Germany s “Dual” Broadcasting System:

Recipe For Pluralism
In The Age of Multi-Channel Broadcasting?*

Peter Humphreys

The last decade and a half have seen a paradigmatic transforma-
tion of German broadcasting from the traditional public-service
monopoly to a dual public/private system. The introduction of the
“new media,” cable and satellite, part of the wider communications
revolution in the advanced industrial world,! greatly expanded the
opportunities to launch new program services, undermining thereby
the “scarcity of frequency” argument for continued public broadcast-
ing monopoly. Hitherto European thinking had held that terrestrial
frequencies were insufficiently available for a truly competitive and
pluralistic broadcasting market. The risk of overcrowding the air-
waves had been a further, purely technical rationale for public
monopoly. Satellite television and its re-transmission in multi-chan-
nel cable systems abridged national and — in Germany — state
[Ldnder] broadcasting sovereignties. In Germany, as elsewhere, this
state of affairs necessitated a re-regulation of broadcasting. However, it
undermined regulatory effectiveness and encouraged an element of

*  This article draws on research into media concentration and its regulation con-
ducted by the author at Manchester University between 1996 (January) and 1998 (Decem-
ber) and financed by the British Economic and Social Research Council under its Media
Economics and Media Culture research programme (Grant No. L 12625109).

1. This communications revolution is ongoing. Currently digital “platforms” are
being launched in western Europe. Digital broadcasting multiplies the number of possible
channels even more than cable and satellite have already done.

23



24 Germany’s “Dual” Broadcasting System

competitive deregulation as the states competed to attract (or retain)
media investment.

In Germany the process of introducing private commercial broadcast-
ing was a matter of considerable political conflict and public debate.
Many feared its negative impact on radio and television. Public-service
broadcasting had rationales underpinning it other than simply the argu-
ment concerning scarcity of frequencies. There had long existed a con-
sensus that broadcasting had public goods characteristics. Moreover, in
Germany broadcasting was regarded as more than a medium: the consti-
tutional court saw it as a vital “factor” for the functioning of democ-
racy, society and culture. Because of this function, the public-service
broadcasters had been constrained universally to provide a comprehen-
sive, diverse, and balanced range of programming that catered to a wide
range of citizens’ needs. Although the public-service broadcasters sup-
plemented their license fee income with limited advertising, without
commercial competitors they were free from the pressure to provide a
service geared to maximize the audiences that could be delivered to
advertisers. The public broadcasters’ explicit remit was to deliver a
quality service providing more than mainly mass-entertainment. More-
over, this public-service paradigm had allowed for a “separation of
media powers” [publizistische Gewaltenteilung] between a private com-
mercial press that was accountable to the market {and mostly to those
with market power) and the public-service broadcasters which were
accountable to the citizenry (through their regulatory structures — see
below). Therefore, among the benefits of public-service broadcasting
was the fact that it counterbalanced the concentration of private press
power in relatively few corporate hands and thereby promoted plural-
ism in the mass media system at large.2

The accountability mechanisms for broadcasting — in place in West
Germany since the early post-war years and extended to the former East
Germany since 1990 — marked German public-service broadcasting as
a distinctive model. For obvious historical reasons, it was more self-
consciously democratic and pluralistic than many other systems in west-
ern Europe. The principal democratic/pluralist feature of the German
regulatory system was the key role played by “broadcasting councils”
[Rundfunkrdte] within the individual regional broadcasting corporations

2. On press concentration see the regular reports by Walter Schiitz and Horst R6per
in the journal Media Perspektiven.



Peter Humphreys 25

and the television council of the ZDF.> These broadcasting councils
each contained varying numbers of representatives from “socially sig-
nificant groups” such as cultural bodies, churches, employers associ-
ations, trade unions, and so on, along with political representatives. This
“internal control” [Binnenkontrolle] assured that the channels were
“internally pluralistic” [ Binnenpluralismus].

Germany’s paradigmatic transformation of broadcasting structures over
the last decade was part of a Europe-wide trend toward the abolition of
the traditional public-service broadcasting monopoly and the opening of
the regulatory barriers to private commercial entrants. In France, the
country’s leading public-service broadcasting company was even priva-
tized. In Italy, the commercialization of broadcasting has been described
as a “wild deregulation.” In Germany, by contrast, the abolition of the
public service monopoly was counterbalanced by unmistakeable re-
regulatory features.* The federal constitutional court ruled in 1986 that
the constitutionality of private commercial broadcasting depended on
there being a continued central role for the public-service broadcasters
and a guarantee that the latter’s technical, organizational, and financial
requirements would be met [Bestands- und Entwicklungsgarantie]. Suc-
cessive rulings of the court confirmed and developed this guarantee. Fur-
ther, the new commercial broadcasters remained subject to a “relatively
dense regulatory code of conduct.” The commercial broadcasters were
franchized and supervized by a new tier of state regulatory authorities
[Landesmedienanstalten), which supplied public accountability. They had
pluralist boards composed of representatives of the socially significant
groups. In this respect they appeared to be modelled on the above-

3. There were nine of these corporations in West Germany. Unification with the
former East Germany in 1990 brought the number to eleven. However, in 1997 two of the
south German corporations merged, leaving a total of ten. Cooperating together in the Arbe-
itsgemeinschafi der Offentlich-rechtlichen Rundfunkanstalten der Bundesrepublik Deut-
schiand (ARD), they provided the First German TV channel! (generally referred to simply as
“ARD™). The second channel was provided by Zweites Deutsches Fernsehen (ZDF). The
ARD corporations provided their own regional channels, the “Third Channel(s).”

4. Peter Humphreys, “Political Structures and Broadcasting Marketisation: A Com-
parison of Britain and West Germany,” The Market and the State: Studies in Interde-
pendence, eds. Michael Moran and Maurice Wright (Houndmills, Basingstoke: Macmillan,
1991) 200-18; and Humphreys, Mass Media and Media Policy in Western Europe
(Manchester: Manchester UP, 1996).

5. Silke Ruck, “Broadcasting Law in Germany,” European Journal of Communi-
cation 1.2 (June 1992): 219-39. This is a special issue on Media and the Changing Land-
scape of Western Europe edited by Wolfgang Hoffmann-Riem.



26  Germany’s “Dual” Broadcasting System

mentioned public-service broadcasting councils. Their principal tasks
were licensing and program supervision; their key purpose was to ensure
that private broadcasting was sufficiently pluralistic, especially with
regard to balance and diversity of opinion although this might now be
achieved across a range of program services (“external pluralism”).

However, the principle of public separation of power has been relin-
quished. As will be seen, Germany is conspicuously lax about cross-
media ownership. The main investors in commercial broadcasting have
been press and other media companies, notably a few giant ones. More-
over, Germany has not escaped a Europe-wide crisis of the effectiveness
of regulation. To a significant degree, this has resulted from the fragmen-
tation of regulatory jurisdictions between the states in the context of
transfrontier satellite broadcasting,® and from the intense competition
between the states to attract (or retain) media investment. Inter-state com-
petition for media investment [Standortwettbewerb] appears to have
impeded the pursuit of more effective regulation.

The Forces Seeking Deregulation

Apart from the technological factor, there was also an ideological fac-
tor for the radical reform of broadcasting structures. The 1980s was a
decade during which the doctrine of the free market was embraced by a
number of west European governments, albeit with varying degrees of
enthusiasm. In broadcasting policy, this inspired an energetic attack on
the public-service broadcasting monopoly. The new received wisdom
was that allegedly paternalistic and bureaucratic structures and prac-
tices of broadcasting should give way to new ones providing greater
“consumer sovereignty.” The CDU/CSU were also keen to coun-
terbalance “red broadcasting” [Rotfunk], in other words broadcasting
allegedly biased toward their political rivals, the Social Democratic
party (SPD). Rotfunk had, in their view, been featured too much in the
media output of the public broadcasters.3

The interests of certain influential economic lobbies reinforced ideo-
logical and political motives. In Germany, as elsewhere in western
Europe, a powerful coalition of business interests drove policy during the
1980s in a deregulatory, marketizing direction. The consumer electronics

6.  Together with re-transmission by cable systems.

7.  Standortpolitik is “locational policy” in economics.

8. Humphreys, Media and Media Policy in Germany: The Press and Broadcasting
Since 1945 (Oxford and Providence: Berg, 1994) 202-03.



