
Introduction



In 1963, Germans on both sides of the East/West divide commemorated 
the twenty-fifth anniversary of Carl von Ossietzky’s death. Ossietzky was 
every bit as controversial a figure in postwar Germany as he had been in 
the Weimar Republic. A famous pacifist and journalist, he had exposed the 
Republic’s clandestine attempts to remilitarize in 1931, suffered internment 
at the hands of the Nazis in 1933, and been awarded the Nobel Peace Prize 
in 1935. Many, particularly in the Federal Republic of Germany (FRG), 
considered Ossietzky a still-convicted traitor. Rudolf Augstein, founder and 
owner of Der Spiegel, in 1958 scathingly declared him a “Thersites . . . an 
evil and ugly hack . . . who could not bring himself, even in prison, to 
utter a word of praise for the nation.”1 He was more widely celebrated in 
the German Democratic Republic (GDR), but here, too, his memory was 
not without controversy. Publishers, for example, readily reproduced and 
annotated his famous articles for the left-leaning Weltbühne, but omitted his 
sharp criticisms of the Communist Party.2 Even though he had leaned toward 
the political left and courageously defied National Socialism, the authorities 
would not allow his works to appear in print unfiltered.

Discussions about Ossietzky would remain fraught until at least the 
1980s, but starting with the 1963 anniversary, a wider number of politi-
cians and intellectuals chose to single him out for public recognition. Their 
reasons for doing so varied, but these events were almost universally colored 
by the Cold War. The GDR Peace Council, for example, created a “Carl von 
Ossietzky Medal” in January 1963 as a sort of analogue to the Nobel Peace 



2  •  A Dramatic Reinvention

Prize for left-leaning pacifists. Notable recipients included Bertrand Russell 
and Wilhelm Elfes. That same month, Max Suhrbief, leader of the Liberal 
Democratic Party in the GDR, organized a rally for Ossietzky at his grave-
side in Berlin-Niederschönhausen. He used the opportunity to accuse the 
“reactionary [West German] state” of persecuting the working class in much 
the same way as it had Ossietzky.3 In August, West German students and 
peace activists erected a monument to Ossietzky and other prisoners at the 
Esterwegen concentration camp near Oldenburg in the FRG. Local authori-
ties refused to countenance it, however, complaining Ossietzky had been a 
traitor and that in any event, the vast majority of victims buried there had 
been common criminals.4 Numerous revisionist biographies also appeared.5

Perhaps the most significant rehabilitations of Ossietzky’s memory, 
however, were those broadcast directly to German living rooms in the form 
of television plays, or teleplays.6 In September 1963, for example, the East 
German station Deutscher Fernsehfunk (DFF) aired a play entitled Carl 
von Ossietzky.7 Like other East German television programs of the era, it 
dramatizes a large swath of the title character’s adult life, depicting his initial 
doubts about revealing state secrets, his subsequent change of heart and 
heroic reporting, his cruel imprisonment in 1931, and his eventual conver-
sion to socialism while in the concentration camp system. What differenti-
ates this particular narrative from print biographies and commemorative 
speeches, however, are the visual and aural cues afforded by the medium 
itself. In the office of the reactionary judge who rules against the hero, for 
instance, the camera lingers on a bust of Otto von Bismarck, the architect of 
German unification and the symbol par excellence of Prussian militarism.8 
The program also features the violent suppression of a combined Social 
Democratic and Communist demonstration and Ossietzky sarcastically 
responding to police interrogations with the militaristic “Jawohl!” (Yes, sir!). 
Finally, the program begins and ends with a scene of Ossietzky’s wife, Maud, 
standing in front of her husband’s tombstone. In both instances, a narrator 
proclaims, “Everywhere else in the world, his name is held in honor. But 
not here.”

On the one hand, these cues help advance the plot by marking certain 
characters as heroes (Ossietzky), villains (the judge), and victims (Maud). 
On the other, they serve the political concerns of the present. The association 
between an immoral judge and Prussian militarism aligns with the East 
German elites’ claim that conservatism, capitalism, and fascism went hand in 
hand. The depicted alliance between the Social Democrats and Communists 
whitewashed the very real hostilities between the two parties during the 
Weimar period and therefore provided an after-the-fact justification for their 
forced merger in 1947. Ossietzky’s responses to questioning dramatically 
underline the show’s broader claim that he was a man of real conviction and 



Introduction  •  3

courage, even under the threat of torture. The image of the grieving wife, 
draped in black and shedding silent tears for her dead husband, invites the 
viewer to consider the reasons why the title character died for his convictions. 
Moreover, the scene also references the present inasmuch as it was filmed at 
Ossietzky’s actual grave in Berlin-Niederschönhausen (in East Berlin), subtly 
suggesting to the viewer that Ossietzky’s story still matters in the ongoing 
struggle between communist and capitalist Germany. Indeed, at least one 
newspaper critic, Otto Bonhoff at the conservative National-Zeitung in East 
Berlin, noted, “Carl von Ossietzky might help us to recognize and master the 
here and today.”9

Less than six months after the East German production aired, the West 
German station Norddeutscher Rundfunk (NDR) broadcast a rival play 
entitled Der Prozess Carl von Ossietzky (The trial of Carl von Ossietzky).10 
This production, as the title suggests, covers a much shorter time frame, 
starting with the specific events that triggered Ossietzky’s arrest and trial in 
1931 and culminating with his imprisonment. The bulk of the plot revolves 
around arguments for and against the type of hard-hitting investigative jour-
nalism that led to Ossietzky’s trial. The dialogue is cerebral and nuanced; it 
encourages the viewer to think carefully about the philosophical and moral 
implications of Ossetizky’s actions and whether, by implication, they could 
be justified in the present day. Similar to the East German version, it paints 
the hero as courageous and moral. When given the opportunity to leave the 
country before his sentencing, for example, Ossietzky elects to stay despite 
death threats, rocks thrown through his apartment window, and the repeated, 
impassioned admonitions of his colleagues. Like its counterpart, the NDR 
play draws a connection between Prussian militarism and National Socialism. 
The reactionary judge overtly lauds Hitler, and members of the audience at 
the official court hearing are dressed in SA uniform. It diverges, however, in 
other details. One otherwise conservative military officer and witness at the 
court proceedings makes an impassioned plea for democracy and tolerance. 
He declares, “Democracy isn’t a bad thing . . . people can even win wars with 
it.” This implies the pre–World War II German military system was not com-
pletely rotten; instead, it followed a common West German narrative, that 
National Socialism nurtured the darker aspects of German military culture. 
Press reviews embraced this interpretation. Contributors at the Evangelischer 
Pressedienst (epd), for instance, lauded the play for demonstrating the Nazis’ 
underhanded tactics to members of the younger generation who did not 
personally live through the regime.11 The largely positive response must have 
gratified—and perhaps surprised—the play’s writers, Maria Matray and 
Answald Krüger, who understood their depiction of Ossietzky as a controver-
sial political statement, framed within an at times ambivalent, at times hostile 
attitude toward Weimar-era resistance figures.12



4  •  A Dramatic Reinvention

The two dramas, so different in ideological origin and political context 
yet so similar in purpose, throw several important questions into sharp relief. 
Why had Ossietzky been transformed from traitor to hero in the public 
discourse? How did the two German states, with such contrasting visions 
of political and moral righteousness, come to valorize and commemorate 
the same figure? What did they have to gain from resurrecting a hero who 
embodied neither West nor East German ideals? And why did these changes 
occur in 1963/1964 and not earlier? While these questions do not lend 
themselves to simple answers, they speak to one of the most visible unre-
solved tensions of the postwar era: what to do with the Nazi past. Faced with 
such a catastrophe as the failed Third Reich, German intellectuals and writers 
heavily employed the “sick man” metaphor. They equated the nation with a 
diseased patient, stricken with fascism and intolerance.13 Popular representa-
tions repeatedly invoked the image of the doctor, come to heal a physically 
and mentally ill nation.14 Faced with a figurative convalescence, Germans 
now debated whether to reach back into the past in an attempt to restore 
their impressive pre-1933 (or pre-1919) culture or to reinvent their intel-
lectual and moral world from the ground up.15 Responses to this perceived 
tension varied widely, both in and between the two states. The contemporary 
historian Friedrich Meinecke, for one, felt much of what he termed the 
“German catastrophe” could be treated by rediscovering the land of Goethe 
and Beethoven.16 Some West German politicians and social critics came to 
construct a “modernization under conservative auspices,” in which intellec-
tual, technological, and even moral progress was achieved within the context 
of a society skeptical of democracy itself.17 Other conservatives, including 
Chancellor Konrad Adenauer and President Theodor Heuss, embraced the 
restoration of Western European Christendom (the Abendland). For them, it 
would be manifest as an interconfessional alliance with bourgeois underpin-
nings.18 In a similar vein, many clerics and other pious Germans favored a 
more overt re-Christianization as the most effective antidote to Nazism.19 Still 
others preferred a more grandiose, far-reaching reconstruction of German 
identity, memory, and morality. For instance, the left-leaning Catholic pub-
lisher of the Frankfurter Hefte, Walter Dirks, railed against the “vacuum” he 
saw in both West Germany and more broadly in Europe. This continent of 
“deficiency and failure,” he argued, did not need nostalgia or restoration; 
it required a “Third Way” between Washington and Moscow.20 Indeed, for 
Dirks and his frequent collaborator, the former concentration camp prisoner 
Eugen Kogon, nothing less than a complete reinvention of the nation and its 
values would suffice to purge Germany’s guilt.21

Communist elites in the GDR publicly played down such self-criticism 
and soul-searching, proclaiming the bulk of former fascists now lived in the 
Nazi state’s natural successor, the capitalist FRG. Yet, such declarations did 



Introduction  •  5

not prevent many East Germans, ranging from high-ranking party members 
to average citizens, from engaging in a far-reaching discourse about their 
recent past and how to master it. On the one hand, intellectuals and politi-
cians in the immediate postwar years identified, exaggerated, and celebrated 
left-leaning anti-Fascists. Over time, authorities began to see some of these 
individuals and groups as rivals and moved to trim the list of approved 
heroes.22 Nevertheless, the trope of communist resistance remained a pillar 
of the regime’s self-proclaimed legitimacy. On the other hand, the GDR 
cultivated an official socialist moral vision, as encapsulated in government-
approved documents such as “The Ten Commandments of Socialism.”23 
Such manifestos advocated normative adherence to Marxist doctrine, class 
consciousness, and egalitarian principles. Like elites in the FRG, then, 
the Sozialistische Einheitspartei Deutschlands (Socialist Unity Party of 
Germany—SED) and its allies explored both abstract and concrete ways to 
diagnose and treat Germany’s condition.

