INTRODUCTION

® Messianic snobbery: towards a populist media?

e Mouthpiece of the state: the challenges of a viable
emancipation

e The spread of advertising

e Book structure and overview

Today, two decades after perestroika began, Russia stands once again at a
crossroads on its quest for self-identification. The world continues to
watch in suspense as it anticipates which path Russia looks poised to
take: western integration, or rebirth as an alternative world power. Recent
developments in Russia’s media have shown it to be both a victim of
Russia’s strenuous politics and a reflection of the country’s historical path.
The media in Russia has been confronted with the same challenges and
paradoxes of democracy that plagued the nation as a whole throughout
the 1990s and that bear their fruit today. Thus, the aim of this book is to
offer an introduction to the Russian media in its struggle to become the
Fourth Estate, focusing in particular on its development in the post-Soviet
era.

This book will explore the Russian media along two vectors, delving
into its 300-year history (time) in order to weigh in on its current
landscape (space). It is not a history, but neither is it merely a descriptive
almanac of the various Russian media and their roles. Given that readers
are acquainted with Russia to some degree through current events, it is
inevitable that they have also formed some picture of where its media
stands. This book will flesh out that image and give some perspective on
the main challenges that the Russian media has struggled with in the past
and which continue to shape its present and future.

In its centuries-long legacy of relations with the rest of the world,
Russia has taken on the role of a promising, but misguided, and often
menacingly boisterous, student. Since the fall of communism, each time
the international spotlight falls on Russia, the first question that usually
comes to the minds of many westerners is, ‘Is Russia reverting back to its
totalitarian ways?’ Because free speech is the cornerstone of a free nation,
that question has been inevitably directed, first and foremost, at Russia’s
media. Thus, for the last two decades, the question has been framed, ‘Is
the Russian state once again clamping down on the media and curtailing
free speech?’

While the purpose of this book is not political, any honest and sober
description of the Russian media cannot avoid that question, simply



2 THE MEDIA IN RUSSIA

because it is the first and frequently the only one that is being asked about
the Russian media. Framed in this way, however, it begs one of two
answers, both of which would give an equally biased picture of where
Russia’s media stands.

The first answer would argue that yes, the Russian state is indeed
clamping down on the media, here are the myriad ways it is doing so, and
here are the dangers this clampdown will bring. Through this prism, the
explanation fails to address Russia’s media on its own terms, trying
instead to assess it based on a rigid, western paradigm that presupposes
the media as an inherently free ‘adversary’ of the state, while the
definition of ‘free media’ also falls under an equally rigid, western
understanding of the term.

However, the second answer, that the Russian state is not clamping
down on its press, would place us in an even trickier position. The
arguments in favour of this point of view would inevitably fall into one of
two categories: either defending the actions of the state based on its
allegedly beleaguered position and a need to act in the interests of the
people, or blaming the critics by arguing that Russia’s media is being
judged according to double standards, since western media, subordinate
as it is to advertising and business interests, is actually no ‘freer’. Both of
these arguments, which have been used both in Soviet Russia’s political
doctrine (and are being rehashed by today’s government) and by critics of
the West at home, are logically and historically suspect.

Instead of answering a reductive question and compounding the
misconception, a greater and more worthwhile challenge is to formulate
the right question. One of the underlylng problems of this task is the
tendency to define Russia and Russian issues using comparisons to an
echelon, in this case, the West, and measuring its media according to the
standard, ‘western’ idea of a ‘free’ media. Both of these concepts are
notoriously hazy, but if we wish to explore the Russian media and its
prominent issues head-on, we will not be able to avoid them.

What is the West, and can Russia ever become a part of it? In the
purely geographical sense, of course it cannot. For all purposes, however,
the West has come to stand for a number of industrialized democracies
with high standards of living, chiefly the USA, Europe, Canada, Australia
and Japan. Because Russia long ago entered the path to industrialization
and has stumbled upon the path of democratization, it has inadvertently
measured itself according to those standards. So has the West, with
western European nations 200 years ago issuing virtually the same
critiques of Russian society as they continue to do today. We will leave
that discussion aside, using it only as a comparison to how Russia’s media
is viewed.

The same applies to Russia’s media. However, adequately defining a
‘free and independent’ media would possibly take up an entire book on its
own. For Russia’s purposes, we will understand a free and independent
media as a system that effectively spreads information through all sectors
of society, a system where state involvement, if any, cannot be such that it
alters, in any considerable way, the nature of the information that is being



INTRODUCTION 3

spread. The questions that should be asked are: to what extent has Russia
ever had a free and independent media and to what extent does its
current, post-1990 media landscape represent a free and independent
press? Finally, to what extent is that media capable of representing and
impacting on society? These are no trivial questions, and they will
underpin our discussion of where the Russian media stands today and
how its origins inform its current condition, focusing in particular on its
current, post-1990 travails.

First, it is important to examine two reoccurring concerns that, taken
together, are unique to the Russian media. The first characteristic is the
messianic nature of Russian writing as a whole, and Russian journalism in
particular. The second revolves around the absolutist role of the Russian
state, not as a force that dictates to and curtails the media, but as one
that, a priori, creates and sustains the media, whether loyal or opposition-
ist. As we explore the media, we will see that these characteristic concerns
not only persist throughout its history, they also re-emerge as challenges
to its current development. As we see how the ‘liberation’ of the press in
1990 negated neither the presence nor the effects of these characteristic
aspects, we will come to a better understanding of the kinds of questions
we should be asking about where the Russian media — and even Russia as
a whole - is headed.

Messianic snobbery: towards a populist media?

The Russian intelligentsia likes to welcome guests and foreigners with a
self-depreciating saying: ‘A poet in Russia is more than a poet’. In its ever
more sardonic variations, this famous phrase has become, “The man of
letters is bigger than a man of letters’, or even ‘The writer in Russia is
bigger than Russia’. The original meme was immortalized in a poem by
Yevgeny Yevtushenko,! but it easily encompasses Russians’ attitude not
just towards their literature, but towards the written word as a whole.
This attitude has been particularly vexing for the journalist. Not regarded
with quite as much respect as the writer, the vaunted ‘engineer of the
human soul’ (an apt but daunting description, considering it came from
Joseph Stalin in an address to the nation’s top writers in 1932),2
nevertheless the journalist was, by the very nature of his profession,
charged with the responsibility of informing the masses. In Russia this
task was made even more gargantuan by the vast chasm historically
separating the literate elites and the illiterate masses. Aided and abetted
by a culture that lauded only its quickest and sharpest pens, not
necessarily those who actually got around to informing the public of
newsworthy events, the Russian journalist developed his share of mes-
sianic snobbism.

Perhaps the most apt characterization of the journalist’s role in Russia
was given by Vladimir Lenin, who outlined party propaganda as the chief
raison d’étre of the media in an essay published in 1905: ‘Newspapers



4 THE MEDIA IN RUSSIA

must become the organs of the various party organizations, and their
writers must by all means become members of these organizations.
Publishing and distributing centers, bookshops and reading rooms, librar-
ies and similar establishments — all must be under party control.”> While
this much is probably already known by Russia-watchers, it should not be
interpreted as Lenin’s own innovation, as a state of affairs that suddenly
came into being at the turn of the twentieth century. Instead, Lenin was,
to a large extent, describing not so much how things should be under the
dictatorship of the proletariat, but how things had been in Russia at least
for the past several decades, if not centuries.

