Rozpracované školní výstupy |
Školní učivo rozpracované v tématech |
Konkretizovaná průřezová témata |
Mezioborové a mezipředmětové souvislosti, vazby a přesahy |
Vybrané postupy, metody a formy výuky, učební pomůcky, materiály atd. |
---|---|---|---|---|
žák požívá s porozuměním základní pojmy: zdroje zeměpisných (geografických) dat, internet, grafické vyjádření v mapě i mimo ni, mapování, terénní průzkum, statistika, statistické prameny a techniky, sčítání obyvatelstva, geografický informační systém (GIS), dálkový průzkum Země (DPZ) |
Informační a dokumentační zdroje v geografii |
OSV – Osobnostní rozvoj: Rozvoj schopností poznávání, Kreativita; Sociální rozvoj: Komunikace, Kooperace |
ČJL – Komunikační a slohová výchova |
Internet, encyklopedie a naučné slovníky, odborná a statistická literatura – vyhledávání pojmů, informací a dat |
vyhledává informace z různých zdrojů dat: různé druhy textů, (populární, populárně vědecké, novinové zprávy), encyklopedie, slovníky, tabulky, grafy (kartogram, kartodiagram, klimadiagram, kruhový diagram, bodový graf, liniový graf, věková pyramida), fotografie, obrázky, schémata, statistické prameny (lokální, regionální, státní) |
MdV – všechny tematické okruhy |
CJ – receptivní řečové dovednosti |
||
posuzuje na základě osvojených znalostí vypovídací hodnotu zdrojů dat a statistických ukazatelů |
OSV – dtto |
MAA – Závislosti, vztahy a práce s daty; Číslo a proměnná: desetinná čísla, zlomky, procenta |
||
dokáže zjištěné informace z různých zdrojů přiměřeně třídit, zobecňovat a výsledky interpretovat |
OSV – Osobnostní rozvoj: Rozvoj schopností poznávání, Kreativita; Sociální rozvoj: Komunikace |
IKT – Vyhledávání informací a komunikace; Zpracování a využití informací |
||
používá s porozuměním základní pojmy: glóbus, mapa, plán, obsah a měřítko plánů a map, výškopis, polohopis, legenda mapy, vysvětlivky mapy (soubor smluvených značek, mapový klíč), typy kartografického zobrazení, vrstevnice, výšková kóta, nadmořská výška, hloubnice, druhy map podle měřítka a dalších hledisek třídění, zkreslení map, mapové atlasy, poledníky, rovnoběžky, zeměpisná síť, místní poledník, hlavní poledník, zemský rovník, obratníky, polární kruhy, zeměpisné souřadnice, zeměpisná délka, zeměpisná šířka, zeměpisná poloha | Základy geografické kartografie a topografie |
MdV – všechny tematické okruhy |
ČSP – Využití digitálních technologií |
Školní glóbus, plány, nástěnné mapy, tematické mapy, turistické mapy, školní a jiné mapové atlasy, autoatlasy |
vnímá glóbus jako zmenšený ideální model planety Země a používá ho k demonstraci rozmístění oceánů, kontinentů, světadílů a určování základních tvarů zemského povrchu podle horizontální a vertikální členitosti | Glóbus |
EGS – důsledky globálních vlivů na životní prostředí |
MAA – Číslo a proměnná: měřítko map a plánů; Geometrie v rovině a v prostoru |
Praktické aplikace a činnosti se školními nástěnnými mapami a atlasy |
rozlišuje mezi plánem a mapou, porovnává zobrazení zemského povrchu na glóbu a v mapách, objasní příčinu zkreslení ploch, délek, úhlů a tvarů zemského povrchu v mapách | Plán, mapa |
MV – kulturní diference; Multikulturalita |
MAA – Závislosti, vztahy a práce s daty; Nadstandardní aplikační úlohy a problémy |
|
vnímá a používá plány jako zmenšený rovinný obraz malé části zemského povrchu | Měřítko a obsah map |
EV – všechny tematické okruhy |
||
vnímá a používá mapy jako zmenšený a zjednodušený rovinný obraz zemského povrchu nebo jeho části | ||||
rozlišuje druhy map podle jejich měřítka a obsahu | ||||
aplikuje měřítko mapy na výpočet skutečných vzdáleností na mapách velkých měřítek | ||||
zhodnotí společenský význam map (vzdělávací, informační, plánovací, prognostický, historický apod.) | ||||
čte a přiměřeně interpretuje informace z různých druhů plánů a map (plán měst, katastrální mapa, turistická mapa, tematická mapa, obecně zeměpisná mapa, obrázková mapa, vlastní mentální mapa) | Aplikace kartografických a topografických znalostí | Terénní geografická výuka – aplikace s kartografickými pomůckami | ||
vytváří jednoduché mapy a grafy zobrazující geografické aspekty světových událostí | Činnosti s mapami, grafy, diagramy a se zeměpisnými atlasy | |||
získává data z různých médií a využívá je k sestavování vlastních jednoduchých map, grafů a diagramů | ||||
používá různé druhy map k vysvětlení konkrétního důsledku v interakci člověk – příroda | ||||
orientuje se v obsahu a rejstříku zeměpisných atlasů, aktivně s nimi pracuje | ||||
načrtne vlastní plánek, schematickou mapu situace v konkrétní krajině | ||||
určuje zeměpisnou polohu na mapách podle údajů zeměpisné šířky a zeměpisné délky | Určování zeměpisné polohy | |||
připraví a načrtne osobní myšlenkovou (mentální) mapu ilustrující prostorovou dynamiku současných i historických jevů v konkrétní krajině a vyjadřující osobité topografické vnímání a zobrazení prostoru | Myšlenkové (mentální) mapy | Vlastní nebo modelové myšlenkové (mentální mapy vyjadřující: - prostorovou orientaci člověka v prostředí (náčrtek, nákres, schéma) - oblíbenost a neoblíbenost jevů v prostředí (mapy prostorových preferencí – předností a nepreferencí) | ||
používá myšlenková (mentální) schémata a mapy k uspořádání informací o lidech, místech a životním prostředí v prostorových souvislostech, k vyjádření atraktivit, prostorových preferencí (předností, oblíbeností) a nepreferencí v prostředí | ||||
diskutuje o odlišnostech mentálních map různých osob na základě jejich rozdílných osobních životních zkušeností a odlišného topografického vnímání konkrétního prostoru | ||||
analyzuje přiměřeným způsobem faktory, které ovlivňují lidské preference při rozhodování volby prostředí, kde chtějí pracovat, bydlet a rekreovat se |
V tabulce byly použity tyto zkratky:
OSV | Osobnostní a sociální výchova |
VDO | Výchova demokratického občana |
EGS | Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech |
MV | Multikulturní výchova |
EV | Environmentální výchova |
MdV | Mediální výchova |
ČJL | Český jazyk a literatura |
CJ | Cizí jazyk |
MAA | Matematika a její aplikace |
IKT | Informační a komunikační technologie |
D | Dějepis |
VO | Výchova k občanství |
F | Fyzika |
CH | Chemie |
PŘ | Přírodopis |
VV | Výtvarná výchova |
VZ | Výchova ke zdraví |
TV | Tělesná výchova |
ČSP | Člověk a svět práce |
2006 - Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta webmaster