These various discussions were not merely about crafting political speeches, 
controlling historical narratives, and manipulating commemorations, as 
important as these steps may have been in terms of dealing with the Nazi 
legacy. Many perceived the nation’s deficiencies as widespread and very real. 
Though observers and elites in both East and West disagreed on the treatment, 
they agreed Germany had suffered through a fundamental, all-encompassing 
sickness and now needed a physician’s care.24 This book explores how such 
concerns played out on a moral level. The nation’s buildings and infrastructure 
had been severely damaged, its political institutions destroyed, and its leaders 
humbled. But the inescapable question for all prospective rebuilders was, 
“How do we prevent this from happening again?” The question of restoring, 
reasserting, reconstructing, reformulating, and/or reinventing morality in 
Germany constantly loomed in the background, a common thread between 
conservative, liberal, socialist, and communist solutions to overcoming the 
Nazi past. I argue that television emerged as one of the most important 
mediums for presenting, discussing, and working through the question of 
remoralizing Germany. Popular television plays, in particular, provided an 
ideal platform for Germany’s moral reinvention, one that easily transcended 
state boundaries and gave producers and writers the ability to ease viewers 
into a consideration of difficult, painful topics via dramatic representations. 
Executives, producers, and writers repeatedly privileged moral instruction 
over entertainment in prime-time television fiction. Viewers and critics 
helped shape the direction and tenor of moral representations in letters to 
the stations, newspaper reviews, and viewer ratings. In this atmosphere, a 
multivariate discourse emerged. Television fiction acted as both a pulpit and 
a sounding board for East and West Germans as they engaged with the 
Nazi past and reinvented their moral world.25 And, despite the ideological 



6  •  A Dramatic Reinvention

gulf between West and East, a significant number of common post-Nazi 
values emerged: all agreed, for example, a good German should be tolerant, 
family-centered, democratic, moderate, brave, and thoughtful. The makers of 
German television, East and West, followed broadly similar paths to moral 
reinvention and renewal, even as each side’s end goal, respectable liberal 
democratic nation in the FRG and triumphant Marxist utopia in the GDR, 
differed significantly.

Television was far from the first institutional response to the perceived 
moral vacuum left behind by the Nazis, of course; it was the heir to a 
long-standing, uneven rebuilding process which had many different facets. 
The first step in Allied denazification—purging the political structure of 
Nazi officials—began almost immediately after the war ended. It germi-
nated in the offices and boardrooms of Allied commanders, continued with 
the Nuremberg Trials and each zone of occupation’s denazification policies, 
and largely concluded in the consolidation of institutional power after 1949 
under Konrad Adenauer in the West and Walter Ulbricht in the East, respec-
tively. These initial processes focused mainly on high-ranking leaders, not on 
the rank and file, who often continued to serve in bureaucratic functions. 
The process of identifying and removing Nazis lost much of its focus over the 
next several decades; in both German states, wartime emotions and passions 
had become irrelevant and dangerous.26 Memories of violence and German 
complicity in a program of mass murder were simply not expedient in the 
Cold War climate. Despite its short duration, denazification has become 
perhaps the most well-studied and visible symbol of how Germans overcame 
Nazism.27 Another strategy for overcoming Nazism was political reeducation 
for the masses, which occurred frequently on both sides of the German-
German divide and has likewise received a great deal of scholarly attention. 
Most notably, histories written during and after the cultural turn have high-
lighted the serious—and enduring—contributions made by cultural artifacts 
such as films, music, and literature on both sides of the border.28 In the same 
vein, the role of youth culture in remembering and correcting the past has 
also come under the historian’s microscope.29 Some recent works on recon-
struction have expanded the scope of analysis to include the reinvention of 
morality, sexuality, race, and even civilization generally.30

Overall, however, cultural historians have tended to treat media repre-
sentations as singular examples within what they see as a broader discourse 
of reconstruction. Particularly juicy media products such as the films Toxi 
(1952) and Die Mörder sind unter uns (Murderers Among Us, 1946), as well 
as the television play Gottes zweite Garnitur (The Lonely Conqueror, 1967), 
to name just a few that have received scholarly attention, often appear as 
fodder for an article or a chapter-length case study but are usually only 
one component among many in the concomitant monograph.31 In a similar 



Introduction  •  7

vein, scholars often use television programming as a quick and easy way to 
explore how the masses responded to the rapid pace of social and cultural 
change.32 There are notable exceptions to this pattern, of course, as some 
well-known historical monographs employ mediatic sources (usually films) 
as the centerpiece of a full-length study.33 But very few scholars—historians 
or otherwise—have conceptualized television fiction as a tool for reinventing 
the nation or as a means for grappling with and overcoming the past.34 In 
this book, I postulate that television became much more than a mirror; it 
emerged as a significant agent of change in its own right.

Of course, Anglo-American cultural historians are not the only group to 
have studied German television through a historical lens. Television history 
also has a long, rich tradition within the German academy, with studies 
devoted to television programming from both institutional and political 
perspectives. Television’s prominent place as a heated ideological battleground 
during the Cold War also (rightly) receives an enormous amount of attention. 
In this historiographical tradition, television from the 1950s and 1960s has 
been fruitfully employed in a wide variety of historiographical contexts but 
only rarely as a lens for examining Germans’ attempts to grapple with and 
overcome their past. There are two possible reasons for this. First, despite the 
Nazis’ famous attempts to popularize the medium in the 1930s, television 
did not become a truly mass medium in Germany until the late 1950s, at 
the very earliest. While American and British consumers purchased sets in 
droves during the late 1940s, test programming in the two German states did 
not begin until 1952, and regular broadcasts not before 1956 (for the most 
part because of technical limitations).35 Chronologically speaking, television 
does not fit neatly into the intense 1940s debates Germans had about 
denazification, collective guilt, and reconstruction. It is certainly true that 
the tenor of these discussions had changed before viewers began snapping 
up sets by the millions in the early 1960s. Despite the fifteen-year interim, 
however, the painful German past had not disappeared. For the elites charged 
with producing television dramas, at least, the moral imperative to heal 
and rehabilitate the German nation in the wake of such crimes persisted 
throughout the 1950s and 1960s. From station directors such as Klaus von 
Bismarck, Hans Bausch, and Heinz Adameck to producers and writers such 
as Rudi Kurz, Helmut Sakowski, and Rolf Hädrich, television’s makers 
conceived of their task as one of moral renewal. As I demonstrate throughout 
this volume, television representations from the late 1950s and 1960s reflect 
this overriding concern.

Furthermore, in a broader sense, television executives, producers, and 
writers frequently employed a terminology of newness and originality in 
describing the significance of their medium. Consider, for instance, the long-
time Westdeutscher Rundfunk (WDR) producer Günter Rohrbach’s claim 



8  •  A Dramatic Reinvention

that television represented a new, more sophisticated epoch in theater history, 
or the enthusiast Kurt Wilhelm’s giddy stipulation that the medium would 
in fact permanently replace radio and film.36 Günter Kaltofen, an early East 
German writer and enthusiast, expressed similar sentiments in his extended 
essay Das Bild das deine Sprache spricht.37 Adolf Grimme, station director 
at Nordwestdeutscher Rundfunk (NWDR), even proclaimed in 1952 that 
television would become a panacea for Germany’s broader ills.38 The East 
German council over television dramas apparently agreed, stating in 1962, 
“It is in the first place [imperative] that our viewers be made aware, through 
the means of the television play, that the German Democratic Republic is 
the rightful German state . . . [and] that new lifestyles and ways of thinking 
are required.” This amounted to more than a Cold War statement: producers 
aimed to connect the power of dramatization with the remaking of entire 
“lifestyles” and “ways of thinking.”39

Television set manufacturers, too, contributed to the discourse of the new 
by pitching TV as a medium of the future.40 Though difficult to quantify, this 
enthusiasm clearly extended to the viewing public, as conversations about 
television became common in both public discourse (in newspapers, on 
street cars, in doctors’ offices) and in living rooms around the nation. What 
percentage of the public owned a set? Figures for the West German criminal 
thriller Das Halstuch (The scarf, 1962) are instructive.41 WDR estimated 
more than 90 percent of the existing West German television sets tuned into 
the last three episodes of the series.42 Following a formula developed concur-
rently in both East and West, one television set accounted for approximately 
three people during the evening hours.43 There were 8.5 million registered 
television sets in West Germany at the time, which means that if these 
numbers are reasonably accurate, more than twenty-three million West 
Germans had tuned in.44 This does not account for unregistered sets, East 
German viewers (there were roughly three million registered sets in the GDR 
in 1962), or the strong possibility that more than three viewers were watch-
ing any given set on this particular evening. However, given a West German 
population of around fifty-seven million, this means more than 40 percent of 
the population tuned in, even though there was only one set for every seven 
people. To give a sense of how quickly television ownership rose during the 
period in question, according to the GDR statistical almanacs, the number of 
authorized sets in the East soared from 70,607 in 1956 to almost 4.5 million 
in 1970 (Appendix 3). Given the medium’s huge popularity with the masses 
and its perceived importance among political, intellectual, and even church 
elites, television occupied an important intersection between institutional 
and cultural rebuilding efforts.

