16 The medium

Nevertheless in discussing those characteristics which certain
kinds of programme seem to me to illuminate I do not wish to
suggest that they are not present in other kinds. In treating the
multi-levelled, ambivalent relationship between broadcaster and
listener under ‘Commentary’, for instance, I do not wish to imply
that this relationship does not exist in varying degrees in all radio
involving personal presentation; nor do I wish to suggest by
discussing the distinctive nature of radio language under ‘News
and Current Affairs’ that this language is of any less fundamental
a significance in other kinds of programmes. As I have already
remarked, the distinctions between programme categories are in
any case uncertain: it was many years before the BBC was able to
disentangle radio drama from its Features Department; drama is
often used in educational broadcasts, many of which are closely
akin to documentaries; and documentary can often shade into
news and current affairs.

The difficulty of maintaining the distinctions between cat-
egories must serve to excuse the omission of a separate chapter on
adverts — an omission which may seem surprising in the light of
the recent development of British commercial radio at national
level. But since the impact of adverts depends so much upon their
ability to impersonate other forms of radio output, notably drama,
comedy and news presentation, a chapter which attempted a
comprehensive analysis of them would have become a monster
that ingested every other chapter in the book. My aim has simply
been to select from within a fairly broad range of output so as to
gain a composite picture of radio’s nature and possibilities.

o

Chapter 2

The history and development of
radio in Britain

the isle is full of noises,
Sounds and sweet airs, that give delight, and hurt not.
(Shakespeare, The Tempest, 111, ii)

Many histories of British broadcasting have been written, ranging
from the detailed and scholarly (A. Briggs 1961-79; Paulu 1956,
1961, 1981; Pegg 1983; Scannell and Cardiff 1991) through the
potted (Golding 1974; Parker 1977; A. Briggs 1985; Lewis and
Pearlman 1986; Curran and Seaton 1991; Seymour-Ure 1991) to
the subjective and anecdotal (Black 1972; Snagge and Barsley 1972).
This historical sketch, and it can be no more, takes as its focus the
major developments in broadcasting technology — not merely
those within radio, but the arrival and subsequent evolution of its
great rival, television. It considers how these developments have
changed the audience’s perception and use of radio over the years,
and the effect this in turn has had on its programming structures,
on the nature of broadcasting institutions, and on the various
political arrangements that have had to be devised for them.

Throughout the nineteenth and early twentieth centuries scien-
tists of many nationalities, most notably the Italian Guglielmo
Marconi, were attempting to transmit messages over distances,
first by means of wireless telegraphy and then by wireless
telephony. But it is important to realize that these were primarily
envisaged as means of point-to-point communication (for example,
ship to shore), and that when radio (or ‘wireless’ as it was known
in the early days) was developed it was largely thought of in
these terms.

In Britain the Postmaster General had been empowered to
control wireless telegraphy by an Act of Parliament in 1904, and he



18 The medium

regarded wireless telephony, whether directed at individuals or at
all and sundry, as a natural extension thereof, and therefore as also
subject to his control. In fact, for most members of the political
establishment it was not only the case that radio was a mere by-
product of point-to-point modes of communication; there was
even a suggestion of primitiveness, of a lack of refinement, about a
medium which broadcast — addressed the world at large rather than
maintained confidentiality by addressing private individuals (A.
Briggs 1961: 34). In February 1920, when the Post Office gave
permission to the Marconi Company to begin broadcasts to wire-
less enthusiasts from a transmitter in Chelmsford, it did so with a
sense of unease that they would interfere with point-to-point
services (Paulu 1956: 8). This unease was fuelled by the armed
forces, who for a long time resisted the encroachment of broad-
casting on their wavelengths on the ground that their secret
messages would be overheard (Williams 1974: 32). Thus, apart
from the wireless manufacturers and the few home enthusiasts
with receivers, there was little appreciation of the medium’s
social possibilities. Not until 1922 did the Post Office draw a
distinction between technology which addressed individuals and
that which addressed all and sundry (A. Briggs 1961: 96). In that
year the Marconi Company was allowed to make regular broad-
casts from Writtle and shortly afterwards its London station, 2LO,
was opened.

Nevertheless the Post Office still feared chaos and congestion on
the wavelengths and declined to license other wireless manu-
facturers who wished, like Marconi, to conduct broadcasts as a
way of stimulating the sale of their receivers. On the other hand it
was equally reluctant to allow one manufacturer to hold a broad-
casting monopoly. It therefore proposed that the leading manu-
facturers form a broadcasting syndicate or consortium, and as a
result the British Broadcasting Company was licensed by the Post
Office as a de facto (though not de jure) monopoly and began
transmissions in November 1922. Its funds came from three
sources: the original stock, royalties on the receivers which its
member companies sold, and a portion of the revenue from
broadcast receiving licences. In return for the financial risk of
setting up the service the manufacturers were guaranteed pro-
tection against foreign competition.

The first general manager, later managing director, of the British
Broadcasting Company was J.C.W. (later Lord) Reith, whose

History and development 19

Scottish Calvinist upbringing led him to see broadcasting as a high
moral responsibility. Through its programmes he therefore sought
to provide a comprehensive public service and quickly turned the
company from a commercial enterprise into a respected national
institution. Its output embraced a wide range of music, drama and
comedy, a children’s hour, and with the help of external advisory
committees, religious and schools broadcasts. Within three years
a national network had been established, and with the opening of
the long-wave transmitter at Daventry in 1925 reception was
available to 85 per cent of the population, many with a choice of
national or regional programmes.

The population reacted to the new medium with prodigious
enthusiasm. In 1923 the Post Office issued 80,000 licences, but
probably four or five times as many sets were in use: in 1924 1
million licences were issued, but up to 5 million sets were in use
(Black 1972: 23). In three more years the number of licences
doubled, and by 1939 9 million sets existed under licence (A.
Briggs 1965: 6). By 1928 radio audiences were never less than 1
million and often as high as 15 million (Black 1972: 26).

The first radio receivers were crystal sets, which were easy and
cheap to make but could also be bought from the BBC, complete
with two pairs of headphones, for between £2 and £4 (ibid.: 20-1).
They soon gave way to valve receivers with loudspeakers which
enabled people to listen in groups and were virtually universal by
the early 1930s. It has been calculated that the average price of the
cheaper radio sets — £1 to £2 in the 1920s and £5 to £6 in the 1930s
- was still quite expensive for the working classes, who were
slightly under-represented in the national audience until the
arrival of cheap ‘utility’ sets in 1944 (Pegg 1983: 47-9). But open to
them were the relay exchanges, basically central radio receivers
which in return for a rental could be wired to loudspeakers in
individual homes. It is also significant that as the new technology
improved and the demand for sets grew, their prices fell. Two-
valve sets which cost £17 10s. in 1923 were retailing for 5 guineas
in 1925 (A. Briggs 1961: 231) - though this was still a price which
was well beyond anything the working classes could afford.

