
in the fall of 1989, when it caught the world by surprise by issuing an apology
10 General Secretary Gorbachev's most prominent Soviet critic for an article it
had run about him two days before,” is reflective of the new aura (p. 118). The
paper responded to glasnost by eliminating the communist logo from its mast-
head in January 1990. Following the abortive coup in August 1991 and the
subsequent collapse of the USSR in December of the same year, Pravda has
become an independent paper, managed by its employees. Its print run has
dropped from 11 million copies in 1988 to 1.3 million copies in 1992. Under
the new democratic government in Russia, the paper now competes for read-
ership with other dailies, including 20 Moscow-based independent papers, in a
free market.

Overview of the Contemporary Soviet Press

The Soviet media coverage of Chernobyl raises fundamental questions about
long-standing Soviet press theory and practice. Coverage of the accident also
brings into focus the protracted international debate about freedom of the press
and the individual's right to be informed.

Between 1917 and 1985, the role of the press in a Communist state had
been an issue of major concern to many citizens of the free world—and to those
within the former Soviet Union now on the path of democratization.

Critics of the Soviet media system agree that before the introduction of
glasnost the Soviet system tended to be “hypercautious in the circulation of
information that is required” (Inkeles & Bauer, 1961, p. 198). It was Soviet press
policy to keep information on many issues and controversies affecting the society
at large from the Soviet public.

Merrill noted that before glasnost reporting what people in the West consider
newsworthy —major events of the day—played only a small role in the Soviet
press. Negative information about the Soviet Union was ignored, including sto-
ries about accidents, plane crashes (unless foreigners or Soviet VIPs were in-
volved}, drug problems, and epidemics.

Soviet Theory of the Press

Before major changes in the USSR and the whole of Eastern Europe that
began in 1985, Soviet press theory based on Marxist-Leninist philosophy was
the norm for journalistic practice in the USSR (Androunas & Zassoursky, 1979,
p- 186: Zassoursky & Losev, 1981, pp. 118—121). Marx, the architect of the
communist press theory, had conceprualized that “the very function of the press
should come from the central function —the perpetuation and expansion of the
socialist system” (Martin & Chaudhary, 1983, p. 170). He was supported by
Lenin’s view of the press as a collective “propagandist,” “agitator,” and “orga-
nizer” (Bogdanov & Viazemski, 1971, p. 21).

The primary functions and principles of the Marxist-Leninist press in the

244 The Howard journal of Communications (Winter—Spring 1992)



Soviet Union were party-mindedness (Partinost), ideological content (ideinost),
truthfulness (pravdivost), popular character (narodnost), mass accessibility (mas-
sovost), and criticism and seif-criticism {kritika i samokritika) (Bogdanov & Viazem-
ski, 1971, p. 22). These were commandments to be followed by Soviet editors,
all of whom were members of the Communist party. According to Merrill, Bryan,
and Alisky (1964), only the most devout communists were “allowed to be jour-
nalists, and each must surrender his individuality and conform to the party line.”
The press was “looked at as an arm of the government and the party, an in-
strument with which 1o control the social system” (p. 103).

From a Western vantage point, communist press theory was “based on the
premise that the masses are too fickle and too ignorant and unconcerned with
government to be entrusted with details of its operation. The fundamental rights
of every citizen to know government business are considered unrealistic and
simply [a] bourgeois concept by those adhering to the communist press philos-
ophy” (Merrill, 1983, p. 24). Thus, Inkeles and Bauer (1961) noted, the Soviet
citizen had to depend “on inference and interpolation and extrapolation to satisfy
his information needs” (p. 162). As a result, communication in the Soviet Union
was “actually two parallel systems, one the official system, and the other a series
of devices which enables the citizen to supplement, correct and replace the official
media” (p. 162).

The Movement Toward Glasnost

In a study of the Soviet media public, Mickiewicz found that opinion polling
by Soviet officials showed that “the structure of demands and tastes is quite
different from what they had imagined or wished and that blanketing of the
public with constant repetitive messages was not producing the desired effects”
(Martin & Chaudhary, 1983, p. 181). In 1985, Soviet leader Mikhail Gorbachev
introduced glasnost into the Soviet media system—a milestone in the history of
the Soviet press.

