
 

 
Words as Weapons: Propaganda in Britain and Germany during the First World War
Author(s): Alice Goldfarb Marquis
Source: Journal of Contemporary History, Vol. 13, No. 3 (Jul., 1978), pp. 467-498
Published by: Sage Publications, Ltd.
Stable URL: https://www.jstor.org/stable/260205
Accessed: 28-11-2018 19:41 UTC

 
JSTOR is a not-for-profit service that helps scholars, researchers, and students discover, use, and build upon a wide

range of content in a trusted digital archive. We use information technology and tools to increase productivity and

facilitate new forms of scholarship. For more information about JSTOR, please contact support@jstor.org.

 

Your use of the JSTOR archive indicates your acceptance of the Terms & Conditions of Use, available at

https://about.jstor.org/terms

Sage Publications, Ltd. is collaborating with JSTOR to digitize, preserve and extend access to
Journal of Contemporary History

This content downloaded from 80.95.248.215 on Wed, 28 Nov 2018 19:41:09 UTC
All use subject to https://about.jstor.org/terms



 Alice Goldfarb Marquis

 Words as Weapons:
 Propaganda in Britain and Germany During

 the First World War

 The thunder of the guns of the first world war was accompanied by
 another kind of barrage - the war of words between the
 belligerents. Within each embattled nation, words were seen as
 powerful movers of men and women; they became mobilizers of
 the national spirit, calls to courage, to sacrifice and, finally, to
 simple endurance.

 Long after the killing stopped, men debated the meaning and
 importance of the verbal conflict. To some participants it had all
 been like a prep-school prank, an exciting happening, signifying
 little; others drew from it portentous meaning and a stern lesson.
 But almost every interested observer realized that something vital
 about mass communications had changed during the war and the
 debate centred around the nature of this change.

 Some saw the journalist as 'an engineer of souls' playing on the
 'whole keyboard of human instincts . . . to incite to action', and
 employing 'a tremendous apparatus - the press.' Others felt that
 'the most careful experiments and surveys have failed to
 substantiate the wide claims on behalf of mass media or the fears of
 critics of mass communication.'2

 The first quotation, from Serge Chapotkin, a journalist victim of
 Nazism, indicates that words are the all-powerful fathers to the
 deed, and in itself, by its strong wording and condemnatory tone,
 arouses feelings of fear and anxiety. Interestingly enough,
 however, the second statement, by Denis McQuail, a professor of
 sociology, is also emotionally loaded. Its calm scholarly tone
 implies a scientific attitude, a quiet confidence, indeed, in the
 ability of rational analysis to measure the persuasive power of
 words. But the direct connection between word and deed remains

 elusive. Indeed, the word 'propaganda' itself rings pejoratively

 Journal of Contemporary History (SAGE, London and Beverly Hills),
 Vol 13 (1978), 467-98

This content downloaded from 80.95.248.215 on Wed, 28 Nov 2018 19:41:09 UTC
All use subject to https://about.jstor.org/terms



 Journal of Contemporary History

 today, implying an intent to deceive, a straying from the path of ob-
 jectivity, a tampering with the human will.

 The first effective channels for mass propaganda developed during
 the nineteenth century, with the approach of mass literacy and the
 proliferation of the printed word. What came to be called the 'yellow
 press' developed rapidly during the 1880s and 1890s. In England, the
 growth of the popular press, as well as its concentration in a few
 ownerships, is epitomized by the spectacular careers of Alfred and
 Harold Harmsworth, the self-educated sons of a Dublin barrister.
 Between 1888 and 1890 they acquired control of newspapers with cir-
 culations totalling more readers than had ever been available before.
 Alfred, who became Lord Northcliffe in 1905, founded Answers in
 1888, bought the London Evening News in 1894, founded the Daily
 Mail in 1896 and the Daily Mirror in 1903, and bought control of
 The Times in 1908. His younger brother Harold became Lord
 Rothermere and by the first world war was owner of the Daily
 Mirror, the Sunday Pictorial, the Leeds Mercury, the Glasgow Daily
 Record, and the Glasgow Evening News. Newspaper circulations in
 England (as well as in the United States) rose most sharply between
 1890 and 1910 and tended to level off in the 1920s.3

 Along with this growth of the popular press went the notion that
 the public's thinking could be moulded and channelled through the
 printed word. Dissemination of wire-service news from one centraliz-
 ed source to hundreds of newspapers in widely scattered places pro-
 vided an irresistible temptation for centralized control of press infor-
 mation. Thus the era in which propaganda acquired its modern
 definition and its evil connotation clearly lies in the first two decades
 of the twentieth century, and more specifically in the accelerated
 manipulation of mass opinion by government and the press during
 the first world war.

 The public's thirst for information about the war, the various
 governments' urgent need to mobilize the entire civilian population,
 the development of bureaucratic machinery for manipulating public
 opinion, and the technical means for accomplishing these goals all
 converged into one brilliant burst of rhetoric. The orgy of killing on
 the battlefield took place against the backdrop of an orgy of loaded
 words, and the silences were equally deadly, for they often masked
 the truth. Small wonder that Ludendorff wrote, during the war:
 'Words today are battles: the right words, battles won; the wrong
 words, battles lost'.4 Truth or falsehood were beside the point: words
 were simply another weapon, as morally neutral as a cannon

 468

This content downloaded from 80.95.248.215 on Wed, 28 Nov 2018 19:41:09 UTC
All use subject to https://about.jstor.org/terms



 Marquis: Words as Weapons

 or a bomb.

 Whether propaganda actually changed the course of the war re-
 mains problematical. The fact is that it was widely perceived as hav-
 ing had a major effect on the war; during the post-war years, the
 discussion of the effects of wartime propaganda became as laden
 with strong feeling as its content. 'It became perfectly clear', Pro-
 fessor Harold Lasswell wrote in 1927, 'that the practice of propagan-
 da and the practice of talking about propaganda were dominating
 characteristics of this period.'5

 The content, the organization, the methods and the effects of this
 powerful new weapon may be compared within two environments:
 the 'open' society of Britain and the 'closed' society of Germany.
 Just as in the war of weapons British tactics finally prevailed, so they
 did in the war of words. This verbal victory had a profound and
 totally unexpected effect in Germany, as will be seen later.

 The German press unquestioningly supported the war from the day
 Austria opened hostilities against Serbia on 25 July 1914. British
 press opinion at that point was confused and largely opposed to
 entering a European land conflict. But before the British declaration
 of war on 4 August, the press turned full circle, first to pained
 recognition that intervention was necessary and finally, after the
 German invasion of Belgium, to stridently patriotic calls for victory.

 On 29 July an editorial in the Daily News stated that 'the most ef-
 fective work for peace that we can do is to make it clear that not a
 British life shall be sacrificed for the sake of Russian hegemony of
 the Slav world.' On the following day the same newspaper stated
 that 'the free peoples of France, England and Italy should refuse to
 be drawn into the circle of this dynastic struggle.' On 1 August it
 published a letter entitled 'Why we must not fight' over the well-
 known initials of A.G. Gardiner, a liberal journalist, who blamed
 'the industrious propaganda of Lord Northcliffe' for Britain's 'anti-
 German frame of mind' and asked 'Where in the world do our in-
 terests clash with Germany'? answering 'Nowhere'.

 On 3 August 1914, Sir George Riddell, publisher of the mass cir-
 culation sensational Sunday News of the World as well as the weekly
 Church and Family Newspaper, telegraphed to Lloyd George, then
 Chancellor of the Exchequer in the Asquith government: '[There is] a
 feeling of intense exasperation among leading liberals . . . at the
 prospect of the government embarking on war. No man who is

 469

This content downloaded from 80.95.248.215 on Wed, 28 Nov 2018 19:41:09 UTC
All use subject to https://about.jstor.org/terms



 Journal of Contemporary History

 responsible can lead us again.'
 Wickham Steed, the editor of The Times, recalled in his memoirs

 that during the crisis the newspaper's financial editor, Hugh
 Chisholm, was called in by the head of one of the largest banks in the
 city and flatly told that The Tines' pro-war editorials must cease: the
 demand was refused.6 As late as 7 August leading British journalists
 were dubious about the wisdom of war. 'I am strongly of the opinion
 that the war ought not to have taken place', C.P. Scott, editor of the
 Manchester Guardian, wrote to W. Mellor of the Manchester and
 Salford Trades and Labour Council, 'but once in it, the whole future
 of our nation is at stake and we have no choice but to do the utmost
 we can to assure success.'7 Scott himself wrote no leader about the

 war until 12 December 1914, following the enlistment of the Man-
 chester Guardian's chief leader writer, who had written editorials
 condemning Germany. In a letter to his close confidant, L.T.
 Hobhouse, Scott wrote that 'at first it seemed impossible to write
 honestly at all without raising questions which we had decided to
 leave alone.'8

 German press opinion, by contrast, was considerably more unified
 as the war broke out; the tradition of government management of
 news had been well-established under Bismarck and Wilhelm II.9 The

 'shading' of news in German newspapers was apparent from the first
 day of hostilities. Typical was the slant of the wording in a report of
 Austria's declaration of war on Serbia, on 25 July 1914. The follow-
 ing day, the Berliner Tageblatt reported the stirring effects of 'the
 news that the outbreak of the Austrian-Serbian War had become

 unavoidable.' The same story contained an opinion-laden paragraph
 strongly indicating official inspiration: 'One assumes and hopes that
 quiet and sensible (vernunftige) elements in France and England will
 see to it that the Serbian-Austrian matter (Angelegenheit) will not
 develop into a world war.'

 The pervasive hand of the official censor can already be detected
 on 1 August 1914 in a front-page editorial of Vorwarts, Germany's
 leading Social Democratic newspaper: 'The orders issued by
 [military] iauthorities force restrictions upon us and threaten the ex-
 istence of our paper. Of course there will be no change in our fun-
 damental convictions and our political attitude.'"

