ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM – MODELOVÝ PŘÍKLAD přírodopis – 8.ročník / biologie - tercie
Konkretizovaný výstup Konkretizované
učivo
Průřezová témata Mezipředmětové
vztahy a
propojení
Hodnocení,
realizace
  • Chápe dráždivost jako jednu ze základních vlastností živého organismu
  • Vyjmenuje smysly, popíše jejich polohu v organismu, stavbu a funkci
  • Na základě analogie odvodí preventivní opatření, aby předešli poškození smyslů
  • V diskusi obhájí svůj názor na vliv drog (včetně alkoholu) na funkci smyslů
  • Vyhledá informace o běžných vadách zraku a sluchu, vysvětlí důvody a způsoby jejich korekce
  • Umí prakticky poskytnout první pomoc při poranění smyslových orgánů
    Smysly
  • podráždění
  • oko
  • oční vady
  • klamy
  • ucho
  • slyšení
  • hluk
  • čich a chuť
  • kůže – hmat
    MV
  • Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení
Přírodopis
OVO 1.1, 5.1,
U 5.2, 5.3, 5.4
Výchova ke zdraví
OVO 4, 5, 8, 12, 14
U 4.2, 4.3, 5.2
  • Test
  • Ústní zkoušení
  • Referát
  • Laboratorní práce
  • Popíše princip dělení buněk
  • Pomocí schématu vyjmenuje a charakterizuje rozdíly v dělení tělních a pohlavních buněk
  • Vysvětlí podstatu pohlavního a nepohlavního rozmnožování a jeho význam z hlediska dědičnosti
  • Uvede příklady dědičnosti v praktickém životě, např. důležitost znalosti rodokmenů vzhledem k riziku dědičných chorob, aplikovaná genetika – metody šlechtitelství a chovatelství
  • Obhájí důležitost preventivních vyšetření žen v těhotenství díky vlivu nebezpečných látek na člověka
    Dědičnost
  • buňka - jádro – chromozóm
  • pohlavní a nepohlavní rozmnožování
  • J.G.Mendel
  • dědičné choroby
  • dvojčata
  • mutace
  • šlechtitelství, chovatelství
    EV
  • Lidské aktivity a problémy ŽP
  • Vztah člověka k prostředí
Přírodopis
OVO 1.5, 1.6, 5.4,
U 1.4, 5.4
Dějepis
OVO 1.1, 8.4
U 8.6
Výchova ke zdraví
OVO 3, 5, 7, 11
U 1.1, 2.2, 3.4, 4.2, 5.1, 5.2
Člověk a svět práce
OVO 3.1
U 3.2, 3.4, 3.6
  • Test
  • Referát
  • Diskuse
  • Vysvětlí jaké metody se používají pro datování fosilních nálezů
  • Na příkladech popíše vybranou evoluční teorii
  • Jmenuje základní vývojové stupně fylogeneze člověka
  • Rozliší znaky jednotlivých vývojových druhů
  • Chápe význam lidských ras z biologického hlediska
  • Diskutuje problém rasismu
    Evoluce
  • metody zkoumání evoluce
  • evoluční teorie
  • primáti
  • rod Australopitékus
  • rod Homo
  • lidské rasy (plemena)
    MKv
  • Lidské vztahy
  • Etnický původ
Přírodopis
OVO 5.2, 8.1, 8.2
U 5.1, 8.2
Dějepis
OVO 1.2, 2.1, 2.2, 7.4
U 1.1, 2.1
Zeměpis
OVO 3.3, 3.4
U 3.1, 3.2
  • Test
  • Referát
  • Problémová úloha

MV – Mediální výchova; EV – Environmentální výchova; MKv – Multikulturní výchova

2006 - Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta webmaster