International Communication
Gazette

http://gaz.sagepub.com/

Voice of America's political propaganda for Austria ( 1945-1950)
Oliver Rathkolb
International Communication Gazette 1987 39: 31
DOI: 10.1177/001654928703900103

The online version of this article can be found at:
http://gaz.sagepub.com/content/39/1/31.citation

Published by:
©SAGE

http://www.sagepublications.com

Additional services and information for International Communication Gazette can be found
at:

Email Alerts: http://gaz.sagepub.com/cgi/alerts
Subscriptions: http://gaz.sagepub.com/subscriptions
Reprints: http://www.sagepub.com/journalsReprints.nav

Permissions: http://www.sagepub.com/journalsPermissions.nav

>> Version of Record - Jan 1, 1987

What is This?

Downloaded from gaz.sagepub.com at Univerzita Karlova v Praze - Knihovna spolecenskych ved T.G.M. on April
27,2012


http://gaz.sagepub.com/
http://gaz.sagepub.com/content/39/1/31.citation
http://www.sagepublications.com
http://gaz.sagepub.com/cgi/alerts
http://gaz.sagepub.com/subscriptions
http://www.sagepub.com/journalsReprints.nav
http://www.sagepub.com/journalsPermissions.nav
http://gaz.sagepub.com/content/39/1/31.full.pdf
http://online.sagepub.com/site/sphelp/vorhelp.xhtml
http://gaz.sagepub.com/

Gazette 39:31-45 (1987)
©Martinus Nijhoff Publishers (Kluwer), Dordrecht — Printed in the Netherlands

Voice of America's political propaganda for Austria (1945—-1950)

OLIVER RATHKOLB

University of Vienna, Austria

Introduction

Political propaganda has been described by a number of similar terms
including: psychological warfare, political warfare, foreign information,
mass communication, and public diplomacy.! It can best be described
as the ‘‘communication of facts (or non-facts) and opinions in an effort
to influence™® opinions, emotions, attitudes and behavior of enemy,
neutral and friendly foreign groups in order to generate support for
foreign policy goals.

Traditionally the United States has taken a negative view of propa-
ganda activities. considering them to be justifiable only in the face of
external threats such as fascism and postwar Communist expansionism.
Nevertheless propaganda has become a permanent instrument of
foreign policy. Oftentimes underestimated it has sometimes been
called the “fourth arm of statecraft™™.® This article will concentrate on
important aspects of Voice of America (VOA)’s political programs
for Austria — especially those concerning the shaping of Austrian public
opinion and the promotion of specific political ends in the Cold War.
Therefore propaganda should not be dealt with as an isolated means
of imposing U.S. policies on Austrian society, but in the overall frame-
work of interdependent relationship between foreign public opinion
and foreign policy.

The fundamental issue is, how, and to what degree, the Voice could
inform and influence Austrian policymakers, domestic interest groups,
and the population in general to support U.S. postwar policies in Cen-
tral and Western Europe.® Obviously, the Voice of America as integral
element of the U.S. information and propaganda machine (the “Office
of War Information (OWI)” % its various successors, and finally the
“United States Information Service (USIS)™)® was not in a position to

Downloaded from gaz.sagepub.com at Univerzita Karlova v Praze - Knihovna spolecenskych ved T.G.M. on April
27,2012


http://gaz.sagepub.com/

32

define geopolitical policy goals, but rather attempted to “‘explain and
defend government policies to foreign audiences™.” Within the given
highest long-range framework, however, radio officers could to some
extent varify the arguments, intensity and methods of propaganda.

Furthermore one might be interested as to why Austria — due to
her strategic situation — was not used as a permanent ‘Propaganda
Island” in the ‘Red Sea’ with regard to Eastern European broadcasts
of VOA, “Radio Free Europe” and "‘Radio Liberty”, even though
Western Austria and parts of Vienna were occupied by U.S. Forces
throughout the period 1945-1955.2

VOA'’s Austrian desk — Wartime history and administration

In order to analyse the role of U.S. radio propaganda in the Cold War,
one should always keep in mind that the “‘experience of war had sen-
sitized American leaders to the possibilities of future external threats™®
— on both high and secondary policy levels. The change in policy per-
spective — from isolationism to a geopolitical balance of a two-super-
powers-system — effected VOA too. The basis of the massive propa-
ganda apparatus of the fifties and sixties was created in the early for-
ties to counteract Nazi propaganda.

It was not until June of 1942, 6 months after the U.S. had declared
war on the axis, that an overall government organization was estab-
lished: “The Office of War Information™ and that finally in November
of that year government and private international broadcasting stations
were centralized.!®

The first Austrian wartime show started on April 25, 1942, 3 months
after the first VOA program went on air. It was produced under the
auspices of the Foreign Information Service.! Most of the Voice’s
programs were news, the rest made up of a daily feature for Austrian
workers, which was transformed into a feature aimed at all listeners
in March 1943.