Despite its range and popularity the programme diet suffered
from an important deficiency imposed by a body which was a
good deal more prescient about radio’s potential than many
others of the time: the Newspaper Proprietors’ Association. As a
result of the NPA’s influence with the government, the BBC was




20 The medium

forbidden to broadcast any news bulletins before 7 pm and any
commentary on public events. Nor could it broadcast news other
than that which was bought from the main agencies. These
restrictions were not finally thrown off until the European crisis of
1938 (Paulu 1956: 156).

Nevertheless there were some isolated portents of radio’s possi-
bilities as a news medium. In 1926 the General Strike occurred.
There were virtually no newspapers and so the NPA lifted its
restrictions on the way in which the BBC gathered and broadcast
the news. But the BBC's reportage of the strike was compromised
by the delicacy of its own position. Its Charter had not yet been
granted and the government had the authority to turn it into a
mouthpiece and even to requisition it altogether. Not sur-
prisingly, then, the BBC's perspective on the events was broadly
pro-government. It did not report everything, but nor did it
distort, and it was never wholly associated with the government
(A. Briggs 1961: 360-73). Some strikers denounced it, but many
came to rely on it, and what the strike did in terms of radio was to
establish the medium in the nation’s life as a vital channel for the
rapid dissemination of news and information.

A second event, much less important in itself yet an even more
dramatic portent of radio’s news potential, was the Crystal Palace
fire of 1936. It occurred after the evening papers had shut down
and before the morning papers appeared, and was the BBC's first
‘scoop’. From the scene of the fire a young reporter named Richard
Dimbleby broadcast a live telephone report against a background
of shouts, firebells and the crackle of flames (Black 1972: 73;
Herbert 1976: 14-15), and demonstrated that as a news medium
radio is not only quicker than newspapers but more ‘concrete’ in
the sense that it can convey the sound of what it reports.

But to return to the problems which faced the British Broad-
casting Company: not only did it suffer from restrictions on its
news output, but the evident popularity of its other programmes
did not protect it from financial difficulties. Anomalies and loop-
holes in its royalty and licensing arrangements left it seriously
short of revenue, and so in 1925 the government set up the
Crawford Committee to consider the whole future of broad-
casting. In fact the situation suited Reith, who wanted the BBC to
become a public institution free from commercial pressures on the
one side and political interference on the other. The Committee
was of like mind and as a result of its recommendations the British

History and development 21

Broadcasting Corporation was set up by Royal Charter on 1
January 1927, with Reith as its first Director General.

Since then its constitution and statutory obligations as a publicly
funded yet quasi-autonomous institution have remained largely
unchanged. It is obliged to inform, educate and entertain; to report
the proceedings of Parliament; to preserve a balance between
political points of view; and in a national emergency to broadcast
government messages, the source of which it is at liberty to name.
It is also happy to accept two prohibitions: it may neither advertise
nor editorialize. Under the terms of its Charter (conferred by the
Crown) and its Licence and Agreement (its title to broadcast
conferred by the government), it has a guaranteed income from
receiving licences and maintains full editorial independence. Of
course, as Scannell and Cardiff point out (1982: 162), it is subject to
state pressures in a number of indirect ways. The Charter is
renewable, and only the state can increase the licence fee. It also
appoints the Board of Governors.

Soon after its foundation the Corporation underwent a rapid
expansion, enhancing its output and its reputation. In 1932 it
moved its headquarters into the purpose-built Broadcasting
House, an act which symbolized its coming-of-age as a national
institution, and in the same year began its Empire Service, the first
of an interlocking range of external services whose illustrious
history is recounted elsewhere (Mansell 1982). Meanwhile it had
also recognized the need for a choice of domestic networks and
established the National Programme, which mainly originated
from London, and the Regional Programme, which drew its
material primarily from six regional services and was also fed by
a London key service. Both were ‘mixed programme’ networks
and not markedly different in tone or content:

Mixed programming offered a wide and diverse range of
programme materials over the course of each day and week.
Typically it included news, drama, sport, religion, music (light
to classical), variety or light entertainment. Not only did it cater
for different social needs (education, information, entertain-
ment), but for different sectional interests within the listening
public (children, women, businessmen, farmers, fishermen, etc.).

(Scannell and Cardiff 1982: 167-8)

Reith’s aim was to vary the output in such a way that the listener
might be ‘surprised into’ an interest in a subject which she had not




22 The medium

previously enjoyed or even known about: the intention was
always to give her ‘something a little better than she thought she
wanted’. Such paternalism may seem somewhat objectionable
today and it did not go unchallenged even in the 1930s.

One manifestation of the BBC's broadcasting philosophy was the
‘Reith Sunday’, the one day when a large majority of people had
the leisure to listen to the radio and craved relaxing fare. What they
got, however, was a transmission which did not begin until
12.30pm and consisted only of religious services, talks and classical
music. But two continental-based commercial radio stations were
set up in order to take advantage of the situation. The first was
Radio Normandie (founded by someone with the wonderfully
apposite name of Captain Plugge), which began broadcasting from
the north coast of France in 1931 and offered southern areas of
Britain a diet of American-style programmes including soap operas.
The second was Radio Luxembourg which opened on an un-
authorized wavelength in 1933 and whose programme of mainly
light music could be heard all over Britain. On Sundays the number
of listeners to these stations exceeded those who stayed tuned to
the BBC: it was the first sign of discontentment with the latter’s
domestic monopoly.

The second challenge to Reith’s broadcasting philosophy came
mainly from within the BBC itself, although it was doubtless
strengthened by the threat from commercial radio - the demand
for regular and systematic research into audience behaviour and
tastes, about which virtually nothing was known other than
through casual letters from listeners. Reith feared that such re-
search would inevitably influence and even dictate broadcasting
policy, that worthwhile minority programmes would be sacrificed
to the popularity ratings. Nevertheless its advocates won the day
and an Audience Research Department was set up in 1936. By
1938, the year of Reith’s resignation, it had gathered much infor-
mation about the British radio audience, including reassuring
evidence of its very broad social composition.

With the outbreak of war in 1939 the BBC combined its National
and Regional Programmes into a single Home Service, but in
order to maintain the morale of the troops forming the British
Expeditionary Force in France it introduced in 1940 the Forces
Programme, predominantly an entertainment service of dance
music, sport and variety which foreshadowed the Light Pro-
gramme. The Forces Programme was seen merely as a temporary

History and development 23

———

expedient (Scannell and Cardiff 1982: 187): what was not appre-
ciated at the time was that its uniformly ‘light’ output was the
beginning of the end of Reith’s mixed programming policy, which
would finally disappear with the formation of Radios 1 to 4 in 1967
(Pegg 1983: 207-8). Within two years the Forces Programme was
being listened to by more civilians than servicemen and attracting
an audience 50 per cent larger than that of the Home Service (A.
Briggs 1970: 47).

