
 

  

 

13 China’s influence on Taiwan’s media 
A model of transnational diffusion of 
Chinese censorship1 

Jaw-Nian Huang 

Accompanying the trend of China’s economic rise, concerns have been growing in 
international society about the potential impacts of China’s authoritarian regime 
on human rights and democracy around the world. Its impact on the media’s lib-
eral practices is one of the issues attracting the most attention. In this regard, the 
Taiwanese experience warrants attention. Despite two-decade improvements in 
the post-democratization era, Taiwan’s media freedom seems to have been erod-
ing from the late 2000s until today (see Figure 13.1) (Reporters Without Borders, 
2020a), after Taiwan gradually deepened its economic ties with China since the 
1990s. This phenomenon motivated this chapter’s main inquiry: How did China 
extend its influence, if any, on the extra-jurisdictional media in Taiwan? After 
probing into this issue, this chapter will also explore how Taiwan responded to 
Beijing-induced media control. 

Existing literature offers a sufficiently detailed analysis of China’s influence 
on Taiwanese media (Cook, 2013; Hsu, 2014; Kawakami, 2017; Huang, 2017); 
however, these studies rarely suggest a theory systematizing the mechanisms by 
which Beijing exerts its influence on other countries’ media. From the perspective 
of the ‘ladder of abstraction’ (Sartori, 1970), the mechanisms identified by these 
studies remain largely factual, incapable of transferring to other countries, and 
thus require further abstraction to the level of theory. To fill this gap, this chap-
ter proposes a theoretical framework of the ‘transnational diffusion of Chinese 
Censorship’ to systematize the mechanisms through which the Chinese govern-
ment extends its authoritarian influence on the extra-jurisdictional media. 

This theoretical framework is constructed by integrating Kurlantzick and 
Link’s model of the ‘commercialization of censorship’ (Link, 2002; Kurlantzick 
and Link, 2009) with Wu Jieh-min’s model of the ‘China factor’ (2016). It involves 
three steps corresponding with three levels of analysis, by which the Chinese 
government ‘outsources’ its censorship to private media companies abroad (see 
Figure 13.2). The first step is to create an asymmetric economic structure at the 
international level, making the target country economically dependent on China 
as a rising regional hegemon. The second step is to co-opt media capitalists at the 
sectoral level to become CCP collaborators in the target country, by offering them 
financial interests in the Chinese circulation, advertising and capital markets. The 
third step is to implement and routinize external-oriented self-censorship at the 



  

  

  

206 Jaw-Nian Huang 

Figure 13.1 Taiwan’s press freedom index 

Figure 13.2 A theoretical framework of the transnational diffusion of Chinese censorship 



  

  

 
 
 
 

 
 
 
 
 
 

 
 

  
 

 
 
 
 
 
 
 

  

 
 

China’s influence on Taiwan’s media 207 

corporate level, by accommodating the corporate and market structures of the 
target country’s media to Beijing’s mass communication policies. 

Based on this framework, this chapter argues that a media company outside 
China will exercise self-censorship on Chinese-sensitive topics when its country 
becomes economically dependent on China and when it becomes commercially 
tied with the Chinese market. To examine this theory, a process-tracing case study 
will be conducted on Taiwan’s experiences. Applying purposive and quota sam-
pling, the Want Want-China Times Media Group, the United Daily News (UDN), 
Sanlih E-Television (SET) and Formosa Television (FTV) were selected as prin-
cipal subjects of study, as the former two and the latter two respectively represent 
pro-Chinese unification and pro-Taiwanese identity media in Taiwan. Archives, 
secondary literature and semi-structured interviews with Taiwanese journalists 
are the main sources of research data. 

13.1 China’s direct influence: inducements and dereferences 
from CCP-state apparatuses in Taiwan’s media 

From no later than the 2000s, Taiwan has become increasingly economically 
dependent on China. Taiwan signed a series of free trade agreements (FTAs) 
with five Latin American diplomatic allies (Panama, Nicaragua, El Salvador, 
Honduras and Guatemala) in the 2000s, with China in 2010, with New Zealand 
in 2013 and with Singapore in 2013. Taiwan also signed an investment agree-
ment with Japan in 2011 and continued negotiating with the United States (US) 
over the Trade and Investment Framework Agreement. Among these countries, 
China developed the strongest economic influences on Taiwan, replacing the 
US and Japan as Taiwan’s largest trade partner from 2005 until the present. For 
instance, China was responsible for 22.67% of Taiwan’s total trade in 2015, 
while the US and Japan respectively accounted for 11.92% and 11.39%, and 
Singapore, New Zealand and the five Latin American diplomatic allies repre-
sented only 4.79%, 0.25%, and 0.16%, respectively (The Taiwan Bureau of 
Foreign Trade, 2016). China also replaced the US as Taiwan’s largest export 
market in 2004. As Figure 13.3 shows, in 2000, the US accounted for 23.42% 
of Taiwanese annual exports, whereas China was only responsible for 2.89%. 
However, as Taiwanese annual exports to the US dropped to respectively rep-
resent 14.67%, 11.46% and 12.21% of total Taiwanese annual exports in 2005, 
2010 and 2015, Taiwanese annual exports to China rapidly rose to 21.99%, 
28.02% and 25.40% of the total correspondingly (Taiwan Economic Data 
Center, 2020). China has served as Taiwan’s main source of a trade surplus. In 
terms of capital, Taiwan’s relationship with China increasingly intensified. To 
illustrate, since the Taiwanese government lifted its restriction on Taiwanese 
investment in China in 1991, China has gradually become the most popular 
location for Taiwanese people to invest. As Figure 13.4 shows, Taiwanese 
investments in China rose since 1991 and even surpassed all the Taiwanese out-
ward investments in other foreign countries from 2002 to 2015. Similarly, after 
the Taiwanese government incrementally loosened its restrictions on Chinese 



208  Jaw-Nian Huang﻿

investments in certain Taiwanese industries, starting from 2009, increasing 
direct investment flows from China to Taiwan have appeared (The Taiwan 
Investment Commission, 2020).

China was eager to reinforce this structure of economic dependence by 
incorporating Taiwan into its international economic order. As a rising regional 
hegemon, China has sought to counter American hegemony to establish an 
alternative world order since the 2000s. In 2003, the phrase ‘peaceful rise’ was 

60%

50%

40%

30%

Pe
rc

en
ta

ge
 o

f T
ot

al
 E

xp
or

t

20%

10%

0%

*Excludes Hong Kong

19
81

19
82

19
83

19
84

19
85

19
86

19
87

19
88

19
89

19
90

19
91

19
92

19
93

19
94

19
95

19
96

19
97

19
98

19
99

20
00

20
01

20
02

20
03

20
04

20
05

20
06

20
07

20
08

20
09

20
10

20
11

20
12

20
13

20
14

20
15

20
16

20
17

20
18

20
19

US China* Hong Kong

Figure 13.3  �Percentage of Taiwan’s total export volume, 1981–2019

Figure 13.4  �Taiwan outward investments, 1991–2019



  

 

 

 
 
 

