IN CZECHOSLOVAKIA

as subsequently imposed an
political persecution, ) When
as John Paul IT, was aPPointeq
ion), it was perceived by the
grip on power, as one of g
wrch and all religious beljqf
vas revealed thar the SOVieé
isinate John Paul 11 in 1981,

uddenly after the death of the
ven more so when two of ki
(uri Andropov) died shorly
the empire to turn to somegpe

Gorbachev. With him, the ice

:ed and thus the relatinnships
several meetings with Ronalg
al openness) and perestroikg
olitical thaw in all spheres of
announced to Czechosloyak
3 with so many problems that
countries of the Eastern Blog,
vak leadership, and one after
o-called perestroika television
quite late, around 1988, The
nally journalistic programmes
iticism to be heard (Bednafik
y of desperate backwardness,
zime started appearing in all
ries especially. The same went
egel 1999, Svec-Macura-Stoll,

- ===
orton-Brashinsky 1992).

13

Television as a participant of the
Velvet Revolution

A discreet brass sculpture of a human hand with its two fingers fixed in the
«y’ sign for peace commemorates the first protest which was to grow into a
movement that toppled 41 years of communism in Czechoslovakia. During
that first fateful demonstration, demonstrators — who had come out into the
streets to mark the International Students’ Day on 17 November — were
violently pushed back by cordons or armed police.

“We cannot stand like this, against each other, we are part of one nation,’
the protesters cried, adding, “We like you’ and ‘Freedom?!’. The police used
force to disperse the demonstration. Many were beaten with batons and
dozens were detained. In comparison to the previous anti-demonstration
police actions, when water cannon had been used, this time the actions of
the police were exceptionally physically brutal. Images of students and
young people being brutally beaten proved to be the final straw which
brought many more people out onto the streets. Student demonstrators
were joined by artists and a revolution was born.

After 21 long years of tight control, the protests were a critical test for
Czechoslovak television. The situation was quite different from 1968: the
country was not threatened from abroad, there were no calls to shut down
the broadcasters, nor was it necessary for them to go into hiding. On the
contrary. The question was, could television as an institution become a
partner in social change, and was it capable of doing so at all? It was the
most powerful tool for communication, and thus its behaviour became a
sort of litmus test, ‘a signal which helped people estimate the behaviour of
the party and the government in various situations, and, in turn, what degree
of freedom it would provide for them, as citizens’, wrote media historian
Milan Smid, who has written several accounts of the dynamic changes
which took place within Czechoslovak television during the early days of
the Velvet Revolution (Smid 2015: 100).



226 TOTALITARIANISM AND TELEVISION IN CZECHOSLOVAKIA

For several years, viewers had witnessed the tension between the
of perestroika, and the continuing sterility of Czechosloyal teleyjgr ot
Whilst theater, film and music pushed the boundaries, television pmgrams"?“-.
which were critical of the regime remained rare, and were
obscure times.

To anyone watching the main news programme of CST, i May haun’
looked as though normalization was as tough as ever — COVEragea
events such as the officially permitted demonstration of the SU'CaIIQE'
Five Initiatives (association of five civic resistance platforms, includ-ed
Charter 77) and demonstrations to commemorate the 40th anniverggpm
the Universal Declaration of Human Rights in Prague (10 December 1984 "
were presented with a spirit of contempt towards the enemies of socialigm
As was common for the era, it was suggested that these ami“SOCia]ig;
elements were financed by the Charter 77 Foundation from Sweden apg by
the western secret services. When on 16 January 1989, the day of the 20th
anniversary of Jan Palach’s self-immolation, representatives of the Populas
dissent and others wanted to lay flowers on the site, the police and the
People’s Militia closed Wenceslas Square and detained most of the
patrticipants. Viclav Havel was among them. A TV announcet, in line with
totalitarian rhetoric, reported from the scene: ‘Now let’s take a logk at
Wenceslas Square, where the anti-socialist forces have attempted g
provocation’, The editors used a close-up of a young man with a ‘suspicions’
jacket with the sign ‘Original American’ writter on it, A documentary aboug
those who organized such demonstrations appeared in September 1989
bearing the ironic title They Call Themselves Independent' (Ruzicka 1998a;
14). Just as at the beginning of normalization, many other programmes
started to stress the role of Czechoslovak exiles in organizing anti-state
events, namely the ‘CIA agent’ Pavel Tigrid in Paris, Jif{ Pelikan in Rome,
the Voice of America, Radio Vatican, and Radio Free Europe. In October,
the programme Newsboy* took aim directly at Charter 77 and the publishers
of the samizdat magazines Vokno and Voknoviny (Rizicka 1999h: 14) with
the claim ‘[that] hardly one day passes by without the western media
disseminating sensational news from our country. They do not care about
objectivity; first and foremost, they promote anything which serves to
challenge the construction effort of our country’ (Ruzicka 2000: 12).