It is widely agreed that the BBC's performance during the
Second World War was impressive. At home it was a means of
social cohesion, and abroad it was generally regarded as an island
of truthfulness amid a sea of rumour and propaganda. But to the
media student the war is of greater interest as a time when radio at
last came into its own as a rapid news medium, a role it has
maintained even in an age of television. The BBC's 9pm news
bulletin commanded huge and avid audiences and it was under
pressure of war that the techniques of news broadcasting evolved
from the early days of straight bulletin delivery into something
like the blend of reading, correspondents’ reports and sound
actuality that we are familiar with today. The gathering of news
became better organized and from 1944 the BBC began to employ
its own foreign correspondents. Bulletins were supplemented by
extended news programmes such as Radio Newsreel, which began
in 1940, and new production techniques were adopted such as the
association of comment with fact and the insertion of actuality into
news broadcasts. But the catalyst to all this was technology: sound
recording was vastly improved during the war. As Asa Briggs
points out (1970: 325-6) the recording of news and talks acquired
a special importance from about 1941 onwards. It removed the
need to bring broadcasters into studios which were at risk from air
raids, provided reserve material, allowed more outside reporting,
made programme exports easier, served the needs of the monitor-
ing service, and enabled producers to anticipate any problems of
censorship which might arise with the War Office.

Ironically it was the Germans who pioneered the developments
in recording technology, but they made much less imaginative use
of it on the air than did the British. BBC reporters like Richard
Dimbleby were given the same battle training as the soldiers and
sent back front-line dispatches using portable disc-recorders and
skilful editing to bring commentary and actuality closer together.
The news programme War Report, which began on D-Day, 6 June




24 The medium

1944, made extensive use of recorded actuality and commanded
regular audiences of between 10 and 15 million in Britain alone (A.
Briggs 1970: 662). Such actuality has remained an integral part of
radio news, a way of guaranteeing its immediacy and truth to life.

Well before the war ended the popularity of the Forces Pro-
gramme made it clear that there could be no simple reversion to
the peacetime system of two substantially similar mixed pro-
gramme networks. Consequently in 1945 the Director General of
the BBC, William Haley, announced the plan of a new tripartite
system which had long been in preparation. The Home Service
was to continue as a basic London service which a federation of
regional services — Scottish, Northern, Midland, Welsh, West
and Northern Irish — could draw upon; the Forces Programme was
to be superseded by the very similar Light Programme which
replaced it without a break on 29 July 1945; and the Third
Programme, an unashamedly ‘highbrow’ network devoted to the
arts, serious discussion and experiment, began broadcasting on 29
September 1946.

Taken as a whole, the three networks represented an ingenious
reconciliation of popular demand and the old Reithian serious-
ness of purpose, a compromise of streamed and mixed pro-
gramming which was to work fairly well for the next ten or fifteen
years. As Haley pointed out, the old mixed programme concept
had presented the listener with certain problems:

Before the war the system was to confront him with the necessity
for pendulum-like leaps. The listener was deliberately plunged
from one extreme to the other. The devotees of Berlin (Irving)
were suddenly confronted with Bach. Many listeners were won
for higher things in this way, but many were irretrievably lost.
For the weakness of the process was that so many intolerances
were set up.

(cit. Smith 1974: 83)

Hence although mixed programming was not to be abandoned (in
an age without television many people still found it desirable as
well as possible to listen), within each network the range of
programmes was narrowed and ‘a certain uniformity of tone
created. Moreover a complementary relationship was established
between the Light and the Home and between the Home and the
Third which gave the plan an edifying cultural purpose.

History and development 25

It rests on the conception of the community as a broadly based
pyramid slowly aspiring upwards. This pyramid is served by
three main Programmes, differentiated but broadly overlapping
in levels and interest, each Programme leading on to the other,
the listener being induced through the years increasingly to
discriminate in favour of the things that are more worth-while.
Each Programme at any given moment must be ahead of its
public, but not so much as to lose their confidence. The listener
must be led from good to better by curiosity, liking, and a
growth of understanding. As the standards of the education
and culture of the community rise so should the programme
pyramid rise as a whole.

(cit. ibid.)

It was during the war and for the ten years or so after it that
radio enjoyed its heyday, providing programmes of distinction in
every genre to audiences of many millions. This was the period of
what were regarded as radiogenic ‘features’ programmes - pro-
grammes of a factual, often documentary, nature but partly
created through imaginative scripting which blended narration,
actuality, dramatic dialogue and sound effects. It was also the
period of Children’s Hour and Radio Newsreel; of talks programmes
such as Letter from America; of discussions and debates such as The
Brains Trust and Any Questions? ; of radio magazines like Woman's
Hour; of drama - not only ‘classical’ plays but popular serials like
Dick Barton and The Archers; of light entertainment such as ITMA
and Workers’ Playtime; and of a vast output of classical and popular
music both on record and performed by innumerable orchestras
including the BBC’s own.

What was to end radio’s pre-eminence was, of course, tele-
vision, which had been pioneered by John Logie Baird and others
during the 1920s. The BBC began test transmissions in 1930 and
six years later opened a regular service for a few thousand
viewers in the London area, using both the Baird‘and EMI
systems. The service was stopped by the war, but even when it
resumed in 1946 television was commonly thought of as ‘radio
with added vision’ rather than as a medium which was funda-
mentally different. Before the war Reith had thought of ‘inte-
grating’ radio and television (A. Briggs 1965: 608) and in 1949
Haley wrote in the BBC Quarterly: ‘television is an extension of
[radio] broadcasting. That is the crucial point . . . [television and




26 The medium

radio] are complementary expressions within the same medium.
They are part of one whole’ (cit. Paulu 1981: 54). This naive
misconception was to have prolonged and negative effects on
certain aspects of television production:

When BBC Television began it was inevitable, if not very
appropriate, that one of its departments should be called Tele-
vision Talks. This department dealt, in effect, with anything that
was not drama, light entertainment, sport or news. The name
continued in use for a long time and is an indication of how
difficult the BBC found it to come to terms with the fundamental
difference between radio and television, how many of the
concepts of radio were taken over and imposed on television
and how little the top echelons of the television service under-
stood the new medium.

(Hood 1975: 40)

This insistence on seeing television in terms of radio not only
provoked sensational resignations among the more perceptive
members of the television service, it dominated the presentation of
television news until 1955, when the BBC was finally forced to
make changes by the competition from ITN (Smith 1976: 148-9).
Nevertheless the post-war rise of television was inexorable and
two major events of the 1950s were seen, accurately, as marking
its arrival as the major mass medium and less accurately as
portending the very extinction of radio, whose blindness was
regarded by many as an unequivocal disadvantage.

