
Source: East European Politics and Societies

East European Politics and Societies

Location: United Kingdom

Author(s): Péter Bajomi-Lázár

Title: The Party Colonisation of the Media The Case of Hungary

The Party Colonisation of the Media The Case of Hungary
Issue: 01/2013

Citation 
style:

Péter Bajomi-Lázár. "The Party Colonisation of the Media The Case of Hungary". East 
European Politics and Societies 01:69-89.

https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=905415

The Central and Eastern European Online Library

The joined archive of hundreds of Central-, East- and South-East-European  publishers, 
research institutes, and various content providers

You have downloaded a document from

https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=905415


CEEOL copyright 2025

CEEOL copyright 2025

69

Author’s Note: The author thanks especially Ainius Lašas, Paolo Mancini, Terhi Rantanen, and Jan 
Ziolenka for their valuable comments on earlier versions of this article. Please address correspondence to 
Péter Bajomi-Lázár, Oxford University, Manor Road Building, Manor Road, Oxford, OX1 3UQ, United 
Kingdom; e-mail: bajomilp@gmail.com

East European Politics and 
Societies and Cultures

Volume 27 Number 1
February 2013  69-89

© 2013 SAGE Publications
10.1177/0888325412465085

http://eeps.sagepub.com
hosted at

http://online.sagepub.com

The Party Colonisation  
of the Media 
The Case of Hungary
Péter Bajomi-Lázár
Oxford University, UK 

Media scholars looking into the relationship between political and media systems in the 
former communist countries have mainly worked on the assumption that parties seek 
control over the media in order to suppress critical voices and to gain favourable cover-
age so that they can influence voting behaviour, but have barely explored political 
actors’ other possible motivations. Meanwhile, political scientists studying the region’s 
countries have often focused on parties’ relationship to the state and the resources that 
they extracted from state institutions such as ministries and municipalities but largely 
ignored the relationship between parties and the media. This article, written as part of 
the project Media and Democracy in Central and Eastern Europe, attempts to link these 
two traditions of research. Introducing the concept of the party colonisation of the 
media, it looks into what benefits other than suppressing criticism and gaining favour-
able coverage parties may gain from controlling the media. It uses the example of 
Hungary to illustrate how the party colonisation of the media works. It also intends to 
assess how different patterns of media colonisation affect media freedom.

Keywords:  media capture; media freedom; party systems; public service media; 
colonisation

Media Freedom in the East and the West

In April 2010, the Hungarian Wireless Agency reports, a delegation of the Hungarian 
media authority paid a visit to the People’s Democratic Republic of China. The repre-
sentatives of the authority met with Zhang Haitao, Deputy Minister of the Chinese State 
Administration of Radio, Film, and Television, and requested a detailed documentation 
of China’s media policy. Head of the Hungarian delegation Tamás Tirts, nominated by 
the Christian Democratic People’s Party to the authority, told the news agency that 
Hungary needed a new broadcasting regulation and a new media system.1



CEEOL copyright 2025

CEEOL copyright 2025

70  East European Politics and Societies and Cultures

Later in April 2010, Hungary held legislative elections that brought the conserva-
tive Fidesz party and its ally the Christian Democrats more than two-thirds of seats 
in parliament. During the next few months, the new parliament passed regulation 
that established a National Media and Telecommunication Authority to supervise, in 
addition to private radio and television, the print press and the internet. The new 
regulation also created a Public Service Foundation to manage the public institutions 
Hungarian Television, Hungarian Radio, Danube Television, and the Hungarian 
News Agency. The National Media and Telecommunications Authority is headed by 
a Media Council, chaired by former member and MP of the Fidesz party Annamária 
Szalai, herself directly appointed by Prime Minister Viktor Orbán. All four members 
of the Media Council have been nominated and elected by Fidesz. In the new struc-
ture, Annamária Szalai has unprecedented powers to supervise both the private and 
the public media.

Hungary’s new media regulation generated international concern and was criti-
cised by the European Federation of Journalists, the Helsinki Foundation, the 
International Press Institute, the OSCE Representative on the Freedom of the Media, 
and Reporters Without Borders, among others. The European Commission recom-
mended amendments to the law. Freedom House’s annual press freedom reports 
released in 2011 and 2012 downgraded Hungary. The organisation, which lists coun-
tries in the categories “free” (0–30 points), “partly free” (31–60 points) and “not 
free” (61–100 points), gave Hungary 30 points for 2010 and 36 points for 2011, 
making it one of the lowest-scoring of the Central and Eastern European countries. 
This was in contrast to 2009, when its score of 23 points was about average for the 
region.2 Hungary had not received such a poor result since the 1990s. Reporters 
Without Borders also downgraded Hungary.3 The establishment of media freedom 
was a major project of the democratic oppositions during the political transforma-
tions of 1989–1991 in the former communist countries of Central and Eastern 
Europe, including the young Fidesz party in Hungary. Few would have expected 
such a drastic return to what some analysts describe as authoritarian media policy.4

To be sure, Hungary is not the only country in Central and Eastern Europe where 
media freedom has been a recurring issue. The freedom of the media was formally 
declared during the last political transformation, but it failed to consolidate in many 
of the region’s countries.5 Despite the adoption of media laws, the establishment of 
institutions designed to protect public broadcasters’ independence, and the wide-
spread privatisation of the media, media freedom was repeatedly challenged 
throughout the 1990s and 2000s. From Slovenia to Poland and from the Czech 
Republic to Bulgaria, many of the new (sometimes old-new) political elites have 
attempted to exert pressure on the media. Some of these attempts have succeeded; a 
wide range of sources describe a deficit of media freedom in many of the region’s 
countries. Most analysts agree that the performance of the news media has fallen 
short of both normative expectations and the standards set by the media in more 
advanced democracies.6 As Trionfi put it,



CEEOL copyright 2025

CEEOL copyright 2025

Bajomi-Lázár / Party Colonisation of the Media  71

There is no doubt that press freedom in the new democracies of Central and Eastern 
Europe has made impressive progress since the breakdown of the communist system. 
However, journalists are still continually confronted with a number of laws and 
practices that effectively limit their freedom of expression and the free flow of 
information. . . . From defamation to national security, from privacy to contempt of 
court, laws are widely used to suppress information and opinions that have the right to 
be seen in the light of the day. Public representatives also have a tendency to forget that 
the public has the right to access information. . . . Physical harassment, threats and 
intimidation are also used to discourage inconvenient reports.7

Quantitative measurements of media freedom confirm this assessment. Freedom 
House’s historical press freedom indexes in the period 1993–2010 suggest that the 
status of media freedom was poorer in the majority of the European Union’s eastern 
member states than in the majority of the western ones. The organisation uses crite-
ria regarding the media’s legal, political, and economic environment; of a total of 
twenty-three questions asked, twenty are related to political pressures.8 Given the 
nature of the assessment criteria, this implies that the media were exposed to more 
political pressure in the European Union’s new democracies than in the old ones (see 
Figure 1).

