N IN CZECHOSLOVAKIA

e writing a decisive cha
ration, but mainly with ¢
fortunate and the sham,

Pter gf
Ourage,
€ Woulg

11

-ameras by writer Pave| Kg]-mut
«d the stacks of paper beariga
Jubéek. In the evening bﬂfnre
one of the sentences from the
k of you. Think of us!’

ations in Cierna nad Tisou, the
ny agreement with their Soviet
y had handled the situation well,
1 during these negotiations ape
otiation between Brezhnev apgd"
posedly, it was this occasion op
sers of the Central Commiteg,
ocument known as the “letter of !
in Czechoslovakia. |

Occupation in 1968:

We keep broadcasting!

The courage and professional character of editors and technicians who tried
1o maintain free broadcasting no matter what the cost and to inform their
viewers and listeners about what was happening was admirable. It is one of
the highlights in the history of broadcast media in Czechoslovakia.
(Czechoslovak Radio earned its moral credit in the early days of the Nazi
pccupation in 1939, and for its illegal broadcasts during the war and the
Prague Uprising and liberation in May 19435, for CST, the occupation was
its first major flashpoint, a sort of coming of age.

~ At 4:30am on 21 August 1968, the editors and directors launched a non-
scheduled broadcast from the studio in Burgher Hall.! However, that lasted
only until 8:30am, when the studio was attacked by a group of Soviet
soldiers followed by Karel Kohout, the television’s first managing director.
The workers were forced to leave and the studio was shot to pieces.

First and foremost, the managing director Jiff Pelikan resolutely refused
requests by the Prague occupation forces commander to interrupt
broadcasting, Editors and technicians used the fact that CST was scattered
across several places throughout Prague and they hid in the second CST
studio located in the former Skaut Cinema.? From there, they could broadcast
until 11:40. The group decided that it was necessary to split and broadcast
from provisional spaces where they could not be reached so easily. One
part drove to the Cukrak transmitter located near Prague,’ while the other

red by transport aircraft, crossed
968 at 11pm. The invasion was
of the state’s government,’® and
| 500,000 foot soldiers, soldiers
ungarian People’s Republic, the'
in Democratic Republic.® These'
1 for the next 21 years, and were

- -
*Kamil Winter, Kamila Mouckova, Pavel Vantuch, Pfemek Prokop, Miroslav Sigl, Oldkich
iCatka,

"301233 Cufikové, Véra Kunderovd, Petr Krul, Miroslav Tonninger, Tomislav Neklan, Julius
Da-mlek were already in place, joined later by Miroslav Sigl, Jifi Kantérek, Vladimir Tosek,
?‘Iarml Ilk, Ji¥{ Svejkovsky, Jiki Skutina, Petr Ulrych, Jiti Hradecky.

.vWadlmfr Tosek, Oldrich Cicatka, Alena Kejhovd, Ivan Balaj, Josef Krejéi, J, Wackermann,
Yeta Hlinkova, driver Gimbos, Libor Sevéik, Petr Krul, Ota Nutz.

—————

.pdf (accessed 15 July 2017). (568
retary-General from 21 August 1968y

essed 20 November 2015).




182 TOTALITARIANISM AND TELEVISION IN CZECHOSLOVAKIA

groups headed to the Tesla factories, which produced television techpe
in Prague-Hloubétin and the A. S. Popov Research Institute j
From there, they were able to broadcast for almost two
23 August,

Nevertheless, the invaders were thorough and managed to digc
colleagues at the Cukrdk transmitter. The last scenes from thejr
showed tanks entering the area of the transmitter. This broadc
managed to escape fully equipped to another transmitter i southed
Bohemia at Klet’, which belonged to the Czechoslovak People’s Army, Th'-
the local regional commander helped them disguise themselves as milj
officials and lent them uniforms. The Klet transmitter, however, soop fo
itself under artillery fire and they had to be transferred to another transmipees
Krasov. This one was physically shot to pieces on 24 August and, under the
cover of darkness, the group escaped to an apartment of the loca] gamekean
in the village of Holubov. One part of the group then went back tq Pract
and the other joined a Czechoslovak military unit located at the Austr an
border (Cysafova 2009: 308-309).

Their colleagues broadcast from alternative spaces in the researdh
institutes in Prague before moving to an unfinished building in Prague a¢ Na
Petfindch. There they were even able to invite guests; actors, writers aﬁﬂ’::
ordinary citizens to speak on the screen. The memoires of JiFi Svejkovgkﬁ
one of the main organizers at the time, tell of the improvised conditiogs:
as well as of the moment they acquired the footage from the streets of
Prague:®

" Pragug
a5, g
Over th T
bfoa_
ast gr

The question arose how to incorporate the footage into the broadeasty
The technicians decided immediately, sat down to make a phone call, and
soon after that somebody rang the bell and brought a projector. The film!
was projected onto a white table cloth, and they decided to film it with
the studio camera. They tried it and it worked.