The first event was the coronation of Elizabeth II in 1953. The
way in which it was covered by television would be impressive
even today. Over 20 million people (56 per cent of the population)
watched the service in Westminster Abbey, far outnumbering
listeners in almost every part of the country (A. Briggs 1979: 466-7).

The second major event, which followed a prolonged public
debate about the BBC's broadcasting monopoly, was the estab-
lishment in 1955 of a second, commercial television network
under the regulation of the Independent Television Authority.
The debate centred on television but was ultimately of rel-
evance to radio too. Those who favoured the continuance of the
BBC’s monopoly argued that competition would force down
standards and indeed threaten its very existence as a public
service. When ITV came on the air the BBC’s Director General,
Ian Jacob, complained:

History and development 27

It may be argued that the BBC is in a position to ignore the
relative size of its audience and that it is not obliged to compete
with Independent Television. But, to some extent, it must
compete for its audiences, or its audiences will diminish beyond
that level at which the Corporation could continue to claim that
it is the national broadcasting authority. This is the situation
into which the Corporation has been placed by competition.
(cit. Paulu 1981: 42)

In being forced to compete for large audiences the BBC might
neglect its duty to provide programmes for minorities. But the
arguments against monopoly were also powerful and most tell-
ingly summarized by Sir Frederick Ogilvie, a former Director
General of the BBC: ‘Freedom is choice. And monopoly of broad-
casting is inevitably the negation of freedom, no matter how
efficiently it is run’ (cit. Smith 1974: 85).

still, faced with competition from first one and then two tele-
vision networks, radio went into a long decline that some thought
would prove terminal. Between 1949 and 1958 the BBC’s average
evening radio audience dropped from nearly 9 million to less than
3.5 million, three-quarters of whom were people without tele-
vision sets (Paulu 1961: 155). Though television was clearly the
major cause, there were problems within radio’s tripartite pro-
gramme network. First the element of overlap was too broad,
especially between the Home and the Light. ITMA, for instance,
was broadcast on the Home (A. Briggs 1979: 58). This meant that in
so far as each network lacked a separate identity its hold on
listener loyalty was weakened. In search of a particular kind of
programme, a listener might find herself scanning the schedules
of at least two of the three networks.

One consequence of the overlap was that the Light was too
serious for some listeners, for whom Radio Luxembourg was
again becoming a more attractive alternative. At the other extreme,
the Third Programme was regarded by many as absurdly re-
cherché, an exclusive club for highbrows and intellectuals. During
the first fifteen years of its existence it averaged only 2 per cent of
the total radio audience (Paulu 1961: 156). But from time to time
attempts were made to mend matters. In 1957 its output was cut
from five and a half hours per day to three and a half hours, the
two-hour space it cleared being given over to an educational
concept known as ‘Network Three’. In tones at once humorous




28 The medium

and sad one retired features producer remembered Network
Three as merely a part of radio’s twilight gimmickry. ‘This
emerged as specialist listening for every kind of minority interest
from Buchmanism to bee-keeping;: it soon became known as the
Fretwork Network and attracted even fewer listeners than the
Third Programme itself’ (Bridson 1971: 232).

The year 1964, when pirate broadcasters came on the air and
television provided yet more competition in the form of BBC 2,
marked BBC radio’s lowest ebb. The Third Programme was again
dismembered, becoming the Music Programme during the day-
time, Study Session between 6 and 7.30 pm on weekdays, the
Sports Service on Saturday afternoons, and a truncation of its
former self during the evenings. But more significant was the end
of two radio ‘institutions’, both made redundant by the visual
appeal of television: the Features Department (Bridson 1971:
288-304; Snagge and Barsley 1972: 177) and Children’s Hour.

Nevertheless three developments in broadcasting technology
had already taken place and although two of these were to
guarantee radio’s future, in the case of the most important one it
was not the BBC which was the first to exploit its potential. Perhaps
the least important, although aesthetically very satisfying, was the
development of stereophonic sound. The first test transmissions in
stereo took place in 1958, the first regular broadcasts in 1966, and
stereo is now a commonplace but vital feature of radio, particularly
in ‘simulcasts” during which an orchestra or group is televised
while, for those who lack stereo television sets, its music can be
simultaneously and more richly heard on the radio.

Rather more important was the opening in 1955 of the first two
VHF transmitters at Wrotham in Kent. One of the transmitters also
used frequency modulation (FM), which provided listeners with
freedom from all kinds of interference; ‘but the future role of VHF
was to reintroduce low-power programming for very specific
audiences, a return in an age of television to the first broadcasting
patterns of 1922’ (A. Briggs 1979: 561-2). In other words, it is VHF
which has made possible the extensive development of local radio
- a fact which underlay one of the first policy decisions taken by
the IBA in 1973 (Baron 1975: 76).

But the most important development in broadcasting tech-
nology occurred much earlier - in 1947 - and applied not to radio
transmitters but to receivers: the manufacture of the first transistor
(Goldhamer 1971: 901). By replacing the old wireless valve, which

History and development 29

was large, costly and consumed much primary power, the tran-
sistor allowed radios to be constructed which used less power,
were more reliable, and most important of all, were much cheaper
and smaller — small enough to be carried around in a hand or a

ocket. In a word, what the transistor would achieve was a
revolution in the way radio was used, something which was
recognized by Frank Gillard of the BBC:

The transistor has made the radio into the truly ubiquitous mass
medium. Radio is no longer something to which you necessarily
have to go. Radio goes with you. So it becomes a personal
service. You come to count onit . . . to give you a certain service
at a certain hour, wherever you might happen to be. Conse-
quently the usefulness of the medium is enormously en-
hanced, and those in charge of sound in the years ahead must
increasingly take this service function into account ... in
planning their programme output.

(Gillard 1964: 8)

Not only did the transistor allow the listener to take her radio
anywhere, for it was no longer a fixture of the home or factory but
could go with her to the seaside or out into the country; it greatly
extended the number of things she could do while listening, such
as working out in the garden or even driving her car. At the
beginning of the 1960s only 4 per cent of all British cars carried
radios (Paulu 1961: 155), but the 1970s saw an enormous growth in
the number of car radios, which began to be fitted as standard
equipment. By 1978 68 per cent of Britain’s radio sets were either
portable or mobile (Paulu 1981: 350), and by 1990 85 per cent of
British cars were fitted with radios, over half of which were used
whenever the car was driven (Seymour-Ure 1991: 4). But it was at
the beginning of the 1960s that the transistor revolution began, so
that at the very time when radio had lost its pre-eminence and
seemed, indeed, to be facing extinction it discovered a new and
apparently irreducible advantage in its very limitation. As a
secondary medium it could be carried around and its messages
absorbed in a way not possible even with portable television.

