Osnova témat

  • Anotace

    Cíl kurzuprezentace nových metod a způsobů učení prostřednictvím digitálních technologií, zlepšení kompetence budoucích učítelů v oblasti práce s informacemi a digitálními technologiemi, rovněž podpoření inovační postupy vzdělavání a integrace digitálních technologií do výuky cizích jazyků.

    Výuka cizích jazyků je jednou z oblastí, kde se aktivně využívají různé moderní digitalní technologie (ICT). Během realizaci kurzu studenti získají soubor praktických dovedností, které jim pomohou při jejich pedagogickém působení na středních školach a v dalším profesním rozvoji. Účastníci kurzu budou vytvářet moderní výukové materiály a použivat různé digitálni technologií.

    Každý seminář se skládá z teoretické i praktické části: v první části student získává přehled o ICT požívaných ve výuce cizích jazyků, praktická část se zaměřuje na vytváření a prezentace moderních výukových materiálů.

    Na seminářich se očekává aktivní účast a zapojování do řešení a plnění různých praktických úkolů, sdílení a šíření výukových aktivit a dovedností mezi studenty.

    Klíčová slova: digital technology; digital technologies; ICT; information and communication technology; digital literacy; computer literacy; information literacy; digital competence.

    Požadavky ke zápočtu:

    - pravidelná a aktivní účast ve výuce (max. 3 absence),

    - vytvoření a předvedení vlastních prezentací a výukových materiálů (min. 3),

    - prezentace aktuálního výzkumu k vybranému tématu,

    - vedení učitelského portfolia (Mahara),

    - průběžná evaluace kurzu dle zadání vyučujícího.

  • Téma 1 (seminář 1) – Úvod. Strategie digitálního vzdělávání v České republice a ve světě. Role a cíle informačních technologií ve výuce cizího jazyka. ICT - typy, vlastnosti, klasifikace.

    Cílem tohoto semináře je seznámit účastníky s tendencemi v oblasti digitálního vzdělávání v České republice a ve světě.

    Obsah:

    Strategie digitálního vzdělávání MŠMT*.
    Rámec digitálních kompetencí učitele.
    Moderní trendy ve vzdělávání budoucích pedagogických pracovníků.
    Využití digitálních technologií ve výuce cizích jazyků.
    Vedení týmu lidí a organizaci práce na projektu.
    Plánování kurzu a úkolů, sdílení různě strukturovaných informací.
    Podpora distanční výuky.
    Využití digitálních technologií** ve výuce v České republice i na zahraničních školách.

    * Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020 se zaměřuje na vytvoření vhodných podmínek a nastavení procesů, které povedou k cílům, metodám a formám vzdělávání odpovídajícím současnému stavu poznání, požadavkům  společenského života i trhu práce, ovlivněným rozvojem digitálních technologií a informační společnosti.

    **informační a komunikační technologie (dále ICT)

  • Domácí úkol na 12.10.

    1. Vytvořit vlastní kurz v Google Učebně (viz návod v príloze — Google Classroom) a pozvat mě do kurzu rychevae@gmail.com
    2. Vyplnit tabulku «Sebehodnocení» na základě Rámce digitálních kompetencí učitele (viz VZOR v příloze).
    3. Poslat mi vyplněnou tabulku «Sebehodnocení» mailem na kontrolu do 12.10.
    4. Vyplnit dotazník «Evaluace - seminář 1» v Moodlu do 12.10.
  • Téma 2 (seminář 2) – Praktické využití ICT ve výuce cizích jazyků na českých školách. Role ICT v přípravě učebních materiálů pro výuku cizích jazyků. Sociální sítě a počítačové hry ve výuce cizích jazyků.

    Cílem seminářů je poskytnout budoucím učitelům přehled ICT požívaných ve výuce cizích jazyků na českých školach.

    Obsah:

    Výukové portály pro školy - Škola online, Bakaláři.
    Využití mobilních technologií ve výuce.
    Google Classroom. 
    Goohgle Meet. Microsoft Teams. Zoom

  • Domací úkol na 19.10.

    Vytvořit 2 videokonference v Google Učebně (viz návod v príloze — Google Classroom) — viz příloha.
    Google Meet, Zoom

    Vyplnit dotazník «Evaluace - seminář 2 (ak. rok 2021/22)» v Moodlu do 19.10. 

  • Téma 3 (seminář 3) – Podpora distanční výuky. Distanční vzdělávání. Kombinované formy vzdělávání.

    Cílem seminářů je poskytnout budoucím učitelům přehled ICT požívaných pro distanční výuku na českých školach.

    Obsah:

    E-learning (Moodle) - studijní materiály (prezentace, studijní texty, úlohy)
    Microsoft Teams
    Cloudová podpora výuky Google Classroom
    Adobe Connect
    Apple Classroom
    Skype ve výuce cizích jazyků. Hra Mystery Skype.
    Tvorba digitálního obsahu.

