Název vyučovacího předmětu: Fyzika

Charakteristika vyučovacího předmětu:

  Obsahové, časové a organizační vymezení

  .................................................

  Výchovné a vzdělávací strategie

  .................................................

 

Příloha

Přehled číselného značení očekávaných výstupů RVP použitého v tabulkách vzdělávacího obsahu předmětu fyzika

  1. 1.   LÁTKY A TĚLESA

    žák:
    1. 1.1   změří vhodně zvolenými měřidly některé důležité fyzikální veličiny charakterizující látky a tělesa
    2. 1.2   uvede konkrétní příklady jevů dokazujících, že se částice látek neustále pohybují a vzájemně na sebe působí
    3. 1.3   předpoví jak se změní délka či objem tělesa při dané změně jeho teploty
    4. 1.4   využívá s porozuměním vztah mezi hustotou, hmotností a objemem při řešení praktických otázek
    5. .........................................................................

  2. 4.   ENERGIE

    žák:
    1. 4.1   určí v jednoduchých případech práci vykonanou silou a z ní určí změnu energie tělesa
    2. 4.2   využívá s porozuměním vztah mezi výkonem, vykonanou prací a časem
    3. 4.3   využívá poznatky o vzájemných přeměnách různých forem energie a jejich přenosu k řešení konkrétních problémů a úloh
    4. 4.4   určí v jednoduchých případech teplo přijaté či odevzdané tělesem
    5. 4.5   zhodnotí výhody a nevýhody využívání různých energetických zdrojů z hlediska vlivu na životní prostředí

    Poznámka: Výstupy označené "-" nemají vazbu na očekávané výstupy RVP

Vzdělávací obsah vyučovacího předmětu: Fyzika Ročník: 7. LÁTKY A TĚLESA
Očekávaný
výstup
RVP*)
Výstup ŠVP Učivo ŠVP Průřezová témata,
mezipředmětové vazby,
další aktivity
-
    žák:
  • rozliší tělesa z látek pevných, kapalných a plynných na základě jejich charakteristických vlastností
   
1.1
  • vybere vhodné měřidlo a změří délku pevného tělesa resp. objem pevného a kapalného tělesa a výsledky měření správně zapíše
  • změří hmotnost pevných a kapalných těles na rovnoramenných vahách a výsledek měření správně zapíše
  • změří čas i dobu stopkami a výsledek správně zapíše
  • změří teplotu i rozdíl teplot teploměrem a výsledek správně zapíše
  • vyjádří výsledek měření pomocí číselné hodnoty a jednotky
  • vyjádří hodnotu veličiny při dané jednotce jinou jednotkou téže veličiny
  • fyzikální veličina, číselná hodnota, jednotka
  • vztahy mezi jednotkami

Matematika:
návaznost na operace s desetinnými čísly

Laboratorní cvičení:
měření hustoty látky

1.4
  • využívá s porozuměním vztah mezi hustotou, hmotností a objemem pro stejnorodá tělesa při řešení praktických problémů
  • vyhledá hodnoty hustot různých látek v tabulkách
   
1.2
  • vyhledá informace o důkazech existence neustálého pohybu částic látek a jejich vzájemného působení
  • analyzuje hlavní rozdíly v pohybu a vzájemném působení částic v látkách pevných, kapalných a plynných
  • částicová stavba látek
  • skupenství látek
  • Brownův pohyb
  • difuze
  • teplotní roztažnost
 
1.3
  • předpoví, zda se při dané změně teploty délka či objem tělesa zvětší či zmenší
  • porovná změny délky či objemu těles při dané změně teploty pro různé látky a posoudí praktické využití tohoto porovnání
   

*) Význam číslování viz příloha k osnovám předmětu

Vzdělávací obsah vyučovacího předmětu: Fyzika Ročník: 8. ENERGIE
Očekávaný
výstup
RVP
Výstup ŠVP Učivo ŠVP Průřezová témata,
mezipředmětové vazby,
další aktivity
4.1
    žák :
  • rozhodne v konkrétní situaci, zda daná síla práci koná či nikoli
  • určí práci stálé síly působící ve směru posunutí tělesa a určí z ní změnu energie tělesa
  • formy energie - pohybová a polohová energie, vnitřní energie, elektrická energie, výroba a přenos elektrické energie; jaderná energie, štěpná reakce, jaderná elektrárna

Průřezové téma:
Environmentální výchova

4.2
  • využívá s porozuměním vztah mezi výkonem, vykonanou prací a časem pro řešení praktických problémů
  • skupenské přeměny - tání a tuhnutí, vypařování a kapalnění, skupenské teplo tání

Tematický okruh:
Lidské aktivity a problémy životního prostředí - energetické zdroje dopravy, odpady vznikající činností energetických zdrojů a jejich odstraňování

4.3
  • vyhledá v tabulkách výkony různých zařízení a porovná je
  • rozliší v dané situaci, která z forem energie se mění a na jakou jinou formu se přeměňuje
  • vyhledá informace o způsobu přeměn a přenosů energie v technických zařízeních a v přírodě
 

Matematika:
návaznost na dovednost upravovat algebraické vztahy a rovnice

4.4
  • určí teplo přijaté či odevzdané tělesem (při stálém skupenství) ze znalosti hmotnosti tělesa, změny jeho teploty a měrné tepelné kapacity látky, z níž je těleso
  • porovná měrné kapacity různých látek a posoudí význam měrné tepelné kapacity látky pro praktické využití této látky
 

Chemie:
návaznost na vzdělávací obsah týkající se jednání v modelových příkladech havárie s únikem nebezpečných látek

4.5
  • posoudí využívání různých energetických zdrojů z hlediska znečišťování životního prostředí, vyčerpání surovinových zdrojů a poškozování zdraví lidí.

    .............................................................

    .............................................................

  • obnovitelné a neobnovitelné zdroje energie
 

2006 - Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta webmaster