SVEJKOVSKY 2010: 57"

This broadcasting was forcibly brought to an end on 26 August. Some:
members of the group managed to remain on air by using the broadcasting’
vehicle which was parked in the unfinished television complex at Kayél

Hory.¢

* Among those who broadcast from these alternative places were Miroslav Lang, Zden¥k
Podskalsky, Jifi Svejkovsky, Petr Krul, Vladimir Skutina, Vladimir Branislav, Olga Cutikovds
Kamila Mouckovd, Heda Cechov:i, JiFi Kantarek.

’ Miroslav Fojtik, Josef Krejéik, Oldfich Kibrt, Zdenék Pokorny, Jaroslav Holecek. I _
¢ Ivo Paukert, Jiff Fairaizl, Vit Holubec, Miroslav Suchének, Karel Mikyska, Olga Cutikovd;
Otka Bednatova, Milan Volf, Mdrio Ilk,




DN IN CZECHOSLOVAKIA OCCUPATION IN 1968

1 produced television tech
Research Institute in Pra
st for almost two dayg

3 llnl'
h and managed to discovey i
last scenes from their broaq
insmitter. This broadcags 3
nother transmitter in southe
:choslovak People’s Army, Th
1 disguise themselves ag militaes
ransmitter, however, soop foung
:ansferred to another tra nsmit .
ces on 24 August and, under ¢
>artment of the local gamekearyae
sroup then went back to Pragﬁ ;
ary unit located at the Austr'i.ﬁj;.'

‘native spaces in the research
inished building in Prague a¢ Na.
Wvite guests; actors, writers ang|
he memoires of Jiii SvejIcov'sk}%;;
Il of the improvised conditiong
‘he footage from the streets of

FIGURE 11.1 The CST staff tried to resist the occupation by keeping broadcasting
at all costs. They were transmitting from a building under construction in Kavéi
Hory (above), from transmitters Kojal and Cukrdk, and from a military transmitter
on Klet'. (Source: APF CT, 1968).

the footage into the broadcast.
down to make a phone call, and
ad brought a projector. The film
ind they decided to film it with
»rked.

SVEJKOVSKY 2010: 57

> an end on 26 August. Somel

m air by using the broadcasting
'd television complex at Kavdl

: places were Miroslav Lang, Zdené!(
13, Vladimir Branislav, Olga Cufikova,

FIGURE 11.2 JiFi Svejkovsky and Kamila Mouckovd in the improvised studio ar
the television factory Tesla Hloubétin in Pra gree on 22 August 1968. (Sonrce: Archives
of Jiff Svejkovsky, 1968).

Pokorny, Jaroslav Holecek. !
1dnek, Karel Mikyska, Olga Cufikova,



184

FIGURE 11.3 Véra Hrabdnkovd and Jifi Svejkovsky while broadcasting from
makeshift studio in Skaut Cinema in Prague, 21 August 1968. (Source: Archiv
Jiti Svejkouvsky, 1968).

|

Naturally, such dramatic events were not unique to the Prague stu :g::::
For example, Lubomir Popelka, the documentary film maker, who recor peoplEE
the first days of occupation in the streets of Brno, was denied access to tht i Ka
Brno studio by the occupation forces and thus he took his materials and eft parapfi
for Vienna, where they were broadcast by the ORF. In Ostrava, television the lib
employees’ left the studio the very moment the tanks were within sight and bR to ‘
moved to a small studio in Zabreh, where they created a provisional studio norma
From there, they were able to broadcast not just news, but also poetry ang the sar
whole films, until 4 September even though the main Ostrava transmitterin May o
Host’dlkovice was sealed — TV technicians found a way to overcome tis is, a S¢
obstacle and use it for their transmissions. !

CST resumed regular broadcasting on 4 September 1968 at 7pm. T
programming was patriotic and full of pathos, as the situation requi
After the poem Song to My Homeland® followed Bedfich Smetana’s op

Dalibor, an opera about a medieval knight unjustly imprisoned in one of th

7 Ludék Elids, Miroslav Ul¢ik, Jifi Nedvéd and Jana Jurickova.
¥ [*Zpév rodné zemi’)




IN CZECHOSLOVAKIA OCCUPATION IN 1968

FIGURE 11.4 A plague commemorating transmissions in August 1968, situated

sky while broadcasting from the) on the mountain of Jestéd above the town of Liberec. (© Martin Stoll, 2016).

