CHEMIE

Vzdělávací obsah vzdělávacího oboru

2. stupeň

  1. POZOROVÁNÍ, POKUS A BEZPEČNOST PRÁCE

    Očekávané výstupy (OVO)

    žák
    1. 1.1 určí společné a rozdílné vlastnosti látek
    2. 1.2 pracuje bezpečně s vybranými dostupnými a běžně používanými nebezpečnými látkami a hodnotí jejich rizikovost; posoudí nebezpečnost vybraných dostupných látek, se kterými zatím pracovat nesmí
    3. 1.3 objasní nejefektivnější jednání v modelových příkladech havárie s únikem nebezpečných látek

    Učivo (U)

    1. 1.1 vlastnosti látek - hustota, rozpustnost, tepelná a elektrická vodivost, vliv atmosféry na vlastnosti a stav látek.
    2. 1.2 zásady bezpečné práce - ve školní pracovně (laboratoři) i v běžném životě
    3. 1.3 nebezpečné látky a přípravky - R-věty, S-věty, varovné značky a jejich význam
    4. 1.4 mimořádné události - havárie chemických provozů, úniky nebezpečných látek
  2. SMĚSI

    Očekávané výstupy (OVO)

    žák
    1. 2.1 rozlišuje směsi a chemické látky
    2. 2.2 vypočítá složení roztoků, připraví prakticky roztok daného složení
    3. 2.3 vysvětlí základní faktory ovlivňující rozpouštění pevných látek
    4. 2.4 navrhne postupy a prakticky provede oddělování složek směsí o známém složení; uvede příklady oddělování složek v praxi
    5. 2.5 rozliší různé druhy vody a uvede příklady jejich výskytu a použití
    6. 2.6 uvede příklady znečišťování vody a vzduchu v pracovním prostředí a domácnosti, navrhne nejvhodnější preventivní opatření a způsoby likvidace znečištění

    Učivo (U)

    1. 2.1 směsi - různorodé, stejnorodé roztoky; hmotnostní zlomek a koncentrace složek roztoku; koncentrovanější, zředěnější, nasycený a nenasycený roztok; vliv teploty, míchání a plošného obsahu pevné složky na rychlost jejího rozpouštění do roztoku; oddělování složek směsí (usazování, filtrace, destilace, krystalizace, sublimace)
    2. 2.2 voda - destilovaná, pitná, odpadní; výroba pitné vody; čistota vody
    3. 2.3 vzduch - složení, čistota ovzduší, ozonová vrstva
  3. ČÁSTICOVÉ SLOŽENÍ LÁTEK A CHEMICKÉ PRVKY

    Očekávané výstupy (OVO)

    žák
    1. 3.1 používá pojmy atom a molekula ve správných souvislostech
    2. 3.2 rozlišuje chemické prvky a chemické sloučeniny a pojmy užívá ve správných souvislostech
    3. 3.3 orientuje se v periodické soustavě chemických prvků, rozpozná vybrané kovy a nekovy a usuzuje na jejich možné vlastnosti

    Učivo (U)

    1. 3.1 částicové složení látek - molekuly, atomy, atomové jádro, protony, neutrony, elektronový obal a jeho změny v chemických reakcích, elektrony
    2. 3.2 prvky - názvy, značky, vlastnosti a použití vybraných prvků, skupiny a periody v periodické soustavě chemických prvků; protonové číslo
    3. 3.3 chemické sloučeniny - chemická vazba, názvosloví jednoduchých anorganických a organických sloučenin
  4. CHEMICKÉ REAKCE

    Očekávané výstupy (OVO)

    žák
    1. 4.1 rozliší výchozí látky a produkty chemických reakcí, uvede příklady prakticky důležitých chemických reakcí, provede jejich klasifikaci a zhodnotí jejich využívání
    2. 4.2 přečte chemické rovnice a s užitím zákona zachování hmotnosti vypočítá hmotnost výchozí látky nebo produktu
    3. 4.3 aplikuje poznatky o faktorech ovlivňujících průběh chemických reakcí v praxi a při předcházení jejich nebezpečnému průběhu

    Učivo (U)

