Osnova sekce
-
Vítejte v kurzu Úvod do akademické práce, který má být jakousi branou do vysokoškolského studia společenských věd!
V kurzu se budeme věnovat řadě obecných akademických dovedností, které potřebujete pro úspěšné studium (nejen) na Institutech sociologických a politologických studií. Využijete je v mnoha dalších kurzech, při psaní seminárních prací, čtení povinné četby, ale budeme se věnovat i obecnějším aspektům "přežití na VŠ". Pro některé z vás, zvlášť pokud už máte nějakou vysokoškolskou zkušenost, bude asi něco opakováním, ale aspoň si zde ověříte, že umíte vše, co se očekává.
Kontakt na garantku a hlavní vyučující: Magdalena Mouralová
Kontakt na výukového asistenta: Petr Panák (35794717@fsv.cuni.cz)2. 10. 2025
Úvod, organizace, povinnosti – seznamování se s obsahem kurzu a jinonickým areálem
9. 10. 2025
Jak pojímat vysokoškolské studium, jak se učíme – rozvojový plán (výběr doplňkových aktivit)
16. 10. 2025
Vyhledávání a zpracovávání zdrojů, kritické čtení, podoba konspektu
23. 10. 2025
Argumentace a akademické psaní, tvorba konspektu
26. 10. 2025
Odevzdání první verze konspektu
27.-30. 10. 2025
Vrstevnická zpětná vazba, kontrola konspektů, práce s AI
2. 11. 2025
Odevzdání vylepšeného konspektu na základě ZV spolužáků a AI
6. 11. 2025
Samostudium, doplňování aktivit pro udělení zápočtu
9. 11. 2025
Odevzdání reflexe práce s nástroji usnadňující akademickou práci
do 12. 11. 2025
Oprava konspektů vyučujícími
13. 11. 2025
Souhrnná ZV ke konspektům, rozbor častých chyb a problémů, shrnutí tipů z reflexí
20. 11. 2025
Samostudium, doplňování aktivit pro udělení zápočtu
23. 11. 2025
Termín dokončení doplňkových aktivit v Moodle
do 1. 12. 2025
Kontrola splnění doplňkových aktivit v Moodle vyučujícími
24.-28. 11. 2025
Možnost individuálních a skupinových konzultací konspektů (online, naživo 27. 11.)
30. 11. 2025
Odevzdání druhé verze konspektu pro ty, kterým nebyl uznán
do 10. 12. 2025
Oprava druhých verzí konspektů vyučujícími
11. 12. 2025
Společná reflexe kurzu a povinností, skupinová konzultace
11.-19. 12. 2025
5.-9. 1. 2026
Možnost individuálních a skupinových konzultací konspektů (online, naživo)
11. 1. 2026
Odevzdání třetí verze konspektu pro ty, kterým nebyl uznán
-
Novinky a oznámení
-
Špatné otázky jsou jenom ty nepoložené, nebojte se ptát, snad se vám dostane i odpovědi :-)
-
Přehled akademických dovedností a znalostí, které bychom rádi, abyste na konci kurzu měli.
-
-
Všichni musíte absolvovat 5 aktivit z následujících možností, jednu z nich lze absolvovat na první hodině (2. 10.), ostatní jsou zadány v Moodle (i když některé je nutno plnit naživo jinde).
-
V této aktivitě si ohledáte pojem kritické myšlení a čtení a vyzkoušíte si některé úlohy, které se vážou na kritické čtení (např. uvědomit si kontext zdroje, shrnovat text, posuzovat využitelnost textu, identifikovat typ argumentační opory a konfrontovat tvrzení z textů). Pokud si u těchto úloh nejste jisti, hodně doporučujeme zvolit právě tuto aktivitu, může vám pomoci ve studiu.
Aktivita má podobu interaktivního modulu a vyžaduje delší soustředěný čas (spíš u počítače než u mobilu), doporučujeme mít vyhrazené alespoň 2 hodiny.
-
V testu si ověříte, zda rozumíte zásadám správného citování a umíte vytvořit správné bibliografické odkazy dle zadání. Jako zdroj informací a podporu můžete využít příručku pro studující UK nebo manuál z MUNI či řadu jiných zdrojů.
-
Elektronická publikace s dobrým vysvětlením a velmi podrobnými návody na citování různých typů dokumentů. Doplňkový zdroj pro všechny, kteří tápou v citování.
-
Vaše studium je regulováno řadou předpisů, je fajn se v nich orientovat a tušit, co smí, musí a mohou studující, vyučující, garanti ad. Projděte si alespoň dva z nich a do fóra napište tři informace, které vás v nich zaujaly nebo překvapily nebo je záhodno na ně upozornit spolužáky, kteří o nich pravděpodobně nevědí. U informace odkazujte na konkrétní místo v dokumentech. Samozřejmě se také ptejte, pokud něčemu nerozumíte.
Snažte se neopakovat postřehy předchůdců, tj. kdo aktivitu udělá dříve, má to snazší.
Důležité dokumenty:
-
Záznam přednášky M. Vraného a O. Havlíčka z cyklu Večery na FF UK je úvodem do kritického myšlení nejen pro akademickou práci. Zhlédněte ji a zodpovězte tři otázky do fóra.
