Konkretizace průřezových témat ve vyučovacím předmětu Zeměpis v ŠVP ZV

Průřezová témata jsou nezastupitelnou součástí v procesu vzdělávání žáků, reprezentují okruhy aktuálních problémů současného světa. Působí na jejich osobní rozvoj, na jejich přístup k předmětu, na utváření pohledu na svět, k hledání postojů a srovnávání hodnot. Obsah průřezových témat doporučený pro základní vzdělávání je rozpracován do tematických okruhů. Každý tematický okruh (v textu tabulek učebních osnov předmětu Zeměpis v ŠVP ZV je jejich název uveden za tučnou zkratkou průřezového tématu velkým písmenem) obsahuje nabídku témat (činností, námětů, které jsou v textu tabulek uvedeny již malým písmenem). Výběr témat a způsob jejich zpracování v učebních osnovách ŠVP ZV je v kompetenci školy. Průřezová témata tvoří povinnou součást základního vzdělávání. Základní školy musí do vzdělávání na 2. stupni zařadit všechna průřezová témata uvedená v RVP ZV. Všechna průřezová témata však nemusí být zastoupena v každém vyučovacím předmětu a dokonce nikoliv v každém ročníku. V průběhu základního vzdělávání je však povinností školy nabídnout žákům postupně všechny tematické okruhy jednotlivých průřezových témat.

Rozsah a způsob realizace průřezových témat stanovuje RVP ZV. Je možné je využít jako integrativní součást vzdělávacího obsahu vyučovacího předmětu nebo v podobě samostatných předmětů, projektů, seminářů, kurzů apod. V ŠVP ZV prostupují tematické okruhy průřezových témat napříč všemi vyučovacími předměty a umožňují propojení jejich vzdělávacích obsahů. Ve vzdělávacím obsahu každého vyučovacího předmětu, v našem případě Zeměpisu, se v ŠVP uskuteční výběr příslušných tematických okruhů souvisejících s tematikou výuky spolu s konkretizací námětů a činností v jednotlivých ročnících a s obsahem dalších činností žáků realizovaných ve škole i mimo školu. Smysluplnou integrací průřezových témat a jejich tematických okruhů lze dosáhnout významných časových úspor ve vyučovacích předmětech.

Poznámka:
Šestiletá gymnázia musí do vzdělávacího obsahu zařadit celé průřezové téma Výchova demokratického občana z RVP ZV, které není obsaženo v RVP GV, a všechna průřezová témata z RVP GV. Ostatní průřezová témata z RVP ZV mohou zařadit, pokud to považují za účelné vzhledem k výchovným a vzdělávacím záměrům školy.

Osmiletá gymnázia musí na nižším stupni zařadit do vzdělávacího obsahu všechna průřezová témata z RVP ZV. Z toho průřezové téma Výchova demokratického občana musí zařadit celé, z ostatních průřezových témat RVP ZV musí škola zařadit alespoň některé tematické okruhy tak, aby žáky připravila na realizaci tematických okruhů průřezových témat obsažených v RVP GV. Na vyšším stupni musí osmiletá gymnázia do vzdělávacího obsahu zařadit všechna průřezová témata RVP GV a jejich tematické okruhy.

Osobnostní a sociální výchova (OSV)

Přínos Zeměpisu:

Výchova demokratického občana (VDO)

Přínos Zeměpisu:

Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech (EGS)

Přínos Zeměpisu:

Multikulturní výchova (MV)

Přínos Zeměpisu:

Environmentální výchova (EV)

Přínos Zeměpisu:

Mediální výchova (MdV)

Přínos Zeměpisu:

2006 - Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta webmaster