Admittedly, 70 years of censorship policy required some time 1o change,
especially given that Soviet journalists had been trained not to challenge the
Comimunist party or to report events that depict the Soviet system in a bad light.
Schillinger (1989) reported in her study of Moscow’s dailies in 1985 and 1987
that “glasnost appears to be encountering formidable obstacles at the local levels”
{p. 828). Paraschos pointed out that during “the introduction of glasnost, the
situation became even more delicate. As the institutional limits of tolerance kept
enlarging, the uncertainties of those who were testing them kept multiplying”
(Merrill, 1991, p. 125). Vladimir Pozner, a Soviet broadcaster and unofficial
government spokesman, argued that you cannot order people to be open and
candid. “We can say this is what we recommend. But if there’s a bureaucrat who
doesn’t want to be open, you'd have a lot of trouble making him” (“USA vs.
USSR,” 1986, p. 11A). Soviet press coverage of the Chernobyl nuclear accident
may be a case in point.

The Howard Journal of Communications (Winter—Spring 1992) 245



Comparative Analysis

To understand better the initial role of the Soviet press in the age of glasnost,
this study examines Pravda’s reports on the Chernobyl nuclear accident in the
USSR. To provide a basis of comparison with a similar event ocutside the USSR,
it also examines Pravda’s coverage of the nuclear accident at Three Mile Island
in Pennsylvania.

Moreover, comparative analysis with a non-Soviet newspaper on the coverage
of the same two events is made. The New York Times was selected for this purpose
because its leadership in reportorial quality, circulation, readership, and agenda
setting in the United States makes it somewhat comparable to Pravda.

Several basic questions are asked, including: What happened when Pravda,
at the threshold of glasnost, was faced with covering a negative news event of
such global significance as the Chernobyl nuclear accident? Furthermore, what
happened when the news event became known from other sources?

Methodology

Copies of Pravda from April 26, 1986, to May 9, 1986, were examined in
the original Russian. All news items and articles on the Chernobyl nuclear ac-
cident were counted and measured in column inches. Pictures related to the
Chernobyl accident also were measured as a separate indicator of the coverage
given to the event. Related news items, such as reports on other nuclear accidents
during the period, were not measured, but are considered in the discussion of
the coverage of Chernobyl.

For the purpose of comparative analysis, the 14 Pravda editions from April
26, 1986, to May 9, 1986, are divided into two periods: the cover-up period of
4 days and the exposure period of 10 days. The exposure period is further
divided in half; that is, the early exposure period of 5 days and the late exposure
period of the last 5 days covered in this study.

For Pravda’s coverage of the accident at Three Mile Island, 14 editions of
Pravda are studied. The period covered is from March 28, 1979, the day of the
accident, to April 10, 1979. The number of stories published and their meas-
urement in column inches are recorded.

For comparison, The New York Times coverage of Chernobyl and Three Mile
Island for the same period above is examined via The New York Times Index, using
both the printed volumes and a computerized search.

Results

Pravda’s Coverage

For the first four days after the nuclear accident in Chernobyl, Pravda pub-
lished no news of it. After the event was reported in other sources, there was a
response from Pravda. A total of 22 news items, amounting to 487.3 column

246 The Howard journal of Communications (Winter—Spring 1992)



inches, were published during the two weeks following the accident. During the
early exposure period, seven stories appeared (31.8% of the total number),
measuring 34.8 column inches (7% of total measurement of the coverage). Dur-
ing the late exposure period, more stories were published and substantially more
space was allotted: 15 news items appeared (68.1% of the total number of stories),
amounting to 452.5 column inches (92.8% of the total 487.3 column inches of
all stories published in Pravda on the Chernobyl nuclear accident).

In comparison, the accident at Three Mile Island was given a total of three
news items (16.5 column inches) by Pravda during the two weeks following the
event. All were news contributions from TASS, the official Soviet news agency.
The first item was published on April 1, 1979, four days after the accident
occurred—a delay similar to that for Chernobyl. Pravda’s coverage of Three
Mile Island represents 13.6% of the coverage it gave to Chernobyl in number
of news items; and, in column inches, only 3.3% of that given the Chernobyl
accident.