Changes could have been implemented at Czechoslovak Television in
November 1989, had it had a courageous and enlightened chief executive,
as it had been the case in the 1960s, Jan Zelenka can congratulate h'LmsF.lf_-:
for deciding to retire in June 1989 (1) after twenty years of service in socialist
television, thus bearing no responsibility for the course of events during the

only Screened.af_‘i

=

' ['Rikajf si nezdvisl?’]
2 [*Kamelot’]




ION IN CZECHOSLOVAK]A

sed the tension between ¢
ility of Czechoslovak te

»oundaries, television pro
: Eifarru-n

:d rare, and were only SCreeneg i
ar

programme of CST, it may |
1s tough as ever — cover e
derqonsrration of the 50-Calleg
¢ resistance platforms, inclyq;
nemorate the 40th anniversy
its in Prague (10 December 1
towards the enemies of socialispy
uggested that these arlti~sociaﬁs;
Foundation from Sweden and },
anuary 1989, the day of the 204}
on, representatives of the popylag
s on the site, the police and the
are and detained most of the
em. A TV announcer, in line with
scene: ‘Now let’s take a look af
ialist forces have attempted
>f a young man with a ‘suspicious’
ritten on it. A documentary aboug
ns appeared in September 1989
ves Independent' (Rtizicka 1998a:
zation, many other programmes
1k exiles in organizing anti-state
iid in Paris, Jifi Pelikdn in Rome,
I Radio Free Europe. In October,
y at Charter 77 and the publishers
mmoviny (Razicka 1999b: 14) with
by without the western media
country. They do not care about
ymote anything which serves to
untry’ (Rtzicka 2000: 12).
d at Czechoslovak Television in
» and enlightened chief executive,
Zelenka can congratulate himself
twenty years of service in socialist
or the course of events during the

98g)

I'l{: th aiq\' L
l{,‘\fision_ ]

age of

ry of

TELEVISION AS A PARTICIPANT OF THE VELVET REVOLUTION 227

roadcasting of the following November. His successor, Libor Batrla, his
pmer deputy for dramatic work and educational programmes who had
Wor}(gd in television since 1979, was quite a featureless personality and
could not quite handle the crucial situation.

Therefore, television employees themselves took the initiative, Four days
after the first demonstration on the National Avenue (Ndrodni tfida), on
Monday 21 November 1989, the broadcast technicians called a trade union
meeting in the garage of the Kavéi Hory complex. They demanded
syruthfulness, completeness, and objectivity of television news coverage’
from the director. He rejected those demands and argued that that gathering
did not represent the opinion of all the employees. This reaction, however,
iriggered an avalanche. In the afternoon of the same day, some 1500
employees of CST gathered in the garage and their meeting was broadcast
live on an internal circuit. They also radicalized their demands: they wanted
punishment for those who violently attacked the National Avenue protestors,
they wanted the government, and the Central Committee of the CzCP
to resign and they gave vociferous support for the proclamation of the new
(so far non-political) Civic Forum, represented by Viclav Havel. Footage
from these garage meetings was broadcast by the Austrian TV station ORF.
The employees threatened to go on strike if they were not granted permission
to broadcast live from the daily mass demonstrations taking place on
Wenceslas Square.

And thus, the events inside the stagnant institution, drowsy with
normalization lethargy, took a rapid turn. On the following day (22 November),
short live broadcasts from the Wenceslas Square demonstrations were included
in the programme Contact’ although they were abruptly interrupted by the
censors when two people started to openly criticize the government to the
camera. On the following day (23 November), it was not possible to broadcast
live from the demonstration of two hundred thousand people; however,
representatives of the protesting citizens were invited to participate in the
news broadcast. On the same day, a crowd booed Miroslav Stépan, the
Secretary of the Prague communist party’s municipal committee, after he had
said: “There is no country, neither developing nor socialist nor communist,
where fifteen-year-old children would decide when the president should stay
or go, or who should become the president’. In response, the crowd chanted:
‘We are not children’, This was a turning point in the way in which citizens
communicated with representatives of the regime and the scene was now
broadcast on television. For CST as an institution and its role in the whole
situation this was a key moment. CST chief executive Batrla knew that the
stakes were high and that it was going to become more and more difficult to
toe the line of socialist television. It may have been him who asked for the TV

