VÝCHOVA KE ZDRAVÍ – okódovaná část RVP ZV

Vzdělávací obsah vzdělávacího oboru

2. stupeň

Očekávané výstupy (OVO)

žák:
  1. respektuje přijatá pravidla soužití mezi vrstevníky a partnery a pozitivní komunikací a kooperací přispívá k utváření dobrých mezilidských vztahů v širším společenství (v rodině, komunitě)
  2. vysvětlí role členů komunity (rodiny, třídy, spolku) a uvede příklady pozitivního a negativního vlivu na kvalitu sociálního klimatu (vrstevnická komunita, rodinné prostředí) z hlediska prospěšnosti zdraví
  3. vysvětlí na příkladech přímé souvislosti mezi tělesným, duševním, sociálním zdravím a vztah mezi uspokojováním základních lidských potřeb a hodnotou zdraví; dovede posoudit různé způsoby chování lidí z hlediska odpovědnosti za vlastní zdraví i zdraví druhých a vyvozuje z nich osobní odpovědnost ve prospěch aktivní podpory zdraví
  4. usiluje v rámci svých možností a zkušeností o aktivní podporu zdraví
  5. vyjádří vlastní názor k problematice zdraví a diskutuje o něm v kruhu vrstevníků, rodiny i v nejbližším okolí
  6. dává do souvislostí složení stravy a způsob stravování s rozvojem civilizačních nemocí a v rámci svých možností uplatňuje zdravé stravovací návyky
  7. uplatňuje osvojené preventivní způsoby rozhodování, chování a jednání v souvislosti s běžnými, přenosnými, civilizačními a jinými chorobami; svěří se se zdravotním problémem a v případě potřeby vyhledá odbornou pomoc
  8. projevuje odpovědný vztah k sobě samému, k vlastnímu dospívání a pravidlům zdravého životního stylu; dobrovolně se podílí na programech podpory zdraví v rámci školy a obce
  9. samostatně využívá osvojené kompenzační a relaxační techniky a sociální dovednosti k regeneraci organismu, překonávání únavy a předcházení stresovým situacím
  10. optimálně reaguje na fyziologické změny v období dospívání a kultivovaně se chová k opačnému pohlaví
  11. v souvislosti se zdravím, etikou, morálkou a životními cíli mladých lidí přijímá odpovědnost za bezpečné sexuální chování
  12. dává do souvislostí zdravotní a psychosociální rizika, spojená se zneužíváním návykových látek, a životní perspektivu mladého člověka ; uplatňuje osvojené sociální dovednosti a modely chování při kontaktu se sociálně patologickými jevy ve škole i mimo ni; v případě potřeby vyhledá odbornou pomoc sobě nebo druhým
  13. vyhodnotí na základě svých znalostí a zkušeností možný manipulativní vliv vrstevníků, médií, sekt; uplatňuje osvojené dovednosti komunikační obrany proti manipulaci a agresi
  14. projevuje odpovědné chování v situacích ohrožení zdraví, osobního bezpečí, při mimořádných událostech; v případě potřeby poskytne adekvátní první pomoc

Učivo (U)

  1. VZTAHY MEZI LIDMI A FORMY SOUŽITÍ
    1. 1.1 vztahy ve dvojici – kamarádství, přátelství, láska, partnerské vztahy, manželství a rodičovství
    2. 1.2 vztahy a pravidla soužití v prostředí komunity – rodina, škola, vrstevnická skupina, obec, spolek
  2. ZMĚNY V ŽIVOTĚ ČLOVĚKA A JEJICH REFLEXE
    1. 2.1 dětství, puberta, dospívání – tělesné, duševní a společenské změny
    2. 2.2 sexuální dospívání a reprodukční zdraví – předčasná sexuální zkušenost; těhotenství a rodičovství mladistvých; poruchy pohlavní identity
  3. ZDRAVÝ ZPŮSOB ŽIVOTA A PÉČE O ZDRAVÍ
    1. 3.1 výživa a zdraví – zásady zdravého stravování, vliv životních podmínek a způsobu stravování na zdraví; poruchy příjmu potravy
    2. 3.2 tělesná a duševní hygiena – zásady osobní, intimní a duševní hygieny, otužování, význam pohybu pro zdraví
    3. 3.3 režim dne
    4. 3.4 ochrana před přenosnými i nepřenosnými chorobami, chronickým onemocněním a úrazy – bezpečné způsoby chování (nemoci přenosné pohlavním stykem, HIV/AIDS, hepatitidy) ; preventivní a lékařská péče; odpovědné chování v situacích úrazu a život ohrožujících stavů (úrazy v domácnosti, při sportu, na pracovišti, v dopravě)
  4. RIZIKA OHROŽUJÍCÍ ZDRAVÍ A JEJICH PREVENCE
    1. 4.1 stres a jeho vztah ke zdraví – kompenzační, relaxační a regenerační techniky k překonávání únavy, stresových reakcí a k posilování duševní odolnosti
    2. 4.2 civilizační choroby – zdravotní rizika, preventivní a lékařská péče
    3. 4.3 auto-destruktivní závislosti – zdravotní a sociální rizika zneužívání návykových látek, patologického hráčství, práce s počítačem; návykové látky (bezpečnost v dopravě, trestná činnost)
    4. 4.4 skryté formy a stupně individuálního násilí a zneužívání, sexuální kriminalita – šikana a jiné projevy násilí; formy sexuálního zneužívání dětí; komunikace se službami odborné pomoci
    5. 4.5 bezpečné chování – komunikace s vrstevníky a neznámými lidmi, pohyb v rizikovém prostředí, přítomnost v konfliktních a krizových situacích
    6. 4.6 dodržování pravidel bezpečnosti a ochrany zdraví – bezpečné prostředí ve škole, ochrana zdraví při různých činnostech
    7. 4.7 manipulativní reklama a informace – reklamní vlivy, působení sekt
    8. 4.8 ochrana člověka za mimořádných událostí – živelní pohromy, terorismus
  5. HODNOTA A PODPORA ZDRAVÍ
    1. 5.1 celostní pojetí člověka ve zdraví a nemoci – složky zdraví a jejich interakce, Maslowova hierarchie lidských potřeb
    2. 5.2 podpora zdraví a její formy – prevence a intervence, působení na změnu kvality prostředí a chování jedince, odpovědnost jedince za zdraví
    3. 5.3 podpora zdraví v komunitě – programy podpory zdraví
  6. OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ ROZVOJ
    1. 6.1 sebepoznání a sebepojetí – vztah k sobě samému, vztah k druhým lidem; zdravé a vyrovnané sebepojetí
    2. 6.2 seberegulace a sebeorganizace činností a chování – cvičení sebereflexe, sebekontroly, sebeovládání a zvládání problémových situací; stanovení osobních cílů a postupných kroků k jejich dosažení
    3. 6.3 psychohygiena – sociální dovednosti pro předcházení a zvládání stresu, hledání pomoci při problémech
    4. 6.4 mezilidské vztahy, komunikace a kooperace – respektování sebe sama i druhých, přijímání názoru druhého, empatie; chování podporující dobré vztahy, aktivní naslouchání, dialog, efektivní a asertivní komunikace a kooperace v různých situacích
    5. 6.5 morální rozvoj – cvičení zaujímání hodnotových postojů a rozhodovacích dovedností; dovednosti pro řešení problémů v mezilidských vztazích; pomáhající a prosociální chování

2006 - Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta webmaster