Peter Humphreys 27

industry, the cable and satellite television lobby, the telecommunications
industry, the advertizing industry, and German press groups keen to
diversify in the media field, all exerted pressure for the opening up of
commercial broadcasting opportunities. The new media, overcoming the
technical rationale for public monopoly, raised their hopes that commer-
cial broadcasting would be permitted. However, the incumbency of a
SPD-led federal government thwarted their plans during the 1970s. In
1982 a change of national government to a CDU/CSU-led coalition sud-
denly presented a new possibility for the realization of their goals.9

Federal Inroads into Broadcasting Policy;
The Bundespost Drives Policy in the 1980s

The broadcasting revolution in Germany did not really get going until
the CDU/CSU came to power in Bonn in 1982.10 Although Germany’s
federal order made broadcasting part of the “cultural sovereignty” [Kul-
turhoheit] of the states, the change of power to a CDU/CSU/FDP fed-
eral government mattered greatly. The SPD, which had been
continuously in power from 1969-82, had been hostile to private com-
mercial broadcasting and, mainly for this reason, unenthusiastic about
introducing cable television on a mass basis. Since telecommunications
was a federal jurisdiction the SPD had been able to use its incumbency
of the federal Bundespost ministry to impose what the CDU/CSU called
a “cable blockade” (although the SPD did agree to a limited number of
experimental cable television pilot projects). However, with the change
of power in Bonn to the CDU/CSU/FDP coalition control over the post
office passed to CDU minister Christian Schwarz-Schilling, who in line
with his party’s media policy, was highly enthusiastic about the new
media and the commercial opportunities they opened up.

From 1983 to 1985 the Bundespost poured one billion DM per annum
into an ambitious national cable infrastructural program; from 1986, the
Bundespost increased its investment to 1.5 billion DM per annum. The

9. See Hans Kleinsteuber, ed., Medien: Thema Kabelfernsehen (Berlin: Wissen-
schaftsverlag Volker Spiess, 1980); Axel Zerdick, “Okonomische Interessen und Entwick-
lungslinien bei der Durchsetzung neuer Informations- und Kommunikationstechniken,”
Rundfunk und Fernsehen 30.4 (1982): 478-90; and Humphreys, Media and Media Policy in
Germany 194-203.

10.  In 1982 the FDP, the SPD’s coalition partners, switched sides. This ushered in an
extended period of CDU/CSU/FDP federal government which by virtue of several federal
election victories continued until 1998. Following a general election in that year, an SPD/
Green coalition took office.



28  Germany’s “Dual” Broadcasting System

CDU-controlled Bundespost also made available satellite channel capac-
ity, and released local terrestrial frequencies across the country. Thus, the
CDU/CSU/FDP federal government in Bonn provided the private sector
with what would quickly become an abundant infrastructure for commer-
cial broadcasting. The Bundespost action aimed thereby to inspire confi-
dence among the new investors, to promote the commercial media
policies of CDU/ CSU states, and to overwhelm the resistance of the
recalcitrant SPD states to the liberalization of broadcasting. This activ-
ism by the federal authorities opened the way for the CDU/ CSU states
to introduce private commercial broadcasting and exerted great pressure
on the SPD states to do the same, not least for reasons of Standortpolitik.

The Federal Constitutional Court Helps to Break the States Deadlock:
A “Dual” System

The intervention of another federal institution — the federal constitu-
tional court — was also fundamental to the reform process. Firstly, in
1981 the court had pronounced that in view of the new technical possi-
bilities private commercial broadcasting, as long as it were to be suit-
ably regulated, could no longer be obstructed on the grounds of
“scarcity of frequencies,” thereby giving states the green light to legis-
late commercial broadcasting. Secondly, in 1986 the court gave impor-
tant clarification as to how the emerging public/private “dual system”
should function and be regulated.!

While the Bundespost was busy providing massive infrastructural
investment to overcome the scarcity of frequencies, the regulatory pol-
icy making process for the new broadcast services became deadlocked
politically. Regulatory policy for broadcasting was a competence of the
states. They enacted their own broadcasting laws. Indeed, from 1984
onward the individual states enacted a wave of legislation for private
commercial broadcasting. However, by definition individual state laws
could not provide an adequate regulatory framework for new national
services. For the latter, an inter-state treaty was required.12

The problem was that during 1983-86 the state politicians remained
seemingly deadlocked over what kind of national-level regulations were

11.  “FRAG Urteil des Bundesverfassungsgerichts vom 16 Juni. 198,1” BverfGE 12,
and “Urteil des Bundesverfassungsgerichts vom 4. November 1986, BverfGE 73. See Hum-
phreys, Media and Media Policy in Germany 339-40,

12.  Thus in 1961 a Staatsvertrag had been necessary to found the ZDF, the second
national channel co-managed by the states. Staatsvertrdge were also necessary to establish
those public broadcasting corporations that are shared by states.



Peter Humphreys 29

called for.!3 By and large the CDU/ CSU prime ministers were keen to
provide the most favorable regulatory conditions for commercial broad-
casting. The SPD prime ministers, too, were eager to attract new com-
mercial media investment but they were under pressure from their
party’s rank-and-file not to concede too much deregulation. This con-
frontation over the outstanding national rules — in essence about where
to strike the balance between private enterprise and public-service —
was becoming dangerously polarized by the mid-1980s with the CDU/
CSU prime ministers threatening to withdraw their stations from the
ARD (the public-service broadcasting network) and warning that they
might refuse to support the raising of the license fee upon which the
public broadcasters depended (the level of the license fee was decided
collectively by state politicians).

The deadlock was broken by several developments. First, increas-
ingly irrespective of ideological color the states were becoming engaged
in what might be called “competitive deregulation” to attract private
media investment (i.e., Standortpolitik). The SPD state government of
Hamburg, anxious to maintain the city state’s status as one of Ger-
many’s premier media centers, led the way toward a “new realism” in
SPD policy.14 Secondly, by the mid-1980s, the Bundespost’s infrastruc-
tural program was making it more and more possible that the CDU/
CSU states might go their own way in any case. Thirdly, the states’
inability to agree upon new rules strengthened the hand of those calling
for the federal government to intervene on the issue of satellite broad-
casting on the grounds that at stake were important economic matters
rather than cultural ones. The threat of federal intrusion into their pol-
icy domain always served to rally the states. The issue was finally set-
tled by intervention of the federal constitutional court.

One avenue of opposition had always remained particularly promis-
ing for the SPD: recourse to the federal constitutional court. In the past,
the constitutional court had been very clear about the public mandate of
broadcasting. It had ruled quite explicitly that broadcasting was not to
be left to the “free play of forces” [freies Spiel der Krdfte]. Among the
court’s core principles for broadcasting were the need to provide for

13.  Peter Glotz and Reinhold Kopp, eds., Das Ringen um den Mediensiaatsvertrag der
Ldnder (Berlin: Volker Spies, 1987), and Winand Gellner, Ordnungspolitik im Fernsehen:
Bundesrepublik Deutschland und Grossbritannien (Frankfurt/Main: Lang, 1990) 230-40.

14.  Hoffmann-Riem, “Medienstidte im Wettbewerb; am Beispiel Hamburgs,” Medien
Journal 2 (1989): 66-76; Humphreys, Media and Media Policy in Germany, ch 6.



30  Germany’s “Dual” Broadcasting System

“diversity of opinion” and the requirement of independence both from
the state and from other powerful social forces.!? Precisely in order to
prompt a court intervention on the controversial matter of commercial
broadcasting, the SPD therefore appealed against lower Saxony’s new
broadcasting law (the first of the deregulatory CDU state laws) argu-
ing, among other things, that it insufficiently guaranteed balance and
diversity on the part of the new commercial broadcasters and provided
too few powers to the new regulators of the private sector. The SPD
complaint also pointed to the alleged weakness of the law’s provisions
against media concentration and cross-media concentration in particu-
lar, and to the excessive role the law granted to lower Saxony’s govern-
ment in the franchizing of new commercial operators, therel%y infringing
upon the hallowed principle of independence from the state.!

The constitutional court’s subsequent intervention in 1986 proved to
be decisive. Along with the Bundespost’s activism, it helped to over-
come the policy immobilism of Ldnder politics and to retrieve a mini-
mum national consensus. In ruling upon the specific contested features
of the lower Saxony law (which was in fact deemed “essentially” to be
constitutional), the constitutional court in fact laid down some funda-
mental core provisions for the introduction of the “dual” public/private
broadcasting system. In particular, the public-service broadcasters were
to remain the bedrock of German broadcasting with a duty to continue
universally to provide the basic services. This meant the comprehen-
sive provision of high quality programs spanning entertainment, infor-
mation, and education, catering to social and cultural diversity, and
providing balanced pluralism. To this end, the public-service broadcast-
ers had to be given guarantees concerning their technical, organiza-
tional, staffing, and financial requirements. In fact, the public-service
broadcasters’ provision of this basic service [Grundversorgung] was the
precondition for the exemption of the private commercial broadcasters
from the same high programming requirements and from the same
degree of close regulation (that is, “internal control”). However, the pri-
vate commercial broadcasters still had to observe a minimum standard
of pluralism: all opinions, including minority ones, should “have the
possibility” of being expressed. Moreover, adequate measures should be
taken to prevent the appearance of “dominant influence over the expres-

15.  Ruck, “Broadcasting Law in Germany” 222-23.
16.  Humphreys, Media and Media Policy in Germany 243-44.



Peter Humphreys 31

sion of opinion” [vorherrschender Meinungsmacht]. In other words, ten-
dencies toward media concentration should be counteracted. Pluralistic
“external” regulatory bodies (and the courts) were to ensure all this.!”
These key principles, including the crucial “guarantee of the existence
and further development” [Bestands- und Entwicklungsgarantie] of the
public sector, were confirmed by several subsequent court rulings. !