  • Téma 4 (seminář 4) – Prezentace a procvičování fonetických jevů. Poslech. Tvorba pracovních listů.

    Cílem semináře je seznámit se s metodami prezentace a procvičování fonetických jevů a poslechu.

    Obsah:

    Nácvik výslovnosti.
    Náprava správné výslovnosti.
    Využití videí ve výuce výslovnosti v hodinách cizího jazyka.
    Porozumění a důležité dovednosti při poslechu (úloha rýmu, identifikace klíčových výrazů, detailů, pochopení písní, říkánek).
    Cvičení či náprava poslechu.
    Mobilní aplikace pro poslech a nácvik výslovnosti.

  • Domácí úkol na 9.11.

    Prezentace a procvičování fonetických jevů. Poslech

    1) Tvorba pracovních listů

    2) Práce v Google Classroom

    Příští seminář budeme věnovat praktickým dovednostem a vzájemné výměně zkušeností, každý z vás bude prezentovat svou práci na procvičování fonetických jevů.

  • Domácí úkol na 16.11 - Prezentace a procvičování fonetických jevů. Poslech

    Cílem semináře je práce s interaktivními pomůckami pro procvičování fonetických jevů, vytváření a prezentace moderních výukových materiálů.

    Obsah:

    Tvorba digitálního obsahu.
    Porozumění a důležité dovednosti při poslechu (úloha rýmu, identifikace klíčových výrazů, detailů, pochopení písní, říkánek).
    Cvičení či náprava poslechu.
    Mobilní aplikace pro procvičování fonetických jevů.

    • ikona Soubor
      Prezentace a procvičování fonetických jevů - Prezentace s hyperlinky Soubor
      Přístup je omezen následujícím způsobem - není dostupné, pokud není vše splněno: Vaše Instituce je Filozofická fakulta Univerzity Karlovy
  • Téma 5 (seminář 5-6) – Prezentace a procvičování slovní zásoby. Tvorba pracovních listů.

    Cílem semináře je seznámit účastníky s novými trendy a přístupy v prezentaci a procvičování slovní zásoby pomoci ICT.

    Obsah:

    Perceptivní a produktivní slovní zásoba.
    Správné návyky využití internetu při vzdělávání.
    Projektové vyučování. Týmová práce žáků.
    Tablety pro prezentaci a procvičování slovní zásoby (pro prezentaci učiva v podobě textu, audio/video ukázek, animací, vizualizací, žákovských projektů, digitálních učebních materiálů (tzv. DUMy) apod., práce s elektronickými učebnicemi). Tablet jako nástroj pro rozšířenou realitu (augmentovanou realitu).
    Mobilní aplikace pro výuku cizích jazyků. 
    Využití internetových zdrojů pro osvojování, procvičování a sdílení slovní zásoby.
    Duolingo, Quizlet, Busuu a jiné - možnosti zapojení blended learning modelu.

  • Domácí úkol na 23. listopadu

    Pracovali jsme na hodině 16.11. v aplikacích Wordwall, Quizlet, Learning apps. Nemusíte nic kupovat, abyste udělali domácí úkol (existuje bezplatná verze).
    Domací úkol:
    Vytvořit 6 úkolů v aplikacích Wordwall, Quizlet, Learning apps. 
    Vložit úkoly po jednom do své Google Učebny (viz příklad v príloze) k novému tématu Prezentace a procvičování slovní zásoby.
    Ke každému úkolu, prosím, napište pokyny pro žáky (popis úkolu).
    Wordwall
    1. Označený diagram —  Táhněte a pusťte špendlíky na správné místo na obrázku.
      Příklad: https://wordwall.net/play/25123/117/902
    2. Hledání slov
      Příklad https://wordwall.net/play/25123/266/254
    3. Kolo s náhodnými otázkami
      Príklad https://wordwall.net/resource/25123486/answer-the-questions
    Quizlet
    1. Flashcards — procvičování slovní zásoby pomocí kartiček
      Příklad https://quizlet.com/641669831/transport-flash-cards/?x=1jqt
    Learning apps
    1. Hra — Kde se co nachází? (Označený diagram)
      Příklad https://learningapps.org/watch?v=pkfrzuspt21
    2. Hledání párů (můžete spárovat nové slovo s textem, se zvukem, s obrázkem)
      Příklad https://learningapps.org/watch?v=psy6ud2qn21
    Nápady pro tvorbu úkolů (můžete použit něco z nabídky nebo vymyšlet něco sami):
    1. Rodina
    2. Počasí
    3. Nábytek
    4. Zvířata, ptáci, rostliny...
    5. Části těla
    6. Synonyma
    7. Antonyma
    8. Potraviny​​​​​​​
    9. Dopravní prosředky
    • ikona Soubor
      Prezentace a procvičování slovní zásoby Soubor
      Přístup je omezen následujícím způsobem - není dostupné, pokud není vše splněno: Vaše Instituce je Filozofická fakulta Univerzity Karlovy
  • Téma 6 (seminář 7-8) – Prezentace a procvičování gramatických jevů. Tvorba pracovních listů.

