£} Routledge

-1 Taylor &Francis Group

Democratization

ISSN: 1351-0347 (Print) 1743-890X (Online) Journal homepage: www.tandfonline.com/journals/fdem20

Democratization and the Media in Poland 1989-97

Frances Millard

To cite this article: Frances Millard (1998) Democratization and the Media in Poland 1989-97,
Democratization, 5:2, 85-105, DOI: 10.1080/13510349808403560

To link to this article: https://doi.org/10.1080/13510349808403560

@ Published online: 26 Sep 2007.

\]
CA/ Submit your article to this journal &

||I| Article views: 470

A
& View related articles &'

Full Terms & Conditions of access and use can be found at
https://www.tandfonline.com/action/journalinformation?journalCode=fdem20


https://www.tandfonline.com/journals/fdem20?src=pdf
https://www.tandfonline.com/action/showCitFormats?doi=10.1080/13510349808403560
https://doi.org/10.1080/13510349808403560
https://www.tandfonline.com/action/authorSubmission?journalCode=fdem20&show=instructions&src=pdf
https://www.tandfonline.com/action/authorSubmission?journalCode=fdem20&show=instructions&src=pdf
https://www.tandfonline.com/doi/mlt/10.1080/13510349808403560?src=pdf
https://www.tandfonline.com/doi/mlt/10.1080/13510349808403560?src=pdf
https://www.tandfonline.com/action/journalInformation?journalCode=fdem20

Democratization and the Media in Poland
1989-97

FRANCES MILLARD

Poland constitutes a ‘best case’ example of post-communist media development. The
emergence of a diverse media free of direct political interference can be analysed as
both a cause and a characteristic of the democratization process. Although the media
reflected and contributed to political turbulence, they performed significant functions
of informing, investigating and agenda-setting. The diversity of the print media
ensured pluralism of viewpoints, although the press remained generally partisan. The
state broadcasting media did not fulfil their public service brief fully and they were
subject to constant attempts at political manipulation and bitter controversy. Yet these
developments did not work in the same direction; rather there were numerous
crosscurrents and counter-tendencies.

Introduction

Dismantling the formal mechanisms of communist control of the media was
the easy part for the New Democracies of Central and Eastern Europe after
the ‘revolutions’ of 1989. Creating an institutional framework securing
freedom of expression and responsible journalism proved a minefield of
continuing political controversy everywhere. It could hardly have been
otherwise. There is no universal template of press and broadcasting
freedom to be stencilled mechanically on to different political-cultural
configurations. Although freedom of expression is a universally
acknowledged characteristic of liberal democracy, liberal democratic states
offer different responses to conflicts between freedoms, and they employ
varying mechanisms of formal and informal regulation of the media. In
many respects debates in post-communist countries mirrored those in
established democratic polities. In others they reflected the particular
legacies of their own communist experience and the myriad objective
difficulties of the process of transformation.

Poland, Hungary and the Czech Republic received the democratic seal
of approval in July 1997 with the imprimatur of the North Atlantic Treaty
Organization (NATO) and the European Union Commission’s support for
the inauguration of membership negotiations (along with Estonia and
Slovenia); both these organizations had established certain general
conditions for membership, including stable, democratic institutions.



86 DEMOCRATIZATION AND THE MEDIA

Indeed, by 1997 few questioned the appropriateness of the ‘democratic’
label for these three of the four Visegrad states. Securing freedom of
expression, including press and broadcasting freedom, was an important
dimension of the democratization process. Free expression is both a
prerequisite for and a characteristic of democratic, pluralist society. Without
access to information, genuine debate, and the ability to disseminate
different points of view other freedoms such as freedom of association and
assembly and freedom of electoral choice cannot be realised.
Representation itself and the deliberative processes of lawmaking require
the exchange and sharing of information and opinion, while procedures for
political accountability are negated or undermined by conditions and
practices of secrecy.

In this context the Polish media represent a ‘best case’ example of the
former communist states. Indeed Poland appears a paragon of virtue when
contrasted with the scope of direct political control of the media in ‘worst
case’ examples (Serbia, say, or Belarus). In terms of political manipulation
and controversy the Polish case falls between the Hungarian, with its five-
year ‘media war’,’ and that of the Czech Republic.? This study examines
how the media developed in Poland after 1989 and identifies the key
political issues surrounding their de- and re-regulation. This also entails a
brief examination of constraints on the media in the broad context of the
development of civil liberties in post-communist states. Although not fully
comparative, it does indicate the extent to which these developments have
their counterparts elsewhere or alternatively should be understood as part of
the specific Polish context. Its general thesis is that despite political turmoil
and new commercial pressures, the mechanisms of authoritarian control
were transformed after 1989 into a new hybrid media system which was
both an index of and a contributing factor to the multi-faceted processes of
democratization. Change occurred more rapidly in the print media than in
broadcasting, but the media’s imperfections, while manifold, were no more
serious than those which may be identified in other democratic countries.

The broad context of media changes after 1989 was that of the multiple
transition process experienced by post-communist states in their efforts to
move to a liberal democratic system based on the market economy. The
process of change in Poland was politically turbulent and punctuated by
periodic crises and grave uncertainty. Poland was the first country in
Eastern Europe to install a non-communist prime minister, the Solidarity
intellectual Tadeusz Mazowiecki. This was a result of Solidarity’s stunning
performance in the partly competitive election of June 1989 and the
defection of the satellite parties from the spurious Communist Party-led
‘coalition” of the post-war period. The political consensus supporting
Mazowiecki’s government proved short-lived. The ‘shock therapy’ of



DEMOCRATIZATION AND THE MEDIA IN POLAND 1989-97 87

Finance Minister Leszek Balcerowicz traumatized the population with high
inflation, deep recession and profound social dislocation. Solidarity began
to fracture when its leader Lech Walesa launched his bid for the presidency
in spring 1990 on a platform of painless acceleration of reform. Walesa’s
victory and Mazowiecki’s defeat in the presidential election led to a
minority government under Jan Krzysztof Bielecki from January 1991 up to
the first fully competitive parliamentary election of October 1991. That
election generated a highly fragmented parliament incapable of sustaining
durable government. Jan Olszewski’s clerically oriented coalition fell on a
vote of no confidence in June 1992. The new prime minister Waldemar
Pawlak, leader of the Polish Peasant Party (PSL), failed to form a
government. Hanna Suchocka’s seven-party coalition of ‘Solidarity parties’
survived for ten months but fell on a vote of no confidence in May 1993.
The first period of Solidarity’s tenure at the helm of Polish politics came to
an end with the election of September 1993, when the Solidarity parties
suffered a massive defeat.

