Passer au contenu principal
Panneau latéral
DL 1
Accueil
Plus
Français (fr)
Čeština (cs)
Deutsch (de)
English (en)
Français (fr)
Русский (ru)
Vous êtes connecté anonymement
Connexion
Accueil
Ouvrir l'index du cours
Accueil
Cours
Komunikační systémy neslyšících ve vzdělávání A + B (2017/2018) ACN100230
2. hodina: 1. 3. 2018
K. Vitásková (UPOL): Základy logopedie (logopedie jako vědní obor)
K. Vitásková (UPOL): Základy logopedie (logopedie jako vědní obor)
Cliquer sur
K. Vitásková (UPOL): Základy logopedie (logopedie jako vědní obor)
pour ouvrir la ressource.
◄ Sylabus A, sylabus B
Aller à…
Aller à…
Oznámení
Sylabus A, sylabus B
UJAK: Logopedie - speciální pedagogika osob s narušením komunikačních schopností
MŠ Chodovická: kolektivní logopedická činnost: samohlásky (jablíčková, švestková, třešničková... pusinka)
logopedie ve školce: hláska "p" (www.rvp.cz)
prezentace prof. Krahulcové o dyslalalii (nepracovali jsme s ní, ale třeba bude pro někoho zajímavá)
film SVĚT TICHA (ČST, studio Košice, 1977)
Groma, M. Manuálne znakové systémy ako kódy v pedagogike nepočujúcich. 1999.
ZDRUBECKÁ, A. Prstové abecedy a jejich využívání ve vzdělávání v MŠ a ZŠ pro sluchově postižené. [Bakalářská práce]. Praha: FF UK, 2014.
BAŠKOVÁ, L. Pomocné artikulační znaky - historie a současnost. [Bakalářská práce]. Praha: FF UK, 2014.
2PA
rozhovor o tzv. metodě prof. Hejného s prof. Dlabem v DVTV 2. 5. 2018, o kterém při výuce mluvil Honza
článek z LN, který mimo jiné reaguje na rozhovor s prof. Dlabem v DVTV (7. 5. 2018)
Žáci zlobí z nudy, dobrý učitel nepotřebuje špatné známky, říká lektor (MFD 7. 5. 2018. iDnes 8. 5. 2018)
Děti potřebují ve škole zažít pocit, že rostou. V tradiční škole se jen přizpůsobují dospělým, říká Milan Hejný (www.rodicevitani.cz; 7. 5. 2018)
Strategie reformy psychiatrické péče
Dětská lůžková psychiatrická oddělení v ČR
Výchovný ústav, Středisko výchovné péče, Střední škola a Školní jídelna Černovice (u Tábora) - sice jsme se k tomuto zařízení dostali náhodou, ale je zajímavé
Bydlení pro rodiny v Brně - mezinárodně oceněný sociální projekt
ŠUSTEROVÁ, P. Logopedie na 1. stupni ZŠ pro sluchově postižené. BP. Praha: FF UK, 2015.
Společnost pro AAK, s.r.o.
TICHÁ, B. Znakované systémy angličtiny. BP. Praha: FF UK, 2017.
MAKOVSKÁ, L. Baby Signs. BP. Praha: FF UK, 2010.
VOSTALOVÁ, M. Makaton. Praha: FF UK, 2010.
MOUDRÁ, A. Místo pusy mluví ruce. Diplomky na stojáka, 6. 6. 2013 (video z prezentace)
MOUDRÁ, A. Osvojování českého znakového jazyka slyšícím nemluvícím chlapcem v pubescentním a adolescentním věku. Praha: FF UK, 2012.
Znak do řeči - informace na webu MŠ Barvička
Znak do řeči - blíže neurčená prezentace
Znak do řeči - blíže nespecifikovaný článek ze Speciální pedagogiky
Komunikační systémy lidí s hluchoslepotou. LORM.
Braillovo písmo - velmi stručný postup výuky
Česká verze Lormovy abecedy. LORM.
Taktilní znakový jazyk. LORM.
KALENDOVÁ, J. Postupná modifikace českého znakového jazyka v komunikaci s neslyšícími s progredující vadou zraku. Praha: FF UK, 2016.
LOMBERSKÁ, I. Pohyb a jeho modifikace v českém taktilním znakovém jazyce. Praha: FF UK, 2014.
video o komunikaci některých lidí s hluchoslepotou. JEDEN SPOLEČNÝ SVĚT, ČT 25. 8. 2010.
video o komunikaci některých lidí s hluchoslepotou. JEDEN SPOLEČNÝ SVĚT, ČT 1. 9. 2010.
taktilní znakový jazyk (odhmatávaný) - muž; Tadoma - žena
Helen Keller and Her teacher Anne Macy Sullivan explain how Helen learned to speak - používají metodu TADOMA
HELEN KELLER SPEAKS OUT - v komunikaci používá i Lormovu abecedu a metodu TADOMA
The Miracle Worker / An Inner Voice - Soundtrack k hrané biografii o Helen Keller
VOKS/PECS - základní informace z webu Centra pro rodinu a sociální péči Hodonín, z.s.
VOKS - blíže neurčený článek ze Speciální pedagogiky
PECS - zákl. informace ze zahraničního "odborného centra"
Strukturované učení - TEACCH program - zákl. informace z webu www.rvp.cz
TEACCH Autism Program - zákl. informace z univerzity v Severní Karolíně
The Teacch Approach - video, které ukazuje, jak je TEACCH realizován ve třídě hl. vzděl. proudu (na YT je mnoho videí, která demonstrují užití TEACCH)
Vyjádření APLA k metodě facilitované komunikace v reakci na otevřený dopis J. Sinecké (APLA se nyní jmenuje NAUTIS)
facilitovaná komunikace - diskuse na webu Autismus a Aspergerův syndrom
facilitovaná komunikace - Český klub skeptiků Sysifos
Radka Majerová, Evropské centrum jazykové rehabilitace (ECJR): VoCoN – rehabilitačně komunikační software pro nemluvící lidi (příspěvek R. Majerové na INSPO 2018)
Evropské centrum jazykové rehabilitace (organizace, o které mluvila R. Majerová na INSPO 2018)
Výsledky výzkumu k revizi inkluze: Systém v ne-systému (výzkum zadaný Nadací OSF)
Tematická zpráva - Vybrané aspekty implementace společného vzdělávání (ČŠI)
Neslyšící studenti na FF UK (příspěvek A. Hudákové na INSPO 2018, doporučuji zhlédnout, až bude doplněn videozáznam)
INKLUZE v překladu ztracená (rukopis, A. Hudáková, Unie 5-6/2018)
MONATOVÁ, Lili. Problémy speciální pedagogiky. Vyd. 1. V Brně: Universita J.E. Purkyně, c1984. (text, který jsme četli)
INTEGRACE, INKLUZE - prezentace A. Hudákové
POUL, J. Praha: Svaz invalidů, 1984. (včetně kap. o odezírání)
MR. FORCHHAMMER'S MANUAL-ORAL METHOD OF INSTRUCTION AND COMMUNICATION FOR THE DEAF. American Annals of the Deaf Vol. 47, No. 4 (SEPTEMBER, 1902), pp. 363-370. (stáhněte si článek z webu časopisu)
Hand Mund System (video)
Informace na webu FF UK
skupiny: MŠ, ZŠ Kojetice
Docházka a přehled splněných úkolů
UJAK: Logopedie - speciální pedagogika osob s narušením komunikačních schopností ►