This situation changed when the Moscow Declaration on Austria
was published (November 1, 1943). In the declaration signed by the
Allies the ‘Anschluss’ was declared null and void. Austria was to be
liberated and re-established as an independent state. Immediately there-
after OWI established two daily Austrian shortwave shows in order to
carry out the declaration’s propaganda warfare purpose.'?

The newly established American Broadcasting Station in Europe
(ABSIE) also adapted its program to particular audience groups:

Downloaded from gaz.sagepub.com at Univerzita Karlova v Praze - Knihovna spolecenskych ved T.G.M. on April
27,2012


http://gaz.sagepub.com/

33

broadcasts were made twice a week to Austrian soldiers in the “Wehr-
macht’, once a week to Austrian workers comprised of commentaries
and ‘neutral’ thoughts. In addition to these strategic broadcasts, BBC
carried features on American foreign policy, news, and humerous talk
by two Viennese for the general public. Radio Algiers relayed a VOA
show produced especially for Austrian patriots to encourage resistance
movements.!?

The German language programs were done by emigres from Austria
— some of them with experience gained in the operation of a radio
station in France after the German occupation of Austria in 1938.'*
Both Martin Fuchs!® chief of the Austrian desk in 1945, and his depu-
ty Robert Bauer!® were already professionals when they joined the
OWI in 1942. The Austrian staff consisted of conservatives. Christian
democrats and Social democrats, but they did not (or were prohibited
to) continue their old party struggles which had led to civil war in
Austria in 1934.'"7 The influence of aliens in VOA was restricted to
the mere operational level and guidances on high policy level ques-
tions were regularly furnished by OWI and the Department of State.
In contrast to the problem-fraught atmosphere of VOA’s German desk,
the Austrian desk functioned more smoothy!® possibly due to the
common legal background of its most important editors and speakers
including, in addition to Fuchs and Bauer, the junior members: Walter
Roberts (Rothenberg),'® Konrad Maril,?® and Ernest G. Land (Lan-
dau).?! They had no serious problems in interpreting the general direc-
tives issued in terms of the particular target group.

From anti-nazi broadcasts to anti-communist ‘War of Words’
At the end of 1945 the impact of American broadcasts on Austrian
listeners was a minor one in comparison with the corresponding BBC
programs or the Swiss radio station Radio Beromiinster. The U.S.
newcomer to the field of international propaganda did, however
reach Austrian listeners — even in the concentration camps, where
Gustav A. Canaval (later a leading publisher in Salzburg) heard his
friend Fuchs, under the pseudonym Martin Richter, on a self-built
radio set.?? Listening to foreign radio stations was strictly forbidden
in Germany and punished severely.??

As stated above, the main purpose of the news programs, commen-
taries and features was to stirr up Austrian resistance against the Nazis
by showing how hopeless the military situation was. There is no clear

Downloaded from gaz.sagepub.com at Univerzita Karlova v Praze - Knihovna spolecenskych ved T.G.M. on April
27,2012


http://gaz.sagepub.com/

34

evidence that this propaganda theme did indeed succeed or motivate
concrete actions. It, however, certainly helped to initiate and strength-
en ‘inner resistence’.®*

No detailed information on the political future and situation of
Austria in geopolitical terms went on air, with the exception of general
references to the Moscow Declaration regarding Austria’s planned
liberation (including the ‘Taking into account’ of Austrian liberation
efforts).?* The last commentaries by Martin Fuchs before the liberation
of Vienna in April 1945 dealt with the liberation of Paris and the battle
around Vienna.?® No concrete postwar aims were furnished.

Soon after the end of World War II Voice of America programs
seemed to loose both their importance and influence on Austrian
listeners. The main reason of this ‘political cut back’ was that the
U.S. occupation army had established, in accordance with its original
reeducation aims, an U.S. controlled and managed ‘German’ radio sta-
tion “Red-White-Red” in Salzburg. Linz, and later in 1945 in Vienna.?’
In contrast to the wartime information monopoly enjoyed by VOA,
created by the rigorous censorship imposed by the Nazis on local radio
stations, it now had to compete with other stations for listeners. In
addition to ‘“‘Red-White-Red”, there was the government (partially
Soviet)-controlled “RAVAG” (Radio-Verkehr-Aktiengesellschaft) in
Eastern Austria. Both the French and British forces also had their own
Austrian radio stations.?® During the early occupation years VOA’s
Austrian desk officers had troubles in obtaining up-to-date facts on
internal affairs. Consequently Hans Cohrssen, chief of Red-White-Red,
tried to cut down VOA relays from New York.?® Meanwhile cultural
programs, as means of positive propaganda, were increased to propagate
the United States. They ranged from music shows to ‘‘America in
books”, and other aspects of American life.?® This positive and often-
times naive portrayal of American society ‘in toto’ was very unsuccess-
ful in that being old-fashioned Europeans the Austrians were absolute-
ly convinced that the United States did not have any culture to export.
Anti-American cultural sentiments and prejudices going back to clichés
from the 19th century were emphasized by the National Socialists and
still exist today.3' The most popular programs throughout 1945 were
the “Prisoner of War programs” which consisted simply of interviews
and names of Austrian POWs in the United States.