ugust 1968. (Source: Archives ofh

towers of the Prague Castle. By the second day, iconic figures of TV
journalism who had made their name during the Prague Spring returned to
people’s screens. Among them were Jif{ Svejkovsky, Vladimir Skutina, and
Jifi Kanttirek. ‘We are back here and back with you’, they said. It was a
paraphrase of a famous declaration broadcast by Czechoslovak radio during
the liberation from the Nazis in 1945. The poet Jaroslav Seifert (who went
on to receive a Nobel Prize for Literature in the midst of the repressive
normalization period) gave a poignant speech in which he claimed that ‘in
the same way we put on a pedestal the first tank that arrived in Prague in the
May of 1945, we are going to display the last one to leave our country’. That
is, a Soviet tank (Cysafova 2009: 311).

unique to the Prague studio.
ary film maker, who recorded’
rno, was denied access to the
he took his materials and left
> ORF. In Ostrava, television
e tanks were within sight and i
7 created a provisional studio.
ust news, but also poetry and
e main Ostrava transmitter in
yund a way to overcome this

september 1968 at 7pm. The
os, as the situation required:
wed Bedfich Smetana’s operd
ustly imprisoned in one of the

Reaction of power

Naturally, the situation had radically changed. Despite the abolition of
censorship several months before, the Prime Minister’s office issued an
emergency measure at the end of August (30 August), establishing a new
censor, the Office for Press and Information. The main duty of this office

_ ===

kova,




186 TOTALITARIANISM AND TELEVISION IN CZECHOSLOVAK[A

was to regulate the activity of the press, radio, and tt‘lﬂ‘r‘ision
forbidding any kind of criticism of the Warsaw Pact countrieg 01-!
presence of the foreign armies. It was also forbidden to publigl
information regarding the damage caused by the occupation, the num :
injured people or casualties. It was prohibited to use the words OCCUpjep
occupation (Cysafovd 2009: s. 310). :
The re-imposition of censorship, not merely as an emergency meag
became official on 13 September. The National Assembly, Which-'
abolished censorship on 26 June, now issued new law No. 127/19¢g W
created a new censorship institution, The Government Committee f{;r N,
and Information. ;
Many years later, Ji#{ Pelikin remembers how provocative the a8
broadcasting must have seemed to the Soviet communists, i

The fact that the materials reached Vienna through different routes madaie
possible for the whole world to watch whart was happening in oy coun
During the Hungarian uprising in 1956, only photographs leaked from
country, also with a delay, but it drove Brezhnev mad that the invasion gf
Czechoslovakia appeared on TV screens, 1

of political anxiety in the country, stir up waves of nationalism and antiz
Soviet moods. This was the logical conclusion of Soviet journalists in!
their so called White Book, a propaganda piece whose main goal was to.
discredit the CzCP and the counter-revolution. ‘

CYSAROVA 2009: 3128

Pelikdn was given the position of culture councilor at the Czechoslovak®
Embassy in Rome, which was nothing other than a one-way ticket out of!
Czechoslovakia. He left, deciding never to return, and started the life of an’
exile, convinced he could better help his country from abroad.” He founded®
the emigré magazine Listy, which became one of the most important
platforms of Czech culture and politics in exile.

* In Rome, Pelikan survived an assassination attempt orchestrated by the Czech Secret Police
(StB) and became a key target of the secret services and propaganda actions. He lived in the
Italian metropolis until his death in 1999, He received Italian citizenship, became a member of
the European Parliament for the Italian Socialist Party (1979-1989), where he became ‘the
voice of the Prague Spring in Strasbourg Parliament’, (Pelikan 2003) and after the fall of
communism in Czechoslovakia he was a member of Viclay Havel’s advisory board.




[ CZECHOSLOVAKY 4

.dio, and television,
w Pact countries of o
forbidden to publjgy,

+ occupation, the numpy,
use the words occupie

an
i

as an emergency meagyg
nal Assembly, which

YW provocative the Augugt

NMUNIsts.

ugh different routes made ;¢
1s happening in our country,

hotographs leaked from the
ev mad that the invasion of

CYSAROVA 2003b: 46
xd a counter-revolutionary,

sed to broadcast a number
2d to create an atmosphere
es of nationalism and anti-
on of Soviet journalists in
ce whose main goal was to
L

CYSAROVA 2009: 312

cilor at the Czechoslovak
1 a one-way ticket out of
1, and started the life of an

from abroad.’ He founded
e of the most important

trated by the Czech Secret Police
paganda actions. He lived in the
citizenship, became a member of
79-1989), where he became ‘the
ikin 2003) and after the fall of
lavel’s advisory board.