The 1986 court ruling provided the basis for the successful negotia-
tion of the inter-state treaty. This 1987 inter-state treaty (refined in 1991
— see below) produced the rules for a “dual” broadcasting system
along the lines recommended by the constitutional court’s 1986 ruling.
Accordingly, the new private sector broadcasters were to be allowed to
benefit from a significant, but still controlled, measure of deregulation.
The private commercial broadcasters were still required to supply
diverse and balanced programming although now this might be
achieved across the range of new services (“external pluralism”) rather
than, as traditionally had been the case, within them (“internal plural-
ism”). Within these framework rules, it fell to the individual states to
make their own detailed regulatory provisions.

De-Regulation or Re-Regulation?

The 1980s witnessed a flood of legislative activity by the states as well
as the establishment of a whole new layer of states regulatory authori-
ties for the private sector. Following unification there were fifteen of
these state media authorities, one for each state except Berlin and Bran-
denburg which shared one. These private sector regulatory authorities are
members of a federal association (Arbeitsgemeinschaft der Landesmedi-
enanstalten in der Bundesrepublik Deutschland) and cooperate through
several organs including the standing conference of the individual
authorities’  directors [Direktorenkonferenz der Landesmedienan-
stalten].19 The details of the individual states’ laws for private commer-
cial broadcasting varied considerably, but they all attempted to provide
for continued programming diversity, the provision of which it was for the

17.  For an evaluation see Klaus Berg, “The fourth TV judgement of the Federal Con-
stitutional Court,” EBU Review XXXVIII/3 (1987): 37-43.

18.  “Urteil des Bundesverfassungsgerichts vom 4. November 1986 — 1 BvF 1/84,”
repr. in Media Perspektiven Dokumentation IV (1986). All the Federal Constitutional
Court’s key rulings on broadcasting up to 1991 are summarized in Humphreys, Media and
Media Policy in Germany 338-42.

19.  For detail, see ALM, “Jahrbuch der Landesmedienanstalten 1997/98” (Munich:
Reinhard Fischer, 1998).



32 Germany’s “Dual” Broadcasting System

Landesmedienanstalten to oversee. Some (SPD) laws required “internal
pluralism” from the private broadcasters, some (CDU/CSU) opted for
external pluralism, and the rest adopted mixed or transitional models.?°
The Landesmedienanstalten generally had supervisory boards that
were composed pluralistically of representatives of the socially signifi-
cant groups like the public-service broadcasting councils. However, the
Landesmedienanstaiten differed from the broadcasting councils within
the public broadcasting corporations in that they were external authori-
ties placed above the private broadcasters within their area of jurisdic-
tion. The Landesmediensanstalten did not have the same range of
powers as the broadcasting councils. Most obviously, whereas the
broadcasting councils usually appointed the director-general of a public
corporation, the Landesmediensanstalten had no influence over the
appointment of a broadcasting organization’s chief executive. They only
had a supervisory and reactive influence over programming, without
any say in routine operating decisions, financial matters, and so on.
However, responsible for franchizing and overseeing the new private
commercial sector, they were endowed with the power to fine broad-
casters and the ultimate sanction of revoking or non-renewal of licenses.
Without downplaying the unquestionably significant re-regulatory ele-
ments of German broadcasting reform compared to certain other west
European countries,?! much of this re-regulatory activity simply reflected
the federalized nature of regulatory competences in Germany (that is the
need for multiple state laws and regulatory authorities). Hoffmann-Riem
suggested that re-regulation could also have a symbolic function: serv-
ing to provide “a politically and economically ‘well-ordered’ entrance
into a new age of broadcasting in accordance with the market model.”??

Multimedia Diversification
One area of conspicuous regulatory weakness was the failure to curb
the concentration of media power produced by the diversification and

20. Susanne Hiegemann, “Die Entwicklung des Mediensystems in der Bundesre-
publik,” ed. Bundeszentrale fiir politische Bildung, Privat-kommerzieller Rundfunk in Deut-
schland, (Bonn: BzpB, 1992) 31-88, here 66; Humphreys, Media and Media Policy in
Germany 343; and Porter and Hasselbach, Pluralism, Politics and the Marketplace (Londor/
New York: Routledge, 1991) 57- 59.

21.  See Humphreys, Mass Media and Media Policy in Western Europe, ch 5.

22, Wolfgang Hoffmann-Riem, “Law, politics and the new media: trends in broad-
casting regulation,” The Politics of the Communications Revolution in Western Europe, eds.
Kenneth Dyson and Peter Humphreys (London: Frank Cass, 1986) 144.



Peter Humphreys 33

expansion strategies of major media companies. Ever since the late 1950s
the publishers of the press had lobbied for the abolition of the public-ser-
vice monopoly so that they might diversify into broadcasting operations.
During the course of the 1980s, the press became extensively involved in
the new commercial broadcasting sector, both in television and radio, and
at local, regional, and national levels. Since broadcasting required heavy
investment, unsurprisingly, the larger press corporations took the lead.?3
The new private commercial television sector quickly assumed fea-
tures of oligopolistic competition between two giant “broadcasting fam-
ilies” [Senderfamilien], notably the Springer/Kirch group against
Bertelsmann in alliance with the Luxembourg-based broadcasting multi-
national, the Compagnie Luxembourgeoise de Télédiffusion (CLT). The
Springer/Kirch alliance controlled one of Germany’s principal new
mainstream commercial channels, SAT1. The Bertelsmann/CLT alli-
ance owned RTL (first known as “RTL Plus™), the other principal new
mainstream commercial channel. Moreover, Germany’s third major new
mainstream commercial channel PRO7 was controlled by Thomas
Kirch, media mogul Leo Kirch’s son. In 1994, between them these three
private commercial channels — SAT1, RTL and PRO7 — accounted
for 80% of total television advertising revenue, and 90% of television
advertising revenue in the private sector. Further, as Kleinsteuber and
Peters have observed, these two new rival “broadcasting families” were
loosely identified with the two main political parties: Springer/Kirch
with the CDU/CSU; CLT/Bertelsmann with the SPD. Kirch Gruppe was
based in CSU Bavaria, Bertelsmann in SPD North Rhine-Westphalia.24
Bertelsmann was one of the world’s largest media concerns and by
far the largest in Europe. Its global interests spanned printing, book, and
magazine publishing, the record industry, and recently also broadcast-
ing and film and television production. The Kirch Group was Ger-
many’s leading trader in programme rights. It also had a significant
stake (35%) in the Springer press concern, Germany’s leading pub-
lisher of daily newspapers, with a virtual monopoly in the popular tab-
loid market [through ownership of the Bild-Zeitung]. Intense rivalry

23. Horst Réper and Ulrich Patzold, Medienkonzentration in Deutschiand: Medien-
verflechtungen und Branchenvernetzungen (Diisseldorf: European Institute for the Media,
1993) 184.

24.  Hans Kleinsteuber and Bettina Peters, “Media moguls in Germany,” Media
Moguls, eds. Jeremy Tunstall and Michael Palmer (London & New York: Routledge, 1991)
184-205, here 188.



34  Germany’s “Dual” Broadcasting System

between Bertelsmann and Kirch did not prevent them sharing the pay-
TV service Premiere. Nor did it prevent them trying to launch, in 1994
and again in 1997/8, a joint venture to provide a digital platform which
would offer a range of new media services by means of a conditional
access system (using smart cards and decoders).?

From the viewpoint of media pluralism the problem was clear. A pri-
vate television oligopoly had appeared, with considerable cross-media
links. Press interests were also heavily involved in local radio stations
in Germany. Springer had radio interests in different parts of the coun-
try. The WAZ press group, a shareholder in RTL, acquired a web of
private radio interests in its home region North Rhine-Westphalia.
Another major regional player was the Bavarian ‘Gong group.’ Holtz-
brinck, one of Germany’s most important magazine publishing con-
cerns and a 15% shareholder in SATI1, was involved in radio in
Germany's south and also its “five new states.” In southern Germany
“double monopolies,” where dominant local publishers had radio sta-
tions, were not uncommon.?® Roper and Patzold commented: “The
more these structures consolidate, the more difficult it becomes for pol-
icy-making to establish limits.””

The Inadequacy of German Anti-Concentration Regulation

The 1987 first inter-state treaty on broadcasting, modified by a sec-
ond such treaty in 1991,28 had attempted to contain concentration in the
private broadcasting sector within reasonable bounds. Holdings in indi-
vidual private television channels were limited to below 50% (and
below 25% in two additional ones), the intention being to promote
internal pluralism through the joint ownership of channels [Anbieterge-
meinschaften]. External pluralism was promoted through a provision

25.  These joint venture attempts were blocked by the European Commission on the
grounds that their market dominance would raise entry barriers to other EU companies.

