Osnova témat

  • Vzdělávací politika - základní informace

    Vítejte v Moodlu kurzu vzdělávací politiky.

    Měli byste mít zapsán kurz JSB039 nebo JSB524 nebo JSB781 (kurzy se vyskytují pod různými kódy v různých studijních plánech, do budoucna snad budou sloučeny). Ujistěte, že jste zapsaní i zde v Moodle kurzu, jako hosté uvidíte část obsahu, ale nebudete moci plnit aktivity.

    Máte-li nějaké nejistoty a nejasnosti týkající se kurzu, snažte se jich zbavit. Doporučujeme přitom tuto posloupnost úkonů:
    1. Podívejte se do sylabu kurzu a prohlédněte materiály zde v Moodle.
    2. Pokud to nepomůže, zeptejte se spolužáků nebo zde ve fóru
    3. Pokud nepomůže ani to (a nebo to spěchá a nebo to nechcete probírat ve fóru), napište email s dotazem výukovým asistentům Danielu Saifrtovi (75980687@fsv.cuni.cz) nebo Natálii Kopecké (54108555@fsv.cuni.cz) nebo se zeptejte vyučující po hodině.
    4. Maily vyučující pište prosím jen ve chvíli, kdy předchozí cesty selžou nebo nejsou z nějakého důvodu vhodné - je vás vážně hodně. Moc děkuji za pochopení :-)
  • Závěrečná práce

      • Vyberte si jednu z forem závěrečné práce specifikovaných níže (po rozkliku nadpisu). Tato může být individuální nebo týmová.
      • Finální práci odevzdejte do Moodle do 28. 5. 2024 (1. termín) 
      • 11. 6. 2024 (2. termín) nebo do 2. 7. 2024 (3. termín).
      • Dbejte na základní kulturu – dokument vhodně pojmenujte, podepište, číslujte strany, text strukturujte do odstavců, používejte nadpisy, jednotně formátujte, používejte odborný jazyk a styl, před odevzdání si text přečtěte a opravte chyby a překlepy.
      • Uvádějte všechny využívané zdroje, korektně je citujte (doporučujeme držet se normy ISO 690).
      • V případě nejistoty konzultujte s výukovými asistenty nebo garantkou, u některých variant je konzultace silně doporučena.
    • Pokud jste zvolili některou z týmových forem závěrečné práce, vytvořte si prosím skupinu, ať svou práci můžete odevzdat jen jednou a my ji můžeme jen jednou hodnotit. Maximální počet členů je nastaven na 5, nicméně ctěte maximální počty členů skupiny u jednotlivých forem závěrečné práce.

  • 1. Úvod do kurzu (21. 2. 2024, Magdalena Mouralová)

    • Seznámení se studijními povinnostmi a organizací kurzu.
    • Co to je vzdělávací politika a co nás zajímá při jejím zkoumání?
    • Mapování zkušeností a zájmů studujících. 
  • 2. Co ovlivňuje učení a vzdělávání? (28. 2. 2024, Magdalena Mouralová)

    • Jak se učíme?
    • Co ovlivňuje výsledky vzdělávání?
    • případová studie: Jak na vzdělávání dopadala pandemie covid-19?
  • 3. Vzdělávací systém v ČR, jeho vývoj a mezinárodní srovnání (6. 3. 2024, Magdalena Mouralová)

    Co je typické pro české vzdělávání?

    V čem se lišíme od jiných zemí?

    Jak se systém vyvíjel?

  • Samostatná práce č. 1 - Informace o českých školách

    • Zavřeno: pátek, 22. března 2024, 23.59

      Smyslem první samostatné práce je seznámit se s některými zdroji dat a informací o vzdělávacím systému v ČR. Práce má formu "testu" se 3 věcnými otevřenými otázkami, z nichž každá se zaměřuje na nějaký úhel pohledu na střední školství a na data, k němu dostupná. Délka těchto odpovědí by měla být přibližně 100-300 slov, úplně stačí odpovědi v bodech. Všechny informace zdrojujte, odkazujte na zdroje přímo u odpovědí (doporučuji harvardský styl, tj. ve formě příjmení/jméno instituce a letopočet).  Kromě toho jsou v testu dvě doplňkové otázky: ve čtvrté vás prosím o stručnou reflexi samostatné práce a v páté uveďte seznam všech využitých zdrojů.