One special type of broadcast relayed by the local U.S. radio sta-
tions in Salzburg, Linz and Vienna, however, was still widely heard
throughout Austria: the commentary. In the first postwar phase these
commentaries, mostly edited and spoken by Fuchs or Bauer, covered

Downloaded from gaz.sagepub.com at Univerzita Karlova v Praze - Knihovna spolecenskych ved T.G.M. on April
27,2012


http://gaz.sagepub.com/

35

post-Nazi matters and problems such as ‘“‘Are Austrians Germans?”
and tried to implement reeducation goals.??

The authorized comment on and interpretation of global news, as
opposed to local developments, was concentrated upon especially in
regard to the San Francisco Conference and the United Nations. Dif-
ferences between the Allies, including the sensitive American-Soviet
relationship, were played down and unity was stressed. All rumours
of a common struggle of Nazis and Americans against the ‘Reds’ were
to be countered.®® This ‘artificial’ demonstration of Allied unity —
despite various interest disputes — continued throughout 1945.

In compliance with official policy most of the first VOA-interview
with the then U.S. High Commissioner in Austria, General Mark W.
Clark, were devoted to the treatment of former Nazis.>*

It was not until May 12, 1946 that the first commentary openly
criticizing the Soviet Union for its occupation policies in Iran was
broadcasted.’® The U.S. High Command in Austria, however, channeled
and controlled both the contents and the intensity of this political
propaganda thereby censoring the guidance imposed by the Depart-
ment of State. After a broadcast based upon a New York Times article
on the Soviet misuse of their veto power in the Allied Council made
in early 1946, military orders required relays from America to be
carefully checked.*¢ :

VOA'’s political programs were to be radically modified and 1nte-
grated into the overall pattern of Cold Warfare.

The severe cut backs of funds for official overseas information
programs did effect the Voice as such, but not its Austrian outlet.
Austria had been classified as “‘critical’ area of U.S. foreign policy,
implying national security interests,®’ and the daily 15-minute relays,
the New York shortwave broadcasts, and the nine weekly transmis-
sions of 15-minute transcribed shows, all prepared by VOA, continued.

Political impact on the Austrian audience

In February 1945 OWI began to develop techniques for the measure-
ment of the effectiveness of VOA propaganda by using listener panels
composed of Germans (including Austrians) in Bern (Switzerland),
Stockholm (Sweden) and New York.*® The special broadcasts to
Austria received enthusiastic praise — especially due to concrete in-
structions on how the listeners could speed up the liberation of their
home country.

Downloaded from gaz.sagepub.com at Univerzita Karlova v Praze - Knihovna spolecenskych ved T.G.M. on April
27,2012


http://gaz.sagepub.com/

36

Nevertheless VOA programs lagged behind the BBC broadcasts and
the news programs of the Swiss station Radio Beromiuinster — both in
quantity and quality .

As early as 1946 the local U.S. radio station prepared a major public
opinion survey in the U.S. zones (Salzburg, Upper Austria and parts of
Vienna) by sending out 200.000 questionnaires. Of the 20.855 returned
for evaluation only 50% referred to the *‘Broadcasts from America”.
Two third of the answers indicated the quality of the VOA program to
be very good or good, whereas 30,4% disliked these broadcasts.*°

At the end of 1946 23% of the Viennese radio listeners heard VOA.
Of these listeners 60% agreed with the political programs.*! Only 6%
expressed discontent. With the intensification of the Cold War the
total number of permanent listeners increased up to 19,7% in Vienna,
50,6% in Linz (Upper Austria) and 39,1% in Salzburg — a fact which
was mainly due to the improvement in the scheduling of the programs
(especially at 1745 and to a lesser extent at 2230y 42

As a very interesting matter of fact the Austrian public was much
more aware of the political conflict between East and West than both
the ‘‘elite” and the ‘‘mass™ opinion in the United States where the
Cold War did not reach its peak in 1946, but rather sometime after
the Berlin crisis of 1948.4® This “‘war of ideas was being waged with
particular forocity in Austria, easternmost part of the Western salient
in Europe”, according to an American information officer in Vienna
(July 1947).44

In the field of foreign radio propaganda, the U.S. regarded the
‘battle for hearts and minds’ in Austria as more vital to its security
interests than did the U.S.S.R., which started the relays of the Moscow-
produced radio programs for Austria in the first half of 1947, The argu-
ment that American broadcasts were conceived of as a countermeasure
against the Soviet propaganda machine holds little validity for Austria,
for in no period of the occupation did either the “RAVAG™ or the
Radio Moscow rebroadcasts to Austria (the Soviet equivalent of VOA)
match the influence of the U.S.-controlled “‘Rot-Weiss-Rot™ and of
the VOA.%*

In Austria psychological warfare certainly started as early as 1946
and not in late 1949 when the psychological component of the Cold
War became central to American attempts to defeat or to contain Com-
munist influence in the world.%®

A very complicated but important question remains to be answered:
How far could VOA programs influence Austrian public and elite
opinion?