It is, of course, important to realize that while the transistor
greatly extended radio’s role as a secondary medium it did not
create it. Listeners had always been able to use radio as an
accompaniment to other activities, but they had come to use it
almost exclusively in this way as a consequence of television, for




30 The medium

television had replaced radio as the main leisure medium. Pre-
viously the husband in the factory and the wife back home in the
kitchen may well have done their jobs while accompanied by
Music While You Work, but in the evening they would have sat
down to do little or nothing except listen to the radio. Now their
evenings would be spent watching television. This meant that in
so far as radio continued to be heard it was seldom heard as
anything other than an accompaniment to other activities; and it is
highly likely that among the vast majority who used the radio in
this way was a substantial number for whom it became little more
than a background noise.

In these circumstances, then, Haley’s tripartite cultural pyramid
was suspect in theory as well as in practice, for it presupposed
listeners at a time when the radio audience consisted increasingly
of ‘hearers’. In an age of television, Radio Luxembourg’s diet of
continuous light music made much more sense, and the evidence
suggests that between 1945 and 1955 radio audiences were moving
in the opposite direction from that which Haley had hoped for —
from the serious and demanding to the light and entertaining
(Paulu 1956: 380; A. Briggs 1979: 558). By 1955 Radio Luxembourg
was claiming an average evening audience larger than the Home's
(Paulu 1956: 360-1), and it is not surprising that during this period
Luxembourg was much more in touch with developments in
popular music than was the BBC (A. Briggs 1979: 759).

But Luxembourg was unable to take full advantage of the new
lease of life, this time as a mainly secondary medium, which the
transistor gave to radio during the 1960s; for Luxembourg was
confined to evening transmissions and a weak signal. Instead, the
initiative was seized by a number of ‘pirate’ radio stations which
began to broadcast almost round the clock from various ships and
forts in British coastal waters. Inspired by Radio Luxembourg and
even more by US radio, the pirates were unashamedly commercial
operations and informed by a realization almost totally lacking at
the BBC - that the transistor, at once radio’s salvation and its curse,
meant that the listener could take her set almost anywhere and
listen to it almost all the time; but that since she would almost
certainly be doing something else while she listened she would
often treat it as little more than “background’. Continuous pop
music was the ideal form of output.

The first of the pirates, Radio Caroline, began broadcasting from
a ship off the Essex coast in March 1964, and by 1967 no fewer than

History and development 31

nine ships and forts were on the air. Caroline and a nearby ship
proadcasting as Radio London were the slickest and most pro-
fessional and reached the largest population, and their impact was
sensational. A Gallup Poll found that in its first three weeks
Caroline gained 7 million listeners from a potential audience of
only 20 million (Harris 1970: 8). Though these estimates are not
regarded as reliable (Chapman 1992: 44-5), it was claimed that
within a year the total daily audience for pirate radio was between
10 and 15 million, and that by early 1966 the audience for this and
for Radio Luxembourg was over 24 million (Harris 1970: 31, 53).

The BBC’s findings were much more sober but no less eloquent.
Within its transmission area Caroline commanded an audience
about one-third that of the Light Programme; 70 per cent of its
listeners were under 30 years old and treated it largely as back-
ground listening. Since there was no appreciable decline in the
Light Programme’s audience it was clear that Caroline and the
other pirates were meeting a youthful need for radio that the BBC
had neglected (Silvey 1974: 212-13).

The BBC was not totally to blame for this state of affairs: the
amount of recorded music it could play was severely restricted by
along-standing agreement with the Musicians’ Union. The pirates,
on the other hand, observed no restrictions and paid no royalties
on the records they played. But their fundamental act of piracy
was their usurpation of frequencies, for which they were finally
forced off the air by the government’s Marine Broadcasting
(Offences) Act in August 1967.

Nevertheless their consequences were considerable. The BBC's
response to the demand they had identified was to turn one of the
two frequencies which the Light Programme had occupied into a
continuous pop music network named Radio 1. It began broad-
casting in September 1967. Meanwhile the Light, Third and Home
continued as mixed programme networks and were renamed
Radios 2, 3 and 4 respectively. Audience size was now as import-
ant a criterion in moulding the BBC’s radio policy as its duty to
cater to a wide range of tastes, and Ian Jacob’s fears about the
threat to its broadcasting monopoly had proved well founded!

But although the pirates had been sunk, BBC radio’s worst
enemy remained. In the very same year, 1967, the introduction of
colour transmissions on BBC 2 was a reminder, if one were
needed, that television was now the major mass medium and that
in order to survive radio must seek out, and largely confine itself




32 The medium

to, those things it could do best. These were spelt out in the BBC's
pamphlet Broadcasting in the Seventies (1969), which announced a
radical new plan for network radio.

The pamphlet began by acknowledging that radio had yielded
to television as the main focus of attention and was now treated by
the listener as secondary to her other activities. It therefore echoed
Gillard's view of radio’s new role as a ‘service function’, the
listener relying upon it to fulfil certain requirements at certain
times. Since she may not be listening too closely the old mixed
programme pattern, with its sudden changes and pleasant sur-
prises, was inherently unsuited to such a role. What was needed
instead was a more uniform and predictable kind of content, an
uninterrupted supply of music, perhaps, or of information: ‘ex-
perience, both in this country and abroad, suggests that many
listeners now expect radio to be based on a different principle -
that of the specialised network, offering a continuous stream of
one particular type of programme, meeting one particular interest’
(BBC 1969: 3). Moreover since the programmes would all be of one
type the divisions between them would become less important
and the programme concept itself give way to more extended
sequences.

Broadcasting in the Seventies wrote the epitaph on the Reithian
principle of tempting the listener to unexpectedly beneficial or
Pleasurable types of programme. Henceforth the BBC’s duty to
provide a comprehensive public service would be fulfilled not in
any one network alone but through the networks as a whole - a
point conceded in the BBC Handbook 1978 (BBC 1977: 264). In April
1970 Radio 2 became a network for continuous ‘middle-of-the-
road’” music, while Radio 3 lost many of its speech programmes to
Radio 4 and devoted a larger share of its output to classical music.
Both networks retained some vestiges of mixed programming,
notably sport, but only Radio 4 survived in something like its old
form: it continued to carry a number of general entertainment
programmes, but also specialized to some extent in informational
or ‘spoken word’ output - news and current affairs,

It is important to recognize that radio’s new role was forced
upon it not simply by the ascendancy of television but by its own
technological sophistication. So numerous and portable had tran-
sistor sets become that the Post Office could no longer keep track
of them in order to collect the licence fee. Bowing to the millions of
radio owners who evaded it, the government abolished radio-only

