PŘÍRODOPIS

Vzdělávací obsah vzdělávacího oboru

2. stupeň

  1. OBECNÁ BIOLOGIE A GENETIKA

    Očekávané výstupy (OVO)

    žák
    1. 1.1 rozliší základní projevy a podmínky života, orientuje se v daném přehledu vývoje organismů
    2. 1.2 popíše základní rozdíly mezi buňkou rostlin, živočichů a bakterií a objasní funkci základních organel
    3. 1.3 rozpozná, porovná a objasní funkci základních orgánů (orgánových soustav) rostlin i živočichů
    4. 1.4 třídí organismy a zařadí vybrané organismy do říší a nižších taxonomických jednotek
    5. 1.5 vysvětlí podstatu pohlavního a nepohlavního rozmnožování a jeho význam z hlediska dědičnosti
    6. 1.6 uvede příklady dědičnosti v praktickém životě a příklady vlivu prostředí na utváření organismů
    7. 1.7 uvede na příkladech z běžného života význam virů a bakterií v přírodě i pro člověka

    Učivo (U)

    1. 1.1 vznik, vývoj, rozmanitost, projevy života a jeho význam - výživa, dýchání, růst, rozmnožování, vývin, reakce na podněty; názory na vznik života
    2. 1.2 základní struktura života - buňky, pletiva, tkáně, orgány, orgánové soustavy, organismy jednobuněčné a mnohobuněčné
    3. 1.3 význam a zásady třídění organismů
    4. 1.4 dědičnost a proměnlivost organismů - podstata dědičnosti a přenos dědičných informací, gen, křížení
    5. 1.5 viry a bakterie - výskyt, význam a praktické využití
  2. BIOLOGIE HUB

    Očekávané výstupy (OVO)

    žák
    1. 2.1 rozpozná naše nejznámější jedlé a jedovaté houby s plodnicemi a porovná je podle charakteristických znaků
    2. 2.2 vysvětlí různé způsoby výživy hub a jejich význam v ekosystémech a místo v potravních řetězcích
    3. 2.3 objasní funkci dvou organismů ve stélce lišejníků

    Učivo (U)

    1. 2.1 houby bez plodnic - základní charakteristika, pozitivní a negativní vliv na člověka a živé organismy
    2. 2.2 houby s plodnicemi - stavba, výskyt, význam, zásady sběru, konzumace a první pomoc při otravě houbami
    3. 2.3 lišejníky - stavba, symbioza, výskyt a význam
  3. BIOLOGIE ROSTLIN

    Očekávané výstupy (OVO)

    žák
    1. 3.1 odvodí na základě pozorování uspořádání rostlinného těla od buňky přes pletiva až k jednotlivým orgánům
    2. 3.2 porovná vnější a vnitřní stavbu jednotlivých orgánů a uvede praktické příklady jejich funkcí a vztahů v rostlině jako celku
    3. 3.3 vysvětlí princip základních rostlinných fyziologických procesů a jejich využití při pěstování rostlin
    4. 3.4 rozlišuje základní systematické skupiny rostlin a určuje jejich význačné zástupce pomocí klíčů a atlasů
    5. 3.5 odvodí na základě pozorování přírody závislost a přizpůsobení některých rostlin podmínkám prostředí

    Učivo (U)

    1. 3.1 anatomie a morfologie rostlin - stavba a význam jednotlivých částí těla vyšších rostlin (kořen, stonek, list, květ, semeno, plod)
    2. 3.2 fyziologie rostlin - základní principy fotosyntézy, dýchání, růstu, rozmnožování
    3. 3.3 systém rostlin - poznávání a zařazování daných zástupců běžných druhů řas, mechorostů, kapraďorostů (plavuně, přesličky, kapradiny), nahosemenných a krytosemenných rostlin (jednoděložných a dvouděložných); jejich vývoj a využití hospodářsky významných zástupců
    4. 3.4 význam rostlin a jejich ochrana
  4. BIOLOGIE ŽIVOČICHŮ

    Očekávané výstupy

    žák
    1. 4.1 porovná základní vnější a vnitřní stavbu vybraných živočichů a vysvětlí funkci jednotlivých orgánů
    2. 4.2 rozlišuje a porovná jednotlivé skupiny živočichů, určuje vybrané živočichy, zařazuje je do hlavních taxonomických skupin
    3. 4.3 odvodí na základě pozorování základní projevy chování živočichů v přírodě, na příkladech objasní jejich způsob života a přizpůsobení danému prostředí
    4. 4.4 zhodnotí význam živočichů v přírodě i pro člověka uplatňuje zásady bezpečného chování ve styku se živočichy

    Učivo (U)