26. Horst Roper, “Formationen deutscher Medienmultis 1992,” Media Perspektiven 2
(1993): 56-74; Réper and Patzold, Medienkonzentration in Deutschiand 189-96.

27.  “Um so mehr sich diese Strukturen verfestigen, um so schwieriger wird es fur die
Politik, Grenzen festzulegen.” (Réper and Patzold 187).

28. “Staatsvertrag zur Neuordnung des Rundfunkwesens (Rundfunkstaatsvertrag)
vom 12. Miérz 1987,” reproduced in Media Perspektiven. Dokumentation, 11 (1987) 81-102;
“Staatsvertrag iiber den Rundfunk im vereinten Deutschland vom 31. August 1991,” repro-
duced in Media Perspektiven. Dokumentation 1la (1991): 105-72. The second treaty
extended the West German model of broadcasting to the Five New Ldnder following Unifi-
cation in 1990.



Peter Humphreys 35

that limited the number of broadcasting licences that could be held by a
single enterprise to a single national “generalist” channel [Vollpro-
gramm] plus one “information-relevant” special interest channel [/nfor-
mations-Spartenprogramm) each in radio and television. Moreover, the
threshold for achieving “external pluralism” in the private broadcasting
sector was the national availability of three separately-owned generalist
channels. Until this threshold was achieved, each channel had to fea-
ture “internal pluralism” in its programming. However, the regulatory
framework had contained a number of crucial weaknesses.

Firstly, with regard to cross-media ownership the treaty had seemed
sensitive, above all, to the requirements of capital investment in the new
private commercial broadcasting sector, and the press had been an active
investor from the start. Thus, although the Constitutional Court had
warned the legislators to guard against the appearance of “double
monopolies”, the inter-state treaties of 1987 and 1991 prescribed no pre-
cise cross-media ownership rules, leaving this matter to the discretion of
individual states which were naturally disinclined to deter media invest-
ment through overly strict regulation and even designed laws in such a
way as to positively encourage investment from the press. None of the
state broadcasting laws contained any specific reference to other forms
of multi-media ownership (such as Leo Kirch’s diversification from pro-
gramme supply into ownership of national commercial television).29

Secondly, the federal structure of the German broadcasting system
brought with it particular problems. Article 11 of the inter-state treaty of
1987 provided for the unhindered re-transmission of national broadcast-
ing services so long as they met legal requirements and these were
deemed to be a matter for the licensing state. This principle was con-
firmed by Article 35 of the 1991 inter-state treaty (which brought Ger-
man law into line with European rules on transfrontier broadcasting
providing for the unhindered transmission of all European programs
meeting agreed minimum regulatory standards). A national satellite
broadcasting service could therefore apply for and receive a license in a
state where the cross-media ownership rules were suitably lax. By the
same token, those states that provided the most relaxed regulatory condi-
tions were the best placed to attract new media investment. Thus, as early
as 1984 the Rhineland-Palatinate, had franchized SATI, a channel largely

29.  Porter and Hasselbach 121-27; also see Humphreys, Media and Media Policy in
Germany 276-78.



36  Germany’s “Dual” Broadcasting System

owned by publishers of the press, including the mighty Springer concern.

The individual Landesmedienanstaiten still disposed of the right to
license the usage of the still “scarce” terrestrial frequencies and — if
demand exceeded supply — also to allocate spare cable channels in
their areas of jurisdiction. However, the Landesmedienanstalten came
under political pressure to prioritize the economic interests of their
respective states in the competition to attract — or retain — media
investment [Standortpolitik]. Therefore, the large media companies
exerted a degree of structural power over politicians. Porter and Hassel-
bach suggest that regulatory authorities favoured license applicants who
promised to site specific activities in their particular state. “The Linder
tried to outbid each other for the investment favours of private televi-
sion stations, especially the two largest, SAT1 and RTL plus.”3? Simi-
larly, Sanchez-Tabernero et al noted:

It would be difficult for any state government not to consider the inter-
ests of a ‘local’ media giant like Springer in Berlin and Hamburg,
WAZ or Bertelsmann in Northrhine-Westphalia and Kirch in Bavaria.
... [R]egional politicans [have found] themselves under pressure to
create a friendly legal and economic framework for commercial radio
and television run by the publishers. Nearly every province’s [sic]
government has tried to attract at least one of the commercial televi-
sion headquarters to their state to strengthen it as a location for the

sy 9931

growing ‘cultural industries’.

The Landesmedienanstalten were even criticized for being the politi-
cians’ “puppets” or as helpless “paper tigers,” incapable of controlling
the new multimedia empires.32 Zerdick neatly summarized the prob-
lem: “the objectives of the state’s media laws, oriented less toward
media policy than toward locational policy, [had] led to a state of
affairs in which too many Landesmedienanstalten controlled too few
broadcasters who, at the same time, [were] being courted avidly by the

30. Porter and Hasselbach, Pluralism, Politics and the Marketplace 21.

31. Alfonso Sanchez-Tabemero et al., Media Concentration in Europe. Commercial
Enterprise and the Public Interest (Diisseldorf: European Institute for the Media, Media
Monograph No. 16, 1993) 179.

32. Marie-Luise Hauch-Fleck, “Marionetten der Macht: Medienanstalten der
Linder sehen die Konzentration bei den Privatsendern tatenlos zu,” Die Zeit 25 (12 June
1992): 29; Volker Lilienthal, “Kampf der Papiertiger: Leo Kirch und Bertelsmann bauen
ihren Imperien aus. Die Medienkontrolleure erweisen sich bislang als hilflos’,” Die Woche
(15 Sept. 1994): 41.



Peter Humphreys 37

respective state govemments.”33

Finally, concentration was made difficult to police by the opaque inter-
locking webs of interests [Verflechtung] that characterized not only the
ownership structures but also even less transparent kinds of linkage
(such as finance, program supply) between the new commercial broad-
casters. The PRO7 case presented a classic illustration of the problem.
Thomas Kirch, Leo Kirch’s son, held a 47.5% share in the television
channel PRO7 and 3% more were held by PRO7’s managing director,
formerly a top executive of Leo Kirch’s. It was generally assumed that
PRO7 was dependent on the Kirch Group for finance and programme
supply. Control of PRO7 would mean that the Kirch Group, which
already had a major (direct and, through Springer, indirect) holding in
the generalist channel SAT1, would be contravening the inter-state treaty
rule limiting enterprises to control of one national generalist channel
[Vollprogramm]. However, the regulatory authority which licensed
PRO7 did not accept that PRO7 was part of Leo Kirch’s media empire
and did not intervene. This issue was discussed at the level of the con-
ference of directors of the private broadcasting regulatory authorities
[Landesmedienanstalten] and several votes failed to resolve the issue 34

Moreover, the federal cartel office was decidedly non-interventionist in
the field of broadcasting. In Germany, the federal cartel office is an inde-
pendent, para-state body responsible for safeguarding economic competi-
tion. Although it has no responsibility for ensuring media pluralism per
se, which was the task of the Landesmedienanstalten, it is obvious that
through its competence in the field of general competition policy the fed-
eral cartel office is a potentially important agency for ensuring media
diversity. Indeed, its powers of intervention specifically in the press sec-
tor had been sharpened in 1976. Concerned about press concentration,
the SPD-led government of the time had lowered the turnover thresholds
for triggering the federal cartel office’s intervention far below the level
for other economic sectors (25 million DM instead of 500 million DM).
Since this innovation the cartel office had played a useful role in at least
restraining — if not entirely curbing — press-concentration. However,
with respect to the new commercial broadcasting sector Réper and Pat-
zold have noted that the federal cartel office has failed to act against

33.  Axel Zerdick, “Zwischen Frequenzen und Paragraphen: die Landesmedienan-
stalten als institutionalisierter Kompromiss,” Bertelsmann Briefe 129 (1993): 60-62, here 61.
34. Lilienthal, “Kampf der Papiertiger. . . ” 41.



38  Germany’s “Dual” Broadcasting System

some obvious “double monopolies” where local commercial radio ser-
vices were owned by locally dominant publishers. In these cases, it justi-
fied its non-intervention by arguing that the competition provided by the
public broadcasters meant that there could be no market dominance. Fur-
ther, the cartel office has allowed cross-media concentration to proceed
on the grounds that press investment actually strengthens the private
broadcasters’ ability to compete with the public broadcasters. The
establishment of competition for the latter, Réper and Patzold concluded,
was the cartel office’s prime concern in the matter. Further, it did not
have any competence for acting against media concentration on plural-
ism grounds, only when economic competition was adversely affected.3

It has been pointed out by Heinrich, in fairness to the cartel office, that
it lacks appropriate powers to intervene much in the broadcasting field.
For example, PRO7’s (Thomas Kirch) launching of the Kabelkanal fell
beyond the scope of merger control since strictly speaking, according to
the purely economic criteria employed by the cartel office, it counted
merely as internal company growth. Further, the federal cartel office did
not have the legal powers to act against the obvious accumulation of
media power by the Kirch family since no actual company connection
could be proven between Thomas Kirch’s control of PRO7, and through
PRO7 also of the Kabelkanal, and Leo Kirch’s (his father’s) media
empire (indeed the Landesmedienanstalten, too, failed to agree on this
matter — see above). For critics of Germany’s media oligopoly, these
cases seemed to demonstrate clearly the need for stricter anti-concentra-
tion regulations geared specifically to the situation in the media field.