Downloaded from gaz.sagepub.com at Univerzita Karlova v Praze - Knihovna spolecenskych ved T.G.M. on April
27,2012


http://gaz.sagepub.com/

37

It is certainly true that the Voice was just one element among the
various instruments in the total anticommunist effort which ranged
from newspapers and newsagencies to cultural affairs. The Voice, how-
ever, became the link between the policy level in the United States
which concerned the U.S. foreign policy efforts directed towards
Austria and the various operational activities of the Information Ser-
vices Branch (ISB) in Austria.

This editorial dependence on the Voice was best reified in the regu-
lar reprints of higher policy level commentairies on Austrian matters in
U.S. newspapers for the Austrians. in the “Wiener Kurier”, beginning
at the end of 194647 These editorials, which continued throughout
the phase of occupation, were widely read: according to a public
opinion poll from March 1948, 40,5% of the “Wiener Kurier' readers
paid attention to that column.*® The U.S. paper was the largest selling
German-language daily in Central Europe during 1946 and 1947 and
continued to be one of the leading newspapers in Austria.*®

The leading commentator was still Robert Bauer — as at 1947 also
head of the Austrian desk. His “excellent personal approach™*° to the
1945 listenership, when he had spoken as “‘Rudolph™, continued during
the Cold War.5! His first visit to Austria in 1948 received prominent
coverage in the media and included receptions by the Federal Chancel-
lor Leopold Figl and other Ministers.’> Having seen evidence of his in-
fluence on the policy-making elite, Bauer also discussed a need for
hard-hitting commentaries.

The other political commentator Walter Roberts also became well-
known, although his approach was a much more rational one — some-
times lacking the emotional engagement of Bauer. Other speakers such
as Konrad Maril and Waiter Engel (a well-known actor, director and
producer of political *‘Kabareit™ in Germany and Austria before the
Nazi regime) covered various aspects of American political. social and
cultural life.

When the total American psychological warfare began in earnest
in 1949, the commentaries on internal Austrian questions had been
favorably improved. In order to bridge the information gap in day to
day affairs ISB had introduced a two-way exchange between Austria
and the United States.®® This exchange of facts and feedback broad-
ened the range of propaganda themes, thereby targeting the Soviets
and the Austrian Communists. The local information officers, however,
carefully watched the propaganda battle and tried to stop to much
personal mudslinging in favor of a more factual anti-Communist ap-
proach.%*

Downloaded from gaz.sagepub.com at Univerzita Karlova v Praze - Knihovna spolecenskych ved T.G.M. on April
27,2012


http://gaz.sagepub.com/

38

This cordial cooperation was not without conflicts, as the Voice
wanted to get the best listener time for its relays. The American radio
officers in Austria staunchly opposed these efforts and continued to
build up the ‘Austrian Image’ of their radio station. Despite various
interventions from Washington, D.C., ISB finally succeeded, and there-
by prevented a further expansion of VOA programs.*®®

The effectiveness of U.S. radio propaganda was reached sometime
between 1949 and 1950. Especially in 1949 when the VOA had to
cope with a particularly difficult situation in which United States
diplomats delayed a possible conclusion of the Austrian State Treaty
which would have freed Austria from quadripartite occupation. Because
of the carefully-~cultivated confidence built up by VOA the U.S. policies
withstood the test with great success.® The pro-western Austrian
Minister for Foreign Affairs, Karl Gruber admittedly criticized the
American strategy of trying to delay a quick solution in internal talks,
but Austrian general public opinion continued to back the United
States until the Soviets reversed their tactics towards stalemate at the
end of 194957

Although in 1950 the influence of VOA programs began to decline
slowly, their listenership was increased through cooperation between
the British radio station in Austria “Alpenland” (beaming into Ca-
rinthia, Styria, and Vienna) and ‘“Red-White-Red’". According to an
exchange of radio time agreement, VOA could relay its most important
programs on the British radio.®®

In 1950 VOA beamed 45 minutes per day to Vienna, consisting of
10% news, 85% analysis and features. and only 5% music.’® At the end
of that year the total radio time, however, was cut down to 30 minutes,
but the Austrian VOA audience mail continued at an extremely high
rate, showing high listener response to all VOA programs.¢°

Within the general U.S. radio propaganda scheme, the Voice became
more and more a symbol of ‘*“Americanization’, i.e. too much a govern-
mental instrument and was therefore pushed into the background. New
political programs were introduced by the U.S. radio in Austria in-
cluding political commentaries produced by Austrians. Interestingly
these Austrian programs represented the general U.S. position but the
listeners did not sense the American control — which still existed:
“Red-White-Red” had become in effect an Austrian radio station.
Increased VOA transmissions would only have hindered the successful
process of ‘Austrification’. After the conclusion of the Austrian State
Treaty the U.S. did not retain control of “‘Rot-Weiss-Rot™ (as they
did with RIAS in Berlin) but the radio stations were turned over to the

* Downloaded from gaz.sagepub.com at Univerzita Karlova v Praze - Knihovna spolecenskych ved T.G.M. on April
27,2012


http://gaz.sagepub.com/

39

Austrian government and finally dissolved and partly absorbed by
RAVAG.