Lenin’s call for party-led journalism should not be confused with the
partisan journalism that was a feature of the nineteenth-century European
press. In many ways, the Russian press of the time would appear similarly
‘partisan’ in the sense that it represented ‘parties’ or camps, and its
content swayed heavily towards the didactic. The glaring difference,
however, was the lack of a ‘party’ system in Russia. Europe’s partisan
newspapers, particularly those of Great Britain, reflected the political
processes and debates of existing parties. They were the extension, in
other words, of a democratic process. In Russia, meanwhile, there were
no legal political ‘parties’, in the western sense of the word, to take
advantage of the media by using it as a press organ. Instead, throughout
the nineteenth century, there were ‘camps’ (the Russophlles and the
westernizers, for example) and various marginalized or outright illegal
parties, all of them equally removed from the political process.

Indeed, the primary feature of the printed word in Russian culture was
its underlying didactic and messianic principle, and a press need not
necessarily be partisan to be didactic. Even at those times when it was
purely informative, Russian journalism was still inherently didactic due to
the near monopoly that first the Church, then the state, had on the
printed word from the very start (we should remember that there were no
newspapers in Russia before the eighteenth century). Peter the Great’s
efforts to westernize his country were indeed messianic in nature. His
launching of the first newspaper, Vedomosti,* in 1702 was messianic in
the sense that he was building upon an important aspect of his western-
izing mission, and he was the one who would deliver Russia from its
backwardness: Russia would have a newspaper, like other European
countries. With the media founded on this top-down model originating
with the state, it was inevitable that adversaries of the state would also be
bound by an opposite, but equally messianic, information paradigm.

However, elements of messianic journalism are not unique to Russia;
after all, the whole idea of investigative reporting can arguably be called
messianic. Still, the messianic nature of Russian journalism in its early
years was characterized not by what it had, but by what it lacked: the
idea of information as commodity, of facts being valued in and of
themselves.

Russian textbooks on the history of journalism and the media say little
about mass circulation newspapers and tabloids. One reason is that this
particular journalistic medium appeared relatively late, in the end of the



INTRODUCTION 5

nineteenth century, due in part to low literacy rates and the resultant lack
of a mass readership. Another reason, however, is that this mass of
written content provided little for media historians and critics to analyse.
Whereas a newspaper essay by Chekhov or Chernyshevsky is not only a
sample of Russian journalism at its best, but also offers sharp insight into
contemporary polemics, the same could hardly be said of a news blurb in
a provincial newspaper about the installment of a street lamp at the
town’s busiest intersection. Since the Russian analytical tradition,
grounded in Marxism and Hegelian dialectics, was characterized by a
propensity to describe events as a struggle between two adversaries, there
was little room for journalists to ponder how two inches of text about a
street lamp could also impact society — particularly by helping to get street
lamps installed in other places.

The Russian press did include news items from the start; after all, Peter
the Great’s Vedomosti was a newspaper in the classical sense of the word.
But news items were rarely a feature in and of themselves. Instead, they
were treated by most serious publications either as secondary additions or
as platforms for discussion. According to American scholar Louise
McReynolds, Russian newspapers eventually did commodify the news,
but much later than newspapers did in the West; furthermore, this period
of commodified news was short-lived, since it was hijacked by the
exclusively political objectives of Bolshevism. In the meantime, the
distaste with which the elite treated (and, in many cases, continues to
treat) commodified news rubbed off on its treatment of all news
circulated by mass print vehicles. This led to a split in the newspaper
medium between serious periodicals discussing news that concerned the
elite, and cheap tabloids devoted to developments concerning the majority
of citizens.

These issues play deeply into how journalists define themselves as
herald bearers of a free press and a fourth estate that can impact policy
and bring about social change. Reporting on community events, gathering
locally-important news and building the kind of information network that
could benefit grassroots initiative was valued far less than revealing the
misdeeds and cover-ups of those on high, challenging the authorities in
their most controversial endeavours, and, indeed, simply provoking
authority. Thus, instead of fortifying the press as a fourth estate, these
issues all had the opposite effect of reinforcing the absolutism that
circumscribed the press and highlighting the press’s own vulnerability.

Mouthpiece of the state: the challenges of a
viable emancipation

In 2004, President Vladimir Putin was asked at a Kremlin press confer-
ence about free press in Russia. He responded with one of the cutting bon
mots for which he had already become notorious in his four years of
power: ‘There is a phrase in a famous Italian film — “a real man should



6 THE MEDIA IN RUSSIA

always try, while a real woman should always resist” ’.° Interestingly,
Putin did not indicate which role the press should take. Nevertheless, the
comment was later reprinted by journalists and media scholars with
certain interpretive additions: ‘the government, as a man, should try, while
the press, as a woman, should resist’. Moskovsky Komsomolets column-
ist Alexander Minkin even openly accused the president of condoning
rape and alluded to the phrase in subsequent columns.”

Since we only have the official Rossiyskaya Gazeta as the source of the
original quote, there is no telling for certain what exactly Putin said, let
alone what he could have actually meant. What is noteworthy here is the
readiness with which journalists interpreted the phrase to their own
disadvantage. After all, it would be equally logical to see the press as
trying to uncover information, and the government as resisting leaks.
Indeed, according to the official report, Putin later clarified his remark:
‘the government always tries to reduce criticism, while the media finds
everything it can to get the government to see its mistakes’. If that was
actually what Putin said, then the defensive role appears to fall on the
government, not on the press.

Whatever the president was trying to say, the manner in which the
phrase was reprinted shows the extent to which journalists have internal-
ized their subordinate role. They can hardly be blamed, for, in the 300
years of the Russian mass media’s existence, that media has been, with
few exceptions, directly dependent on the state in terms of funds, means
of production and even editorial initiative.

The defining feature of Russian journalism is that it emerged from its
start in 1702 as a top-down, government-sponsored endeavour. Whereas
private periodicals had already been published for centuries in Europe,
Russian society at that time had simply not yet got around to establishing
any sort of grassroots, private publications. To a large extent, society was
still grounded in feudalism by the government’s grip on all methods of
production and its hold on much of the country’s infrastructure. That
feudalism, characterized by mass illiteracy among the serfs, prevented the
development of any mass readership for newspapers or magazines.

Peter’s Vedomosti did not just serve to launch the nation’s media. In
effect, the newspaper laid the foundation for an entire journalistic
tradition, establishing the newspaper as an extension of the government,
with its primary purpose rooted in propaganda. While commercial
publications in other countries developed gradually, based on models
offered by private periodicals, in Russia they were begun as a result of
government efforts, seemingly as an afterthought, not by direct initiative
from below. Furthermore, the czar’s government held a monopoly on
reformist efforts, which led to a sort of Catch-22 of reform: the good
intentions behind the many instances when Russia’s leaders actually did
take the task of fostering a viable media and a fourth estate into their
own hands were completely negated in practical terms, since the very act
of top-down fostering ran counter to the whole purpose of the fourth
estate, which was to foster civil society from the bottom. Therefore, it was
only rarely that the Russian media succeeded in impacting political and



INTRODUCTION 7

social change without prodding from the government. Two of the most
prominent successes are Emperor Alexander II’s liberal reforms and
Mikhail Gorbachev’s policy of glasnost, or openness, in the media. In
both cases, however, journalists succeeded precisely because the country’s
leaders were open to change and dialogue themselves.

The pivotal point in the history of the Russian media, as we shall see in
this book, was Gorbachev’s 1990 decree eliminating party control of
media outlets and allowing non-party groups and individuals to establish
and release their own publications. This was not the only attempt to do
away with preliminary censorship, but it was by far the most successful,
ushermg in an entirely new era when newspapers and television were
given unbridled freedom to discuss events and criticize policy. Also, the
birth of the new media of the 1990s coincided with the birth of a new
nation. In 1991, the Soviet Union fell apart and the Communist Party
tumbled from power, leading to the creation of the Russian Federation.