The turnover thresholds triggering the cartel office’s intervention
might be lowered exactly as had been done already in the case of the
press. Further, the award of broadcasting licenses to broadcasting orga-
nizations (in which major cross-media interests were involved) might be
treated as suitable cases for “merger control” as Germany’s monopoly
commission recommended. For their part, the Landesmedienanstalten,

35.  Roper and Patzold 193-94. It should, however, be pointed out that the Cartel
Office did later express strong reservations about plans by the major private TV companies
Bertelsmann and Kirch Group to jointly control a digital pay-TV platform. As will be seen,
this project was blocked by Brussels in 1998. Subsequently, the German Cartel Office
made clear that it would not allow the ruling to be circumvented. Cartel Office director
Dieter Wolf explained that pay TV made it much easier for the Cartel Office to become
involved since it is more easily conceived of as an economic market. In the case of ‘free
TV’, on the other hand, it is unclear whether the market is constituted by the audience or by
the advertisers. See “Bei Verstofen hohe Bufigelder,” Focus 25 (15 June 1998): 214-15.



Peter Humphreys 39

which were primarily concerned with safeguarding editorial pluralism,
might be endowed with the Cartel Office’s powers of inquiry into the
internal affairs of the broadcasters in order to ensure greater transpar-
ency concerning ownership and influence and to allow them to explore
the real control relations within a broadcasting operation (so far they
had been limited to sending a “questionnaire” to the broadcasters to
elicit information about these matters). Also, the deficiency of mea-
sures against vertical and cross-media concentration needed seriously to
be addressed.3® Above all, concentration control needed to be supplied
at an appropriate higher level than that of the individual Landesmedien-
anstalten in order to prevent “soft competition policy” from serving as
an instrument of Standortpolitik.>?

Toward a More Effective Harmonization of Anti-Concentration
Regulation? Or Acceptance of Faits Accomplis?

Controversy over the widely-perceived failure of the Landesmedien-
anstalten led to serious discussion from 1994 onward about how the con-
centration rules might be reformed. In their “Liibeck resolutions” of 17
September 1994, the fifteen Landesmedienanstalten recommended that a
new Staatsvertrag should adopt a simpler system of “control by audi-
ence share.” Accordingly, the current rules limiting shareholdings would
be replaced. Instead the total share of the television audience (public and
private sector) gained by channels in which an owner had an interest (of
over 5%) might be limited to 25%. The purported advantage of this
“audience-share model” would be that it would render unnecessary the
customary webs of overlapping ownership and other links and thereby
encourage greater transparency of ownership and control relations.>8

In 1996, after considerable negotiation, % the prime ministers of the
Léinder agreed upon a more liberal (i.e., less restrictive) version of this

36.  See Jirgen Heinrich, “Keine Entwarnung bei Medienkonzentration. Okonomische
und publizistische Konzentration im deutschen Fernsehsektor 1993/94,” Media Perspektiven
6 (1994): 297-310. Also see Dieter Dérr, “Kontrolle braucht Durchsetzungsbefugnisse.
Defizite des Verfahrensrechts bei der Medienkonzentrationskontrolle,” Media Perspektiven
2 (1995): 42-47.

37. Heinrich 298.

38.  Direktorenkonferenz der Landesmedienanstalten, Beschluss der Gesamtkonferenz
der Arbeitsgemeinschaft der Landesmedienanstalten in Liibeck am 17. September 1994
(Liibecker Beschliisse).

39.  For detail see Peter Humphreys and Matthias Lang, “Regulating for Media Plural-
ism and the Pitfalls of Standortpolitik: The Re-regulation of German Broadesting Ownership
rules,” German Politics 1.2 (August 1998): 176-201.



40  Germany’s “Dual” Broadcasting System

“audience share” model. As usual, the result of their negotiations marked a
compromize between the economic and cultural policy goals of the states.
Reflecting the former, the third inter-state broadcasting 'creaty40 allowed
any enterprise to acquire as many broadcasting operations as it wants, and
to gain 100% control of these, provided that the aggregate audience share
of its nation-wide operations remains below 30% of the total national TV
audience. Excepted from the equation would be the audience shares of
channels in which an enterprise has a share of less than 25%. By this mea-
sure, critics observed, the broadcasting interests of the Bertelsmann and
Kirch concerns could remain intact, an outcome that concurred with the
interests of Germany’s two largest states, namely North Rhine-Westphalia
(Bertelsmann’s base) and Bavaria (Kirch Gruppe’s base).*!

On the other hand, those seeking stricter anti-concentration regulation
had gained the obligation on any national channel that registered an
audience share of 10% to make provision for the inclusion of indepen-
dent ‘window programs’ (i.e., small broadcasters who are independent
of their ‘host’ major broadcaster) within its schedule. These program
windows should amount to 260 minutes per week, including at least 75
minutes of prime time. Ideally, these ‘window programs’ were to be
selected consensually by the regulators and the broadcaster. In the event
of disagreement the regulators have the right to make the final choice
from a short-list which is, however, determined by the broadcaster.

In order to help overcome the problem of regional Standortpolitik
that had dogged regulation at the state level (see above), the 1996
inter-state treaty established a joint, independent organ of the 15
Linder-based regulatory authorities, called the “Commission for the
Investigation of Media Concentration” [Kommission zur Ermittlung
der Konzentration]. The KEK’s role is to identify cases where media
pluralism has been — or risks being — dangerously impaired by
media concentration. However, its jurisdiction is invoked by individ-
ual Land-based regulatory authorities (i.e., the licensing authority for

40.  Dritter Staatsvertrag zur Anderung rundfunkrechtlicher Staatsvertrige vom 26.8./
11.9.1996, reproduced in Media Perspektiven. Dokumentation 1 (1996). For a very detailed
critical analysis see Martin Stock, Horst Réper and Bernd Holznagel, Medienmarkt und
Meinungsmacht (Berlin: Springer, 1997). For a shorter critique see Humphreys, “The goal
of pluralism and the ownership rules for private broadcasting in Germany: re-regulation or
de-regulation,” Cardozo Arts & Entertainment Law Journal 16.2-3 (1998): 527-55.

41. Michael Rediske, “Ein Kartellamt fiir dic Medien,” die fageszeitung 4870 (9
Mar. 1996) 10.



Peter Humphreys 41

the broadcaster in question) in cases of new applications for private
broadcasting licences or if there are significant ownership changes in
the existing licence holding enterprises. Also, in conducting its investi-
gations the KEK is reliant upon the cooperation of the Landesmedien-
anstalten, whose investigative powers were now on a level footing
with those of the federal cartel office. Furthermore, the KEK’s ruling
may be overridden, but only by a three-quarters majority (i.e., 12 out
of 15) of the Land-based Regulatory Authorities [Konferenz der Direk-
toren der Landesmedienanstalten, KDLM].

The KEK has been criticised for its insufficient political independence
[Staatsferne] on the grounds that its six members are appointed by the
Lander prime ministers. Three were proposed by the SPD, three by the
CDU/CSU. Chosen as chairman was a former SPD economics minister
of North Rhine-Westphalia and President of that Land’s Central Bank.
This seemed to symbolise the pivotal role, as the leading SPD voice
pushing for de-regulation, played by that Land (where Bertelsmann is
based) in the politics of the reform of media ownership rules. Unsurpris-
ingly, the KEK was soon attacked for implied bias: politicians and regu-
lators in Bavaria, home state of the Kirch Group, questioned the KEK’s
prolonged investigation of the Kirch family’s interests compared to the
conspicuously quick retrospective approval that it gave to the January
1997 merger of Bertelsmann’s television subsidiary ufa and the CLT# In
fact, the KEK encountered considerable difficulty in pursuing its investi-
gation of the Kirch Group, not least because of legal appeal by Kirch
against the mode and scope of the investigation. Apparently assuming
that there was a connection between PRO7 (Thomas Kirch) and the
Kirch Group, the KEK had asked the regulatory authority that had
licensed PRO7 to send out a questionnaire to determine the full extent of
the Kirch Group’s programme supply to the broadcasting sector at
large.*> According to the new rules, dominance in this ‘media-relevant
related market’ would also be taken into consideration by the KEK if the
Kirch Group’s audience share should be found to just fall short (amount
to a geringfiigige Unterschreitung) of the pluralism endangering 30%
ceiling. The latter would only be the case if PRO7 was considered part

42.  KEK, Jahresbericht der Kommission zur Ermittlung der Konzentration im
Medienbereich. Berichtszeitraum 15. Mai 1997 bis 30. Juni 1998: 22-26.