    1. 4.1 stavba těla, stavba a funkce jednotlivých částí těla - živočišná buňka, tkáně, orgány, orgánové soustavy, organismy jednobuněčné a mnohobuněčné, rozmnožování
    2. 4.2 vývoj, vývin a systém živočichů - významní zástupci jednotlivých skupin živočichů - prvoci, bezobratlí (žahavci, ploštěnci, hlísti, měkkýši, kroužkovci, členovci), strunatci (paryby, ryby, obojživelníci, plazi, ptáci, savci)
    3. 4.3 rozšíření, význam a ochrana živočichů - hospodářsky a epidemiologicky významné druhy, péče o vybrané domácí živočichy, chov domestikovaných živočichů, živočišná společenstva
    4. 4.4 projevy chování živočichů
  5. BIOLOGIE ČLOVĚKA

    Očekávané výstupy (OVO)

    žák
    1. 5.1 určí polohu a objasní stavbu a funkci orgánů a orgánových soustav lidského těla, vysvětlí jejich vztahy
    2. 5.2 orientuje se v základních vývojových stupních fylogeneze člověka
    3. 5.3 objasní vznik a vývin nového jedince od početí až do stáří
    4. 5.4 rozlišuje příčiny, případně příznaky běžných nemocí a uplatňuje zásady jejich prevence a léčby
    5. 5.5 aplikuje předlékařskou první pomoc při poranění a jiném poškození těla

    Učivo (U)

    1. 5.1 fylogeneze a ontogeneze člověka - rozmnožování člověka
    2. 5.2 anatomie a fyziologie - stavba a funkce jednotlivých částí lidského těla, orgány, orgánové soustavy (opěrná, pohybová, oběhová, dýchací, trávicí, vylučovací a rozmnožovací, řídící), vyšší nervová činnost, hygiena duševní činnosti
    3. 5.3 nemoci, úrazy a prevence - příčiny, příznaky, praktické zásady při léčení; závažná poranění a život ohrožující stavy
    4. 5.4 životní styl - pozitivní a negativní dopad na zdraví člověka
  6. NEŽIVÁ PŘÍRODA

    Očekávané výstupy (OVO)

    žák
    1. 6.1 objasní vliv jednotlivých sfér Země na vznik a trvání života
    2. 6.2 rozpozná podle charakteristických vlastností vybrané nerosty a horniny s použitím určovacích pomůcek
    3. 6.3 rozlišuje důsledky vnitřních a vnějších geologických dějů, včetně geologického oběhu hornin i oběhu vody
    4. 6.4 porovná význam půdotvorných činitelů pro vznik půdy, rozlišuje hlavní půdní typy a půdní druhy v naší přírodě
    5. 6.5 rozlišuje jednotlivá geologická období podle charakteristických znaků
    6. 6.6 uvede na základě pozorování význam vlivu podnebí a počasí na rozvoj a udržení života na Zemi

    Učivo (U)

    1. 6.1 Země - vznik a stavba Země
    2. 6.2 nerosty a horniny - vznik, vlastnosti, kvalitativní třídění, praktický význam a využití zástupců, určování jejich vzorků; principy krystalografie
    3. 6.3 vnější a vnitřní geologické procesy - příčiny a důsledky
    4. 6.4 půdy - složení, vlastnosti a význam půdy pro výživu rostlin, její hospodářský význam pro společnost, nebezpečí a příklady její devastace, možnosti a příklady rekultivace
    5. 6.5 vývoj zemské kůry a organismů na Zemi - geologické změny, vznik života, výskyt typických organismů a jejich přizpůsobování prostředí
    6. 6.6 geologický vývoj a stavba území ČR - Český masiv, Karpaty
    7. 6.7 podnebí a počasí ve vztahu k životu
  7. ZÁKLADY EKOLOGIE

    Očekávané výstupy (OVO)

    žák
    1. 7.1 uvede příklady výskytu organismů v určitém prostředí a vztahy mezi nimi
    2. 7.2 rozlišuje a uvede příklady systémů organismů - populace, společenstva, ekosystémy a objasní na základě příkladu základní princip existence živých a neživých složek ekosystému
    3. 7.3 vysvětlí podstatu jednoduchých potravních řetězců v různých ekosystémech a zhodnotí jejich význam
    4. 7.4 uvede příklady kladných i záporných vlivů člověka na životní prostředí a příklady narušení rovnováhy ekosystému

    Učivo (U)

    1. 7.1 organismy a prostředí - vzájemné vztahy mezi organismy, mezi organismy a prostředím; populace, společenstva, přirozené a umělé ekosystémy, potravní řetězce, rovnováha v ekosystému
    2. 7.2 ochrana přírody a životního prostředí - globální problémy a jejich řešení, chráněná území
  8. PRAKTICKÉ POZNÁVÁNÍ PŘÍRODY

    Očekávané výstupy (OVO)

    žák
    1. 8.1 aplikuje praktické metody poznávání přírody
    2. 8.2 dodržuje základní pravidla bezpečnosti práce a chování při poznávání živé a neživé přírody

    Učivo (U)

    1. 8.1 praktické metody poznávání přírody - pozorování lupou a mikroskopem (případně dalekohledem), zjednodušené určovací klíče a atlasy, založení herbáře a sbírek, ukázky odchytu některých živočichů, jednoduché rozčleňování rostlin a živočichů
    2. 8.2 významní biologové a jejich objevy

2006 - Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta webmaster