Vyučovací předmět: ZEMĚPIS (GEOGRAFIE)

Název tematického okruhu v RVP ZV:

GEOGRAFICKÉ INFORMACE, ZDROJE DAT, KARTOGRAFIE A TOPOGRAFIE

Doporučený ročník: 6. ročník ZŠ, odpovídající ročník víceletého gymnázia a průběžná výuka

 

Očekávané výstupy z RVP ZV:

žák
  • organizuje a přiměřeně hodnotí geografické informace a zdroje dat z dostupných kartografických produktů a elaborátů, z grafů, diagramů, statistických a dalších informačních zdrojů
  • používá s porozuměním základní geografickou, topografickou a kartografickou terminologii
  • přiměřeně hodnotí geografické objekty, jevy a procesy v krajinné sféře, jejich určité pravidelnosti, zákonitosti a odlišnosti, jejich vzájemnou souvislost a podmíněnost, rozeznává hranice (bariéry) mezi podstatnými prostorovými složkami v krajině
  • vytváří a využívá osobní myšlenková (mentální) schémata a myšlenkové (mentální) mapy pro orientaci v konkrétních regionech, pro prostorové vnímání a hodnocení míst, objektů, jevů a procesů v nich, pro vytváření postojů k okolnímu světu

Učivo z RVP ZV:

Rozpracované
školní
výstupy
Školní učivo
rozpracované
v tématech
Konkretizovaná
průřezová
témata
Mezioborové a
mezipředmětové
souvislosti,
vazby a přesahy
Vybrané postupy,
metody a formy výuky,
učební pomůcky,
materiály atd.
žák
požívá s porozuměním základní pojmy: zdroje zeměpisných (geografických) dat, internet, grafické vyjádření v mapě i mimo ni, mapování, terénní průzkum, statistika, statistické prameny a techniky, sčítání obyvatelstva, geografický informační systém (GIS), dálkový průzkum Země (DPZ)
Informační a dokumentační zdroje v geografii OSV
– Osobnostní rozvoj: Rozvoj schopností poznávání, Kreativita; Sociální rozvoj: Komunikace, Kooperace
ČJL
– Komunikační a slohová výchova
Internet, encyklopedie a naučné slovníky, odborná a statistická literatura – vyhledávání pojmů, informací a dat
vyhledává informace z různých zdrojů dat: různé druhy textů, (populární, populárně vědecké, novinové zprávy), encyklopedie, slovníky, tabulky, grafy (kartogram, kartodiagram, klimadiagram, kruhový diagram, bodový graf, liniový graf, věková pyramida), fotografie, obrázky, schémata, statistické prameny (lokální, regionální, státní)   MdV
– všechny tematické okruhy
CJ
– receptivní řečové dovednosti
 
posuzuje na základě osvojených znalostí vypovídací hodnotu zdrojů dat a statistických ukazatelů   OSV
– dtto
MAA
– Závislosti, vztahy a práce s daty; Číslo a proměnná: desetinná čísla, zlomky, procenta
 
dokáže zjištěné informace z různých zdrojů přiměřeně třídit, zobecňovat a výsledky interpretovat   OSV
– Osobnostní rozvoj: Rozvoj schopností poznávání, Kreativita; Sociální rozvoj: Komunikace
IKT
– Vyhledávání informací a komunikace; Zpracování a využití informací
 
používá s porozuměním základní pojmy: glóbus, mapa, plán, obsah a měřítko plánů a map, výškopis, polohopis, legenda mapy, vysvětlivky mapy (soubor smluvených značek, mapový klíč), typy kartografického zobrazení, vrstevnice, výšková kóta, nadmořská výška, hloubnice, druhy map podle měřítka a dalších hledisek třídění, zkreslení map, mapové atlasy, poledníky, rovnoběžky, zeměpisná síť, místní poledník, hlavní poledník, zemský rovník, obratníky, polární kruhy, zeměpisné souřadnice, zeměpisná délka, zeměpisná šířka, zeměpisná poloha Základy geografické kartografie a topografie MdV
– všechny tematické okruhy
ČSP
– Využití digitálních technologií
Školní glóbus, plány, nástěnné mapy, tematické mapy, turistické mapy, školní a jiné mapové atlasy, autoatlasy
vnímá glóbus jako zmenšený ideální model planety Země a používá ho k demonstraci rozmístění oceánů, kontinentů, světadílů a určování základních tvarů zemského povrchu podle horizontální a vertikální členitosti Glóbus EGS
– důsledky globálních vlivů na životní prostředí
MAA
– Číslo a proměnná: měřítko map a plánů; Geometrie v rovině a v prostoru
Praktické aplikace a činnosti se školními nástěnnými mapami a atlasy
rozlišuje mezi plánem a mapou, porovnává zobrazení zemského povrchu na glóbu a v mapách, objasní příčinu zkreslení ploch, délek, úhlů a tvarů zemského povrchu v mapách Plán, mapa MV
– kulturní diference; Multikulturalita
MAA
– Závislosti, vztahy a práce s daty; Nadstandardní aplikační úlohy a problémy
 