H_

Spr
. hag| as
v law No. 127/1968, which

nment Committee for Pregg

Jost

OCCUPATION IN 1968

. ST the government replaced Pelikdn with a government commissioner,
In il Svec. He was not able to suppress the intense effort of TV staff to
Boi* i continuity with the free atmosphere of the Prague Spring. In
e ramme We Are with You, Be with Us," Jifi Kantiirek and Vladimir
he PO kept on inviting Dubéek and Smrkovsky to their studio, as well as
k'fu'nauch as Marta KubiSovd who had also become an icon of the Prague
.tssl(ubiéové‘s song Prayer for Marta" was an anthem of the times,
u;]gk')ol of the struggle against occupation with Petr Rada’s lyrics such
Let peace remain in this country (...) When the power that you have
is returned, it returns to you, the people,” it went.”” It was not a

dence that this song was resurrected to become a symbol of the

coinc

elvet Revolution’ in 1989, bridging the twenty-one years of freedom lost
r;ﬂd found. Other discussion programmes continued, such as Talks with
I-;Peopie,‘-‘ How Are You, and What Are You Up To?,'* but they were gradually

;.;caﬂccll Cd-

At the end of the year, the managing director Svec, as a person linked to
Dubéek’s administration, was removed and replaced by Josef Smidmajer.

His time in office, however short, represents a kind of coda to the second,

free decade of CSTT existence.

On 16 January 1969, an Arts Faculty student, Jan Palach, burned himself
10 death on Wenceslas Square in Prague in protest against the occupation. '’
Although the Federal Committee for Press and Information' instructed all
editors to publish only the official government and party news in relation to
his tragic death, TV journalists used the power of a live broadcast to spark
a national period of mourning. Eleven journalists and documentary film
makers, all well-known TV personalities from the Prague Spring, held a
minute of silence in front of the whole nation to commemorate the dead
student before going on to discuss the matter."”

Y [‘Jsme s vimi, bud’te s nimi’}
' [‘Modlitba pro Martu’] A
It is actually a paraphrase of one of the greatest Czech thinkers and philosophers, Jan Amos
Komensky (Comenius), the protestant pastor and educator in the 17th century.

" [Hovory s lidmi’]

" [‘Jak se mdte-co déldte?’]

" He had several followers whose immolation remained, however, unreported. On 20 January
1969, a twenty-five-year old worker, Josef Hlavaty, set himself on fire in Pilsen on the monument
of first president T. G. Masaryk; another eighteen-year old student, Jan Zajic in Sumperk
followed on 25 February, and on 9 April, a thirty-nine-year old worker EvZen Plocek immolated
himself in Jihlava. A chart of selected cases of political self-immolation in the Soviet Bloe lists
at least 17 cases in the years 1968-1989 (Blazek 2012: 250-339).

" [Federalni vibor pro tisk a informace]

"Vladimir Branislav, Ladislav Danes, Jindfich Fairaizl, Arnost Frydrych, Jiff Kantarek, Karel
Kynel, Zdenék Lavicka, Karel Pech, Jifi Svejkovsky, Vladimir Skutina, and Jiif Tonninger.




188 TOTALITARIANISM AND TELEVISION IN CZECHOSLOVAKIA

This demonstration of independence was the last drop in the pr
cup of the authorities’ patience. The programme was a“a]YSedOE' i
government (24 January) and the Central Committee of the Cy Y\
January), and, in line with their decisions, the Federal Committee o
and Information issued the directive Immediate Measures for Te[r
Radio, and Press." It founded an ideological corps ‘composed of politia
stable representatives of the CzCP’s Central Committee
government, and the National Front’, which would evaluate Program
and discuss the future. The directive also proclaimed that “TV SCremm.,
not feature’ any of the journalists and speakers who participated i:l
Relay Race program, while the document goes on to outline future plang
them: ‘Skutina is to leave television, [...] Kyncl and Daneg will be.
abroad [. . .] Mouckova will take a one month sabbatical and her Co“ﬁ. s
employment will be reviewed upon her return’. Finally, it was decided th
all broadcasters ‘will receive a special training regarding the politica] line
television broadcasting as well as the correct form of introducing progra
and news on the screen’, and a necessary mechanism would be instal|
‘allowing for the preliminary inspection of programmes and the responshj|
of those in charge will be strictly defined” (Dane§ 2005: 118). A year [a
when the new and completely changed management of CST looked back
diagnosed the Relay Race programme as ‘[a] typical demonstration of
coercive methods and tactical maneuvers of several right-wing journalis
which were a common practice of Czechoslovak Television in the course
1968. The programme was supposed to create a psychosis that would res
in a crisis following Palach’s death. It contributed to the undermining off
trust in the rule of the Party and the government’."” !

A chill set in at CST. It was clear that the hopes of the Prague Spring had®
dissolved, and by the fall of 1968 an international agreement regarding thet
‘temporary’ stay of the occupying forces had been signed. In April 19695
Alexander Dubéek, the symbol of the Prague Spring, was removed froml
his post as the CzCP’s First Secretary and replaced with Gustdv Huséks
Television was included in the list of counter-revolutionary forces and the
brave August 1968 broadcasting was declared illegal (Rzicka 2015a: 73)i8
All demonstrations of free thinking, authentic television broadcasts and’
passionate debates were gone, as were the courageous TV adaptations off
formerly censored literary works.