China’s influence on Taiwan’s media 209 

proposed by the Chinese government to describe its national development blue-
print for the 21st century. The government later replaced ‘rise’ with ‘develop-
ment” in 2004, to soften the perception that China would threaten the established 
world order. However, ‘peaceful development’ was understood as China’s new 
national development strategy, which sought to internally establish a series of 
Chinese-style ‘harmonious’ political, economic and social institutions, and exter-
nally establish an alternative world order by challenging the US for the hegem-
onic position. Regarding regional economic order, China did not embrace the 
prospect of open-regionalism advocated by the US and other Asia-Pacific devel-
oped countries, involving strengthening cooperation between East Asia and other 
regions and realizing financial and trade liberalization. Instead, China undertook 
to promote another version of regionalism in which the East Asian states cooper-
ated with one another to confront the US-led open-regionalism and globalization 
(Shiau, 2004). As part of the Chinese Communist Party’s (CCP) unification strat-
egy towards Taiwan, Beijing has also long-attempted to ‘promote unification by 
economic means’, though it never abandoned the possibility of unifying Taiwan 
by force. Therefore, to isolate Taiwan from international connections and absorb 
Taiwan into its international economic order, China kept Taiwan away from sign-
ing FTAs with Taiwan’s important trading partners throughout the 2000s, and 
encouraged Taiwan to sign the Economic Cooperation Framework Agreement 
(ECFA) with itself in 2010 by surrendering part of its own profits (Tung, 2011). 

In correspondence with the asymmetric economic structure, an asymmetric 
information structure was also created across the Taiwan Strait. To strengthen 
China’s media warfare against Taiwan, former Chinese President Hu Jintao 
announced ‘Entering the Island, Entering the Household, and Entering the Mind’ 
as a new principle of the CCP’s unification propaganda towards Taiwan at the 
Central People’s Broadcasting Station’s 50th anniversary of its first broadcast 
to Taiwan on 12 August 2004. For this purpose, Beijing endeavored to exert 
three direct influences on the media in Taiwan. First, the Chinese government 
narrowed Taiwanese media’s access to international institutions and events. In 
recent years, Taiwanese journalists were denied access to the United Nations’ and 
its affiliated institutions’ activities under Chinese pressure. According to China’s 
State Council Taiwan Affairs Office, the fundamental reason why Taiwan was 
not invited to the World Health Assemblies in 2017 and 2018 was the refusal of 
Taiwan’s ruling Democratic Progressive Party (DPP) to recognize the ‘1992 con-
sensus’ (Central News Agency, 2018a). As Reporters Without Borders remarked, 
‘over the past years, China has been lobbying in every possible way to isolate 
Taiwan on the international stage, including preventing its journalists from doing 
their job’ (2018). Even during the 2019–2020 coronavirus pandemic, the ‘WHO 
[World Health Organization]—under pressure from China— continues to bar 
Taiwanese media outlets and reporters from its events and press conferences’ 
(Reporters Without Borders, 2020b). 

Second, Chinese authorities also strived to create communication networks with 
Taiwanese media organizations and officials in order to adapt Taiwanese media to 
the rules of the game in the Chinese media sector. From 2009 to 2017, Chinese 



  

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 

 

 
 

 

 
 

 
 
 
 

  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

210 Jaw-Nian Huang 

official media groups, such as the Fujian Daily Press Group and the China Central 
Television (CCTV) Station, co-organized ‘Cross-Strait Media Summits’ with 
Taiwanese media firms, such as the Want Want-China Times Media Group and the 
UDN Group, almost every year. Many mainstream media outlets in Taiwan, such 
as Television Broadcasts Satellite (TVBS), Eastern Broadcasting Co, Ltd (EBC), 
Business Weekly and the Journalist, sent delegates to participate regularly. Even 
the Taiwanese government-owned Central News Agency and some pro-Taiwanese 
identity media firms, such as SET, Formosa E-paper and GreenPeace Broadcasting 
Station, occasionally sent representatives to attend in 2009, 2011, 2013 and 2014 
(Yang, 2014). In the summits, participants not only discussed themes oriented to 
Chinese culture and nationalism, but also signed joint statements/initiatives that 
posit cross-strait media a normative role to raise the ‘peaceful development of 
cross-strait relations’, the ‘soft power of Chinese culture’, the ‘discourse power 
of Chinese-language media’ and the ‘fundamental interests of the Chinese nation’ 
(Huang, 2019a). Though the Cross-Strait Media Summit broke off since 2018, 
similar media forums are still held frequently even now. 

Third, Beijing moreover attempted to launch disinformation campaigns to dis-
turb the functioning of mass media and public opinion in Taiwan. In 2014, the 
CCP founded a ‘Central Leading Group for Cybersecurity and Informatization’ 
with President Xi Jinping himself serving as the leader to formulate and imple-
ment internet-related policies. In 2015, China’s People’s Liberation Army (PLA) 
also established a ‘Strategic Support Force’ to operate space, cyberspace and elec-
tronic warfare. In recent years, it has been reported that the CCP’s Central Leading 
Group for Cybersecurity and Informatization and its Publicity Department have 
jointly formed a ‘Taiwan Affairs Task Force’ to develop guidelines for disinfor-
mation campaigns towards Taiwan (Central News Agency, 2018b). It was also 
believed that the PLA’s Strategic Support Force has started to serve as the manag-
ers of some ‘content farms’ in China and systematically activate disinformation 
campaigns towards Taiwan (Central News Agency, 2018c). Generally speaking, 
false information produced by official media or content farms in China was dis-
seminated from China to Taiwan by journalists, cyber armies or common people 
for commercial, political or emotional reasons via media outlets or social media 
in Taiwan, which weakened the Taiwanese media’s capacity for offering credible 
information and Taiwanese people’s capacity for forming authentic public opinion. 
For example, the CCP-owned Global Times released several pieces of news and 
editorials starting on 12 April 2018 which indicated that a non-routine large-scale 
live-fire military exercise was about to be held in the7 Taiwan Strait on 18 April as 
a response to the claim of Taiwan’s Prime Minister Lai Ching-te to be a ‘Taiwan 
independence activist’ (Global Times, 2018a; 2018b). Mainstream media in Taiwan 
then followed up with a series of relevant news reports during the period; some of 
them even sent reporters to the scene of the exercise (i.e., Quanzhou, China) for 
on-the-spot interviews (TVBS News, 2018), which resulted in people’s concerns 
about cross-Strait instability and accordingly a decline in stock prices in Taiwan on 
17 April. However, it was confirmed afterward that the so-called exercise was just 
a routine small-scale artillery training geographically limited to the offshore area of 



  

 

  

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 

  

China’s influence on Taiwan’s media 211 

Quanzhou, China (Central News Agency, 2018d). Such disinformation prevailed 
during Taiwan’s 2018 local campaigns and 2020 presidential campaign, undermin-
ing both freedom of the press and democracy in Taiwan (Huang, 2019b). 

