žák
- používá s porozuměním pojem krajinná sféra ve vztahu k celému zemskému povrchu (pevniny, oceány, moře), ve vztahu k přírodě (přírodní sféra) a ve vztahu k lidské společnosti (společenská a hospodářská sféra)
- rozlišuje krajiny jako různě velké části pevniny (souše) s určitými znaky
- rozlišuje vzhled a znaky přírodních krajin a kulturních krajin
- uvádí a rozlišuje na konkrétních příkladech základní složky a prvky krajiny: přírodní krajinné složky a prvky, kulturní krajinné složky a prvky; ekosystémy, biomy
- uvádí a popisuje na příkladech v místní krajině (okolí školy nebo bydliště) vztahy mezi jednotlivými složkami přírodní krajiny.
- posoudí vliv lidí na rozšíření rostlinstva a živočišstva na Zemi, uvede příklady
- zhodnotí výhody a nevýhody života lidí v konkrétních přírodních podmínkách
- posuzuje vzhled a funkci krajin jako výsledek složitého působení přírodních procesů a působení lidí
- popíše činnost lidí v jednotlivých typech přírodních krajin
- objasní pojmy: kulturní krajina, kulturní krajinné složky a prvky
- pojmenuje a porovná přírodní a kulturní složky krajiny v okolí školy při terénní a exkurzní praxi
- objasní složky a aspekty společenského prostředí a posoudí globální vztahy mezi společenským a přírodním prostředím
- posoudí na konkrétních příkladech, jak přírodní prostředí a zásahy do něj ovlivňují způsob života lidí na Zemi
- objasní komplexnost a globálnost působení antropogenních vlivů na krajinu a na životní prostředí a lokalizuje na příkladech poškozování složek krajiny ve světovém, kontinentálním či v lokálním měřítku i poškozování životního prostředí podle jednotlivých aktivit v hospodářských sektorech a odvětvích
- zhodnotí přírodní zdroje z hlediska jejich vyčerpatelnosti a obnovitelnosti
- objasní nerovnoměrné rozmístění a využívání přírodních zdrojů a energií ve světě a posoudí nebezpečí nedostatku přírodních zdrojů s ohledem na další vývoj a rozvoj potřeb lidské společnosti
- zhodnotí na příkladech vliv kvality přírodního prostředí na zdravotní stav obyvatelstva, na tvorbu životního stylu i na celospolečenské klima
- objasní na příkladech narušení společenského prostředí, jejich příčiny v lokálním, regionálním a v globálním měřítku a posoudí vliv složení a struktury společenského prostředí na chování lidí
- vyhodnotí společné a rozdílné aspekty v životním prostředí měst a venkova
- posoudí příčiny a následky globálního poškozování životního prostředí
- osvětlí faktory trvale udržitelného života, resp. rozvoje lidské společnosti a hlavní zásady ochrany přírody a životního prostředí platné pro každého člověka
- posoudí výchovné, hospodářské, právní a technologické prostředky resp. nástroje ochrany přírodního resp. životního prostředí
- objasní na konkrétních příkladech funkce a role velkoplošných chráněných území přírody v Česku, v Evropě i v mimoevropských regionech a lokalizuje je na mapách
- objasní funkce a role maloplošných chráněných území přírody, biosférických rezervací a evropské mezinárodní soustavy NATURA 2000
- vyjádřit svými slovy, co každý občan může udělat pro zlepšení a rozvoj životního prostředí
|
-
Krajina
Krajinná sféra, přírodní (fyzickogeografická sféra), příroda,socioekonomická sféra
-
Krajinné složky, prvky, struktura, okolí, funkce a role, vzhled krajiny
-
Krajina jako určitá část krajinné sféry, místní krajina
-
Přírodní a kulturní krajinné složky a prvky
přírodní, společenské a životní prostředí
-
Krajinotvorní činitelé a procesy
-
Revoluční a evoluční změny krajiny