vnímá a používá plány jako zmenšený rovinný obraz malé části zemského povrchu Měřítko a obsah map EV
– všechny tematické okruhy
   
vnímá a používá mapy jako zmenšený a zjednodušený rovinný obraz zemského povrchu nebo jeho části        
rozlišuje druhy map podle jejich měřítka a obsahu        
aplikuje měřítko mapy na výpočet skutečných vzdáleností na mapách velkých měřítek        
zhodnotí společenský význam map (vzdělávací, informační, plánovací, prognostický, historický apod.)        
čte a přiměřeně interpretuje informace z různých druhů plánů a map (plán měst, katastrální mapa, turistická mapa, tematická mapa, obecně zeměpisná mapa, obrázková mapa, vlastní mentální mapa) Aplikace kartografických a topografických znalostí     Terénní geografická výuka – aplikace s kartografickými pomůckami
vytváří jednoduché mapy a grafy zobrazující geografické aspekty světových událostí Činnosti s mapami, grafy, diagramy a se zeměpisnými atlasy      
získává data z různých médií a využívá je k sestavování vlastních jednoduchých map, grafů a diagramů        
používá různé druhy map k vysvětlení konkrétního důsledku v interakci člověk – příroda        
orientuje se v obsahu a rejstříku zeměpisných atlasů, aktivně s nimi pracuje        
načrtne vlastní plánek, schematickou mapu situace v konkrétní krajině        
určuje zeměpisnou polohu na mapách podle údajů zeměpisné šířky a zeměpisné délky Určování zeměpisné polohy      
připraví a načrtne osobní myšlenkovou (mentální) mapu ilustrující prostorovou dynamiku současných i historických jevů v konkrétní krajině a vyjadřující osobité topografické vnímání a zobrazení prostoru Myšlenkové (mentální) mapy     Vlastní nebo modelové myšlenkové (mentální mapy vyjadřující: - prostorovou orientaci člověka v prostředí (náčrtek, nákres, schéma) - oblíbenost a neoblíbenost jevů v prostředí (mapy prostorových preferencí – předností a nepreferencí)
používá myšlenková (mentální) schémata a mapy k uspořádání informací o lidech, místech a životním prostředí v prostorových souvislostech, k vyjádření atraktivit, prostorových preferencí (předností, oblíbeností) a nepreferencí v prostředí        
diskutuje o odlišnostech mentálních map různých osob na základě jejich rozdílných osobních životních zkušeností a odlišného topografického vnímání konkrétního prostoru        
analyzuje přiměřeným způsobem faktory, které ovlivňují lidské preference při rozhodování volby prostředí, kde chtějí pracovat, bydlet a rekreovat se        

V tabulce byly použity tyto zkratky:

Pro složku Konkretizovaná průřezová témata z RVP ZV
OSV Osobnostní a sociální výchova
VDO Výchova demokratického občana
EGS Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech
MV Multikulturní výchova
EV Environmentální výchova
MdV Mediální výchova
Pro složku Mezioborové a mezipředmětové souvislosti, vazby a přesahy
ČJL Český jazyk a literatura
CJ Cizí jazyk
MAA Matematika a její aplikace
IKT Informační a komunikační technologie
D Dějepis
VO Výchova k občanství
F Fyzika
CH Chemie
Přírodopis
VV Výtvarná výchova
VZ Výchova ke zdraví
TV Tělesná výchova
ČSP Člověk a svět práce

2006 - Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta webmaster