* [‘Kontakt’]




228 TOTALITARIANISM AND TELEVISION IN CZECHOSLOVAKIA

building to be protected, and during the following night the area of

Hory was besieged by 100 emergency unit policemen. Whep ¢ " ffoﬁt'-?:

Batrla asserted that it was merely an exercise (Rizicka 201 5h: 28 .
the chief executive’s secretaries later remembered that there were 20 uH‘itbr o
policemen present in the conference room, in charge of ‘the director’s Secusigh
(RaZicka 2015b: 288). And, quite naturally, people were afraid thas the reg 'ty:
would activate the VLNA anti-revolutionary measures. A banner aski
‘When will we hear the truth on Czech Television?’ was draped acrogq ?hg:
CST garage (Cysatova 2002: 536).

The coming two days (Friday 24 November and Saturday 25 Novempg r?

o : ; > Novembgg)
proved to be critical, An extraordinary session of the Central (‘Ommll”tec of
the CzCP was held and despite the proposal to keep the mass media undep
control in any circumstances | using violence if necessary), the central
committee decided to resign and a new committee was to be elected, Thus»'.:
the communist party central committee publically displayed its reluctance t{;.
use power against the opposition and the media.

Viewers could not believe their eyes when they saw the Party’s Genera!
Secretary, Milo§ Jakes, resigning from his post, and welcomed it with:
extraordinary joy. The news spread like wildfire: a concert of classical mygjg
in Smetana Hall in Prague was interrupted and everyone applauded, Peaple
stood, yelled and some cried tears of joy. At a demonstration in Wenceslag
Square, Alexander Dubéek, a key figure in the Prague Spring, appeared in
public for the first time after twenty years in seclusion. The TV broadcast
authentic footage of the police brutality on National Avenue captured by
students of the Prague Film Academy (FAMU) (Kotek 2000).

The next day, even Wenceslas Square could no longer accommodate the
thousands of protestors and the demonstrations were relocated to Letn4
Park, where the annual May Day Parades usually took place. This time,
television covered the protest in its entirety. That same morning, in Saint
Vitus Cathedral at Prague Castle, a pontifical mass was held in honour of the
recently canonized Czech patron, Saint Agnes of Bohemia. This too was
broadcast on television. People could see that ‘their’ television was changing
radically, as this was the first broadcast of a religious event in the history
of Czechoslovak television. ‘The CST management was already on the
defensive and caught in the whirlwind of events’ (Smid 2015: 100), Director
Batrla agreed to the creation of a Central Programming Board which was to
have 26 members from across the political spectrum, including the opposition.
He further consented that the live evening debate programme On Current
Issues* could feature representatives of the political opposition, namely the
director of the Institute of Prognostics of the Czechoslovak Academy of
Sciences, Valtr Komiarek and, for the very first time, Viclav Havel. The artful

* ['Na aktualni téma’)




IN CZECHOSLOVAK1A

wing night the area of
dolicemen. When confmnmd
Riizicka 2015b: 287), Opa .
1that there were 20 uniformeq
arge of ‘the director’s securjgy
ple were afraid that the regime
measures. A banner ag);
sion?’ was draped acrogg thé

ne of

and Saturday 25 November)'
of the Central Committee of

0 keep the mass media undep

e if necessary), the central
ittee was to be elected. Thyg
lly displayed its reluctance tc:
ia.

they saw the Party’s General
vost, and welcomed it with
e: a concert of classical musie
| everyone applauded. People
demonstration in Wences|ag
: Prague Spring, appeared in
seclusion. The TV broadcast
{ational Avenue captured by
(Kotek 2000).

no longer accommodate the
»ns were relocated to Letnd
ually took place. This time,
“hat same morning, in Saint
ass was held in honour of the
s of Bohemia. This too was
heir’ television was changing
eligious event in the history
zement was already on the
? (Smid 2015: 100). Director
amming Board which was to
um, including the opposition.
ate programme O#n Current
itical opposition, namely the
- Czechoslovak Academy of
me, Viclav Havel. The artful

Kavﬁ :

TELEVISION AS A PARTICIPANT OF THE VELVET REVOLUTION 229 '

gmentation which Valtr Komirek presented during this debate brought
: a great deal of public popularity and he came close to becoming a
rgsidenriai candidate. He was a representative of an official organiza_tion,
while Havel at that point was still mostly unknown to the general public.
Now television had become an active agent in political developments. Its
ateitude persuaded the remaining, hesitant citizens that the situation had
changed to such an extent that they would be able to openly express their
vec will in the general strike planned for the upcoming Monday (Smid
9015: 105-106). On Sunday (26 November), television covered the speech
of the federal Prime Minister, Ladislav Adamec, which legitimized the
opposition. The Prime Minister even guaranteed that State Security would
not resort to any more provocations. On the day of the General Strike
(27 November), Viclav Havel introduced on camera the programme of
the Civic Forum* movement, the CST founded an all-television branch
of the Civic Forum and the chief executive Libor Batrla was removed from
office.