Of all media, public service broadcasters seem particularly exposed to political 
pressures. A study focusing on public television in twenty European countries and 
conducted by the Open Society Institute in 2005 suggests that public service media 
were highly vulnerable because buffer institutions failed to protect their professional 
autonomy and independence from political pressures.10 As Dragomir and Thompson 
note in a follow-up study by the same organisation in 2008 in nine European coun-
tries, including Bulgaria, the Czech Republic, Lithuania, Poland, Romania, and 
Slovakia,

The political elites in many of the new democracies are determined to keep control of 
PSB. In the early 2000s, when their countries had recently joined the Council of Europe 
and were in many cases pursuing accession to the European Union, these elites showed 
signs of willingness to refrain from influencing these media. Today, by contrast, they 
openly strive to restore and maintain tight control, usually by appointing loyal people 
to governing bodies. [In Poland,] members of TVP’s Supervisory Board continue to be 
drawn from party ranks and lack professional expertise. They have included the owner 
of a local hippodrome, a close associate of the mayor of Warsaw, a retired lawyer and 
a purveyor of herbal remedies to the former Prime Minister’s mother. The Romanian 
SRTV continues to be selected on the same old mechanism that keeps the institution in 
political harness. [In Slovakia,] the governing coalition interfered grossly in both the 
appointment of the STV Director-General and the appointment of its governing 
structures.11

When explaining the recurring deficit of media freedom in many of the former 
communist countries, most analysts implicitly or explicitly rely on the assumption 



CEEOL copyright 2025

CEEOL copyright 2025

72  East European Politics and Societies and Cultures

that political actors seek control over the media in order to suppress critical voices 
and to gain favourable coverage—that is, to exert censorship and propaganda—in 
order to influence public opinion and voting behaviour. But this assumption has not 
been tested empirically as yet. This article looks into whether evidence supports this 
recurring claim and, introducing the concept of the party colonisation of the media, 
it explores what benefits other than suppressing criticism and gaining favourable 
coverage parties may gain from controlling the media. It uses the example of 
Hungary to illustrate how the party colonisation of the media works. It also intends 
to assess how different patterns of media colonisation affect media freedom.

Theories of Media Capture

Several authors use the concept of media capture to describe informal pressures 
on the media in the former communist countries. While the concept has no consen-
sual definition, most authors seem to agree that the benefit of media capture is the 
media’s influence on public opinion and voting behaviour, that is, capturers’ ability 
to articulate their views and to assert their ideologies, whether it is political parties 
or related business interest groups that exert pressure on the media. Corneo, for 
example, argues that the “media can influence voting outcomes” and, capturing 
media, “the rich can influence information in a media outlet at a cost.”12 Petrova 
suggests that “mass media, being the most important source of information on pub-
lic affairs for the general public, provides a convenient means for manipulating 

Figure 1
Freedom House press freedom average rankings, Central and Eastern Europe 

versus Western Europe (without Cyprus and Malta), 1993–20109

Source: Based on Freedom House’s historical data.



CEEOL copyright 2025

CEEOL copyright 2025

Bajomi-Lázár / Party Colonisation of the Media  73

public opinion.”13 Besley and Prat note that the point in media capture is that the 
media “affects the voters’ information and hence their voting decisions.”14 Mungiu-
Pippidi describes media capture as

a situation in which the media has not succeeded in becoming autonomous to manifest 
a will of its own and to exercise its main function, notably of informing people, but has 
persisted in an intermediate state, whereas various groups, not just the government, use 
it for other purposes,15

but she does not specify what other purposes media capture may serve.’
Empirical evidence, however, does not seem to be consistent with the general view 

that the media can efficiently shape public opinion and voting behaviour. Media effects 
research and reception studies suggest that the media’s influence has been largely over-
stated, especially because personal experiences and interpersonal communication over-
write the messages transmitted by the media. In a plural media environment, people 
tend to listen selectively to only those outlets that reinforce their predispositions.16 Some 
findings even assert that pro-government propaganda may actually have a boomerang 
effect in that it may alienate, rather than mobilise, the incumbent parties’ supporters.17 
Common knowledge confirms this line of argument: communism fell despite party 
states’ extensive control over the media in many of the late communist countries. It also 
is noteworthy that electoral volatility is high and cabinets change frequently in the new 
democracies of Central and Eastern Europe,18 which suggests that parties’ recurring 
capture of and influence over the media do not guarantee electoral victory.

Further, because of the recent rise of commercial broadcasters, online news por-
tals, and the social media, patterns of media use have changed. The reach and audi-
ence share of public service television, the most frequent target of political elites, has 
shrunk over the past two decades, and the once undisputed hegemons of the air are 
now only watched by less than 30 or 20 percent and, in some countries, 10 percent 
of the population—the only exception in Central and Eastern Europe to this rule 
being Poland, where public television still has a major audience share.19 It would 
simply be irrational for politicians to expect that public broadcasters with such a 
limited reach could have a huge impact on voters in plural media landscapes, where 
audiences are exposed to a variety of messages.

“Media and Democracy in Central and Eastern Europe,” a European Research 
Council project based at Oxford University, looks into how political systems affect 
media systems, and asks what kind of democracy is needed for the media to perform 
their agreed-on normative functions.20 In 2010 and 2011, the project team conducted 
some three hundred interviews with media professionals, politicians, political com-
municators, and social scientists in the ten former communist countries that joined 
the European Union in 2004 and 2007.21 The interviews with senior representatives 
of thirty-five parties in ten countries have indeed revealed that some of the political 
elites had doubts about the media’s ability to influence public opinion and voting 



CEEOL copyright 2025

CEEOL copyright 2025

74  East European Politics and Societies and Cultures

behaviour. When asked about this, several of them noted that the media’s role may 
be overstated, and the media’s actual impact may be lesser than the political (and 
journalistic) elites think.

For example, a representative of the Czech Social Democratic Party was of the 
opinion that “the relationship between the press and people’s behaviour is often unpre-
dictable.” In Hungary, a senior member of the Politics Can Be Different party observed 
that “the past twenty years are evidence that those who submit public service media to 
tight government control will lose the next elections,” and a former senior leader of the 
Free Democrats’ Alliance noted that “media capture didn’t work.” A leading politician 
of the Polish Peasant Party suggested that “there are more proofs that those who con-
trol the media are more likely to lose the elections than win them.” In Romania, an 
interviewee representing the Democratic Liberal Party said that “my party, like any 
political party, overestimates the role of the media,” and added that President Bǎsescu 
had won the election in a hostile media environment. A representative of the Slovak 
Democratic and Christian Union noted that “the media don’t have such an influence 
as they like to think about themselves.” Another interviewee, speaking for the Slovak 
Democratic and Christian Union, observed that “if anybody wants to control the pub-
lic service media, it is rather counter-productive. . . . The voter is not stupid.” In 
Slovenia, a senior politician speaking for the Social Democrats suggested that “exces-
sive media control eventually fires back,” and another one, of the Slovenian People’s 
Party, said that the capture of the media “never pays off,” as the public easily recog-
nises media bias. To be sure, other interviews conducted during the research revealed 
that other politicians still maintained the view that the media were an efficient tool to 
influence public opinion and voting behaviour. Yet the findings above warn that the 
mono-causal view explaining media capture with the media’s alleged influence and 
underlying most of the literature may not offer the full picture.

It should also be noted that nearly all of the parties whose representatives were 
interviewed commission public opinion surveys. Some parties also pre-test mes-
sages via focus group research before releasing them. One party, notably the Labour 
Party in Lithuania, had been established on the basis of preliminary market research. 
This suggests that parties’ communication today is designed in such a way that they 
try to meet the demands of either the general public or their own constituencies, that 
is, to tell people what people want to hear. Put differently, most parties try to follow, 
rather than lead, public opinion—which is another reason why one should seek 
additional motives behind parties’ efforts to control the media. The concept of the 
party colonisation of the media, to be elaborated in the next section, attempts to 
account for these motives.