New or not, it was nevertheless a media that spoke and wrote in the
same language, and, more importantly, relied on the same Soviet-era
broadcasting, printing and distribution infrastructure. Through this lan-
guage and infrastructure, Russia’s post-Soviet media inherited the same
cultural traditions and the same dependence on the state that governed
the preceding 300 years of journalism. Contemporary media’s struggle
with that legacy, and its consequences, will be the focus of this book.

The spread of advertising

One important feature of any media system that is absent from this book
is advertising and public relations (PR). It is crucial to stress that this
absence does not imply a minimal role for advertising in the Russian
media; quite the opposite. In fact, it is precisely the importance of the
sphere of advertising and PR that convinced me that this book does not
offer sufficient space to discuss it as it deserves. A brief numerical
overview, however, may be in order. It should also be mentioned that
readers may have the misleading impression that Russian advertising and
PR were born concomitant to the breakup of the Soviet Union. This is not
the case. Rather, these industries flourished in the 1990s, but this
development simply reflects the enormous post-collapse influx of capital
and so is comparable to similar surges in other media. Another problem
that complicates an adequate treatment of the subject is the notoriously
murky advertising climate that developed in the 1990s, particularly on
television.

One issue related to advertising that warrants mention in this section,
however, is consumption. With consumption remaining strong in Russia
regardless of market indicators, Russians demonstrate unique consump-
tion patterns that deserve separate research. As a result, their attitudes
towards — and, hence, the effectiveness of — advertising is influenced by a
legacy of social trends, including the ‘shopping deficit’ of the Soviet



8 THE MEDIA IN RUSSIA

Union, which, market analysts say, is still being compensated for to this
day. In the current economic climate, oil exports finance both a predilec-
tion for consumption (fuelled by low taxes and relatively high levels of
disposable income) and the introduction of newer brands in a similarly
booming retail market. The Russian advertising market, meanwhile, has
proved to be the fastest growing in the world.® In September 2008 it was
valued at $7.4 billion, according to the Association of Communication
Agencies of Russia. Since 2000, it has been growing at a rate of up to
60 per cent. While this figure was lower than what Gallup forecasted in
2005, that it was ‘only’ up 20 per cent from the previous year indicated
that market growth was slowing down for the first time since 2000.

While this book is not the place to lay out a formal causal relationship
between the booming advertising market and Russian spending habits,
some figures indicating the social standing, net worth and influence of
each medium are noteworthy. According to TNS Gallup,® in 2006 Russia
occupied the twelfth spot worldwide in advertising expenditure, trailing
Canada and Australia (the first and second spot were occupied by the
USA and Japan, respectively). In 20035, television accounted for over
46 per cent of advertising, while newspapers held just 5.8 per cent and
magazines 11.6 per cent. In contrast, the print media, which witnessed a
steady surge of advertising during the 1990s, would see its share of total
advertising shrink by 2005 to 4.2 per cent for newspapers and 10 per cent
for magazines. By 2010, advertising shares of other media are predicted to
shrink, giving way to the expanding presence of television and the
internet. By 2010, their advertising shares are forecasted to increase to
56.6 per cent and 4.9 per cent, respectively. In real terms, however,
newspaper advertising is growing at a similar rate as television advertis-
ing, according to the Russian Association of Communication Agencies.

The bigger realm of PR is an even more serious issue for Russia. Given
how its media has for centuries served propaganda, the sudden emergence
of commercial PR to a large extent incorporated the know-how of
government propaganda, forging a uniquely Russian PR culture. In spite
of, or perhaps because of, this, the Russian government’s efforts to form
an effective PR policy have also notoriously failed, even though it
commissioned the US-based Ketchum Inc. as its chief PR consultant. A
policy of secrecy, silence and excessive caution still reigns, where open
discussion could easily improve the standing of the Russian government in
the West, something that was illustrated during the August 2008 military
conflict in Georgia over the pro-Russian separatist republics of Abkhazia
and South Ossetia. While Russia’s internal propaganda rallied the Russian
population and proved a general success on the home front, it quickly
began losing the global information war precisely because of its lack of
PR, while rival President Mikhail Saakashvili of Georgia, with his fluent
English and US advisers, used PR to his full advantage.



INTRODUCTION 9

Book structure and overview

The purpose of The Media in Russia is not to provide a comprehensive
history, but rather to acquaint readers with the Russian national media’s
unique characteristics and to provide an interpretive framework of
cultural and historical phenomena affecting each medium’s development.
The book approaches this subject less from an academic perspective than
from the point of view of the needs of a broad general readership. I will
weigh in on my own 10 years of experience working in the Russian media
as a reporter and journalist, and outline how the population, the media
consumer, relates to what is being shown on television, printed in
newspapers and broadcast over the radio. The first three chapters give a
general overview, while the remainder of the book is devoted to particular
mediums: the press, television, cinema, radio and the internet.

Chapter 1 gives readers a sense of the social impact of the media in
today’s Russia. It sketches out the particular challenges facing the various
media and, most importantly, compares their relative audience impact. I
will also identify and describe the most prominent television channels,
radio stations and newspapers, so that readers will be familiar with them
and ready to encounter them in subsequent chapters. Using surveys,
ratings and polls, the chapter presents Russia’s media playing field not
from the point of view of media critics, but from the point of view of the
audience, analysing to what extent Russians trust their media, what they
prefer to read and watch, and where they get their news. The concept of
news will also be introduced in this chapter, highlighting the differences
between Russian news and news agencies and their European counter-
parts. A comparative overview of each media will spell out the chief issues
to be addressed in subsequent chapters.

Chapter 2 explores one of the central themes in this book: control,
ownership and power in the Russian media. Unlike other chapters, it
focuses heavily on the current situation and its development throughout
the 1990s. It will define the problem of media independence and analyse
how the media’s financial dependence on the government impacted on the
ability of the Russian media as a whole to reinvent itself as a viable
mediator between the government and the public. The turmoil of the
1990s, with President Boris Yeltsin’s struggles to build a democracy and
implement liberal economic reforms, dealt a serious blow to the nation’s
free press by plunging media outlets into free market conditions in which
many were simply not prepared to survive. Within a few years, media
outlets were bought out or taken over by politicized capital. During the
second half of the 1990s, the oligarchs used their media assets — which
included leading newspaper and television stations — as their primary
weapons in vicious muckraking campaigns against each other and against
Yeltsin’s ailing government. Such media campaigns are no novelty in
developing countries. In Russia, however, their sheer intensity and the
closeness with which they followed the only brief period of unbridled
media freedom that Russia had ever known, served to shatter illusions



10 THE MEDIA IN RUSSIA

among the public — and among journalists themselves — that the media
was finally free in Russia and could go on to forge a meaningful and
lasting fourth estate. It is in this context that we need to understand the
efforts to rein in the most influential media outlets through takeovers by
state-affiliated monopolies, efforts which occurred throughout Vladimir
Putin’s presidential administration. The government’s role in these takeo-
vers is undisputed, but their intent and purpose are less clear.

Chapter 3 delves into the historic meaning of freedom for the Russian
media. The chapter outlines Russia’s status in terms of media freedom,
security for journalists and censorship. It will directly address the question
of whether Russia has ever had a free press. It will also explore the
different meanings of censorship and how they play out in the Russian
media, for example, by attempting to differentiate issues of security from
direct government clampdowns. An important section of the chapter deals
with the history of Russian censorship, based on research presented in a
book by Russian media scholar Grigory Zhirkov. This historic context
will be presented not as a simple linear development, but as a testament
to the inherent journalistic legacy that plays into the Russian media today.
Parallels can be drawn from many historical periods to the specific
problems that the Russian media continues to deal with to this day.
Readers will then be able to identify the origins of some of the current
conflicts regardmg media freedom in past instances, when the Russian
press was given considerable liberties, only to see those liberties taken
away.