FIGURE 13.1 Viclav Havel, symbol of the resistance against totalitarianism, who
becarme the first president after 1989, in the CT talkshow Beautiful Losses [‘Krdsny
ardty’] in 2003 talking to Czechoslovak-born Madeleine Albright, former US
Secretary of State. (© Ji¥i Cerveny, 2003).

$ [Ob¢anské forum]




230 TOTALITARIANISM AND TELEVISION IN CZECHOSLQVAKIA

He was replaced by the communist federal government Spokesm,
former CST commentator Miroslav Pavel. His role was twofold. On tan__
first day in his new job he announced to the TV employees thamﬁ}&"igf e
ceased to be the ideological tool of one political party’ (Riizidka 201513?
however, at the end of December he issued a controversial reorganiza. =8
decree (26/1989), claiming that CST continued to be a State medjy, g
employees’ resistance forced him to revoke it at the beginning of i
Some television employees still remember how difficult it was for him to :
reorganization within the socialist limits, They recall the conflicts thay
when dramaturgy was ordered to prevent the broadcasting of the oo
Student Broadcast prepared by FAMU students or the live bmadca‘
featuring various personalities (e.g. Kotek 2002). ]
During the ten days between 17 and 27 November 1989, television embraces
radical change. If the democratic tendencies in the CST brr}adcasting in
1960s had taken several years to be pushed through and climaxed in't
days of the occupation, that same process took only a matter of days.
1989. The communist regime now had no strong foreign power to back i
up. The Soviet Union kept Gorbachev’s promise and did not interfere, The
weak chief executive could not oppose, not even with the help of the police,
the desire of TV employees to document the unfolding events. After the first
massive Saturday demonstration at Letnd Park, it became obvious that'aﬁig
attempt to cling to the original concept of television as a propaganﬁgﬁ
machine of the communist party had become obsolete, ridiculous even,

On 29 November 1989, twelve days after the clash on National Avenue,
the Federal Assembly voted to annul the constitutional article which
guaranteed the Communist Party of Czechoslovakia’s leading role in society,
President Gustiav Husdk, the face of normalization, resigned and two days
before the end of the year, playwright Viclav Havel became Czechoslovakia's
President,




BLOOMSEURY ACADEMIC
Bloomebury Publishing Inc
1386 Breadway, New York, NY 10018, USA
50 Bedford Square, London, WC1B 30P UK

BLOOMSBURY, BLOOMSBURY ACADEMIC and the Diana logo are trademarks of
Bloomsbury Publishing Ple

First published in the United States of America 2019
Copyright @ Martin Stoll, 2019

or IOQJ] urposes the Acknowledye ents on p. xvii constitute a @xtension of this
s 8]
(IOp\/’ffg t page.

Cover design: Alice Marwick
Cover image: Photographs: Retro TV & Shutterstock/oksana2010;

Screen irmage @ lvan Stoll

All rights reserved, Mo part of this publication may be repreduced or transmitted
in any form or by any means, electronic or mechanical, including photocopying,
recording, or any Information storage or retrieval systam, without prior permission
in writing from the publishers,

Bloomsbury Publishing Inc does not have any control over, or responsibility for,
any third-party websites referred to or in this book. All internet addresses given in this
book were correct at the time of gaing to press, The authar and publisher regret any
inconvenience caused if addresses have changed or sites have ceased to exist,
but can accept no responsibility for any such changes.

A catalog record for this book is available from the Library of Congress.

ISBN: HE: 97€-1-6013-2475-8
ePDF:  $78-1-5013-2476-5
eBeoli:  978-1-5012-2478-9

Typeset by RefineCatch Limited, Bungay, Suffollc

Printed and bound in the United States of America
To find cut more about our authors and books visit wiwswLbloomsbuny.com
and sign up for our newsletters,




TELEVISION AND

TOTALITARIANISM
IN CZECHOSLOVRAKIR

From the First Democratic Republic
to the Fall of Communism

MARTIN STOLL




