N IN CZECHOSLOVAKIA

5%y ORAVA (Source: AMS, 1979).

nel with regard to content and
1 contained a number of people
on TV in the wake of the 1968
ted to experiment with color
: transmission was the World
viountains on 14 February 1970.
y 1973, and toward the end of
the first channel were broadcast
the first channel started also on
ilso kept pace with new video
; programmes on FUJI half-inch

TELEVISION AS THE LAST INSTRUMENT OF POWER 221

e
e

FIGURE 12.18 During the 1980s, the production of video technology was steadily
rising and, in particular, news and journalism stopped using film material. Instead

of VCR, the term ‘magnetoscope’ was used, but this term did not survive.
(© V. Simek, 1989).

Fear of the opposition

Let us return to the political context. The slogans declaring ‘forever’ with
the Soviet Union may have rid the nation of hope, but certain events would
force the powers and, respectively, television, not only to take a stand, but
also to react.

TV management and the authorities were on high alert around the
anniversaries of certain controversial events, such as the ‘Palach Week’ in
January, which commemorated the self-immolation of the student Jan
Palach, in 1969, 21 August when demonstrations to mark the Warsaw Pact
‘brotherly assistance’ could take place and of course International Students’
Day on 17 November. These dates posed a high risk of unrest, although after
the radical suppression of demonstrations on these days in 1969 the danger
of uncontrollable events subsided. Television management signed a new
contract at the very beginning of normalization (1 January 1971) with the
Ministry of National Defence’s Main Political Authority, one that ensured
cooperation in the promotion of the Warsaw Pact forces and the Czechoslovak




222 TOTALITARIANISM AND TELEVISION IN CZECHOSLOVAKIA

People’s Army. More concretely, this meant that the army editorial office of
the Prague and Bratislava studios would take on seven military officers ang
other personnel from the Ministry of the Interior in order to control the
content in this area.

As of 1972, television adopted what were known as thematic ang
ideological production and broadcasting plans, ones which had to be
periodically approved by the Ideological Commission of CC CzCP. The
consulting phase of individual projects in their preparatory stages, as well ag
the programmes’ feedback, were carried out by the Central Committec’s
Department for Mass Media.

An even more exclusive political union was the secret contract of CST
with the Federal Ministry of the Interior (23 July 1975) concerning the
“free use of film materials whose acquisition was funded by the ministry’
(Cysafova 2003a: 15). In effect, this meant the wholly unscrupulous
possibility of using materials acquired by the secret police (StB) in order to
discredit various individuals, e.g. emigrants or dissidents. This soon became
very useful when the Charter 77 Proclamation, a human rights manifesto,
was published in January 1977.%

The text and its publication elicited a hysterical reaction from the
communists and triggered a massive counter-campaign. It manifested itself
on the TV screens in at least three programmes: in the ten-minute segment
Who Is Viclav Havel?® (20 January), and in the programmes From A
Counter-revolutionary’s Diary*® (22 January), and The Grand Game™ (23
January). The speed with which the TV employees were able to prepare
these programmes was actually quite impressive. The first film introduced
Viclav Havel’s family situation, referred to his bourgeois origins, and in the
evaluation of his dramatic work it (quite aptly) observed that ‘it has nothing
in common with socialist culture’. Havel was thus portrayed as enemy
number one. The second film used numerous secret police shots in order to
discredit Pavel Kohout, the writer and Prague Spring activist. He was
portrayed as wealthy and the television station subsequently received
numerous letters in which the viewers ‘were outraged at the fact that he
lived such a comfortable life and yet he was dissatisfied’. The third film was
pure agitprop ‘about the activity of foreign espionage centres, residents, and
residencies in Czechoslovakia and the people who subvert our socialist
regime’ (Razicka 2002: 11).

The climax of this campaign, however, was the convention of the
representatives of Czechoslovakia’s Artistic Union representatives in the

¢7 [‘Prohldseni Charty 77°]
6 [‘Kdo je Viclay Havel?’]
¢ [‘Z deniku kontrarevolucionite’]
7 [*Vysokd hra’]




I CZECHOSLOVAKIA

the army editorial office of
1 seven military officers and
-jor in order to control the

e known as thematic and
1s, ones which had to be
mission of CC CzCP. The
reparatory stages, as well as
sy the Central Committee’s

the secret contract of CST
July 1975) concerning the
7as funded by the ministry’

the wholly unscrupulous
«cret police (StB) in order to
lissidents. This soon became
, @ human rights manifesto,

ssterical reaction from the
impaign. It manifested itself
3 in the ten-minute segment
1 the programmes From A
and The Grand Game™ (23
oyees were able to prepare
7e. The first film introduced
yourgeois origins, and in the
observed that ‘it has nothing
s thus portrayed as enemy
«cret police shots in order to
ue Spring activist. He was
tion subsequently received
sutraged at the fact that he
satisfied’. The third film was
onage centres, residents, and
: who subvert our socialist