During the first week following each of the two events, this study found a
similar coverage pattern. Four news items totaling 17.5 column inches were given
to Chernobyl, compared to three news items of 16.6 column inches given to
Three Mile Island.

The magnitudes of the disasters and the modes of their exposure were not,
however, similar. Chernobyl was an unprecedented catastrophe hidden from
public knowledge until the Swedes found that something was amiss. Three Mile
Island was a serious accident promptly reported in the American mass media
(the following day, in the case of The New York Times), with no clear effort (by
the government, at least) to keep information from the public.

The New York Times Coverage

The New York Times published a total of 102 stories amounting to 1,573
column inches on the Chernobyl nuclear accident during the period examined
in this study. For Three Mile Island, 65 stories amounting to 1,699 column
inches were published during the period examined.

Clearly, The New York Times gave more coverage to both events. Pravda’s
coverage of Chernobyl was 21.5% of the coverage given it by The New York Times
in number of stories, and 30.9% of the Times's coverage in column inches. By
way of comparison, however, for Three Mile Island, Pravda’s coverage was 4.6%
of The New York Times coverage in number of news items and only 0.97% in
length.

Discussion of Pravda’s Coverage of Chernobyl

Pravda’s coverage of the Chernobyl nuclear accident was, by Western news
standards, three or four days late. Even then, Pravda gave no prominence to
the news when it was first published, placing the six-column-inch story on the
bottom right corner of page two. The full text of the announcement published

The Howard journal of Communications (Winter—Spring 1992) 247



on April 30, 1986, under the title, “From The Council of Ministers of the USSR,”
stated:

As the press has already reported, an accident has occurred at the Chernobyl
Atomic Power Station, located 130 kilometers north of Kiev. A government
commission headed by Comrade B. Ye. Shcherbina, Vice Chairman of the USSR
Council of Ministers, is at work at the site. The commission includes heads of
ministries and departments, prominent scientists and specialists.

According to preliminary data, the accident occurred in one of the buildings
of the fourth power-generating unit and led to the destruction of part of the
structural elements, damage to the reactor and some escape of radioactive sub-
stances. The three remaining power-generating units have been shut down; they
are in good condition and are in operational reserve. Two people died in the
accident.

Urgent measures have been taken to eliminate the consequences of the
accident. At present, the radiation situation at the power station and the adjacent
locality has stabilized; the victims are being given necessary medical assistance.
The residents of the atomic power station settlement and three nearby com-
munities have been evacuated.

The state of radiation situation at the Chernobyl Atomic Power Station and
in the surrounding area is being monitored constantly. (Pravda, 1986, April 30)

The four-day delay in announcing the accident is unusually long for a modern
daily newspaper. For example, Pravde published news of the U.S. attack on
Libya of April 15 on April 16, 1986, some 24 hours after the event.

Why did Pravda not publish within 24 or 48 hours news of the Chernobyl
accident, which took place right in the Soviet Union? The official reason for the
delay given by Soviet authorities was that they needed time to gather the facts
of the accident before going to press. The authorities also said that their first
obligation was to evacuate those living in and around Chernobyl. On May 4,
Pravda explained that authorities were preoccupied with the accident itself and
were busy trying to stop the fire in the reactor. Clearly, because whatever was
known could have been published, and because journalists were not reported
to have been involved in fighting the fire, this official explanation is not very
satisfactory.

The delay in reporting the Chernobyl accident generated controversy lead-
ing to a severe setback for glasnost at the time. When the news of the nuclear
accident eventually was published in Pravda, the paper seemed to be responding
to an agenda already set by the Western press. Obviously, earlier and greater
publicity was given to the event in the Western press, as demonstrated by the
analysis of The New York Times coverage.

During the two weeks covered by this study, Pravda’s coverage of the Cher-
nobyl nuclear accident became a gambit in defense of the USSR and in an attack
on Western governments and the Western press. Although details of the accident
trickled out in later coverage, Pravda devoted much energy 10 explaining and
defending the Soviet mass media’s handling of the accident.