 The previous day a State of Siege had been declared in Germany,
 which meant suspension of 'the right to express opinion freely by
 word, print or picture.' This rule had been intended only for areas
 directly endangered by the fighting, but it was quickly applied

 470

This content downloaded from 80.95.248.215 on Wed, 28 Nov 2018 19:41:09 UTC
All use subject to https://about.jstor.org/terms



 Marquis: Words as Weapons

 throughout the country. On the same day a memo containing 26 pro-
 hibitions was issued to the press by Chancellor Bethmann-Hollweg,
 'to prevent unreliable information from reaching public print.'"

 On 8 August 1914 General von Kessel, the Chief Commander in
 the Marks (the military district which included Berlin), reminded the
 press, 'once more and for the last time, that . .. the printing of news
 regarding military affairs is prohibited'. Addressing editors as
 though they were a gang of unruly schoolboys, he warned them that
 'from now on, measures of force will be resorted to against the trans-
 gressors. Public warnings have not been lacking'. Emphasizing this,
 he announced on the same day that the Tdgliche Rundschau fur
 Schlesien und Posen was suppressed for publishing 'military news' in
 spite of 'repeated general warnings'.12

 The effect of these measures was not lost on those who might have
 protested. But only their shadow can be traced, as in a pathetic
 editorial published in Vorwarts on 1 August 1914: 'We take for
 granted that the members of our Party, because of their training and
 their loyalty to their convictions, will understand the restraint forced
 upon us and will remain faithful to us in these trying days'. 3

 Later in August, Vorwdrts reminded 'every intelligent reader that
 he cannot expect that the newspaper he reads will maintain in its
 news service, articles and editorials, the peculiar attitude which has
 characterized it in times of peace.' If the readers were 'puzzled' by
 their paper's attitude, they should remember that 'without giving up
 its fundamental standpoint', Vorwirts was 'much limited in its
 freedom of action. It is extremely difficult for the editors of a
 socialist labourtpaper to combine the duty of protecting the interests
 of the laboring class with the task of conforming with the regulations
 of the military authorities.''14

 All such protestations of virtue were, however, unavailing; on 27
 September 1914 von Kessel issued an order suppressing Vorwarts.
 The order was withdrawn on 30 September with the stipulation that
 any reference to 'class hatred and class struggle' was to be avoided in
 future. Hugo Haase (an attorney) and Richard Fischer (the paper's
 business manager), both Reichstag deputies, had pleaded with von
 Kessel to rescind the order. But the general had the last humiliating
 word: 'I make the request that this communication be published on
 the front page of the next issue of the paper."'5

 The justification of tight German censorship was the fear that
 newspapers would publish sensitive military information. But such a
 fear had small foundation. The only wire service in Germany (until

 471

This content downloaded from 80.95.248.215 on Wed, 28 Nov 2018 19:41:09 UTC
All use subject to https://about.jstor.org/terms



 Journal of Contemporary History

 1921) was the 'semi-official' Wolff Telegraph Bureau (WTB)
 established in 1871 with a government guarantee that all official
 news would move exclusively through it. In exchange, the WTB had
 agreed that all 'politically sensitive material' would be cleared with
 the Foreign Office. Thus, when war broke out, WTB became the
 German newspapers' sole source of war news.'6

 The contrasting reactions by the British and German press indicate
 a profound contrast in the organization of the two societies. The
 unified support of the war in the British press was openly arrived at,
 the result of more or less public agonizing. Despite party differences
 and a tendency in some quarters to treat politicians like a private
 stable of race horses,'7 the press leaders reached unanimity by in-
 dividual routes.

 In Germany, unity was imposed from above. Party differences
 were bitter; the military sensitivity to what was printed in Vorwarts
 was in a sense justified; the Social Democrats had for years averred
 that they would not fight workers of other lands. The early Vorwarts
 editorials indicate the party's confusion and dismay when faced with
 the reality of war. Nationalism had overwhelmed the principle of in-
 ternational socialist unity; but beneath the surface, the wound bled.
 By stern repression, the German military censors hoped at least to
 staunch the blood or, if that proved impossible, to kill the patient.

 When war broke out, it was the public's clamour for news which
 drove governments both in England and Germany to construct
 bureaucratic channels for transmitting information. These soon
 diverged into a multitude of paths, as various government agencies
 tried to deal with the press via a web of competing, barely controlled
 hierarchies with feuding staffs and perpetual bitter rivalries.

 In Britain, a Parliamentary War Aims Committee, representing all
 parties, improvised a press bureau in August 1914. From 15
 September 1914, the government informed the opposition of war
 news by reading cables from the front to opposition Shadow Cabinet
 meetings at the House of Commons. Conservatives immediately
 suspected that the government was 'cooking the news' because the
 wording was paraphrased, but were assured that this was only to
 protect the cipher.18 In mid-September 1914, too, Major E. D. Swin-
 ton was sent to France to send back dispatches under the by-line
 'Eyewitness'; he stayed until mid-July 1915. Meanwhile, Sir George
 Riddell, deputy chairman of the Newspaper Proprietors Association

 472

This content downloaded from 80.95.248.215 on Wed, 28 Nov 2018 19:41:09 UTC
All use subject to https://about.jstor.org/terms



 Marquis: Words as Weapons

 (NPA), served as an intermediary between the press and government
 departments. He made weekly rounds of the Press Bureau, Admiral-
 ty, War Office, Foreign Office and other departments and passed on
 his findings at a weekly news conference for editors as well as by fre-
 quent memos. Until March 1915 Riddell would call informally each
 week on Horatio Herbert Kitchener at the War Office and Winston

 Churchill at the Admiralty to give them 'a good grilling' as to what
 was new. Since, according to his diary, he almost daily saw them
 socially (along with Lloyd George, Lord Balfour, Lord Astor and
 many other important government figures), Riddell was a trustwor-
 thy transmitter of their information. After March 1915 Riddell was
 officially appointed press representative at the War Office and Ad-
 miralty to receive 'private information for circulation to editors.'9

 In December 1916 a Department of Information headed by C.H.
 Montgomery of the Foreign Office supplanted Riddell's friendly
 chats with 'H.H.' and 'Winston'. Not until January 1917 was the
 department formally organized under Colonel John Buchan and
 coordinated by the First Lord of the Admiralty, Sir Edward H. Car-
 son. The names of those who served at various times on the depart-
 ment's 'advisory committee' read like a roster of British press lords:20
 Lord Northcliffe; Lord Burnham, managing proprietor of the Daily
 Telegraph; Robert Donald, editor of the Daily Chronicle; C.P.
 Scott; Lord Beaverbrook (Max Aitken), before his peerage a promi-
 nent Unionist MP, who in 1917 bought an interest in the Daily Ex-
 press; and Riddell.

 In February 1918 the Foreign Office gave control of various
 aspects of propaganda to some members of this advisory committee:
 Northcliffe became director of propaganda (and thereby gained in-
 famy) in enemy countries; Donald directed propaganda in neutral
 countries; Buchan was director of intelligence; General A. MacRae
 was appointed director of administration. This arrangement lasted
 exactly one month.

 In March 1918 the whole propaganda effort, including 'small' in-
 formation bureaus set up ad hoc in various other departments from
 time to time,21 was centralized, as much to the chagrin of informa-
 tion apparatchiks in the War Office, the Admiralty and the Foreign
 Office as to the delight of their new chief, Lord Beaverbrook. 'What
 a hubbub! What a hullabaloo!' wrote Beaverbrook in his memoirs,
 'these service departments and the Foreign Office sought to hold on
 to their authority. With what skill and letter-writing activities they

 473

This content downloaded from 80.95.248.215 on Wed, 28 Nov 2018 19:41:09 UTC
All use subject to https://about.jstor.org/terms



 Journal of Contemporary History

 tried to defeat the prospects of the little Ministry struggling to draw
 the breath of life . . . The Foreign Office went so far as to make a
 successful raid upon the staff being built up by the new Ministry of
 Information.'22 He promptly appointed his arch-rival-to-be, Lord
 Northcliffe, to take charge of propaganda in enemy territory, with
 the hearty approval of David Lloyd George, by now Prime
 Minister.23

 Beaverbrook's appointment (as well as Northcliffe's) roused a
 storm in Parliament, highlighting the equivocal position of the press
 throughout the War. Who was government, and who was press? In
 fact, they had merged to so striking a degree that official censorship
 and propaganda in England were largely a dead letter. The Beaver-
 brook appointment merely confirmed intimate relationships which
 had existed throughout the war. The implications of this incestuous
 union reverberated in subsequent events.

 By contrast with the British model - and parallel with Germany's
 fortunes on the battlefield - the German propaganda apparatus
 began in orderly fashion, developed bureaucratic ramifications, and
 finally, despite repeated attempts to pull itself together, disintegrated
 during the final collapse. The process left a smouldering residue of
 recrimination and grievance.

 From 3 August 1914 onward, an officer from the General Staff
 daily briefed reporters from Berlin and provincial newspapers. At
 the same time the Foreign Office expanded its section issuing reports
 (Referate) on the domestic and foreign political and economic situa-
 tion to include enemy 'atrocities' and 'cultural and art' propaganda.
 On 7 September 1915 the Kriegspresseamt was formed, under the
 General Staff, to centralize censorship as well as information output.
 Its chief was Oberstleutnant A.D. Deutelmoser, later head of the
 propaganda bureau. It issued three periodical publications: Deutsche
 Kriegsnachrichten, Nachrichten der Auslandspresse, and Deutsche
 Kriegswochenschau. By October 1916 the Kriegspresseamt had add-
 ed an evening update to its regular 11 a.m. briefings; a summary of
 both was sent over the WTB wire.24 In the effort to feed a news-

 hungry public (and clamouring reporters), a 'press conference' was
 organized to meet a committee of journalists two or three times
 weekly. The conference included representatives from the War
 Ministry, General Staff and authorities from the District Military
 and Navy Department, as well as from the Interior Department,
 Food Ministry, Colonial Office, Post Office, Treasury Department
 and Foreign Office. This system functioned quite efficiently until

 474

This content downloaded from 80.95.248.215 on Wed, 28 Nov 2018 19:41:09 UTC
All use subject to https://about.jstor.org/terms



 Marquis: Words as Weapons

 1917 when governmental unity in the field of propaganda began to
 dissolve into acrimony between military and civilians, among the
 various political parties and also between government and press.