Such rhetoric of course did not mean television was the first dramatic 
medium that attempted to educate or instruct the masses. Friedrich Schiller, 



Introduction  •  9

for instance, crafted many of his famous plays as concrete examples of 
what he saw as a basis for the moral enlargement of the individual.45 The 
cinema (and theater) of the late imperial period and the Weimar Republic 
continued this tradition, and German-produced films often differed starkly 
from their Hollywood counterparts in that they offered deeper moral and 
aesthetic instruction. In some ways responding to cultural critics such as 
Franz Pfemfert, who warned of cinema’s potential “soullessness” and lack of 
imagination but also extolled its potential to educate and enhance, filmmak-
ers in Germany crafted didactic, thought-provoking pieces such as Tagebuch 
einer Verlorenen (Diary of a Lost Girl, 1929), Die Geächteten (The Outlaws, 
1919), and M (1931).46 Despite some initial resistance, social critics and edu-
cators in turn came to expect cinema to refine the nation’s tastes and moral 
sensibilities. Radio plays had likewise long reflected German media’s implicit 
mandate to combine dramatic tension, entertainment, and education, from 
Bertolt Brecht’s Mann ist Mann (Man Equals Man, 1926) to Wolfgang 
Borchert’s Draußen vor der Tür (The Man Outside, 1947).47 Television should 
thus be understood as the heir to an older, broader tradition of didactic 
theater unique to Germany, and later extended to cinema and radio. The 
latter media forms, however, had been tainted by association with National 
Socialism. Well-known radio play writers such as Günter Eich had tailored 
their programs to the Nazis’ ideological agenda.48 Conservative voices criti-
cized radio for “intellectual emptiness” and for an undesirable “mechaniza-
tion of culture.”49 Likewise, many German elites now understood the film 
industry, which remained a highly successful and profitable institution after 
the war, as somewhat suspect. Regulators and censors saw “unregulated film 
as potentially more dangerous than radio or the press to German reconstruc-
tion because of its visual immediacy and potent appeal to certain ‘vulnerable’ 
sectors of the population.”50 National Socialist propagandists had made heavy 
use of the medium in the 1930s, and, within the discourse of reconstruction 
and renewal, this rendered it problematic.51

While authorities in the Third Reich had little trouble harnessing radio 
and cinema in their propaganda efforts, they were unable to tap into televi-
sion as a foundational mass medium. When commercial electronic television 
first seemed viable in the 1930s, Joseph Goebbels insisted Germany should 
take advantage. Hitler lent his support to the project, and by 1935, the 
Nazis had found the necessary personnel and technical capacity to start test 
programming.52 Despite their leaders’ grand vision, however, the Nazis found 
themselves limited by technical constraints. Prohibitive costs and a lack of 
infrastructure meant the regime could establish only a few dozen television 
parlors in Berlin. This setting attracted a relatively large number of viewers 
for the 1936 Olympics, but viewership beyond this event never amounted to 
much. Moreover, a directive from the Führer himself soon placed the entire 



10  •  A Dramatic Reinvention

industry under the command of the air force, which wanted to develop the 
new broadcasting technology for military purposes. Very few individuals 
purchased sets in the late 1930s, and during the war, television functioned 
almost exclusively as a way to keep wounded soldiers in Berlin up to speed 
with events on the front.53 Because it never achieved widespread popular-
ity, then, television did not figure among the media requiring reform and 
restructuring after 1945. This does not mean, however, that its creators and 
enthusiasts failed to see its potential for renewing and reviving the nation; 
indeed, its very status as something new and fresh made it an ideal engine for 
reformulating Germany’s moral compass. At the same time, a small set of dis-
senting voices in the 1960s saw television as a potentially detrimental innova-
tion, with one describing it as a “Trojan horse” containing crass materialism 
that could be inserted directly into the German living room.54 However, 
such criticism, usually originating in church circles, was relatively rare in 
West Germany until the 1970s and almost entirely nonexistent (at least in 
any public forum) in the East. Earlier postwar criticisms about radio’s intel-
lectual deficiencies do not seem to have been made about television when it 
appeared a decade later. The consensus surrounding television’s potential as a 
moral medium may not have been absolute, but it was strong.

A second possible reason that historians have not often contextualized 
television as part of the postwar moral or intellectual rebuilding process 
is that older grand narratives about the trajectory of collective memory 
after 1945 emphasized the 1950s and early 1960s as a period of relative 
cultural silence. This narrative traces its origins to the 1968 student pro-
tests and found wide currency among scholars until the late 1990s.55 This 
view is no longer fashionable, however. Cultural anxieties about return-
ing POWs, the resurgence of consumer culture, and, by the early 1960s, 
the appearance of southern European guest workers (reminiscent of forced 
labor during the war) manifested themselves in newspaper editorials, elec-
tion rallies, radio discussion programs, and even some films. Far from a 
memory wasteland of Heimatfilme and lederhosen, the period between the 
late 1940s and the early 1960s saw the persistence of postwar dilemmas and 
uncertainties. Contemporaries viewed television as a new, exciting medium 
but also as much more than a novel curiosity or as an extension of the 
rising culture of consumption. They saw television, which never caught 
on as the public form of consensus-building the Nazis had intended, as 
an ideal means by which to complete the process of rehabilitation and 
reconstruction. Television enthusiasts, including members of the station 
directorates, proclaimed television could simultaneously provide a “window 
on the world” and a carefully regulated fulcrum for domestic and civic 
morals.56 Accordingly, the two German governments earmarked funds for 
the medium well ahead of the first broadcasting dates, and producers on 



Introduction  •  11

both sides spent considerable time and effort crafting their own programs 
(rather than merely acquiring licenses for American or Soviet productions). 
To be sure, television’s pioneers in Germany recognized entertainment and 
relaxation would play a prominent role as well. Right as television began to 
emerge as a truly mass medium in 1960, for example, 33 percent of West 
German programming hours consisted of entertainment (Unterhaltung) 
and sports. Television dramas, documentaries, and films, which could be 
both entertaining and instructive, made up 31 percent, various types of 
news broadcasts 14 percent, children’s and women’s programs 15 percent, 
and religious programs 1 percent.57 An overview of programming for the 
same year in the GDR yields similar numbers: entertainment and sports 
accounted for 31 percent of the total; dramas, documentaries, and films 36 
percent; children’s programs 11 percent; and news programs 16 percent.58 
Such statistics demonstrate television existed to serve a broad range of inter-
ests and tastes. Two types of programs, however, dominated both the station 
budget and viewership shares: variety shows (a staple of early television 
across the globe) and television plays.

The parallel development of original, innovative, didactic dramas on both 
sides of the German-German border went beyond a merely structural resem-
blance; despite the glaring ideological differences between the two sides, East 
and West German programs often spoke to the same moral issues and themes. 
From addressing gender inequality and racism to fretting about materialism 
and political apathy, these productions often featured a common denomina-
tor. One of the chief aims of this book is to relate and explain the striking 
thematic similarities between the two sets of programs. I argue that German 
television fiction from this era needs to be understood as part of a common, 
German-wide discourse. Moreover, this discourse encompassed much more 
than an antagonistic set of attacks and counterattacks. Many representa-
tions advanced moral lessons independent of the Cold War struggle. Such a 
reevaluation of German television history is the natural result of the broader 
historiographical trend toward nuanced, relational histories of the early Cold 
War. Historians no longer assume a binary, antagonistic relationship between 
the two states.59 They also recognize that even the most ideologically intran-
sigent members of the two regimes, East and West, did not perceive of the 
German-German divide as permanent.60 While the amount of scholarship 
that examines transborder trends during the Cold War has expanded, few 
studies to date have attempted to compare East and West German television 
programs, perhaps because they operated under such divergent systematic 
constraints. In the GDR, the state assumed full authority for the creation 
and distribution of television programming, largely operating as a centralized 
system. Authorities reserved their tightest censorship for news broadcasts 
and documentaries, but teleplays attracted attention as well. They borrowed 



12  •  A Dramatic Reinvention

technology and equipment from the Soviet Union, but only occasionally 
looked to the East for guidance on programming. In the FRG, television 
followed a heavily decentralized, public service model. Here, writers and 
producers worked for regional stations (e.g., in Hamburg or Stuttgart), and 
each station was allowed broadcasting slots on the national channel. In this 
relatively unique system, producers sometimes looked to other European and 
even American stations for guidance on technological standards and to help 
fill some morning and afternoon slots with syndicated content; nonetheless, 
West German television, as in the East, largely followed its own path and 
created German-specific content.

Heretofore, most historical analyses of German television have mirrored 
the reality of the division between East and West. Two of the most expansive 
projects in German television history—the Deutsche Forschungsgemeinschaft 
(German Research Foundation—DFG) Sonderforschungsbereich 240, a 
1990s research node that produced monographs and edited volumes on 
various aspects of West German television history, and the more recent 
DFG Forschungsgruppe Programmgeschichte des DDR-Fernsehens, which 
systematically (often statistically) catalogued and interpreted East German 
television programs and their viewers—demonstrate the separateness of 
the audiences, ideological assumptions, and archival structures of the two 
systems. Some scholars have demonstrated the weak points in this narrative, 
in terms of both cross-border institutional exchange and similarities in 
viewer tastes.61

These common tastes were not coincidental; many viewers on both sides 
of the divide could watch the other state’s programs. Of course, this is not 
to imply every viewer in the two German states could receive all German 
signals. The almost legendary Tal der Ahnungslosen (“Valley of the Clueless”) 
in the southern GDR, an area in which television viewers, for technical 
reasons, could not receive either West German channel, certainly existed. 
But some have argued the cultural and social effects of this “isolation” have 
been greatly exaggerated.62 More importantly, there is abundant evidence 
that East Germans watched West German television, and, in a phenomenon 
that has not been given enough attention by historians, West Germans could, 
and frequently did, watch East German shows.63 This ensured a relational 
development in the rise of moral television, even as the two systems competed 
for the hearts and minds of the German public. Producers, aware of the 
concurrent programs, copied examples from the other state. The popular 
DFF program Gewissen in Aufruhr (Conscience up in arms, 1961, see chap. 
1), for example, was a direct reaction to the West German So weit die Füße 
tragen (As far as your feet can carry you, 1959). Perhaps even more telling, 
the DFF four-part program Wolf unter Wölfen (Wolf among Wolves, 1964), 
adapted from a Hans Fallada novel of the same name, achieved viewer and 



Introduction  •  13

critical success in both the East, where DFF produced it, and the West, where 
Zweites Deutsches Fernsehen (ZDF) broadcast it three years later despite a 
general boycott against GDR programs.64 Viewers and critics fawned over 
the excellent acting and objective depictions in Wolf unter Wölfen, ignoring 
the fact that it had been produced in an ostensibly tainted Eastern studio.65 
In fact, one critic went so far as to say, “To boycott such artistic films, 
television plays, or documentaries is—there is no better word—immoral and 
culture-hating.”66