On May 1, 1986, Pravda accused certain Western press agencies of “spread-
ing a rumor to the effect that thousands of people died in the accident at the
atomic power station.” It then stated that the “facts are 2 dead, 197 hospitalized,

248 The Howard Journa! of Communications (Winter—Spring 1992)



out of these, 49 have been discharged from the hospital.” On May 2, 1986, the
paper reported that 18 victims were in serious condition and no foreigners were
among the victims of the nuclear accident.

By May 3, 1986, Pravda seemed to attempt to divert attention from the stili-
burning reactor at Chernobyl with publication of a front-page report of an
accident involving an American nuclear submarine based at Gibraltar. On the
following day, Pravda reported on an April 1986 nuclear accident in Nevada
and another nuclear accident in Nevada from March 1984 in which 15 people
were injured and one person died.

On the same day, Pravda accused the U.S. government and the Western
press of overreaction to the Chernobyl accident, stating that from 1971 to 1984
there had been 151 accidents at nuclear power stations in 14 countries. The
United States, according to Pravda, had never reacted to others in the way it
had 1o the Chernobyl accident. The paper said the Western media were trying
to divert attention from what it described as “disgraceful American aggression
against Libya.”

On May 5, 1986, Pravda expressed disappointment over “Western propa-
ganda” and condemned an alleged anti-Soviet campaign in the West. It accused
the West of being “happy at the misfortune of others.” On the same day. however,
Pravda revisited the nuclear accident at Three Mile Island from March 26, 1979.

Table 1 Coverage of Chernobyl and Three Mile Island

Pravda New York Times
Chernobyl Three Mile Island Chernobyl  Three Mile Island
Period of No. of Column No. of Column No. of No. of
Coverage Stories Inches Stories inches Stories Stories
Cover up
Day 1 0 0 0 0 0 0
Day 2 0 0 0 0 0 2
Day 3 0 0 0 0 0 5
Day 4 0 0 0 0 5 ki
0 0 0 0 5 (3%) 18 (14%)
Early exposure
Day 5 1 6 1 6 22 21
Day 6 1 6 1 6 24 19
Day 7 2 6 1 5 22 19
Day 8 0 0 0 0 18 12
Day 9 3 17 0 0 22 5
7 (32%) 35 (7%) 3(100%) 17 (100%) 108 (69%) 76 (59%)
Late exposure
Day 10 2 50 0 0 12 5
Day 11 3 97 0 0 8 6
Day 12 2 102 0 0 8 11
Day 13 3 73 0 0 7 7
Day 14 3 131 a 0 9 6
15 {68%) 453 (92%) 0 (0%) 0 (0%) 44 (28%) 35 (27%)
Total 22 (100%) 488 (100%) 3 (100%) 17 (100%) 157 (100%) 129 (100%)

The Howard journal of Communications (Winter—Spring 1992) 249



In addition, nuclear accidents in Nevada, the Irish Sea, Kent, and other siies
were reported.

From May 6 to May 9, 1986, leading Soviet writers were offered the op-
portunity to defend the USSR on the pages of Pravda. Among these writers
were academician Georgi Arbatov and the following journalists: Yuri Zhukov,
V. Gubarev, and Odinets.

In his article “A Boomerang,” Arbatov reiterated that Chernobyl was the
152nd nuclear accident. He conceded that it was a very serious accident that
produced higher levels of radiation not only in the Soviet Union but in sur-
rounding countries as well. He noted that the accident was bound to canse some
concern and that the Soviet Union would have been concerned had the accident
taken place in anocher country. He went on to say the West had been waiting
for just such an occasion, launching a devastating anti-Soviet propaganda attack
because the accident was not reported in time. Arbatov, however, gave no ex-
planation for the delay in reporting the nuclear accident, the main bone of
contention in the Western press.