Cold war in Central Europe on the air

During the first months of 1946, soon after the beginning of the Cold
War in Austria, the U.S. Legation in Vienna proposed “‘to assure for the
United States both broadcasting rights and facilities sufficiently power-
ful to cover the entire Balkan and Danube area’®! which would remain
in effect as long as necessary.

This strategic argument, however, was not taken up by the Voice in
their anti-Communist propaganda campaign, and in the commencement
of radio braodcasts behind the *‘Iron Curtain’. Austria, it seems, did
not belong totally to the developing western alliance — may be because
of the Soviet presence in Eastern Europe and the security risks it im-
plied. Only vague plans concerning initiation of Russian language in-
formation programs which aimed at Soviet troops in Austria were
drafted.®?

The American run Red-White-Red displayed its own initiative in
starting a Hungarian news program in November 1946. The reason
given was to fill up the program schedule, thereby counteracting a
Soviet request for program time concerning Displaced Persons (DPs)
programs.®® This original DP-program was later on primarily aimed at
Hungary. In early 1947 reaction to the news broadcasts was favorable,
thereby constituting a valuable addition to the U.S. originated pro-
grams, which were often jammed or faintly received (**Red-White-Red”
was much nearer to the target). The news was edited by Hungarian
emigres and primarily based upon U.S. newsagency sources. Later on
similar programs in Serbo-Croatian and Czech language went on air.%*

“Rot-Weiss-Rot™’s new concept of “Austrianization’ was counter-
productive to these foreign language broadcasts, which were of great
value in the accomplishment of the official anti-Communist propa-
ganda aims. Several offers to the Voice of America to take over these
programs, which seemed to be better produced than the broadcasts
from the International Broadcasting Division, were well-received in
principle but no formal arrangement could be worked out during 1948
and 1949. This offer was immediately cancelled after announcement
of the new medium wave program from Munich (Germany). due to
political disadvantages in having “‘Red-White-Red ™ involved.®®

This high policy decision of the United States Allied Commission in

Downloaded from gaz.sagepub.com at Univerzita Karlova v Praze - Knihovna spolecenskych ved T.G.M. on April
27,2012


http://gaz.sagepub.com/

40

Austria (USACA) effected not only relays of VOA originated programs
penetrating the “Iron Curtain’, but also to transmissions from the new-
ly established ‘‘Radio Free Europe” (RFE) in Munich.

On a reconnaissance trip to Vienna a member of the staff of ‘“‘Radio
Free Europe” made field strength measurements for possible relay of
RFE programs. The ISB operations officer, Douglas C. Fox, explained
“Red-White-Red™’s decision not to continue broadcasting to the East.
A plan to erect a 100kw transmitter in the U.S. zone near Linz for
relays of “‘Radio Free Europe” was never carried out.%®

Austria had become an early center of East-West radio propaganda.
and her ‘“‘undernourished™ capital Vienna received an overdose of
radio programs from five nations (the four Allies and the Austrian
government operating their own radio stations).®” Within the overall
propaganda aims, however, the Austrian audience was the primary
target — as of 1949 the only target. The success of U.S. propaganda
aims in Austria required a renounciation of the propaganda effort
into Eastern Europe — despite Austria’s strategic position in the middle
of Central Europe.

Conclusion

When analysing VOA propaganda warfare in Austria, one can certainly
not add any facts or opinions on the question of who began the Cold
War. U.S. propagandists certainly had not overreacted and thereby
started the political conflict between East and West.

With regard to the Austrian case study, VOA political programs
in particular were strictly subordinated to both mid-level and high
policy aims of the local occupation administration, and to the head-
quarters in the United States. The Voice could not, and did not, initiate
anti-Communist or anti-Soviet propaganda campaigns of its own. Cer-
tainly Austria belonged to those European countries in which the
United States forced an ideological and political integration from the
outset and carefully watched, and acted on, the propaganda scene.

VOA has been one important element within the overall campaign
of Austria’s ideological integration into the Western alliance which
was very successful in the political field. Various public opinion polls
show that in the majority Austrians always stood on the American
side and distrusted the Soviet Union.®®

Even after the end of the allied occupation in 1955, Austrians
tended to favor the U.S. position®® — oftentimesregardless of the actual

Downloaded from gaz.sagepub.com at Univerzita Karlova v Praze - Knihovna spolecenskych ved T.G.M. on April
27,2012


http://gaz.sagepub.com/

41

background of events. Although U.S. geopolitical national security
interests after 1945 and Austrian “‘neutrality’ did not always coincide,
the U.S. had won an immense lead over the Soviet Union in political
influence, especially concerning the various themes of occupation
policies ranging from the State Treaty to the political aspects of the
so called **Marshall-Plan™ (European Recovery Program).

Notes

The author wishes to thank Mr. Bryan van Sweringen for his valuable assistance
in "Americanizing’ this article and his editorial improvements.

1.

10.