The chapter will also examine the current security issues facing
journalists, pointing to an abundance of threats that reporters continue to
face in Russia, not necessarily because of any direct government clamp-
down, but due to issues of corruption and crime. The chapter will also
offer specific examples of the circumstances under which journalists have
been harassed. Journalists frequently fall prey to corrupt business and
government interests, but they remain doubly vulnerable due to an
extremely malleable justice system that protects neither the country’s
journalists, nor the entire population as a whole, from embedded corrup-
tion. Legal aspects of control are also explored as readers are introduced
to current media law and what it entails.

Chapter 4 tackles the oldest journalistic traditions by examining the
origins of Russia’s print media. As the oldest medium, print journalism
can be credited with laying out the framework, the ideals and the
controversies inevitably inherited by newer media like radio and televi-
sion. The history of Russian journalism combines the two main paradoxes
that form the cornerstone of this book: that the state-led, top-down
nature of Russian newspapers hampered their ability to bridge the gap
between the government and the people as a whole, while the flourishing
of independent, literary journalism, while fostering criticism and dissi-
dence, only widened the gap dividing the people into mass readers and
elites. In modern-day Russia, these clashes have created a dilemma already
familiar around the world: is it possible to make a newspaper both serious
and influential on the one hand, and popular and profitable on the other?



INTRODUCTION 11

Focusing on several modern newspapers, including the tabloid Moskovsky
Komsomolets and the once influential Moskovskie Novosti, the chapter
will explore the origins of this dilemma and how it plays out today. In
particular, it will spotlight The Moscow News, Russia’s oldest running
English language newspaper, and will follow its development from a
1930s PR stunt to its de facto status as a translation of Moskovskie
Novosti in the 1990s, to its renewal in 2007 under the auspices of the
state-run RIA Novosti news agency.

Chapter 5 devotes itself to film and television. Since much of the
conflict over ownership and control of this powerful media resource is
discussed in Chapter 2, this chapter will focus more on content. It will
identify the origins of modern television, both Russian and foreign, in the
early twentieth-century works of avant-garde filmmakers like Dziga
Vertov and Sergei Eisenstein. They transformed filmmaking into a power-
ful tool, regardless of the format (news or propaganda) in which it was
used. The chapter will then track the development of Soviet television
programming from the 1930s through to the present day, analysing
changing attitudes towards quality. At the heart of Soviet television
programming was its propagandistic and educational function, which,
during the years when broadcasting was live, established some of the best
traditions in television. Older generations, especially, tend to regard
‘classic’ Soviet television much more favourably than today’s program-
ming. Early programming was primarily aimed at educating the public
about various professions and the successes of the state, while frequently
showcasing role models in a talk-show format that grew immensely
popular throughout the 1960s.

With its primary function as a powerful, demonstrative tool of
communist propaganda, the use of television as spectacle began emerging
early on. The ‘spectacle’, defined by Ivan Zassoursky, one of the
prominent young media experts in Russia today, reached its pinnacle
during the 1990s, when even political news was presented in such a way
as to entertain and shock rather than inform. The power of television to
impact history is evident in the role it played during the 1991 coup and its
subsequent use during the first Chechen War, the presidential election and
the media wars towards the end of the decade. The chapter closes with a
description of contemporary entertainment programming that addresses
the questions of quality standards and the absence of an independent
regulating body. Since this type of regulation falls on the government, it is
often difficult to distinguish between political motivations and quality
concerns; tellingly, the job of warning television stations of infraction is
carried out by none other than the prosecutor general.

Chapter 6 discusses radio, Russia’s most underestimated medium. At
once totalitarian and egalitarian, the early Soviet government used it to
target the illiterate masses and thus bridge a gap that the printed media
had failed to overcome. As a medium that did not require literacy to be
effective, radio continued to surpass television in sheer size of audience,
even after televisions became common in Soviet homes. Unhampered by
the expenses associated with television broadcasting and print media



12 THE MEDIA IN RUSSIA

production and distribution, in the current media landscape radio easily
shirks government regulation even as it retains the potential to reach
thousands of listeners. The chapter will cover the history of the medium
in Soviet Russia, paying special attention to the legacy of Yuri Levitan, the
famous announcer from the 1940s and onward. This chapter will
juxtapose the central role of radio with the pluralism it helped foster
when rock music burst onto the scene during perestroika. While television
entertainment was of little or no political value during the 1980s and
early 1990s, rock was a political statement in and of itself, arguably as
powerful as the newly-liberated newspapers in its potential to criticize the
government and rally the like-minded. The sudden launch of FM radio
and a variety of music formats quickly allowed Russian radio to catch up
with its western counterparts. The re-emergence of talk radio and the
staying power of news radio stations like Ekho Moskvy mean that radio
as a medium can be both popular and influential.

The final chapter deals with the internet — perhaps the most promising
medium in terms of its ability for creating networks and forging a
semblance of civil society. The Russian internet suffers from the same
paradox as print media: despite a host of online news sites and magazines,
despite a closely-knit, sophisticated web culture and a lively, politicized
blogosphere, so far it has little standing in the population as a whole.
While the number of internet users has surged and continues growing
steadily, it still makes up but a fraction of the population. Meanwhile,
among those who use it, very few regard it as a source of news,
information or analysis, using it mainly to chat, send email and play
games. Chapter 7 will examine this paradox by delving into the roots of
the Russian internet, from its beginning in the mid-1990s to the present
day. A special section is devoted to the peculiar hold that Livejournal has
taken on the country’s educated elite, not so much as a social networking
tool, but as a source of news analysis and self-expression.

The book concludes with a look at where Russia’s media may be
headed, and what course the paradoxes outlined here may take: what
chances does Russia’s media have of forging a lasting civil society, how
are those processes playing out, and which media are involved in taking
Russian journalism to new heights?



1 THE CURRENT MEDIA
PLAYING FIELD

The old Russian media vs. the new

Forms of media and their roles

The news in transformation

Beyond authoritarianism and towards a fourth estate

During the last century, two factors played a determining role in the state
of Russian mass media: the authoritarian model that dominated all
spheres of life and subverted information for purposes of propaganda,
and the parallel rapid rise of electronic media. If censorship and govern-
ment control have at some point been a feature of media development all
over the world, in Russia this legacy had a particularly profound and
lasting effect, considering that it was the government itself that frequently
played a progressive role in forging its national media, by creating and
bolstering outlets that it would then use to control public opinion. If
Marshall McLuhan’s famous ‘the medium is the message’ still rings true in
Russia, where the surge of electronic media came particularly fast and
where its development was particularly dynamic, then another paradigm,
‘the government is the message’, also applies in a tradition where any
halfway successful outlet is either launched by the government or
eventually made subservient to it. Combined with the near-sacred status
traditionally occupied by the written word, this legacy goes hand in hand
with Russian journalism’s penchant for ideology and propaganda, regard-
less of who the organ serves. And while a number of relatively
information-oriented newspapers had begun to appear prior to the
Bolshevik revolution, it was the legacy of the journalist as an instrument
of propaganda that persevered. In this environment, the rise of electronic
media like radio, cinema and television — which, due to their very nature,
could serve as powerful tools in manipulating mass consciousness — were
instrumental in grounding these traditions into an electronic infrastruc-
ture. But new media also played a dramatic role in fundamentally
transforming the purpose and function of mass media in a place that
touted itself as a nation of readers.

Before we can begin exploring the state of mass media today, we must
look at what Russians themselves understand by the term ‘mass media’
and how that term is defined legally. Both definitions — popular and
legislative — differ somewhat from the meanings ascribed to this concept
in the West.