-
Typy krajin: přírodní krajiny, kulturní krajiny
-
Interakce příroda –společnost
Společenské (sociální) prostředí a jeho vztah k přírodnímu prostředí
-
Složky a aspekty společenského prostředí: lidé, lidská kultura, jazyk, tradice, hodnotové orientace, morální, náboženské, právní a politické normy lidské společnosti
-
Využívání přírodních zdrojů a energií
-
Globální civilizační, environmentální
a ekologické problémy lidstva
-
Udržitelnost života - celosvětový mezinárodní environmentální program a politika
-
Ochrana životního prostředí: ochrana přírody, chráněná území přírody, nástroje ochrany přírody a životního prostředí,
instituce a organizace ochrany přírody
a životního prostředí
|
- EV – Základní podmínky života; Ekosystémy; Lidské aktivity a problémy životního prostředí; Vztah člověka k prostředí
- MdV – Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení
- EGS – Objevujeme Evropu a svět: evropské krajiny
- EV – Lidské aktivity a problémy životního prostředí: udržitelný život (rozvoj) společnosti; Vztah člověka k prostředí: životní styl, prostředí a zdraví, možnosti a způsoby ochrany zdraví
- EGS – Objevujeme Evropu a svět: globální problémy lidstva
- EV – Lidské aktivity a problémy životního prostředí: udržitelný život (rozvoj) společnosti
- EV – Lidské aktivity a problémy životního prostředí: ochrana přírody
- MdV – Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení v oblasti životního prostředí
|
- PŘ – Základy ekologie: organismy a prostředí
- PŘ – Praktické poznávání přírody
- PŘ – Neživá příroda
- VV – Rozvíjení smyslové citlivosti: prvky vizuálně obrazného vyjádření krajiny: linie, tvary, objemy, světlostní a barevné kvality, vztahy; uspořádání prvků v ploše, objemu, prostoru a v časovém průběhu
- VZ – Zdravý způsob života a péče o zdraví; Rizika ohrožující zdraví a jejich prevence: Ochrana člověka za mimořádných událostí (živelní pohromy)
- F – Energie
- CH – Bezpečnost práce: mimořádné události ; Chemie a společnost
- PŘ – Základy ekologie: Ochrana přírody a životní ho prostředí: globální problémy a jejich řešení
- VO – Stát a hospodářství; Stát a právo; Mezinárodní vztahy, globální svět
- PŘ – Základy ekologie: Ochrana přírody a životního prostředí, chráněná území; Praktické poznávání přírody
|
- Využití videosnímků: sekvence k tématu krajina
- Krátkodobý školní projekt, projektový den: Krajina mého domova.
Skupiny žáků vyhledávají a přiměřeně analyzují témata s využitím materiálů a podkladů (internet, mapy, literatura, statistická data):
- mapy a geografická poloha místní krajiny
- přírodní poměry místní krajiny
- historické a kulturní památky místní krajiny
- obyvatelstvo, sídelní poměry, bydlení, životní styl v místní krajině
- přírodní zdroje, energetika a zemědělství
- materiální a průmyslová výroba
- doprava
- služby, vybavenost, cestovní ruch, rekreace v regionu
- ochrana přírody a životního prostředí v regionu
-
Žákovská konference nebo krátkodobý školní projekt na téma:
Jak si představuji prostředí, kde chci pracovat a žít aneb snaha více poznat a porozumět chování člověka v prostoru a v čase
Žáci formulují své představy, vytvářejí individuální myšlenkové (mentální) mapy preferencí (předností) a nepreferencí v prostředí, rozlišují pozitivní a negativní objekty a jevy v okolí bydliště nebo školy
Komplexní nebo zeměpisná exkurze na lokalitu blízkého reprezentativního chráněného území přírody
-
Využití videosnímků: sekvence k tématu ochrana přírody a životního prostředí
|