Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání předškolních dětí a mladších žáků (Jančaříková, 2019)
Monografie představuje teoretické poznatky, na kterých je vystavěn základ didaktiky přírodních věd pro předškolní děti a žáky prvního stupně základní školy. K problematice přistupuje s vědomím, že jejich učitelky/učitelé nemají obvykle přírodovědné vzdělání nebo naopak (především učitelky v lesních mateřských školách) mají přírodovědné vzdělání, ale nestudovali primárního pedagogiku. Také zohledňuje specifika dětí a žáků, např. skutečnost, že vnímají neverbální komunikaci často více než komunikaci verbální; neverbální komunikaci je věnována samostatná kapitola. Zařazuje metody a přístupy osvědčené (všemi smysly, exkurze, vycházka, zakládání přírodovědných sbírek, heuristické metody) i inovativní přístupy (metoda dobrých otázek, vzdělávání založené na vztahu k místu, narativní metodu, práci s modely, vzdělávání za pomoci živočichů a další. Upozorňuje na existenci přírodovědného nadání a odkazuje na (již dříve publikovaný a ověřený) diagnostický nástroj pro odhalování přírodovědných talentů. Okrajově je zmíněna environmentální výchova (téma, které s přírodovědným vzděláváním úzce souvisí) a její specifika. V práci jsou shrnuty původní výzkumy, které se zabývají vztahem dětí a žáků k přírodě (představy o přírodě, strom, který mám rád, biofilie), fenoménem odcizování dětí přírodě (syndrom padajících dětí, proměny dětí v posledních letech) a tím, zda jejich učitelky/učitelé reflektují vývojová specifika. Na závěr jsou stručně představeny didaktické prostředky, které podporují přírodovědné vzdělávání dětí a žáků do páté třídy základní školy, a vytyčeny didaktické zásady přírodovědného vzdělávání transformované pro tuto věkovou skupinu.