History and development 33

licences in 1971. But as Smith points out (1974: 128) this weakened
the position of radio vis-d-vis television in the BBC becagse_ there
was no longer a sum of money raised specifically for it: it was
therefore being ‘carried’ by its more successful and glamorpus
artner. However, notwithstanding the creation of BBC Radio 5
in 1990 the largely specialized pattern of network radi'o has
remained ever since, and there is no evidence that its audiences
wish it otherwise. Between 1980 and 1982 there were some
stealthy moves towards mixed programming on Radio 1 (‘i'Na'de
1983a: 9). They cost the network three-quarters of a million
listeners (Wade 1983b: 7). '
Another major development of the last thirty years has been in
local radio. Though the natural heir to the VHF transmitters which
had been opened since the 1950s, local radio seems also to have
been inspired by the offshore pirates (Harris 1970: 43, 84). Indeed
it may not be too fanciful to suggest that the pirates helped in two
ways to awaken the latent demand for a service which hf:ld been
technically feasible for about ten years. First they were in some
sense ‘local’ themselves. None of them broadcast over an area
larger than the Home Counties, many of them publicized local
events and aroused local loyalties, and a few, such as Radio London
and Radio Essex, took local names. Second, although they afforded
no broadcasting access to actual members of the public, they broke
the BBC's virtual monopoly of radio to fulfil a demand which it had
neglected, and so in that sense assumed a public ‘voice’. Perhaps,
then, they helped to foster what Anthony Smith describes as

the growth of a public demand that radio (and indeed broad-
casting in general) should become a means of ‘two-way’ com-
munication, that it should no longer remain the exclusive
platform of the BBC and its invited guests. Local radio seemed
to be a means by which some kind of ‘right to broadcast’ could
be created, within the general framework of the BBC ... . [It]
was to become a forum for the whole of the cultural life of a

community.
” (Smith 1974: 151)

After a successful experiment in 19634 the BBC opened its first
local radio station at Leicester in 1967 and followed up with many
others during the 1970s and 1980s, using them ultimately as a
replacement for regional radio, which was discontinued in 198?.
Inthe light of Smith’s remarks it is not surprising that the phone-in




34 The medium

has been a staple of local radio and it was first heard on BBC Radio
Nottingham in 1968. It has been a genuinely new broadcasting
technique in giving the radio listener her own voice on the air.

Local radio was not a BBC preserve for very long. In 1972 the

ITA was renamed the Independent Broadcasting Authority and
empowered by the Conservative government to license a national
spread of independent local radio (ILR) stations. The IBA was a
corporate, government-established body rather like the BBC’s
Board of Governors. It selected and gave contracts to the pro-
gramme companies, but owned and operated the transmission
facilities - for which the companies paid a rent - and regulated the
balance and advertising content of their output. As on ITV the
advertisers merely bought time-slots, not programmes, since
sponsorship was not allowed. The first stations, Capital Radio and
the all-news London Broadcasting Company, opened in London
in 1973, and there are presently over fifty spread fairly evenly
across Britain.

ILR has had a chequered history. Although some stations have
been profitable others have shown losses, and there have been
closures and mergers. The causes of its difficulties have been both
general and specific. First, the gradual establishment of ILR in the
1970s and 1980s coincided with a number of technological and
institutional developments in both the sound and visual media
that posed a challenge not just to the commercial stations but to
radio as a whole. Since 1974 teletext has enabled us to obtain visual
updates on the news from our television screens without having to
wait for radio bulletins. Video cassettes, video games and home
computers have come to provide domestic alternatives to simply
‘listening to the radio’, and another threat to radio listening exists
inside many receivers: the cassette recorder. Radio-cassetting and
‘time-shift’ listening mean that programmes can be heard and re-
heard which would otherwise have been missed; but the cassette
facility also means that many who would formerly have been
radio listeners are now listeners to commercial tapes.

There has also been a vast increase in the amount of television
that can be watched. Restrictions on transmission hours were
lifted in 1972, and by 1990 it was possible to watch television
round the clock. But Breakfast Television, which began in 1983 on
both BBC and ITV, was of particular significance to radio because
it struck at what had always been the latter’s peak listening time.

History and development 35

In the last quarter of that year it caused a 10 per cent drop in .the
amount of time per week which the average person spent listening
to the radio (BBC 1984: 45). o

As well as the extension of transmission hours there has beo.en. a

roliferation of television channels. ITV’s Channel 4 wer}t to air in
1982, and from the mid-1980s cable television frarfchxses were
being allocated by a newly formed Cable. Authority. To date,
pusiness has been slow but cable offers important long-term
prospects in interactive media. More spectacular, t}TO}xgh hardly
more successful, has been the arrival of satellite television. Sky TV
began transmissions with four channels in 1989 and was followed
a year later by British Satellite Broadcasting. Burdened by the
enormous start-up costs the latter collapsed in February 1991 an.d
was absorbed by its rival, which relaunched as BSkyB. It is
perhaps testimony to the range of programming offered by the
four terrestrial channels that satellite television has not so far
tempted the British public in very large numbers; but the inevitable
effect of this, as of all the other developments, has been to spread
the media audience ever more thinly.

There have also been more specific reasons why ILR has not
done as well as was expected. First, recurrent economic recession
during the 1970s and 1980s affected advertising revenues. Secopd,
the stations suffered until the mid-1980s from an over-regulation
by the IBA which was both editorial and technological. Under the
Act of 1973 it imposed certain public service obligations, notablx to
provide a ‘balance of programming’ and a full news service
(Barnard 1989: 74-5). As we have seen, in a television age pro-
gramming ‘balance’, which implies some degree of variety, is
more than most people require from radio, and very few vx.'ho
listened to ILR enjoyed the variety as such, merely differing
elements of it. This meant that an audience emerged which lacked
sufficient identity for many advertisers to target (ibid.: 80-1). The
balance of programming was thus doubly expensive - costly to
produce in itself, and the more so in that it failed to interest enough
advertisers. It also meant that each commercial station was re-
quired to honour a public service principle at local level which
most of its explicitly public service competitors, namely BBC
Radios 1, 2 and 3, had individually abandoned at national level.

The public service obligations placed on ILR were inappro-
priate not simply because television was the main medium, _b1.1t for
reasons of technology. The original Reithian case for providing a




36 The medium

radio service that offered something to everyone and maintained
a political balance was the shortage of wavelengths: sound broad-
casting was a scarce national resource, and so the few stations
which existed should each cater to the full range of listener needs
and tastes. But this case had been weakened by the arrival of FM,
which created much more room on the spectrum - room for a
multitude of stations, each of which could offer its own specialized
output, and (like newspapers) its own political ‘line’.