14 THE MEDIA IN RUSSIA

A pivotal point, as we shall see in later chapters, was President Mikhail
Gorbachev’s declaration in 1990 that anyone could establish a mass
medium. In order to understand what this means, we need to keep in mind
how mass media in Russia was stipulated in the law before and after this
crucial point in time. Prior to the 1990 law on mass media, only government
and party-affiliated organs could start up their own publication. This
meant, essentially, that a citizen of the Soviet Union could not start a
newspaper. All that changed with Gorbachev’s decree, which meant that any
citizen could found a newspaper or other publication. But the decree did not
change the mindset that was formed of a restrictive legal understanding of
what mass media is, and who — and how - it is to be founded by.

Indeed, according to current legislation, not everyone can establish a
newspaper. In fact, in order for a media outlet to exist at all, an
application for registration, which, among other information, must
include sources of financing, must be filed with the Press Ministry. The
current law states, for instance, that

A notification about the receipt of an application with the indication
of its date shall be sent to the founder or the person authorized by
it. The application shall be subject to consideration by the registra-
tion body within a month since the said date. A mass medium shall
be deemed to be registered upon the issue of a registration certifi-
cate.!

Besides the legal effects that this law has on the state of media ownership,
it also inevitably helps define mass media in Russia as a whole. On the
surface, there is the linguistic difference. What we refer to as ‘mass media’
can be expressed in two ways in Russian: the direct transliteration, or
mass media, which is less common, and sredstva massovoi informatsii
(SMI) - literally, ‘instruments of mass information’. The latter is more
commonly used both in the legal sense and in layman’s terms. And while
the classic, dictionary definition differs little from that of the western
expression, first coined in 1920, SMI is associated with a much narrower
scope — possibly reflecting the restrictions laid out in the legislation. In
other words, if the English word ‘media’ encompasses news, entertain-
ment, the internet, video, DVD and even other forms of communication,
SMI, while it formally encompasses all those things as well, is more
frequently used to pertain to journalists and journalism — whether in print
outlets, television, radio or the internet.

The old Russian media vs. the new

In a country where the printed word has traditionally held a revered
status, its newly-acquired freedom in 1990 plunged the Russian media
into a sea of uncontrolled competition with the new electronic media, this
time without the safety net that Soviet control used to provide. When the
fall of the communist regime issued Russian newspapers, in effect, a carte



THE CURRENT MEDIA PLAYING FIELD 15

blanche, they had only one direction to go in: reveal everything that had
been censured by the Party in the years past. Readership, which was
always large in the Soviet years, remained so and even increased in the
early 1990s (depending on the publication). But in the following years,
with much of the printed press unable to sustain itself in free market
conditions and suffering from a crisis of genre and identity, newspaper
readerships plummeted. As it did so, it created new ideological and
informational vacuums which were quickly becoming filled by newer,
more powerful media — television, radio and the internet. In his 2004
assessment of the economic playing field of the Russian media, Semyon
Gurevich wrote:

The television market is developing the fastest. Using its unique
capabilities of presenting its audience with visual information,
television has quickly usurped some of the most important functions
of the press and pushed it into the information field where televi-
sion’s capabilities were limited.?

This did not mean, however, that newspapers stopped developing. The
1990 media law caused the number of periodicals to surge dramatically,
and it continues to grow to this day. But this growth pertained not so
much to a development of each separate publication as to the rise of
specialized periodicals — indeed, a niche that was not fully exploited
during the years of the Soviet Union.

Russia’s identity as a nation of readers peaked during the Soviet Union
period, when the communist government achieved virtually 100 per cent
literacy nationwide through its education reforms. But with the introduc-
tion of the free market in the 1990s this began to change as more and
more Russians began to get their news, entertainment and information
from television. And while this change had been noticed for decades in the
West, in Russia — where it was more pronounced, more sudden, and more
drastic — the change occurred virtually overnight. In her look at audience
patterns for printed media, Russian media scholar Irina Fomicheva
registered the following shift:

The irregularity of contact between the press and its audience led to a
shifting of roles in the mass information system. By the beginning of
the 1990s newspapers lost their leading status as sources of informa-
tion in general and in particular as sources of practical information to
television and radio. Television became a leader not only in the cities
(where this process began earlier) but also in the provinces.?

Before we can begin to explore in depth each of these media and the
challenges they face, we must understand what each of them means for
the Russian media consumer. The purpose of this chapter, therefore, is to
paint a picture of the information world that the Russian media consumer
currently inhabits. Only by understanding how Russians themselves see
their media and perceive the information around them - including
the prejudices and distrust that they harbour towards the journalistic



16 THE MEDIA IN RUSSIA

profession as a whole and certain media in particular — can we begin to
get a clear sense of the nuances and contradictions that set the Russian
media apart from that of the rest of the world.

Forms of media and their roles

The printed press

1%

4%

National television; 8%

0
29% National newspapers;

10%

National radio; 9%

10%

Figure 1.1 Where Russians get their news*

The unique power of the printed word in the Russian media has relegated its
press — newspapers and printed periodicals — to a special status of tradi-
tional influence. It is because of this that some of the most pivotal changes in
the Russian media during the 1990s revolved around both the wane of the
newspaper and the transformation of the concept of news and journalism.

To understand some of the recent and historical processes that have
impacted this transformation, we should look at the types of publications
that exist in Russia at the beginning of the twenty-first century. To do
this, it is useful to pinpoint two parameters that distinguish publications
today — their scope and their genre.

The scope of a publication refers to the location of its target audience
— i.e. whether a newspaper is national, regional or district-level. Polls
show that this is a very important factor in terms of readership.

Russian periodicals can be categorized into two genres: the mass
circulation periodical and what journalism scholar Lyudmila Resnyan-
skaya calls the quality publication. As of 2006, ratings show that national
‘quality’ publications — the ‘serious’ periodicals that are often quoted in
the West, such as Kommersant and Izvestia — are read by very few people
nationwide in comparison to national mass circulation periodicals. And
while this is a typical situation for newspapers around the world, the
difference in readership between mass circulation periodicals and ‘serious’
publications in Russia actually underlines the struggle of the independent



THE CURRENT MEDIA PLAYING FIELD 17

media to make any meaningful impact in politics and society. Resnyan-
skaya gives the following definition of a mass circulation newspaper:

The standard of a ‘mass circulation newspaper’ includes a financial
model that counts on a large audience with various tastes and
interests ... The functions of informing and entertaining become top
priority. The aesthetics of a mass circulation, universal newspaper
are built on simplification, banalization of political, economic and
social issues, heightened interest in pop culture, scandals, and
exploiting ‘boulevard’ themes. Post-Soviet mass publications, having
staked on entertainment, sensationalism ... increasing the amount of
information on health, family relations, free time, travel, and advice,
conform to such ‘standards of quality’. As interpreted by mass
publication newspapers, the world of the reader is quite comfort-
able, understandable, not burdened by social and political collisions,
not contradictory, while the events are usually fast-paced.’

Resnyanskaya identifies the three leading newspapers in this category as
the Argumenty i Facty weekly, and the tabloid dailies Moskovsky
Komsomolets and Komsomolskaya Pravda. These publications, with a
long Soviet legacy, work as ‘attention grabbers’. As for quality publica-
tions, this group:

Traditionally includes analytical publications, either universal-
themed or specialized. Periodicals of this level have a different
quality in comparison to mass publications. The target audience of
quality publications primarily includes elite groups that are inter-
ested in exchanging information on issues that affect all of society ...
This type of publication, being an instrument of information and
analysis, plays the role of an uninvolved observer, a rational critic,
and an energetic mediator between the government and society ... °

Resnyanskaya identifies several Soviet-era newspapers as conforming to
this model: Trud, Izvestia and Moskovskie Novosti. During the 1990s, a
number of other ‘quality newspapers’ appeared — the leading titles in this
category being Nezavisimaya Gazeta and Kommersant.