Another example of the way television transcended state boundaries can 
be seen in the way viewers wrote letters to the other side’s stations. One 
viewer in the GDR who sent his letter to Sender Freies Berlin (SFB) through 
two other Eastern cities to escape detection by the authorities commented, 
as any other “Western” viewer might, that while they really liked the film 
Der Teufel spielt Balalaika (Until Hell Is Frozen, 1961), it would have been 
better if the Russian dialogue had been translated into German.67 Other 
letters to SFB spoke to the political situation more directly but did not 
necessarily agree with the GDR’s position. One viewer from an unidentified 
village noted “more than 75 percent of all the villagers here watch Western 
television,” a statement that clearly demonstrates sympathy for the FRG.68 
But he follows up this observation with a somewhat less political request: 
“Please change the dance programs to Sunday afternoon. I especially like 
westerns and criminal thrillers.” Viewers in the East seem to have felt a 
sense of ownership over Western television despite the political barriers. A 
similar trans-state dynamic existed among Western viewers who watched 
East German programs. One viewer wrote to DFF: “Keep it up. That should 
assure all of you that you are also gladly heard and seen beyond your state’s 
borders.”69 This and similar West German letters, occasionally cited in DFF’s 
internal report Der Fernsehzuschauer (The television viewer), sent a clear 
message to the East German producers: if you make quality programs, we 
will watch them.70 Viewers had diverse reasons for writing to the “enemy” 
state’s broadcasters, including political consternation, pleas for a respite from 
dictatorship, and simple entertainment. But the fact that they wrote at all 
suggests a television culture that transcended state boundaries. And write they 
did, in surprisingly large numbers. SFB preserved fifty to one hundred letters 
from the East per year, receiving many more but not keeping them because 
of content repetition, while the other West German stations seem to have 
received (though not necessarily preserved) even more, especially in Cologne 
and Hamburg.71 These are not huge numbers, but given the difficulty in 
getting a letter across the border, especially to such a conspicuous institution 
as a television station (SFB) whose very existence seemed to depend on the 
continued desire of the West German government to destabilize the GDR, 
these sources are highly significant.



14  •  A Dramatic Reinvention

More visible instances of trans-state exchange also occurred at the 
institutional level. With Irrlicht und Feuer (Ghost light and fire, 1966), for 
example, DFF’s decision to use a non-Communist, contemporary West 
German author’s (Max von der Grün) work as the basis for a prime-time 
drama seemed a controversial decision. However, Irrlicht und Feuer became 
an instant success with viewers.72 When officials saw how the program incited 
nonparty viewers to heap criticism on the West, they quickly moved to 
appropriate it, including it among the “highlights” of an already highlight-
strewn summer.73 Then, in 1968, Südwestfunk (SWF) bought the rights to 
broadcast the program in a West German primetime slot. This broadcast, 
which drew a moderate number of viewers (it was unfavorably paired with a 
popular ZDF game show, so it had little chance of reaching the 80 percent 
level commanded by the most popular plays, such as the aforementioned 
beloved criminal thrillers), drew a +3 qualitative rating, an outstanding 
number considering the controversial subject matter and Western viewers’ 
general distaste for overtly modernist, avant-garde pieces. Critics also 
embraced the program.74 Even after the SWF event, letters continued to pour 
in from both East and West asking for a rebroadcast.75 The popularity of 
Irrlicht und Feuer affords a glimpse into television-viewing habits and tastes, 
which clearly transcended political barriers and taboos. What constituted a 
“good” teleplay had more to do with the values and morals that viewers and 
critics in each state had in common than with those that were different.

As SWF’s apparent autonomy in the purchase of Irrlicht und Feuer dem-
onstrates, the notion of two distinct “sides” in Cold War–era German televi-
sion is fundamentally flawed. Because of fundamental differences in the four 
postwar occupation zones, the reality of the Cold War, and the persistence 
of the dream of unification, German television developed in a unique—and 
highly confusing—manner. In 1945, the four Allied occupiers repurposed 
the old state-run radio broadcasting facilities as instruments of their own 
propaganda campaigns. From the start, the organizational structure among 
the four zones varied wildly. The Soviets created a highly centralized, state-
dependent broadcaster. The British and French, after the model of the BBC, 
likewise established single stations within their respective zones (NWDR 
and SWF). Unlike the Russians, however, they disassociated their respective 
broadcasting stations from the state. The Americans, in contrast to the other 
powers, decided to seed multiple, independent stations: Radio Bremen (RB), 
Hessischer Rundfunk (HR), Bayerischer Rundfunk (BR), and Süddeutscher 
Rundfunk (SDR).76 This aligned with some early advisers’ vision of a decen-
tralized Germany. By 1948, control over these stations had been largely 
transferred to German authorities, even before the foundation of the Federal 
Republic of Germany and the German Democratic Republic. After the Berlin 
Airlift of 1948/1949, it became clear that two distinct states would coexist 



Introduction  •  15

for the foreseeable future. With a united anti-communist front in mind, 
the Americans had agreed German radio should follow the British model of 
public service broadcasting, rather than the Americans’ favored commercial 
system. But the Allies insisted the stations should be kept separate from the 
state institutions; to ensure this, they made it clear that continued decentral-
ization was a precondition of German ownership over broadcasting facili-
ties.77 As a result, smaller stations from the American zone, like RB, operated 
alongside much larger broadcasters, like the enormous NWDR. Over time, 
two new organizations joined their ranks: Saarländischer Rundfunk (SR), 
created in 1947 but transferred to the FRG after a 1955 referendum firmly 
established the Saarland region as part of West Germany, and SFB, estab-
lished in the divided city of Berlin in 1953. In 1956, NWDR split into two 
stations: Norddeutscher Rundfunk, seated in Hamburg, and Westdeutscher 
Rundfunk, centered in Cologne. This network of regional stations, so diver-
gent in origin and size, would eventually assume responsibility for introduc-
ing television in the FRG.

While following a mirrored timeline in terms of inception and growth, 
radio broadcasters were never assigned primary responsibility for creating 
television in the Soviet zone. The East German government itself, under direc-
tion from Moscow, began preparing for television in 1948. They envisioned 
this new project as an extension of the inter-German struggle for territory 
and influence. For SED authorities, television was first and foremost a tech-
nical challenge. As such, it fell to the postal service to first conceptualize and 
administer the nascent medium. As Heather Gumbert has argued, this atti-
tude toward television meant writers and producers of fictional programming 
enjoyed considerable creative autonomy, in sharp contrast to other artists in 
the GDR.78 Over the course of the 1960s, and in no small part as a result of 
ideological heterogeneity in the rapidly expanding genre of television fiction, 
the SED moved to corral and eventually instrumentalize television.79 Even 
with the end of such autonomy, however, DFF continued to produce vibrant 
and sometimes unorthodox programs throughout the Ulbricht era (which 
lasted until 1971). For example, various aspects of bourgeois morality—the 
nuclear family, consumer culture, and frugal living—coexisted with and even 
complemented Marxist ideology.80 The protagonist’s extramarital affair in 
the well-publicized Sommer in Heidkau (Summer in Heidkau, 1964), for 
instance, sparked a backlash among both viewers and members of the SED’s 
inner circle. Moreover, the SED appropriated the bourgeois imperative of 
order and the rule of law by using print media to disseminate the notion 
that crime rates had decreased under socialism and that this trend would 
inevitably continue.81 Multipart epic teleplays such as Gewissen in Aufruhr 
and Geboren untern schwarzen Himmeln (Born under black skies, 1962) rein-
forced this objective by visualizing prewar and wartime criminality and then 



16  •  A Dramatic Reinvention

offering an orderly, sanitized version of the same locations, now accustomed 
to a positive Marxist influence.82

The West German government did not directly control the broadcasting 
industry; nonetheless, directors at the largest station, NWDR, in consulta-
tion with British occupation authorities, began preparing the way for televi-
sion in 1948 by creating task forces and purchasing technical equipment. The 
other radio stations followed suit. In 1950, an FRG-wide work group known 
as the Arbeitsgemeinschaft der öffentlich-rechtlichen Rundfunkanstalten 
der Bundesrepublik Deutschland (Association of Public Broadcasters of the 
Federal Republic of Germany—ARD) agreed that television should be a 
national institution, that they should begin with a single channel, and that 
airtime should be shared by prearrangement among the regional stations (see 
Appendix 2 for a diagram illustrating the relationship between the various 
West German stations). Test programming in both East and West began in 
1952. By the mid-1950s, West Germany’s economy and infrastructure had 
largely recovered from the ravages of the war. Konrad Adenauer, the FRG’s 
chancellor and a hugely popular conservative figure, favored an American 
(commercial) model for television. When it became clear he could not reverse 
the radio stations’ decision to pattern their new TV station after the BBC, he 
attempted to drum up support for a second television station, controlled by 
the federal government instead of the radio stations and their allies, the state 
governments. His “Deutschland-Fernsehen,” later incorporated as “Freies 
Fernsehen GmbH,” found considerable support among German companies 
but was fiercely opposed by the existing stations and the Social Democrats.83 
A famous Constitutional Court decision in 1960 put an end to Adenauer’s 
vision, declaring that only the existing stations had the authority to create 
a second channel. In 1963, the state governments and ARD gave life to 
ZDF, similarly a public service broadcaster but providing a contrast to the 
first channel.

Together, the German stations produced more than three thousand tele-
plays between 1956, the start of regular daily programming in both East and 
West, and 1970, the last year before sharp funding decreases (a result of a 
recession in the West and changing viewer tastes in both states) affected dra-
matic programming both in East Germany and at ZDF. This sheer number 
attests to the popularity of television plays in the 1950s and 1960s. It also 
makes it difficult for historians to offer a comprehensive survey of the types 
of themes, tropes, and moral lessons that appeared during this time. Some 
studies have approached this issue by employing quantitative methods.84 
While extremely valuable to future researchers, such explanations tend to 
group programs and themes according to predetermined, superficial catego-
ries. In this model, the researcher typically relies on definitions offered by the 
writers and producers themselves. This approach foregoes the opportunity 



Introduction  •  17

to explore the nuances of each production in greater detail. Quantitative 
analyses therefore exclude discussions about any given play’s mise-en-scène, 
its particular use of image and sound, and the actors’ ability to shape and 
redirect the piece’s underlying meaning by means of inflection and subtle 
cues. Other studies offer a corrective to this by employing a fine-grained, 
qualitative approach.85 Here, the scholar typically offers a close reading of one 
or two programs, which, in turn, either correspond to or offer a surprising 
contrast to other productions from the same era. The weakness here is that a 
qualitative study might not be particularly representative of what viewers are 
consuming as a whole. Any given program might be an anomaly.