13.2 China’s indirect influence: co-optation and 
mobilization of CCP collaborators in Taiwan’s media 

Alongside Taiwan’s increasing economic dependence on China, Taiwanese 
media companies became increasingly commercially tied with the Chinese mar-
ket from the 2000s. In the mid-2000s, 38.4% of Taiwanese media companies had 
expanded their businesses overseas and over 90% were doing business in China. 
While overseas business represented on average 34% of a media company’s total 
business volume, the business in China accounted for 40% of the total overseas 
business volume. China was, thus, the most important overseas market (Chen, 
2006). Since the late 2000s, Taiwanese media companies moreover craved finan-
cial resources from China to improve their finances. This was because advertising 
revenues from Taiwanese private enterprises declined due to the 2008 financial 
crisis, compounded by lost revenues following the prohibition of government-
sponsored embedded marketing in 2011 (Chung, 2012). 

In these circumstances, the Chinese government had more opportunities to 
incorporate Taiwanese media companies as instruments for its hegemonic and 
unification propaganda towards Taiwan, by either offering financial resources in 
the Chinese circulation, advertising, and capital markets, or threatening to deny 
access to the profitable Chinese market. As an authoritarian regime with strict 
media censorship, the Chinese government is devoted to preventing its domestic 
media from covering certain forbidden topics (such as the Tiananmen Incident, 
Taiwan independence, Tibetan or Xinjiang autonomy and Falun Gong), and it 
also endeavors to guide editors and journalists to express views the government 
favors (such as those stimulating people’s identification with the CCP, patriotism 
and animosity against external threats) (Kurlantzick and Link, 2009). To ensure 
their corporate interests in China, many Taiwanese media companies, regardless 
of their positions on the unification-independence issue, started to cooperate with 
Beijing’s mass communication policies by adjusting their news editing principles 
according to ‘hidden rules’ (Huang and Lu, 2014; Huang and Feng, 2014) favoring 
the Chinese authorities. Generally, Taiwanese media were discouraged from pre-
senting some sensitive issues that might annoy the Chinese authorities (consistent 
with the aforementioned forbidden topics for China’s media). Instead, Taiwanese 
media were encouraged to promote perspectives propagandized by the Chinese 
government, such as social harmony, cross-strait exchange, mutual understanding 
and peaceful development (Huang and Ho, 2014; Huang and Hu, 2014.). 

13.2.1 Circulation 

Given China’s huge circulation market of 1.3 billion people, many Taiwanese 
media companies sought to establish offices, circulate newspapers, broadcast TV 



  

 
 

 

 

 

212 Jaw-Nian Huang 

programs and reveal websites there to earn more subscriptions, copyright fees and 
advertising revenues (Huang and Lee, 2014; Huang and Chen, 2014). However, 
the Chinese government explicitly or implicitly required these companies to con-
form to Chinese censorship not only in China but also in Taiwan in exchange 
for circulation revenues and subsequent advertising incomes from China. This 
applied to both print and electronic media. 

For instance, the two traditional newspapers in Taiwan, China Times and UDN, 
have strived to distribute their newspapers in China since the 1990s. UDN even 
won the special right to directly print and distribute its newspapers in Dongguan, 
China since 1 April 2006 (China Times, 2012a). For such privileges to be granted 
by China’s State Council Taiwan Affairs Office, both newspapers had to prevent 
their news reports and commentaries from annoying Chinese authorities. UDN 
even frequently carried embedded advertisements for Chinese local governments 
in its mainland edition (China Times, 2012b). Despite these privileges, the circu-
lation of both newspapers in China was still restricted to certain regions, organi-
zations and people, such as Taiwanese enterprises, foreign businesses, five-star 
hotels and academic institutions for Taiwan studies (Huang and Su, 2014). 

Regarding television media, there are several examples. According to Hu 
Yuan-Hui (former General Manager of the Taiwan Television Enterprise (TTV)), 
the TTV planned to establish new offices in Beijing and other cities in China 
in 2001. However, the Chinese government passed a clear message to TTV’s 
management via a TTV reporter: no permit for the new offices would be issued 
until broadcasting of a TTV program about Falun Gong was halted. The permit’s 
issuance was continually delayed while the Falun Gong program was broadcast; 
it was only issued when the program was terminated as originally scheduled by 
TTV (Huang and Hu, 2014). Due to this incident, most Taiwanese media planning 
to enter the Chinese market became reluctant to produce news reports and TV 
programs about Falun Gong. 

Even pro-Taiwanese identity television companies, such as FTV and SET, 
once strived to sell the copyrights of their TV programs and dramas to China 
for additional financial incomes from the late 2000s until the mid-2010s. In par-
ticular, FTV sought cooperation with CCTV to have some Taiwanese-language 
soap operas dubbed into Mandarin Chinese and broadcasted in China. Probably 
to smooth such business transaction, FTV tended to avoid broadcasting TV pro-
grams on Chinese-sensitive topics (Huang and Anonymous, 2014a). For instance, 
as the founder of FTV and a member of the DPP Central Standing Committee, 
Chai Trong-rong declined a mid-2009 proposal in the DPP Central Standing 
Committee for FTV to purchase and broadcast the film ‘The Ten Conditions of 
Love’, a documentary about Rebiya Kadeer, the Xinjiang independence move-
ment’s spiritual leader (Hsu, 2014). 

Similarly, SET strived to broadcast their TV dramas in China after 2008. Its 
President Chang Jung-hua even replaced the term ‘Taiwanese drama’ with the 
SET-created term ‘Chinese drama’ in December 2011 to facilitate SET’s business 
in China. However, China’s National Broadcasting Headquarters hinted that SET 
should axe ‘Big Talk News’, a high-rating, pro-Taiwanese identity, anti-Beijing 



  

 

 

  

 
 
 
 

 
 

  
 

 

  

 

China’s influence on Taiwan’s media 213 

political talk show in Taiwan, to smoothen its business in China. Consequently, 
Big Talk News was finally cancelled in May 2012, under pressure from the Chines 
authorities (Sun, 2012; Chung, 2012). 

A similar phenomenon struck internet media. According to a media sur-
vey conducted from 12 January to 1 April 2015, the amount of the Taiwanese 
media’s web content blocked in China basically mirrored the level of the media’s 
friendliness/animosity towards Beijing. For instance, while the websites of the 
pro-Taiwanese entity Liberty Times and the anti-Communist Apple Daily were 
respectively 95% and 92% blocked in China, those of the pro-Chinese unification 
newspapers UDN and China Times were respectively 67% and 0% blocked (The 
UDN New Media Lab, 2015). Taiwanese media seemingly needed to avoid using 
Chinese-sensitive keywords in cyber space to ensure a high level of traffic flow in 
China and accompanying advertising revenues (Huang and Lee, 2014). 

13.2.2 Advertising 

The Chinese government also incorporated Taiwanese media companies into 
the advertising market. From the late 2000s, China’s State Council Taiwan 
Affairs Office and provincial/municipal governments became eager to provide 
Taiwanese media with embedded advertisements promoting Chinese business 
and tourism (Huang and Ni, 2014; Huang and Ho, 2014), treating the recipi-
ents as their propaganda channels in Taiwan. Though such advertisements were 
illegal in Taiwan, according to Taiwan’s Control Yuan (2010), China Times 
and UDN still accepted financial resources from Chinese provincial/municipal 
governments and carried numerous embedded advertisements regarding tourism 
promotion. 