Those familiar with the American press might be tempted to allude to
examples of the difference between, for instance, The New York Times
and The New York Daily News. But in Russia’s case, this would be very
misleading. Take, for instance, Kommersant and Komsomolskaya Pravda.
Both are national publications, meaning that they are theoretically
available all over Russia, and not just in Moscow. However, travelling
outside of Moscow or the Moscow region, it is very difficult to find a
kiosk that will carry a copy of Kommersant.

Ratings underline this problem. As of July 2007, the top 50 newspa-
pers in terms of average issue readership (AIR) did not include a single
‘quality’ publication as defined by Resnyanskaya. Argumenty i Fakty
scored the highest rating, with 11.3 per cent AIR; Komsomolskaya
Pravda’s weekly edition scored third place, with 8.7 per cent readership.”



18 THE MEDIA IN RUSSIA

TNS Gallup ratings, which PR experts describe as the most reliant gauge
of a publication’s popularity for advisers, paints a similar picture. By
2008, Komsomoslaya Pravda boasted the highest AIR among daily
newspapers, with 2.25 million readers across Russia (the only daily to
exceed that was Iz ruk v ruki, an advertisement catalogue). In contrast,
among serious publications, the state-run official organ, Rossiyskaya
Gazeta scored the highest, with 991,700 AIR. It was followed by Trud
(435,700 AIR), Izvestia (424,900 AIR) and Kommersant (347,400 AIR).®

Television

The dominance of television was already visible soon after perestroika.
Given the nature of the average Russian household, which has fewer
television sets than in the West, this dominance is even more striking.
According to a 1993 survey by the Russian Center for Public Opinion
Research, more than twice as many people got their news from television as
from newspapers. As a source of information about events in the country,
television ranked first, with 86 per cent, followed by radio (43 per cent),
then newspapers (28 per cent). Although Russians relied so heavily on
television for their news, by the year 2000 only 60 per cent of households
owned at least one television set.” We can compare this to the prevalence of
television in the nation most notorious for its TV watchers — the USA.
There, 99 per cent of households own at least one television set. But a far
larger segment of the US population gets its news from newspapers than in
Russia. Compared to Russia, just 52 per cent of Americans watch TV news,
while 34 per cent of Americans read a newspaper.'?

What is even more significant is that in 1993 most Russians, unlike
Americans, did not have access to cable news. Historically, the Soviet era,
until the 1980s, provided Russians with four television channels. These
were Channel 1 (the ‘first programme’ or ‘first button’), Channel 2 (the
all-Union programme), Channel 3 (regional programming) and Channel 4
(educational). Much of the population in the provinces, however, had
access only to Channels 1 and 2. Channel 5 was available in St Petersburg.

In the 1990s, this framework remained the same despite the surge of
private capital. Today, although there is a larger number of available
channels, the first five channels reflect the Soviet model, even in name: the
first channel, after being renamed ORT in the early 1990s, is back to
being called Channel 1. It is state-owned and still the most watched
station nationwide. Channel 2 is now called Rossiya and is also state-
owned. Channel 3 is owned by the Moscow government and covers local
news, while Channel 4 was bought by Vladimir Gusinsky and, as NTV,
became the founding block of his media empire. NTV became the first
and most acclaimed independent television station in Russia before it was
taken over by the state-owned Gazprom.

Despite the appearance of new channels that are predominantly geared
towards entertainment (STS, TNT, REN-TV, DTV), television ratings'!
reflect the descending order of the channels themselves, illustrating to
what extent tradition and the Soviet legacy still determine popularity (see



THE CURRENT MEDIA PLAYING FIELD 19

Figure 1.2). Another rating,'> which can serve as a better gauge of trust
towards and the pervasiveness of certain television channels, examines the
popularity of each television channel separately as opposed to relative to
other television channels (see Figure 1.3).

EpTY EMTV u7TV
3% 2%

O Sport
3%

ERBC-TV
1%

H Domashny
3%

E Channel 1

18%
EMUZ-TV

3%

oTve
4%

B Rossiva
16%

B Kultura
4%

B REN-TV
6%

B TNT ONTV
9% osTS 13%
11%

Figure 1.2 Television station ratings: audience share

90,00%
C|
80,00%
70,00%
60,00%
50,00%
40,00%
30,00%
20,00%

10,00%

0,00%
Channel1 STS Kultura Domashny DTV RBC-TV

Figure 1.3 Television station ratings: audience preferences



20 THE MEDIA IN RUSSIA

It is difficult to measure how much trust Russians actually have in such a
pervasive medium as television. But despite the undisputed preference for
television by Russian media consumers, Russians tend to display a conde-
scending attitude towards television content, and do not appear to trust the
medium any more than they trust newspapers. What may serve as a gauge of
the general distrust is the frequent animosity that can be gleaned from the
treatment of television by media analysts and political technologists.

Radio

Combining some of the troubles and advantages of print media and
television, radio — a symbolic medium of the twentieth century — remains
surprisingly influential across Russia and the former Soviet Union.
Partially due to Russia’s size and, until recently, to the limited access to
television, radio remains the chief source of information for much of the
population, particularly in remote regions. It is influential both as a
source of political information and in its use for entertainment, particu-
larly for ‘background music’. As such, it rivals the influence of television.
Indeed, Yassen Zassoursky, Russia’s premier journalism scholar and a
rector of Moscow State University’s journalism department, identifies
radio as the most ‘open’ information source.

While radio fails to rival television in terms of sheer political influence,
recent Moscow-based studies suggest that in some cases radio can garner
an audience that is even larger than that of television. Moreover, in
contrast to television, Russia’s radio boasts popular stations that are not
only ‘independent’ politically but sometimes vehemently oppositionist. In
Moscow alone, nearly 74 per cent of survey respondents say they listen to
the radio during the day.'? The political influence of radio, while much
less than that of television, can still be deemed considerable. From a
political point of view, the data presented in Figure 1.4 is notable.

Population density |
Small villages | 37 I 36 | I y, S— A
Less than 100,000 | 43 I 4 B |
100,000-500,000 | 46 I 38 I — )
500,000+ 49 I 7,6 )
Moscow, St. Petersburg | 48 T 39 I 3]
Among allrespondents 42 I 30  — - —

0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100%

O An important source of information O Not so important

m I don't get information from this source @ 1don't know

Figure 1.4 Is radio an important or not so important source of political
information during election campaigns? Importance of radio as a
source of information based on population density'#



THE CURRENT MEDIA PLAYING FIELD 21

Radio in Russia can be classified, much like the print media and
television, both according to scope and genre. Musical subgenres,
however, are broad and hard to classify on the current radio scene. Like
the print media, radio stations in Russia are classified as all-national or
federal stations, regional stations and local or municipal stations.

® National stations broadcast over the entire population. They include
state-run stations like Radio Russia, which has the largest radio
audience in the country (41 per cent of men and 49 per cent of
women listen to it), and Radio Mayak, which holds third place for
audience size.

® Regional radio stations broadcast over a region or oblast, as well as
over a large city.

® [Local radio stations are broadcast over small towns and residential
areas.

Like other media, radio stations are also classified not only by their
broadcast scope and audience, but by what they broadcast. Journalism
scholar Lyudmila Bolotova identifies universal radio stations, information
radio stations and musical-entertainment radio stations.'®

Despite the general popularity of musical entertainment, the nation’s
historical, state-run universal station, Radio Russia, remains the most
popular, echoing a similar situation in television. A typical example of
the Soviet legacy of universal broadcasting, Radio Russia, much like
the BBC, has traditionally broadcast news, talk shows, music,
sociopolitical and analytical programmes, as well as plays. In the words
of Bolotova, it has been able to retain the best of national radio
broadcasting.