The Party Colonisation of the Media

In an attempt to reveal what benefits media capture may bring to parties in 
Central and Eastern Europe, and in search of an explanation why the status of media 



CEEOL copyright 2025

CEEOL copyright 2025

Bajomi-Lázár / Party Colonisation of the Media  75

freedom is generally poorer in the new democracies of the European Union than in 
the old ones, one may want to take a look at some of these countries’ party systems 
indicators, and especially those that distinguish them from their counterparts in 
Western Europe. Comparative studies of party systems show that political parties in 
the new democracies of the European Union are less embedded in society and hence 
less stable than those in the old ones. The data provided by Mair and van Biezen for 
the period 1997–2000, though not covering all of the European Union’s member 
states, show that in the new democracies on average 2.84 percent of the electorate 
assumed membership in a political party as opposed to 4.40 percent in the old ones. 
And although there are some old democracies such as the United Kingdom and 
France, where the ratio of party members was lower than that in the new democra-
cies (1.92 and 1.57 percent, respectively), these western countries’ absolute numbers 
of party membership were much higher than those of any eastern country.22 The 
survey data collected in 2006 by the International Institute for Democracy and 
Electoral Assistance reveal that on average 14.30 percent of respondents in the 
European Union’s eastern member states, including the then candidate countries 
Bulgaria and Romania, “tended to trust” political parties, as opposed to an average 
of 29.2 percent in the then fifteen western member states.23 Mainwaring and Torcal’s 
findings show that the new democracies had higher electoral volatility than the old 
ones: it was 40.75 percent on average in the eastern member states as opposed to 
13.44 percent in the western ones.24 Lower party membership figures suggest that 
fewer people participated in party building and organisation in the European Union’s 
eastern member states. Lesser trust in parties and higher electoral volatility are 
indicative that parties in the region’s countries could not appeal effectively to their 
potential voters, nor could they mobilise their most likely supporters, notably citi-
zens whose votes they had earned at least once before.

Speaking of post-communist countries, O’Dwyer observes that because of small 
party memberships and limited membership dues, parties must rely on state jobs and 
resources to honour party organisers’ work.25 Kopecký also reminds of parties’ week 
social roots in Central and Eastern Europe when describing what he calls the “party 
colonization of the state,” a strategy whereby “state resources are traded for political 
support” in order to enable parties “to compensate their feeble position in society by 
a strong grip over the public sector.”26 The party colonisation of the state aims at 
enhancing party patronage, as “public jobs are allocated to party supporters as a 
reward for services rendered, or as a prepayment for services to be provided in the 
future.”27 Since Michels’s landmark book Political Parties (1911), political scien-
tists have widely considered parties to have a vested interest in maximising their 
power and stabilising their positions.28

It has been argued in the previous section that theories of media capture do not 
offer the full picture when it comes to explaining parties’ efforts to control the media 
in general and public service broadcasters in particular, and thereby restricting media 
freedom. In fact, some of the politicians interviewed during the research hinted at 
other possible motives. In the Czech Republic, a senior representative of the 



CEEOL copyright 2025

CEEOL copyright 2025

76  East European Politics and Societies and Cultures

Tradition Responsibility Prosperity 09 party said that “the public service media are 
a big business, there is a lot of money involved in them. [Control over public broad-
casters] is rather a question of business than influencing what the media say.” In 
Hungary, a former senior member of the Free Democrats’ Alliance said that “the 
buying of films, who was employed and who was on the screen—all of this was 
about the money. . . . If a company is commissioned to produce a programme, it may 
afford to produce campaign material for party X.” Another interviewee, representing 
the Hungarian Socialist Party, noted (and this is worth quoting at some length) that

the media are big business. Certain [public service] programmes can be commissioned to 
certain companies, but it is not film production companies that profit from this and would 
immediately transfer a part of the money to the party, even though there might be the 
usual percentage [to be paid for corruption]. Rather, it is the intellectual and cultural circle 
around the party that is being fed this way. You can call it indirect party funding, even 
though the money is not spent on party events, but on building a clientele.

In light of this, theories of the party colonisation of the state should be extended 
to also relate to the media. The party colonisation of the media may be defined as a 
strategy aimed at extracting from the media resources such as airtime, frequencies, 
positions and money, and channelling them to party loyalists in order to reward them 
for various services. It may target all media—public and private alike—but its pri-
mary targets are the regulatory authorities and public service broadcasters that par-
ties may oversee more easily than private outlets, as the appointment mechanisms of 
their regulatory boards are designed in ways that enable them to delegate their sup-
porters into these institutions. Most of the new democracies’ parties are still in an 
early phase of party building and are lacking close links with society, which they try 
to compensate with the colonisation of the media, while the old democracies’ parties 
have been able to establish closer links with society over the past several decades, 
and hence do not need to colonise the media, or not as extensively as their counter-
parts in the new democracies do—this may be one of many explanations for the 
deficit of media freedom that one can discern in several of the Central and Eastern 
European countries as opposed to most of Western Europe.

The concept of “media colonisation” is both narrower and broader than that of 
“media capture.” It is narrower in that it focuses on state media and party control, 
and largely ignores private outlets and business groups’ influence. And it is broader 
in that, in addition to the distortion of information, it also associates other purposes 
with control over the media, notably the extraction of resources (while at the same 
time acknowledging that the media’s assumed impact on voting behaviour is also 
among the many possible motivations for attempts to control the media).

The party colonisation of the media should also be distinguished from other kin 
concepts, notably “press partisanship” and “political parallelism.” Seymour-Ure 
suggests, in the context of Western European countries, that “where competing 



CEEOL copyright 2025

CEEOL copyright 2025

Bajomi-Lázár / Party Colonisation of the Media  77

parties exist, one might expect to find a connection not only between individual 
papers and parties but also a correspondence, or parallelism, between the range of 
papers and the range of parties,” while Hallin and Mancini define political parallel-
ism as “the extent to which the media reflect distinct political orientations in their 
news and current affairs reporting, and sometimes also the entertainment content.”29 
While media content is biased in favour of certain parties in both cases, there are 
major differences as well. First, colonised state media are used to reach all potential 
voters, whereas party newspapers—whether formally or informally linked with 
parties—are principally agents of intraparty communication. Second, colonised state 
media broadcast via publicly owned frequencies and are mainly funded from taxpay-
ers’ money, while party newspapers typically do not rely on state assets, and there-
fore may not be used to extract public resources for partisan purposes. Third, 
colonised state media are controlled by parties in a non-transparent manner, while 
party newspapers operate transparently in that the general public is aware that they 
are run by or are associated with parties and voice partisan views. Fourth, unlike 
state media, party newspapers are not expected to be neutral in political debates, nor 
are they expected to ensure parties’ transparency and accountability. And fifth, the 
party colonisation of the media implies the involuntary submission of editors and 
journalists to the party will, while the party press is based on jointly shared ideo-
logical and political beliefs and loyalties as well as voluntary co-operation between 
party leaders and journalists.

It has been suggested that some of the parties in Central and Eastern Europe seek 
to colonise the media in order to reach voters and to compensate their feeble social 
roots by means of party patronage. But if parties in the new democracies are so 
weak, one may ask, how could they be able to colonise these realms?

Kopecký observes that the constitutions of all of the former communist countries 
that are now members of the European Union define political participation almost 
exclusively in terms of parties, the only exception to this rule being Latvia.30 
Grzymała-Busse argues in a similar vein when addressing the question how parties, 
if so feeble, can colonise the state, and notes that parties in Central and Eastern 
Europe have a practical monopoly over policy making and the redistribution of 
resources, because of the relative weakness of other political actors such as presi-
dents, civil society, and the trade unions.31 Put differently, parties in Central and 
Eastern Europe may be weaker than their counterparts in Western Europe, yet they 
are stronger than their potential rivals in their respective countries.