From October 1993 to September 1997 the communist successor parties,
the Social Democrats and the PSL, formed a majority coalition. Opposition
was weak, not least because most self-styled right-wing parties and the
Solidarity trade union were excluded from the Sejm (the lower house),
having failed to cross the new electoral threshold. Yet the new coalition was
beset with internal conflicts, magnified by President Watesa’s hostile,
obstructionist stance. Twice the coalition was reshaped under a new prime
minister: Pawlak gave way to Jézef Oleksy in March 1995 and after a spy
scandal replete with accusations against the prime minister, Oleksy yielded
to Wiodzimierz Cimoszewicz in February 1996. The government found its
position somewhat easier after the election of social democrat Aleksander
Kwaséniewski to the presidency in December 1995, but severe tensions
remained between the coalition partners. Kwasniewski’s election also
marked a rapid polarization of Polish politics between the Left Democratic
Alliance of the Social Democrats and Solidarity’s new Solidarity Election
Action (dkcja Wyborcza Solidarno$é, AWS). Although the Social
Democrats increased their vote substantially in the 1997 election, AWS won
a sweeping victory on an anti-communist platform stressing Catholic values
and social doctrine. From November 1997 Solidarity Election Action led a
coalition government with the Mazowiecki-Balcerowicz Freedom Union
(Unia Wolnosci) under AWS premier Jerzy Buzek.

The development of the media thus occurred in a highly charged
political atmosphere. The media reflected and often enhanced political
divisions. Unsurprisingly, politicians saw them as a potent political resource
and a weapon against their opponents. Much of the press was highly
partisan and successive governments strove to maximize their influence on



88 DEMOCRATIZATION AND THE MEDIA

the broadcasting media. Yet overall the media fulfilled the functions of
investigating, informing and educating both the elites and the attentive
public.

The Media after 1989

The Press

Communist Party control of the Polish press weakened substantially in the
1970s after earlier bouts of periodic liberalization, with another hiatus of
increased central direction during martial law (1981-83).> The gathering
strength of the underground press provided alternative sources of
information not only on current politics but also on key events in Polish
history and access to literary works frowned on by the regime. Blatant
propaganda diminished in the officially sanctioned press as did the
obligatory nods in the direction of Marxism-Leninism. Specialist journals of
limited circulation were more or less left alone by the censor and, equally
important, the Press Department of the Party’s Central Committee. Access
to Western newspapers and journals also became easier in the large cities.
In these respects Poland resembled Hungary. In both the pluralism of media
expression and the scope of permitted debate created a qualitatively
different situation from that in the Soviet Union and other members of the
Warsaw Pact; from the mid-1980s Soviet glasnost enhanced and legitimized
this liberalism.* The independent Catholic press in Poland, albeit
constrained by censorship and the central allocation of paper, remained
without parallel elsewhere. Television was more tightly controlled,
especially its news and information programmes; but it attracted large
audiences with high quality Polish drama and Western films, soaps and
documentaries.

As a result of Round Table negotiations between government and
Solidarity in 1989, the independent trade union regained its legal status and
gained some limited access to radio and television. Mistrustful of the
official press, Solidarity created its own; this was possible because
restrictions on private economic activity had been relaxed, and it was
sanctioned by explicit decisions of the Round Table. The first issue of
Solidarity’s newspaper Gazeta Wyborcza (Election Gazette) on 8 May 1989
under the editorship of the prominent dissident Adam Michnik assumed a
symbolic importance of massive dimensions; Gazeta rapidly became (and
remained) the most widely read of all Polish dailies. Following Solidarity’s
electoral victory in June and its assumption of a dominant role in a Grand
Coalition under Tadeusz Mazowiecki, two sets of factors influenced
developments, particularly of the print media.



DEMOCRATIZATION AND THE MEDIA IN POLAND 1989-97 89

First, prior censorship by the Central Bureau for the Control of the Press
and Public Performances (Gldwny Urzqd Kontroli Prasy i Widowisk)
effectively ceased to operate. In its early months Gazeta Wyborcza had some
battles with the censor, whose stamp was necessary for the printer to start
the machines rolling; the Soviet Union and the other fraternal allies proved
the most sensitive subject.’ However, after the installation of the new
government the Censor became increasingly irrelevant. By the time
Parliament abolished the Bureau in April 1990, it was effectively moribund.

The changed political and economic environment facilitated the
emergence of an avalanche of new publications, with over a thousand new
titles registered, but no longer licensed by the state, between May and
December 1989. The Communist Party’s giant conglomerate RSW
(Robotnicza Spdldzielnia Wydawnicza, Workers’ Publishing Co-operative),
which had controlled the production, distribution and retail sales of virtually
the entire press, effectively lost its monopoly of publishing (the
privatization of its distribution arm, Ruch, was announced in 1997). Some
of the ‘new’ press came from the underground, but much was genuinely
new. As elsewhere in Eastern Europe, every permutation of political stance
found expression, but the new publications filled numerous other gaps in the
market, with a proliferation of erotica and soft pornography, the appearance
of publications for national minorities, gays and lesbians, vegetarians,
computer enthusiasts and the like. Two political weeklies made a particular
splash, the serious Poznan-based Wprost (Directly), modelled on the
Time/Newsweek format, and the lewd, anti-clerical satirical Nie (No), edited
by the notorious former communist press spokesman Jerzy Urban.

Secondly, the economics of publishing changed virtually overnight as
the press now had to compete for readers. Despite economic reforms
promoting ‘self-financing” in the 1980s, the disappearance of subsidies and
the introduction of market prices for paper (December 1989) sent prices up
dramatically, while the rise in the general price level resulting from
Balcerowicz’s ‘shock therapy’ forced them still higher in the early months
of 1990. The Ministry of Culture continued to subsidise certain literary and
cultural journals and publications serving the tiny Belorussian and
Ukrainian minorities. However, numerous publications folded, among the
earliest of which were the Communist Party’s own periodicals, including
Zycie Partii (Party Life) and Mysl Marksistowski (Marxist Thought) and
finally, with the Party’s dissolution, its major theoretical organ, Nowe Drogi
(New Roads). Others transformed themselves more or less successfully,
changing their format and layout and seeking advertising revenue, often for
the first time. The day of the Communist Party’s dissolution, 29 January
1990, saw the final appearance of the previously ubiquitous slogan
‘Workers of the World Unite ...” emblazoned under the title of the Party’s



90 DEMOCRATIZATION AND THE MEDIA

national daily Trybuna Ludu (The People’s Tribune, subsequently The
Tribune) and many of its numerous provincial papers.

Amendments to the Press Law in June 1989 made foreign investment in
the media possible, and major international corporations made their
appearance. Foreign firms set up new publishing houses, established
journals modelled on successes elsewhere, and purchased existing
publications, sometimes with Polish partners. Foreign capital was welcome
in view of the urgent need for modernization. Foreign ownership increased
with the law on the liquidation of RSW in March 1990, followed by the
establishment of the RSW Liquidation Commission to oversee the
privatization of its remaining 176 newspapers and periodicals. Prime
Minister Mazowiecki’s critics cited slow progress in disbanding the
communist media empire as evidence that he was ‘soft on communism’ and
that a new de-communizing broom (that is, Solidarity leader Lech Walesa)
was necessary to accelerate the transformation process.