Managing director Smidmajer did not obey orders dictated from aboye
and merely transferred a number of people to work in different departmentss
Although they ceased to appear on TV screens, they participated in the

4ppar,

1% [*Okamazitd opatfeni v televizi, v rozhlase a tisku’] .
" Evaluation of the Work CT Prague Party Organization in the Years 1968-1969. [‘Hoanfen‘.'-
préce stranické organizace CT Praha za obdobi let 1968-69°]. January 1970. p. 10 (CysaIOVé:
1998b: supplement).




N IN CZECHOSLOVAK 4

)s the last drop in the Proveh;
gramme_ was analysed by |
| Committee of the Cy ch .
he Federal Committee for p
ediate Measures for Tﬂfev;‘sr
1l corps ‘composed of poﬁticf o
central Committee apparamy /
ch would evaluate programm
roclaimed that “TV screeng ‘ﬁl
eakers who participated in the
es on to outline future plang for
Kyncl and Dane§ will be s"
ith sabbatical and her continygg
urn’. Finally, it was decided thag
ng regarding the political line of
form of introducing programmeg
mechanism would be installg-;{f
ogrammes and the responsibijgy 8
Danes 2005: 118). A year lates
agement of CST looked back, i
a] typical demonstration of the
f several right-wing journalists,
lovak Television in the course of
ate a psychosis that would result
itributed to the undermining of =5
iment’.!? :
: hopes of the Prague Spring had
ational agreement regarding the:
1ad been signed. In April 1969,
gue Spring, was removed from =
d replaced with Gustdv Husak,
ter-revolutionary forces and the
wred illegal (Rtizicka 2015a: 73).
entic television broadcasts and
courageous TV adaptations of

)bey orders dictated from above
‘0 work in different departments.
creens, they participated in the

on in the Years 1968-1969. [*Hodnocen!
168-69°). January 1970. p. 10 (Cysafovd:

OCCUPATION IN 1968

aration of a second channel which was to be launched in the coming
preP He only terminated the contracts of those employees who were

pals: .
es ; ad, thus enabling them to stay there, or of those who wanted to leave
.t;:visit’ﬂ‘- of their own accord. But this was not enough for the regime.

- dmajer himself was subsequently removed on 6 August 1969 and
> Jaced by Jan Zelenka. He was instructed to keep a tight rein on television,

which he did, and he served in this post for the next twenty years.

Fear of the first anniversary and reflections
' on the Prague Spring

For the situation to ‘consolidate’, mechanisms were employed which would
ensure television’s functioning as the main communication tool of political
sower. For this, three steps needed to be taken.

Firstly, the first anniversary of the occupation, or of ‘brotherly assistance’,
asit was described by the regime, had to be handled with special care. By now,
television was paralyzed by the regime’s interventions in its governance, so
that it was unable to repeat the situation of August 1968. Nevertheless, the
communists truly feared this anniversary. The mass protests against the
occupation which took place from 17 November 1968 were still fresh in their
minds: students and many workers went on strike while scientists and artists

thered in Slovansky Diim to denounce censorship. Likewise, the authorities
could not forget the spontaneous demonstrations of joy which followed the
broadcast of the two-round World Ice-Hockey Championship in Stockholm
in March 1969. There, Czechoslovakia beat the USSR 2:0 and then 4:3. Fans’
excitement at the victory over the Soviets was immense and it led to various
incidents, Vehicles at the Soviet military headquarters in Usti nad Labem were
set on fire, while in Mlada Boleslav, people directly clashed with Soviet soldiers
and a shop of the Soviet airline Aeroflot in Prague was broken into and
destroyed. However, in Prague it is known today that this attack was a pretext
for the aggression of the power rulers and a targeted provocation of the Secret
Police (StB) (Kalous 2002).

It was crucial to ensure that the first anniversary of the 21 August
occupation passed off without a hitch. Party leaders moved the armed forces
closer to Prague and the security apparatus was put on high alert. The army
provided 20,000 soldiers, 310 tanks, and more than 200 armoured vehicles.
The Frontiers Guard?® and People’s Militia*! were also on alert.

In the same way, television management was also prepared. It declared
a special state of emergency, decided on a special protection of the CST

2 e
: [Pohranitni stra]
[Lidové milice]