Despite this the IBA put its stations into a technological strait-
jacket too. It required their studios and equipment to conform to
unnecessarily high technical standards and charged big transmitter
rents at a time when the real costs of broadcasting were falling and
it was becoming a relatively simple matter for almost anyone to set
up a radio studio and go to air. For only a few thousand pounds an
individual could install a radio station in his bedroom and transmit
to the neighbourhood, and it is perhaps not surprising that this
fuelled a growing dissatisfaction with the existing BBC/ILR du-
opoly. Among the complaints were that it was a professionals’
closed. shop; that it denied the public genuine access to the
airwaves; and that it offered a lack of real choice, neglecting ethnic
minorities, special interest groups and the smaller communities.
Those. specific to local radio were that most of the commercial
output, notably rock music, was not locally originated and that the
BBC stations were grievously underfunded.

During the 1980s the legal consequence of this dissatisfaction
was a growth of ‘in-house’ radio stations - campus radio in
colleges and universities, hospital radio serving one or a whole
network of sites, even stations serving large housing develop-
ments such as Radio Thamesmead in south-east London. The
government permitted these because they were piped to closed
communities: they did not, in effect, broadcast.

However, illegal developments made a bigger impact. For a
time, an old-style offshore pirate, Laser 558, lured listeners from
Radio 1 by minimizing disc-jockey chatter; but much more signifi-
cant was the developing concept of ‘community radio’ (CR). The
CR movement was a direct response to the inadequacies of local
radio (Lewis and Booth 1989: 105), and by the middle of the decade
some fifty community stations, mostly catering for ethnic groups,
could be heard across Britain, reinstating themselves almost as
quickly as the Home Office could shut them down. In contrast to
the legitimate ILR stations they had low set-up costs. In 1984 the

History and development 37

1BA would not allow Viking Radio to transmit to Il{ull until it had
spent £200,000 on bringing its stu_dlos and‘ equipment up to a
certain standard: meanwhile a pirate station in Londop was
proadcasting successfully on equipment costing one-twentieth of
that sum (Webster 1984: 1). Moreover, since the pirates were not
pound to provide a balance of programming, they could more
easily yield targeted audiences to their advertisers.

In 1985, when the Home Office seemed about to legalize twenty-
one of the CR stations on an experimental basis, the IBA at last
moved to ease the plight of its licensees. It relaxed restrictions on
station ownership, on the sponsorship of programming, and on
editorial ‘balance’ (the output of most ILR stations has now
flattened out into a Top 40 and capsule news format). And it also
allowed stations to split their frequencies in order to target
audiences more closely, a practice sometimes known as ‘narrow-
casting’. In 1988-9 alone, eighteen ILR stations split their
frequencies (Wroe 1989: 23), mostly pounding out rock and
contemporary hits on FM and comforting their maturer listeners
with golden oldies or soft melodies on the medium wave.

The IBA also responded to pressure, most of it coming from the
CR movement, to widen lawful access to the air. In 1989-90 it
licensed a wave of twenty-one ‘incremental’ stations within existing
ILR areas in order to serve niche markets of various kinds — ethnic
groups (for example, Spectrum Radio in London); special interest
groups (for example, Jazz FM, also in London); and small geo-
graphical areas (for example, Wear FM in Sunderland) (Donovan
1992: 134).

However, by the end of the decade the rate of technological
change in both television and radio was such that the government
needed to devise a whole new broadcasting framework. Television
had also become much more flexible: in technical terms pro-
duction was cheaper and easier than ever before, and thanks to
cable and satellite there were many more channels to be watched.
The government’s overall task for both radio and television was
therefore to facilitate that greater access to the airwaves which
technology had made possible, yet also to regulate output that
partly transcended national frontiers. And within this overall task
there were particular issues to be addressed: the future of the
BBC’s licence fee; the destruction of two monopolies — the BBC's of
national radio and ITV’s of television advertising; the preser-
vation of programme standards (this, apparently, something of an




38 The medium

afterthought!); and the need to ensure diversity of broadcasting
output and to cater for specialized and minority tastes.

Although the 1990 Broadcasting Act dealt at length with tele-
vision it also made major changes to radio. The BBC was left pretty
much alone, though still held to its increasingly tenuous ‘public
service’ obligations. (In 1986 the government had appointed the
Peacock Committee to consider such options as allowing the BBC
to take advertising and the privatization of Radio 1, but had been
dissuaded from both.) The IBA, however, was split into the
Independent Television Commission and the Radio Authority,
which was intended to be a much looser regulator than its
predecessor. ILR was relieved of its vestigial public service obli-
gations, notably the need to provide ‘balance’, and the individual
stations were allowed to operate their own transmission facilities
instead of leasing them from the Authority. Many more stations
are likely to be launched within the next few years.

However, the real change was at national level: three new
stations were to be licensed here, one on FM, the other two on
medium-wave frequencies the BBC had been forced to vacate.
Accordingly Classic FM, Britain’s first home-based national com-
mercial station, came on air in September 1992, to be followed
eight months later by Virgin 1215 with a diet of 1960s to 1980s rock
music. Another independent national station, whose output must
be speech-based, is expected to join them in about 1995, and each
licence will run for eight years. The Radio Authority also intends
to license five new regional stations which should 80 to air by the
end of 1994 (Wroe 1992: 15).

Despite all this, the outlook for independent radio remains
uncertain. For the listener the logic of greater competition is to
encourage diversity, but will the increase in stations merely have
that baffling but all-too-frequent effect of producing more of the
same? National commercial radio may thrive, but is just as likely
to do so by taking audiences - and advertising ~ from the local
stations (whose output is in any case hardly ‘local’) as by gener-
ating new listeners. The incrementals have never seen anything
other than hard times, although valiant Wear FM took the Sony
‘Radio Station of the Year’ Award in 1992 for its community spirit
and innovative programming,

A more sombre sign of the times was the death of Radio
Luxembourg in 1991, crowded out of the pop scene first by Radio
T and then by the superior FM signal of ILR. There are other signs

History and development 39

that radio listening may be near saturation-point. Between 1985
and 1990 total radio output in Britain increased by 65' per cent, yet
average weekly listening during the same period mcrf:ased by
only 17 per cent (Nicholson-Lord 1991: 4). N everthelln.ess since 1989
the Ireland-based Atlantic 252 has attracted large British audl.en.ces
to the long wave, perhaps confounding the experts’ prediction
that the medium-wave Virgin 1215 will not thrive unless it can
move to FM.

As many media analysts have pointed out (for example,
MacCabe and Stewart 1986; Smith 1990), the really intriguing
question is what will become of the BBC. Its recent activities in
radio suggest an organization both vigorous and optimistic. By
1990 it had switched its four major networks to FM and created
another, Radio 5, on medium wave.