 First, the left and centre parties accused the military of political in-
 terference after Ludendorff told the Berlin press during an interview
 that he anticipated a 'victorious peace of dictation'. Chancellor
 Bethmann-Hollweg then aggravated the conflict by refusing to create
 a Ministry of Propaganda, and finally the military replied by
 establishing its own press service, the Deutsche Kriegsnachrichten-
 dienst, under Ludendorff's personal direction.25 Some members of
 the Reichstag understandably feared military control of propaganda.
 On 11 October 1917 Deputy Miller-Meiningen accused the
 Kriegspresseamt of growing from 'about 90 officers to several hun-
 dred' and of inspiring political articles, like 'Scheidemann's Follow-
 ing' which indicated that the future Chancellor could not count on
 more than 706,000 votes.26 As late as 20 March 1918, as the British
 propaganda against Germany rose to a crescendo, Ludendorff vainly
 suggested establishment of an Imperial Ministry of Propaganda; in
 September a special information officer was attached to General
 Headquarters to furnish newspapers with authorized war stories.

 The pattern that emerges from these two, in a sense, parallel pro-
 paganda systems roughly mirrors the battlefield picture - in Britain
 a growing sense of purpose articulated through increasing coordina-
 tion; and in Germany growing discord and, finally, disintegration.

 The mechanism by which the British government centralized pro-
 paganda, in both administration and tone, was simply bringing the
 press lords into the government, so regularizing a previously infor-
 mal relationship. The decision was thereby subjected to searching
 parliamentary debate, perhaps an overscrupulous step since the two
 press lords could easily have been appointed to advisory posts with
 the same power, but without the need for parliamentary review.
 However, throughout the debate the dangers of unifying two such
 powerful forces as government and press were publicly scrutinized:
 the decision that the exigencies of war required it was an open one.

 In Germany the Reichstag's growing impotence was indicated by
 the querulous tone of opposition deputies' remarks. Without any
 information-gathering or investigative facilities of their own,
 members had to rely on hearsay and whatever data they could per-
 sonally glean. As the military tightened its control over every facet of
 life, political bias and interference became more possible and ever

 475

This content downloaded from 80.95.248.215 on Wed, 28 Nov 2018 19:41:09 UTC
All use subject to https://about.jstor.org/terms



 Journal of Contemporary History

 easier to justify. By its control over the news reaching the press, the
 military also monopolized the channel for opinion reaching the
 public through the press. Since there was no recourse from the ar-
 bitrary decisions of the military censor, both as to what was printed
 and what was not, the newspapers were forced to choose between
 conformity and oblivion.

 The wartime propaganda effort in both Britain and Germany diverg-
 ed into two streams: censorship and news management. In both
 countries the dark depths of censorship eventually swallowed most
 'bad news' - information considered to be damaging to home
 morale, encouraging to the enemy or detrimental to relationships
 with neutrals. On both sides interpretation was broad.

 In Germany, suppression ranged from food shortages, casualty
 lists, notices of death, and mention of peace demonstrations, to
 advertisements for quack venereal disease cures (since they might
 prevent sufferers from consulting a qualified physician).27 Real
 military news was well under control in Germany, anyway, through
 pre-censorship of all WTB dispatches and a requirement that any
 military news gathered by individual newspapers from cor-
 respondents, letters from the front or hearsay, had to be cleared with
 the local military command.

 In Britain, the interpretation of what constituted sensitive military
 news and should therefore be suppressed was equally broad, but cen-
 sorship was handled far less obtrusively. Essentially, the British
 system consisted of a close control of news at the source by military
 authorities, combined with a tight-knit group of 'press lords' who
 (over lunch or dinner with Lloyd George) decided what was 'good
 for the country to know'.

 Censorship in Germany, in addition to controlling news at the
 source, also relied on a mass of regulations issued nationally by the
 General Staff and regionally by local military commanders. This
 system almost guaranteed that the other aspect of propaganda and
 its most decisive side - news management - was overwhelmed
 from the start. The military men in charge had no feeling for what
 would today be called public relations; and because newspapers were
 so closely censored they too lost touch with public opinion.

 British censors clamped down on military news on 26 September
 1914, forbidding speculation about troop movements within the
 previous four days or in the week ahead. This regulation followed

 476

This content downloaded from 80.95.248.215 on Wed, 28 Nov 2018 19:41:09 UTC
All use subject to https://about.jstor.org/terms



 Marquis: Words as Weapons

 publication by The Times and Daily Mail of the names of French
 divisions moved to the left flank in Flanders.28

 In October 1915, over tea at the Home Office, Sir John Simon
 proposed a series of strict censorship regulations to Sir George Rid-
 dell. Simon suggested that newspapers disobeying a Press Bureau
 notice would ipso facto be considered as violating the Defence of the
 Realm Act, that a committee composed of representatives of various
 government departments should be formed to manage the bureau
 and that the government should be able to suspend newspapers
 which disobeyed the rules. 'He seemed to think that these regulations
 would meet with the approval of a large section of the press', Riddell
 noted in his diary, 'I assured him he was mistaken'. Sir George im-
 mediately raised the alarm among the most prominent members of
 the NPA and the proposed rules were dropped. In November 1915
 the War Office tried once again to propose a set of regulations for
 handling news, including a ban on 'matters of controversial or
 political interest, praise or censure' of military operations and men-
 tion of any military formation or individuals by name. These pro-
 posed regulations were almost immediately repudiated by the War
 Office and withdrawn.29

 But while official censorship floundered, the press willingly cen-
 sored itself. For example, no casualty lists were issued at all before 19
 May 1915. After that date, Riddell regularly circulated the official
 lists 'for private information of editors' and reported that,
 throughout the war, 'the secrecy imposed upon the press was in no
 case violated.'

 C.P. Scott, editor of the Manchester Guardian, in a letter to
 Hobhouse on 12 October 1915, describes receiving a letter from an
 'educated' corporal wounded at Loos, which was 'too damaging for
 publication - from which it appears that in that engagement we
 again shelled our own men and that we lost hill 70 after winning it in
 that way. Otherwise we might have got through to Lens . . . P.S.
 Just heard from Lloyd George. Shall be lunching with him tomor-
 row.' Scott, in fact, periodically infuriated his own staff when rival
 newspapers outstripped the Manchester Guardian with information
 its editor-in-chief had picked up several days earlier on his political
 rounds.30

 Important losses or battles often went completely unmentioned.
 When the battleship 'Audacious' was sunk by a mine on 27 October
 1914 off the Irish coast, the loss was simply never announced. When
 the Battle of Jutland was under way, not one civilian knew about it

 477

This content downloaded from 80.95.248.215 on Wed, 28 Nov 2018 19:41:09 UTC
All use subject to https://about.jstor.org/terms



 Journal of Contemporary History

 except the Prime Minister and Sir Edward Grey 'who happened to
 call.' The Admiralty published no statements because, as Lord
 Balfour explained to Sir George Riddell, it 'would have occasioned
 unnecessary anxiety.' After the battle, the Admiralty persuaded
 Winston Churchill, who was then sulking in 'retirement', painting,
 to write a 'semi-official precis . . . based on official documents.'
 Even the architects of news management, the politicians, were wor-
 ried about how little the public was told. On 19 September 1916
 Lloyd George remarked to Riddell: 'The public knows only half the
 story. They read of the victories; the cost is concealed.'31

 Why did British journalists cooperate so willingly in suppressing
 important news? The obvious answer is that they all belonged to the
 same club, whose membership also included the most powerful
 politicians. Publishing a casualty list (or a letter from a wounded cor-
 poral about military bungling) would have meant expulsion from the
 club; social ostracism apparently meant more to the newsmen than
 their professional duty to inform the public.

 The government also possessed positive incentives. In addition to
 breakfast, lunch, tea, dinner and golf weekends in the company of
 the powerful, knighthoods and lordships were generously distributed
 among the press and, finally, prestigious posts in government itself.
 However, the ties between politicians and the press were so
 multifarious and so intimate that it is difficult to sort out who in-

 fluenced (or corrupted) whom. Riddell, for example, not only saw
 Lloyd George almost daily, but actually rented a country house at
 Walton Heath which he then turned over to Lloyd George as a
 weekend retreat. In the summer of 1918 Riddell rented another

 house - Danny, in Sussex - which he shared with Lloyd George.
 Northcliffe was similarly close to the Prime Minister, though

 steadfastly maintaining his newspaper's independence from govern-
 ment policy. 'L.G. never tells me about his meetings with North-
 cliffe', Riddell noted in his diary on 27 May 1916, 'but I am sure they
 are in daily contact.' Max Aitken noted in his diary for 2 December
 1916 that he was 'fully aware of the great influence Lord North-
 cliffe's attitude had on the development of events. Northcliffe had
 been foremost in denouncing the inefficiency of the Asquith govern-
 ment and in interpreting and focusing the popular judgement in this
 matter.32

 On 5 December 1916 the Asquith government fell, to be replaced
 by a War Cabinet formed by Lloyd George. Four days later the new
 Prime Minister wrote in his own hand tQ Aitken offering him a

 478

This content downloaded from 80.95.248.215 on Wed, 28 Nov 2018 19:41:09 UTC
All use subject to https://about.jstor.org/terms



 Marquis: Words as Weapons

 peerage as consolation for being left out of the War Cabinet. After
 consulting his Parliamentary mentor, Bonar Law, Aitken refused. A
 few days later Law changed his mind as he saw the chance to offer a
 vacant seat in Parliament to someone else; Max Aitken became Lord
 Beaverbrook.33

 Beginning in 1916, a veritable shower of honours descended on the
 press. On 21 December Donald of the Daily Chronicle was offered a
 knighthood, and later a baronetcy, both of which he refused. The
 same day a knighthood was reportedly offered to Spender of the
 Westminster Chronicle.34 After that the King reluctantly approved a
 spate of honours for pressmen proposed by politicians.