43.  According to the European Commission the Kirch Group, with its stock of
15,000 films and 50,000 hours of programmes in total, was the leading German supplier of
TV entertainment programmes. Funkkorrespondenz 27-28 (3 July 1998): 21.



42 Germany’s “Dual” Broadcasting System

of the Kirch Group. However, critics observed that the KEK had not
deemed it necessary to conduct a similar investigation into Bertels-
mann’s position in publishing and the press.44 The outcome, however,
went in the Kirch Group’s favour; eventually the KEK decided that
while Thomas Kirch’s TV interests were indeed to be considered as part
of the Kirch Group, there was still some leeway before pluralism was
threatened.*> Thus, the principal decisions that the KEK made during its
first two years seemed to confirm the view of those who had suggested
that the new regulatory framework was designed to legitimise the Ber-
telsmann/Kirch oligopoly that dominated German private television.

It is true, soon after it commenced work in May 1997 the KEK did
determine that both RTL Plus (Bertelsmann) and SAT1 (Kirch) chan-
nels each exceeded a 10% share of the national TV audience and there-
fore should make provision for ‘window programs.” However, it has
also to be pointed out that the KEK had been given no ultimate author-
ity — only an advisory role — in respect of the choice of ‘window pro-
gramme’ operators. The final decision here remains in the realm of the
individual Land-based regulatory authorities and is therefore a matter
that remains vulnerable to considerations of regional Standortpolitik.
Also, the indications are that the KEK would probably have intervened
over the plans of Bertelsmann and Kirch together to embark on a joint-
venture to launch a digital pay-TV platform,*® but in the event the
project which involved the controversial merger of Kirch’s existing dig-
ital pay TV company DF 1 with Premiere, the analogue subscription
channel which Bertelsmann and Kirch already shared, was blocked by
the European Commission’s competition authority in May 1998.

Predictably enough, the KEK has been the object of considerable crit-
icism from many sides, for being too strong, for being too weak, for
being a half-measure. By 1998 influential voices were calling for fur-
ther deregulation, pointing out that Germany suffered from an over-
abundance of regulators that was detrimental to the German media

44,  “Kirch-Gruppe wehrt sich gegen KEK-Uberpriifungen,” epd medien 51.4 (July
1998): 12-13; “Kirch wehrt sich gegen Wettbewerbsbehorde: ‘Ungleichbehandlung/
Rechtstreit um eine Fragebogenaktion’,” Frankfurter Aligemeine Zeitung 1 July 1998;
“Befangene Kontrolleure?” Focus 27 (29 June 1998): 15.

45. KEK, Jahresbericht der Kommission zur Ermittlung der Konzentration im
Medienbereich. Berichtszeitraum 1. Juli 1998 bis 30. Juni 1999: 21-24, 39-46.

46.  See Lutz Meier, “So kann man etwas verspielen: Der Vorsitzende der Konzentration-
skommission KEK sieht die Digitalpline von Kirch und Bertelsmann skeptisch. Arger iiber
Medienanstalten wegen Standortpolitik bei Senderfenstern,” die tageszeitung 1 Nov. 1997.



Peter Humphreys 43

industry’s development.47 For its part, the KEK complained about the
insufficient cooperation it had received from certain state [Land] regula-
tory authorities whose help it needed in conducting its investigations.
There also surfaced tension between the state regulators and the KEK
over how much or how little discretion the latter should enjoy in decid-
ing at what point a broadcasting interest’s audience-share was ‘only just
below’ the 30% ceiling and therefore should trigger consideration of its
cross-media interests. The Landesmedienanstalten argued that only
when a company’s audience-share reached 28% might the KEK be
required to commence any such investigation, and neither Bertelsmann
nor Kirch Group quite reached this figure. The KEK, however, did not
want to be bound by fixed quantitative thresholds.*® Thus, the new reg-
ulatory arrangements do not appear to have avoided difficult jurisdic-
tional conflicts between the regulators, nor does the Standortpolitik
motivated politics appear to have ended.

The “Dual System”: A New Public/Private Balance?

Quickly becoming one of the more densely cabled countries in Europe,
Germany entered the 1990s with no fewer than three substantial general-
ist, private commercial television channels: RTL, SAT1 and PRO7. The
early 1990s saw the launch of VOX and RTL 2, followed shortly by
Super RTL. Germany could also boast an expanding range of thematic
services such as the sports channel Deutsches Sports Fernsehen (DSF),
and a number of specialist channels providing news, music, pro-
grammes for women, children, ethnic minorities, and so on. In addition,
the country had a host of local cable services and foreign channels. Also,
regional public-service channels were being broadcast nationwide by sat-
ellite. Germany also had Premiere, an analogue pay-TV service with 1.6
million subscribers (in 1998); in 1999, as Premiere World, this service

47.  Wolfgang Clement, the SPD Prime Minister of North Rhine-Westphalia, ques-
tioned the ‘regulatory jungle’ in Germany. In the view of Kurt Faltlhauser, a state minister
in CSU Bavaria, a KEK that amounted to a bureaucratic impediment to the development
of the media in Germany ‘had no future’, Medien Dialog 16 (June 1998): 4. The chairman
of the CDU’s media policy committee Anton Pfeifer stated that the KEK should not
become a ‘bureaucratic obstacle to the development of the media in Germany,” “CDU
tadelt die KEK”, epd medien 11 (14 Feb. 1998): 17-18. Professor Dr. Wolf-Dieter Ring,
the director of the Bavarian Landesmedienanstalt, was also vocal in criticism of the KEK,
Medien Dialog 12 (1998): 5.

48. “KEK gegen fixe Zah! fiir eine ‘geringfiigige Unterschreitung,”” Funkkorre-
spondenz 46.48 (27 Nov. 1998): 24-25.



44  Germany’s “Dual” Broadcasting System

was being transformed into a digital TV platform by its owner, the
Kirch Group (Bertelsmann having pulled out in 1999).

Table 1: Germany s Private Television Oligopoly
The Bertelsmann Broadcasting ‘Family’

Channel | Main shareholders Audience Main shareholders Audience
1993 (%) Share (%) 1998 (%) Share (%)
1993 1998
RTL CLT: 479 18.9 Ufa/CLT: 89 * 15.0
Ufa: 37.1 BW TV: 11 **
RTL 2 CLT:24.0 Insignificant Ufa/CLT: 334 3.8
Ufa: 7.8
Super RTL Not yet — Ufa/CLT: 50 2.6
founded
Vox Ufa: 24.9 Insignificant Ufa/CLT: 24.9 2.8
Canal +: 24.9 Canal +: 24.9
News Corp: 49.9 News Corp: 49.9

* In 1997 Ufa, Bertelsmann’s TV subsidiary and CL.T merged.
** BW TV GmbH was 80% owned by Bertelsmann, 20% by WAZ.

The Kirch Broadcasting ‘Family’

Channel  |Main shareholders Audience Main shareholders Audience
1993 (%) Share (%) 1998 (%) Share (%)
1993 1998
SAT1 Kirch: 43 14.9 Kirch: 59 12.2
Springer: 20 Springer: 40 *
APF: 20 *
DSF Kirch: 24.5 1.3 Kirch: 100 1.1
Springer: 24.9
PRO7 T. Kirch: 47.5 9.2 T. Kirch: 58.4 85
G. Kofler: 3 **
Kabel 1 PRO7: 45 1.6 PRO7: 100 4.1
G. Kofler: 10

* Kirch Group had a 35% stake in the Springer Verlag, which had 35% of Aktuell
Presse Fernsehen (APF).

** Thomas Kirch was Leo Kirch’s son. Georg Kofler was a former executive of the
Kirch Group.

Source: 1993 data is from Europdisches Institut, ‘Bericht iiber die Entwicklung der Meinungs-
vielfalt und der Konzentration im privatem Rundfunk’, in Die Landesmedienanstalten, ed.,
Die Sicherung der Meinungsvielfalt (Berlin: Vistas , 1995) 166 and 167; 1997 and 1998. The
1998 data is from Jahrbuch der Landesmedienanstalten 1997/1998, published in September
1998 by the Arbeitsgemeinschaft der Landesmedienanstalten (ALM) 296-297, 309.



Peter Humphreys 45

The take off of commercial television meant that the public-service
broadcasters’ share of the viewing audience declined appreciably. In
1990 the three public-service channels (ARD, ZDF, and the third
regional channels) still accounted between them for an audience share of
no less than 68.7%. However, by 1995 the public broadcasters’ audience
share had fallen to about 40%, where it stabilised; in 1998, the figure was
still just above 40%. The main beneficiaries of this decline were the three
main commercial channels, SAT1 (Springer/Kirch), PRO7 (Thomas
Kirch), and RTL (Bertelsmann/CLT).*> As well as eroding the audience
shares of the public service broadcasters, the new private commercial
broadcasters had had a negative impact on their advertising revenues.