This also holds for the media: the boards of the national media authorities and 
public service broadcasters are designed in ways that enable parties, and especially 
the governing parties, to play a key part in the nomination and election of their 
members in nearly all of the region’s countries. The exceptions are Lithuania and 
Slovenia, where non-governmental organisations also have the right to nominate 
members to the boards of public service broadcasters. The members of the media 
authority, though, are elected by parliament’s majority in Slovenia too.



CEEOL copyright 2025

CEEOL copyright 2025

78  East European Politics and Societies and Cultures

The Case of Hungary

The example of Hungary is illustrative of the party colonisation of the media, yet 
it should be noted that party/media links in other Central and Eastern European 
countries may display different patterns.

The post-transformation media history of Hungary can be divided in three distinct 
periods marked with different regulatory regimes. Of these, this section will briefly 
overview the first (that of the media war) and the second (the consolidation of media 
freedom), and explore in more detail the third (the de-consolidation of media free-
dom), looking into media colonisation mechanisms and the resulting channelling of 
sources, including airtime, frequencies, positions and money, to party clients and 
hinterlands.

The Media War (1990–1995)

The first period was one of a so-called media war fought between parties for the 
control of the media, especially of public service broadcasters. Between 1990 and 
1995, there was no broadcasting regulation in Hungary, as the coalition and the 
opposition parties could not agree on the text of the law, despite repeated attempts. 
Consequently, state-owned Hungarian Radio (MR) and Hungarian Television (MTV) 
preserved their broadcasting monopoly on the national level, and private broadcast-
ers were not licensed. By virtue of a pact between the then biggest coalition force, 
the Hungarian Democratic Forum (MDF) and the then biggest opposition party the 
Free Democrats’ Alliance (SZDSZ) in 1990, their Director Generals were jointly 
appointed by Prime Minister József Antall (MDF) and President of the Republic 
Árpád Göncz (formerly SZDSZ).

In an atmosphere of growing political polarisation, Antall, unable to remove 
Elemér Hankiss, Director General of MTV and Csaba Gombár, that of MR, estab-
lished a second state institution called Danube Television (DTV) in 1992, gathering 
his party’s supporters, and channelled MTV’s and MR’s budgets under the authority 
of the Prime Minister’s Office. Finally, in early 1993, the Director Generals of both 
MTV and MR were removed, and party loyalists were appointed to replace them. 
This was followed by the sacking of 129 staff members, critical of the government, 
and their replacement with pro-government journalists.

The next government, of the Hungarian Socialist Party (MSZP) in coalition with 
SZDSZ and headed by Prime Minister Gyula Horn, began its rule by sacking the 
leaders of MTV and MR, which move was, again, followed by the massive dismissal 
of journalists, this time a total of 174 people.32

Freedom House’s historical press freedom data goes back to 1993 only. In the last 
three years of the media war period, the organisation granted Hungary 30–38 points, 
listing it with the “partly free press” countries.



CEEOL copyright 2025

CEEOL copyright 2025

Bajomi-Lázár / Party Colonisation of the Media  79

Multi-party Control Over the Media (1996–2010)

The second period may be described as one of the gradual consolidation of media 
freedom. It was marked with the adoption of the Radio and Television Act in 1996 
with a consensus of all parties but one in parliament, including those of the opposi-
tion, as well as the resulting launch of nationwide private broadcasters in 1997 and 
1998 and the ensuing ending of public service broadcasters’ monopoly, and lasted 
until early 2010.

The 1996 Radio and Television Act established Boards of Trustees to head the 
three public broadcasters. The executive committees of the Boards consisted of at 
least eight members, half of whom were delegated by the coalition and the other half 
by the opposition parties. The Chairs of the Boards were elected by parliament (i.e., 
technically the governing parties), and the Vice-Chairs were nominated by the oppo-
sition parties. In addition to parties’ nominees, professional and civil organisations 
could also delegate members to the Boards, but their powers were more restricted 
than those of the executive committees, the latter being in control of the appointment 
of the Director Generals as well as the approval of the institutions’ annual financial 
plans. Despite this arrangement, the firing of old senior managers and editors and the 
hiring of new ones after changes of government continued to be a recurring practice 
throughout this second period.

The law also established the media authority National Radio and Television 
Board (ORTT) to manage frequency allocation and the redistribution of licence fee 
revenues. ORTT had at least five members. Its Chair was jointly appointed by the 
Prime Minister and the President of the Republic, and the members were nominated 
by the fractions of the parliamentary parties, with each fraction nominating one 
member.

Miklós Haraszti, MP and media policy expert of the Free Democrats’ Association 
(1990–1994) and Representative on Freedom of the Media for the Organization for 
Security and Co-operation in Europe (2004–2010) remembers the 1996 Radio and 
Television Act like this:

The broadcasting act was based on an agreement. The point of the agreement . . . was 
that there was no other way. And this is how corruption was born. . . . it was to establish 
Boards of Trustees including opposition nominees in exchange for the authorisation of 
commercial broadcasting, which had become an ideological issue. . . . Multi-party 
control was part of the principle. . . . it was about the establishment of sinecures, which 
was personally enforced by [senior Fidesz politician Tamás] Deutch. . . . The Free 
Democrats’ Alliance’s beautiful self-restraining rule came to produce sinecures in an 
attempt to politically equilibrate the boards, since they could not be de-politicised. That 
was the second best solution. . . . Civil representation also became a means to produce 
sinecures. . . . The stake of the Radio and Television Act was, in my expectation, to 
eliminate the ultimate reason that had triggered the media war, namely Hungarian 
Television’s evening news bulletin, which had a monopoly until that point.33



CEEOL copyright 2025

CEEOL copyright 2025

80  East European Politics and Societies and Cultures

ORTT made several controversial decisions regarding frequency allocation, par-
ticularly when terrestrial frequencies were distributed to nationwide commercial 
television channels in 1997 in an unlawful manner, as a court decision later noted.34 
One of the tender’s winner was TV2 (MTM-SBS), represented by Dezső Pintér, 
Prime Minister Gyula Horn’s former speechwriter.

During this second period, not only public service broadcasters and the media 
authority, but private broadcasters too were submitted to multi-party control. As a 
contemporary observer noted,

Party people sit on the supervising authority of the media as well as the National Radio 
and Television Board; furthermore, an inter-party bargain made it possible for the two 
commercial channels to be granted frequencies by this body, even though they 
submitted deficient tenders. . . . In both [private] television channels there was an 
advisory body of party delegates operating until quite recently. At RTL Klub, for 
instance, it was an advisor to the Prime Minister who occupied one of these posts, and 
on one occasion she did indeed interfere in the editing of a comedy show. It is a daily 
practice that parties and ministries make phone calls to news editors when they wish to 
make a half-minute appearance.35

The way how the resources extracted from the media were re-distributed to sup-
port parties’ clients and hinterlands is poorly documented. However, one example of 
such practices was that of the educational youth sci-fi series Space Gammas, pro-
duced by Zsuzsa Czégé’s Flix Invest Ltd. for a total of 350 million forints (1,831,023 
euros at the 1996 average exchange rate) and comprising 160 episodes (1995–
1998).36 The series was connected with the so-called Xenia Fever movement, headed 
by Andor Schmuck, organiser of Prime Minister Horn’s Movement for a Free 
European Hungary and a close associate of socialist Minister of Labour Péter Kiss. 
The Xenia Fever movement, which was granted a two-million-forint (10,463 euros) 
state support, was advertising and selling various goods for the youth, including an 
energy drink produced by WÉS Joint Stock Company, owned by socialist investor 
László Máté.37 Another company remembered for a highly controversial contract 
with Hungarian Television was Ferenc Tolvaly’s MTM Communication, commis-
sioned to buy films abroad for the public service broadcaster. Tolvaly himself was 
associated with the Hungarian Socialist Party, yet one of his sub-contractors was 
István Peták, who later was delegated to Hungarian Television’s board of trustees by 
the conservative Hungarian Democratic Forum.38 A further noteworthy construction 
was that of the political talk show programme broadcast in the mornings under the 
name Sun TV on Hungarian Television’s Channel 2. The production was using 
Hungarian Television’s frequency free of charge and could sell advertising time for 
its own benefit.39 In exchange for this to happen—that is, for non-interference into 
the business of Sun TV—politicians of all parties could come to the show virtually 
any time they wanted.40



