Power of Images. Visual Sources in Humanities
Section outline
-
„All art is in part about the world in which it emerged.“ –– Terry Barrett, Criticizing Art: Understanding the Contemporary.
Anotace: Kurz se zaměřuje na obraz jako specifický historický pramen a jeho roli v utváření, uchovávání i reinterpretaci dějin. Představuje základní pojmy, typy obrazových pramenů a metody. Studenstvo se seznámí s metodami vizuální analýzy od klasické ikonografie a ikonologie přes marxistickou kritiku až po současná vizuální a kulturní studia. V rámci kurzu budou analyzovány různé typy vizuálních pramenů – malby, fotografie, plakáty i filmy – a diskutována jejich funkce jako nositelů ideologie, dobových ideálů a hodnot, kolektivní paměti či kulturní identity. Cílem kurzu je vybavit studenty nástroji k samostatné kritické interpretaci vizuálních pramenů a porozumění jejich místu v historickém výzkumu. Kurz je vhodný pro studentky a studenty humanitních a společenskovědních oborů se zájmem o vizuální prameny.
Atestace:
- Účast: 70 % docházka, účast na hodině
- Závěrečný projekt: prezentace na vybrané téma (cca 3-7 slidů) s bibliografií (cca 1-2 monografie, 3-5 článků či kapitol), slovníček vybraných pojmů souvisejících s tématem prezentace (cca 5)
- Rozprava nad prezentací, slovníčkem pojmů a použitou bibliografií
-
-úvod do tématu
-pojmy související se studiem vizuální kultury jako vizualita, reprezentace, kompozice, symbolika, publikum a recepce, paměť a vizuální kultura, propaganda, mediální kontext a intermedialita
-
X. Problém obrazu I: Přístupy a metody (od formy k obsahu: formalismus; biografie předmětu; sémiotika – ikonografie a ikonologie, vizuální studia a kulturní historie)
-
-(kritické přístupy – kritická teorie, (post)marxismus a materialismus, konstruktivismus, post- a de-koloniální přístupy, feministická a genderová kritika, LGBTIQ+ a Queer teorie)
-dotazy k nahraným prezentacím:
X. Problém obrazu I: Přístupy a metody (od formy k obsahu: formalismus; biografie předmětu; sémiotika – ikonografie a ikonologie, vizuální studia a kulturní historie)
XI. Problém obrazu II: Přístupy a metody (psychoanalytický přístup, teorie recepce, literárně-teoretické přístupy)