The Want Want Group even established the Want Want-China Times Cultural 
Media agency in Beijing to subcontract advertising packages from Chinese author-
ities to other media firms in Taiwan. As NewTalk reveals, when the Governor of 
China’s Fujian Province visited Taiwan in March 2012, the Want Want-China 
Times Media Group cooperated with the propaganda plan of the Fujian Provincial 
Government and the Amoy Municipal Government, receiving money from both 
via Want Want-China Times Cultural Media in Beijing, then carrying a series 
of relevant embedded news in the China Times and its affiliated newspapers 
throughout the governor’s Taiwan visit (Lin, 2012). 

13.2.3 Capital 

The Chinese government also incorporated Taiwanese media companies in the 
capital market. In particular, it has sought to purchase ownership of Taiwanese 
media outlets with official financial sponsorship. As Boxun revealed in its late-
2010 investigation reports (2010), China’s State Council Taiwan Affairs Office 
has prepared a huge amount of capital, at least 300 million USD, with a clearly 
identified purpose of purchasing stock in some Taiwanese media companies, such 
as the TVBS channels and the UDN Group’s affiliated institutions. However, it is 



  

 

 

 

 

 

 

214 Jaw-Nian Huang 

suspected that this vast sum was finally diverted and transferred to Taiwan, Hong 
Kong and other countries before 2007. 

The Chinese government also encouraged some Taiwanese capitalists basing 
business interests in China to purchase ownership of Taiwanese media compa-
nies. Taiwanese capitalists had incentives to do so, not because they wanted to 
earn money from media businesses themselves, but because they considered buy-
ing Taiwanese media as a strategy to increase their political leverage for receiving 
privileged favors from Chinese authorities (Huang and Chen, 2014; Huang and 
Su, 2014). Take the Want Want Group, for example. Beginning with manufac-
turing and selling rice crackers in Taiwan, the Group started to expand its food 
business to the Chinese market from 1989, subsequently becoming the largest 
manufacturer of rice cakes and flavored milk in China, and investing in hotels, 
hospitals, insurance and real estate there. Unexpectedly, Want Want suddenly 
purchased China Times in 2008 and further merged with China Television (CTV) 
and Chung Tien Television (CtiTV) in 2009. In an interview, Tsai Eng-meng, 
chair of the Want Want Group, denied being the agent sent by Beijing to purchase 
the China Times Group, but he admitted knowledge that China’s State Council 
Taiwan Affairs Office had tried to commission agents to do so (Tien, 2009). 
However, according to a senior Taiwanese government official, China’s Taiwan 
Affairs Office actually cooperated with a senior Kuomintang (KMT) leader to 
convince Tsai to purchase the group under the direction of the CCP’s Publicity 
Department, to prevent its acquisition by the anti-communist Next Media Group 
(Hsu, 2014). After purchasing China Times in November 2008, Tsai immedi-
ately met with Wang Yi, head of China’s State Council Taiwan Affairs Office, in 
December 2008. There, Tsai expressed to Wang that one of his goals in merging 
with the China Times Group was to ‘advance the further development of cross-
strait relations with the power of the media’; Wang replied that the Taiwan Affairs 
Office would support the Want Want Group’s food and media businesses uncom-
promisingly (Lin, 2009). 

After the merger, the Want Want Group’s Chinese subsidiary company, Want 
Want China Holdings Ltd, received much more subsidies than before from the 
Chinese government (Nikkei Asian Review, 2019). The Group also strived 
for special benefits from Chinese authorities through its media influence. For 
example, when the Chinese State Council issued the Number 62 Document in 
November 2014, which aimed to cancel and recover all tax preferences offered 
by local governments to foreign investors without the central government’s prior 
approval, Want Want cooperated with Taiwan’s six major industrial and commer-
cial associations, Taiwanese businesses associations in China, and the Taiwanese 
government-sponsored Straits Exchange Foundation to request reservation of, or 
at least compensation for, the tax preferences previously approved to Taiwanese 
businesses. In particular, the group held forums for Taiwanese businesses during 
April 2015 and produced extensive relevant coverage via its print and electronic 
media. In response, the Chinese State Council decided to restore all the favors 
local governments had already offered and already agreed to offer to Taiwanese 
businesses in May 2015. 



  

 
 

 
 

 
 

 
 
 
 
 
 
 

  

 

 

 
 

  
 
 

  
 

China’s influence on Taiwan’s media 215 

Probably encouraged by Tsai Eng-meng’s experience, some other Taiwanese 
capitalists basing business interests in China also sought to engage in the 
Taiwanese media sector. For instance, Wang Cher, president of the High-
Tech Computer Corporation (HTC), a mobile phone company mostly basing 
its manufacturing and sales in China, purchased a considerable percentage of 
the stocks of the TVBS Media Group in June 2011 and then gained full con-
trol over the group in January 2015. Other examples include: the Want Want 
Group further proposed acquiring the China Network Systems in 2011; Tsai 
Eng-meng attempted to cooperate with two other Taiwanese capitalists to pur-
chase Next TV in 2012–2013; the Ting Hsin Group, the largest instant noodle 
producer in China, intended to acquire the China Network Systems in 2014; 
even foreign entrepreneurs, such as Dan Mintz – the head of US-based DMG 
Entertainment and DMG Yinji, which he founded with two Chinese nationals 
in China – proposed acquiring EBC in 2015. However, all these four cases 
ultimately did not come off due to concerns from civil society groups and 
regulators over the potentially negative impact of allowing mainland control 
(Huang, 2019c). 

13.2.4 Routinizing external-oriented self-censorship in Taiwan 

Embedded in the Chinese circulation, advertising and capital markets, many 
Taiwanese media companies, regardless of their positions on the unification-
independence issue, had incentives to accommodate their corporate and market 
structures to Beijing’s rules on mass communication. Such structural changes, in 
turn, facilitated and routinized Taiwanese media’s self-censorship and subsequent 
news biases favoring Chinese authorities. 

Regarding financial structure, many Taiwanese media companies relied 
increasingly on their financial resources in China, especially after the key afore-
mentioned developments in 2008 and 2011. FTV and SET, among others, strived 
for opportunities to sell copyrights and broadcast TV programs in the Chinese 
market. Conversely, the Want Want-China Times Media Group and UDN, for 
example, received subscriptions, advertising fees and some other special benefits 
from Chinese authorities. The Want Want Group even accepted subsidies from 
the Chinese government. 

Regarding organizational structure, the editorial department was increas-
ingly pressed to cooperate with the media owner, business department or 
programming department, with editorial independence partly restrained and self-
censorship exercised regarding Chinese-sensitive topics to ensure the continua-
tion of financial resources coming from China. In the Want Want-China Times 
Media Group, the staffs and businesses devoted to cross-strait affairs at China 
Times were moved from the political division to the mainland center within two 
years of the 2008 merger, as news reports about China and cross-strait relations 
came under direct control of the new owner and high-level managers (Huang 
and Huang, 2014). In addition, a new newspaper named the Want Daily was also 
established by the Group in August 2009, aiming to focus on providing Chinese 



  

 

 
 

 

 

216 Jaw-Nian Huang 

and cross-strait information, and improving mutual understanding between 
China and Taiwan. 