vas the convention of the
lnion representatives in the

TELEVISION AS THE LAST INSTRUMENT OF POWER 223

National Theater’s historic building on 28 January 1977.In a live broadcast
they condemned ‘subversive elements’ and publicly expressed support for
the regime. The most engaged of them did so directly in front of the cameras,
while others did so by their mere presence, without even realizing it. “This
is why we hold in contempt those who, in the unbridled pride of their
narcissistic haughtiness, for selfish interests, or even for filthy lucre in various
places all over the world — even in our land a small group of such backsliders
and traitors can be found - divorce and isolate themselves from their own
people’.”! Jifina Svorcovd, who was to become the popular Woman behind
the Counter, stormed off the stage. The document, signed by everyone in
attendance called For New Creative Deeds in the Name of Socialism and
Peace’™ and became known as the Anti-Charter. Historian and former
dissident Petruska Sustrova described the absurd situation caused by the
wilful act perpetuated by the power wielders, with the following words:
‘The regime thus pitted against each other the official personalities and the
representatives of unofficial culture, the permitted versus the prohibited,
and, in many cases, turned friends and former colleagues into enemies’
(Sustrova — Mlejnek 2012: 219). After all, the regime had its own way with
the main representatives of dissent, who, apart from Charter 77, united in
the civic activity of The Committee for the Defence of the Unjustly Prosecuted
and were then sentenced to prison in one of the greatest political trials of the
normalization period. Six personalities were sentenced to a total of 21.5
years of imprisonment for ‘subversion of the republic’: Havel for 4.5 years
and the former TV journalist from the 1960s, Otka Bednafov4, for 3 years.

After this experience and the subversive broadcasting which took place in
August 1968, the secret police, in cooperation with the Ministry of National
Defence, devised a television and radio protection plan in 1977 to protect
the airwaves in times of national crisis from ‘abuse by anti-state elements
and anti-socialist forces’. Called WAVE?” it outlined measures for the capture
of buildings, interruption of broadcasting, and the transmission of back-up
programming under the direction of the secret police, ‘For twelve years, the
plan sat in the safes without any change. It was updated in the summer of
1989°, says Daniel Riizicka (Razicka 1998b).

We must remember that the regime’s sense of insecurity and fear of
opposition was heightened by events in neighbouring socialist Poland, where
the Polish opposition trade union movement Solidarity was founded in
1980. A union movement with mass support, it was able to demand an open

7! Communist Party of Czechoslovakia, ‘Czechoslovak Anti-Charter 1977, Making the History
of 1989, Item #22, https://chnm.gmu.edu/1989/items/show/22 (accessed 12 November 2016).
72 [“Za nové tvardi Ciny ve jménu socialismu a miru’]

7 [VLNA]




224 TOTALITARIANISM AND TELEVISION IN CZECHOSLOVAKIA

dialogue with the authorities. (Martial law was subsequently imposed and
members of the movement were subjected to political persecution.) When
the Polish cardinal Karol Woijtyla, later known as John Paul I1, was appointeq
Pope in 1978 (the first Slav to hold the position), it was perceived by the
Czechoslovak regime as another threat to its grip on power, as one of the
goals of communism was to eliminate the church and all religious belief
Following the collapse of communism it was revealed that the Soviet
authorities had plotted with the KGB to assassinate John Paul II in 1981,

Hope for change in the Soviet Bloc spread suddenly after the death of the
Soviet leader Leonid Brezhnev in 1982, and even more so when two of hig
replacements (Konstantin Chernenko and Yuri Andropov) died shortly
afterwards, thus requiring the central party of the empire to turn to SOMeope
younger for direction. It discovered Mikhail Gorbachev. With him, the ice
began to break, foreign policy was re-evaluated and thus the relationships
between the superpowers improved (i.e. his several meetings with Ronald
Reagan), while the terms of glasnost (political openness) and perestroib,
(reformation) became symbols of a certain political thaw in all spheres of
life. In 1987, Gorbachev visited Prague and announced to Czechosloyak
communists that the Soviet Union was dealing with so many problems that
it could no longer pay attention to the other countries of the Eastern Blog,
Naturally, this was a blow to the Czechoslovak leadership, and one after
which they only tightened their reins.™ The so-called perestroika television
programmes did not take effect in CST until quite late, around 1988, The
Economic Notebook™ and Probes were marginally journalistic programmes
but they allowed for a certain amount of criticism to be heard (Bednaiik
2015b:124-141). This was, however, a display of desperate backwardness,
as more and more open criticism of the regime started appearing in all
spheres of life, namely in film, in documentaries especially. The same went
for ali the countries of the Eastern Bloc (Schlegel 1999, Svec-Macura-Stoll,
P. 1996, Svec 2013, Stoll 2016).

7 See the study on glasnost in Soviet cinematography (Horton-Brashinsky 1992),
“ [*Hospodidisky zdpisnik’]




TELEVISION AND

TOTALITARIANISM
IN CZECHOSLOVAKIA

From the First Democratic Republic
to the Fall of Communism

MARTIN STOLL