 Beaverbook's peerage was approved early in 1917 after, as he
 wrote, 'a tremendous storm.' Northcliffe, who had been ennobled in
 1905, was promoted to viscount in 1917. Lord Rothermere had
 climbed the ladder of nobility in spectacular fashion - baronet,
 1910; baron, 1914; privy councillor, 1917; and viscount, 'with much
 reluctance' (on the King's part) in 1919. In the same year six more
 journalistic figures were 'reluctantly' honoured, and in 1920, two
 more. Sir Henry Dalziel of Reynold's News received a peerage, as
 did Riddell, notwithstanding the fact that he had recently been the
 guilty party in a divorce case.3

 Despite the proliferation of titles, the press sometimes proved
 ungrateful. In August 1917, for example, the Daily Express carried
 an editorial disapproving of Lloyd George's election platform and
 the Prime Minister wrote angrily to Bonar Law: 'Have you seen the
 leader in today's Daily Express? That is Max. Having regard to the
 risks I ran for him and the way I stood up for him when he was at-
 tacked by his own party, I regard this as a mean piece of treachery'.36
 On 12 December 1916 Lloyd George wrote to C.P. Scott, objecting
 to a leader in the Manchester Guardian asserting that the govern-
 ment's 'predominant flavour' was Unionist: 'I do wish you would
 put that right, because I know how anxious you are, apart from your
 old friendship to me, to see that I, in common with the rest of God's
 creatures, shall at least get fair treatment. When are you coming up
 to town? I want to see you.'37

 When friendly notes and social intimacy or peerages failed to tame
 the press, Lloyd George took another tack. In June 1917, for exam-
 ple, he appointed Northcliffe to a special mission in the United
 States. In a letter to Scott he explained: 'It was essential to get rid of
 him. He had become so "jumpy" as to be really a public danger and
 it was necessary to "harness" him in order to find occupation for his

 479

This content downloaded from 80.95.248.215 on Wed, 28 Nov 2018 19:41:09 UTC
All use subject to https://about.jstor.org/terms



 Journal of Contemporary History

 superfluous energies. I had to do this ... if I was to avoid a public
 quarrel with him.'38

 On 23 January 1918 Lloyd George's Chief Whip, Frederick Guest,
 wrote to the Prime Minister: 'I do hope you will consider Max for
 Controller of Propaganda ... He is bitten with it, knows it, and I
 want him anchored.' The appointment (along with the Duchy of
 Lancaster) came through on 10 February. Beaverbrook explained the
 storm that followed as caused by some newspapers 'disliking the
 competition of the Daily Express . . .'39 On 22 February 1918 Austen
 Chamberlain attacked the appointment in Parliament, saying: 'As
 long as you have the owner of a newspaper as a member of your ad-
 ministration, you will be held responsible for what he writes in the
 newspaper.' At the same time, by accepting 'ministerial obligations',
 Chamberlain said, 'the press loses its freedom, and with its freedom,
 loses its authority.'40 The same day the Unionist (Conservative) War
 Committee passed a resolution: '. . . no member of the government
 . . . should be allowed to act as the correspondent of a newspaper
 . . and that no one who controls a newspaper should be allowed to
 be a member of the government .. .'41

 All was in vain. C.P. Scott reports how Lloyd George, over lunch
 in Downing Street on 4 March 1918, rationalized the appointment:
 'Beaverbrook was extremely clever and though he was described as a
 "shady financier" he [Lloyd George] was not aware of any real foun-
 dation for the charge. As for Northcliffe he was safe as long as he
 was occupied and The Times had been quite reasonable during the
 time he was in America . . . Neither [Northcliffe] nor Beaverbrook
 would allow their propaganda work to be determined by their per-
 sonal political views - indeed he doubted if they had any considered
 views.'42

 Thus, by judicious application of political power and peerages,
 Britain's wartime leaders coaxed cooperation from the press.

 In Germany, by contrast, coercion was a reality. In addition to
 detailed regulations as to pre-censorship of all military news by local
 commanders, the German War Ministry issued a mass of rules and
 guidelines as to what else could and could not be discussed as well as
 the 'tone' and format to be used in such discussions. Repeatedly, in-
 dividual newspapers were officially warned to tone down and occa-
 sionally a paper was suppressed as an example. The tenor of govern-
 ment dealings with the press generally was that of a long-suffering
 and kindly -- but stern - parent dealing with a wilful, malicious,
 unruly - and potentially murderous - child. Thus, for example, in

 480

This content downloaded from 80.95.248.215 on Wed, 28 Nov 2018 19:41:09 UTC
All use subject to https://about.jstor.org/terms



 Marquis: Words as Weapons

 early 1915 the Imperial Ministry of War, 'convinced that the
 patriotic attitude of the press hitherto is evidence that the press will
 also endeavour in future to prevent unintentional injuries to our
 great cause', issued these 'recommendations':

 1. A questioning of the national sentiment and determination of any German,
 any one party or newspaper, is highly detrimental, because it impairs the impres-
 sion of German unity and energy.

 2. German victory means liberation for many foreign peoples from Russian
 despotism and English world-hegemony, and does not signify oppression. It would
 be injurious to our cause if German papers should express a contrary view.

 3. The language used against the enemy countries may be harsh. However, an
 insulting and belittling tone is no sign of power. The purity and greatness of the
 movement which has gripped our nation demands a dignified language.

 4. The foreign policy of the Chancellor, conducted upon instructions from His
 Majesty the Kaiser, must in this critical moment not be interfered with or hindered

 by covert or overt criticism. To doubt its firmness injures the prestige of the
 Fatherland. Confidence in it must be strengthened, and like the confidence in the
 military leaders, it too must not be shaken.

 5. Demands for a barbaric conduct of war and the annihilation of foreign
 peoples are repulsive. The army knows where severity and leniency have to prevail.
 Our shield must remain clear. Similar clamours on the part of the inciting press of
 the enemy are no excuse for a similar attitude on our part.

 A secret memorandum to the press (no date, but probably early in
 1915) urged newspapers to 'give thanks to the War Command when
 the latter informs it as to what publications would be injurious to the
 Fatherland.' It then threatened 'legal action' against violators and
 warned of the 'strictest enforcement . . . demanded by interests of
 state.' The fact of censorship itself was to be suppressed. In an order
 dated 28 August 1915 newspapers were told 'not to refer to censor-
 ship . . . When a paper has been ordered to stop publication it must
 advise its readers of that fact in an inoffensive manner and the causes

 leading to the suppression must not be stated.'43
 As in England, casualty lists were sensitive material. After the first

 weeks of war increasing regulations were imposed. Only deaths of
 'local or general interest' were to be mentioned; that is, the deaths of
 those who would be important enough to be mentioned in peace-
 time. Naming the wounded or missing was forbidden. Totals also
 were not allowed, and particularly cumulative totals. 'Tablets of
 Honour' were permitted, so long as the names were not consecutive-
 ly numbered.44

 German war aims were another subject on which detailed regula-
 tions were issued. On 19 August 1915, after a speech on Poland by

 481

This content downloaded from 80.95.248.215 on Wed, 28 Nov 2018 19:41:09 UTC
All use subject to https://about.jstor.org/terms



 Journal of Contemporary History

 the Chancellor had led some newspapers to speculate on that
 nation's future, an order was issued prohibiting any public dis-
 cussion of war aims. On 25 November 1915 the press was warned to
 watch the effect of news reports on the enemy and neutrals, to 'stress
 the defensive nature of the war' and to play down prospects of terri-
 torial gains. As late as 15 May 1917, in answer to a Reichstag ques-
 tion, the Chancellor insisted that a discussion of war aims would not
 serve the interests of the country.45

 On 14 May 1915 the press - and individuals - were forbidden to
 discuss possible gains or losses of colonies: 'Lectures discussing this
 subject in public are not desirable. Such lectures must not be
 reported, nor should the papers express their own attitudes.' In
 October 1915 Baron von Gayl, general in command at Miinster,
 ordered direct censorship by local police of the Dortmund
 Arbeiterzeitung. 'You are prohibited from publishing a text different
 from the censored one, or from making known, in any form what-
 soever, any suppressed passages or changes of text', his order ran. 'It
 is left to you to publish this ordinance verbatim without any addi-
 tions. Every different kind of publication and every kind of com-
 ment on the ordinance and on the underlying facts is prohibited.'

 On 29 November 1915 the orders issued to the press by the
 Hamburg Military Command were typical both in tone and content
 of others issued throughout Germany:

 Referring to the statement of the Ministry of the Interior regarding the food situa-
 tion and the rise of prices I wish to express on my own behalf to the entire press of
 my district my earnest expectation that, in future, all possible moderation will be
 used when measures of the Government are criticized. .. 1, therefore, shall not
 tolerate under any conditions that a considerable part of the press of my district
 shall continue its attitude toward the questions referred to above ... . If this order
 is not strictly observed I shall take severe measures.

 On the same day the Hamburg command issued another typical
 order to the press - that newspapers were not to use any means
 (stars or blank spaces, for example) to indicate to their readers that
 particular news items had been censored. In another part of the
 directive, the Hamburg command urged the press not to criticize
 agriculture and commerce 'without good reason, . . . even if food
 prices should rise to such a level that the poorer classes would need
 the aid of the state in procuring the necessities of life.' The press was
 to 'scrutinize' all complaints to see whether public criticizm was 'war-
 ranted' or if there were not 'some other way to obtain redress . ..