No less than 90 titles were sold by auction to foreign owners or joint
stock companies, 72 were given to journalists’ co-operatives, and the
ownership of the remainder passed to the State Treasury. The French press
magnate Robert Hersant ‘emerged as the clear victor’, purchasing — in
partnership with co-operatives and the Solidarity trade union — seven daily
papers from RSW and also a share of the former government organ
Rzeczpospolita (Republic)® which remained (and remains) the effective
paper of record.

"Although it aroused anxiety, foreignh ownership of the media never
reached Hungarian proportions: in Hungary by 1990 70 per cent of the
national daily press was owned by foreign firms, leading the state
publishing house to repurchase several dailies and weeklies.” In Poland the
distinctive mechanism of transferring papers free of charge to co-operatives,
coupled with the fact that Poland’s large population could sustain a greater
variety of publications than that of Hungary, allayed concerns of a
wholesale foreign takeover. This did not prevent significant controversies
over particular newspapers. It also fed anxieties of the xenophobic and
clerical right-wing, not only for political reasons but also because of ‘threats
to national culture’, including the ‘moral pollution’ of Western influence.

The transfer of ownership to labour co-operatives proved still more
sensitive. Bearing the hallmarks of Solidarity’s long-standing focus on self-
management and in the absence of capital for management or labour buy-
outs, the RSW law provided that the Liquidation Commission should give
preference to co-operatives comprising at least half the staff of a given
paper. The 50 per cent requirement paved the way for two competing co-
operatives to seek control in a number of cases. Trade unions and the
emerging small political parties battled for employee support and/or bid to



DEMOCRATIZATION AND THE MEDIA IN POLAND 1989-97 91

purchase the most popular papers. The Solidarity trade union, for example,
bought the popular Warsaw evening paper Express Wieczorny (Evening
Express) and Gazeta Wspolczesna (The Contemporary Gazetie). The
National Audit Committee (Narodowa Izba Kontroli, NIK) identified
‘significant irregularities’ in the work of the Commission and accused it of
handing over assets to co-operatives lacking the financial resources to
continue publication. Indeed, few co-operatives survived as such, some
transforming themselves into limited companies immediately following the
transfer of ownership, some selling out as financial problems overwhelmed
them.® According to NIK 45 per cent of co-operatives sold out quickly to
private firms.” Press ownership formed one aspect of wider allegations
about the economic penetration of ‘nomenklatura capitalism’, partly
because groups of journalists often had links with the Communist Party.
When firms associated with membets of the old nomenklatura bought press
titles, they were accused both of using economic power to seek political
influence and of laundering ill-gotten gains.

The question of the political colouring of the press was often linked to its
ownership. At the end of 1996 five firms controlled 71.6 per cent of the daily
newspaper market in Poland.” The German Neue Passauer Presse, which
bought out Robert Hersant, controlled 12 dailies, with minority holdings in
others. The Norwegian firm Orkla Media controlled nine daily papers,
including a 51 per cent stake in Rzeczpospolita; and the Swiss Jorg Marquard
Group four. Tidnigs Marieberg, part of the Bonnier concern, owned 50 per
cent of the Media Express Group which published SuperExpress and Express
Wieczorny. The American firm Cox Enterprises had a small share (12.5 per
cent) of Agora-Gazeta, publishers of Gazeta Wyborcza.

Interference with editorial policy was not reported frequently, but Polish
firms were as, if not more likely, to stand accused as their foreign
counterparts. Orkla-Media was criticised for political interference in the
editorial line of Stowo Polskie (The Polish Word), the largest newspaper in
Lower Silesia (40-50,000 issues daily), and indeed the paper’s editor was
removed in April 1997. During the 1997 election campaign its German
owner was accused of successful pressure on Dziennik Baltycki to withdraw
allegations made against President Kwasniewski. However, Rzeczpospolita
retained its high reputation; it had early problems with governments rather
than with its French or Norwegian owners. Its editor Dariusz Fikus
commented that Olszewski’s government (1991) thought that
Rzeczpospolita was ‘still a government organ’ (as it had still been in
1989-90) whose editor could be carpeted for unfriendly articles," while the
Pawlak government (1993-95) made an abortive attempt to renationalize it,
as well as exploiting the availability of a free ‘government column’ for
polemics rather than information (as a result, the column was cancelled).”



92 DEMOCRATIZATION AND THE MEDIA

Zycie Warszawy (Warsaw Life), associated after 1989 with Mazowiecki
and then with more right-wing elements of Solidarity, continued a
conservative line after its purchase in 1993 by Sardinian businessman
Nicola Grauso. Grauso appeared to lose interest in ZW¥ after he failed to win
a licence for his illegal television channel Polonia 1, and he aroused
criticism on that score.”” However, when he sold ZW in spring 1996 to
Zbigniew Jakubas, head of the firm Multico and owner of Kurier Lubelski
(The Lublin Courier), some 50 journalists left in protest claiming that its
purchase was ‘part of the government coalition’s offensive against the
media’.* They established a new conservative daily Zycie (Life) which
attracted a loyal readership in its early months.

Press ownership thus proved complex and fluid, as the print media
changed hands rapidly. The diversity of the press was unquestionable,
however. In 1995 despite a general fall in circulation, 63 daily newspapers
remained, including strong regional and provincial papers. The major
political weeklies survived (though heavily outranked by the popularity of
the women’s press). In the highly regarded Estymator survey of May 1997
the left-wing Polityka and the liberal-centrist Wprost jointly occupied eighth
place with 5.4 per cent of respondents reading each of them over a six-week
period. The scurrilous, gossipy Nie followed with five per cent.”* Specialist
publications proved more ephemeral, with large numbers of closures and
ownership transfers. The economic press, for example, was far weaker in its
penetration than in Hungary and the Czech Republic, both with much
smaller populations. The Swiss-owned CASH (‘the Weekly of the Polish
Middle Class’) folded in Poland in January 1997 while thriving in its Czech
version.' The religious press was also in difficulties, with the editor of
Slowo — Dziennik Katolicki (The Word — the Catholic Daily) attributing its
closure to perverse Catholics reading Nie and SuperExpress. Yet the
regional press remained strong, and there was a ferment of activity at local
level, with vast numbers of small local papers and parish newsletters: in
Katowice province in 1997 48 communes had their own papers.”” By 1997
no organ of the press could be regarded as a government mouthpiece, and
the political diversity of the press was unquestionable. Decline in
circulation as overall readership fell in line with trends in other European
countries was a greater problem than overt political interference.