CEEOL copyright 2025

CEEOL copyright 2025

Bajomi-Lázár / Party Colonisation of the Media  81

How exactly ORTT’s budget was spent is difficult to trace back today, especially 
as links between beneficiary companies and parties were all but transparent, yet the 
amounts were considerable for a country of Hungary’s size. One brief example 
though may shed some light on how the system worked. In 2007, ORTT imposed a 
special fine on the commercial television channel RTL Klub. The authority’s income 
generated this way was distributed to support cultural events, film production and 
book publishing. Each of ORTT’s then six members had a 12-million-forint budget 
(47,750 euros at the 2007 average exchange rate) to support projects of their own 
choice, and the authority as a whole a further 38 million forints (151,210 euros) to 
distribute jointly. László Meszleny, delegated to ORTT by the Christian Democrats, 
granted support from his budget to Porta, the monthly magazine of his party.41

During this period of multi-party media control, the status of media freedom as 
measured by Freedom House improved constantly, albeit hectically, from 31 points 
in 1996 to 23 points in 2009. This improvement is likely explained by the fact that 
party representatives sitting in the various boards could mutually restrain each oth-
er’s efforts to exert excessive control over the media. The regulatory regime made 
sure that all parties would have some influence on the media, but none of them 
would have too much influence. Governing parties, however, had a greater influence 
than opposition parties. Throughout most of the period, the news and current affairs 
programmes of public service broadcasters displayed a marked pro-government 
bias. In 1999, for example, the then government and the coalition parties featured in 
76–84 percent of all domestic political news broadcast on MTV; on several issues 
only coalition politicians were asked to comment, while the opposition did not get 
any airtime at all.42

One-Party Control over the Media (2010–Present Day)

The improvement of media freedom was no longer the case during the third 
period, starting in mid-2010, best described as the de-consolidation of media free-
dom. The winner of the elections, Viktor Orbán’s Christian, national, and conserva-
tive government, used its supermajority of mandates to change media law, and 
adopted a Media Constitution and a Multimedia Act that regulate all outlets on all 
platforms, including the print press, television, radio, and the Internet. The new 
regulation created a regime whereby the ruling party took all: multi-party media 
control gave way to one-party control.43

The new regulation established a new supervisory body called the National 
Media and Telecommunications Authority (NMHH), managed by the Media Council. 
The Media Council’s four members have been appointed by parliament’s ad hoc 
appointment commission; currently, all of them are Fidesz nominees. The Media 
Council’s Chair Annamária Szalai, has been directly appointed by Prime Minister 
Orbán and, technically speaking, heads both NMHH and the Media Council. The 



CEEOL copyright 2025

CEEOL copyright 2025

82  East European Politics and Societies and Cultures

four members and the Chair have been elected for an unusually long, nine-year term. 
The Chair’s and the members’ mandate may be renewed.

NMHH is in charge of frequency distribution and is free to define the allocation 
criteria. During the first eighteen months of its mandate, it distributed thirty-five 
local radio frequencies, of which eighteen were granted to pro-government stations 
(Radio Maria obtained seven, Catholic Radio two, the protestant Radio Europe 
three, and Chain Bridge Radio five licences). At the same time, the authority refused 
to renew the frequency concession of long-standing left-liberal Club Radio, the last 
of the opposition voices on the air.44 The most valuable frequency for commercial 
broadcasting, reaching a potential audience of 3.3 million people, was granted to 
Prodo Voice, a company owned by a certain G. P. J. Ligtenberg, a close business 
associate of Zsolt Nyerges, the latter being a business partner of Lajos Simicska, 
Fidesz’s former Director of Finances.45

The authority is in charge of content monitoring as well, and may impose fines 
of up to 200 million forints (716,000 euros at the 2011 average exchange rate) on 
media outlets that breach the law. Whether an outlet breaks the law or not is a matter 
of arbitrary judgement, as the new regulation prescribes a series of undefined, and 
therefore rather fuzzy, restrictions on content.46

The new regulation united MTV, MR, DTV, and the Hungarian News Agency 
(MTI) in the Public Service Foundation, managed by a board of trustees, consisting 
of seven members and a chair. The chair and one member are delegated by the Media 
Council, three members by the governing parties, and three by the opposition par-
ties. The board elected the Director Generals of the three public service broadcasters. 
It also elected the Supervisory Committee of MTI which, in turn, appointed the 
Director General of the news agency. Breaking with previous practice, MTI today 
releases news free of charge for all outlets, which has eventually led to the closing 
down of its only private rival, the Independent News Agency.

The new regulation has also created a Media Service and Asset Management 
Fund (hereafter Media Fund) to manage the funding of the public service broadcast-
ers MTV, MR, and DTV. The Media Fund’s Director has been appointed by 
Annamária Szalai, Chair of the Media Council.

NMHH and the Media Council are in control of substantial financial resources. 
By virtue of the 2011 Budget Act, the media authority had a budget of more than 29 
billion forints (10,386,500 euros at the 2011 average exchange rate) for its own costs 
and the Media Fund a budget of over 63 billion forints (22,563,660 euros) to distrib-
ute; thus, the total sum Annamária Szalai ultimately controlled amounted to about 
0.3 percent of the national GDP.47 The new regulation does not specify the Media 
Fund’s allocation criteria.

The new regulation outsourced the production of the three public service broad-
casters’ news bulletins to MTI, and that of other programmes to the Media Fund. The 
number of each of the three public service broadcasters’ employees has been reduced 
to a mere forty-nine people. Hence, neither the Directors General nor the Boards of 
Trustees (having some opposition nominees) of the public service broadcasters have 



CEEOL copyright 2025

CEEOL copyright 2025

Bajomi-Lázár / Party Colonisation of the Media  83

much influence on production and programming.48

MTI’s new Director General, Csaba Belénessy, is a former editor-in-chief of pro-
Fidesz Chain Bridge Radio. MTV has hired a number of pro-Fidesz journalists and 
activists, including Péter Obersovszky, former anchor of pro-Fidesz Echo TV, and 
István Gulyás, former news director of pro-Fidesz NewsTV. Philip Rákay, former 
master of ceremony of Fidesz’s street demonstrations, was appointed supervisor to 
the institution. The list of freshly appointed Fidesz loyalists could be long continued. 
Most of them receive wages of more than 1,000,000 forints (3,580 euros) a month, 
while the average Hungarian earns 210,000 forints (750 euros).49