 482

This content downloaded from 80.95.248.215 on Wed, 28 Nov 2018 19:41:09 UTC
All use subject to https://about.jstor.org/terms



 Marquis: Words as Weapons

 This does not mean that it will be necessary, or even desirable to
 suppress public discussion of the economic situation', the directive
 concluded mysteriously. 'On the contrary, the press must maintain
 the right of free expression .. .'46

 As the war dragged on, the conflict between the civilian govern-
 ment and the military sharpened. There were indications that the
 military censors had a distinct bias. On 16 January 1916, for
 example, Chancellor Bethmann-Hollweg asked Hindenburg to sup-
 press the Pommersche Tagespost and Goslarsche Zeitung for discus-
 sing a dispute between the Kaiser and Hindenburg on the one hand
 and Bethmann-Hollweg and Scheidemann on the other. Hindenburg
 promptly refused, saying that he would not use his censorship power
 'for purely political speculations.' When the shoe was on the other
 foot, however, the military censors acted quickly and drastically. On
 24 June 1917, for example, the Frankfurter Zeitung began a series of
 articles, 'Parliamentarism: Past and Future', by Max Weber criti-
 cizing the power of bureaucrats to manage information as well as the
 spinelessness of politicians (and the weakness of the Constitution) in
 not demanding public access to government information. The local
 military commander immediately ordered that henceforth the
 Frankfurter Zeitung should be subject to complete pre-censorship.

 From 26 January 1916 all conversations with generals, as well as
 their speeches, letters, telegrams and orders, had to be cleared 'for
 authenticity' with the Kriegspresseamt, even when their content did
 not conflict with the regulations. After 25 February 1916 all dis-
 cussions of relations with America had to be pre-censored, and from
 21 November 1916 all references to or pictures of the Kaiser (even
 official speeches and telegrams) had to go through the censor.

 If any unwanted material slipped through this screen, its reprinting
 was quickly throttled. On 19 May 1916, for example, an order went
 out prohibiting any reprint of a review of the book Battle of the
 Marne, which had appeared in the Suddeutsche Konservative
 Korrespondenz (Karlsruhe). Similarly, an article in the Kreuzzeitung,
 'America and Ourselves', was not to be 're-printed or discussed'.

 The effect of such regulations was to intimidate editors into
 compliance. Often the delay occasioned by squeezing material
 through the censorship pipeline made its content valueless. The
 effort was so time-consuming and irritating that editors simply gave
 up, dutifully publishing the official material distributed through
 WTB and nothing more.

 Local censors, it appears, were sometimes capricious. On 24 May

 483

This content downloaded from 80.95.248.215 on Wed, 28 Nov 2018 19:41:09 UTC
All use subject to https://about.jstor.org/terms



 Journal of Contemporary History

 1916 Deputy Dr Pfleger asked in the Reichstag that suppression of
 newspapers should go through the Chancellor, rather than local
 military commanders. Newspapers were often suspended without
 recourse, he said, because of affronts to local or provincial
 officials.47

 How did the German press respond to this kind of tutelage? A few
 feeble and isolated protests are documented, and these deal mostly
 with technical problems. In February 1915, for example, members of
 the German Publishers' Association unsuccessfully asked the
 General Staff to distribute war communiques directly rather than
 through WTB. The objectors were told to address their complaints
 to WTB.48 The most overt protest took place on 21 March 1917,
 when Berlin's five leading newspapers refused to print a speech by Dr
 Helfferich, the Minister of the Interior, giving as their excuse a paper
 shortage.

 In fact, it is likely that Germany's complex system of paper alloca-
 tions actually provoked more anger among publishers than the
 censorship. There are some indications that political considerations
 did enter into the newsprint rationing. Such was the perversity of the
 rules that newspapers which demonstrated a need for more paper
 received less and vice-versa. The formula was that periodicals which
 had shrunk in size (measured in square metres) between 1913 and
 1915 received extra paper, while those which had grown received less.
 A political reason underlay this seemingly outlandish system. The
 government hoped to strengthen the provincial press whose support
 was more assured while weakening the more unruly and more critical
 mass publications based in Berlin. By 1916, the big-city (mostly
 Berlin) newspapers' average size was down 50 percent. Meanwhile,
 newspaper circulations were increasing. The Berliner Tageblatt, for
 example, grew from 220,000 in 1913 to 300,000 in 1919. This meant,
 in practice, that more and more readers received less and less
 newspaper.49 On 3 June 1916 the Army High Command blamed the
 paper shortage for its ban on extra editions: in actual fact, the
 generals shrank from inflaming public hopes or fears. On 29 May
 1917 another order prohibited free sample copies, posting of
 newspapers in windows and on kiosks or distribution to restaurants
 and cafes, as well as the giving away of such items as maps or time-
 tables to new subscribers. In a 1917 memo to the Kriegspresseamt the
 German Publishers' Association complained that too many German
 editors and reporters had been drafted into the army and pointed out
 how cleverly British newspapers had handled 'damaging news',

 484

This content downloaded from 80.95.248.215 on Wed, 28 Nov 2018 19:41:09 UTC
All use subject to https://about.jstor.org/terms



 Marquis: Words as Weapons

 specifically a German air raid on London. The English press had run
 short bulletins of what had occurred, followed by a 'complete,
 colourful account appealing to Britons' sporting interest and to their
 courage under attack as well as on the offensive.' The stories were so
 dramatically written, the German publishers said, that readers
 almost overlooked the report of damage and deaths.50

 Only near the end of the war, and then in a roundabout way, did
 some newspapers in general become aware of the true meaning of
 censorship. In January 1918 Vorwarts was banned for three days as a
 punishment for demanding a general strike. This prompted the
 unionized employees (composing room, press room, delivery staff)
 of most other Berlin newspapers to strike. Until 2 February 1918
 some Berlin papers failed to appear at all, while others appeared
 sporadically.5'

 In practice, once again, British and German propaganda efforts
 during the first world war offer a study in contrasts: in Britain, for
 good reasons, the government trusted the press; in Germany, and
 also for good reasons, it did not.

 The British government could trust the press because of the tight
 web of personal, political, social and professional relationships that
 bound newspaper owners, editors and politicians into one ruling
 elite. Through long parliamentary experience, Britons had learned
 the importance of self-restraint and the meaning of loyal opposition.
 Press and politicians (as well as major newspaper advertisers) were
 members of the same clubs, guests at the same dinner parties and
 active members of the same narrow spectrum of political parties.
 Press restraint somehow became identified with gentlemanliness, and
 doing the right thing became a matter of fulfilling obligations to
 fellow-members of the club, rather than meeting a professional res-
 ponsibility for informing readers. Another interesting facet of British
 press-government relationships which may be noted here is the fact
 that most of the press lords were men of modest origins who had
 clawed their way to financial success, political power and social
 acceptability. Northcliffe and Rothermere, as mentioned, were two
 of the fourteen children of a Dublin barrister. George Riddell began
 his career as an office boy to a solicitor. Lord Beaverbrook was a
 self-made Canadian businessman who emigrated to Britain in 1910.

 No comparable web of obligation existed in Germany to bind
 press and government in the warm mantle of social acceptability.
 The German military thought that devising rules and enforcing them
 strictly could replace the generals' lack of experience in journalism

 485

This content downloaded from 80.95.248.215 on Wed, 28 Nov 2018 19:41:09 UTC
All use subject to https://about.jstor.org/terms



 Journal of Contemporary History

 - or even in dealing with journalists. The strict controls imposed on
 the press had unanticipated results. On the one hand, it became in-
 creasingly difficult to stifle growing weariness and disillusionment.
 On the other hand, since all public expressions of opinion were
 bottled up, there was no way to gauge what people were really think-
 ing. Tighter secrecy and harsher censorship could eventually no
 longer hide the reality of defeat, a defeat made more bitter by the
 public's unpreparedness.

 The methods and content of overt propaganda (as opposed to cen-
 sorship) were also a direct function of the relationship between the
 press and government. In England each editor saw himself as a will-
 ing - indeed enthusiastic - partner in the government's effort to
 win the war. Editors and publishers had generous opportunities to
 help make policy, not only as it related to the press, but as to the con-
 duct of the war itself. In Germany, by contrast, they were treated as
 vicious children; they had little autonomy and were even publicly
 reprimanded. The course of the propaganda effort within the two
 countries as the war progressed directly reflected these two con-
 trasting styles.

 The British skilfully used all eight basic categories of propaganda
 methods: (1) stereotypes (bull-necked Prussian officers), (2) pejora-
 tive names (Huns, Boches), (3) selection and omission of facts
 (evacuations called 'rectifications of the line' and retreats un-
 mentioned), (4) atrocity stories (Belgian nuns raped, hands of babies
 severed), (5) slogans ('war to end wars'), (6) one-sided assertions
 (small victories inflated, large defeats censored), (7) pinpointing the
 enemy ('German militarists'), and (8) the 'bandwagon effect' ('all
 patriotic people join the Army').52

 A collection of newspaper quotations from early in the war
 (November 1914) gathered by Cecil Ponsonby, a pacifist MP, illus-
 trates the mechanism of some atrocity propaganda:

 When the fall of Antwerp got known, the church bells were rung (meaning in Ger-
 many) (Kolnische Zeitung).
 According to the Kolnische Zeitung, the clergy of Antwerp were compelled to ring
 the church bells when the fortress was taken (Le Matin).
 According to what Le Matin has heard from Cologne, the Belgian priests who
 refused to ring the church bells when Antwerp was taken have been driven away
 from their places (The Times).
 According to what (The Times) has heard from Cologne via Paris, the unfortunate

 486

This content downloaded from 80.95.248.215 on Wed, 28 Nov 2018 19:41:09 UTC
All use subject to https://about.jstor.org/terms



 Marquis: Words as Weapons

 Belgian priests who refused to ring the church bells when Antwerp was taken have
 been sentenced to hard labour (Corriere della Sera).
 According to information to the Corriere della Sera from Cologne via London, it is
 confirmed that the barbaric conquerors of Antwerp punished the unfortunate
 Belgian priests for their heroic refusal to ring the church bells by hanging them as
 living clappers to the bells with their heads down (Le Matin).53