Broadcasting

The position of the broadcasting media was slower to change and still more
controversial. A few commercial radio stations, including the popular Radio
Zet, obtained permission to broadcast before June 1991, when Parliament
suspended the issuing of broadcasting frequencies pending new legislation.
Several draft bills fell foul of the breakdown in the broad parliamentary



DEMOCRATIZATION AND THE MEDIA IN POLAND 1989-97 93

consensus after Walega’s election to the presidency. From autumn 1991 the
Catholic hierarchy also began to express concern about the media,
perceived as lacking objectivity and deeply imbued with anti-clericalism.
The Church achieved a major success with the broadcasting law of
December 1992:" after its difficult passage through the Sejm, the Senate
succeeded in restoring a controversial clause requiring broadcasters to
‘respect the religious feelings of their audience and especially to respect the
Christian value system’ (Art.18, §2).

The law’s main thrust was the transformation of state radio and
television into public service broadcasting agencies. This was also the case
in the Czech Republic (1991), Slovakia (1991) and Hungary (1995), and all
four drew on their admiration for the BBC as the epitome of public service
broadcasting. The new Polish institutions were also similar to those of their
neighbours. The law provided for a National Broadcasting Council
(Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, KRRiTV) of nine persons
‘outstandingly knowledgeable and experienced in the sphere of mass
communications’ (Art.7 §1): four appointed by the Sejm, three by the
President and two by the Senate for six-year terms, with one-third of the
membership renewed every two years. Members were to resign from
political parties and from positions of authority in national associations,
trade unions, employers’ associations or religious organizations. The
Council’s main task was ‘to guard freedom of speech in radio and
television, to secure the independence of broadcasters and protect the
interests of their audience, and to ensure the open and pluralistic character
of broadcasting’ (Art.6). The Council controlled the licensing of private
radio and television stations on the basis of commitments regarding
programming, finance and technical preparedness.

The Council had oversight over the Supervisory Boards of Polish
Television and Polish Radio, which each assumed the status of a trading
company excluded from certain provisions of commercial law. The rights of
their owner, represented by the Finance Minister, were limited to receiving
the companies’ balance sheets, allocating profits and appointing one
member of the Supervisory Boards (the others appointed by the
Broadcasting Council).

Immediately, there were strong positive and negative reactions to the
law, with many civil libertarians deploring the possibility of any return to
censorship.” However, the Broadcasting Council did not become ‘in effect
a censoring agency’.” The ‘Christian values’ clause appeared increasingly
irrelevant. Although with the clerical bent of the new 1997 coalition it could
assume some political importance, the requirement that the Council’s
decisions be taken by absolute majority reduced the likelihood of moral
intervention.



94 DEMOCRATIZATION AND THE MEDIA

The Broadcasting Council however remained the object of ceaseless
political controversy, as did the arrangements for managing Polish
Television. Despite attempts to ensure the expert, non-partisan composition
of the Council and to secure its independence, it did not achieve this status
in the first years of its operation. In many respects little seemed to have
changed. Andrzej Drawicz, a celebrated scholar of Russian literature and
Solidarity activist, had assumed the chairmanship of the old State Radio and
Television Committee in 1989. Drawicz reported few problems with the
Communist Party or its associated trade union but ‘the honeymoon with
Solidarity was brief’: Solidarity tried to assume the former Party role, to
behave as ‘a sort of political police’ and it demanded a voice in the
appointment of key personnel? Drawicz’s close association with Prime
Minister Mazowiecki led to accusations of broadcasting bias and behaviour
‘worse than that of the communists’ as Solidarity’s ‘war at the top’
intensified between Mazowiecki and Lech Walesa. According to Drawicz
supporters of Walesa’s presidential candidacy were not slow to register their
discontent and made persistent ‘demands for special treatment in reporting
the appearances of the accelerator’ (that is, Walesa).”

Successive governments brought frequent changes to the Committee’s
personnel; but battles to place partisan sympathizers in positions of
influence equally characterised the new Broadcasting Council and the
Supervisory Board for Polish Television. Between 1993 and 1997 the
Council had five chairpersons. President Walesa in particular demonstrated
his continued determination to secure favourable reportage. The first major
upheaval concerned the president’s nomination of Solidarity journalist
Marek Markiewicz as Chairman in March 1993 and his even more
controversial, illegal dismissal of Markiewicz as Chair in 1994. This was
only the first instance of dubious presidential actions vis-d-vis the
Broadcasting Council. Later that year Walesa (unsuccessfully) ordered
Markiewicz’s dismissal (he had remained a Council member) and that of
another of his own nominees.”® In May 1995 in nominating a leading
Christian nationalist as Chairman of the Council, Walesa refused to obtain
the prime minister’s counter-signature (required by the Little Constitution
of December 1992). Walesa’s interference never matched the intensity of
conflict between president and government of Hungary’s ‘media war’; but
it constituted one element of his relentless search for political resources,
especially after the victory of the successor parties in 1993. Yet in October
1994 it was not the government but the opposition Freedom Union (UW)
which sponsored a parliamentary ‘appeal’ to the President, arguing (infer
alia) that his violation of the Broadcasting Council’s independence
constituted a source of destabilisation and a danger to Polish democracy.?

The Council was contentious in its own right too. Its supposed political



DEMOCRATIZATION AND THE MEDIA IN POLAND 1989-97 95

balance led to stalemate rather than efficient dynamism. Its licensing
decisions were seen as dubious and lacking transparency. The Council
compounded its award of a satellite licence to the controversial firm PolSat
in October 1993 by issuing PolSat a terrestrial franchise in January 1994, It
stood accused of insufficient research of PolSat’s financial position and of
relying on Zygmunt Solorz’s personal assurances without supporting
documentation. For many Solorz, PolSat’s owner, was doubly suspect: at
the time of the second concession he was wanted by the Austrian police®
and he enjoyed close links with the Social Democrats.”® A consortium of
-other firms complained unsuccessfully to the Supreme Administrative
Court over the creation of PolSat’s ‘new private monopoly’, but the Court
upheld the legality of the licensing decision. A licence to the elite pay
channel CanalPlus (November 1994) also aroused condemnation because
expert consultants had advised against the decision. If the Council was
damned by its decisions, it was also damned by its indecision and delay.

The management of Polish Television was another area of unceasing
criticism, both of the Broadcasting Council and PTV’s Supervisory Board.
Television audiences were growing rapidly; by 1997 virtually all Poles (99
per cent of households) had access to at least four channels, the two state-
owned channels (TVP1 and TVP2), one regional channel and Polsat. About
35 per cent had access to numerous others via cable or satellite, with PolSat
2 and the Luxembourg-based entertainment channel RTL-7 proving the
most popular. Poles watched some 3.5 to four hours a day on average (five
hours during the Pope’s visit in June 1997%), mostly concentrated from five
o’clock in the evening to ten o’clock.