190 TOTALITARIANISM AND TELEVISION IN GZEC HOSI‘OV-‘\KIA

buildings by the police,” and those who were not directly relateq
broadcasting (namely ‘foreign reporters and correspondents from ¢ 2
states’) were to have their access to the building restricted, In g b
studio with its fallback crew, which was ready to switchonto 3 live g Ky
of Gustdv Husdk’s meeting, all broadcast equipment was checked Oad
director’s order, and additional security was provided. Mogt impor?
the news and the whole programme were pre-recorded. There wepe to,
live broadcasts (Riizicka 1999a). I
Therefore, the broadcast material from that day has beep Press
(Razicka 2003: 24-25). On the eve of the anniversary, the announcey ass )
all citizens in a pre-recorded session that even though ‘there have beeq s
attempts yesterday and the day before at Wenceslas Square in Prague. s
security units had *handled the disruptors energetically and reinstalled G'I' X
within a short time’. The official proclamation stated that ‘we will ysey
Mmeans to maintain peace, security, and public order’ (RuZicka 19992, 24
On the day of the anniversary, the announcer only read the official repopg
the Czechoslovak News Agency and then informed the public that compad ;
Husék and Strougal (the federal government’s Prime Minister) had receiy
a delegation of farmers from northern Bohemia about an ongg
archaeological excavation in Hungary. Further items included the news tha
a sea dragon had attacked divers in Mauritius, and an update about |
well-being of a whale in Sydney (Rizicka 1999a: 24). One day later
announcer read a communiqué from the session of the Central Commij
of the CzCP which ‘was happy to announce that the energetic measy
against counter-revolutionary elements ... were successful and had
unanimous support of the majority of the citizens’ (Rizi¢ka 1999a: 25)8

Secondly, it was the task of the new TV management to deal with the ‘196§
Prague Spring’ and to defame it by portraying it as the wrong path, thu§
legitimizing the political status quo and the occupation.

Between the years 1969 and 1971, a large number of programmes sought
to discredit the supporters of democratic reforms in the CzCP and _
divergent opinions in society. Patriots Unmasked®, aired on § September
1969, interpreted the demonstration on Wenceslas Square to commemorate
the first anniversary of the occupation as a ‘presentation of reactionary
elements who are trying to mar positive developments in our countr?"_.v
According to the commentary, it was a ‘long-prepared event of counters
revolutionary forces which intended to steer our country into a deep crisi’s

* [Vefejnd bezpeénost| ).
* CS Television Management Measures for Securing Peace and Order during the Braadcqsml
in the Days of 15-22 August, 1969, [‘Opatieni vedeni Cs. televize k zabezpecen( klidu 83
pofddku pri vysildni ve dnech 15-22, 8. 1969"] (Rizicka 1999a).

* [*Vlastenei bez masky’]




IN CZECHOSLOVAKIA

e not directly relared ¢, :
ﬁé;espond(‘:lnts from Capitilli&;‘f
ilding restricted. In 4 backyx
to switchonto a live hmadc."_'l’?.
aipment was checked op C?E
provided. Most impor ]
recorded. There were ¢

tantly,

b

0 be nhl

that day has been Preseryeg
versary, the announcer agsme&f
though ‘there have been mindff;-
nceslas Square in Prague’ Ihe
rgetically and reinstalled D’rdéf
on stated that ‘we will yge all
c order’ (Ruzicka 1999a; 24),
only read the official report of
rmed the public that comradeg:
s Prime Minister) had receiveq
Bohemia about an ongoing
»r items included the news thag
ius, and an update about the
999a: 24). One day later the
sion of the Central Committee
re that the energetic measures

. were successful and had
izens’ (Ruzicka 1999a: 25).

agement to deal with the ‘1968
ing it as the wrong path, thus
ccupation.

number of programmes sought
eforms in the CzCP and any
asked*, aired on S September
ceslas Square to commemorate
a ‘presentation of reactionary
levelopments in our country'.
ng-prepared event of counter
our country into a deep crisis’s

—

1ce and Order during the Broadcasting
ni Cs. televize k zabezpecen( klidu 8
2 1999a).

IJan Masaryk’s

OCCUPATION IN 1968

goviet documentary Czechoslovakia— the Year of Trials,” was broadcast

.Theii geptember, which explained the development of the first half of 1968

4 the ou

rcome of ‘the influence of anti-socialist and opportunist forces’.** In
3 similar vein, on the next International Students’ Day, television broadcast
the programme November 17 arzd Student Reality?” about ‘disoriented and
asily manipulated youth’. Television went on to redress some of its ‘errors’
proadcast during the Prague Spring. A three-part propaganda film The Jan
Masaryk Case: Facts about the Birth of one the most Significant Anti-
wmm;mist Campaigns of Last Year, returned to the controversial topic of
death in 1948, attempting to drive home the idea that the
former Foreign Minister had taken his own life.

With the same aim of immediate vindication of the new regime, utterly

sitive films were produced: Ninety-nine Signatures® (11 May 1970) about
4 petition from the CKD Prague factory asking the Central Committee
of the Soviet Communist Party to save socialism; Awugust Pastoral® (10
Geptember 1970) about a village which struggled to be called Breznéves
(Brezhnev Village) where they had ‘beautiful moments with the Soviet
soldiers’; or Living Together®' (6 December 1970) about the cohabitation of
Czechs with the Soviet soldiers, especially young girls who started to date
them, explaining why they did so. These are only a few of many examples.