In the news editing process, two patterns of self-censorship appeared. First, 
top-down, in which the owner explicitly or implicitly delivered his ideas about 
news editing and reporting to the chief editor, the chief editorial writers, and other 
high-level managers through weekly executive meetings or other informal com-
munications. Second, bottom-up, in which reporters and editors tried to discern 
the owner’s ideas themselves and then slanted news and opinion content to cater 
to the owner. Initially, the functioning of either pattern was largely based on the 
owner holding the highest power to decide on employee retention and promotion 
(Huang and Ni, 2014; Huang and Wang, 2014). However, through a daily process 
of socialization in the corporate hierarchy, such self-censorship became a culture 
that reporters and editors grew accustomed to, took for granted, and, finally, com-
plied with naturally (Kawakami, 2017). 

With these corporate structures adjusted, the media content of many Taiwanese 
news organizations was partially slanted in favor of Chinese authorities. Such 
news biases occurred especially in media firms already embedded in the Chinese 
market, rather than those not yet there. For instance, China Times and UDN tended 
to employ a more detailed, positive approach to reporting news about Chinese 
leaders and their visits to Taiwan, compared to the two other major newspapers 
(Chang, 2011). When covering the Xinjiang conflicts, China Times and UDN also 
tended to reply exclusively on Chinese official news sources and thus conform to 
the ‘China official frame’, compared to their two major rivals in Taiwan (Chang, 
2015). The situation was even worse on the opinion pages. China Times’s opin-
ion pages, traditionally regarded as a liberal sphere for public discussion, is now 
considered a ‘mouthpiece of the Chinese government’, which increasingly clearly 
promoted China’s official viewpoints, defended Beijing’s and its incumbents’ 
images and even refuted the Taiwanese majority’s perspectives (Huang and Tsai, 
2014; Huang and Wang, 2014). 

A similar phenomenon occurred in the pro-Taiwanese identity media. 
According to an SET senior news editor, the SET management established an 
implicate principle of news reporting in its News Department in 2008 to reduce 
reports about the Tiananmen Incident, Tibet independence and Falun Gong, as 
a response to Beijing’s warning to refuse the broadcasting of its drama in China 
(Huang and Anonymous, 2014b). Consequently, SET did present fewer pieces of 
news on Tiananmen from 2010 to 2014 (Hung, Yang and Chen, 2014). 

Concerning market structure, pro-Beijing capitalists’ expansion in media own-
ership reinforced the trend of media conglomeration and cross-media conver-
gence in Taiwan. In particular, the Want Want Group further proposed to acquire 
the China Network Systems in 2011, after its merger with China Times, CTV, 
and CtiTV in 2008–2009. Though this proposal was finally rejected by Taiwan’s 
National Communications Commission (NCC) in 2013, the group still success-
fully grew into a cross-media conglomerate. Such merger and acquisition actions 
were considered by many as a threat to the diversity of news and opinions offered 
to the Taiwanese public (Lin et al., 2012). 



  

  

 

 

China’s influence on Taiwan’s media 217 

13.3 Counter-China influence mobilizations: resistances 
from Taiwan’s government and civil society 

Confronted with China’s interference in Taiwan’s media, both the government 
and civil society in Taiwan took action to moderate the impact at latest since 
2010. Prior to 2016, civil society played a more pioneering role than the govern-
ment, as social movements occasionally tacitly cooperated with the opposition 
DPP to press the ruling KMT for policy changes regarding China’s influence. Two 
social movements and subsequent government responses were especially worth 
attention. The first was the Anti-Media Monopoly Movement. It was organized by 
the academia, civic groups, student organizations and the Association of Taiwan 
Journalists from July 2012 to January 2013 with an aim of opposing the proposal 
of the Want Want-China Times Media Group to merge with the China Network 
systems. As a response, the NCC eventually decided not to approve the merger 
proposal in February 2013. Also, it immediately raised anti-media monopoly leg-
islation in April 2013 which, however, remains in progress at present. The second 
social movement of importance was the Sunflower Movement. It was organized 
by a coalition of multiple student and civic groups, inherited to a degree from the 
Anti-Media Monopoly Movement, in March and April 2014 to protest against the 
quick passing of the Cross-Strait Service Trade Agreement (CSSTA) by the rul-
ing KMT at the legislature without a clause-by-clause review. Part of the concern 
that the agreement raised lay in the exposure of Taiwan’s freedom of speech, 
expression and the press to China’s intervention due to its openness of Taiwan’s 
printing, circulation, retail and advertising sectors to Chinese investments (Lin 
et al., 2014). As a response, the government postponed the legislative review of 
the trade pact since April 2014, waiting for the passing of the legislation that 
monitors all cross-strait agreements. Compared to civil society, the government 
and political parties tended to play a larger role in resisting China’s impact after 
2016, as social movements leaders founded new political parties (i.e., the New 
Power Party and the Social Democratic Party) in 2015; the New Power Party 
succeeded in gaining legislative seats in 2016; and the DPP took power from the 
KMT in 2016. 

In correspondence to the three steps that Beijing extended its influence on 
Taiwan’s media, all the efforts that the Taiwanese government and civil soci-
ety made to counter Beijing-induced media control could be synthesized at the 
international, sectoral, and corporate levels. At the international level, Taiwan 
sought to reduce its economic dependence on China. For instance, the Sunflower 
Movement kept Taiwan away from being further economically integrated with 
China by hindering the CSSTA from being carried out in 2014, after the KMT 
administration signed the ECFA with China in 2010 and deepened cross-Strait 
economic relationships for nearly six years. Moreover, the DPP administration 
managed to diversify Taiwan’s trading partners and investment targets by imple-
menting the New Southbound Policy after the alternation of the ruling party in 
May 2016. The policy aimed at enhancing economic cooperation and exchanges 
between Taiwan and 18 countries in Southeast Asia, South Asia and Australasia. 



  

  

 

 

 

  

 

218 Jaw-Nian Huang 

From 2016 to 2019, Taiwanese exports to China remained 26–29% of Taiwan’s 
total export (Taiwan Economic Data Center, 2020). However, Taiwanese invest-
ments in China, which exceeded Taiwan’s total investments in other countries 
from 2002 to 2015, have steadily declined to become smaller than all the other 
Taiwanese outward investments from 2016 to 2019 (see Figure 13.4). In con-
trast, Taiwan’s investment cases in the 18 New Southbound countries rose 2.6 
times from 2015 to 2019, reaching an amount of 2.8 billion USD and 40.7% of 
Taiwan’s total investments in foreign countries in 2019 (The Taiwan Investment 
Commission, 2020). 