Modern techniques for monitoring television audiences provided the
basis of competition for viewers. After the discovery of ‘prime time’,
programmers vied to provide the most attractive programmes, notably
feature films, serials, and light entertainment. News programmes,
documentaries, and political speeches and debates also attracted quite large
audiences. Viewing figures for May 1997 showed most people watching
TVP1 (82.8 per cent had watched it), PolSat (70 per cent) and TVP2 (66.2
per cent). TVPI still attracted the largest share of evening audiences (7:30
p.m.to 11:00) with 35.8 per cent (spring 1997), but PolSat gained 31.2 per
cent and TVP2 17.1 per cent.®

Criticisms of Polish Television escalated in 1996 and 1997 as the
parliamentary elections of September 1997 approached. They centred on the
absence of a coherent strategy for public television, incompetence and
financial mismanagement, and undue politicization. Wprost referred to the
situation as a ‘telecatastrophe’ and media correspondents and politicians
alike spoke freely of the “crisis’ of public television. Although political to
its core, the crisis could not be linked straightforwardly to conflicts between



96 DEMOCRATIZATION AND THE MEDIA

president and government (during Walesa’s tenure to December 1995) or
between government and opposition. We have already seen that Walesa was
critical of his own appointees to the Broadcasting Council, and his
persistent criticism often focused on television coverage of his office.” This
in turn was partly a reflection of the president’s battle on two fronts: against
the anti-Walesa wing of Solidarity and the equally hostile followers of
former prime minister Jan Olszewski and against the Social Democrat-
Peasant coalition (from autumn 1993).

Without doubt the arrival of Wiestaw Walendziak as head of Polish
Television led to huge changes in personnel (the youth and brash confidence
of the young arrivals earned them the sobriquet ‘pampers’ after a brand of
disposable nappy) and a visible presence of journalists closely associated with
the political right. Jacek Kurski, for example, became a familiar figure to
viewers. As spokesman for Olszewski’s Movement for Rebuilding Poland
(ROP), Kurski was noted for his attacks on the Freedom Union and for
suggesting that Solidarity trade union leader Marian Krzaklewski might be
aptly described as a ‘floppy dame’ (rozlazfa baba) hanging on Walesa’s
lapel.® He had also co-edited a diatribe against Walesa following the fall of
Olszewski’s government in June 1992.*' Elzbieta Isakiewicz provided another
example; known for her rabid Catholic nationalism, she was a highly partial
television presenter. Whether this mattered much is extremely doubtful in one
sense: the public was certainly used to political tendentiousness and was quite
capable of making their own judgment on the performances.

However, Walendziak came under unrelenting pressure, as politicians
monitored their television coverage down to the last second and complained
vociferously about inadequate access. He also stood accused of managerial
incompetence. Walendziak submitted his resignation at the end of February
1996 on the grounds that he was exhausted by political infighting. The
divided Television Supervisory Board did not accept his resignation; but nor
did it accede to his demand for the removal of two managers involved in
dubious financial arrangements. After Walendziak finally departed, the
Audit Commission’s report for 1994-96 revealed at best a catalogue of
inefficiency and waste, at worst extensive corruption in the awarding of
unprofitable contracts, failure to observe internal procedures, losses on sales
of films and videos, an incoherent remuneration system, and inconsistencies
in financial documentation.* If Walendziak had not caused all these failures,
neither had he remedied them. Yet the Commission (NIK) itself was
regarded as deeply politicized, and Wprost attacked Polityka for its
‘inexcusable attacks’ on Walendziak and for publishing a ‘wholly
uncritical’ series of extracts from the draft NIK report.”

Walendziak’s successor Ryszard Miazek fared little better, though
controversy over the political bias of television veered to the left as the more



DEMOCRATIZATION AND THE MEDIA IN POLAND 1989-97 97

controversial figures of the right departed. Indeed, by August 1997 the
Television Supervisory Board was dominated by members identified with
one or other coalition partner, as the two ‘opposition fig leaves’ resigned in
protest. Miazek himself was a politically inspired appointment (associated
with the Peasant Party, PSL) and he was not up to the job either. Miazek
even lost the support of the PSL, furious at the lack of coverage of
Firefighters’ Day and the Peasants’ Holiday (Swieto Ludowe) on the
evening television News.* Even the Broadcasting Council criticised the
‘chaos’ and ‘crisis’ in TVP 1.

Allegations of overt political bias continued unabated, with accusations
and denials flying fast and furious from all directions. Solidarity’s electoral
arm AWS threatened to rewrite the broadcasting law to undermine the
security of tenure of PTV’s ‘supervisors” and to require the public media to
propagate ‘pro-family values’ as well as Christian ones. In fact the official
figures issued by PTV’s management to rebut claims of unfair access did
not confirm either set of allegations, though they conveyed nothing of the
content of news coverage. In news reporting in May 1997 the Social
Democrats (including government ministers) got five minutes 20 seconds,
AWS four minutes four seconds, the Freedom Union three minutes 52
seconds, the PSL two minutes 58 seconds, ROP one minute 15 seconds, and
the Labour Union (UP) one minute ten seconds.*

Politicians may have placed undue stress on the importance of
television, but it was easy to see why they were so obsessive about
questions of access. Given their general impoverishment, the provision of
free access to the media only at election time, and an exaggerated belief in
the power of television as a medium of political influence, they saw it as
their main means of reaching the public. Their concern was also closely
linked to the character of much Polish news reportage, which consisted
largely of giving politicians airtime to express their own convictions. The
major news programmes included little which could pass for analysis.
Indeed, a monitoring exercise by the Broadcasting Council (4-10
September 1996) found ‘errors’ in ten per cent of TVP’s reports in its three
major news programmes. The most complex issues were handled worst and
the viewer received insufficient information to enable independent
judgements ‘on vital political issues’. Failing to ask pertinent questions was
‘passive journalism’ and public television risked becoming ‘the mouthpiece
of politicians’; selecting ‘witty or coquettish sound bites’ served merely to
‘sensationalize and dramatize political events’.*

Not surprisingly, television coverage of elections was particularly
controversial. Yet even in this sensitive arena a marked improvement was
evident. In 1991 journalists shied away completely from election comment,
leaving the voters to the mercies of the parties’ own rather dreadful



98 DEMOCRATIZATION AND THE MEDIA

propaganda efforts. In 1993 television was similarly unadventurous, with
relatively little analysis or debate. One commentator viewed the campaign
on state television as ‘so sluggish as to be almost invisible’.”” By the
presidential election of 1995 however the situation had changed, with far
greater provision of opportunities for debate and hard searching of
candidates. Partisan questioning by biased journalists was evident, but by
and large the respective sympathizers had similar opportunities to grill
opposing candidates. Ironically perhaps private channels displayed less
tendentiousness than the public sector. Progress was not linear, however.
The referendum campaign was a television disaster, However, state
television did quite well during the 1997 parliamentary election, when
journalists facing politicians appeared rather more successful in curbing
their partisan zeal. None the less, political parties submitted bitter
complaints to the Broadcasting Council; at least some of which, it must be
acknowledged, were well founded.*

If Polish Television was in a state of permanent flux and the subject of
bitter polemics and acrimonious conflict, Polish Radio escaped largely
unscathed. Partly this was because it adhered seriously to its complex public
service brief, partly because of the diversity of alternative radio. The first
commercial station, Radio Zet, offered a combination of serious political
broadcasting, popular music and middlebrow entertainment. It grew rapidly,
leading the radio rankings with 28.7 per cent in mid-1997 (Polish Radio’s
First Programme had 27.4 per cent, RMF FM 26.2 per cent and the Catholic
Radio Maryja nine per cent).” Polish Radio retained considerable cultural
importance for its associated orchestras and its long-standing support of
concerts, music festivals and competitions. The main bone of contention
was the Broadcasting Council’s failure to provide frequencies enabling it to
reach the entire country, while handing out desirable frequencies willy-nilly
to commercial firms with few public service obligations.