Initially, the TV management could not find any of the well-known
journalists to participate in the realization of these programmes. Generally,
there was an atmosphere of passive resistance among TV employees and
some of them were not willing to serve these purposes. That is why all these
programmes are signed by the few recurring names of Miroslav Hladky,
Jaroslay Huzera, Milos Pavlinec, Zdenek Lavicka, or the cameraman Antonin
Kovics. Hladky became a leading figure in normalization era broadcast
journalism and documentary journalism. In April 1969, he became the chief
director of TV News; he also participated in the dissolution of the Main
Bditorial Office of Documentary Journalism and News. He signed the
petition Word to My Own Ranks® published in the chief communist daily

¥ [‘Ceskoslovensko — rok zkousek’]

2 http://www.ceskatc]cvizc.cz/vse—o-ct/historic/ceskoslovcnska-tclcvizc/l968—1969/1969/
kalendarium/ (accessed 6 July 2017),

7117, listopad a studentskd soucasnost’]

> [Causa Jan Masaryk’] Aired episodes: 19 December 1969 The Campaign and Its Authors
[‘Kampan a jeji autofi’}; 1 January 1970 Witnesses and Witnesses [‘Svédkové a svedkove’]; 6
February 1970 Diplomat, Politician, Person [‘Diplomat, politik, clovék’]. Directed by Miroslav
Hladky.

’ ['Devadesdt devét podpist’]

 [Srpnové pastorale’]

’l [Zijeme spolu’]

> [Slovo do viastnich fad’]



192 TOTALITARIANISM AND TELEVISION IN CZECHOSLOVAKIA

Rudé pravo (17 May 1969), in which journalists publicly a¢
normalization and repented for the errors they had committed,

Along with the report of a peaceful day during the OcCupation g
anniversary and apart from the questioning of the political develop,
prior to August 1968, there was yet another task: TV managemen; had g
complete the personnel purges inside CST. The editorial team of Q.
Camera was dissolved as of 30 April 1970, Indeed, its output wag ‘righ
revisionist, anti-Soviet, and anti-socialist’, and its authors were dﬂ&med t
organizers of ‘various coercive actions’ (Rfzicka 2015: 73). Vla di
Branislav and Otka Bednédfova were challenged to reflect criticall
previous work. Bednafovd wrote in her reply:

Know|edany

Y on ¢

I have always focused on backing my programmes with facts, op g
distorting them and on not stirring up any passions or moods whight
could be in contradiction to objectivity. I have always tried to do my job !
honestly, conscientiously and in a respectable manner. That is why [
cannot distance myself from the editorial activities required of me, Ty dal
so would be a denial of all my moral principles, and that I cannot do,

Branislav wrote his reply in a similar vein:

Today it would not be honourable to change my opinions which [

expressed on air on Czechoslovak Television just for the sake of kecping '

the job I love. By doing so I would have to denounce myself, too. "
CYSAROVA 2010b: 17

Both were fired by the end of the year. Bednifovi earned her living as a
cloakroom attendant and housekeeper and was active in dissident circles =
later she signed the Charter 77 proclamation, became a co-founder of
the Committee for the Defence of the Unjustly Prosecuted, was put on trial
with Vdclav Havel and others, and in 1979 she was sentenced to three
years in prison for subversion. Branislav worked under various pen names
as a freelance scriptwriter and later as a sandwich maker and a junkyard
worker.

Zelenka carried out a massive personnel purge in 1970, when the CzCP
Central Committee issued its main ideological document Lessons Drawn
from the Crisis.®® This text, as Czech historian Kamil Cinatl puts ity

e
% Lessons Drawn from the Crisis Development in the Party and Society after the 13th Congress
of the Communist Party of Czechoslovakia [‘Poudeni z krizového vyvoje; fully titled Pouden! &
krizového vyvoje ve strang a spolegnosti po XIII. sjezdu KSC']. Issued on 14 December 1970
as a supplement to the Rudé privo daily, in 1971 as an independent brochure.




[N CZECHOSLOVAK[ 4

alists publicly acknow
had committed.
during the occupation’s fi
of the political clevelopmen
ask: TV management had : }
he editorial team of Cyyy, y
deed, its output was ‘rightj:s"
its authors were deemed ¢ ba
izicka 2015: 73). Viadimgy
d to reflect critically on theip

1°dgedi

igrammes with facts, on ey
'y passions or moods which
wve always tried to do my job
able manner. That is why |
tivities required of me. To dq
ples, and that I cannot do,

1ange my opinions which I

n just for the sake of keeping

lenounce myself, too.
CYSAROVA 2010b: 17

afova earned her living as a
1s active in dissident circles -
n, became a co-founder of
Prosecuted, was put on trial
she was sentenced to three
ied under various pen names
‘wich maker and a junkyard

ze in 1970, when the CzCP
Il document Lessons Drawn
srian Kamil Cindtl puts it,

rand Society after the 13th Congress
zovcho vyvoje; fully titled Poudeni z
SC’]. Issued on 14 December 1970
lependent brochure.