If plotted on the continuum between these two poles (quantitative and 
qualitative), my approach in this book falls closer to the latter. Nevertheless, 
inasmuch as this book discusses a wide variety of dramas, it aims to be more 
comprehensive than a set of case studies. I focus primarily on productions 
that resonated most deeply with the viewing public. In purchasing a televi-
sion set and paying a compulsory annual tax, many viewers demonstrated a 
certain commitment toward or investment in the new medium. Advertising 
brought little revenue, and, particularly in the early years, families might well 
have decided not to purchase a set and pay the tax if they did not approve 
of the programming. But the notion of viewer investment can be seen even 
more clearly in how they assessed specific programs. In 1962, for example, the 
WDR production Das Halstuch aired in the West. A six-part mystery series 
by the British author Francis Durbridge, Das Halstuch captivated a huge 
percentage of the German population; more than 90 percent of all existing 
television sets were tuned in to the last three episodes of the series. When the 
actor Wolfgang Neuss prematurely revealed the identity of the murderer in 
a newspaper interview, he unleashed a “storm of indignation” in the FRG.86 
Strong negative reactions to particular programs also show the high level of 
viewer investment, such as the angry West German letters sent to the NDR 
about the avant-garde drama Schlachtvieh (Lambs to the Slaughter, 1963) and 
the equally vicious response to the experimental East German opera film 
Fetzers Flucht (Fetzer’s flight, 1962, see chap. 2).

Indeed, response letters provide a particularly valuable source of 
information about viewers’ preferences and expectations. As noted earlier, 
each station received thousands of letters a year.87 Unfortunately, many of the 
letters to West German stations were destroyed. Some have been preserved in 
regional archives and a select few in the Deutsches Rundfunkarchiv (German 
Broadcasting Archive), an institution that has locations in Babelsberg (for the 
now defunct DFF) and in Frankfurt (for the ARD). However, stations only 
started diligently filing and preserving these letters in the 1970s, and there 
are few extant viewer letters from the 1950s and 1960s. They are referenced 
in official documents, but such reports rarely reveal much about the letters’ 



18  •  A Dramatic Reinvention

specific content. Moreover, obtaining access to such documents at West 
German archives is extremely difficult, in part because of the decentralized 
nature of the ARD, in part because the institutions have chosen to restrict 
large numbers of documents to internal users only.88 The situation on the 
East German side is similarly frustrating, but for different reasons. Michael 
Meyen, who has studied DFF viewer information extensively, notes, “Opinion 
research in the GDR was embedded in the ideological monopoly of the SED 
and was subject to the politics of the day.”89 Thus, the number of letters 
preserved by the stations at the time depended more on political expediency 
than on the resonance the program actually had among viewers. Even setting 
aside the problem of preservation and station politics, it is unclear to what 
extent the letters—on either side of the Wall—can be seen as representative 
of the viewing public. Because they are unsolicited (unlike the responses 
collected by ratings agencies), they may well reflect a particular agenda or 
concern. To give one small example of this, the overwhelming majority of 
letters surviving for Gottes zweite Garnitur are fan letters, requesting contact 
information for the charismatic lead, Jimmy Powell (an African American 
actor who had trained in Vienna before taking the ZDF job, his first major 
role). Moreover, the archives preserve very little in terms of demographic 
data. Some records reproduce the writers’ names and mailing addresses, but 
other potentially useful information such as age, political affiliation, and so 
on is impossible to divine unless the writers mention it themselves.

Nonetheless, viewer letters, as well as opinions collected by television cor-
respondents, provide valuable glimpses into the programs viewers preferred; 
in some cases, responses even forced the East Germans to collect viewer data 
after the fact. The DFF multipart series Dr. Schlüter (1965), for instance, 
became one of the most popular television broadcasts of the decade—and it 
caught the authorities completely by surprise. Letters that probably would 
have otherwise been destroyed were preserved and even bound together in 
a self-congratulatory book circulated among the station executives. Clearly, 
viewers took their viewing experiences seriously, and those plays that elicited 
a strong public reaction (positive or negative) are included in this study.

Anecdotal evidence and small sets of viewer letters are not the only ways 
to gauge viewer participation, however. Though inconsistently gathered 
and in many ways incomplete, ratings statistics and social scientific surveys 
about viewing preferences are largely untapped gold mines for television 
historians. Starting in 1963, for example, the two West German channels 
(ARD and ZDF) contracted a private company called Infratest GmbH to 
collect viewer statistics and data.90 Infratest monitored every program during 
the evening, using both quantitative (Infratam) and qualitative (Infratest) 
measuring sticks. The former was merely a percentage of the total number 
of viewers, taken from a sampling of one thousand installed machines that 



Introduction  •  19

reported back to Infratest every five minutes. The latter assigned a rating 
between −10 (low) and +10 (high) to every program based on six hundred 
viewers’ responses. In addition, the Infratest portion of the report included 
a sampling of comments made at the time of the survey, designed to give 
decision-makers a more nuanced feel for how audiences felt about the show, 
along with Infratest’s own interpretation of the data. Though this method of 
collecting data seems inadequate by today’s standards, Infratest continued 
using this system until 1974, and it evoked little criticism until after 1970.91 
In the East, too, authorities collected information about how many people 
tuned in to each program. This was never as systematic as in the West, and 
there are significant gaps in the late 1950s and early 1960s. For the purposes 
of deciding which programs to look at more closely in this volume, however, 
these gaps and silences are perhaps just as significant as the actual numbers. 
Authorities assigned special significance to and collected data for certain 
programs. Advertising for these select productions began weeks, sometimes 
even months, ahead of the actual broadcast date(s). This in turn doubtless 
led to heightened viewer anticipation and reactions (exceptions such as Dr. 
Schlüter notwithstanding).

Television critics, writing chiefly in newspapers, magazines, and other 
print publications, also invested themselves in dramatic productions. Some 
critics, especially in the smaller daily newspapers (both West and East) and 
in the Springer publication Hörzu, aligned themselves with what they felt 
were the entertainment demands of viewers. One excellent example of this 
is a Bild-Zeitung critique of the 1970 ZDF criminal thriller 11 Uhr 20 
(11:20), in which the comments of a variety of viewers, including even the 
show’s director, Wolfgang Becker (though these were seemingly taken out of 
context), offer the same criticism: the show was “boring.”92 Such commenta-
tors gave special attention to criminal thrillers, especially those written by 
the English author Francis Durbridge, and expressed their likes or dislikes 
according to criteria such as novelty, surprise, and excitement. Larger daily 
newspapers like the Süddeutsche Zeitung, the Frankfurter Allgemeine Zeitung, 
and, on the East German side, Neues Deutschland emphasized artistic and 
aesthetic innovations. These critics thought television stations had a mandate 
to produce intellectually stimulating material and that viewers had a right 
to expect educational, thought-provoking dramas.93 Finally, the epd—Kirche 
und Fernsehen, published by the Protestant Evangelischer Pressedienst, and the 
Funk-Korrespondenz, a Catholic trade publication, based their assessments on 
both intellectual and moral criteria. Sometimes the commentaries in the two 
church-related papers openly decried moral degradation and promoted the 
positive influence of Christianity, but normally the two church publications 
carefully embedded moral observations in intellectual or aesthetic critiques.94 
As the complex patchwork of newspaper reviewers neatly demonstrates, 



20  •  A Dramatic Reinvention

television spoke to a broad, heterogeneous set of viewers. Because of this, 
the societal critiques advanced by the writers and producers of teleplays, 
responding as they did to the critics’ reactions, often exhibited substantial 
complexity and nuance.95

While multifaceted, the project of moral reinvention through television 
fiction did follow particular themes. Some of these topics, moreover, 
transcended the German-German divide. The five chapters in this book 
correspond with what I see as the most prominent themes that received 
substantial attention in both the FRG and the GDR. The first chapter 
focuses on representations of the Nazi era, from Wehrmacht soldiers and 
collaborators to rescuers and victims during the Holocaust. The purpose and 
tenor of representations varied, but in general, they served the needs of the 
present: marginalizing Nazi perpetrators as exceptional, and constructing 
heroes by displaying the valor and/or courage in resisting the regime and 
its crimes. A few programs broke this mold by challenging the “resistance” 
narrative or by complicating viewers’ relationship with the past, but in 
large measure, fictional dramatic programs that provided instruction on the 
past did so as a way to justify the present, whether communist or liberal 
democratic. Chapter 1 explores the rationale behind this decision, as well as 
the voices of dissent that would eventually find greater expression in the wake 
of the 1968 student uprisings.

Chapter 2 examines televisual lessons on politics and morality. From the 
start, German elites on both sides of the border recognized the need for polit-
ical reorientation and reeducation in the wake of the Nazi dictatorship. As 
television matured into a mass medium, bringing popular dramatic program-
ming into viewers’ living rooms, concerned producers and decision-makers 
such as Klaus von Bismarck, Heinz Adameck, and Christian Geißler invested 
heavily in moral-political programs. East German citizens learned about the 
evils of the FRG—the pseudo-democratic heir to the Third Reich—and the 
origins of a unified Socialist Party that could represent all workers’ interests. 
West Germans watched as, for example, East German border guards were 
forced to shoot their fleeing comrades. In both states, programs promoted 
abstract ideals such as democracy and civil society, as well as more specific 
responses to political oppression, such as daring escapes across the border and 
quixotic struggles against the “other” German regime. These programs indoc-
trinated viewers on Cold War politics, but they also provided a platform for 
overcoming Nazi attitudes about the state.

Historical and political reeducation were perhaps the most obvious solu-
tions to the moral wasteland left behind by the Nazis, but they were by no 
means the only fronts. In Chapter 3, I examine anti-materialist efforts in the 
two German states. In the West, the major churches, Catholic and Protestant, 
had been enmeshed in broadcasting institutions and politics since the Allies 



Introduction  •  21

allowed stations to restart radio programming in 1946. The stations allotted 
significant airtime for church broadcasts, and, even more significantly, clerics 
and laymen from both confessions sat on station advisory boards, advocating 
church-approved programs and occasionally censoring material they consid-
ered objectionable. The intersection between the churches and public service 
broadcasting in the FRG constitutes a vast, underexplored site of postwar 
rebuilding, cultural change, and political contestation. This site was by no 
means homogeneous, and leaders did not always agree on which themes, 
tropes, or strategies to pursue. However, one topic runs like a red thread 
through the church representatives’ plans and, more broadly stated, through 
FRG broadcasting as a whole: the relentless battle against materialism and 
worldliness. Decision-making bodies at each of the stations, under the some-
times subtle, sometimes overt influence of church bishops and authorities, 
conflated general postwar fears about rising materialism with what they saw 
as the hedonism and moral depravity of the Nazi era. This became even 
more imperative after the start of the economic miracle (1948–1966). Other 
strategies for reestablishing the Christian milieus, such as the Ruhr Valley 
industrialists’ apprenticeship system, had proved ineffective.96 Television, the 
emergent mass medium of the mid-twentieth century, became an important 
arena for corrective West German representations of anti-materialist values 
such as frugality, restraint, and even religiosity. Ironically, television plays in 
the FRG sometimes even included the television set itself as part of the prob-
lematic culture of materialism.97 East German producers, ever mindful of 
DFF’s ability to broadcast in the West (and of their own citizens’ knowledge 
of West Germany’s superior economy), similarly crafted moral lessons on 
materialism, often loosely rooted in Marxism but likewise sensitizing viewers 
to nonmaterialist modes of happiness. Religion played a more minor role 
here, but, despite vastly disparate ideological foundations and goals, the two 
sides employed strikingly similar tropes.