Public service broadcasters outsource programme production and advertising to 
companies close to the Fidesz party. For example, Hung-Ister, a firm formerly 
owned by Simicska, former Director of Finances of the Fidesz party, has been com-
missioned to produce twelve episodes of the quiz show Hungary, I Love You for 19 
million forints (68,050 euros) per episode, not including a one-off grant of nearly 38 
million forints (136,100 euros) to prepare the programme’s headline, which has also 
been covered by the Media Fund.50 The very same company has been commissioned 
to produce Good Luck News, broadcast on MTV for the National Lottery Company, 
for an annual amount of nearly 400 million forints (1,432,615 euros).51 The Media 
Fund commissioned the consortium Publimont, headed by a company partly owned 
by Simicska’s wife, to conduct an outdoor advertising campaign for MTV for more 
than 104 million forints (372,480 euros).52 Furthermore, the Media Fund bought the 
soap opera Martians from Brand Lab Ltd., a company owned by the brother of 
Árpád Habony, Prime Minister Orbán’s chief communication advisor.53 Prestige 
Media Advertising Company, headed by former Fidesz party leader Attila Várhelyi, 
has been contracted to provide the Media Fund with general marketing-communica-
tion advice for a monthly 787,000 forints fee (2,820 euros).54 The National Cultural 
Fund granted 35,000,000 forints (125,350 euros) to Zsolt Bayer, member of Fidesz 
and journalist working for pro-Fidesz Echo TV and Magyar Hírlap to redo the docu-
mentary series One and a Half Million Steps in Hungary for Hungarian Television. 
State-owned OTP bank granted another 8,500,000 forints (30,440 euros) for the 
project.55

In MTV’s major evening news bulletin Newsreel, produced by MTI, coalition 
party representatives had their voices heard in 83 percent of all news items, while 
the opposition parties had far less opportunity to comment on current affairs in late 
2010.56 The major news bulletin “Midday Chronicle” broadcast on MR and pro-
duced by the same news agency displayed a marked pro-government bias as well: in 
mid-2011, 74 percent of all news items covered either the government or Fidesz and 
the Christian Democrats, while the opposition’s MSZP featured in only 19 percent 
of the news, Movement for a Better Hungary in 6 percent, and Politics Can Be 
Different hardly at all.57

In short, Fidesz has built a centralised, pyramid-shaped, institutional structure 
with the Media Council’s Chair on top, herself appointed by the Prime Minister. This 



CEEOL copyright 2025

CEEOL copyright 2025

84  East European Politics and Societies and Cultures

construction enables the governing party to control nearly all media. As noted, 
Freedom House downgraded Hungary. The organisation’s Nation’s in Transit 2011 
report also observed that the new media regulation “drastically curtailed the independ-
ence of public-service television and radio broadcasters, and established a new author-
ity over broadcast media, print publications, and the internet,” which it described as an 
“alarming concentration of political power over the media.”58 To be sure, Hungary is 
not China. But the mainstream media are increasingly exposed to the government’s 
interference, and one-party rule has been established in the media realm.

Summary and Conclusions

It has been argued in this article that some parties in Central and Eastern Europe 
and especially in Hungary assume control over the media not only in order to sup-
press critical voices and to gain favourable coverage but also to extract various 
resources from the media. In particular, media colonisation is aimed at the exploita-
tion of the media in order to achieve the following objectives:

1. Parties may through the colonised media call on their constituencies that otherwise 
they have no direct contact with, because of relatively weak party structures. For 
example, by gaining control over the three public service broadcasters’ airtime, Fidesz 
may now mobilise its supporters and address undecided voters through their uniform 
news bulletins, which display a clear pro-government bias. Also, releasing news free of 
charge via the Hungarian News Agency, now under the direction of a Fidesz loyalist, 
the governing party can also shape some of the private outlets’ news coverage.

2. Parties may through the colonised media deploy new resources for indirect party 
funding. They may channel broadcasting frequencies as well as financial resources 
devoted to programme production and advertising from colonised public service 
broadcasters and the Media Fund to private production houses and media outlets. 
For example, Fidesz has made sure that radio frequencies be granted to either its 
ideological associates such as Maria Radio and Chain Bridge Radio, or companies 
associated with its business hinterland such as Prodo Voice. Fidesz can also 
outsource programme production and advertising to companies run by its supporters 
such as Publimont and Prestige Media Advertising Company.

3. Parties may through the colonised media engage in party patronage. They may 
offer well-paying jobs to their supporters in exchange for past and future services. 
For example, under the Orbán Government, the Hungarian News Agency and 
Hungarian Television hired a number of pro-Fidesz journalists and activists such 
as Csaba Belénessy and Phillip Rákay.

4. Parties may through media colonisation paralyse their rivals by denying them access 
to all of the resources above in order to reduce rival parties’ latitude, visibility, and 
funding opportunities. For example, Fidesz established a media supervisory structure 
in such a way that rival parties’ representatives are now excluded and have 
consequently lost control over the redistribution of the various media resources.



CEEOL copyright 2025

CEEOL copyright 2025

Bajomi-Lázár / Party Colonisation of the Media  85

The history of post-transformation media in Hungary, briefly outlined above, also 
suggests a distinction between different patterns of the party colonisation of the 
media. Multi-party colonisation, whereby all parliamentary parties’ nominees are 
granted seats in the various supervisory bodies, offers all parties’ representatives a 
chance to mutually constrain each other’s colonisation opportunities. In this stale-
mate situation, media freedom may increase, as all parties have access to some 
resources, but none of them can control all resources. One-party colonisation, by 
contrast, offers no internal checks and balances provided by other parties’ nominees, 
and the ruling party may abuse its influence over the media without encountering 
much counter-pressure. As a result, media freedom may be severely restricted.

Needless to say, the party colonisation of the media is problematic from a norma-
tive perspective. It not only is a form of corruption in that public resources are traded 
for partisan loyalties, but also blurs the transparency and hinders the accountability 
of the political parties that control the media.

Of course, the thesis of the party colonisation of the media does not suggest that 
any party (or any coalition of parties) would colonise the media to an equal degree, 
once granted the opportunity. In Hungary, for example, both the left-liberal cabinet of 
Prime Minister Gyula Horn (1994–1998) and the second right-conservative cabinet of 
Premier Viktor Orbán (2010–present) had about the same share of mandates in parlia-
ment (278 and 263 votes out of 386, respectively), which, theoretically speaking, 
enabled the both of them to amend media regulation to fit their own needs. However, 
the former cabinet was seeking consensual media policy and passed regulation that 
enabled opposition parties to delegate representatives to the media’s supervisory bod-
ies, while the latter adopted media regulation without any consultation with the oppo-
sition of the day, and shaped the media’s supervisory structure in a way that enabled 
its own loyalists to take all of the decision-making positions needed to take control of 
the distribution of media resources. Further research therefore should address the ques-
tion of which parties under what conditions are more likely to colonise the media.

Notes

 1. See the press release at http://www.hirextra.hu/2010/04/18/tirts-tamas-pekingben-a-magyar-kinai-
mediakapcsolatokrol/ (accessed February 8, 2011).

 2. See http://www.freedomhouse.org/images/File/fop/2011/FOTP2011GlobalRegionalTables.pdf 
and http://www.freedomhouse.org/images/File/fop/2011/FOTP2011OverviewEssay.pdf (accessed 5 July 
2011) and http://www.freedomhouse.org/sites/default/files/Global%20and%20Regional%20Press%20
Freedom%20Rankings.pdf (accessed May 2, 2012).

 3. See http://en.rsf.org/press-freedom-index-2011-2012,1043.html (accessed March 12, 2012).
 4. See, e.g., Tribune Magazine, http://www.tribunemagazine.co.uk/2011/01/stand-up-against-autocracy-

and-authoritarianism/; The Washington Post, http://www.washingtonpost.com/wpdyn/content/article/2010/12/26/
AR2010122601791.html; The Budapest Times, www.budapesttimes.hu/index.php?option=com_content&tas
k=view&id=16787&Itemid=210; and Die Welt, http://www.welt.de/politik/ausland/article11869003/
Puszta-Putin-Victor-Orban-fuehrt-2011-Europa-an.html (accessed February 16, 2011).