11,

A Psychological Warfare Casebook, ed. by William E. Daugherty in collabora-
tion with Morris Janowitz, Baltimore 1968 (4th ed.), pp. 1-57. Propaganda
and Communication in World History, Vol. IIl. A Pluralizing World in Forma-
tion, ed. by Harold D. Lasswell, Daniel Lerner and Hans Speier, Honolulu
1980, pp. 1-10.

. Ronald I. Rubin, The Objectives of the U.S. Information Agency. Controver-

sies and Analysis, New York 1966, p. 40.

. Propaganda and the Cold War. A Princeton University Symposium, ed. by

John B. Whitton, Washington D.C. 1963, p. III.

Extensive research on this general topic is still to be done according to John
L. Gaddis, The Post-Revisionist Phase in American Cold War Historiography,
p. 21, paper presented at a symposium on Reconstruction and the Restora-
tion of Democracy: U.S.-European Relations 1945—1952, University of Salz-
burg, April 16—-17, 1983.

. Allan M. Winkler, The Politics of Propaganda. The Office of War Information

1942-1945, New Haven 1978.

. U.S. Congress. Senate, Committee on Foreign Relations, Overseas Information

Programs of the United States. Report of the Committee on Foreign Relations,
June 15, 1953, Washington D.C. 1953, pp. 137-150. Rubin, U.S. Information
Agency.

. Terry L. Deibel and Walter R. Roberts, Culture and Information: Two Foreign

Policy Functions (= The Washington Papers 40), Beverly Hills 1976, p. 15.

. William B. Bader, Austria Between East and West 1945-1955, Stanford 1966.

William Lloyd Stearman, The Soviet Union and the Occupation of Austria
(An Analysis of Soviet Policy in Austria, 1945-1953), Bonn (1961). More up-
to-date information and further references in: The Austrian Solution. Inter-
national Conflict and Cooperation, ed. by Robert Bauer, Charlottesville 1982.

. Gaddis, Post-Revisionist Phase, p. 4. More details in: Witnesses to the Origins

of the Cold War, ed. by Thomas T. Hammond, Seattle 1982.

Donald R. Browne, The Voice of America: Policies and Problems (= Journalism
Monographs No. 43), Lexington 1976, p. 5.

Dokumentationsarchiv des Osterreichischen Widerstandes (Vienna, Austria),
No. 6756/29: Development of the Austrian Desk, Jan. 26, 1945. Browne,
Voice, p. 50, note 15.

Downloaded from gaz.sagepub.com at Univerzita Karlova v Praze - Knihovna spolecenskych ved T.G.M. on April
27,2012


http://gaz.sagepub.com/

42

13.

14.

15.

16.

17.

18.
19.

20.

21.

Robert H. Keyserlingk, Anschluss oder Besetzung: Der ‘Anschluss” Oster-
reichs 1938-1945 aus der Sicht der USA, in: Zeitgeschichte, Jan. 1982, p.
135.

Dokumentationsarchiv No. 6756/29: Development of the Austrian Desk,
Jan. 26,1945 p. 2.

Oliver Rathkolb, Politische Propaganda der amerikanischen Besetzungsmacht
in Osterreich 1945 bis 1950, Fin Beitrag zur Geschichte des Kalten Krieges
in der Presse-, Kultur- und Rundfunkpolitik (unpublished Ph.D. diss., Univer-
sity of Vienna, Austria, 1981), pp. 476—478.

Fuchs held a LL.D. from the University of Vienna and worked in Paris as a
foreign correspondent since 1926. In 1937 he became Chief, Press-, Informa-
tion- and Cultural Services, Austrian Legation in Paris. After the occupation
of Austria by Nazi troops in March 1938 he resigned and organized and direct-
ed Free Austrian radio programs in Paris and Fécamp in addition to his activi-
ties in legitimistic émigré circles around Otto of Habsburg. He published a book
based on background material from the Legation on the “*Anschluss” (Un pacte
Avec Hitler, Paris 1938). In September 1940 Fuchs came to the United States
and joined the OWI in 1942 (Dokumentationsarchiv No. 6756/29: Statement
of Activities and Experiences).

Bauer holds a degree of doctor of laws of the University of Vienna and a de-
gree from the college for world trade and economic sciences in Vienna. He
started his career as a lawyer and a counselor for the Austrian Chamber of
Commerce. He was very active in the propaganda department of the governing
Christian Socialist Party under Chancellor Kurt Schuschnigg. In 1938 Bauer
fled to Prag (Czechoslovakia) and then to France, where he worked with Fuchs
for the Austrian Freedom Station in Normandy. Upon arrival in the United
States in 1940 he went on a lecture tour and was engaged by the Crosley Corp.
in Cincinnati, Ohio to organize their German language shortwave to Europe.
In February 1942 he joined the Voice — since then working as editor, writer
and commentator (U.S. Congress, Senate, Committee on Foreign Relations,
Overseas Information, pp. 1217-1218).

More details on the domestic political situation between 1918 and 1938 in:
Charles A. Gulick, Austria from Habsburg to Hitler, 2 Vols., Berkeley 1948.
Browne, Voice, p. 7.