OCCUPATION IN 1968

- plished the definitive, ideologically binding interpretation of the year
ﬁ_cstﬂs and the events that preceded it’ (Cinatl 2010: 28). Political purges and
‘1968 interviews were carried out all around the country, approving
30.3;158 326 Communist Party members. The key question asked in these
b ;v;'?ws related to the person’s approval of the invasion and their
\inte tance of it as necessary international military assistance.

"ncc:nptelevisiun, the purge was conducted using a questionnaire which asked
things like: What were your attitudes towards the period August 1968 to
‘:A'pfij 1969? Did you engage in any political activities? How exactly did you
- oort the new political course of CST as of August 19692 How do you
'.want to contribute to the fulfilment of current political and economic tasks

in television and society? Based on their answers, employees were divided
into three groups:

a) Those who were allowed to keep on working in CST with no
change in their responsibilities.

b) Those with prior problematic attitudes, but currently willing to use
their positive understanding of the political developments in 1969
and 1970 in a different segment or in a different post.

¢) Those who could not work for Czechoslovak Television as the
commission concluded that their activity either consciously went
against the basic principles of socialism in Czechoslovakia or they
were supportive of such activity.>*

The latter ones received a notice explaining that they ‘had violated the
socialist order by their activities and thus cannot be trusted to carry out the
current post’. This campaign, formally justified by the replacement of old
party membership cards, resulted in the departure of 56 people, one percent
of the programming staff as well as technical employees.

In 1971, the central director Jan Zelenka looked back at these changes on
the pages of the programme declaration of Czechoslovak Television.> He
complained that ‘in all those different historical reflections [...] you can
hear that radio and television played a significant part in the destruction of
the years 1968-69. They brought chaos to the minds of people and became
a tool of the right wing which had created an open threat of counter-
revolution, a total catastrophe’. He went on to add: “When this destruction

*On1 September 1970, the dircector issued General Director’s Decision No. 13 [‘Rozhodnuti
Ustiedniho feditele <. 13’] which included a questionnaire to complete a ‘state and political
audit in order to cleanse the staff of workers with right-wing opportunist, antisocial, and anti-
Sovict attitudes’ (Cysafovd 1998b: 47).

* [‘Ceskoslovenski televize’]




194 TOTALITARIANISM AND TELEVISION IN CZECHOSLOVAKIA

affected television, it was not easy to get this huge and sensitiye Mach;
run smoothly’, ety
Gustdv Husik, the general secretary of the Central Committee o
Czechoslovak Communists had made a similar complaint. At 4 Mmeetj
June 1970 he put it aptly: e

Ll

gin

Experience from the years 1968-69 has taught us the hard lesson ot
mass media cannot be considered as tools of mere propaganda, by ra‘
as an exceptionally important tool of political power,” o

36 Ceskoslovenskd televize 1971, in Ri¥icka 2015a: 74,
7 Rudé privo, 27. 6. 1970, p. 3




BLOOMSBURY ACADEMIC
Bloomsbury Publishing Inc
1385 Broadway, New York, NY 10018, USA
50 Bedford Square, London, WC1B 3DPR, UK

BLOOMSBURY, BLOOMSBURY ACADEMIC and the Diana logo are trademarks of
Bloomsbury Publishing Plc

First published in the United States of America 2019
Copyright © Martin Stoll, 2019

For legal purposes the Acknowledgements on p. xvil constitute an extension of this
copyright page. :

Cover design: Alice Marwick !
Cover image: Photographs: Retro TV © Shutterstock/oksana2010;
Screen image © Ivan Stoll |

Al rights reserved. No part of this publication may be reproduced or transmitied ‘
in any form or by any means, electronic or mechanical, including photocopying, ||
recording, or any information storage or retrigval system, without prior permissian |
in writing from the publishers.
|

|

Bloomsbury Publishing Inc does not have any control over, or responsibility for,
any third-party websltes referred to or in this book. All internet addresses given in this
book were correct at the time of going to press. The author and publisher regret any
inconvenience caused if addresses have chariged or sites have ceased 1o exist,
but can accept no responsibility for any such changes.

A catalog record for this book is available from the Library of Congress. |
|

ISBN: HB: 978-1-5013-2475-8
ePDF: 978-1-5013-2476-5 y
eBook: 978-1-5013-2478-9 [ |

Typeset by RefineCatch Limited, Bungay, Suffolk
Printed and bound in the United States of America

To find out more about our authors and books visit www.bloomsbury.com |
and sign up for our newsletters.




TELEVISION AND

TOTALITARIANISM
IN CZECHOSLOVAKIA

From the First Democratic Republic
to the Fall of Communism

MARTIN STOLL