CEEOL copyright 2025

CEEOL copyright 2025

86  East European Politics and Societies and Cultures

 5. P. Bajomi-Lázár, “The Consolidation of Media Freedom in Post-communist Countries,” in 
Finding the Right Place on the Map: Central and Eastern European Media Change in Global Perspective, 
ed. K. Jakubowicz and M. Sükösd, 73–84 (Bristol, UK: Intellect Books, 2008).

 6. See, e.g., S. Splichal, Media Beyond Socialism: Theory and Practice in Central Europe (Boulder, 
CO: Westview Press, 1994); P. David, K. Jakubowicz, and P. Novosel, eds., Glasnost and After: Media 
and Change in Central and Eastern Europe (Cresskill, NJ: Hampton Press, 1995); G. Liana, ed., The 
Post-Socialist Media: What Power the West? (Aldershot, UK: Avebury, 1995); J. Downing, 
Internationalizing Media Theory: Transition, Power, Culture. Reflections on the Media in Russia, Poland 
and Hungary, 1980–1995 (London: Sage, 1996); P. O’Neil, ed., Post-Communism and the Media in 
Eastern Europe (London: Frank Cass, 1997); C. Sparks, with A. Reading, Communism, Capitalism, and 
the Mass Media (London: Sage, 1998); G. Richard and A. Mugham, eds., Democracy and the Media. A 
Comparative Perspective (Cambridge: Cambridge University Press, 2000); P. Bajomi-Lázár and  
I. Hegedu"s, eds., Media and Politics (Budapest: Új Mandátum Publishing House, 2001); P. Gross, 
Entangled Evolutions. Media and Democratization in Eastern Europe (Baltimore: Johns Hopkins 
University Press, 2002); P. David and K. Jakubowicz, eds., Business as Usual: Continuity and Change in 
East Central European Media (Cresskill, NJ: Hampton Press, 2003); M. Sükösd and P. Bajomi-Lázár, 
eds., Reinventing Media. Media Policy Reform in East Central Europe (Budapest: Central European 
University Press, 2003); A. Czepek, M. Hellwig, and E. Nowak, eds., Press Freedom and Pluralism in 
Europe (Bristol, UK: Intellect Books, 2009).

 7. B. Trionfi, “Freedom of the Media in Central and Eastern Europe,” in Bajomi-Lázár and Hegedu"s, 
Media and Politics, 93–95.

 8. The questions assess the constitutional guarantees of free speech, the independence of the judiciary, 
the independence of media authorities, government’s control over information, access to information, self-
censorship, state ownership, the transparency and concentration of private media, the state’s role in allocating 
advertising revenues and subsidies, etc. For a detailed description of Freedom House’s research methodology, 
see http://www.freedomhouse.org/template.cfm?page=350&ana_page=348&year=2008 (accessed February 9, 
2011).

 9. The higher the score, the less freedom the media have.
10. M. Dragomir, ed., Television across Europe: Regulation, Policy and Independence (Budapest: 

Open Society Institute, 2005).
11. D. Marius and M. Thompson, eds., Television across Europe: More Channels, Less Independence, 

Follow-up Reports 2008 (Budapest: Open Society Institute, 2008), 21–22.
12. G. Corneo, “Media Capture in Democracy: The Role of Wealth Concentration,” CESIFO Working 

Paper, no. 1402 (2005), 2.
13. M. Petrov, “Inequality and Media Capture,” http://www.eea-esem.com/files/papers/EEA-

ESEM/2006/1548/inequality_media_capture.pdf (2005, accessed February 27, 2012), p. 1.
14. T. Besley and A. Prat, “Handcuffs for the Grabbing Hand? Media Capture and Government 

Accountability,” American Economic Review 96, no. 3. (June 2006): 720–36, 721.
15. A. Mungiu-Pippidi, “How Media and Politics Shape Each Other in the New Europe,” in Finding 

the Right Place on the Map (see note 5), p. 91, emphasis added.
16. P. Lazarsfeld, H. Gaudet, and B. Berelson, The People’s Choice: How the Voter Makes Up His Mind 

in a Presidential Electoral Campaign (New York: Duell, Sloan and Pearce, 1944); J. Klapper, The Effects 
of Mass Communication (New York: Free Press, 1960); S. Hall, “Encoding and Decoding in the Television 
Discourse,” in Culture, Media, Language, ed. S. Hall, D. Hobson, A. Lowe, and P. Willis, 128–38 (London: 
Hutchinson, 1980); D. Morley, Television, Audiences and Cultural Studies (London: Routledge, 1980).

17. G. Tóka and M. Popescu, “Campaign Effects and Media Monopoly: The 1994 and 1998 
Parliamentary Elections in Hungary,” in Do Political Campaigns Matter? Campaign Effects in Elections 
and Referendums, ed. D. M. Farrell and R. Schmitt-Beck, 58–77 (London: Routledge, 2002).

18. Zs. Enyedi and F. C. Bértoa, “Pártverseny-mintázatok és blokkpolitika Kelet-Közép-Európában” 
[Patterns of party competition and bloc politics in East Central Europe], Politikatudományi Szemle 19, 
no. 1 (2010): 7–30.



CEEOL copyright 2025

CEEOL copyright 2025

Bajomi-Lázár / Party Colonisation of the Media  87

19. P. Bajomi-Lazar, V. Stetka, and M. Sukosd, “Public Service Television in the European Union 
Countries: Old Issues, New Challenges,” in Trends in Communication Policy Research: New Theories, 
Methods and Subjects, ed. N. Just and M. Puppis, 355–80 (Bristol: Intellect Books, 2012).

20. A European Research Council project based at Oxford University’s Department of Politics and 
International Relations, 2009–2013, http://mde.politics.ox.ac.uk/ (accessed March 7, 2012).

21. The interviews were conducted by Péter Bajomi-Lázár (Bulgaria, Hungary, Slovenia), Henrik 
Örnebring (Estonia, Latvia, Lithuania), Václav Štětka (the Czech Republic, Romania, Slovakia), and 
Michał Wenzel (Poland).

22. P. Mair and I. van Biezen, “Party Membership in Twenty European Democracies, 1980–2000,” in 
Party Politics 7, no. 1 (2001): 5–21.

23. International Institute for Democracy and Electoral Assistance, Political Parties in Central and 
Eastern Europe: In Search of Consolidation (Stockholm: International IDEA, 2007).

24. S. Mainwaring and M. Torcal, “Party System Institutionalization and Party System Theory after 
the Third Wave of Democratization,” Working paper 319, http://kellogg.nd.edu/publications/workingpa-
pers/WPS/319.pdf (accessed December 11, 2011).

25. C. O’Dwyer, “Runaway State Building: How Political Parties Shape States in Postcommunist 
Eastern Europe,” World Politics 56 (2004): 520–53.

26. P. Kopecký, “Political Parties and the State in Post-Communist Europe: The Nature of Symbiosis,” 
Journal of Communist Studies and Transition Politics 22, no. 3 (2006): 251–73, 258, 264.

27. P. Kopecký and G. Scherlis, “Party Patronage in Contemporary Europe,” European Review 16, 
no. 3 (2008): 355–71, 358.

28. R. Michels, Political Parties: A Sociological Study of the Oligarchical Tendencies of Modern 
Democracy (Kitchener: Batoche Books, [1911] 2001); G. Sartori, Parties and Party Systems: A 
Framework for Analysis (Cambridge: Cambridge University Press, 1976); A. Lijphart, Patterns of 
Democracy: Government Forms and Peformance in Thirty-Six Countries (New Haven, CT: Yale 
University Press, 1999).