Table 2: Advertising Income of Public and Private Broadcasters
in million DM

Public 1989 1991 1993 1995 1997
ARD 9354 761.2 444.9 301.8 308.1
ZDF 679.1 718.8 3705 345.1 308.0
Total 1,614.5 1,480.0 815.5 646.9 616.1
Private 1989 1991 1993 1995 1997
RTL 294.4 1.010.8 1,844.4 1,960.1 2,238.0
SATI 3074 802.2 1,288.1 1,623.8 1,661.0
PRO7 14.5 165.1 670.0 1,333.9 1,580.0
Others 26.0 424 3111 7773 1,343.1
Total 642.3 2,020.5 4,113.6 5,695.1 6,822.1

Source: Media Perspektiven Basisdaten: Daten zur Mediensituation in Deutschland
1994, 10 and 21; 1995 10 and 19; 1998: 13 and 21.

As Table 2 (above) shows, the public-service broadcasters’ advertis-
ing revenues registered a conspicuous decline in the dual broadcasting
system. In the dual system, they were permitted to continue to run

49.  Media Perspektiven. Basisdaten (1991): 70; Media Perspektiven. Basisdaten
(1994): 76; Media Perspektiven. Basisdaten (1998): 73.



46  Germany’s “Dual” Broadcasting System

twenty minutes of advertising per day. However, in the liberalized
broadcasting marketplace they could no longer charge monopoly prices
for their advertising airtime. The latter was no longer in scarce supply.
While the public broadcasters were prevented from carrying advertising
after 8:00PM and also on Sundays, the private broadcasters could carry
it for up to 20% of their air-time, including Sundays. The private com-
mercial broadcasters could undercut the public broadcasters’ advertising
rates and still see their advertising revenue spiral upward. By contrast,
the public broadcasters were adversely affected by this competition.

As Table 3 (below) shows, between 1989-97 the public-broadcasters’
license fee income more than doubled. However, three important quali-
fications are required lest this be misconstrued as compensation for the

Table 3: License-fee Income of Public Broadcasters in million DM

1989 1991 1993 1995 1997
ARD 3,685.1 4,4273 6,906.6 7,288.7 8,314.1
ZDF 896.7 1,064.7 1,578.9 1,654.2 2.438.9
Total 4,581.8 5,492.0 8.485.5 8.942.9 10,753.0

Note: At the beginning of the 1980s the monthly license fee was 3.80 DM (radio) and
9.20 DM (television). By 1992 it had been raised four times and stood at 8.25 DM
(radio) and 15.55 DM (television). In 1997 it was again raised to 9.45 DM (radio) and
18.80 DM (television). Since 1988 the regulatory authorities for private television have
taken 2% of the license fee income.*®

public broadcasters’ dramatic loss of advertising revenue. Firstly, the
increase occurred partly because German unification simply increased
the number of license-fee payers. The number of television households
increased from around twenty-five million to around thirty-two million.
(For the East Germans the license fee was raised in stages so that the
full effect was not registered until 1993). Secondly, there were
considerable costs involved in restructuring broadcasting in the former
East Germany. Thirdly, the public-service broadcasters were encum-
bered by far higher production costs than the private sector. Together

50. Source: Media Perspektiven Basisdaten: Daten zur Mediensituation in Deut-
schland 1998: 11-12.



Peter Humphreys 47

ARD and ZDF accounted for around 30,000 employees in radio and
television in 1998, whereas the entire private sector employed less than
10,000.>! Moreover, the public broadcasters were bound, by their pub-
lic-service remit, to invest in expensive program categories and to main-
tain extensive in-house production facilities. The public-service
broadcasters’ programming strategies were constrained by the need to
provide internal pluralism, and respect the diverse views of the trade
unions, churches, business associations, and other “socially significant
groups” represented in their broadcasting councils. Their public-service
remit entailed devoting considerable resources to informational and cul-
tural output that was comparatively costly to produce. RTL, SAT1, and
the other private broadcasters were much freer to follow fashion and
popular taste. They could rely far more heavily on buying relatively
inexpensive entertainment fare (such as U.S. series already amortized in
the home market) and scheduling game-shows, chat shows, and the like,
which were especially cheap to produce.

Also, behind the larger commercial stations stood giant media compa-
nies with deep pockets. The private broadcasters, therefore, could afford
to outbid the public broadcasters for those popular program categories
that were both strategic and expensive, such as the rights for recently
released feature films and popular sports events (such as soccer and ten-
nis). They were able, too, to lure popular stars and presenters away from
the public broadcasters by offering more lucrative contracts. At the same
time, the public broadcasters found it harder to afford the more popular
films and series since the increased demand from the new private sector
for these program categories significantly inflated their price.52

A commonly heard complaint among Germany’s liberal intellectual
class was that the ratings seemed to be the new yardstick of success at
the expense of program quality and of other public-service values.’3 Of
course, the public-service broadcasters depended less obviously than the
private broadcasters on ratings success. For the private broadcasters,
after all, the ability to attract advertising revenue was a matter of life and
death. All the same, although free from such direct existential worry, the
German public broadcasters have been profoundly unsettled by the new

51.  European Audiovisual Observatory, Statistical Yearbook 1999 (Strasbourg: Coun-
cil of Europe, 1999) 76.

52.  Gunhild Freese, “Stiihleriicken in der ersten Reihe,” Die Zeit 15 (9 Apr. 1993): 24.

53.  See, for example, Freddie Réchenhaus, “Wie viele Programme ertriigt 1 Men-
sch?” Die Zeit Dossier 48 (26 Nov. 1993): 13-15.



48  Germany’s “Dual” Broadcasting System

competition. Above all they fear that the license fee, from which their
main income derives, will lose its legitimacy if their ratings should
decline too much. According to the ARD chairman (in 1994) Jobst Plog,
the ARD would be hard pressed to justify its license-fee income if the
ARD First Channel’s audience share should fall as low as 10% (before
the introduction of commercial broadcasting stable at around 42%, since
1994 it has fluctuated around the 15% ﬁgure).54 Yet, if the public broad-
casters were to chase the private broadcasters “down-market” (that is,
audience maximization through scheduling mainly popular program-
ming) in order to compete more successfully for the ratings, they would
serve their enemies with another excuse to attack them.

In fact, the German public-service broadcasters soon found them-
selves accused by pro-commercial interests of having gone down-mar-
ket. At the same time the pro-commercial lobby claimed that the new
private broadcasters had themselves contributed positively to program
diversity and the country's culture industries. A “convergence,” the pro-
commercial lobby argued, was occurring. On these grounds, the lobby
called for, among other things, the eventual abolition of advertising by
the public-service broadcasters. The private broadcasters had, of course,
a blatantly self-interested motive for making this demand.>’ By the
mid-1990s a radical political front seeking reform of the public-service
broadcasters was building up momentum. Bavaria’s prime minister
Edmund Stoiber (CSU), backed by Saxony’s prime minister Kurt
Biedenkopf (CDU), suggested that the ARD’s First Channel might be
closed down. Georg Kofler, the proprietor of PRO7, Germany’s third
most successful commercial channel, supported this proposal. Others
called for the privatization of ZDF. One explanation for the renewed
ideological onslaught against the public-service broadcasters, suggested
by ARD chairman Jobst Plog, was that it was an attempt by the right to
deflect the media policy debate away from the increasingly controver-
sial issue of media concentration. Stoiber’s attacks,56 in particular,

54. Interview in Die Woche (10 Mar. 1994): 34.

55. See Marie-Luise Kiefer, “Partikularinteressen als Leitlinie: zu den rundfunk-
politischen Vorstellungen des VPRT,” Media Perspektiven 10 (1992): 614-23.

56. Marc Pitzke, “Macht und Moneten,” Die Woche (29 Oct. 1994): 6; Gunhild
Freese, “Stithleriicken in der ersten Reihe”; Marlene Wéste, “ARD Under Political Pres-
sure,” BULLETIN 12.1 (1995): 23-24. For a detailed critique of the Stoiber/Biedenkopf
proposals see Marie-Luise, “Wettbewerbsverstiindnis im Stoiber/Biedenkopf Papier —
hilfreich fiir die Rundfunkvielfalt,” Media Perspektiven 3 (1995): 109-14.



Peter Humphreys 49

might be seen in this light as an attempt to protect the interests of the
prominent Bavarian media entrepreneur Leo Kirch.