    Cílem semináře je seznámit účastníky s novými trendy a přístupy v prezentaci a procvičování gramatických jevů pomoci ICT.

    Obsah:

    Gramatika v textu.
    ´Řízené objevování´ (guided discovery).
    Techniky drilu. Nahrazování - substituce.
    Mobilní aplikace pro procvičování gramatických jevů.

  • Domácí úkol na 30.11.

    Obsah (viz dokument v mailu):
    1) Práce v Learning Apps

    2) Práce v Google Učebně

    3) Vyplnit dotazník "Evaluace"

    Vytvořit 4 úkoly v aplikaci Learning apps. 
    Vložit úkoly po jednom do své Google Učebny (viz příklad v príloze) k novému tématu Prezentace a procvičování slovní zásoby.
    Ke každému úkolu, prosím, napište pokyny pro žáky (popis úkolu).
     
    1. Hledaní párů — «Časování sloves»
      Příklad — https://learningapps.org/watch?v=pcsuhezd221
    1. Volné odpovědi - procvičování slovesa - otázky a odpovědi
      Příklad — https://learningapps.org/watch?v=pxp1obad321
    1. Doplňovačka - Doplň text správnými tvary
      Příklad — https://learningapps.org/watch?v=pkm60giwt21
    1. Vlastní úkol — vyberte si, prosím, jeden týp úkolu z nabídky Learning apps a vytvořte cvičení na procvičování jakéhokoliv gramaického jevu.

  • Téma 7 (seminář 9) – Mluvení a psaní. Tvorba pracovních listů.

    Cílem semináře je seznámit účastníky s novými trendy a přístupy v nácviku mluvení a psaní pomoci ICT.

    Obsah:

    Nácvik mluvení – opakování, drilování, řetězení atd. Krátké dialogy s nahrazováním. Integrovaná promluva.
    Dialog, monolog, polylog.
    Animované prezentace.
    Tvorba digitálního obsahu.
    Mobilní aplikace pro výuku psaní.
    Nahrazování, řízené psaní, kreativní psaní.
    Tvorba digitálního obsahu.

  • Téma 9 (seminář 11) – Hodnocení. Druhy aplikací pro hodnocení.

    Cílem semináře je posílení praktických dovedností zaměřených na využívání ICT při hodnocení a testování.

    Obsah:

    Vytváření a opravování testů a písemek.
    Aplikace Socrative.
    Aplikace Kahoot.
    Tvorba digitálního obsahu.
    Možnosti videotréninku interakcí (VTI).

  • Domácí úkol na 7.12

  • Téma 8 (seminář 10) – Čtení. “Trenéry” čtení. Tvorba interaktivního čtenářského deníku.

    Cílem semináře je seznámit účastníky s novými trendy a přístupy v nácviku čtení pomoci ICT.

    Obsah:

    Elementární čtení, náhrada textu obrázkem
    Čtení krátkých textů pro rychlé porozumění.
    Rozvoj čtenářské gramotnosti žáků.

    Skládankové učení za použití tabletů.
    Portfolio dílny čtení.
    Mobilní aplikace pro výuku cizích jazyků.

  • Domácí úkol na 14.12

    1. Porovnání Duolingo, Memrise a Mondly
    2. Čtěnářský deník v Google Prezentacích (viz Google Učebna a email)
    3. Evaluace
  • Téma 10 (seminář 12-13) – Tvorba výukových filmů.

    Cílem semináře je seznámit účastníky s novými trendy a přístupy ve tvorbě vlastního obsahu (prezentací, animací a video- ukázek) pro výuku cizích jazyků. 

    Obsah:

    Tvorba digitálního obsahu: YouTube. Microsoft Stream. Aplikace Green Screen. iMovie. Videozoom.
    Video v Power Point.
    VTI.

  • Domácí úkol na 21.12.

    1. Tvorba filmu v Google Slides
    2. ​​​​​​​Tvorba filmu v Zoomu
    3. Vyplnit dotazník «Evaluace - seminář 12» pro studenty, které se zúšastnili hodiny 14. prosince). Děkuji moc! v Moodlu do 21.12
  • Domácí úkol na 4.1.2022

    1. Video — Práce v LearningApps.
    2. Video — Práce v Canvě.
    3. Vyplnit tabulku «Sebeevaluace na konci kurzu — Rámec digitálních kompetencí učitele»
    4. Prosím o vyplnění Evaluaci 13 v Moodlu - pro studenty, které se zúšastnili hodiny 21.12.
  • Literatura

    Povinná literatura:

    Choděra, R. Didaktika cizích jazyků. Úvod do vědního oboru. Praha: Academia, 2006.