    1. 4.1 chemické reakce - zákon zachování hmotnosti, chemické rovnice, látkové množství, molární hmotnost
    2. 4.2 klasifikace chemických reakcí - slučování, neutralizace, reakce exotermní a endotermní
    3. 4.3 faktory ovlivňující rychlost chemických reakcí - teplota, plošný obsah povrchu výchozích látek, katalýza
    4. 4.4 chemie a elektřina - výroba elektrického proudu chemickou cestou
  5. ANORGANICKÉ SLOUČENINY

    Očekávané výstupy (OVO)

    žák
    1. 5.1 porovná vlastnosti a použití vybraných prakticky významných oxidů, kyselin, hydroxidů a solí a posoudí vliv významných zástupců těchto látek na životní prostředí
    2. 5.2 vysvětlí vznik kyselých dešťů, uvede jejich vliv na životní prostředí a uvede opatření, kterými jim lze předcházet
    3. 5.3 orientuje se na stupnici pH, změří reakci roztoku univerzálním indikátorovým papírkem a uvede příklady uplatňování neutralizace v praxi

    Učivo (U)

    1. 5.1 oxidy - názvosloví, vlastnosti a použití vybraných prakticky významných oxidů
    2. 5.2 kyseliny a hydroxidy - kyselost a zásaditost roztoků; vlastnosti, vzorce, názvy a použití vybraných prakticky významných kyselin a hydroxidů
    3. 5.3 soli kyslíkaté a nekyslíkaté - vlastnosti, použití vybraných solí, oxidační číslo, názvosloví, vlastnosti a použití vybraných prakticky významných halogenidů
  6. ORGANICKÉ SLOUČENINY

    Očekávané výstupy (OVO)

    žák
    1. 6.1 rozliší nejjednodušší uhlovodíky, uvede jejich zdroje, vlastnosti a použití
    2. 6.2 zhodnotí užívání fosilních paliv a vyráběných paliv jako zdrojů energie a uvede příklady produktů průmyslového zpracování ropy
    3. 6.3 rozliší vybrané deriváty uhlovodíků, uvede jejich zdroje, vlastnosti a použití
    4. 6.4 orientuje se ve výchozích látkách a produktech fotosyntézy a koncových produktů biochemického zpracování, především bílkovin, tuků, sacharidů.
    5. 6.5 určí podmínky postačující pro aktivní fotosyntézu
    6. 6.6 uvede příklady zdrojů bílkovin, tuků, sacharidů a vitaminů

    Učivo (U)

    1. 6.1 uhlovodíky - příklady v praxi významných alkanů, uhlovodíků s vícenásobnými vazbami a aromatických uhlovodíků
    2. 6.2 paliva - ropa, uhlí, zemní plyn, průmyslově vyráběná paliva
    3. 6.3 deriváty uhlovodíků - příklady v praxi významných alkoholů a karboxylových kyselin
    4. 6.4 přírodní látky - zdroje, vlastnosti a příklady funkcí bílkovin, tuků, sacharidů a vitaminů v lidském těle
  7. CHEMIE A SPOLEČNOST

    Očekávané výstupy (OVO)

    žák
    1. 7.1 zhodnotí využívání prvotních a druhotných surovin z hlediska trvale udržitelného rozvoje na Zemi
    2. 7.2 aplikuje znalosti o principech hašení požárů na řešení modelových situací z praxe
    3. 7.3 orientuje se v přípravě a využívání různých látek v praxi a jejich vlivech na životní prostředí a zdraví člověka

    Učivo (U)

    1. 7.1 chemický průmysl v ČR - výrobky, rizika v souvislosti s životním prostředím, recyklace surovin, koroze
    2. 7.2 průmyslová hnojiva
    3. 7.3 tepelně zpracovávané materiály - cement, vápno, sádra, keramika
    4. 7.4 plasty a syntetická vlákna - vlastnosti, použití, likvidace
    5. 7.5 detergenty a pesticidy, insekticidy
    6. 7.6 hořlaviny - význam tříd nebezpečnosti
    7. 7.7 léčiva a návykové látky

2006 - Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta webmaster