29. C. Seymour-Ure, The Political Impact of Mass Media (London: Constable and Beverly Hills: 
Sage, 1974), 159; D. C. Hallin and P. Mancini, Comparing Media Systems: Three Models of Media and 
Politics (Cambridge: Cambridge University Press, 2004), 28.

30. Kopecký, “Political Parties and the State.”
31. A. Grzymała-Busse, Rebuilding Leviathan: Party Competition and State Exploitation in Post-

Communist Democracies (Cambridge: Cambridge University Press, 2007).
32. I. Kováts and G. Whiting, “Hungary,” in Paletz, Jakubowicz, and Novosel, Glasnost and After;  

E. Hankiss, “The Hungarian Media War of Independence,” Rights of access to the Media, ed. A. Sajó and 
M. Price, 243–58 (The Hague: Kluwer Law International, 1996); A. Lánczy and P. H. O’Neil, 
“Pluralization and the Politics of Media Change in Hungary,” in Post-Communism and the Media in 
Eastern Europe, ed. P. H. O’Neil, 82–101 (London: Frank Cass, 1997); M. Sükösd, “Democratic 
Transition and the Mass Media in Hungary: From Stalinism to Democratic Consolidation,” in Democracy 
and the Media: A Comparative Perspective, ed. R. Gunther and A. Mugham, 122–64 (Cambridge: 
Cambridge University Press, 2000).

33. Personal communication (Budapest, April 12, 2012); emphasis added.
34. For details, see P. Bajomi-Lázár, “Hungary,” in Television across Europe: Regulation, Policy and 

Independence, ed. M. Dragomir, vol. 2, 789–864 (Budapest: Open Society Institute).
35. L. Seres, “Freedom of the Public Media in Hungary: A Libertarian Approach,” in Bajomi-Lázár 

and Hegedűs, Media and Politics, 149–51.
36. See “Zűrgammák III” [Space Gammas III], http://tablet.magyarnarancs.hu/belpol/zurgammak 

_iii_jobb_keson-61977 (accessed August 8, 2012).
37. See “Zűrgammák” [Space Gammas], http://magyarnarancs.hu/belpol/xenia_laz_egyesulet 

_zurgammak-62300 (accessed July 28, 2012).
38. Personal communication by senior public service journalist István Wisinger (Budapest, May 2, 

2012).



CEEOL copyright 2025

CEEOL copyright 2025

88  East European Politics and Societies and Cultures

39. Á. Vándor, “Nap-Kelte 1989–1999” [Sun TV, 1989–1999], in A média jövője [The future of the 
media], ed. Á. Csermely, M. Ráduly, and M. Sükösd, 27–41 (Budapest: Média Hungária).

40. Personal communication by senior public service journalists Miklós Győrffy (Budapest, April 20, 
2012) and István Wisinger (Budapest, May 2, 2012).

41. “Az RTL pénzét osztogatja az ORTT” [ORTT distributes RTL Klub’s Money], Index, http://index 
.hu/kultur/media/ortt5121/ (accessed May 25, 2011).

42. A. Mádl and D. Szabó, “A kormányok mennek, a média marad” [Governments come and go, but 
the media stay], Jel-Kép, 1999/1, 24–28.

43. Whether Fidesz and its Christian Democratic coalition ally are two parties or one is not an easy 
question. They both have parliamentary fractions of their own, but they run on a joint list at the 2010 
legislative elections; without Fidesz’s support, the Christian Democrats would likely not have passed the 
5 percent parliamentary threshold.

44. Mérték Médialemező Műhely [Measure Media Analysis Workshop], “A Médiatanács 
Frekvenciapályáztatási gyakorlata” [Frequency Allocation by the Media Council], http://mertek.eu/
jelentesek/a-mediatanacs-frekvencia-palyaztatasi-gyakorlata (accessed March 12, 2012).

45. “Nyerges-közeli cég kapta a legértékesebb rádiófrekvenciát” [The Most Valuable Radio Frequency 
Has Been Granted to a Company Close to Mr. Nyerges], Magyar Narancs, December 27, 2011.

46. E.g., the 2010 Media Constitution stipulates that “the exercise of the freedom of the press may not 
. . . violate public morals” (Art. 4.3). The 2010 Multimedia Act bans “programmes which may seriously 
impair the physical, mental or moral development of minors, particularly those that involve pornography 
or extreme and/or unnecessary scenes of violence” (Art. 9.7). The 2011 Family Protection Act prescribes 
that “media content providers must provide services in such a way that they respect the institution of 
marriage as well as the values of the family and childcare” (Art. 5).

47. “Elfogadták a médiahatóság és a médiatanács jövő évi költségvetését” [Parliament Adopted the 
Media Authority’s and the Media Council’s Budget for the Next Year], Népszava, December 6, 2010.

48. For a detailed description of the new supervisory structure, see B. Tóth, Mapping Digital Media: 
Hungary (Budapest: Open Society Foundations, 2012), http://www.soros.org/initiatives/media/articles 
_publications/publications/mapping-digital-media-hungary-20120216/OSF-Media-Report-Hungary-02-
16-2012-final-WEB.pdf (accessed March 12, 2012).

49. See, e.g., “MTV: új arc csak jobbról jöhet” [Hungarian Television: All New Faces Come from the 
Right], Népszava, August 3, 2010; Á. Lampé, “Egymilliós havi fizetést kapnak a közmédia új urai” [The 
New Lords of Hungarian Television Get a Million Forints a Month], 168 Óra, October 6, 2011.

50. “A semmibo"l is tud pénzt cisnálni Simicska” [Mr. Simicska Can Make Money out of Nothing], 
Népszava, February 21, 2012.

51. “Frontbarátság egymilliárd fölött” [Front-friendship for over a billion forints], atlatszo.hu, August 15, 
2011.

52. “Simicska-közeli cégeknél hirdet a közmédia” [Public Media’s Advertising Campaign 
Commissioned to Companies Associated with Simicska], atlatszo.hu, November 21, 2011.

53. “Marslakók a köztévén” [Martians on public service television], http://nol.hu/lap/mo/20110831-
marslakok_a_kozteven (accessed July 26, 2012).

54. “Kormányzati hátszéllel megy a szórakoztatás” [Entertainment with Governmental Support], 
Népszava, March 9, 2012.

55. “Rockenbauer nyomában járna Bauer Zsolt” [Zsolt Bauer to follow Zoltán Rockenbauer], see 
http://index.hu/kultur/media/2011/05/21/bayer_zsolt_rockenbauer_nyomdokaiba_lepne/ (accessed July 
13, 2012).

56. The study conducted by the Republikon Institute was published on January 5, 2011. See http://
index.hu/kultur/media/2011/01/05/jobbra_tolodott_az_mtv/ (accessed January 13, 2011).

57. The content analysis conducted by Policy Solutions Institutions was published on July 28, 2011. See 
http://hvg.hu/itthon/20110728_kossuth_radio_fidesz#utm_source=20110728_thomas_melia_nemeth 
_zsolt&utm_medium=Flyer&utm_campaign=hvg.hu (accessed March 13, 2012).

58. See http://www.freedomhouse.org/sites/default/files/inline_images/NIT-2011-Hungary.pdf (accessed 
March 9, 2011).



CEEOL copyright 2025

CEEOL copyright 2025

Bajomi-Lázár / Party Colonisation of the Media  89

Péter Bajomi-Lázár is a Senior Research Fellow with Media and Democracy in Central and Eastern 
Europe, a European Research Council project based at the Department of Politics and International 
Relations of the University of Oxford, 2009–2013, and Professor of Mass Communication on leave dur-
ing the project at the Budapest Business School.