From May 6 forward, coverage of the Chernobyl nuclear accident by Pravda,
after the initial hesitation, diversions, and defensiveness, became unusually in-
formative and open. Despite this openness, the accident still did not receive the
kind of coverage a Western news audience might expect. For example, the first
picture related 1o the accident (a photograph of medical tents outside Chernobyl)
was published on May 7, nearly two weeks after the event. Furthermore, during
the entire two-week period, there was one single front-page story published
about Chernobyl, and this was on May 9, a full two weeks after the fire began.
This story reported a statement made by the Politburo on actions being taken
as a consequence of the nuclear reactor fire.

Soviet Reactions to the Coverage of Chernobyl

As a result of limited news from the official media, activity of the rumor
mill in the Soviet Union intensified following the accident in Chernobyl. Pravda
reported on May 9, 1986, two weeks after the incident began, that a woman
had walked into its offices to complain about a story spreading through Kiev
that the city was unsafe. She visited Pravda’s office 10 appeal for more information
on the developments in Chernobyl and its environs postaccident.

During the Cold War, the Soviet approach seemed clearly superior to Soviet
Jjournalists, and all important news had been determined “according to criteria
of Marxism-Leninism defined by party leaders” (Martin & Chaudhary, 1983,
pp- 171-173). Nevertheless, the Soviet media handling of Chernobyl was not
tully endorsed by Pozner, who stated, “we made a mistake in not reporting it
quickly enough. Even with the lack of information we had, we still should have
gotten it out faster. And this was used politically—to prove that the Soviet Union
is a closed, secretive society” (*USA vs. USSR,” 1986, p- 11A).

Although Pozner did not discuss official censorship of the press in the USSR,
itis possible that censorship was responsible for the delay in reporting Chernobyl
10 the world. At the time of the nuclear accident, there were a number of

250 The Howard journal of Communications (Winter—Spring 1992)



censorship agencies in USSR, the most important being the Department of
Propaganda and Agitation of the Communist Party, and the government cen-
sorship division, GLAVLIT, the Chief Administrator for the Preservation of
State Secrets in the Press.

In an article on Chernobyl, Medvedev (1986), author of Nuclear Disaster in
the Ural (an account of a Soviet nuclear disaster in the 1950s), said it is well
known that “the Soviet Union does not report accidents in the nuclear industry
and has not responded to requests about accidents which became known through
some unofficial sources” (p. 10). Lingering elements of Soviet censorship may
have created a situation in which “the Soviet media was also not in a position to
react properly, and for more than two weeks the Soviet public did not know the
real picture” (p. 10). Martin and Chaudhary (1983, p. 174) note that in general
there has been “no premium on the unusual” in Soviet mass communication
and information flow.

The Soviet delay in releasing information on Chernobyl was supported by
one American observer after he attended a conference on nuclear power in
Yalta, USSR, following the Chernobyl accident. Kulcinski, a professor of nuclear
engineering, said that “the Soviet government may have saved lives by stone-
walling about the Chernobyl nuclear accident” (Smith, 1986, p. 1) because the
dearth of information may have aided in orderly evacuation and absence of
panic.

A Test of Glasnost

Coverage of the Chernobyl disaster was the first real test of the Soviet press
principle of glasnost, coming two years after its proclamation. This event was
also a check on “official willingness to entrust the Soviet people with unpleasant
facts” (Greenwald, Aikman, Duff, & McGeary, 1986, p. 52). The result was, at
best, hesitation.

Time magazine reported that, at first, the Soviet mass media was as wary as
the government about admitting the magnitude of the calamity. For ten days,
Soviet TV and newspapers passed along “brief, vague, official statements that
raised more questions than they provided answers” (Greenwald et al., 1986, p.
55). This hesitation supported Merrill’s (1983, p. 5) view that the path to a
libertarian society, advocating the “primacy of the individual's rights over the
rights of government,” will be too tormenting for regimes that desire “political
and social stability and realize that press freedom, or too much of it, endangers
this stability and the general status quo.” John Milton in Areopagitica postulated
that “it was more important for individuals to know the truth than for specific
governments to survive” (Davis & Baran, 1981, p. 13). The acceptability of such
a policy in the USSR is open to debate, both within and without the country.