      Doporučujeme pro jistotu vypracovávat mimo Moodle, a pak vložit najednou.

  • 4. Jak řídit a měnit vzdělávací systém? Cíle a nástroje I. (13. 3. 2024, Magdalena Mouralová)

    • Kam chceme směřovat? (cíle)
    • Co nám pomůže se tam dostat? (nástroje)
  • 5. Jak řídit a měnit konkrétní školy? (20. 3. 2024, Magdalena Mouralová a Jakub Černý)

    • Role zřizovatelů
    • Ředitelé jako aktéři vzdělávací politiky
  • Samostatná práce č. 2 - Aktéři vzdělávací politiky a jejich zájmy a perspektiva (Ochránce)

  • 6. Vzdělanostní nerovnosti (27. 3. 2024, Karel Gargulák a Magdalena Mouralová)

    • nerovnosti a vzdělávání (vzdělávání jako nástroj reprodukce elit / vzdělávání jako výtah...)
    • regionální a strukturální nerovnosti
    • mechanismy reprodukce nerovností
    • příklady dobré praxe snižování nerovností

  • 9. Kdo učí a proč to dělá zrovna tak? (3. 4. 2024, Magdalena Mouralová)

    • Role učitelů ve vzdělávání.
    • Co vše o učitelích víme a jak vzdělávací politika může ovlivňovat práci učitele?
  • 10. Jak zjistíme, že to funguje? (10. 4. 2024, Magdalena Mouralová)

    • Cíle vzdělávání a posuzování jejich plnění.
    • Kdo, co a proč hodnotí?
    • Hodnocení žáků, učitelů, škol, metod a programů, systému.
    • Termín: středa, 10. dubna 2024, 09.30

      Přečtěte si následující vymezení několika pojmů souvisejících se školním hodnocením žáků a napište příklady sumativního, formativního a diagnostického hodnocení, s nimiž jste se setkali během své vzdělávací dráhy.

      • Hodnocení je výrok o hodnotě hodnoceného jevu. Při hodnocení vždy porovnáváme, přičemž výkon může být vztahován k cílům (standard, kritéria), výkonům ostatních (soutěž) nebo předešlému stavu (zlepšení).
      • Popisná zpětná vazba neobsahuje hodnotící složku, ale vyjadřuje, co vidíme nebo slyšíme. Aby byla užitečná, musí být konkrétní a vztahovat se ke složkám výkonu, které jsou specifikovány v cílech.
      • Diagnostické hodnocení se využívá na začátku učícího procesu a slouží k rozhodování o podobě výuky (metodách, obsahu, cílech).
      • Formativní hodnocení se užívá v průběhu učení a pomáhá žákům ve volbě dalších kroků k dosažení cílů, tedy k jejich dalšímu učení. Je založeno na důkazech o dosaženém výkonu, typicky popisu výkonu vztaženém ke kritériím.  
      • Sumativní hodnocení shrnuje výsledek učení k určitému okamžiku. Může mít podobu slovního hodnocení, známky či bodů. Využívá se na konci učení a vyjadřuje míru osvojení určitého učiva, znalosti, dovednosti.
      • Výkon žáka může hodnotit pedagog (učitelské hodnocení), sám žák (sebehodnocení) nebo třeba jeho spolužáci (vrstevnické hodnocení).
    • Vystoupení psycholožky Jany Nováčkové na TEDx Prague v roce 2011, patnáctiminutové video.

    • Zvukový záznam a zápis z diskuse EDUpointu o formativním hodnocení jako nástroji pro lepší učení

  • 11. Studenti, žáci a rodiče jako aktéři vzdělávací politiky (10. 4. 2024, Magdalena Mouralová)

    • Role studentů, žáků a rodičů
    • Účast na vzdělávání
    • Vzdělávací aspirace a reprodukce vzdělávacích nerovností
    • Výběr školy/vzdělávací dráhy (choice) a jeho determinanty
    • Participace na vzdělávání (voice) a její podoby
    • Postoje studentů, žáků a rodičů ke vzdělávání