Not only has the BBC retained a mixed programming network,
Radio 4, for its loyal and by no means tiny band of adherents who
wish to listen to the radio and not simply hear it; for a short time it
attempted to provide another in Radio 5, which offered such
things as sports commentary, magazines and schools broadcasts.
Radio 5 could be seen either as a brave attempt to reinstate old
listening practices or as a foolish anachronism. Radio 4, partly
drawing on its glorious past, eats its cake and has it: it offers mixed
programming, yet manages to project a coherent identity as a
spoken word/news and current affairs network. Radio 5, how-
ever, had no glorious past: it was known as a child of base
pragmatism, ‘conceived in response to the Government’s radio
policy . . . which required the BBC to end simulcasting . . . and give
listeners more choice’ (Donovan 1992: 218). Consequently it was —
or was seen to be - little more than a dumping ground for a
number of programmes that did not fit into any of the other
networks and was relaunched as a popular news and sports
channel in March 1994.

If they are to be judged by their popularity, Radios 1 and 2 are
easily the BBC's biggest assets, yet there is a plan to distinguish
them from the many other pop music stations by increasing their
spoken word output in the realms of the arts, religion, consumer
issues and social action (Dugdale 1993: 13). Similarly BBC Local
Radio aims to become more speech-based and minorities-focused
in order to complement music-based ILR. Implicit in these plansis
a partial and interesting redefinition of the old public service
concept, for what is being mooted is not simply a greater variety of




40 The medium

content that faintly echoes the mixed programming of the past,
but the ‘public service’ of giving out information on matters of
social importance, such as how to find a job or where to get
treatment for drug addiction.

Nevertheless the strategy looks risky, for a likely consequence
of reducing the music content of these networks is a drop in the
numbers of listeners, perhaps below a point where the imposition
of a universal licence fee can be justified. If a radio listener (or even
more pertinently, a television viewer) spends all or most of her
time tuned to the commercial stations, why should she be ex-
pected to pay licence money to support the BBC?

Which brings us neatly to the momentous year of 1996, when
the BBC's Charter is due for renewal and the whole question of its
funding arrangements to be reviewed. If by that time the BBC's
decreasing share of the market - a decrease which is inevitable
given the proliferation of radio and television channels - has
indeed reached a point at which the licence fee can no longer be
defended, how else can the Corporation be funded as a public
service institution? If it were allowed to take commercials, the
need to maximize audiences for advertisers would soon over-
shadow the need to offer a range of programming. If it were to be
funded by subscription, would enough subscribers be found in a
nation used to ‘free’ radio and ‘free’ ITV to pay for a range of
public service output which is bound to be expensive?

But if the uncertain outlook for broadcasting institutions is
largely a result of technological advances, it is at least certain that
these will make the actual business of listening to the radio yet
more pleasurable ~ and easier — than ever before. The de-
velopment of digital audio broadcasting (DAB), a process in
which the signal is digitally encoded at the station and then
decoded by the radio set so that transmission noise is eliminated,
promises a vast improvement in the quality of reception, to the
point where radio music will sound as good as the music of a
domestic CD player (Croft 1991: 13).

More important, however, is the recent development of the
radio data system (RDS), since it is likely to modify the way in
which the listener uses the medium. RDS exploits the large
bandwidth of FM broadcasts to transmit data as an inaudible
signal along with the output. It is an automatic tuning system
which without pre-programming selects the strongest signal
carrying the broadcast the listener wants, irrespective of the

History and development 41

frequency- Thus if a motorist were driving the 237 miles from
Exeter to Sheffield and wished to listen to BBC Radio 2 through?ut
her journey, she would have to do no more than select that station
at the outset, even though the radio would automatically tune to
seven frequencies in the course of the journey. A display panel.on
the receiver will give her the name of the station she is listening
to, and if she wishes it and pre-sets the radio accordingly,
announcements will interrupt the Radio 2 broadcast with local
travel information.

By removing any need to re-tune, RDS would appear, then, to
strengthen yet further that station loyalty which has always been
much more characteristic of radio listeners than of television
viewers. Whereas the latter will frequently change channels in
search of programmes they like, the typical listener keeps her
radio fixed to one particular channel, reaching only for the on-off
button. There seem to be two main reasons for this. The first is that
because she is only half-listening to it she is much more tolerant of
those parts of the output she does not particularly like: the radio is
just a background to some other activity. The second reason is that
re-tuning a radio set, normally a matter of carefully turning a
knob, has always daunted audiences to a much greater extent than
merely jabbing the channel-select button on their television sets
(Brown 1990: 15).

However, RDS also offers another facility — a choice not simply
of stations but of output: the listener can push a button for news,
current affairs, rock, classical music, drama or whatever, and the
radio will search among the stations for her choice. Thus a much
more likely consequence of this technology is that it will weaken
station loyalty by allowing the listener to shop around even more
than push-button tuning would. It could replace loyalty to one
particular station by an even stronger loyalty to one particular
kind of output.

Though RDS has been on the market for some years — it was first
incorporated into car radios by Volvo in 1988 (Donovan 1992: 218)
- it has made slow progress, partly because it can more than
double the cost of a cheap radio set. But the long-term likelihood
is that it will become a standard feature; and if it stimulates a
greater autonomy in the listener, or encourages the stations to
compete even harder for her attention, that can only be a good
thing.




First published in 1986 by
Methuen & Co. Ltd

Second edition published 1994
by Routledge
2 Park Square, Milton Park, Abingdon, Oxon, OX14 4RN

Simultaneously published in the USA and Canada
by Routledge
270 Madison Ave, New York NY 10016

Reprinted 1995, 2000
Transferred to Digital Printing 2005

Routledge is an imprint of the Taylor & Francis Group

©1986, 1994 Andrew Crisell

The author and publishers would like to thank the
following for permission to quote from Garrison Keillor, A
Radio Romance (US title WLT: A Radio Romance) in the
preliminary pages of the book: Faber & Faber Ltd, Penguin
Books Canada and Viking Penguin, a division of Penguin
Books USA Inc., © 1991 Garrison Keillor.

Typeset in Palatino by
Ponting-Green Publishing Services, Chesham, Bucks

All rights reserved. No part of this book may be
reprinted or reproduced or utilized in any form or by
any electronic, mechanical, or other means, now known
or hereafter invented, including photocopying and
recording, or in any information storage or retrieval
system, without permission in writing from the
publishers.

British Library Cataloguing in Publication Data
A catalogue record for this book is available from the
British Library

Library of Congress Cataloging in Publication Data
Crisell, Andrew.
Understanding Radio/ Andrew Crisell. — 2nd ed.
. cm. - (Studies in culture and communication)
1. Radio broadcasting—Great Britain. I Title. II. Series.
PN1991.3.G7C75 1994
384.54'0941-dc20 9343580

ISBN 0-415-10315-0




RISELL

\..
4 5
P s Lo Do

-~
A

Andrew (

. L #
b "y -y
T v o
——————

M s T

> 8
o

I et
7~

o [

T B

T
-

UNDERSTANDING

Radio

NOILIAA ANODAS