 The reason these tales of German barbarity never lost their credi-
 bility is psychological. 'A young woman ravished by the enemy',
 writes Dr Harold Lasswell, 'yields secret satisfaction to a host of
 vicarious ravishers on the other side.'54 Furthermore, the British
 public, unprepared as it was for war with Germany, needed to
 believe that Germans were capable of the grossest behaviour im-
 aginable. Few would question, for example, an announcement by the
 British Press Bureau of 29 August 1914 that 'the intellectual
 metropolis of the Low Countries since the fifteenth century [Louvain]
 is no more than a heap of ashes', or The Times' report on the same
 day that 'Louvain has ceased to exist.' No British eyewitnesses were
 present, in fact, during the German capture of Louvain, and after
 the war it was discovered that only about one-eighth of the town suf-
 fered.55

 Photographs amplified the words. One picture of a Russian
 pogrom against Jews in 1905 was widely reprinted in Britain as being
 a fresh German atrocity in Belgium. Another picture, published in
 the Daily Mirror of 20 August 1915, was captioned: 'Three German
 cavalrymen, loaded with gold and silver loot' taken in Poland. The
 original of this picture had appeared in the Berlin Lokalanzeiger on 9
 June 1914. The officers were the winners of a cavalry competition in
 the Grunewald and they were holding their trophies.56

 One of the most ghastly tales was in the Sunday Chronicle of 2
 May 1915:

 Some days ago a charitable great lady was visiting a building in Paris where have
 been housed for several months a number of Belgian refugees. During her visit she
 noticed a child, a girl of ten, who, though the room was hot rather than otherwise,
 kept her hands in a pitiful little worn muff. Suddenly the child said to the mother:
 'Mamma, please blow my nose for me'. 'Shocking', said the charitable lady, half-
 laughing, half-severe, 'a big girl like you, who can't use her own handkerchief'.
 The child said nothing, and the mother spoke in a dull, matter-of-fact tone, 'She
 hasl not any hands now, ma'am,' she said.

 The grand dame looked, shuddered, understood. 'Can it be', she said, 'that the
 Germans . . .?' The mother burst into tears. That was her answer.57

 487

This content downloaded from 80.95.248.215 on Wed, 28 Nov 2018 19:41:09 UTC
All use subject to https://about.jstor.org/terms



 Journal of Contemporary History

 Psychologically, atrocity stories in wartime fill basic needs:

 1. To overcome people's natural repugnance to killing, even in
 war.

 2. To fill gaps of fact as to how Britain got into the war.
 3. Since war is a regression to primitive human behaviour,
 civilians, even more than soldiers, use atrocity stories as an outlet
 for primitive feelings.

 To overcome people's natural resistance, according to Harold
 Lasswell, 'every War must appear to be a war of defense against a
 menacing, murderous aggressor . . . All guilt must be on the other
 side of the frontier.'58

 The Lansdowne Peace Plan was 'widely circulated in the early
 days of 1917', according to Beaverbrook, 'and fully discussed' after
 being submitted to the Asquith Government in 1916. Not a word of
 it was published, however, until November 1917.59 Meanwhile, a
 renewed wave of propaganda describing the barbarity of unlimited
 U-boat warfare effectively immunized the public against pacifism:
 how could Britons accept any but the severest peace terms against
 such an unscrupulous enemy?6 Even Lloyd George had to steel
 himself against the desire for peace. On 28 December 1917 he told
 C. P. Scott: 'I am in a very pacifist temper. I listened last night, at a
 dinner given to Philip Gibbs on his return from the front, to the most
 impressive and moving description of what the war in the West really
 means . . . Even an audience of hardened politicians and journalists
 was strongly affected. The thing is horrible and beyond human
 nature to bear . . . I fear I can't go on with this bloody business: I
 would rather resign.'6'

 Probably the greatest propaganda coup of the war, because it com-
 bined a sense of moral righteousness for his own side while sowing
 dissension among the enemy, was a short speech on 8 January 1918 by
 President Wilson, at the request, it is said, of Edgar Sisson, the
 American Commissioner of the Committee on Public Information in

 Petrograd. Sisson urged the President to make a statement on war
 aims in a thousand words or less and 'in short, placard-like paragraphs
 and short sentences.' The result was the famous Fourteen Points.62

 In the face of such clever verbal assaults, the Germans continually
 appeared feeble, defensive and naive. Just as they vainly claimed to
 be fighting a defensive war when they marched into Belgium, they
 tried to refute the atrocity stories. Among the early publications of
 the Zentralstelle fur Auslandsdienst were a White Book about
 Belgian atrocities, papers answering 'French lies' about German

 488

This content downloaded from 80.95.248.215 on Wed, 28 Nov 2018 19:41:09 UTC
All use subject to https://about.jstor.org/terms



 Marquis: Words as Weapons

 plundering and violation of the rules of war, and another paper
 contradicting 'Russian lies' about German atrocities in the East. The
 cardinal rule of propaganda - never answer enemy charges; this
 only spreads the original lie - was broken. However, defensiveness
 verging on self-pity was to be the dominant tone in Germany's pro-
 paganda effort. The underlying reason was embedded in the way it
 was organized and controlled. The military men in charge had little
 contact or experience in dealing with ordinary people, while those
 who had such experience - the publishers and journalists - were
 systematically excluded from information policy-making. An
 example of the lofty ineptness of Germany's efforts was the
 manifesto An die Kulturwelt published early in 1915 and signed by
 93 professors and intellectuals, including Gerhardt Hauptmann,
 Max Planck, Engelbert Humperdinck, Max Reinhardt, Wilhelm
 Roentgen, Gustav von Schmoller, Siegfried Wagner, Wilhelm
 Wundt and Paul Ehrlich. They protested 'to the civilized world
 against the lies and calumnies with which our enemies are endeavour-
 ing to stain the honour of Germany in her hard struggle for
 existence . . .' The manifesto then denied that Germany had caused
 the war, that Germany had 'trespassed' in Belgium, or that any
 Belgians had been needlessly injured: German correctness in burning
 Louvain was righteously maintained. 'Furious inhabitants having
 treacherously fallen upon them in their quartersl,our troops, with
 aching hearts, were obliged to fire a part of the town as a punishment
 [though] in our love of art we cannot be surpassed by any other na-
 tion . . . we must decidedly refuse to buy a German defeat at the
 cost of saving a work of art.' The intellectuals then denounced
 alleged Russian atrocities in the East and the use of dumdum bullets
 in the West and finally affirmed that 'those who have allied them-
 selves with Russians and Serbians, and present such a shameful scene
 to the world as that of inciting Mongolians and Negroes against the
 white race, have no right whatever to call themselves upholders of
 civilization.' The manifesto concluded: 'Have faith in us! Believe

 that we shall carry on this war to the end as a civilized nation, to
 whom the legacy of a Goethe, a Beethoven and a Kant is just as
 sacred as its own hearths and homes. For this we pledge you our
 names and our honour.'

 The dominant themes of German home propaganda carried
 through this fatal negative righteousness - the encircling policy of
 the Entente, the necessity to hold fast (Durchhalten), violations of
 the laws of land and naval warfare by the enemy, the historic mission

 489

This content downloaded from 80.95.248.215 on Wed, 28 Nov 2018 19:41:09 UTC
All use subject to https://about.jstor.org/terms



 Journal of Contemporary History

 and high culture of Germans (Deutschtum), the need for national
 expansion and the 'proclamation that a German victory would be
 good for the world.'63

 The obverse of the lofty ideals propounded by elevated men was
 the gutter-appeal of pure hate for England. Again the tone was
 negative, as in the slogan 'Gott Strafe England', which became an
 automatic greeting, answered by 'Er strafe es' and was printed on
 postcards, cigarette cases, pipes, pocketbooks, mugs, walking sticks,
 pocket knives, brooches, rings, cuff-links, handkerchiefs and even
 garters and braces. A children's song, popularized in 1914, went:
 'Fly Zeppelin. Fly to England. England shall be destroyed with
 fire!'64 A new 'Hymn of Hate' (for which the author Ernst Lissauer
 received the Iron Cross) for a time supplanted the national anthem.
 Its first verse was:

 French and Russians they matter not.
 A blow for a blow and a shot for a shot;
 We love them not, we hate them not,
 We hold the Vistula and the Vosges-gate,
 We have but one and only hate,
 We love as one, we hate as one,
 We have one foe and one alone -

 England!65

 A poem by an unidentified Hofrat published on 20 November
 1914 in Welt am Montag elaborated the theme of hate:

 0 du Deutschland, jetzt hasse mit eisigen Blut,
 Hinschlachte Millionen der teuflischen Brut.
 Und turmten sich berghoch in Wolken hinein
 Das rauchende Fleisch und das Menschengebein!

 0 du Deutschland, jetzt hasse geharnischt in Erz:
 Jedem Feind einen Bajonettstich ins Herz!
 Nimm keinen gefangen! Mach jeden gleich stumm,
 Schaff zur Wuste den Girtel der Lander ringsum.66

 England continued to be singled out as the particular foe as late as
 1916, when pastors of Evangelical churches were directed to preach
 sermons, not against France or Russia, but only against England.