Chapter 4 looks at the reformulation and reinvention of gender norms. The 
Third Reich’s defeat had left German masculine ideals and stereotypes, based 
heavily on aggression and militarism, in tatters. Moreover, women began to 
enter the workplace in large numbers, particularly in the East (where the 
regime, seeking to shore up its legitimacy, forged an uneasy partnership with 
women).98 This situation raised the question of women’s equality. Television 
fiction stepped in to address these perceived issues with new role models and 
ideal behaviors. Other gendered concerns, such as family relations, raising 
children, and the proper limitation of (especially female) sexuality also fea-
tured heavily. Authorities certainly never reached any kind of consensus on 
gender politics, a fact reflected by the colorful variety of programs during 
the 1950s and (especially) the 1960s, which present heterogeneous visions of 
gender relations.



22  •  A Dramatic Reinvention

Finally, in chapter 5, I explore the issue of race and ethnicity in postwar 
Germany. A central platform of the Nazi Volksgemeinschaft (people’s 
community) had been the exclusion of non-Germans and minority groups 
such as homosexuals, Jehovah’s Witnesses, and the “work-shy.” Despite the 
ambiguous and dubious nature of Nazi racial categories and laws, most 
Germans adopted some level of prejudice and approved of the separation 
of Aryans and non-Aryans. These attitudes, as television authorities knew 
full well, persisted after the war ended. A major task of moral rebuilding, 
then, particularly in an era of guest workers, political reconciliation, and 
Europeanization, was overcoming racist attitudes. Television plays sometimes 
provided viewers with strong non-German protagonists, but more commonly, 
they presented progressive, anti-racist versions of tolerance and acceptance.

Notes

  1.	 Jens Daniel (one of Augstein’s pseudonyms), “Er spricht nicht mit Thersites,” Der Spiegel 
26, 25 June 1958.

  2.	 Franz Baumer, Carl von Ossietzky (Berlin: Colloquium Verlag, 1984), 10.
  3.	 Ruth Greuner and Reinhart Greuner, Ich stehe links: Carl von Ossietzky über Geist und 

Ungeist der Weimarer Republik (Berlin: Buchverlag der Morgen, 1963), 44–45.
  4.	 Elke Suhr, Carl von Ossietzky: Eine Biographie (Cologne: Kiepenheuer & Witsch, 

1988), 17.
  5.	 Kurt R. Grossmann, Ossietzky: Ein deutscher Patriot (Berlin: Kindler, 1963); Greuner 

and Greuner, Ich stehe links.
  6.	 The usual translations for Fernsehspiel, “television play” or “teleplay,” respectively connote 

a stage play and a screenplay in modern American English usage. But while some of these 
television programs adapted material from the theater, none were actually performed on 
stage. More closely akin to films, but not the same as the “made-for-TV-movie” intro-
duced by NBC in 1964, the German Fernsehspiel (some critics and authors preferred 
the term Fernsehfilm) constitutes a unique genre. Television consciously aimed to pro-
mote itself as a separate artistic category from film, and some techniques from the early 
experimental days remained ensconced even as the Fernsehspiel started to technologically 
resemble cinema. The Fernsehspiel was shorter than a standard film, the actors’ faces 
occupied a much larger percentage of the screen, and many productions were broken up 
into multiple episodes.

  7.	 Lothar Creutz, Carl Andrießen, and Günter Kaltofen, Carl von Ossietzky, dir. Richard 
Groschopp (DFF, 1 September 1963). Appendix 1 contains a list of all the television 
plays referenced in this book, organized chronologically and by station.

  8.	 In the 1980s, the East German regime would move to appropriate Bismarck’s legacy as 
part of the broader German socialist tradition (as well as other figures such as Martin 
Luther). In the 1960s, however, Bismarck remained something of a villain, in stark 
contrast to celebrated cultural “heroes” such as Goethe and Schilling. See Alan L. 
Nothnagle, Building the East German Myth: Historical Mythology and Youth Propaganda 



Introduction  •  23

in the German Democratic Republic, 1945–1989 (Ann Arbor: University of Michigan 
Press, 1999), 187–188.

  9.	 Otto Bonhoff, “Jahre eines wunderbaren Lebens,” National-Zeitung (14 August 1963).
10.	 Maria Matray and Answald Krüger, Der Prozess Carl von Ossietzky, dir. John Olden 

(NDR, 11 February 1964).
11.	 epd—Kirche und Fernsehen 7, 15 February 1964, 11.
12.	 See the May 1963 letter from the writers to the director in the Staatsarchiv Hamburg, 

NDR 621-1 144 1060, “Carl von Ossietzky.” Matray and Krüger worried conservative 
voices would take issue with their decision to valorize such a divisive figure. The question 
of Ossietzky’s legacy was indeed long contested in the Federal Republic, as evidenced 
by a 1992 court decision to uphold his conviction. Large has shown that West German 
rejection of resistance groups and figures was not at all uncommon, especially in the 
1950s. See David Clay Large, “‘A Beacon in the German Darkness’: The Anti-Nazi 
Resistance Legacy in West German Politics,” Journal of Modern History 64, Supplement 
(1992): 174.

13.	 Kapczynski has extensively traced the genesis of this trope, in the National Socialists’ 
obsession with biology and in its development after the war. Intellectuals as diverse 
as Karl Jaspers, Friedrich Meinecke, Thomas Mann, and Bertolt Brecht gave voice to 
the metaphor, and it remained popular for decades. The imagery found currency in so 
many circles because it simultaneously conveyed the notion that something was ter-
ribly wrong with the German body and, at the same time, absolved the nation from 
any real guilt, infected as it was with a foreign disease (National Socialism). See Jennifer 
M. Kapczynski, The German Patient Crisis and Recovery in Postwar Culture (Ann Arbor: 
University of Michigan Press, 2008), 22–23, 27.

14.	 Most notably in Wolfgang Staudte’s Murderers Among Us (1946), Thomas Mann’s Doctor 
Faustus (1943), and Peter Lorre’s The Lost One (1951).

15.	 Or they resisted the polarizing restoration-reinvention discussion by pragmatically har-
nessing previous cultural patrimonies to a “counter-elitist political vision.” Sean Forner, 
“Reconsidering the ‘Unpolitical German,’ Democratic Renewal and the Politics of 
Culture in Occupied Germany,” German History 32, no. 1 (2014): 76–78.

16.	 Friedrich Meinecke, Die deutsche Katastrophe (Zürich: Brockhaus, 1946), 170.
17.	 Christoph Kleßmann, “Ein stolzes Schiff, und krächzende Möwen: Die Geschichte 

der Bundesrepublik und ihre Kritiker,” Geschichte und Gesellschaft 4 (1985): 480; Axel 
Schildt, Zwischen Abendland und Amerika Studien zur westdeutschen Ideenlandschaft 
der 50er Jahre (Munich: Oldenbourg Verlag, 1992), 7. It is important to note Schildt 
embraces such terms because they capture various conservatives’ motivations in the post-
war period. My research in television similarly suggests that various competing visions of 
Germany’s reconstruction had much in common.

18.	 West German politicians heavily employed the restoration concept in speeches from 
the late 1940s and early 1950s. For a thorough exploration of the term and its mani-
fold uses, see Jeffrey Herf, “Multiple Restorations: German Political Traditions and the 
Interpretation of Nazism, 1945–1946,” Central European History 26, no. 1 (1993): 21.

19.	 See Ewald Frie, “The Catholic Church in Germany after the End of the War: Its Failure 
as a Force for Shaping Society,” German History 13, no. 3 (1995).

20.	 Quoted in Ulrich Bröckling, “Der ‘Dritte Weg’ und die ‘Dritte Kraft’: Zur Konzeption 
eines sozialistischen Europas in der Nachkriegspublizistik von Walter Dirks,” in Siegerin 
in Trümmern: Die Rolle der katholischen Kirche in der deutschen Nachkriegsgesellschaft, 
ed. Joachim Köhler and Damian van Melis (Stuttgart: Kohlhammer, 1998), 77. Eugen 
Kogon, Dirks’s coeditor of the Frankfurter Hefte, also wrote extensively about Germany’s 



24  •  A Dramatic Reinvention

moral vacuum after the Third Reich. See esp. Eugen Kogon, “Gericht und Gewissen,” 
Frankfurter Hefte 1, no. 1 (1946).

21.	 Historians, too, sometimes employ “vacuum” to describe the process of cultural and 
moral rebuilding in the postwar period. Werner Faulstich, for example, asserts a 
“Wertevakuum” arose in the late 1940s and especially in the 1950s, in which mass media 
emerged as a major engine for social change and diversification. Werner Faulstich, Die 
Kultur der 50er Jahre (Munich: Wilhelm Fink Verlag, 2002), 8.

22.	 Gregory Wegner, “In the Shadow of the Third Reich: The ‘Jugendstunde’ and the 
Legitimation of Anti-Fascist Heroes for East German Youth,” German Studies Review 19, 
no. 1 (1996): 128–129.

23.	 As Young-sun Hong argues, the GDR started “building socialism” in earnest in the 
late 1950s. Young-sun Hong, “Cigarette Butts and the Building of Socialism in East 
Germany,” Central European History 35, no. 3 (2002): 328.