The most interesting development in the field of radio was the rise of
Radio Maryja, a specifically Polish cultural, spiritual, social and political
phenomenon. Initiated in 1991 and financed mainly by listeners’ donations,
Radio Maryja reached about 40 per cent of the population by 1997 and had
a faithful audience of some five million.* Its listeners were distinctive in
listening longer each day than other radio listeners and only to Radio
Maryja. Its diet of religious homily and nationalist rhetoric not only inspired
committed listeners but also mobilized political and social activism. Its
guiding force, Father Rydzyk, was a controversial figure and a frequent
source of embarrassment to the Church hierarchy, not least because of his
anti-Semitism — the Episcopate had ‘considerable reservations, especially
over the use of ... unChristian and dishonest language’*' — but his ability to
inspire his audience was not in doubt. Radio Maryja generated a deep



DEMOCRATIZATION AND THE MEDIA IN POLAND 1989-97 99

response in the traditional Catholic element of society. Its strident calls to
political action met with massive enthusiasm and it took a stand on key
political events: urging listeners to vote for Lech Walesa, to protest to the
State Election Committee over Kwasniewski’s electoral victory, to join anti-
pornography campaigns, to picket parliamentary deputies who supported
liberalization of the abortion law, to contribute funds to save the Gdansk
Shipyard from liquidation, to vote ‘no’ in the constitutional referendum, to
vote for Christian candidates in the 1997 election, and to support RM itself:
Radio Maryja mobilized some 600,000 letters to the National Broadcasting
Council demanding the allocation of a frequency to reach Silesia; it also
persuaded many listeners to transfer their privatization shares to its coffers.
Its social arm was ‘Families of Radio Maryja’, a Ioose social movement
based on the parish. 200,000 people took part in a ‘pilgrimage of the
Families’ in August 1996 and despite its lack of formal organization,
membership or statute, 600 bureaux functioned in almost half the parishes
reached by RM.” In September 1997 20 deputies entered parliament with
the endorsement of Radio Maryja.

Civil Liberties and Media Regulation

If the broadcasting law was the key piece of legislation in the period
1989-97, numerous other statutes (or their absence) were also relevant to
the media’s role in the democratization process. Freedom of the press
requires safeguards for journalists but also constraints on their actions.
Constraints are always controversial; they may result from broader issues of
freedom of expression (the question of a right to reply, prohibition of
incitement to ethnic hatred); personal liberties (privacy, redress for
defamation, the naming of defendants); or the physical security or moral
fabric of society and its state. The 1997 Constitution did not include a
specific clause securing press freedom but rather subsumed it under the
general right to free expression (though Article 54 explicitly prohibited
prior censorship of the media). This is unusual; but rarely outside the United
States is the concept of press freedom so libertarian as to equate it with
virtual absence of restraint.”

There is no ‘right to reply’ in Poland, although the issue of protecting
people from intrusive journalism surfaced in such fora as the Centre for
Monitoring Press Freedom. Various proposals were mooted — a British-style
Press Council or a Media Ombudsman* found favour in some circles — but
no consensus emerged. Suits for defamation of character became common,
but they were used largely by politicians and journalists themselves rather
than by ‘ordinary’, non-political citizens. It is difficult to judge the impact
on investigative journalism, since most cases appeared to involve insulting



100 DEMOCRATIZATION AND THE MEDIA

epithets rather than matters of serious public interest. However, the editors
of Gazeta Wyborcza were vindicated from accusations that they had set it up
with Solidarity’s money and then lined their own pockets with the proceeds,
and litigants against GW lost a case involving allegations of police
corruption in Pozna. However, Polish libel law is explicitly biased against
the media, with a view ‘more sensitive to reputation than to freedom of
speech ...”.* Since the police do not automatically follow up implications
of wrong-doing suggested by media reports, the two factors together could
discourage investigative reporting.

Polish journalists came into conflict with the state over the issues of
official secrets and protection of their sources. Only one, the notorious Jerzy
Urban, was convicted (February 1996), for publishing in Nie in 1992 copies
of documents dating from 1958; they confirmed the collaboration with the
security services of the former director of the Polish section of Radio Free
Europe.* In September 1994 the Sejm passed a draconian law listing more
wide-ranging categories of secrecy than those adopted during martial law*
and providing penalties of up to ten-years imprisonment for journalists,
even when revealing matters of public interest. The ensuing storm of protest
led to a sudden about-face by the Social Democrats, and the Senate roundly
rejected the law.*® Thus at the beginning of 1998 this important area was still
subject to ‘communist law’. Nor had progress been made on a new Press
Law.

The ruling coalition proceeded cautiously during the Oleksy Affair,
which saw its own then prime minister (inconclusively) accused of spying
for Russia. From December 1995 the press rushed to provide further details
on the basis of an avalanche of confidential leaks which further called into
question the role and political orientation of the security services. The
media appeared to be not -at all intimidated even after Urban’s conviction
and a series of unexplained attacks on Wprost journalist Jerzy Mac. Indeed,
the Procuracy dropped charges against two Zycie Warszawy journalists for
publishing a secret ‘Oleksy’ document after they refused to testify. This was
clearly a political decision: the (1984) Press Law broadly guaranteed
confidentiality of journalists’ sources, but not for spying, treason or
homicide.

The new Penal Code reached the end of its long legislative process in
mid-1997. It contained two relevant sections: first, the Court may release
journalists from the requirements of professional secrecy ‘when that is
essential in the cause of justice’; the second specifies imprisonment from
three months to five years for revelation of official secrets (still undefined
by new legislation). The need for a new Press Law, Law on Official Secrecy,
and Code of Criminal Procedure (expected to incorporate qualified
privilege for doctors, lawyers and journalists)® was keenly felt by



DEMOCRATIZATION AND THE MEDIA IN POLAND 1989-97 101

journalists who saw the existing situation as a serious potential threat to
their independence.” On the other hand, the overt party-political activities
of many journalists and/or their association with highly partisan papers or
television programmes made it more difficult for the profession to escape its
communist legacy of (partial) subservience and redefine itself as genuinely
independent.