Information radio stations offer frequent and in-depth news broad-
casts, featuring talk shows that are more geared to current events than
universal radio stations like Radio Russia. The most popular example is
the state-run Radio Mayak. Launched in 1964, it still personifies Soviet
news radio despite a modern overhaul. Currently it airs news every 15
minutes and offers listeners a wide variety of interviews, benefiting from
an extensive network of special correspondents around the country and
abroad.

Since its launch in 1990, the independent, commercially-owned
Ekho Moskvy radio station has been another leader in Russian
information radio. Bolotova calls it the only real commercial information
radio station, and despite its current ownership by the state-owned
Gazprom gas giant, it remains one of the few vocal critics of the political
regime.

By far the more dynamic segment of national radio has been the
music/entertainment category, which burst on the scene in the early 1990s
with music that predominantly targeted young audiences. Despite the
popularity of Radio Russia, the music/entertainment category still remains
the most widely listened to.



22 THE MEDIA IN RUSSIA

30%

25%

20%

15%

10%

5%

0%

Radio Russkoye Mayak Europa Plus Other  Non-listeners  Difficulty
Russia Radio Stations answering

Figure 1.5 Radio station ratings: audience preferences'®

As we can see from Figure 1.5, while Radio Russia is favoured by
17 per cent of respondents, the number two leading radio station was
Russkoye Radio, a widely popular musical station launched in 1995. As
the first station to broadcast only popular music in Russian, it witnessed
phenomenal success, and after over a decade of broadcasting remains the
most popular commercial music station in Russia. Europa Plus, the
preferred station of 7 per cent of respondents, also broadcasts predomi-
nantly in the music/entertainment category, mostly focusing on interna-
tional adult contemporary entertainment. According to the same poll,
music, news and sport make up the most widely listened-to programming
in Russian radio broadcasting, explaining both the popularity of Radio
Russia and the music/entertainment stations.

In this context, it would be illustrative to return to the significance of
Ekho Moskvy as a unique information radio station, in some sense a
beacon that helped launch independent broadcasting in Russia. While
Bolotova identifies it as the ‘unchanged leader of information broadcast-
ing’, given the polls cited, this ‘leadership’ is not reflected statistically in
terms of audience size. The survey cited above shows that of the
information radio stations, radio Mayak leads the way in popularity. This
points to a peculiarly Russian dichotomy of popularity versus influence in
the media sphere, much like in the printed media. In other words, the
most popular outlets are not the most influential, while the most
influential frequently have a much smaller audience. In that sense, we
cannot measure the extent of Ekho Moskvy’s leadership in terms of scope
— instead, its significance lies in its legacy, credibility and pervasiveness as
an oft-quoted source of news.



THE CURRENT MEDIA PLAYING FIELD 23

Launched in August, 1990 by the journalism faculty of the Moscow
State University together with the USSR Association of Radio and the
Ogonek magazine, Ekho Moskvy was, in the words of Yassen Zassoursky,
not only the first independent radio station, but the first independent
mass medium. As such, it reflected the dominant characteristics of other
independent media even as it came under the ownership first of private
capital, then the state-owned Gazprom: frequent quotability, particularly
in the West, and relatively low ratings nationwide, particularly outside of
Moscow and St Petersburg. The same inherent dissonance plagued the
so-called ‘quality’ print media and, as we shall see later, the internet.

Music
News
Sports
Foreign and domestic policy
Russian economy
Radio plays
Culture and the Arts
Children's issues and education
Health and medicine
Comedy
Literature
Fashion
Historical programming
Lawadvice
Social Services

Gardening
T

0 5 10 15 20 25 30 35

percent
Figure 1.6 Thematic preferences of radio audiences'”

Internet

At the start of the twenty-first century, the internet remains the most
paradoxical media phenomenon in Russia. Even though the number of
Russians with access to the internet continues to grow rapidly, it is still
but a fraction of the population. Despite its impact, often touted in the
western media, a strikingly small proportion of the population actually
has access to it, let alone uses it as a source of information. The sheer
success of online media projects launched in the late 1990s and the
liveliness of its often politicized blogosphere were in fact limited to a
narrow percentage of the population, predominantly the educated elite.
This paradox can be partially explained by a circumstance practically
unique to Russia: the appearance of the internet coincided with unprec-
edented freedom of the press. Thus, the technology for a fundamentally
new medium became available just in time for a new journalistic
paradigm to sprout, a paradigm that did not entail control and sustenance
from the government. The fact that online media were so cheap to sustain
and so difficult to control spurred budding internet journalists into action.



24 THE MEDIA IN RUSSIA

The Russian internet’s status as arguably the only true free medium, with
a whole slew of successful, exclusive media outlets, is hampered by the fact
that for a free medium it is still accessed by a far smaller proportion of the
population than in the West. From the start, RuNet, as Russians frequently
call their internet, was aggressively populated by primary news content sites
with no print analogues, whereas in the West information sites are predomi-
nantly online versions of printed newspapers. Very frequently, this meant
that the RuNet took over as a source of information where traditional
media like print, radio and television lagged behind due to issues of
freedom, independence and the logistics of infrastructure. On the one hand,
this allowed Russia’s internet to develop very rapidly despite a relatively
small percentage of the population being able to access it. But on the other
hand, it ironically played a role in restraining the development of the print
media.

While we will look in depth at these paradoxes and contradictions in
Chapter 7, it is helpful here to understand what place the internet actually
holds among Russian media consumers, and how it is used in comparison to
other sources of information. A comprehensive study by the All-Russian
Center for Public Opinion Research in 2006 found that not only did a
fraction of the Russian population actually use the internet, but their trust in
and understanding of the internet as a medium was limited as well. According
to the survey, when respondents were asked whether they used the internet
and how often, a striking 76 per cent said that they did not use it at all. Figure
1.7 shows how the internet was used among those who did access it. Even

How Russians are Using the Internet

B As a source of news

B Work/School

O Email

0,
1% 9% 4% 0% 19%

O Play music/movies
B Games
H Erotica

B To socialize/chat

O To find friends/social
networking
B Other

Figure 1.7 How Russians are using the internet



THE CURRENT MEDIA PLAYING FIELD 25

among the more affluent, cosmopolitan and younger respondents — the
ones most likely to use the internet — 21 per cent to 27 per cent
(depending on the category) characterized the internet as an ‘important
source of information during political campaigns’. But among those
likeliest categories, between 40 and 53 per cent said they did not use it at
all. This points to a perennial problem not just in Russian media but in its
politics and civil society — when we do speak of any significant impact or
transformation, it more often than not affects the elite exclusively, and
only to a small extent the rest of the population. The Russian internet, it
seems, 1S No exception.

The news in transformation

With the fall of the Iron Curtain, the appearance of the internet and
freedom of the press, Russians became exposed to new concepts of news.
And with a surge of independent news agencies, a new style of news
presentation was adopted in a strikingly short period of time. The new
presentation format frequently led to clashes in style and genre, particu-
larly in the print media, which had to quickly adapt to a new format of
news coverage.

At the heart of this new development was the transformation of the
news agencies themselves. Before we can begin to explore the impact that
independent news agencies had on the media in post-Soviet Russia, we
must look at the origins of what made Russian news agencies — and
hence, the Russian concept of news — unique.

In the West, news agencies appeared in the first half of the nineteenth
century, facilitated by the electric telegraph. The giants of today — Agence
France Presse, Associated Press in the USA, and Reuters, all came into
being in the nineteenth century, originating with existing newspapers and
syndicates. The style in which they presented their hard news was already
a reflection of existing news presentation in newspapers, at least in the
case of Associated Press, which had its roots in newspaper syndicates.
According to Stuart Allan’s News Culture, in Britain and the USA, as
early as the middle of the nineteenth century,

. journalists were placing a greater emphasis on processing ‘bare
facts’ in ‘plain and unadorned English’. Each word of a news
account had to be justified in terms of cost, which meant that the
more traditional forms of news language were stripped of their more
personalized inflections.'8

Hence in the West, the process of carving out the concept of hard news
had begun practically with the creation of the telegraph. From the start,
hard news presentation was firmly rooted in the commercial aspects of
private newspaper syndicates.