Roberts, who was forced to leave Austria in 1938 shortly before the final
examination in his law studies, holds a LL.B. He came to the United States
over Great Britain in 1939 and worked as research assistant to Professor Hans
Kelsen, Harvard Law School (1940—-1942). In 1942 he joined the Voice (Who’s
Who in America, 1978—1979, Vol. 2, Chicago 1978, p. 2735).

Maril held a LL.D. from the University of Vienna and a B.A. He worked as
lawyer, editor, music critic and correspondent in Vienna. In 1920 he went to
Berlin to become managing director of a publishing house. After Hitler had
come to power he left Germany and stayed in Austria till 1938, In 1938 he
came to the United States and kept on writing on a free lance basis. In 1942
he was engaged by OWI as translator, editor and writer (Register of the Depart-
ment of State April 1, 1950, Washington, D.C. 1950, p. 324).

Land joined the Austrian Government as legal assistent in 1935 after his
graduation (LL.D.). He left Austria and since 1942 — after a job as correspon-

Downloaded from gaz.sagepub.com at Univerzita Karlova v Praze - Knihovna spolecenskych ved T.G.M. on April
27,2012


http://gaz.sagepub.com/

22.
23.

24,

25.

26.

27.

28.

29.

30.

31.

32.

33.

34.
35.

36.

37.

38.

43

dent for exporters — he stayed with VOA. His main responsibilities referred to
review and to control the various manuscripts (Register of the Department of
State, p. 292).

Dokumentationsarchiv No. 6756/29, Letter Canaval to Fuchs, Jan. 1, 1946.
Willi A. Boelcke, Die Macht des Radios. Weltpolitik und Auslandsrundfunk
19241976, Frankfurt/Main 1977, pp. 450—-460. According to official statis-
tics 36 persons were convicted of this ‘“‘crime’ in 1939 830 in 1940, 721 in
1941, 985 in 1942 and 878 in 1943 — verdicts ranging from four years prison
in 1943 to execution (death penalty since spring 1941).

Scattered references in: Red-White-Red-Book, Justice for Austria. Descriptions,
Documents and Proofs to the Antecedents and History of the Occupation of
Austria. First Part (From Official Sources), Vienna 1947, Information on per-
sonal recollections of leading members of various resistance movements in:
Friedrich Engel-Janosi, Remarks on the Austrian Resistance 1938-1945, in:
Journal of Central European Affairs, Vol. XIII, No. 2, July 1953, pp. 105—
122,

Dokumentationsarchiv, No. 6756/29: Development of the Austrian Desk, Jan.
26,1945,p. 2.

Institut fur Zeitgeschichte (Vienna, Austria), Collection Martin F. Fuchs, Box
10, Folder: Martin Richter.

Charles A.H. Thomson, Overseas Information Service of the United States
Government, Washington, D.C. 1948, pp. 268-271.

U.S. Congress, Committee on Foreign Affairs, The United States Information
Service in Europe, Washington, D.C. 1948, p. 138.

National Archives (Washington, D.C.), Record Group (= R.G.) 260 — A.CA.
Austria, Box 50, Folder 60: Cohrssen to Kaghan — New York Relays, Jan. 9.
1946,p. 4.

Dokumentationsarchiv, No. 6756/29: Fuchs to Peck — Analysis of Austrian
Radio Program, Jan. 4, 1946.

Reinhold Wagnleitner, Propagating the American Dream: Cultural Policies as
Means of Integration, p. 9, paper presented at a symposium on Reconstruction
and the Restoration of Democracy: U.S.-European Relations 1945-1952,
University of Salzburg, April 1617, 1983.

Salzburger Nachrichten, Aug. 3, 1945, p. 2, Wiener Kurier, Aug. 25, 1945,
p. 3. Institut fur Zeitgeschichte, Collection Martin F. Fuchs, Box 10, Folder:
Martin Richter.

National Archives, RG 260—-OMGUS/ICD/Ex. Office 00! Central Dec. File/
Folder: 091.412 Austria, OWI Austrian Directives June — August 1945.

Wiener Kurier, Oct. 15,1945, p. 1.

Institut fir Zeitgeschichte, Collection Martin F. Fuchs, Box 10, Folder: Martin
Richter.

Private Collection Hans R.L. Cohrssen, Frankfurt/Main, Cohrssen — Towards a
Policy in Austria, July 6, 1946, p. 5.

Barbara Mettler, Demokratisierung und Kalter Krieg. Zur amerikanischen
Informations- und Rundfunkpolitik in West-Deutschland 19451948 (= Rund-
funkforschung 2), Berlin 1975, p. 43.

Dokumentationsarchiv, No. 6756/29: Reactions to O.W.I. German Broadcasts
by Listener Panels in England, Sweden, Switzerland and New York — VIIL

Downloaded from gaz.sagepub.com at Univerzita Karlova v Praze - Knihovna spolecenskych ved T.G.M. on April
27,2012


http://gaz.sagepub.com/

44

39
40.
41.
42,
43,
44.

45.

46.

47,
48.
49.
50.

51.

53.
54.
55.

56.
57.

58.

59.

60.

61.