As suggested, this ideological onslaught drew much of its force from
the convergence thesis, according to which the public-service broadcast-
ers were losing their distinctive public-service character and therefore
should lose their funding privileges (notably, their right to supplement
their license fee with advertising revenue). However, an important cross-
national survey, looking at the programming of 53 public and commer-
cial channels in western Europe during two weeks of January in 1991,
found the German public broadcasters performance to be exemplary.
The German public broadcasters provided a balanced overall schedule
of 50% “serious” and 50% “popular” programming. What is more,
unlike most other west European public broadcasters they even main-
tained this balance during prime time. Germany’s commercial broad-
casters, by contrast, scheduled over three quarters popular programming
overall and in peak-viewing time this increased to 93 percent.’

Empirical research by Udo Kriiger at the Institute for Empirical Media
Research at Cologne covering the ten year period 1985-1995 suggested
that the public broadcasters provision of information programming
remained stable at a fairly high level (around 40% in prime time)
throughout the period, whereas the private commercial broadcasters, on
the other hand, furnished a much lower proportion (15% in prime time)
and much of what counted as information was non-political, human
interest type “infotainment” and “reality TV.” 8 More recent studies by
Udo Kriiger have confirmed this overall pattern.> Although not unaf-
fected by commercialisation tendencies (they were ‘modernising’ their
program formats), the ARD and ZDF have maintained balanced pro-
gram schedules, with fairly high levels of information content. By con-
trast, in the program schedules of the commercial broadcasters

57.  Els De Bens et al., “Television content: Dallasification of culture?” Dynamics of
Media Politics, eds. Karen Siune and Wolfgang Truetzschler, (London: Sage, 1992) 75- 100.

58.  Udo Kriiger, “Tendenzen in den Programmen der grossen Fernsehsender 1985
bis 1995” Media Perspektiven 8 (1996): 418-40; sce also Kiefer, “Partikularinteressen als
Leitlinie.”

59. See Udo Kriiger, “Boulevardisierung der Information im Privatfernsehen,”
Media Perspektiven 7 (1996): 362-74; Kriiger, “Programmanalyse 1997: Modernisierung
bei stabilen Programmstruckturen”, Media Perspektiven 7 (1998): 314-30; Kriiger, “Sta-
bile Programmstrukturen trotz besonderer Fernsehereignisse: Programmanalyse 1998,”
Media Perspektiven 7 (1999): 322-39.



50  Germany’s “Dual” Broadcasting System

entertainment has far outweighed information. Moreover, whereas the
public service broadcasters’ information programs are devoted mainly to
themes from politics, economics, culture and science, much of the com-
mercial broadcasters’ information programming has consisted of non-
political, human interest type information (Boulevardthemen).

A study by Barbara Pfetsch, comparing the presentation of television
news in 1885/6 immediately after the deregulation of television and in
1993 when the dual system was well established confirmed that there
continued to exist a marked difference between the public-service broad-
casters and the private broadcasters at the level of the overall structure
of programming. The public channels’ provision of general information
actually increased over the period. As for the private channels, “instead
of catching up with the information level of public channels, [they were]
increasingly engag[ing] in the marginalization of political informa-
tion”.”" However, at the level of the television news genre specifically,
Pfetsch detected a convergence: the private broadcasters appeared to
have followed the role model of the public-service broadcasters regard-
ing news content, increasing the amount of political information within
news shows, while the public broadcasters were adopting the style and
mode of presentation of the commercial channels.®!

Beset by mounting political attacks and unnerved by growing finan-
cial problems, Germany’s public-service broadcasters received an
important boost from the country’s highest authority when in February
1994 the federal constitutional court made yet another of its monumen-
tal rulings in the field of broadcasting policy.62 Characteristically the
court, called upon to settle a somewhat narrow issue,® took the oppor-
tunity to take up a much broader position on the future funding of the

60. Barbara Pfetsch, “Convergence through privatization? Changing media environ-
ments and televised politics in Germany.” European Journal of Communication 11.4
(December 1996): 427-51, 438.

61. Pfetsch 449.

62. The “Urteil des Bundesverfassungsgerichts vom 22 Februar 1994 —1 BvL 30/
88” is reproduced in Media Perspektiven. Dokumentation 1 (1994). An evaluation in
English is provided by Anja Bandschuh, “Federal Constitutional Court Rules on Licence-
Fee. New Support for German Public Broadcasters,” BULLETIN 11.1 (Mar. 1994): 1-2.

63. The case had its origins in a 1984 complaint by the Humanistische Union and
the Green party against the financing of cable television pilot-projects from a (very small)
share of the license fee, the “cable penny.” The Court saw this as an invitation to deliber-
ate much more widely about the future of the license fee and the key role of the public
broadcasters in the dual system.



Peter Humphreys 51

public-service broadeasters hy the license fae Fssentially the count
stressed the need for the public broadcasters to be granted enough
income to permit them to perform all their key functions. The public
broadcasters’ role was all the more important in view of the shortcom-
ings of the commercial broadcasters regarding their inadequate
“breadth of content” and “thematic variety.”64 This important ruling
underpinned, therefore, the principle first expressed in the court's
famous 1986 ruling introducing the dual system, that the conditio sine
qua non for allowing partially deregulated private commercial broad-
casting was the “existence and further development” of the public-ser-
vice broadcasters. Commercial broadcasting was only constitutional so
long as the public-service broadcasters provided the “essential basic
provision required by the constitution” [verfassungskonforme Grund-
versorgung]. The ruling made plain that the politicians should not
screw down the license fee in order to rig the market in favour of pri-
vate commercial broadcasting. Furthermore, this 1994 ruling of the
federal constitutional court stipulated that the license fee should in
future be free from politicking; the politicians should not misuse their
ability to set the license fee. To this end the court recommended new
procedures for setting the license fee, including the establishment of a
genuinely independent basis for the committee that oversees the whole
process. This recommendation was subsequently implemented in the
1996 third inter-state treaty on broadcasting (which also introduced the
new ownership rules — see above).

By the mid 1990s, the central focus of controversy had moved on
from the licence fee issue to settle on the question of the scope of pub-
lic-service broadcasters to become involved in providing new media
services. Thus, the private broadcasters association, the Association for
Private Broadcasting and Telecommunication [Verband Privater Rund-
Junk und Telekommunikation], complained about the launch by the pub-
lic-service broadcasters of new thematic services, notably a children’s
channel called Kinderkanal and a documentary and current affairs chan-
nel called Phoenix. The private broadcasters viewed the launch of such
channels, funded by the licence fee, as unfair competition and illustra-
tive of the public broadcasters’ ambition to use public funding to
expand into the emerging new media markets. This matter was settled

64.  See “Urteil des Bundesverfassungsgerichts vom 22 Februar 1994 — 1 BvL 30/
88” (40-41), repr. in Media Perspektiven. Dokumentation 1 (1994): 21.



52 Germany’s “Dual” Broadcasting System

by a ruling in February 1999 of the European Union competition
authority that the public funding of these services was permissible on
public service grounds.65

Later in 1999, the public-service broadcasters’ digital broadcasting
ambitions received a boost when the prime ministers of the Ldnder
finally agreed a fourth inter-state treaty on broadcasting. The primary
purpose of this latest Staatsvertrag was to incorporate a revised Euro-
pean broadcasting directive into German law (on such matters as sports
events that should be reserved to universal service providers, rather than
pay-TV). At the same time, though, the treaty introduced a “must carry”
provision for two analogue channels on Germany’s cable systems to be
allocated to the ARD, and one to the ZDF, for the purpose of providing
up to around two dozen digital broadcasting channels (including the pub-
lic broadcasters existing services).66 Thus, as Germany gradually entered
the digital broadcasting age, the prime ministers of the Ldnder appeared
to be honouring the constitutional “guarantee” of the public-service
broadcasters’ “existence and further development.”

During the negotiations over this fourth inter-state treaty, however,
the CDU/CSU Linder had maintained their pressure for a structural
reform of the ARD. In addition to seeking the abolition of advertising
by public broadcasters, leading CDU/CSU politicians wanted to gain a
commitment to the eventual abolition of the Finanzausgleich, the finan-
cial subsidy by which the larger ARD corporations guaranteed the sur-
vival of small ones, notably Saarlindischen Rundfunk serving the
Saarland (a small Land) and Radio Bremen serving Bremen (a city-
state). Such a measure, if adopted, would compel a structural reform of
the ARD. However, in the event the prime ministers of the Linder post-
poned making any decisions on these highly controversial issues to a
future fifth inter-state treaty. Therefore, the future balance between pri-
vate and public broadcasting in Germany seemed destined to remain a
live political issue.

65. Jeanette Steemers, “Changing Channels: The redefinition of public service
broadcasting for the digital age”, Paper presented to the Joint Research Sessions of the
European Consortium for Political Research, Mannheim, 26-31 March 1999. Available on
the ECPR website: <http://www.essex.ac.uk/ECPR>

66. In fact, the public broadcasters first launched digital trials in 1997, “simulcast-
ing” in analogue and digital a free digital “bouquet” of their existing services plus a few
new ones like Kinderkanal and Phoenix.