 Early in August 1917 the Kriegspresseamt sponsored a week-long
 conference on the propaganda effort. The ideas and methods
 discussed again revealed feebleness of concept, incomprehension of

 490

This content downloaded from 80.95.248.215 on Wed, 28 Nov 2018 19:41:09 UTC
All use subject to https://about.jstor.org/terms



 Marquis: Words as Weapons

 what moves public feeling, querulous defensiveness and the naive
 paternalism of those in charge. 'Slogans are one means by which the
 Entente works so extraordinarily successfully', Major Stotten of the
 Kriegspresseamt told the conference. 'We have not succeeded at all.
 The only useful slogan we have is "Freedom of the Seas!"' He then
 suggested a contest with prizes for 'really appropriate slogans'. Pro-
 fessor Doctor Reinke thought that 'public notices' would be effec-
 tive. He suggested using 'short but strong words which go straight to
 the heart of the people and steel their desire for victory . . . every-
 thing depends upon the vividness of the wording.' He also recom-
 mended 'frequently hoisting the flag . . . the nation is thrilled by the
 sight of flags . . . '

 Colonel Kittel explained how the Kriegspresseamt had been study-
 ing British recruiting posters and French war posters and how 'both
 we and the artists we called in for advice were really astonished to see
 how much our enemies have achieved in the use of the poster.'
 General Superintendent Moeller said there was a need to know more
 accurately what the public was thinking. He suggested sampling
 public opinion by handing out questionnaires to audiences at con-
 certs, cinemas or meetings. 'We should let each person decide', he
 added, 'whether he wishes to sign his name or indicate his occupa-
 tion.' Professor Stephinger proposed that wall posters be hung every
 two to four weeks to summarize the results of various offensives. He

 also suggested distributing leaflets to audiences leaving theatres and
 concerts 'telling them what great men have said about the
 Fatherland, or any other worthwhile subject.'

 Major Stotten urged those present to enlist artists in their own
 districts to illustrate propaganda material, but revealed his own ex-
 perience when he attempted this: 'We found that a great number of
 artists belong to that group of people who survey the war only
 critically.'

 Professor Abderhalden described his three-day courses on the
 food situation for preachers, teachers and other presumed leaders of
 opinion: 'The interest was very great and those men spread the infor-
 mation gained among the masses.'67

 The chief problem revealed by these discussions was the leader-
 ship's lack of contact with the public - and for this press manage-
 ment was largely to blame. All honest expressions of opinion having
 been stifled by censorship, any 'feel' for public opinion had been
 lost.

 German war communiques themselves betrayed this insensitive-

 491

This content downloaded from 80.95.248.215 on Wed, 28 Nov 2018 19:41:09 UTC
All use subject to https://about.jstor.org/terms



 Journal of Contemporary History

 ness. The official reports tried to cover every front briefly, more with
 an eye to scattering publicity evenly among the various military com-
 manders rather than to stirring emotions with deeds of individual
 heroism and glory. A typical communique appeared in the Berliner
 Tageblatt of 31 October 1917: 'Sharp machine gun fire on the
 Flanders front was followed by a strong English attack on
 Passchendaele. The town was lost. Strong counterattacks then drove
 the enemy out. Im Osten, nichts wichtiges. In Italien geht es
 vorwarts. 'To the end, the defensive tone was never lost. During the
 second battle of Verdun, for example, the communiqu& for 18
 September 1918, after describing the successes of the German air
 forces, concluded: 'to the premature triumphal shouts (Triumph-
 geschrei) of the enemy press, our flyers gave a truly German reply.'68

 In management of news, once again, the British system of volun-
 tary press-government cooperation was far more successful than the
 German system of earnest denials, uncoordinated piecemeal effort
 and basic mistrust of the press. Factually, of course, the Germans
 were at a disadvantage for, while the Belgian atrocities may have
 been fabrications, the unprovoked German invasion was not.
 Similarly, towards the end of the war, the British were able to report
 genuine battlefield success while the Germans had somehow to put a
 brave face on defeat.

 Such considerations aside, however, the German military's
 disregard for, and even contempt of ordinary people became increas-
 ingly evident. They were not to be trusted even with all the facts of
 victories. The generals were more interested in even-handed publicity
 for each of their colleagues on the various fronts than in presenting
 the public with detailed information about its heroes in the ranks.

 After the war great debates raged in both countries as to the
 effectiveness of propaganda. A spate of books appeared 'unmask-
 ing' verbal warfare, denouncing the lies, the omissions and the
 distortions wrought by propagandists. 'The injection of the poison
 of hatred into men's minds by means of falsehood is a greater evil in
 wartime than the actual loss of life. The defilement of the human
 soul is worse than the destruction of the human body.'69

 Some Britons claimed that propaganda had lengthened the war by
 preventing, through repetition of atrocity stories, the success of
 peace efforts such as the Lansdowne Plan. Others, like Lord

 492

This content downloaded from 80.95.248.215 on Wed, 28 Nov 2018 19:41:09 UTC
All use subject to https://about.jstor.org/terms



 Marquis: Words as Weapons

 Northcliffe's The Times, believed that 'good propaganda had pro-
 bably saved a year of war, and this meant the saving of thousands of
 millions of money and probably at least a million lives.'70

 Some of the other effects of wartime propaganda were less
 grandiose, but nevertheless interesting. For example, it was press
 propaganda that raised Lord Kitchener's military stature so high that
 'the general public banked upon Kitchener long after the better in-
 formed were aware of the shortcomings of "Lord K of Chaos".'71
 When the Daily Mail attacked the war hero in May 1915 for allegedly
 failing to supply enough shells to France, copies of the paper were in-
 dignantly burned in the London Stock Exchange and other public
 places. Meanwhile Riddell and Scott agonized for months along with
 political leaders over how to rid the country of Kitchener without a
 public furore. Fortunately, the dilemma was solved on 6 June 1916
 by the Field-Marshal's being drowned.

 It was in Germany that the wartime propaganda of both Britain
 and Germany had its most profound - and most bizarre - effect.
 Ludendorff and Hindenburg openly blamed Germany's defeat on
 British propaganda. 'This propaganda greatly intensified the
 demoralization of the German Forces', wrote Hindenburg in his
 autobiography.72 Ludendorff's tribute in his Kriegserinnerungen was
 even more glowing: 'We were hypnotized . . . as a rabbit by a snake.
 [British propaganda] was exceptionally clever, and conceived on a
 great scale . .. In the neutral countries we were subject to a sort of
 moral blockade . .', the German commander was gleefully quoted
 by Beaverbrook in his own memoirs.73 It might be said that
 Germany's moral initiative was lost immediately through deeds -
 the invasion of Belgium, the sinking of the 'Lusitania', the execution
 of Nurse Edith Cavell - and further demolished by their use of
 poison gas and unrestricted submarine warfare.

 The Nazis were among the loudest post-war critics of Germany's
 lamentable wartime propaganda. 'We have learned enormously
 from the tactics of our enemies', Hitler wrote in Mein Kampf. He
 considered the atrocity propaganda as well as Lord Northcliffe's
 anti-German campaign as 'an inspired work of genius.'74 Eugen
 Hadamovsky, deputy to Joseph Goebbels, devoted a goodly portion
 of his major work Propaganda and National Power, published in
 1933, to an exposition of what Germans must learn from the British.
 'The German people were not beaten on the battlefield, but were
 defeated in the war of words', he insisted, complaining that the
 Germans 'were sent into this mighty battle with not so much as a

 493

This content downloaded from 80.95.248.215 on Wed, 28 Nov 2018 19:41:09 UTC
All use subject to https://about.jstor.org/terms



 Journal of Contemporary History

 single slogan, while the enemy nations took up arms "against the
 Hun" "for world peace" and "for the League of Nations". In
 politics', he concludes, 'those who are fertile and creative will always
 win over those who are sterile, bureaucratic or who are mere
 diplomats.'75

 Comparing details of war communiques, Hadamovsky observed
 that the Germans tried to report evenly on events along a
 2,400-kilometre front, while the British had only to cover a
 135-kilometre front. The German presentation was 'marked by its
 coldness, sobriety and so-called "objectivity" becoming colourless,
 spineless and utterly unmilitary.' He analyzed the British dispatches
 and found they 'related in great detail the fight over a single farm, a
 stretch of forest or a hill, giving lengthy descriptions of the heroic
 deeds of individual groups, officers and soldiers.'

 It was not 'objectivity' which was needed, Hadamovsky diag-
 nosed, but 'passion'. Furthermore, the Germans made a fatal
 mistake in allowing enemy dispatches to be published in German
 newspapers. Readers thus were able to compare the 'uneventful,
 dispassionate and boring situation on our side and to contrast it with
 the enemy's burning and enthusiastic display of interest and with the
 fierce passion of his combat soldiers.'76 The lesson Hadamovsky
 drew from the British was that the propagandist must have 'un-
 swerving faith in [his]. . . cause, not to shrink from even the most
 powerful emotions and, finally, to keep pounding the same thought
 into the brains of the masses.'77

 Hadamovsky was elaborating on the shrewd assessment of war
 propaganda by Hitler, who claimed to have spent four and a half
 years turning 'the storm-flood of enemy propaganda over in his
 brain'. He devoted a whole chapter of Mein Kampf to praising
 British war propaganda while denouncing the ineptness of the
 German effort. 'What we failed to do, the enemy did, with amazing
 skill and really brilliant calculation. I myself learned enormously
 from this enemy war propaganda'. He isolated the qualities that
 made British propaganda so successful: 'Basically subjective and
 one-sided attitude . . . toward every question . . . ', appeal to
 'primitive sentiments of the broad masses . . . ' and endless repeti-
 tion of a few points. 'At first the claims of the propaganda were so
 impudent that people thought it insane; later it got on people's
 nerves; and in the end, it was believed.'

 As for the German propaganda effort, Hitler cut to the heart of its
 failure when he wrote that 'the form was inadequate, the substance

 494

This content downloaded from 80.95.248.215 on Wed, 28 Nov 2018 19:41:09 UTC
All use subject to https://about.jstor.org/terms



 Marquis: Words as Weapons

 was psychologically wrong.' He blamed the Germans for not
 understanding the value of propaganda as a 'frightful' psychological
 weapon. By contrast, he admired the Allied portrayal of Germans as
 'barbarians and Huns' because this 'prepared the individual soldier
 for the terrors of war.'