Public Order and Morals

The 1977 Constitution envisaged the circumscribing of civil liberties in the
democratic state ‘when and only when necessary for its security or public
order, whether for the protection of the environment, health or public morals
or for securing the rights and freedoms of other persons’ (Art.31 §3). There
were no signs after 1989 of precedents for such restrictions in relation to
the media. Urban’s 1991 acquittal for disseminating ‘pornography’
demonstrated the reluctance of the courts to venture into this charged area.
No prosecution of pornography was successful up to 1997, despite church-
inspired campaigns to force the procuracy to take action.”’ This seemed
unlikely to change, since the new Penal Code removed almost all anti-
pornography provisions.”? Nor were media organs prosecuted for incitement
to racial or ethnic hatred, despite potential candidates -among the fringe
press (comparable to the Czech Republic’s anti-Semitic Politika, which was
banned in 1994) and Radio Maryja with its vituperative anti-Semitism. The
political fallout clearly did not seem worth the candle. '

Democratization and the Media

Many developments reported here have their counterparts in other post-
communist countries. Appointment and dismissal of media personnel
provided a spectacle of political infighting almost everywhere. Privatization
was difficult and links between politicians and media owners were
commonplace. Allocation of radio and television frequencies caused
political storms. No country escaped allegations of political bias of state
broadcasting media. Foreign investment generated anxiety. The process of
legal regulation remained incomplete. Yet in Poland, as in Hungary and the
Czech Republic, these developments showed crosscurrents and counter-
tendencies; they did not all work in the same direction, whether to generate
a cohesive political economy of the media® or a consistent pattern of neo-
authoritarianism. Governments sought advantage in their continuing
domination of the broadcast media, but governments changed hands in
Poland and Hungary and were bound to do so again. Indirect methods of
influence replaced direct political control. By contrast in the fourth Visegrad
country, Slovakia, Vladimir Metiar effectively dominated the political



102 DEMOCRATIZATION AND THE MEDIA

scene for most of the period from 1989-97 and his government
‘increasingly sought to stifle and control the media’.** While not wholly
lacking tendencies to media diversification and pluralisation, Slovakia saw
a more persistent and uni-directional authoritarianism, in regard to the
media and more generally. Meciar dismissed 17 of the 18 members of the
state broadcasting councils (November 1994) and over six years Slovak
state television (STV) had nine directors and six senior editors of the main
news programmes in quick succession.*® Programming became more pro-
government, more ‘Slovak’, and less accessible to the opposition to the
point where STV could be described as ‘a government mouthpiece’.*

Metiar’s party, the Movement for Democratic Slovakia (HZDS), owned
and subsidised part of the press, such as the nationalist pro-government
Slovak daily Slovenskd Republica, while TV Dolina and TV Markiza and
the national cable channel VTV were also said to have strong links to the
party.”” Journalists assumed political functions such that the ‘overlap
between state functions and media functions has in some instances become
extreme, and is not limited to the state-run media’.”® It was the cumulative
effect of such developments and the wider political context in which they
operated that distinguished Slovakia from its close neighbours. Yet even in
Slovakia one would be hard pressed to deny the extent of media
transformation; the fact that Me¢iar’s actions have not gone uncontested is
itself an indicator of profound change.

Unsurprisingly then, media developments in the first post-communist
decade displayed both strong similarities and culturally specific
particularities. In Poland the print media from 1954 onwards were a
significant indicator of liberalization and provided a mirror of change as
“well as constituting an agent of change, whether above or below ground.
After 1989 the process intensified and extended to the broadcasting media.
The media’s role in democratization is impossible to disentangle from other
factors working in the same direction, but their atmospheric qualities,
agenda-setting potential, ability to call government to account, and
provision of opportunities for multi-faceted debate make their role
considerable. At its best the Polish press fosters democratic ideals, informs,
analyses and reveals corruption and undemocratic practices; is interesting,
erudite and enlightening. At its worst the press undermines democratic
-ideals by preaching intolerance and conformity, attacking or supporting
"government regardless of merit; it is tendentious, intolerant, parochial, ill
informed and distasteful. Television by contrast remained less diverse. State
television largely failed to come to terms with its public service remit and
its political coverage was uninspiring, though election coverage improved
significantly. Some commercial stations provided some counterbalance
(often as controversial, as when PolSat showed a film favourable to



DEMOCRATIZATION AND THE MEDIA IN POLAND 1989-97 103

Kwaséniewski during the 1995 presidential election). The notion of an
independent expert Council overseeing the broadcasting media also seemed
utopian, especially given the polarization of the political scene after 1995.
With both highly imperfect, a continuing state sector enabled resistance to
some of the pressures of commercialisation, while the commercial sector
mitigated the pressures of political bias of state broadcasting.

NOTES

. 11dik6 Kovéts and Gordon Whiting, ‘Hungary’, in D. Paletz, K. Jakubowicz and P. Novosel

(eds.), Glasnost and After: Media and Change in Central and Eastern Europe (New York:
Hampton Press, 1995), pp.97-208; Andras Lanczi and Patrick H. O’Neil, ‘Pluralization and
the Politics of Media Change in Hungary’, The Journal of Communist Studies and Transition
Politics, Vol.12, No.4 (1996), pp.82-101.

. See, for example, Steve Kettle, ‘The Development of the Czech Media since the Fall of

Communism’, The Journal of Communist Politics and Transition Studies, Vol.12, No.4
(1996), pp.42-60; Frank Kaplan, ‘Changes in the Czechoslovak and Czech Mass Media
since 1989: An U.S. Perspective’, East European Quarterly, Vol. XXX, No.l (1996),
pp-115-29.

. A. Remmer, ‘A Note on Post-Publication Censorship in Poland’, Sovier Studies, Vol XLI,

No.3 (1989), pp.415-25.

. Kovats and Whiting, ‘Hungary’, pp.103-6; Karol Jakubowicz, ‘Poland’, in D. Paletz, K.

Jakubowicz and P. Novosel (eds.), Glasnost and After: Media and Change in Central and
Eastern Europe (New York: Hampton Press, 1995), pp.1334.

. Ernest Skalski, ‘Pigciolecie Gazety Wyborczej’, in Alina Stomkowska (ed.), Pigciolecie

Transformacji Mediow (1989-1994) (Warsaw: Dom Wydawniczy Elipsa, 1995), p.340.

. Zbigniew Bajka, ‘Kapital zagraniczny w polskich mediach’, in Alina Stomkowska (ed.),

Pieciolecie Transformacyi Mediow (1989-1994) (Warsaw: Dom Wydawniczy Elipsa, 1995),
p.97.

. Agnes Gulyas, ‘Media and Politics in the Transformation Period: the Case of Hungary’,

paper presented to the Political Studies Association Specialist Conference, South Bank
University, 8 Feb. 1997, pp.9-10.