-
Sociální a akademická integrace je jedním z faktorů, který výrazně ovlivňuje studijní úspěšnost. Tato aktivita vás mám povzbudit k účasti na studentských akcích nebo odborných akcích. .
- účastí na nějaké studentské akci, např. Miroslavy, Politologického klubu či jiné studentské organizace,
- účastí na osobní (individuální) konzultaci u někoho z vyučujících,
- účastí ve volbách do akademického senátu,
- účastí na odborné akci nad rámec výuky, např. na besedě, konferenci, kulatém stolu, webináři apod.
- účastí na politické, dobrovolnické či jiné činnosti vysokoškoláků,
- společná činnost se spolužáky nad rámec výuky (hospoda, výlet, společné učení...).
U aktivit prosím dejte odkaz (je-li to možné) a napište dvě věty o tom, jaké to bylo. Pro splnění aktivity je potřeba popsat 5 podobných aktivit (od začátku semestru do konce ledna) alespoň ze tří kategorií.
-
Tato aktivita slouží k posílení sociální a akademické integrace, posílení pocitu sounáležitosti s univerzitou a fakultou a snížení nejistoty s zapojení. Navštivte v malé skupince (dvojice, trojice, čtveřice) osobně alespoň tři budovy UK (jiné než Jinonice), alespoň jedna z nich by měl být jinou budovou FSV a projděte si je. V každé z nich si udělejte alespoň 1 fotku (na osobu) něčeho, co Vás zaujalo, pobavilo, překvapilo...
Fotky sem nahrajte jako přílohu příspěvku a přidejte k nim i k celé návštěvě stručný komentář. Zdůvodněte výběr, napište, co je v budově pro vás užitečného (co se tam odehrává, kdo tam úřaduje...).
-
Je důležité, aby vás bavil předmět vašeho studia. Sdílejte se ostatními, co zajímavého jste přečetli. Doporučte ostatním zajímavý článek, knihu, studii. Velmi stručně ji představte, ale zejména zdůvodněte, čím vás text zaujal a proč jej ostatním doporučujete. Příspěvek by měl obsahovat odkaz na text a kompletní bibliografický záznam. Těším se na vaše tipy!
-
Tato aktivita vám má pomoci si uvědomit, za jakých okolností se vám pracuje dobře a za jakých hůře.
Každý si může založit svou stránku, na níž může průběžně přidávat záznamy. Pište si sem, jak vám jde a nejde práce do školy (čtení, učení, psaní). U každého záznamu napište datum, co jste dělali, jak vám to šlo a jaké byly okolnosti. Smyslem deníku je, abyste si uvědomili, které věci vám v práci pomáhají a které spíše brání a uměli si lépe nastavit podmínky tak, aby vám práce šla.
Aktivitu si můžete označit jako splněnou, pokud budete mít alespoň 7 záznamů z různých dnů (moodle protokoluje data editace, tedy je nutné skutečně zapisovat v sedmi různých dnech). Aby to mělo smysl, vyzkoušejte různá nastavení (pracujte sami, s někým, doma, v knihovně, v kavárně, ráno, večer...) .
-
Tato aktivita vám pomůže zjistit, jakým stylem se učíte.
Udělejte si test učebních stylů dostupný na adrese https://www.webtools.ncsu.edu/learningstyles/ Napište stručnou reflexi jako online text přímo k úkolu (orientačně 200 slov). Reflektujte, jak se vám test dělal, co vám vyšlo a zda vás to překvapilo a zejména co z toho pro vás plyne.
-
Jaké techniky aktivního čtení jste vyzkoušeli a na jaké texty? Jaké to bylo? Co vám to přineslo, bylo to užitečné? Co se vám líbilo a co vás štvalo?
Prosím odpověď alespoň 200 slov, můžete přiložit dokumenty, fotky poznámek či pod..
-
-
Tato aktivita bude probíhat v prvním týdnu v listopadu částečně přímo na hodině.
-
Pokud se v jakékoliv dovednosti, kterou se snaží pokrýt kurz UAP, cítíte velmi zdatně, můžete nabídnout spolužákům své služby - pomoc. Např. s jazykovou korekturou, formální úpravou, zacházením s odbornými databázemi nebo AI nástroji. Aktivita je uznána, pokud zde bude zveřejněna nabídka, která bude někým využita a shledána jako užitečná.
-
Vyberte si libovolné téma kurzu a vytvořte e-learningovou pomůcku. Může se jednat o video nebo nějakou výukovou hru/aplikaci. Vybírejte ideálně látku, k níž pomůcka v kurzu zatím neexistuje nebo k ní máte výhrady.
Po dohodě s vyučující je možné plnit aktivitu i ve skupině.
-
V aktivitě budete rozvíjet kritické myšlení, specificky posuzování argumentů a aplikaci obecného popisu fenoménu na konkrétní situaci.
Projděte si dokument s argumentačními fauly a snažte se je identifikovat ve veřejném prostoru. Najděte 5 situací, kde došlo k "faulování", měl byste najít příklady alespoň 3 různých faulů, ideálně aktuálních (alespoň některé z nich). Můžete uvádět do fóra postupně.
-