Broadcasts to Austria, issued by Evaluations Division, Overseas Branch OWI
Feb. 1945,

Funk und Film, Dec. 14, 1945 p. 3.

Berichte und Informationen, Nov. 8, 1946, p. 15.

National Archives, RG 260—-ACA Austria, Box 886, Folder: 58, Radio Listen-
ing in Vienna, Dec. 14,1946, p. 15.

National Archives, RG 260 — ACA Austrnia, Box 41, Unmarked Folder, Public
Opinion Supplement to Monthly Report, June 21, 1948, p. 6.

George H. Quester, Origins of the Cold War: Some Clues from Public Opinion,
in: Political Science Quarterly, Vol. 93, No. 4, Winter 1978, pp. 647—663.
National Archives, RG 260—ACA Austria, Box. 71, Folder 19: Grossman to
Kaghan — U.S. vs. Soviet Propaganda Publications, July 18,1947, p. 1.
Wagnleiter, Propagating the American Dream, p. 19 on the basis of primary
sources used by the author in his dissertation on Politische Propaganda der
amerikanischen Besetzungsmacht in Osterreich.

Trevor Barnes, The Secret Cold War: The C.ILA. and American Foreign Policy
in Europe 1946—1956. Part 11, in: The Historical Journal Vol. 23, No. 3, 1982,
p. 664,

Institut fiir Zeitgeschichte, Collection Robert Bauer.

National Archives, RG 260 — ACA Austria, Box 38, Folder: 13, HQ—USFA,
ISB — The Wiener Kurier, The Red-White-Red Station and The Voice of
America, March 16, 1948 p. 6.

National Archives, RG 260 — ACA Austria, Box 862, Folder: 92, Kaghan —
History of the Wiener Kurier, Sept. 1949, p. 10.

Dokumentationsarchiv, No. 6756/29: Reactions to O.W.I. German Broadcasts,
p. 3.

National Archives, RG 260—ACA Austria, Box 888, Folder: 46, Sills and
Skachinsky — Report on VOUSA live broadcasts, July 5, 1948,

Institut fiur Zeitgeschichte, Collection Robert Bauer, Airgram U.S. Legation
Vienna to Secretary of State, June 8, 1948.

National Archives, RG 260—ACA Austria, Box 55, Folder: Two Way Tele-
phone Conversations with New York.

National Archives, RG 260—ACA Austria, Box 893, Folder: 3, Teleconference,
April 21 1949, USFA--3.

National Archives, RG 260—ACA Austria, Box 94, Folder: RWR Vienna,
Secstate to Legation Vienna, March 15, 1950: Green to Fox, March 20, 1950.
Rathkolb, Politische Propaganda, pp. 219-232.

National Archives, RG 260—ACA Austria, Box 893, Folder: 22, Bauer —
Summary of Private Conversations with People Party Leaders, Oct. 3, 1949,
National Archives RG 260—ACA Austria, Box 66, Folder: VOA, Green to
Struck, June 3, 1950.

International Information and Educational Exchange Program, Fifth Semi-
annual Report of the Secretary of State to Congress, Jan. 1 to June 30, 1950,
Washington, D.C. 1951, p. 47.

Sixth Semiannual Report of the Secretary of State to Congress on Internation-
al Information and Education Program July | to Dec. 31, 1950. Launching
the Campaign of Truth, Washington, D.C. 1951, p. 54.

National Archives, RG 59, 811.20200(D)/4—-5046 Conf. File, Erhardt to
Secstate — Telegram, April 30, 1946.

Downloaded from gaz.sagepub.com at Univerzita Karlova v Praze - Knihovna spolecenskych ved T.G.M. on April
27,2012


http://gaz.sagepub.com/

62.

63.

64.

65.

66.

67.
68.

69.

45

National Archives, RG 59, 811.20200(D)/6—-1647 A/RM Top Secret File,
Kohler to Secretary of State: Proposed Initiation of Russian Language In-
formation Program in Austria, June 16, 1947.

National Archives, RG 260—ACA Austria, Box 888, Folder: 46, Fox to Lee —
VOUSA and Foreign Language Programs, Nov. 9, 1948,

Rathkolb, Politische Propaganda, pp. 491-496.

National Archives, RG 59, 740.00I19 Control (Austria)/9—-849, E. Wilder
Spaulding — Report of Public Affairs Officer, Aug. 1-31, 1949, Sept. 8
1949, p. 7.

National Archives RG 260—-ACA Austria, Box. 65. Folder: 85, Fox to Lee —
Committee for A Free Europe Inc., Dec. 21, 1949,

New York Times, Nov. 2, 1947,

See the various public opinion surveys in National Archives, RG 260 — ACA
Austria, Box. 86.

Quester, Origins of the Cold War, p. 653; in October 1957 47% of the Aus-
trians asked shared the view that the Soviet Union would not keep their
promise to stop their own H-bomb explosions, only 23% believed in the
Soviet Union and 30% had no opinion.

3

Downloaded from gaz.sagepub.com at Univerzita Karlova v Praze - Knihovna spolecenskych ved T.G.M. on April
27,2012


http://gaz.sagepub.com/