Soviet press theory, like the Soviet government ttself, was less than a century
old before the collapse of the USSR. The communist sysiem in the country
before 1985 and its communication policies have little precedence in world
history. Consequently, the system was a long-term process of experimentation
and change. The crusade for a free press in the West started in England in 1538

The Howard journal of Communications {(Winter—Spring 1992) 251



under Henry VIII and has been a protracted and continuing struggle. It might
be argued that the relatively new glasnost media approach needs time to mature.
The fledgling glasnost, if fully institutionalized, will constitute a radical and
irreversible shift to a new type of media theory.

If coverage of the Chernobyl nuclear accident constitutes a test of glasnost,
Pravda’s initial delay in publishing the news of the disaster within the USSR for
four days is disappointing. However, later coverage of the accident marked a
new era of unprecedented timeliness and openness in Pravda.

Through the 1985 introduction of glasnost, the USSR acknowledged that
its press had not been open and could not serve the people fully if it remains
closed and censored. The Soviets have experienced the futility of censorship.
The shock waves from the Chernobyl accident and the subsequent press coverage
may constitute a watershed in Soviet press policy that brought it closer to a
committed policy of glasnost before the fall of communism and the dissolution
of the Union of Soviet Socialist Republics.

References

Androunas, E., & Zassoursky, Y. (1979). Protecting the sovereignty of information. Journal of Com-
munication, Spring 1979, 186.

Berezhnot, A. F. (1975). Soviet journalism: Part I1. Democratic Journalist, 9, 4.

Bogdanov, N. G., & Viazemski, B. A. (1971). A journalist’s handbook. Leningrad: Lenizdat.

Cornell, G. W. (1990, December 21). The extended pain of Soviet nuclear accident is now being
felt. Associated Press.

Davis, D. K., & Baran, S. }. (1981). Mass communication and evervday life: A perspective on theory and
effects. Belmont, CA: Wadsworth.

Eribo, F., Vaughn, S., & Oshagan, H. (1990}. The changing media in USSR: New evidence from a
recent survey. Gazette, 45(3).

Greenwald, J., Aikman, D., Duff, M., & McGeary, J. (1986, May 12). Deadly meltdown. Tume, 38—
55.

Inkeles, A., & Bauer, R. (1961). The Soviet citizen. Cambridge, MA: Harvard University Press.

Markham, ]. W. (1967). Voices of the red giants: Communications in Russia and China. Ames: Iowa State
University Press.

Martin, L. J., & Chaudhary, A. (1983). Comparative mass media systems, New York: Longman.

Medvedev, Z. A. (1986, June) Soviet power failures. Marxism Today, 10.

Merrill, J. C. (1983). Global jowrnalism: A survey of the world mass media. New York: Longman.

Merrill, J. C. (1991). Global journalism: A survey of international communzcation. New York: Longman.

Merrill, J. C., Bryan, C. R., & Alisky, M. (1964). The foreign press. Baton Rouge: Louisiana State
University Press.

Merrill, J. C., & Fisher, H. (1980). The world'’s great daihes: Profile of 50 newspapers. New York: Hasting
House.

New York Times. (1979, March 28— April 10: 1986, April 26—-May 9).

Okorokov, A. Z. (1974). V. I. Lenin about the press. Moscow: Politizdat.

Ovsepvan, R. (1975, January) Socialist journalism: History, experience, problems. Democratic Jour-
nalist, 3—6.

Pravda. (1979, March 28—April 10; 1986, April 26—May 9).

Schillinger, E. (1989). Two Moscow dailies: Content changes and glasnost, 1985—1987. Journalism
Quarterly, Winter, 828.

Smith, S. L. (1986, June 10). UW prof lauds Soviets on handling of disaster. Wisconsin State Journal
(Madison).

USA vs. USSR (1986, June 9). USA TODAY, 11A.

Zassoursky, Y., & Losev, S. (1981). Information in the service of progress. Journal of Communication.
Autumn, 118-121.

252 The Howard Journal of Communications (Winter—Spring 1992}



Copyright of Howard Journal of Communications is the property of Taylor & Francis
Ltd and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a
listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may
print, download, or email articles for individual use.