 During the 1920s and 1930s Hitler was to apply brilliantly the
 lessons he drew from Britain's propaganda during the first world
 war. The word-storm loosed so lightheartedly by Beaverbrook,
 Northcliffe, Riddell and others would return to batter, and nearly
 destroy, Britain. In his examination of British propaganda, however,
 Hitler failed to look more deeply into basic institutions. British pro-
 paganda was so flexible because it was the product of an open
 society; its content (however false, vicious and distorted) was the
 product of a basic agreement within society (or at least among the
 elite) that the use of this weapon could be sanctioned in wartime.
 Once the emergency was over, Britons naively believed, the genie of
 propaganda could be safely stuffed back into his bottle.

 In a different way the Nazis were also naive. By examining only
 the content of British propaganda they developed certain simple
 rules for highly effective mass persuasion. But they failed (or
 refused) to see that some kind of truth must underlie effective pro-
 paganda; Germany, after all, did fire the first shots in the first world
 war, did attack neutral Belgium, did occupy substantial parts of
 France, and did (for whatever defensive reasons) carry on
 unrestricted submarine warfare. There was substantial truth in the

 British assertion that militarists ruled Germany; the tight military
 control of the German propaganda machine was only one illustra-
 tion of this fact.

 In the same way, Nazi propaganda based on the British example
 was most successful so long as it was rooted in some corner of
 reality. Grievances against Versailles, charges of economic injustice
 and anger at the ineptness of the Weimar democracy all had some
 such foundation. But no amount of clever wording could long con-
 ceal Germany's utter failure on the battlefield after 1942, nor could
 any kind of propaganda (except hermetic secrecy) justify the Nazis'
 systematic extermination of Jews, Gypsies, Poles and Russians.

 As in so many other areas, in the field of propaganda the first
 world war marked a watershed. The new mass media opened new
 avenues for reaching vast new populations. For writers and readers
 alike, the war of words permanently debased the coinage of public
 dialogue. But disillusionment also laid the foundation for a new

 495

This content downloaded from 80.95.248.215 on Wed, 28 Nov 2018 19:41:09 UTC
All use subject to https://about.jstor.org/terms



 Journal of Contemporary History

 scepticism and a reading public whose sophistication demands pro-
 paganda so subtle that it avoids even the word propaganda.

 NOTES

 1. Serge Chakhotin, The Rape of the Masses: The Psychology of Totalitarian
 Political Propaganda (New York 1940), 125.

 2. Denis McQuail, Towards a Sociology of' Mass Communtications (London
 1969), 45.

 3. Melvin 1.. de Fleur, Theories oJ Mass Commiunication (New York 1966), 16.
 4. ' Worte sind h/eute Schlachlten: Riclitige Worte, gewonnene SchlUachien: falsche

 Worte, verlorene Schlachlen' quoted in George G. Bruntz, Allied Propaganda and the
 Collapse of the Getrman Empire) in /918 (Stanford 1938), 3.

 5. Ibid., vii.
 6. Harold D. Lasswell, Propaganda Teclhnique in the W'orld War (New York

 1972), 48-50.
 7. The Political Diaries of C.P. Scott 1911-1928 (London 1970), 99-100.
 8. Ibid., 116.
 9. Kurt Koszyk, Deutsche Pressepolitik iml Ersten Weltkrieg (Dusseldorf 1968),

 12.

 10. Ralph Haswell Lutz, ed., hall of 'lte Geirman Empire 1914-1918, 2 vols. (New
 York 1969), 11, 4-5.

 11. Koszyk, op. cit., 28.
 12. Lutz, op. cil., I, 169.
 13. Ibid., 11, 5.
 14. Ibid., 1, 170.
 15. Ibid., 11, 12.
 16. Koszyk, op. cit., 220-21; see also Eugen Hadamnovsky, Propaganda and

 National Power (New York 1972), 145-46.
 17. David Lloyd George, for example was Sir George Riddell's and C.P. Scott's

 man, while Bonar Law 'belonged' to Lord Beaverbrook. Lord Northcliffe was the
 only press lord who 'prided himself on having no social relations with Ministers . . .
 He influenced politics . . . always from the outside', a failing noted critically by Lord
 Beaverbrook in Men and Power 1917-18 (New York 1956), xxi.

 18. Lord Beaverbrook, Politicians and War, 2 vols. (London 1928), 1, 51.
 19. George A. Riddell, War Diary 1914-1918 (London 1933), 17-20, 118.
 20. Bruntz, op. cit., 22-23.
 21. In 1915, for example, the Ministry of Munitions used a ?50,000 Treasury grant

 to set up a Publicity Departnment to place articles urging that munitions workers be ex-
 empt from conscription. Riddell furiously wrote in his diary that 'newspapers resent
 the department's action in flooding the press with propaganda articles.' Riddell, op.
 cit., 219; also Bruntz, op. cit., 24.

 22. Beaverbrook, Men and Power 1917-18, 289.
 23. For Lloyd George's comments, see ibid., 277.

 496

This content downloaded from 80.95.248.215 on Wed, 28 Nov 2018 19:41:09 UTC
All use subject to https://about.jstor.org/terms



 Marquis: Words as Weapons

 24. Koszyk, op. cit., 29, 68; see also Lutz, op. cit., 1, 185.
 25. Lasswell, op. cit., 23.
 26. Lutz, op. cit., I, 199.
 27. Koszyk, op. cit., 79.
 28. Scott, op. cit., 109.
 29. Riddell, op. cit., 23, 131-32.
 30. Scott, op. cit., 142, 160.
 31. Riddell, op. cit., 187, 210.
 32. Beaverbrook, Politicians and War, II, 201.
 33. Ibid., 328-30.
 34. Riddell, op. cit,, 233.
 35. See Beaverbrook, Men and Power 1917-18, 244-46.
 36. ibid., 300.
 37. Scott, op. cit., 252.
 38. Ibid., 296.
 39. Beaverbrook, Men and Power 1917-18, 266-77.
 40. Lasswell, op. cit., 336.
 41. Beaverbrook, Men and Power 1917-18, 279.
 42. Scott, op. cit., 336.
 43. Lutz, op. cit., I, 177-83.
 44. Koszyk, op. cit., 78.
 45. Bruntz, op. cit., 94-95; Koszyk, op. cit., 194-96.
 46. The documents cited appear in Lutz, op. cit., 1, 168-92.
 47. Ibid., 190-97.
 48. Koszyk, op. cit., 224-25.
 49. Ibid., 253-54.
 50. Ibid., 234.
 51. Ibid., 42-44.
 52. A.C. Brown, Techniques of Persuasion: From Propaganda to Brainwashing

 (Harmondsworth, Middlesex 1963), 94.
 53. Arthur Ponsonby, Falsehood in War,time (London 1928), 10.
 54. Lasswell, op. cit., 82.
 55. Ponsonby, op. cit., 21.
 56. Lasswell, op. cit., 206.
 57. Ponsonby, op. cit., 80.
 58. Lasswell, op. cit., 47.
 59. Beaverbrook, Men and Power 1917-18, xxxvii.
 60. James Morgan, Atrocity Propaganda (New Haven, Conn. 1941), 11.
 61. Scott, op. cit., 324.
 62, Bruntz, op. cit., 100.
 63. Lutz, op. cit., 1, 72-75.
 64. Williams, op. cit., 94.
 65. Ibid., 32.
 66. Koszyk, op. cit., 121.
 67. Lutz, op. cit., I, 125-31.
 68. Berliner Tageblatt, 18 September 1918, 1.
 69. Ponsonby, op. cit., 18.
 70. Bruntz, op. cit., 220.
 71. Lasswell, op. cit., 39-40.

 497

This content downloaded from 80.95.248.215 on Wed, 28 Nov 2018 19:41:09 UTC
All use subject to https://about.jstor.org/terms



 498 Journal of Contemporary History

 72. Cliakliotin, op. cit., 183.
 73. Beaverbrook, Men and Power 1917-18, 303.
 74. Chakhotin, op. cit., 183.
 75. Hadarnovsky, op. cit., 8-9.
 76. Ibid., 152-53.
 77. Ibid., 15.

 Alice Goldforb Marquis
 has recently received her PhD from the Uni-
 versity of California at San Diego for a thesis en-
 titled Marcel Duchamp: Eros, C'est la Vie. She
 is presently engaged in a study of who makes
 taste in twentieth century art and on what basis;
 the relationship between ideas and aesthetic
 values in the context of the art market.

This content downloaded from 80.95.248.215 on Wed, 28 Nov 2018 19:41:09 UTC
All use subject to https://about.jstor.org/terms


	Contents
	image 1
	image 2
	image 3
	image 4
	image 5
	image 6
	image 7
	image 8
	image 9
	image 10
	image 11
	image 12
	image 13
	image 14
	image 15
	image 16
	image 17
	image 18
	image 19
	image 20
	image 21
	image 22
	image 23
	image 24
	image 25
	image 26
	image 27
	image 28
	image 29
	image 30
	image 31
	image 32

	Issue Table of Contents
	Journal of Contemporary History, Vol. 13, No. 3, Jul., 1978
	Front Matter [pp.  432 - 584]
	Hitler's European Building Programme [pp.  413 - 431]
	Cities in Revolt: The Berber Dahir (1930) and France's Urban Strategy in Morocco [pp.  433 - 448]
	'New Economic Policy in Culture' and Its Enemies [pp.  449 - 465]
	Words as Weapons: Propaganda in Britain and Germany during the First World War [pp.  467 - 498]
	Images of German Youth in Weimar Novels [pp.  499 - 516]
	British Wartime Pledges, 1917-18: The Armenian Case [pp.  517 - 530]
	The Offensive and the Problem of Innovation in British Military Thought 1870-1915 [pp.  531 - 553]
	'Barbarossa': Surprise Attack and Communication [pp.  555 - 583]
	In Wisdom's House: T. E. Lawrence in the Near East [pp.  585 - 608]
	'I Bring Not Peace but a Sword': The Religious Motif in the Irish War of Independence [pp.  609 - 628]
	Back Matter



