Vyučovací předmět: ZEMĚPIS (GEOGRAFIE)

Název tematického okruhu v RVP ZV :

ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ

Doporučený ročník: 8. – 9. ročník ZŠ a odpovídající ročníky víceletých gymnázií

 

Očekávané výstupy z RVP ZV:

žák
  • porovnává různé krajiny jako součást pevninské části krajinné sféry, rozlišuje na konkrétních příkladech specifické znaky a funkce krajin
  • vádí konkrétní příklady přírodních a kulturních krajinných složek a prvků, prostorové rozmístění hlavních ekosystémů (biomů)
  • uvádí na vybraných příkladech závažné důsledky a rizika přírodních a společenských vlivů na životní prostředí

Učivo z RVP ZV:

 Rozpracované školní výstupy  Školní učivo
rozpracované
v tématech
Konkretizovaná
průřezová
témata
Mezioborové a
mezipředmětové
souvislosti,
vazby a přesahy
Vybrané postupy,
metody a formy výuky,
učební pomůcky,
materiály atd.
žák
  • používá s porozuměním pojem krajinná sféra ve vztahu k celému zemskému povrchu (pevniny, oceány, moře), ve vztahu k přírodě (přírodní sféra) a ve vztahu k lidské společnosti (společenská a hospodářská sféra)
  • rozlišuje krajiny jako různě velké části pevniny (souše) s určitými znaky
  • rozlišuje vzhled a znaky přírodních krajin a kulturních krajin
  • uvádí a rozlišuje na konkrétních příkladech základní složky a prvky krajiny: přírodní krajinné složky a prvky, kulturní krajinné složky a prvky; ekosystémy, biomy
  • uvádí a popisuje na příkladech v místní krajině (okolí školy nebo bydliště) vztahy mezi jednotlivými složkami přírodní krajiny.
  • posoudí vliv lidí na rozšíření rostlinstva a živočišstva na Zemi, uvede příklady
  • zhodnotí výhody a nevýhody života lidí v konkrétních přírodních podmínkách
  • posuzuje vzhled a funkci krajin jako výsledek složitého působení přírodních procesů a působení lidí
  • popíše činnost lidí v jednotlivých typech přírodních krajin
  • objasní pojmy: kulturní krajina, kulturní krajinné složky a prvky
  • pojmenuje a porovná přírodní a kulturní složky krajiny v okolí školy při terénní a exkurzní praxi
  • objasní složky a aspekty společenského prostředí a posoudí globální vztahy mezi společenským a přírodním prostředím
  • posoudí na konkrétních příkladech, jak přírodní prostředí a zásahy do něj ovlivňují způsob života lidí na Zemi
  • objasní komplexnost a globálnost působení antropogenních vlivů na krajinu a na životní prostředí a lokalizuje na příkladech poškozování složek krajiny ve světovém, kontinentálním či v lokálním měřítku i poškozování životního prostředí podle jednotlivých aktivit v hospodářských sektorech a odvětvích
  • zhodnotí přírodní zdroje z hlediska jejich vyčerpatelnosti a obnovitelnosti
  • objasní nerovnoměrné rozmístění a využívání přírodních zdrojů a energií ve světě a posoudí nebezpečí nedostatku přírodních zdrojů s ohledem na další vývoj a rozvoj potřeb lidské společnosti
  • zhodnotí na příkladech vliv kvality přírodního prostředí na zdravotní stav obyvatelstva, na tvorbu životního stylu i na celospolečenské klima
  • objasní na příkladech narušení společenského prostředí, jejich příčiny v lokálním, regionálním a v globálním měřítku a posoudí vliv složení a struktury společenského prostředí na chování lidí
  • vyhodnotí společné a rozdílné aspekty v životním prostředí měst a venkova
  • posoudí příčiny a následky globálního poškozování životního prostředí
  • osvětlí faktory trvale udržitelného života, resp. rozvoje lidské společnosti a hlavní zásady ochrany přírody a životního prostředí platné pro každého člověka
  • posoudí výchovné, hospodářské, právní a technologické prostředky resp. nástroje ochrany přírodního resp. životního prostředí
  • objasní na konkrétních příkladech funkce a role velkoplošných chráněných území přírody v Česku, v Evropě i v mimoevropských regionech a lokalizuje je na mapách
  • objasní funkce a role maloplošných chráněných území přírody, biosférických rezervací a evropské mezinárodní soustavy NATURA 2000
  • vyjádřit svými slovy, co každý občan může udělat pro zlepšení a rozvoj životního prostředí
  • Krajina
    Krajinná sféra, přírodní (fyzickogeografická sféra), příroda,socioekonomická sféra
  • Krajinné složky, prvky, struktura, okolí, funkce a role, vzhled krajiny
  • Krajina jako určitá část krajinné sféry, místní krajina
  • Přírodní a kulturní krajinné složky a prvky přírodní, společenské a životní prostředí
  • Krajinotvorní činitelé a procesy
  • Revoluční a evoluční změny krajiny
  • Typy krajin: přírodní krajiny, kulturní krajiny
  • Interakce příroda –společnost
    Společenské (sociální) prostředí a jeho vztah k přírodnímu prostředí
  • Složky a aspekty společenského prostředí: lidé, lidská kultura, jazyk, tradice, hodnotové orientace, morální, náboženské, právní a politické normy lidské společnosti
  • Využívání přírodních zdrojů a energií
  • Globální civilizační, environmentální a ekologické problémy lidstva
  • Udržitelnost života - celosvětový mezinárodní environmentální program a politika
  • Ochrana životního prostředí: ochrana přírody, chráněná území přírody, nástroje ochrany přírody a životního prostředí, instituce a organizace ochrany přírody a životního prostředí
  • EV – Základní podmínky života; Ekosystémy; Lidské aktivity a problémy životního prostředí; Vztah člověka k prostředí
  • MdV – Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení
  • EGS – Objevujeme Evropu a svět: evropské krajiny
  • EV – Lidské aktivity a problémy životního prostředí: udržitelný život (rozvoj) společnosti; Vztah člověka k prostředí: životní styl, prostředí a zdraví, možnosti a způsoby ochrany zdraví
  • EGS – Objevujeme Evropu a svět: globální problémy lidstva
  • EV – Lidské aktivity a problémy životního prostředí: udržitelný život (rozvoj) společnosti
  • EV – Lidské aktivity a problémy životního prostředí: ochrana přírody
  • MdV – Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení v oblasti životního prostředí
  • – Základy ekologie: organismy a prostředí
  • – Praktické poznávání přírody
  • – Neživá příroda
  • VV – Rozvíjení smyslové citlivosti: prvky vizuálně obrazného vyjádření krajiny: linie, tvary, objemy, světlostní a barevné kvality, vztahy; uspořádání prvků v ploše, objemu, prostoru a v časovém průběhu
  • VZ – Zdravý způsob života a péče o zdraví; Rizika ohrožující zdraví a jejich prevence: Ochrana člověka za mimořádných událostí (živelní pohromy)
  • F – Energie
  • CH – Bezpečnost práce: mimořádné události ; Chemie a společnost
  • – Základy ekologie: Ochrana přírody a životní ho prostředí: globální problémy a jejich řešení
  • VO – Stát a hospodářství; Stát a právo; Mezinárodní vztahy, globální svět
  • – Základy ekologie: Ochrana přírody a životního prostředí, chráněná území; Praktické poznávání přírody
  • Využití videosnímků: sekvence k tématu krajina
  • Krátkodobý školní projekt, projektový den: Krajina mého domova. Skupiny žáků vyhledávají a přiměřeně analyzují témata s využitím materiálů a podkladů (internet, mapy, literatura, statistická data):

