Příklad utváření a rozvíjení klíčových kompetencí ve výuce fyziky
Kompetence k učení
Umožnit žákům:
samostatně či v kooperaci s ostatními žáky pozorovat různé fyzikální objekty, procesy či vlastnosti a výsledky svých pozorování zpracovávat, vyhodnocovat a dále využívat jako prostředek pro své další poznávání
samostatně či v kooperaci s ostatními žáky měřit různé fyzikální veličiny, výsledky měření zpracovávat, vyhodnocovat a využívat pro své další učení
samostatně či v kooperaci s ostatními žáky provádět experimenty a učit se pomocí nich především ověřovat pravdivost různých fyzikálních tvrzení či odhalovat fyzikální zákonitosti
v diskusích s učiteli nebo ostatními žáky vyslovovat hypotézy o fyzikální podstatě studovaných jevů či o jejich možném průběhu, ověřovat různými prostředky pravdivost takových hypotéz a využívat takto získané poznatky k rozšiřování vlastního poznávacího potenciálu
vyhledávat v různých pramenech (knižních, časopiseckých, internetových) potřebné informace týkající se různých oblastí fyzikálního poznávání a využívat je v co největší míře pro své další studium
odhalovat, buď prostřednictvím vlastní empirické zkušenosti či z dostupných informačních zdrojů, souvislosti fyzikálního poznávání s ostatními, v první řadě pak přírodovědně zaměřenými, oblastmi poznávání a využívat těchto souvislostí k zefektivnění vlastního učení
Kompetence k řešení problémů
Umožnit žákům:
rozpoznat či si uvědomit, že v dané poznávací situaci, kterou se zabývají, existuje problém; chtějí např. změřit hodnotu určité veličiny a zjišťují, že nemají potřebné údaje nebo prostředky k jejímu měření nebo dané experimentální zařízení ji nedovoluje za určitých podmínek měřit
formulovat jasně a jednoznačně problém na který při svém fyzikálním studiu narazí, nejlépe pak prostřednictvím matematických pojmů či měřicích operací; chtějí-li např. řešit problém, jak a v jaké míře jedna fyzikální vlastnost ovlivňuje druhou, musí tyto vlastnosti vyjádřit jako měřitelné veličiny
navrhovat či používat další metody, informace nebo prostředky pro řešení daného problému, jestliže dosavadní metody, informace či prostředky nevedly k cíli; zjistí-li např., že zvolená výpočetní metoda nevede k řešení dané fyzikální úlohy, pokusí se navrhnout jinou metodu nebo úlohu zjednoduší apod.
posuzovat řešení problému z hlediska jeho správnosti, jednoznačnosti či efektivnosti a z těchto hledisek případně porovnávat i různá řešení daného problému; mohou např. posuzovat dvě různé měřicí metody téže fyzikální veličiny z hlediska jejich spolehlivosti, časové efektivnosti apod.
učit se korigovat chybná řešení problému; zjistí-li např. že předpověď průběhu určitého fyzikálního procesu se neshoduje s experimentálními údaji, hledají příčiny tohoto nesouladu a navrhují adekvátnější řešení
využívat osvojené metody fyzikálního poznávání při řešení problémů i v jiných oblastech, než je oblast fyzikálního poznávání, pokud jsou v nich tyto metody aplikovatelné; mohou využívat např. metody měření jistých fyzikálních veličin pro řešení chemických, biologických či geografických problémů apod.
Kompetence komunikativní
Umožnit žákům:
diskutovat s ostatními žáky i s vyučujícím o způsobech přípravy i vyhodnocení výsledků fyzikálních pozorování, měření či experimentů
prezentovat závěry ze svých pozorování, měření či experimentů srozumitelně a přitom po odborné stránce správně a různými komunikačními prostředky (ústně, písemně, obrazově)
diskutovat s ostatními žáky i s vyučujícím vlastní návrhy možných řešení fyzikálních problémů, zdůvodňovat a obhajovat je před auditoriem
Kompetence sociální a personální
Umožnit žákům
přijmout takovou roli ve skupině či pracovním týmu řešící daný fyzikální problém, aby se práce skupiny či týmu plně orientovala na řešení tohoto problému
Kompetence občanské
Umožnit žákům
využít co nejproduktivněji osvojené fyzikální poznatky a dovednosti v jejich praktickém i občanském životě, v první řadě pak pro ochranu vlastního zdraví i zdraví ostatních lidí a pro zachování udržitelného rozvoje společnosti
Kompetence pracovní
Umožnit žákům
plánovat, provádět a vyhodnocovat konkrétní fyzikální pozorování, měření a experimenty
osvojit si v průběhu jejich experimentální činnosti postupy bezpečné práce s příslušnými přístroji a zařízeními, které při této činnosti používají
2006 - Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta webmaster