24.	 It is true that political leaders in postwar Germany, in particular Catholic and Protestant 
bishops, argued against any massive political and moral reckoning, particularly regard-
ing war crimes trials. Frank Buscher neatly sums up this counterpoint when he asks, 
rhetorically, “if Germany’s political and moral leadership did not think that the German 
people were in need of reorientation, why should the average man in the street think 
otherwise?” Frank Buscher, The U.S. War Crimes Trial Program in Germany, 1946–1955 
(New York: Greenwood Press, 1989), 3. However, while this iteration of the “restora-
tion” position indeed found deep resonance among conservatives, it also belies the fact 
that those same religious elites repeatedly bemoaned Germany’s deep-rooted materialism 
and lack of political virtue. For the bishops and their allies, then, the question was not 
whether National Socialism had sparked a nationwide illness (it had), but what sort of 
treatment was now needed.

25.	 Niklas Luhmann, The Reality of the Mass Media, trans. Kathleen Cross (Boston: Polity, 
2000), 80.

26.	 Jeffrey Herf, Divided Memory: The Nazi Past in the Two Germanys (Cambridge, MA: 
Harvard University Press, 1997), 8.

27.	 Institutional histories forged the way in the Anglo-American academy: James F. Tent, 
Mission on the Rhine (Chicago: University of Chicago Press, 1982); Arthur Hearnder, 
ed., The British in Germany: Educational Reconstruction after 1945 (London: Hamilton, 
1978). Somewhat more recently, see Thaddeus Stephen Jackson, Civilizing the Enemy: 
German Reconstruction and the Invention of the West (Ann Arbor: The University of 
Michigan Press, 2006); Brian M. Puaca Learning Democracy: Education Reform in West 
Germany, 1945–1965 (New York: Berghahn Books, 2009).

28.	 Robert Moeller, ed., West Germany under Construction: Politics, Society, and Culture in the 
Adenauer Era (Ann Arbor: University of Michigan Press, 1997).

29.	 Uta Poiger, Jazz, Rock, and Rebels: Cold War Politics and American Culture in a Divided 
Germany (Berkeley: University of California Press, 2000); Jaimey Fisher, Disciplining 
Germany: Youth, Reeducation, and Reconstruction after the Second World War (Detroit: 
Wayne State University Press, 2007).

30.	 Konrad Jarausch, After Hitler: Recivilizing Germans, 1945–1995, trans. Brandon 
Hunziker (New York: Oxford University Press, 2006); Paul Betts, “Manners, Morality, 
and Civilization: Reflections on Postwar German Etiquette Books,” in Histories of the 
Aftermath: The Legacies of the Second World War in Europe, ed. Frank Biess and Robert G. 
Moeller (New York: Berghahn, 2010).

31.	 Heide Fehrenbach, “Narrating ‘Race’ in 1950s’ West Germany: The Phenomenon of 
the Toxi Films,” in Not So Plain as Black and White: Afro-German Culture and History, 



Introduction  •  25

1890–2000, ed. Patricia Mazón and Reinhild Steingröver (Rochester, NY: University 
of Rochester Press, 2005), 136–160; Ulrike Weckel, “The Mitläufer in Two German 
Postwar Films: Representation and Critical Reception,” History and Memory 15, no. 2 
(2003); Michelle René Eley, “Anti-Black Racism in West German Living Rooms: The 
ZDF Television Film Adaptation of Willi Heinrich’s Gottes zweite Garnitur,” German 
Studies Review 39, no. 2 (2016).

32.	 E.g., in Brian C. Etheridge, Enemies to Allies: Cold War Germany and American Memory 
(Lexington: University Press of Kentucky, 2016), 208–209.

33.	 Jennifer M. Kapczynski, “Postwar Ghosts, ‘Heimatfilm’ and the Specter of Male 
Violence. Returning to the Scene of the Crime,” German Studies Review 33, no. 2 
(2010); Heide Fehrenbach, Cinema in Democratizing Germany Reconstructing National 
Identity after Hitler (Chapel Hill: University of North Carolina Press, 1995).

34.	 Perhaps the most notable attempt to show the importance of television in the context 
of Germany’s attempts to deal with its past is Christina von Hodenberg, who argues 
television itself played a pivotal role in the development of a critical public sphere in the 
FRG. Christina von Hodenberg, “Mass Media and the Generation of Conflict: West 
Germany’s Long Sixties and the Formation of a Critical Public Sphere,” Contemporary 
European History 15, no. 3 (2006): 386.

35.	 Knut Hickethier and Peter Hoff, Geschichte des deutschen Fernsehens (Stuttgart: Metzler, 
1998), 66–67.

36.	 Günter Rohrbach, “Bildungstheater oder Zeittheater: Probleme der Fernsehspiel
dramaturgie (1966),” in In guter Gesellschaft: Günter Rohrbach, Texte über Film ud 
Fernsehen, ed. Hans Helmut Prinzler (Berlin: Bertz & Fischer Verlag, 2008), 86; Kurt 
Wilhelm, Fernsehen: Abendteuer im Neuland (Cologne: Grotesche Verlagsbuchhandlung, 
1965), 46.

37.	 Günter Kaltofen, Das Bild das deine Sprache spricht: Fernsehspiele (Berlin: Henschelverlag, 
1962), 10.

38.	 Quoted in Gerhard Schäffner, “‘Das Fenster in die Welt’: Fernsehen in den fünfziger 
Jahren,” in Faulstich, Die Kultur der 50er Jahre, 92. Note that there is a certain ten-
sion between Grimme’s ambitious concept of a panacea and former BBC head Hugh 
Carleton Greene’s original vision for NWDR, when it was first created as a radio station 
in 1945, that “a German station [should] inform and entertain and diffuse democratic 
values simply by exemplifying them.” David Welch, “Priming the Pump of German 
Democracy: British ‘Re-education’ Policy in Germany after the Second World War,” in 
Reconstruction in Postwar Germany: British Occupation Policy and the Western Zones, ed. 
Ian D. Turner (New York: Berg, 1989), 229.

39.	 Bundesarchiv, DR 8 25, “Kollegiumsvorlage 14/62,” 19 February 1962.
40.	 E.g., Joe Perry, “Healthy for Family Life: Television, Masculinity, and Domestic 

Modernity during West Germany’s Miracle Years,” German History 25, no. 4 (2007): 
560.

41.	 Francis Durbridge and Marianne de Barde, Das Halstuch, dir. Hans Quest (WDR, 3, 5, 
7, 10, 13, 17 January 1962).

42.	 Hickethier and Hoff, Geschichte des deutschen Fernsehens, 158.
43.	 Infratest Wochenbericht, January 1963.
44.	 Knut Hickethier, Das Fernsehspiel der Bundesrepublik: Themen, Form, Struktur, Theorie 

und Geschichte, 1951–1977 (Stuttgart: J. B. Metzlersche Verlagsbuchhandlung, 
1980), 17.

45.	 Michael John Kooy, Coleridge, Schiller, and Aesthetic Education (New York: Palgrave, 
2002), 1.



26  •  A Dramatic Reinvention

46.	 Franz Pfemfert, “Kino als Erzieher,” Das Blaubuch 23 (1909): 548–550.
47.	 Adelheid von Saldern, “Volk and Heimat Culture in Radio Broadcasting during the 

Period of Transition from Weimar to Nazi Germany,” Journal of Modern History 76, 
no. 2 (2004): 315–317.

48.	 Glenn R. Cuomo, Career at the Cost of Compromise: Günter Eich’s Life and Work in the 
Years 1933–1945 (Atlanta: Rodopi, 1989), 5, 46. Likewise, Stuart Andrew Bergerson has 
argued in his study of radio in Hildesheim between 1923 and 1953 that while listeners 
found ways to constitute their own listening experiences in a constant dialectic with pro-
ducers, reflecting Alf Lüdtke’s concept of Eigensinn, the medium had become untrust-
worthy after its pivotal role in the creation of the Nazi Volksgemeinschaft. Andrew Stuart 
Bergerson, “Listening to the Radio in Hildesheim, 1923–53,” German Studies Review 24, 
no. 1 (2001): 107.

49.	 Clemens Münster, “Zur Kulturgeschichte des Augenblicks,” Frankfurter Hefte 5 
(1950): 45.

50.	 Heide Fehrenbach, “The Fight for the ‘Christian West’: German Film Control, the 
Churches, and the Reconstruction of Civil Society in the Early Bonn Republic,” in 
Moeller, West Germany under Construction, 321–322.

51.	 Of course, the German film industry—in particular, the West German side—had other 
difficulties. They were essentially unable to export their products in the 1950s, and 
American productions provided stiff competition, even within the FRG. See Irmela 
Schneider, Film, Fernsehen & Co: Zur Entwicklung des Spielfilms in Kino und Fernsehen 
(Heidelberg: Carl Winter, 1990), 32–33.

52.	 Hickethier and Hoff, Geschichte des deutschen Fernsehens, 38.
53.	 Konrad Dussel, Deutsche Rundfunkgeschichte, 3rd ed. (Konstanz: UVK, 2010), 112–121.
54.	 Gerhard Hildmann, Fernsehen—ein Trojanisches Pferd? (Stuttgart: Neske, 1963), 5–11. 

See also Ernst Emrich, Wir Schalten um (Ravensburg: Ravensburger Taschenbücher, 
1965); Otto Walter Haseloff, “Über Wirkungen des Fernsehens,” in Wirkungen des 
Fernsehens, ed. Otto Arzt, Bruno Krammer, and Bernhard von Watzdorf (Mainz: Zweites 
Deutsches Fernsehen, 1972), 5–25. Even these dissenting voices are tempered and cau-
tious, readily admitting the medium could also be a positive influence.

55.	 Historians still recognize the late 1960s as a period of major transformation in terms of 
Holocaust memory. But as Moeller concludes in a 2002 review article, referencing schol-
ars such as Ute Frevert, A. D. Moses, and Detlef Siegfried, the 1968er generation seemed 
for a time unable to recognize the fact that some Germans did critically confront the past 
before 1968. Robert G. Moeller, “What Has ‘Coming to Terms with the Past’ Meant in 
Post–World War II Germany? From History to Memory to the ‘History of Memory,’” 
Central European History 35, no. 2 (2002): 236.

56.	 Bernt Rhotert, “Das Fernsehspiel: Der Gang einer Fernsehspielproduktion (1959),” 
in  Theorie des Fernsehspiels, ed. Claus Beling (Heidelberg: Quelle & Meyer, 1979), 
48–51.

57.	 As listed in Hickethier and Hoff, Geschichte des deutschen Fernsehens, 134. The remainder 
included announcements, pauses, and advertisements.