At the sectoral level, Taiwan sought to keep Taiwanese media companies from 
being overly incorporated into the Chinese circulation, advertising and capital 
markets. Specifically, the government and civil society strived to avoid finan-
cial co-optation suspected to be steered by Beijing and its local collaborators in 
Taiwan. For instance, the Anti-Media Monopoly Movement urged the NCC to 
disapprove the Want Want-China Times Media Group’s plan to take over the 
China Network Systems, discoursing the Group from further expanding in the 
Taiwanese media market. The Sunflower Movement also pressed the govern-
ment to postpone the CSSTA that intended to open Taiwan’s printing, circulation, 
retail and advertising industries to Chinese investors, protecting Taiwan’s free-
dom of speech, expression and the press from potential interference of Beijing. 
To respond to civil society, the government not only has started to examine media 
investments and mergers more carefully, but it also sought to build an institution 
capable of managing investments in the media, preventing media monopoly, and 
promoting press freedom. In particular, the NCC proposed several drafts of the 
Media Monopoly Prevention and Diversity Protection Act since 2013. Take the 
2019 version, for example. Several measures were designed to avoid immoder-
ate control over Taiwan’s media by influential investors at home or those from 
abroad, including (1) preventing financial and insurance enterprises from overly 
investing in media businesses, (2) imposing restrictions on concentration of media 
ownership and cross-media convergence and (3) requiring the NCC to consult 
related agencies when investors or their financial sources are suspected to involve 
any affairs regarding China, Hong Kong and Macau, or threaten national secu-
rity and financial order (The Taiwan National Communications Commission, 
2019). In addition to preventing financial co-optation, Taiwan also endeavored 
to counter Beijing-conducted disinformation campaigns. Civic organizations 
jointly founded a non-profit ‘Taiwan Fact Checking Center’ as Taiwan’s first 
fact-checking organization in July 2018, and then created some more counterparts 
one after another. The NCC also started to warn and fine several TV stations 
since late 2018 for their violation of fact-verification mechanisms stipulated in the 
Satellite Broadcasting Act. Taiwanese authorities moreover proposed to revise 
the Digital Communication Act and other laws/acts with an aim to endow social 
media companies with the responsibility to create mechanisms for reporting and 
managing fake news on their social media platforms (Huang, 2019b). The latest 
development was the implementation of the Anti-Infiltration Act in January 2020, 
which forbids any person directed or sponsored by ‘foreign hostile forces’ to 



  

 

 
 

 
 

 

 

  

China’s influence on Taiwan’s media 219 

propagandize for any candidates/referendums or engage in any other democratic 
activities in Taiwan (The Taiwan Ministry of Justice, 2020). 

At the corporate level, Taiwan sought to strengthen each media organization’s 
capacity for resisting self-censorship. Civil society certainly played a role here. 
Many scholars and columnists raised an Anti-China Times Movement in 2012 
which preached columnists not to write for China Times and readers not to buy 
the newspaper (Taipei Society and Taiwan Democracy Watch Association, 2012), 
due to their disaffection with Tsai Eng-meng’s pro-Beijing untrue remark on the 
Tiananmen Incident when interviewed by the Washington Post (Higgins, 2012). 
Many senior journalists also left China Times for which they worked for dec-
ades either by resigning or by being laid off since 2012, due to their discontent 
with the newspaper’s news biases regarding Chinese-sensitive topics and self-
related news. Some of them created new media firms, such as Storm Media, the 
Reporter and Initium Media, providing the public with alternatives to old, self-
censored media firms (Huang and Ho, 2014; Huang and Wang, 2014; Huang and 
Yo, 2014). Compared to civil society, the government has the potential to more 
directly assist media firms in resisting self-censorship by establishing institu-
tions that promote the financial and editorial autonomy of media organizations. 
Take NCC’s draft of the Diversity Protection and Media Monopoly Prevention 
Act, for example (2019). The NCC is required to reward and subsidize media 
organizations for cultural diversity and journalistic professionalism, which may 
help improve Taiwanese media’s financial autonomy by providing an alternative 
source of finance other than political and commercial forces at home and from 
abroad. Also, each media organization is required to create an independent edito-
rial system, an editorial statute, a journalistic ethics committee and a guideline for 
reporting and remarking self-related news. All of these may help enhance media 
firms’ editorial autonomy by protecting editorial activities and decisions from 
inappropriate intervention of the business department, the programming depart-
ment and media owners. Similarly, the Ministry of Culture proposed a draft of the 
Public Media Act (2018) to strengthen the public broadcasting system’s financial 
autonomy by forming a cultural development fund, reinforce its decision mak-
ing autonomy by modifying the rules regarding board member assignment and 
enhance its journalistic publicness by establishing a public monitoring system 
(Huang, 2019c). 

13.4 Conclusion: lessons from Taiwan’s media 

This chapter builds a theory from a case study of Taiwan to systematize China’s 
influence mechanism upon the extra-jurisdiction media. It finds that, in addi-
tion to flagrant or direct influence, Chinese authorities also exerted covered or 
indirect influence on Taiwanese media through the following three steps: (1) 
making Taiwan economically dependent on China at the international level, (2) 
co-opting Taiwanese media capitalists as CCP collaborators in Taiwan with finan-
cial interests at the sectoral level and (3) implementing and routinizing Beijing-
induced self-censorship by accommodating Taiwanese media’s financial and 



  

 
 

 

 

 
 

 
 

      
                          

        
                

      
                   

                        

                          
 
 

220 Jaw-Nian Huang 

organizational structures to Chinese rules of the game at the corporate level. This 
chapter also finds that the Taiwanese government and civil society have made and 
will keep making efforts to counter China’s interference in Taiwan’s media by 
(1) internationally reducing Taiwan’s economic dependence on China, (2) sec-
torally keeping Taiwan’s media industries from being overly incorporated into 
the Chinese market and (3) corporately strengthening Taiwanese media organiza-
tions’ capacity for resisting self-censorship. 

This chapter provides implications. Theoretically, it integrates Kurlantzick 
and Link’s model of the ‘commercialization of censorship’ with Wu Jieh-min’s 
model of the ‘China factor’. While the former is extended beyond China to the 
international level, the latter is applied to Taiwan’s mass media. The new theory 
resonates with the center-periphery thesis in critical international relations the-
ory. Empirically, if China’s rise does pose threat to liberal ways of life around 
the world, Taiwan, as the country in which China has especially intense interest, 
is most likely to be the first affected. Therefore, this paper’s value may move 
beyond Taiwan by applying to other countries which increase economic linkages 
with China and thus expose media freedom to Chinese hegemony. 

Note 
1 This chapter was reprinted/reproduced with permission from ‘The China Factor in 

Taiwan’s Media: Outsourcing Chinese Censorship Abroad’ by Jaw-Nian Huang, 2017, 
in China Perspectives, Issue 3, pp.27-36. ©2017 by the French Centre for Research on 
Contemporary China. This work was supported by the Taiwan Ministry of Science and 
Technology under Grant No. MOST 109-2636-H-004-001-. 

References 

Boxun (2010). The Beijing Municipal Public Security Bureau Forestalled the Central 
Discipline Inspection Commission to Intervene in the Taiwan Affair Office for the 300 
Million USD Unaccounted for. Boxun News Website, [online] Available at: https://www. 
boxun.com/news/gb/china/2010/12/201012191327.shtml [Accessed 7 March 2017]. 

Central News Agency (2018a). China Said “1992 Consensus” Is the Key for Taiwan to 
Participate in WHA. Central News Agency, [online] Available at: https://www.cna. 
com.tw/news/acn/201805070262.aspx. 