In Russia, the news agencies that had begun appearing around the
same time floundered, while those that did survive ended up at the mercy



26 THE MEDIA IN RUSSIA

of the government. Some newspapers, such as Birzhevye Vedomosti, had
their own telegraph bureaus as early as 1862. By 1866, the Russian
Telegraph Agency was launched, but pervasive censorship and state
control continuously nipped its development. ‘“The agency had received
permission to have its own bureau in various cities, to publish its telegram
bulletins and sell them’,'” writes an official history published in 2000 by
the Russian Education Ministry, in a testament to the kind of conditions
in which news agencies were forced to compete. According to Louise
McReynolds, Russia’s media infrastructure at the time was no match for
the western news system:

In 1870, to avoid competition, Europe’s Big Three news agencies —
Reuters, Havas, and Wolff — formed a cartel, dividing the world into
‘colonial’ news territories. Russia came under the Germans’ domin-
ion, which effectively meant that the majority of news flowing into
and out of Russia would be filtered through the Wolff Bureau.
Additional stories came from European periodicals, but only after
the time lag of publication and distribution. Russia’s small and
poorly funded private news agencies, which operated through a
succession of twelve-year leases granted by the government, could
not compete with the cartel.?°

This state of affairs paved the way for the St Petersburg Telegraph
Agency, which began to operate on 1 September 1904. As Russia’s longest
lasting major telegraph news agency, it was launched on direct order of
the czar. This is but one example of how efforts at modernization and
industrialization in Russia have inevitably come from the top, thus owing
their livelilhood to, and being controlled by, the government.
The St Petersburg Telegraph Agency was the predecessor of what is now
the partially state-owned news agency ITAR-TASS.

Characteristically, the origins of the agency did not lie in newspaper
services or syndicates — instead it was directly initiated by the Finance
Ministry, the Foreign Ministry and, even more tellingly, the Ministry of
the Interior. Its champion, the reform-minded finance minister Sergei
Witte, was himself a former journalist. Czar Nicholas II approved the
agency with the purpose of ‘report[ing] within the Empire and abroad on
political, financial, economic, trade and other data of public interest’.
Historically, however, the purpose of the agency seemed to have been an
ill-fated quest by the government to both foster an effective news service
and control it. As McReynolds puts it,

The notion that public opinion could be influenced by the circula-
tion of factual information resulted in the establishment of an
official telegraph news agency, the St Petersburg Telegraph Agency
(PTA). From the time its charter was issued in 1904 until the
Bolsheviks took it over as their own in 1917, the PTA led a
precarious existence trying to meet the ideal of its founders. It
functioned, often unwillingly, as the central institution where



THE CURRENT MEDIA PLAYING FIELD 27

debates raged between advocates of the public’s need and right to be
informed and those who valued the autocratic ethos of disregarding
that public’s opinions.?!

PTA would serve, under several names, as a blueprint for a highly
centralized system of providing information during the Soviet period and
afterwards. In 1918 the now-Bolshevik government renamed the agency
the Russian Telegraph Agency (ROSTA), creating ‘the central information
agency of the whole Russian Socialist Federative Soviet Republic ... * In
19235, it spawned the Telegraph Agency of the Soviet Union (TASS), the
precursor to today’s ITAR-TASS.

While news agencies were traditional extensions of the newspaper
business in the West, their purpose in the Soviet Union was entirely
different. Not only an instrument of propaganda, TASS doubled as an
intelligence mechanism for the Supreme Soviet, its controlling founder. Its
employees, frequently acting as simultaneous information sources for
security and intelligence, obtained information that was destined for the
analytical desks of the KGB. Conveniently, some of its unclassified
information was distributed to news outlets inside the country.

A slightly different function was served by the Soviet Union’s other
major news agency, APN. Created by the Foreign Ministry in 1941 as
Sovinformburo, it focused initially on issuing reports from the World War
I front that were destined for radio, newspapers and magazines. In 1961,
it was renamed Agentstvo Pechati ‘Novosti’ (Print Agency “News”), or
APN, and shifted its priorities to foreign propaganda and the dissemina-
tion of information abroad. Indeed, according to its official statute, the
purpose of the agency was ‘spreading truthful information about the
USSR abroad and familiarizing Soviet society with the life of people in
foreign countries’. It was also involved in obtaining foreign intelligence.
After the breakup of the Soviet Union, it transformed into RIA Novosti, a
state-run news agency that apparently abandoned gathering intelligence.
Its function shifted to news. Committed to the same principles of
‘spreading truthful information’ about Russia, it would go on to launch
Russia’s first English-language news channel, Russia Today, in 2005.

The deeply ingrained, pre-Soviet practice of direct government control
of news agencies makes the explosion of independent news agencies like
Interfax following 1990 all the more revolutionary. Used for so long as a
direct instrument of propaganda (and intelligence), first by the Russian
Empire and then by the Communist Party, the whole idea of news as hard
facts was somewhat askew in the minds of many Russians. When Russia
finally did get a free press in 1990, the journalists, severed from a
predominantly authoritarian tradition by perestroika, didn’t exactly know
what to do with their freedom to report on the hard news as it happened.
The idea of a lede — the first line stating the who, what, when and where
of a news item — hardly existed. Hence, the initial concept of objectivity
was initially understood to mean printing what had hitherto been
suppressed or made taboo. The inevitable fetish for sensationalism that
this approach sparked was hardly the best environment for fair and



28 THE MEDIA IN RUSSIA

balanced reporting. Journalists understood, however, the pressing neces-
sity of a new news format if there was to be any semblance of an
unbiased exchange of information. In the light of the proliferation of
independent news agencies, this need was all the more immediate.

One of the pioneers of the new style of news presentation was the
Kommersant business daily, which targeted what was emerging as an
educated and relatively affluent middle class. The newspaper itself grew
out of the Fakt news agency, which was launched in 1987. It is telling to
look at Kommersant’s interpretation of the new news ethic, in a mission
statement that it laid out for itself:

In order to understand what kind of revolution Kommersant
accomplished, one should recall that journalism in the USSR was
very different — from the headlines to the way the information was
presented. In those times, every intern, even when writing about a
fire at a poultry plant, strove to demonstrate the talent of a
columnist. That was why news articles so often started off with a
lyrical digression, with historical or philosophical allusions.??

Thus, nearly a century after it had done so in the West, the separation of
fact from commentary had begun. This separation would remain, how-
ever, as little more than a vulnerable fine line, so superficial that it was
frequently crossed, even by Kommersant’s best journalists.

Beyond authoritarianism and towards a
fourth estate

As we explore in depth the history of each medium in Russia, we should
keep in mind what the surveys can tell us about how Russians perceive
their media world. Despite the country’s widespread literacy and the
traditional power of the spoken word, we have seen how print media has
been floundering in post-Soviet Russia, while the power of electronic
media — television and radio — is even more pervasive than in the West.
The paradoxes pointed out in each respective medium reflect, on the one
hand, the imprint that authoritarianism has left on Russian media, while
on the other they reflect the ability of the media to continue to
manipulate the masses, despite the population’s general distrust of that
media.

The legacy of authoritarianism has left a media that struggles with its
own internal problems even in the liberated environment that it was given
in the early 1990s. In the following chapters we will explore the origins of
some of these paradoxes, and try to answer the questions raised in this
chapter regarding the habits of Russian media consumers.