. Elzbieta Ciborska, ‘Pigciolecie transformacji prasy postpezetpeerowskiej (1989-1994)’; in

Alina Stomkowska (ed.), Pieciolecie Transformacji Mediow (1989-1994) (Warsaw: Dom
Wydawniczy Elipsa, 1995), p.197.

. Rzeczpospolita No.182, 3 Aug. 1992; Piotr Skérzynski, ‘Smutna twarz mediéw’, Lad, No.4

(23 Jan. 1994).

. Mieczyslaw Prészyniski, 50 miliondw czytelnikéw czasopism’, Rzeczpospolita No.296 (20

Dec. 1996); this is comparable to the 70 per cent cited by Tomasz Goban-Klas, ‘Politics
versus the Media in Poland: A Game without Rules’, The Journal of Communist Studies and
Transition Politics, Vol.12, No.4 (1996), p.27.

. Dariusz Fikus, ‘Od Sztandaru Miodych do Rzeczpospolitej’, in Alina Siomkowska (ed.),

Pigeciolecie Transformacji Mediow (1989-1994) (Warsaw: Dom Wydawniczy Elipsa,
1995), p.157.

. Dariusz Fikus, ‘Dlaczego nie chcemy kolumny rzadowej’, Rzeczpospolita, No.37 (13 Feb.

1995).

. Joanna Kraszewska-Ey and Mariusz Janicki, ‘W papierowym walcw’, Polityka, No.5 (4 Feb.

1995).

. Grzegorz Sieczkowski and Anita Blaszczak, ‘Przeciek sterowany’, Rzeczpospolita, No.207

(5 Sept. 1996).

. Jerzy Baczynski, ‘Co sig czyta’, Polityka, No.24 (14 June 1997).
. Adam Grzeszak, ‘Tytuly na straty’, Polityka, No.5 (1 Feb. 1997).
. Barbara Cieszewska, ‘Jeden przeciw wszystkim’, Rzeczpospolita, No.278 (29 Nov. 1996).



104 DEMOCRATIZATION AND THE MEDIA

18.

19.

5L

52.
53.

54.

The text of the Law is in Rzeczpospolita, No.17 (21 Jan. 1993), and Rzeczpospolita, No.18
(22 Jan. 1993).
Father Adam Boniecki, ‘O Katolickiej cenzurze i wartosciach chrzescijanskich’, Tygodnik
Powszechny, No.4 (24 Jan. 1993); see also M. Peczak, ‘Swoboda i dyktat’, Polityka, No.7
(13 Feb. 1993).

. Goban-Klas, p.30. .

. Andrzej Drawicz, ‘Bylem prezesem TVP’, Polityka, No.19 (13 May 1995).

. Ibid.

. A. Kublik and D. Wielowieyska, ‘Rado, Czuj si¢ odwolana’, Gazeta Wyborcza, No.223,

(24-25 Sept. 1994).

. Rzeczpospolita, No. 239 (13 Oct. 1994).
. Beata Modrzejewska and Anna Wielopolska, ‘Organ pod wlasnym nadzorem’,

Rzeczpospolita, No.97 (25 April 1995).

. Sieczkowski and Blaszczak.

. Rzeczpospolita, No.140 (18 June 1997).

. Miroslaw Peczak, ‘Polak przed ekranem’, Polityka, No.25 (21 June 1997).

. Miroslaw Peczak, ‘Czyja telewizja?’ Polityka, No.21 (21 May 1994).

. Rzeczpospolita, No.105 (7 May 1996). Walesa always wore a miniature Madonna on his

lapel.

. Jacek Kurski and Piotr Semki, Lewy czerwcowy (Warsaw: Editions Spotkania, 1993).
. NIK referred 19 issues to the Procuracy as a consequence of its investigation into Polish

Television between 1994 and 1996; Piotr Sarzynski, ‘Zgnila réwnowaga’, Polityka, No.24
(14 June 1997).

. Stanislaw Janecki, ‘Bez znieczulenia’, Wprost, No.5 (2 Feb. 1997).

. Gazeta Wyborcza, No.135 (12 June 1997).

. Ibid.

. Beata Modrzejewska, ‘Najwigcej potknigc w najwazniejszych informacjach’, Rzecz-

pospolita, No.276 (27 Nov. 1996).

37. 1. Mac, “Telewizja wyborcza’, Wprost, No.37 (12 Sept. 1993).
. For example, ROP’s complaint was quite rightly upheld by the Broadcasting Council against

‘Candidates on 2’ (Kandydaci w dwdjce), TVP2, 11 Sept. 1997, when journalist Barbara
Czajkowska’s questioning lasted far longer than the time permitted for Senator
Romaszewski’s answer.

. Baczynski, op. cit.
. Boguslaw Mazur, ‘Polska Partia Rydzyka’, Wprost, No.19 (11 May 1997).
. Bishop Tadeusz Pieronek, quoted in Maciej Luczak, ‘Holding Maryja’, Wprost, No.14 (6

April 1997). :

. Malgorzata Subotic, ‘Alleluja! - i do przodu’, Rzeczpospolita, No.113 (16 May 1997).
. Wojciech Sadurski, ‘Freedom of the Press in Postcommunist Poland’, East European Politics

and Societies, Vol.10, No. 3 (1996), pp.440-1.

. Grzegorz Sieczkowski, ‘Inicjatywa w rgkach dziennikarzy’, Rzeczpospolita, No.276 (27

Nov. 1996).

. Sadurski, p.446.
. Rzeczpospolita, No.32 (7 Feb. 1996).
. ‘Komitet Helsinski: Zagrozenia dla praw czlowieka’, Rzeczpospolita, No.215 (15 Sept.

1994).

. Rzeczpospolita, N0.235 (8-9 Oct. 1994).
. Sadurski, p.448.
. Grzegorz Sieczkowski, ‘Inicjatywa w rgkach dziennikarzy’, Rzeczpospolita, No. 276 (27

November 1996).

Miroslaw Usidus and Michal Janowski, ‘Przed sadem ostatecznym’, Rzeczpospolita, No.185
(9 Aug.1996).

Sadurski, p.450.

Denis McQuail, Mass Communication Theory: An Introduction (London: Sage, 1987), 2nd
edn, p.64.

Andrej Skolkay, ‘Journalists, Political Elites and the Post-Communist Public: The Case of



DEMOCRATIZATION AND THE MEDIA IN POLAND 1989-97 105

Slovakia®, The Journal of Communist Studies and Transition Politics, Vol.12, No.4 (1996),
72,
55. gkolkay, p.77.
56. OMRI Daily Digest, No.210, Part II (30 Oct. 1996).
57. Sharon Fisher, ‘Slovak Media under Pressure’, Transition, Vol.1 (6 Oct. 1995), p.7; Sharon
Fisher, ‘TV Markiza’, Transition, Vol.2 (18 Oct. 1996), p.48.
58. Skolkay, p.77.