58.	 Ibid., 192. What constituted “news” and what “documentary” in the GDR seems to have 
been unclear.

59.	 As one example of this, see Steven M. Schroeder, To Forget It All and Begin Anew: 
Reconciliation in Occupied Germany, 1944–1954 (Toronto: University of Toronto 
Press, 2013).

60.	 Martin Sabrow, “Der Apfel von Weibelskirchen: Plädoyer für einen entgrenzten Blick 
auf die deutsche Teilungsgeschichte,” in Mehr als eine Erzählung: Zeitgeschichtliche 



Introduction  •  27

Perspektiven auf die Bundesrepublik, ed. Frank Bajohr, Anselm Doering-Manteuffel, 
Claudia Kemper, and Detlef Siegfried (Göttingen: Wallstein, 2016), 69.

61.	 See esp. Thomas Beutelschmidt, “Von West nach Ost—von Ost nach West: Irrlicht 
und Feuer,” in Alltag: Zur Dramaturgie des Normalen im DDR-Fernsehen, ed. Henning 
Wrage (Leipzig: Leipziger Universitätsverlag, 2006), 25–30. Also, Heather Gumbert has 
mentioned how (referencing Michael Meyen’s work on East German television viewers) 
“viewers generally watched the same kinds of programmes on both East and West chan-
nels.” Heather Gumbert, “Split Screens? Television in East Germany, 1952–89,” in Mass 
Media: Culture and Society in Twentieth-Century Germany, ed. Karl Christian Führer and 
Ross (London: Palgrave, 2006), 148.

62.	 Hans-Jörg Stiehler, “Das Tal der Ahnungslosen: Erforschung der TV-Rezeption zur Zeit 
der DDR,” in Medienrezeption seit 1945: Forschungsbilanz und Forschungsperspektiven, 
ed. Walter Klinglers, Gunnar Roters, and Maria Gerhards (Baden-Baden: Nomos Verlag, 
1999), 193–208.

63.	 This fact was bemoaned, for example, by Emil Dovifat, a journalist and member of the 
NWDR Verwaltungsrat (governing board), in an internal memorandum prepared for 
his fellow television executives in Hamburg. Cited in Axel Schildt, “Der Beginn des 
Fernsehzeitalters: Ein neues Massenmedium setzt sich durch,” in Modernisierung im 
Wiederaufbau: Die westdeutsche Gesellschaft der 50er Jahre, ed. Axel Schildt and Arnold 
Sywottek (Bonn: Verlag J. H. W. Dietz, 1993), 492.

64.	 Hans Fallada and Klaus Jörn, Wolf unter Wölfen, dir. Hans-Joachim Kasprzik (DFF, 14, 
16, 18, 21 March 1965). Re-broadcast on 6, 8, 10, 11 March 1968 on the ZDF.

65.	 See, e,g., Infratest Wochenbericht, March 1968, 27. As the editors point out, the fact that 
the program was produced in the East is not reflected in the viewer comments at all.

66.	 Joachim Holm, Die Andere Zeitung, 21 March 1968. Die Andere Zeitung is admittedly 
a left-leaning publication and may harbor more sympathy for East German program-
ming than other West German news outlets. The “boycott” refers to Ernst Lemmer’s 
instructions to the West German press not to print DFF’s program schedule or else 
risk being labeled as purveyors of communist propaganda. See Woo-Seung Lee, Das 
Fernsehen im geteilten Deutschland (1952–1989): Ideologische Konkurrenz und program-
mliche Kooperation (Potsdam: Verlag für Berlin-Brandenburg, 2003), 53–54.

67.	 Deutsches Rundfunkarchiv-Babelsberg (DRA-B), SFB 362/31/11/04/05-06, 6946/1, 
“Zuschauerpost et al aus der DDR, 1961–1980,” 1966 letter, anonymous.

68.	 Ibid., 1965 letter, anonymous.
69.	 Der Fernsehzuschauer 6, Hauptabteilung Kunst und Kultur Brief und Kritik Zuschriften, 

November–December 1965, letter, anonymous, 2.
70.	 Thomas Lindenberger asserts West German viewers began to lose interest in productions 

from the East after 1961, creating an asymmetrical relationship. Thomas Lindenberger, 
“Looking West: The Cold War and the Making of Two German Cinemas,” in Führer, 
Mass Media, Culture and Society, 125. This is doubtless some truth to this, but, as this 
book demonstrates, teleplays continued to unpack political and moral lessons in a rela-
tional fashion.

71.	 DRA-B, SFB 362/31/11/04/05-06, 6946/1, “Zuschauerpost et al aus der DDR, 1961–
1980.”

72.	 A survey of two thousand viewers reported an average of 54.1 percent of GDR house-
holds tuned in and that, on a scale of 1 to 5, where 1 is the highest possible score, viewers 
gave it an average score of 1.96. DRA-B H-048-01–04/0183, Sehbeteiligungskartei.

73.	 Marianne Lange, “Die Künste im 26. Gesamtsystem der ideologischen Arbeit,” Theorie 
und Praxis 35–36 (1967): 25.



28  •  A Dramatic Reinvention

74.	 epd—Kirche und Fernsehen 25, 22 June 1968, 9.
75.	 DRA-B, Dramatische Kunst—Fernsehspiele II—Programmunterlagen nach Sende

datum (A13, 395), 3. October 1966.
76.	 Hickethier and Hoff, Geschichte des deutschen Fernsehens, 65.
77.	 Ibid., 64.
78.	 Heather Gumbert, Envisioning Socialism: Television and the Cold War in the German 

Democratic Republic (Ann Arbor: University of Michigan Press, 2014), 12.
79.	 Notable events along this timeline include the negative public response to two 1962 

modernist dramatic programs, Fetzers Flucht and Monolog für einen Taxifahrer, the 1963 
Kafka Conference in Prague, the second Bitterfeld Conference in 1964, and the 11th 
Party Plenum in 1965. See Peter Hoff, “Das 11. Plenum und der Deutsche Fernsehfunk,” 
in Kahlschlag: Das 11. Plenum des ZK der SED 1965, Studien und Dokumente, ed. Günter 
Agle (Berlin: Aufbau Taschenbuch, 1991).

80.	 Thomas Grossbölting, SED-Diktatur und Gesellschaft: Bürgertum, Bürgerlichkeit und 
Entbürgerlichung in Magdeburg und Halle (Halle: Mitteldeutscher Verlag, 2001), 416.

81.	 Richard Millington, “‘Crime Has No Chance’: The Discourse of Everyday Criminality 
in the East German Press, 1961–1989,” Central European History 50, no. 1 (2017): 
61–62.

82.	 Jutta Bartus and Rudolf Böhm, Geboren unter schwarzen Himmeln, dir. Joachim Hübner 
(DFF, 21, 23, 25, 28, 30 October 1962).

83.	 Hickethier and Hoff, Geschichte des deutschen Fernsehens, 117.
84.	 Hickethier, Das Fernsehspiel der Bundesrepublik; Claudia Dittmar and Susanne Vollberg, 

eds., Zwischen Experiment und Etablierung: Die Programmentwicklung des DDR-
Fernsehens 1958 bis 1963 (Leipzig: Leipziger Universitätsverlag, 2008).

85.	 Nora Hilgert, Unterhaltung, aber sicher! Populäre Repräsentation von Recht und Ordnung 
in den Fernsehkrimis “Stahlnetz” und Blaulicht,” 1958/59–1968 (Bielefeld: Transcript, 
2013).

86.	 Hickethier and Hoff, Geschichte des deutschen Fernsehens, 158.
87.	 DRA-B, SFB 362/31/11/04/05-06.
88.	 I explore the challenges of navigating German television archives in Stewart Anderson, 

“Modern Viewers, Feudal Television Archives: How to Study German Fernsehspiele of 
the 1960s from a National Perspective,” Critical Studies in Television 5, no. 2 (2010).

89.	 Michael Meyen, ed., Einschalten, Umschalten, Ausschalten? Das Fernsehen im DDR-Alltag 
(Leipzig: Leipziger Universitätsverlag, 2003), 13.

90.	 Karin Bacherer, Geschichte, Organisation und Funktion von Infratest (Munich: Infratest, 
1987), 31. Infratest was founded as a rough analogue to the American company Gallup, 
and would come to use many of the same measurement technologies and techniques as 
the (also American) Nielsen ratings.

91.	 Ibid., 182–188.
92.	 Bild-Zeitung, 13 January 1970; Herbert Reinecker, 11 Uhr 20, dir. Becker (ZDF, 8, 9, 

11 January 1970).
93.	 It must be noted that critics writing for most East German newspapers, including the 

highly visible, state-run Neues Deutschland, were tightly constrained by the SED’s official 
Marxist ideology. Nonetheless, they regularly criticized broadcasts, even those that mem-
bers of the Politburo had carefully vetted and instrumentalized.

94.	 See, e.g., the epd’s predictable delight and moralizing of the 1967 WDR program 
Wie verbringe ich meinen Sonntag? (How do I spend my Sunday?), which discusses the 
emptiness of most people’s Sunday activities. epd—Kirche und Fernsehen 11, 18 March 
1967.



Introduction  •  29

95.	 In fact, the plays’ thematic and moral complexities distinguish them from many other 
mediatic representations in postwar Germany. The American occupation authorities, for 
instance, insisted that theater pieces with a contemporary setting should stick to simple, 
positive depictions and lessons. See Ralph Willett, The Americanization of Germany, 
1945–1949 (New York: Routledge, 1989), 64. After the heavy-handed policies in the 
early occupation ended, theater resumed its place as an arbiter of social and cultural 
issues. Nevertheless, some of the most lauded playwrights, such as Karl Wittlinger and 
Leopold Ahlsen, switched to television in the late 1950s, both reflecting and precipitating 
a move toward safer classical theater productions. See Knut Hickethier, “Das Theater der 
Bundesrepublik,” in Faulstich, Die Kultur der 50er Jahre, 47.

96.	 Mark Roseman, “The Organic Society and the ‘Massenmenschen’: Integrating Young 
Labour in the Ruhr Mines, 1945–58,” German History 8, no. 2 (1990): 163–166.

97.	 E.g., in Helmut Pigge, Wie verbringe ich meinen Sonntag? dir. Rainer Wolffhardt (WDR, 
16 March 1967).

98.	 Donna Harsch, Revenge of the Domestic: Women, the Family, and Communism in the 
German Democratic Republic (Princeton, NJ: Princeton University Press, 2007), 8.