Central News Agency (2018b). Yomiuri Reviews the Kansai Airport Incident, Taiwan 
Faces a False News Crisis. Central News Agency, [online] Available at: https://www. 
cna.com.tw/news/aopl/201810060004.aspx. 

Central News Agency (2018c). National Security Bureau: The Intelligence Data Indicates 
that the Fake News Comes from the PLA. Central News Agency, [online] Available at: 
https://www.cna.com.tw/news/aipl/201811010397.aspx. 

Central News Agency (2018d). Executive Yuan: The PLA Exaggerated Its Routine 
Military Exercise in the Taiwan Strait. Central News Agency, [online] Available at: 
https://www.cna.com.tw/news/firstnews/201804180055.aspx. 

Chang, C.-H. (2011). Analysis of the News Placement and Coverage of Three Chinese Buying 
Groups by Taiwan’s Four Main Newspapers from the Perspective of van Dijk’s Discourse 
and Manipulation Theory. Chinese Journal of Communication Research, 20, pp. 65–93. 

https://www.cna.com
https://www.cna.com
https://www
https://www.cna
https://boxun.com/news/gb/china/2010/12/201012191327.shtml
https://www
https://www.boxun.com/
https://www.cna.com.tw/
https://www.cna.com.tw/


  

                                  
                                        
  

       
                      

                         

                                  
                          

China’s influence on Taiwan’s media 221 

Chang, C.-H. (2015). How Different Newspapers Cover Xingjian Conflicts from Human 
Right Perspective? A Frame Analysis of 10 Newspapers from Taiwan, Hong Kong, 
Mainland China, Britain and Unites States. Mass Communication Research, 125, pp. 
1–47. 

Chen, P.-H. (2006). Market Entry Modes and Determinants of Taiwanese Media Firms into 
Mainland China. Mass Communication Research, 89(October), pp. 37–80. 

China Times (2012a). The United Daily’s Privilege to Have Newspapers Printed in 
Mainland China. China Times. 

China Times (2012b). The United Daily Hired a Reporter for Embedded News in Mainland. 
China Times. 

Chung, N.-H. (2012). My Life Experience in the Big Talk News. Taipei, Taiwan: Avanguard. 
Cook, S. (2013). The Long Shadow of Chinese Censorship: How the Communist Party’s 

Media Restrictions Affect News Outlets Around the World. [online] Washington, DC: 
The Center for International Media Assistance, National Endowment for Democracy. 
Available at: http://www.cima.ned.org/resource/the-long-shadow-of-chinese-censo 
rship-how-the-communist-partys-media-restrictions-affect-news-outlets-around-the-
world/. 

Global Times (2018a). Editorial: Yes, the Military Exercise is Directed against ‘Taiwan 
Independence’ and Lai, Ching-Te. Global Times, [online] Available at: http://opinion. 
huanqiu.com/editorial/2018-04/11845172.html. 

Global Times (2018b). The Navy’s Military Training in South China Sea Ended Earlier, 
the Live-Fire Exercise in the Taiwan Strait Is About to Start! Global Times, [online]. 
Available at: http://mil.huanqiu.com/world/2018-04/11839001.html. 

Higgins, A. (2012). Tycoon Prods Taiwan Closer to China. The Washington Post, [online]. 
Available at: https://www.washingtonpost.com/world/asia_pacific/tycoon-prods-ta 
iwan-closer-to-china/2012/01/20/gIQAhswmFQ_story.html [Accessed 7 March 2017]. 

Hsu, C.-J. (2014). China’s Influence on Taiwan’s Media. Asian Survey, 54(3), pp. 515–539. 
Huang, J.-N. (2017). The China Factor and the U.S. Factor in Taiwan’s Press Freedom. 

In J.-M. Wu, H.-J. Tsai and T.-B. Cheng, eds., The Anaconda in the Chandelier: 
Mechanisms of Influence and Resistance in the “China Factor”. New Taipei: 
RiveGauche Publishing, pp. 395–448. 

Huang, J.-N. (2019a). Between American and Chinese Hegemonies: Economic 
Dependence, Norm Diffusion and Taiwan’s Press Freedom. China: An International 
Journal, 17(2), pp. 82–105. 

Huang, J.-N. (2019b). External Threat and Internal Defense: Freedom of the Press in 
Taiwan 2008-2018. In T. Burrett and J. Kingston, eds., Press Freedom in Contemporary 
Asia. London: Routledge, pp. 129–144. 

Huang, J.-N. (2019c). The Political Economy of Press Freedom: The Paradox of Taiwan 
Versus China. London: Routledge. 

Huang, J.-N. and Anonymous (2014a). Interview. 
Huang, J.-N. and Anonymous (2014b). Interview. 
Huang, J.-N. and Chen, H.-Y. (2014). Interview. 
Huang, J.-N. and Feng, S. (2014). Interview. 
Huang, J.-N. and Ho, J.-H. (2014). Interview. 
Huang, J.-N. and Hu, Y.-H. (2014). Interview. 
Huang, J.-N. and Huang, J.-B. (2014). Interview. 
Huang, J.-N. and Lee, C.-T. (2014). Interview. 
Huang, J.-N. and Lu, D.-S. (2014). Interview. 
Huang, J.-N. and Ni, Y.-Y. (2014). Interview. 

http://www.cima.ned.org
http://www.cima.ned.org
http://www.cima.ned.org
http://opinion.huanqiu.com
http://opinion.huanqiu.com
http://mil.huanqiu.com
https://www.washingtonpost.com
https://www.washingtonpost.com


  

 

                 
             

                    
   

 

  
   

                                 
                              

                                 
                             

                   
                         

                
                                       

 
                                 

 
   

                        
         

    

                         
  

222 Jaw-Nian Huang 

Huang, J.-N. and Su, T.-P. (2014). Interview. 
Huang, J.-N. and Tsai, C.-T. (2014). Interview. 
Huang, J.-N. and Wang, C.-C. (2014). Interview. 
Huang, J.-N. and Yo, W.-C. (2014). Interview. 
Hung, Y.-N., Yang, H.-J. and Chen, C.-W. (2014). How Did China Factor Influence 

Taiwanese Media? Taipei, Taiwan: Graduate Institute of National Development, 
National Taiwan University. 

Kawakami, M. (2017). The Mechanisms of China’s Influence on Taiwan’s Media. In J.-M. 
Wu, H.-J. Tsai and T.-B. Cheng, eds., The Anaconda in the Chandelier: Mechanisms of 
Influence and Resistance in the “China Factor”. New Taipei: RiveGauche Publishing, 
pp. 449–484. 

Kurlantzick, J. and Link, P. (2009). China: Resilient, Sophisticated Authoritarianism. In C. 
Walker, ed., Undermining Democracy: 21st Century Authoritarians. [pdf] Washington, 
DC: Freedom House, pp. 13–28. Available at: https://freedomhouse.org/sites/default/f 
iles/UnderminingDemocracy_Full.pdf. 