    Kalhous, Z. a Obst, O. Školní didaktika. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000. 178 s.

    Moderní vyučování. Edited by Geoffrey Petty, Translated by Štěpán Kovařík. 1. vyd. Praha: Portál, 1996. 380 s.

    Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha: VÚP, 2007. 

    Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: VÚP, 2004. 

    Skalková, J. Obecná didaktika. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2007. 322 s

    Stanley, G. Language Learning with Technology: Ideas for Integrating Technology in the Classroom (Cambridge Handbooks for Language Teachers). Cambridge University Press. 2013.

    Vrba, J., Všetulová, M. Multimediální technologie ve vzdělávání. Olomouc: Vydavatelství UP, 2003.

    Zounek, J., Šeďová, K. Učitelé a technologie: Mezi tradičním a moderním pojetím. Brno: Paido, 2009.

    Zounek, J., Sudický, P. E-learning: učení (se) s online technologiemi. 1. vyd. Praha: Wolters Kluwer, 2012.

    Doporučená literatura:

    Bejček, M. Podpora výuky pomocí ICT nástrojů. Praha: Vysoká škola manaţerské informatiky a ekonomiky, 2007. 

    Brdička, B. Jaká je budoucnost technologií ve vzdělávání? Učitelské noviny, 1997, č. 4, s. 19.

    Bušová, L. Interaktivní tabule ve vyučování. Český jazyk a literatura, 2009-2010, r. 60, č. 1, s. 32–35.

    Dostál, J. Výukový software a počítačové hry – nástroje moderního vzdělávání. Časopis pro technickou a informační výchovu. 2009, roč. 1, č. 1.

    Drotár, P. Využívání informačních technologií ve výuce. Praha, 2008.

    Klement, M., Chráska, M., Dostál, J., Marešová, H. E- lerning: elektronické studijní opory a jejich hodnocení. Olomouc: agentura GEVAK, 2012. 

    Kučerová, H. Organizace znalostí: klíčová témata. Praha: Karolinum, 2017.

    Marešová, H. ICT vzdělávání učitelů základních a středních škol. E-pedagogium, roč. 2010, č. 3, s. 73–88.

    Mcluhan, M. Člověk, média a elektronická kultura. Brno: Jota. 2000.

    Mičienka, M. Základy mediální výchovy. Praha: Portal 2007.

    Navrátil, P. S počítačem nejen k maturitě, 1. a 2. díl.. Kralice na Hané. 2013.

    Pokorný, M. Digitální technologie ve výuce 1.díl. Vyd. 1. Kralice na Hané: Computer Media. 2009.

    Schlebbe, K, 2018. Selecting digital children’s books: an interview study. Information Research 23(2). [online] http://www.informationr.net/ir/23-2/paper794.htm

    Uhlířová, M. Edukační přínos informačních a komunikačních technologií. In Bártek, K., Dofková, R., et al. Reflexe vzdělávacích potřeb učitelů matematiky jako východisko jejich profesního rozvoje, 216-240, 2017.

     

    Digitální informační zdroje:

    Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020 [online] http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/strategie-digitalniho-vzdelavani-do-roku-2020

    Rámec digitálních kompetencí učitele [online] http://www.msmt.cz/vzdelavani/dalsi-vzdelavani/ramec-digitalnich-kompetenci-ucitele

    Kompetenční model učitele pracujícího s ICT [online] https://publi.cz/books/220/files/KMU.pdf

    Evropský rámec digitálních kompetencí pedagogů [online] https://spomocnik.rvp.cz/clanek/21855/evropsky-ramec-digitalnich-kompetenci-pedagogu-digcompedu.html

    Strategie 2030+ (Strategie vzdělávací vzdělávací politiky ČR) [online] http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/strategie-2030

    The Digital Competence Framework 2.0 [online] https://ec.europa.eu/jrc/en/digcomp/digital-competence-framework

    Deklarace digitálního občanství [online]https://digikoalice.cz/deklarace-digitalniho-obcanstvi/

    Učitel 21 - přehled digitálních kompetencí [online] https://ucitel21.rvp.cz

    Učitelství na FF UK [online] https://ucitelstvi.ff.cuni.cz/ffuk

     

    Přístup je omezen následujícím způsobem - není dostupné, pokud není vše splněno: Vaše Instituce je Filozofická fakulta Univerzity Karlovy