    • mapy a geografická poloha místní krajiny
    • přírodní poměry místní krajiny
    • historické a kulturní památky místní krajiny
    • obyvatelstvo, sídelní poměry, bydlení, životní styl v místní krajině
    • přírodní zdroje, energetika a zemědělství
    • materiální a průmyslová výroba
    • doprava
    • služby, vybavenost, cestovní ruch, rekreace v regionu
    • ochrana přírody a životního prostředí v regionu

  • Žákovská konference nebo krátkodobý školní projekt na téma: Jak si představuji prostředí, kde chci pracovat a žít aneb snaha více poznat a porozumět chování člověka v prostoru a v čase Žáci formulují své představy, vytvářejí individuální myšlenkové (mentální) mapy preferencí (předností) a nepreferencí v prostředí, rozlišují pozitivní a negativní objekty a jevy v okolí bydliště nebo školy Komplexní nebo zeměpisná exkurze na lokalitu blízkého reprezentativního chráněného území přírody
  • Využití videosnímků: sekvence k tématu ochrana přírody a životního prostředí

V tabulce byly použity tyto zkratky:

Pro složku Konkretizovaná průřezová témata z RVP ZV
OSV Osobnostní a sociální výchova
VDO Výchova demokratického občana
EGS Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech
MV Multikulturní výchova
EV Environmentální výchova
MdV Mediální výchova

Pro složku Mezioborové a mezipředmětové souvislosti, vazby a přesahy
ČJL Český jazyk a literatura
CJ Cizí jazyk
MAA Matematika a její aplikace
IKT Informační a komunikační technologie
D Dějepis
VO Výchova k občanství
F Fyzika
CH Chemie
Přírodopis
VV Výtvarná výchova
VZ Výchova ke zdraví
TV Tělesná výchova
ČSP Člověk a svět práce

2006 - Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta webmaster