Lin, C.-Y. (2012). Fujian Provincial Government’s Embedded Advertisements on the 
China Times. NewTalk, [online]. Available at: http://newtalk.tw/news/view/2012-03-
30/23697 [Accessed 7 March 2017]. 

Lin, H.-L., Lin, L., Hung, C.-L., Chang, C., Huang, K.-C. and Jang, S.-L. (2012). 12 
Reasons for Rejecting Media Monster! Taipei, Taiwan: Center for Public Policy and 
Law of National Taiwan University. 

Lin, X.-F. (2009). Sir, We Purchased the China Times Group! CommonWealth Magazine. 
Lin, Y.-H., Chen, R.-S., Hu, Y.-H., et al. (2014). Petition Statement for Opposing the 

CSSTA’s Opening the Advertising and Printing Industries. [Blog] Available at: http:// 
tibimon.pixnet.net/blog/post/94028837-%E3%80%90%E9%80%A3%E7%BD%B2 
%E5%90%8D%E5%96%AE%E3%80%91%E5%82%B3%E6%92%AD%E5%AD 
%B8%E8%A1%93%E7%95%8C%E5%8F%8D%E5%B0%8D%E6%9C%8D%E8% 
B2%BF%E5%8D%94%E8%AD%B0%E9%96%8B%E6%94%BE%E5%BB%A3. 

Link, P. (2002). The Anaconda in the Chandelier: Chinese Censorship Today. [online] The 
New York Review of Books. Available at: http://www.nybooks.com/articles/archives 
/2002/apr/11/china-the-anaconda-in-the-chandelier/. 

Nikkei Asian Review (2019). Chinese Subsidies for Foxconn and Want Want Spark Outcry 
in Taiwan. Nikkei Asian Review. [online] Available at: https://asia.nikkei.com/Business/ 
Companies/Chinese-subsidies-for-Foxconn-and-Want-Want-spark-outcry-in-Taiwan 
[Accessed 31 May 2020]. 

Reporters Without Borders (2018). RSF Calls on the UN to Accredit Taiwanese Journalists. 
[online] Available at: https://rsf.org/en/news/rsf-calls-un-accredit-taiwanese-journalists. 

Reporters Without Borders (2020a). 2020 World Press Freedom Index. [online] Available 
at: https://rsf.org/en/ranking. 

Reporters Without Borders (2020b). Coronavirus: WHO Urged to Lift Ban on Taiwanese 
Reporters. [online] Available at: https://rsf.org/en/news/coronavirus-who-urged-lift-
ban-taiwanese-reporters. 

Sartori, G. (1970). Concept Misformation in Comparative Politics. The American Political 
Science Review, 64(4), pp. 1033–1053. https://doi.org/10.2307/1958356. 

Shiau, C.-J. (2004). On the ‘Peaceful Rise’ of China. Political Science Review, 22, pp. 
1–29. 

Sun, H.-T. (2012). Cheng Hung-Yi Says Goodbye to the Big Talk News. The Journalist, 
[online]. Available at: http://www.new7.com.tw/NewsView.aspx?i=TXT20120523 
165353UMQ. 

https://freedomhouse.org
https://freedomhouse.org
http://www.nybooks.com
http://www.nybooks.com
https://asia.nikkei.com
https://asia.nikkei.com
https://rsf.org
https://rsf.org
https://rsf.org
https://rsf.org
https://doi.org
http://www.new7.com
http://www.new7.com
http://newtalk.tw/news/view/2012-03
http://newtalk.tw/
http://tibimon.pixnet.net/


  

                      
     

 
   

    

           

                         
    

          
                  

         
                           

                         
              

     

China’s influence on Taiwan’s media 223 

Taipei Society, and Taiwan Democracy Watch Association (2012). Anti-China Times 
Movement Statement. [Blog] Available at: http://rjcts2012.blogspot.tw/2012/02/blog-
post.html. 

Taiwan Economic Data Center (2020). AREMOS Taiwan Economic Statistics Dataset. 
[online] Available at: http://net.aremos.org.tw/ [Accessed 29 May 2020]. 

The Taiwan Bureau of Foreign Trade (2016). Trade Statistics #FSC3040: Ranking of Total 
Trade, Exports, and Imports for Taiwan’s Trading Partners. [online] Available at: 
http://cus93.trade.gov.tw/FSCI/ [Accessed 7 March 2017]. 

The Taiwan Control Yuan (2010). The Correction # 099教正 0022. [online] Available at: 
http://www.cy.gov.tw/sp.asp?xdurl=./CyBsBox/CyBsR2.asp&ctNode=911 [Accessed 
7 March 2017]. 

The Taiwan Investment Commission (2020). Statistics Monthly Report (April 2020). 
[online] Available at: https://www.moeaic.gov.tw/news.view?do=data&id=1434&lang 
=ch&type=business_ann. 

The Taiwan Ministry of Justice (2020). The Anti-Infiltration Act. [online] Laws & 
Regulations Database of the Republic of China. Available at: https://law.moj.gov.tw/ 
LawClass/LawAll.aspx?pcode=A0030317 

The Taiwan National Communications Commission (2019). Draft of the Diversity 
Protection and Media Monopoly Prevention Act. [pdf] Available at: https://www.ncc. 
gov.tw/chinese/files/19060/3926_41499_190603_1.pdf. 

The UDN New Media Lab (2015). Taiwanese Media under China’s Great Firewall. United 
Daily News, [online] Available at: http://p.udn.com.tw/upf/newmedia/2015_data/20 
150327_udnfirewall/udnfirewall/ [Accessed 7 March 2017]. 

Tien, H.-J. (2009). Taiwanese People Are not Degraded When Becoming Chinese People’ 
Tsai Eng-Meng: The Taiwan Affairs Office Did Send Someone to Buy the China Times, 
But Not Me. Wealth Magazine, (Apr.). 

Tung, C.-Y. (2011). The Cross-Strait Economic Cooperation Framework Agreement: 
Controversy and Effects. Journal of National Development Studies, 11(1). https://www. 
tandfonline.com/doi/abs/10.2753/CES1097-1475470303. 

TVBS News (2018). The PLA Conducts a Live-Fire Exercise in the Taiwan Strait from 8 to 
24 Today. TVBS News, [online]Available at: https://news.tvbs.com.tw/politics/903997. 

Wu, J.-M. (2016). The China Factor in Taiwan: Impact and Response. In: G. Schubert, ed., 
Handbook of Modern Taiwan Politics and Society. New York: Routledge, pp. 425–445. 

Yang, H. (2014). China’s Influence on Media in Taiwan: A Case Study Based on Hong 
Kong Experience. Master Thesis. National Taiwan University. 

http://net.aremos.org
http://cus93.trade.gov
http://www.cy.gov
https://www.moeaic.gov
https://www.moeaic.gov
https://law.moj.gov
https://law.moj.gov
http://p.udn.com
http://p.udn.com
https://news.tvbs.com
https://tandfonline.com/doi/abs/10.2753/CES1097-1475470303
https://www
https://www.ncc
http://rjcts2012.blogspot.tw/2012/02/blog
http://rjcts2012.blogspot.tw/
https://www.ncc.gov.tw/
https://www.tandfonline.com/

